استفاده از وسایل نقلیه عمومی، یکی از راهکارهایی است که می‌تواند به کمتر شدن هزینه در سفر کمک کند. از آنجایی که شهر استانبول یکی از پرترددترین و محبوب‌ترین مقاصد گردشگری برای ایرانیان به شمار می‌رود، با کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه سفر درون شهری، به راحتی می‌توانید با هزینه کمتر به محله‌های مختلف این شهر بروید. خرید استانبول کارت یکی از اولین کارهایی است که پس از ورود به این شهر باید انجام دهید. پس با ما در فلای تودی همراه باشید تا بیشتر درباره استانبول کارت، نحوه خرید و شارژ کردن آن بدانید.

استانبول کارت چیست؟

به هر شهری که سفر کنید ممکن است نحوه پرداخت هزینه مربوط به حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس متفاوت باشد. در برخی شهرها می‌توانید این مبلغ را به صورت نقدی پرداخت کنید و در برخی مواقع به یک کارت نیاز خواهید داشت. استانبول از جمله مقاصدی است که تردد درون شهری در آن با هر وسیله نقلیه عمومی نیازمند پرداخت با کارت است. کمتر اتوبوسی را خواهید یافت که از شما وجه نقد دریافت کند. در هر حالت برای ورود به ایستگاه اتوبوس، ترموا و مترو باید از کارت استفاده کنید.

اگرچه برای مترو همیشه می‌توانید بلیط یکبار مصرف (تک سفره) تهیه کنید و به مسیرتان ادامه دهید، اما خرید استانبول کارت می‌تواند روی هزینه سفرتان تاثیر بسزایی بگذارد.  

اگر مایلید درباره مترو استانبول، مسیرها و ایستگاه‌های آن بیشتر بدانید، مقاله‌ای با عنوان راهنمای مترو استانبول را در مجله فلای تودی جستجو و مطالعه کنید.

استانبول کارت

استانبول کارت از کجا بخریم؟

بدون شک حالا که می‌دانید داشتن استانبول کارت در سفرتان به استانبول ضروری است، این سوال برایتان بوجود آمده که چطور استانبول کارت بگیریم؟

نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که هر مبلغی که شما بابت خرید این کارت پرداخت می‌کنید، بخشی از هزینه کارت خواهد بود و بخش دیگر آن در کارت به صورت شارژ قرار می‌گیرد. در ادامه با نحوه خرید استانبول کارت از فرودگاه های استانبول بیشتر آشنا شوید.

خرید استانبول کارت در فرودگاه استانبول

شما می‌توانید کارت استانبول را از یکی از دستگاه‌های فروش بلیط که Biletmatik خوانده می‌شود، بخرید. در فرودگاه استانبول این دستگاه‌ها در طبقه منفی ۲ فرودگاه، که طبقه ورود وسایل نقلیه عمومی است، قرار دارد.

خرید استانبول کارت در فرودگاه استانبول

راهکار دیگر برای خرید این کارت در فرودگاه استانبول ، مراجعه کردن به دفاتر مربوط به اتوبوس‌های فرودگاهی هاواییست (Havaist Airport Shuttle) است.  این دفاتر نیز در همان طبقه منفی ۲ فرودگاه استانبول قرار گرفته‌اند. بنابراین اگر نمی‌توانید با این دستگاه‎‌ها کار کنید، از یکی از کارکنان این دفاتر بخواهید به شما در خرید این کارت کمک کند.

استانبول کارت برای سفر به استانبول

در نظر داشته باشید شما می‌توانید هزینه اتوبوس‌های فرودگاهی هاواییست را به صورت نقدی نیز پرداخت کنید. بنابراین اگر نتوانستید استانبول کارت را از فرودگاه بخرید، نگران نباشید، در سطح شهر نیز می‌توانید برای گرفتن این کارت از دستگاه اقدام کنید یا آن را از فروشگاه تهیه کنید.

خرید استانبول کارت در فرودگاه صبیحا گوکچن

خرید استانبول کارت در فرودگاه جدید استانبول نیز کار ساده‌ای است. اگر بلیط استانبول را به مقصد فرودگاه صبیحا گوکچن تهیه کرده‌اید، وقتی از فرودگاه خارج شوید در سمت دیگر خیابان کیوسک‌های کوچکی خواهید یافت که از طریق آن‌ها می‌توانید این کارت را بخرید. علاوه بر اینها، اگر به اولین ایستگاه مترو وارد شوید، داخل مترو، هم Biletmatik وجود دارد، هم می‌توانید از کارکنان فروش بلیط در مترو این کارت ضروری را بخرید.

خرید استانبول کارت در مرکز شهر

اگر با ترانسفر تور به هتل‌تان رسیده‌اید، در اولین فرصت در سطح شهر نسبت به خرید استانبول کارت اقدام کنید. دستگاه فروش این کارت‌ها یا همان Biletmatik ها در تمامی ایستگاه‌های مترو، ترموا و اسکله‌ها وجود دارند. برخی فروشگاه‌ها و دکه‌ها نیز ممکن است این کارت را برای فروش داشته باشند.

بنابراین اگر جایی علامت Akbil یا Istanbul Card را دیدید، احتمالا بتوانید این کارت را بخرید. اما بهتر است کار با دستگاه‌های Biletmatik را یاد بگیرید چرا که در طول سفرتان بارها مجبور خواهید بود برای شارژ کارت از این دستگاه‌ها استفاده کنید.

کدام استانبول کارت را بخریم؟

هنگام تهیه استانبول کارت خوب است بدانید که ۴ نوع مختلف از این کارت وجود دارد. شما به عنوان توریست باید استانبول کارت ناشناس یا Anonymous Istanbul Kart یا استانبول کارت قرمز را بخرید.

انواع مختلف استانبول کارت

سایر کارت‌ها برای توریست‌ها مناسب نیستند و به طور کلی به آن‌ها فروخته نمی‌شود. این کارت‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • استانبول کارت آبی (Mavi Kart): این کارت برای افرادی مناسب است که در ترکیه زندگی می‌کنند و می‌توانند آن را به صورت ماهانه شارژ کنند. برای تهیه کارت آبی نیاز به ثبت نام وجود دارد.
  • کارت تخفیف دار (Indirim Kart): این کارت مناسب دانشجویان دانشگاه‌های ترکیه است. دانشجویان با ثبت نام و ارائه مدارک مربوط به دانشجو بودن خود، می‌توانند با تعرفه ارزانتری از خدمات وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند. به این کارت، استانبول کارت دانش آموزی نیز می‌گویند.
  • کارت رایگان (Ucretsiz Kart): در استانبول افراد بالای ۶۵ سال می‌توانند با تهیه این کارت به صورت رایگان در سطح شهر تردد کنند.
استانبول کارت

چطور استانبول کارت را شارژ کنیم؟

در این قسمت با نحوه شارژ کردن استانبول کارت آشنا می‌شویم. همانطور که پیش‌تر به آن اشاره شد، شما ابتدا باید هزینه‌ای را بابت خرید استانبول کارت پرداخت کنید. مبلغ اولیه این کارت ۲۰ لیر است که معمولا ۷ لیر شارژ دارد. برای شارژ کردن استانبول کارت باید به سراغ دستگاه‌های زرد و آبی موجود در ایستگاه‌های مترو و فرودگاه، که همان Biletmatik نام دارند، مراجعه کنید.

نحوه شارژ کردن استانبول کارت:

  • کارت را روی دستگاه قرار دهید و منتظر بمانید دستگاه کارتتان را اسکن کند.
  • در مرحله بعد، مبلغی که می‌خواهید شارژ کنید را روی دستگاه انتخاب کرده و سپس به صورت پول نقد به دستگاه وارد کنید.
  • اگر از دستگاه‌های زرد رنگ استفاده می‌کنید فقط می‌توانید اسکناس‌های ۵-۱۰-۲۰-۵۰-۱۰۰ لیری را بابت شارژ کارت به دستگاه تحویل دهید.
  • برای مبالغ بیشتر از ۱۰۰ لیر، دستگاه‌های آبی رنگ با همین روش گزینه بهتری هستند.
  • اگر می‌خواهید مبلغ کمی شارژ کنید، اما اسکناس‌هایی با مبلغ بالاتری دارید نگران نباشید، دستگاه‌های آبی فقط مبلغ انتخابی شما را شارژ می‌کنند و مابقی آن را به صورت اسکناس‌های ۲۰ لیری به شما پس می‌دهند.
شارژ کردن استانبول کارت

چقدر لازم است استانبول کارت را شارژ کنید؟

در نظر داشته باشید در حال حاضر هزینه تردد با وسایل نقلیه عمومی حدودا ۷ تا ۸ لیر است. هرچند این مبلغ ممکن است برای وسایل نقلیه‌ای نظیر هاواییست (اتوبوس هایی که از فرودگاه استانبول به مرکز شهر می‌روند)، کشتی‌ها و فری‌ها بیشتر باشد. اما اگر میانگین را در نظر بگیرید و بخواهید فقط از مترو، اتوبوس و ترموا استفاده کنید مبلغ یکسان است. برای شارژ استانبول کارت تعداد دفعاتی که فکر می‌کنید در طول مدت اقامت‌تان از وسایل نقلیه عمومی استفاده خواهید کرد، در نظر بگیرید. به عنوان مثال اگر فکر می‌کنید ۲۰ بار قرار است از استانبول کارت استفاده کنید، ۱۵۵ لیر آن را شارژ کنید.

یک توصیه مهم درباره شارژ استانبول کارت این است که آن را با مبلغ خیلی زیادی شارژ نکنید. اگرچه مبلغی که در کارت باقی می‌ماند قابل بازگشت است، اما پروسه بسیار طول می‌کشد و به طور معمول کسی به دنبال پس گرفتن این مبلغ نمی‌رود. پس همیشه مبلغی را شارژ کنید که مطمئن هستید در طول سفر از آن استفاده خواهید کرد. در هر صورت هر زمانی که شارژ کارت تمام شد، باز هم به راحتی می‌توانید استانبول کارت را با مبلغ دیگری شارژ کنید.

استانبول کارت دیجیتال چیست؟

علاوه بر نسخه فیزیکی استانبول کارت که در رنگ‌های مختلف وجود دارد و صادر می‌شود، نسخه دیجیتال این کارت نیز موجود است. می‌توانید اپلیکیشن استانبول کارت را نصب کنید و روی گوشی تلفن همراه خود نسخه دیجیتال آن را داشته باشید. اکنون می توانید کارت خود را شارژ کنید، موجودی فعلی خود را مشاهده کنید و از طریق کد QR حساب دیجیتال خود از ورودی مترو عبور کنید.

اعتبار استانبول کارت چقدر است؟

استانبول کارت تا ۳ سال قابل استفاده است. بنابراین اگر آن را با خودتان بیاورید، در سفر بعدیتان نیز می‌توانید از همین کارت استفاده کنید. یا اگر کسی به استانبول سفر می‌کند این کارت را به او بدهید تا در طول سفر، بدون نیاز به خرید استانبول کارت جدید، از آن استفاده کند.

کجاها می‌توان از استانبول کارت استفاده کرد؟

استانبول کارت را می‌توانید برای هر نوع تردد داخل شهری که با وسایل نقلیه عمومی انجام می‌شود، استفاده کنید. این وسایل شامل مترو، اتوبوس، ترموا، فری (کشتی‌های مسافربری)، متروبوس، تله کابین و قطار نوستالژیک خیابان استقلال می‌شود. به این ترتیب، به راحتی می‌توانید به جاهای دیدنی استانبول دسترسی داشته باشید.

استانبول کارت اصلا شخصی نیست و می‌تواند توسط افراد مختلف استفاده شود. برای مثال اگر به طور گروهی سفر می‌کنید و مسیرهایتان همیشه یکی است می‌توانید از یک استانبول کارت استفاده کنید. هرچند این تعداد بیشتر از ۵ نفر قابل استفاده نیست. همچنین کودکان زیر ۶ سال نیازی به داشتن این کارت ندارند.

استانبول کارت چطور هزینه‌ها را کاهش می‌دهد؟

تا اینجا درباره نحوه خرید استانبول کارت و شارژ کردن آن صحبت کردیم اما شاید برایتان این سوال به وجود بیاید که فرق استانبول کارت با خرید کارت‌های مترو و بلیط‌های یک یا دو سفره چیست؟ مروری به هزینه‌ای که باید بابت هر یک پرداخت کنید خواهیم داشت تا بیشتر تفاوت این دو را متوجه شوید.

استانبول کارت برای کاهش هزینه های سفر به استانبول

پیش از اینکه بخواهیم این موضوع را کامل توضیح بدهیم باید این نکته را متذکر شویم که رقم‌هایی که در این مقاله آورده شده مربوط به سال ۲۰۲۲ است. هنگام سفر شما ممکن است این مبالغ کمتر یا بیشتر باشد. اما چیزی که مشخص است محاسبه به همین شکل انجام می‌گیرد.

اگر شما یک کارت متروی یک سفره تهیه کنید، باید مبلغ ۱۱ لیر بپردازید و پس از یک سفر، دیگر این کارت قابل استفاده نیست. اما با استانبول کارت این رقم تا ۶ لیر کاهش می‌یابد و اگر در طول روز و با فاصله کم دو یا سه بار از این کارت استفاده کنید تخفیف نیز شامل حالتان می‌شود. یعنی اگر یکبار بابت سوار ترم شدن کارت بزنید و یک بار بخواهید همین مسیر را بازگردید به طور میانگین به جای ۲۲ لیر ۱۲ لیر پرداخت کرده‌اید. همین هزینه را برای یک گشت یک روزه محاسبه کنید تا متوجه شوید چطور داشتن استانبول کارت می‌تواند هزینه‌های سفرتان به استانبول را نصف کند.

گزینه‌های بیشتری که برای کاهش هزینه سفر در استانبول دارید:

استانبول کارت یکی از اولین کارهایی است که در سفر به استانبول به آن نیاز دارید. اما برای کاهش هزینه‌های بازدید از جاهای دیدنی استانبول ، گشت‌های شهری و کروز در تنگه بسفر، پکیج‌های متنوعی توسط شرکت‌های مختلف ارائه می‌شود که با خرید آن‌ها می‌توانید از چندین جاذبه گردشگری بدون نیاز به خرید بلیط و ایستادن در صف دیدن کنید. به طور معمول این پکیج‌ها مناسب افرادی است که به دنبال گشت و گذار و بازدید از جاذبه ها ودیدنی‌ های استانبول هستند، چرا که با پرداخت مبلغ کمتری می‌توانند از امکانات و خدمات بیشتری بهره‌مند شوند.

برای اطلاعات بیشتری درباره این پکیج‌ها می‌توانید به سایت Istanbul welcome card مراجعه کنید و گزینه‌های آن را بررسی کنید.

استانبول کارت | یک کارت با چندین کاربرد

استانبول از جمله شهرهایی است که تردد به هر نقطه آن با وسایل نقلیه عمومی ممکن است. بنابراین در سفر به این شهر نیاز نیست مبلغ هنگفتی در طول روز به تاکسی‌ها پرداخت کنید، بلکه به هر جای شهر بخواهید بروید می‌توانید از مترو، اتوبوس، ترموا و کشتی استفاده کنید. بنابراین در دست داشتن استانبول کارت به شما کمک می‌کند در هزینه‌های سفرتان صرفه جویی کرده و خیلی سریع‌تر و بدون دردسرتر به مقصدی که می‌خواهید برسید.

آیا شما نکات دیگری برای کاهش هزینه های سفر در استانبول می‌دانید؟ حتما تجربیاتتان را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول درباره استانبول کارت

-چگونه استانبول کارت را فعال کنیم؟

به سایت استانبول کارت مراجعه کنید. در این سایت فرمی وجود دارد که باید اطلاعات شخصی خود، شماره استانبول کارت و کد خودتان را در آن وارد نمایید.

-استانبول کارت را از کجا بخریم؟

استانبول کارت را از باجه‌های مخصوص استانبول کارت در فرودگاه و یا فروشگاه‌های مرکز شهر می‌توانید تهیه کنید.

-استانبول کارت برای چند نفر است؟

هر کارت برای حداکثر ۵ نفر قابل استفاده است.

-استانبول کارت را چقدر شارژ کنیم؟

استانبول کارت را می‌توانید به صورت دلخواه ۵ لیر، ۱۰ لیر یا بیشتر شارژ کنید.

-قیمت استانبول کارت جدید چقدر است؟

قیمت استانبول کارت در سال ۲۰۲۳، ۵۰ لیر است.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید