جاهای دیدنی استانبول آثاری فاخر به جا مانده از دوره‌های تاریخی متفاوت است. این شهر سالیانی دراز، پایتخت تاریخی ترکیه بوده و بخشی از آن در قاره اروپا و بخشی از آن در قاره آسیا قرار دارد. موقعیت جغرافیایی ویژه و همسایگی با دو دریای مرمره و دریای سرخ، آب و هوای مطلوبی به این شهر هدیه می‌دهد. استانبول به شهر هزار مسجد معروف بوده، اما جاذبه‌های گردشگری این شهر تنها محدود به اماکن مذهبی نیست. اگر برای سفر خود از قبل برنامه‌ریزی کنید، می‌توانید مناطق دیدنی استانبول را لیست کرده و تنها مهمترین جاذبه‌های شهر را ببینید. در ادامه این مطلب از مجله گردشگری فلای‌تودی لیستی از بهترین مکان های دیدنی استانبول پایتخت تاریخی ترکیه را برای شما آورده‌ایم.

مکان های تاریخی استانبول | از ایاصوفیه تا توپکاپی

جاهای دیدنی ترکیه هر ساله گردشگران را از سرتاسر جهان به این کشور می‌کشاند. شهرهای توریستی از استانبول گرفته تا آنتالیا، ازمیر، کوش آداسی، آلانیا و… هرکدام برای گردشگران جذابیت خاص خود را دارند، اما استانبول رنگ و بوی دیگری برای سفر دارد. از تاریخ باشکوه تا تفریح، خرید و شبگردی، دیدنی های استانبول شما را به یک سفر متفاوت دعوت می‌کند. مختلف آن اگر از علاقمندان به تاریخ هستید، حتما جاهای دیدنی تاریخی استانبول را در فهرست بازدید خود قرار دهید.

مسجد ایا صوفیه استانبول |  Hagia Sophia Mosque

خیلی‌ها استانبول را با نام مسجد ایاصوفیه (حاجیا سوفیا) می‌شناسند. اغراق نیست اگر بگوییم مسجد ایاصوفیه یکی از مهم‌ترین و معروف‌ ترین جاهای گردشگری استانبول بوده و به عنوان نمادی از این شهر معرفی می‌شود. این بنای مذهبی در اصل یک کلیسا بوده و از یادگاری‌های دوره امپراتوری بیزانس در این شهر است.

مسجد ایاصوفیه از جاهای دیدنی استانبول

این کلیسا در سال ۵۳۲ میلادی ساخته شد، البته بعد از قدرت گرفتن پادشاهی عثمانی، تبدیل به مسجد شده و با کاربری جدید مورد استفاده قرار گرفت. مسجد ایاصوفیه به دلیل معماری باشکوه و شگفت‌انگیز، اهمیت تاریخی و باستانی و عظمتش، گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. منار‌های بلند بیرونی و نمای داخلی و تزئینات فوق‌العاده، حاجیا سوفیا را تقریبا به معروفترین جای دیدنی استانبول و ترکیه تبدیل کرده است.

مسجد آبی استانبول | Blue Mosque

آسمان نیلگون استانبول و یادگار آبی سلطان احمد برای پایتختش، مسجد زیبایی است به نام مسجد آبی؛ مسجدی که نامش به خاطر تزیینات و رنگ کاشی‌های آبی آن انتخاب شد. گفته می‌شود در تزئینات این مسجد از بیست هزار کاشی آبی مزین به آیه‌های قرآن استفاده شده که سرامیک‌هایی با طرح گل لاله در مسجد نیز به زیبایی آن می‌افزاید.

مسجد آبی یا مسجد سلطان احمد در قرن ۱۷ میلادی ساخته شده و همچون مسجدالحرام، ۶ مناره در اطراف دارد. پنجره‌های این مسجد با شیشه‌های رنگی زیبا تزئین شده که در نوع خود کم نظیر هستند. مسجد آبی یکی از مکان های دیدنی استانبول بوده که بازدید از آن رایگان است. این مسجد در منطقه سلطان احمد واقع شده و به اکثر جاذبه‌‌هایی که روی نقشه جاهای دیدنی استانبول قرار دارند، دسترسی دارد.

مسجد آبی از جاهای دیدنی استانبول

به خاطر داشته باشید روزانه ۵ نوبت نماز جماعت در این مسجد برگزار می‌شود. بنابراین در زمان بازدید از این جاذبه باید به مسلمانانی که در حال عبادت در مسجد هستند، احترام بگذارید. پیشنهاد می‌کنیم اگر به استانبول سفر کرده‌اید، ساعت‌های ابتدایی صبح را برای بازدید از این جاذبه در نظر بگیرید، زیرا مسجد در هر وعده نماز به مدت ۹۰ دقیقه تعطیل خواهد بود.

مسجد رستم پاشا | Rustem Pasha Mosque

رستم پاشا، صدر اعظم دولت عثمانی بود و مسجد رستم پاشا که از جاهای دیدنی استانبول است، به دستور او ساخته شده است. این مسجد را می‌توان به عنوان یکی از شاهکارهای معماری عثمانی معرفی کرد. تزئینات داخلی و کاشی‌‌کاری‌های پر نقش و نگار دیواره‌های مسجد، تماشایی هستند. در میان نقش‌های کاشی‌ها، علاوه بر رنگ آبی و فیروزه‌ای، رنگ سبز و همچنین قرمز هم به چشم می‌خورد که تا پیش از آن در نقاشی کاشی‌ها استفاده نمی‌شد. این مسجد، در طول تاریخ طعمه آتش و همچنین زلزله شده است، اما بعد از سه سال بازسازی، امروزه همچنان باشکوه پابرجاست.

مسجد رستم پاشا از دیدنی های استانبول

مسجد سلیمانیه | Suleymaniye Mosque

این مسجد نه تنها به عنوان یکی از جاهای دیدنی استانبول، بلکه به عنوان یکی از نمادهای این شهر شناخته می‌شود. مسجد سلیمانیه به دستور سلطان سلیمان اول که به سلیمان کبیر معروف بود، ساخته شد. ساخت این مسجد به دست ۳۵۰۰ صنعتگر و طی هفت سال به اتمام رسید. مناره‌های مسجد سلیمانیه بلند و باریک و به سبک بیزانسی ساخته شده‌اند و از این رو، به ایاصوفیه شباهت دارند.

خوب است بدانید که این مسجد فقط برای عبادت ساخته نشده بود. علاوه بر بخش اصلی مسجد و حیاط و عمارتی که چهار مدرسه قرآن در آن بود، بیمارستان، کاروانسرا و آشپزخانه‌ای برای غذا دادن به فقرا در این مسجد ساخته شد. این مسجد از جاهای دیدنی رایگان استانبول به شمار می‌رود.

مسجد سلیمانیه از جاذبه های دیدنی استانبول

مسجد فاتح استانبول | Fatih Mosque

این مسجد، توسط معمار معروف ترک، سنان و به سبک معماری عثمانی ساخته شده است. مسجد فاتح، یکی از جاهای دیدنی استانبول است که به دستور سلطان محمد فاتح ساخته شده و به مسجد سلطان محمد نیز شناخته می‌شود.

مسجد عزیز محمد | Aziz Mahmud Mosque

یکی از جاهای دیدنی استانبول آسیایی، مسجد عزیز محمد است. این مسجد به مسجد گربه‌ها معروف است، زیرا امام جماعت این مسجد به گربه‌ها پناه می‌دهد. شاید شما هم تصاویر منتشر شده از گربه‌ها در این مسجد را دیده باشید. مسجد عزیز محمد در محله اسکودار قرار دارد.

مسجد اورتاکوی | Ortaköy Mosque

در محله بشیکتاش استانبول، یک مسجد به نام اورتاکوی یا مسجد سلطان عبدالمجید وجود دارد که به عنوان یکی از مکانهای دیدنی استانبول شناخته می‌شود. این مسجد، در غرب تنگه بسفر قرار دارد و تغییر رنگ نمای بیرونی آن در طول ساعات مختلف شبانه روز با نمایی از تنگه بسفر، جلوه‌ای تماشایی به این مسجد می‌دهد.

مسجد اورتاکوی از دیدنی های استانبول

کلیسای چورا | The Chora Church

یکی از اماکن دیدنی استانبول که یادگار دوره بیزانس است، کلیسای چورا معروف به موزه کاریه است. اگرچه در زلزله سال ۱۸۹۴، بخش‌های بسیاری از داخل کلیسا ویران شدند، اما هنوز هم نقاشی‌های کم‌نظیری داخل کلیسا قابل مشاهده هستند. این کلیسا در سده ۱۶ میلادی به مسجد تغییر کاربری داد. برای بازدید از کلیسای چورا می‌توانید خود را به ایستگاه مترو ادیرنکاپور برسانید و بعد با چند دقیقه پیاده‌روی به این کلیسا وارد شوید.

کاخ توپکاپی | Topkapı Palace

به دیدن کاخ و قصر‌های با عظمت و بزرگ علاقه دارید؟ کاخ توپ قاپی استانبول را از دست ندهید. این کاخ با عظمت در دوره سلطنت سلطان محمد فاتح در استانبول بنا شده و یک نمونه بارز هنر اسلامی در این شهر است. کاخ توپکاپی که از دیدنی های استانبول به شمار می‌آید، با نام حرم سلطانی نیز شناخته می‌شود.

حیاط مجموعه با کاشی‌های زیبا و دست ساز تزئین شده است که شکوه و عظمت دوره پادشاهی سلطان محمد را به رخ می‌کشد. اگرچه گردشگران به تمامی بخش‌های کاخ دسترسی نداشته و اجازه بازدید ندارند، اما یکی از زیباترین بخش‌های کاخ تحت عنوان حرمسرا و تزئینات زیبای آن شما را مجذوب خواهد کرد. این قسمت محل سکونت همسران و شاهزادگان سلطان محمد بوده است.

بارگاه دوم کاخ، شامل آشپزخانه سلطنتی و بارگاه سوم جایگاه اختصاصی پادشاه بوده است. کاخ توپکاپی یکی از آثار ثبت شده ترکیه در فهرست میراث جهانی یونسکو است. در سال ۱۹۲۴ آتاتورک دستور داد تا کاخ توپکاپی برای بازدید عموم گشوده شود. از همان زمان تاکنون، این کاخ نقش مهمی در جذب گردشگر به این شهر داشته است.

کاخ توپکاپی از بهترین جاهای دیدنی استانبول

کاخ ایهلامور | Ihlamur Palace

یکی از جاهای دیدنی استانبول نزدیک شیشلی، کاخ ایهلامور است. این کاخ دو عمارت کلاه فرنگی و معماری غربی دارد و معماری نمای بیرونی و داخلی کاخ شما را مجذوب خواهد کرد. فضای سبز کاخ ایهلامور نیز برای قدم زدن و لذت بردن از فضای آرام بسیار مناسب است.

برج دختر | Maiden’s Tower

برج دختر از دیگر جاذبه‌ های گردشگری استانبول است که بیشتر با افسانه‌هایی که درباره آن گفته می‌شود، معروف است. کیز کوله سی، در قسمت ورودی خلیج استانبول و در قرن ۱۲ میلادی ساخته شد. ساخت این برج در وسط آب صورت گرفته و در نزدیک طلوع و غروب خورشید، می‌توانید از منظره زیبای آن عکاسی کنید و به نوعی یکی از جاهای دیدنی استانبول در شب محسوب می‌شود.

در یکی از افسانه‌های جالب درباره این بنا گفته می‌شود که یک طالع بین، به پادشاهی گفته است که دخترش در اثر نیش مار خواهد مرد. پادشاه برای در‌ امان نگه داشتن دخترش، قلعه‌ای برای وی در وسط آب می‌سازد. اما در نهایت ماری از طریق جعبه میوه به جزیره راه یافته و سرانجام دختر پادشاه بر اثر نیش مار جان خود را از دست می‌دهد.

برج دختر از جذاب ترین جاهای دیدنی استانبول

روملی حصار | Rumeli Fortress

قلعه روملی حصار، واقع در ساحل روملی تنگه بسفر، یکی از جاهای دیدنی استانبول است که به دستور سلطان محمد فاتح و برای حفاظت از شهر در مقابل حمله‌های امپراتوری روم شرقی ساخته شد. معماری مستحکم و باشکوه عثمانی، برج‌های بلند برای دیده‌بانی و فضای سبز اطراف این قلعه باعث شده که امروزه به عنوان یکی از جاهای دیدنی استانبول شناخته شود. باغ ژاپنی بالتالیمانی، قصر بیلربی، پارک ببک، مسجد سلطان قلعه آنادولی و پارک فاتح کروسو از جاهای دیدنی ترکیه استانبول در نزدیکی روملی حصار هستند.

قلعه یدیکوله استانبول | Yedikule Dungeons Museum

قلعه یدیکوله یا قلعه هفت برج، یکی دیگر از جاهای دیدنی استانبول به شمار می‌آید. «یدی» در زبان ترکی به معنای هفت و «کوله» برج است. ساخت این قلعه در زمان امپراتوری روم شرقی آغاز شد. سپس، دیوارهای دفاعی و خندق‌ها به آن اضافه شدند. برج بدنام سیاهچال و همچنین چاه خونین که برای شکنجه و اعدام زندانیان استفاده می‌شد در این قلعه قرار دارند.

قلعه یدیکوله استانبول

آب انبار باسیلیکا سیسترن | Basilica Cistern

قسطنطنیه نام سابق شهر استانبول در زمان امپراتوری روم شرقی بوده است. این شهر در دوره بیزانس یک شهر با اهمیت و به عنوان پایتخت سیاسی در نظر گرفته می‌شد، به همین دلیل یادگاری های زیادی از معماری رمی در خود دارد. یکی از مهمترین آثار به جا مانده از آن دوران، آب انبار باسیلیکا سیسترن است.

باسیلیکا سیسترن، آب انبار سلطنتی بوده و آب مورد نیاز قصر را تامین می‌کرد. این تالار بزرگ زیرزمینی، فضایی شامل ۱۲ ردیف است که با ۳۳۶ ستون نگه داشته شده و هرکدام دارای تزئینات و حکاکی‌های زیبا هستند. یکی از مشهورترین ستون‌های آب انبار باسیلیکا، ستونی با حکاکی سر مدوزا است. مدوزا از اساطیر یونان باستان بوده که فناناپذیر است و اگر به چشمان کسی خیره می‌ماند، او را تبدیل به سنگ می‌کرد!

دستور ساخت این آب انبار به کنستانتین کبیر منتسب است، اما در زمان ژوستینین، ساخت آن به پایان رسید. آب انبار باسیلیکا سیسترن، یکی از مناطق دیدنی استانبول است که سالانه میزبان گردشگران زیادی بوده که غرق شکوه این بنا و انعکاس زیبای ستون‌های آن در آب می‌شوند. اگر به استانبول سفر کردید، بازدید از این جاذبه را فراموش نکنید.

موزه های استانبول | تماشای تاریخ پرفراز و نشیب شهر

از مساجد و کاخ های تاریخی استانبول که بگذریم، برای تماشای تاریخ این شهر و آنچه در آن گذشته است، می‌توانید سری به موزه‌ها بزنید. موزه‌های استانبول بسیار متنوع هستند و هر کدام داستانی برای گفتن دارند.

موزه باستان شناسی استانبول | Istanbul Archaeological Museums

موزه باستان شناسی یکی دیگر از اماکن گردشگری استانبول محسوب می‌شود. این موزه از بیرون نمایی جذاب و تماشایی دارد و در دل آن آثار نفیس و باارزشی از تاریخ عثمانی قرار گرفته است. این موزه سه بخش شامل موزه باستان شناسی، موزه شرق باستان و موزه هنرهای اسلامی دارد.

موزه باستان شناسی استانبول

موزه پرا استانبول | Pera Museum

یکی دیگر از موزه‌های استانبول که جزو جاهای دیدنی استانبول محسوب می‌شود، موزه پرا است. این موزه، در ساختمان قدیمی هتل بریستول قرار دارد و در آن رویدادها و نمایشگاه‌های فرهنگی و هنری نیز برگزار می‌شود. بخش دائمی این موزه شامل مجموعه شرق‌شناسی، مجموعه عثمان حمدی بی، پرتره‌های امپراتور، جهان‌های موازی، سفیران و نقاشان و مجموعه استانبول، شهر رویاها است.

موزه هنر مدرن استانبول | Istanbul Museum of Modern Art

در استانبول، علاوه بر جاذبه‌های تاریخی و طبیعی، می‌توانید به تماشای جاذبه‌های فرهنگی و هنری نیز بروید. موزه هنر مدرن، یکی از جاهای دیدنی استانبول است که پیشنهاد می‌کنیم به آنجا سر بزنید. در این موزه، آثار هنرمندان بومی و بین المللی به نمایش گذاشته شده‌اند. یک سینما و کتابخانه نیز در مجموعه موزه هنرهای مدرن وجود دارد. در سالن نمایش، در روزهای به‌خصوصی فیلم اکران می‌شود که می‌توانید برای تماشا از قبل بلیط رزرو کنید. کتابخانه موزه نیز دارای بیش از ۱۱هزار جلد کتاب به زبان‌های ترکی استانبولی و سایر زبان‌ها است که می‌توانید از آنها بهره‌مند شوید.

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به موزه هنر مدرن، ایستگاه مترو شیش‌خانه است. از آنجا می‌توانید با چند دقیقه پیاده روی به راحتی به موزه برسید.

موزه هنر مدرن استانبول

بهترین جاهای دیدنی استانبول برای خرید

خرید در استانبول یکی از بهترین تفریحات این شهر محسوب می‌شود. مراکز خرید استانبول با قیمت‌های مناسب باعث شده‌اند گردشگران زیادی با هدف خرید کردن به این شهر سفر کنند.

بازار بزرگ استانبول |  Istanbul grand bazaar

خرید سوغاتی یکی از قسمت‌های جذاب در سفر است؛ زمانی که می‌توانید با خیالی آسوده در بازارها و پاساژهای معروف دنیا قدم زده و از برندهای معروف دنیا خرید کنید. خوشبختانه ترکیه دارای تعداد زیادی پاساژ و مرکز خرید است که می‌توانید برای خریدهای شخصی یا سوغاتی انتخاب کنید، اما بازار بزرگ استانبول، قطعا یک انتخاب متفاوت است.

بازار بزرگ استانبول

این بازار یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین بازارهای سرپوشیده جهان است که ۲۶ هزار نفر در آن مشغول به کار هستند. اگر تمایل دارید در عین حال که خرید می‌کنید، از یکی از جاذبه های گردشگری استانبول نیز دیدن کنید، از بازار بزرگ سرپوشیده استانبول شروع کنید. این بازار ۶۱ گذر و ۳۰۰۰ حجره داشته و هر چیزی که نیاز داشته باشید را در آن خواهید یافت.

جالب است بدانید که با وجود صدها مرکز خرید لوکس و مدرن در استانبول، بازار بزرگ همچنان یکی از انتخاب‌های اول مردم برای خرید بوده و از جاهای دیدنی استانبول اروپایی است. روزانه چیزی نزدیک به ۲۵ تا ۴۰۰ هزار گردشگر از بازار بزرگ دیدن می‌کنند. از قالی و فرش تا پوشاک و صنایع دستی، جواهرات و همچنین خوراکی‌های محلی، ادویه، ترشی و هر چیزی که نیاز داشته باشید، در این بازار پیدا می‌کنید. جالب است بدانید بازار های هفتگی استانبول نیز هرساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کنند.

استانبول مال | Mall of Istanbul

خرید کردن برای بسیاری از افراد جزو جاذبه‌های سفر است و استانبول جزو شهرهایی است که افراد زیادی برای خرید کردن به آنجا می‌روند. استانبول مال، یک مرکز خرید مدرن با فروشگاه‌های متنوع است که برندهای مختلفی را ارائه می‌دهد. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به استانبول مال، ایستگاه ماسکو است.

بازار ادویه | Egyptian Bazaar

این بازار که به بازار مصری‌ها معروف است، جزو جاهای دیدنی استانبول بوده که نباید تماشای آن را از دست بدهید. این بازار، در سال ۱۶۶۹ ساخته شد. در آن زمان، کاروان قاهره ادویه‌جاتی که با خود به همراه می‌آورد را در این بازار عرضه می‌کرد. بنابراین در گذر زمان، این بازار به بازار ادویه یا بازار مصری‌ها معروف شد. بازار ادویه استانبول، با معماری تماشایی و عطر و بویی که دارد، گردشگران بسیاری را به سوی خود می‌کشاند. این بازار شلوغ و پر رفت و آمد، بیش از ۸۰ مغازه دارد و برای خرید سوغات مکان مناسبی است.

بازار ادویه

مراکز دیدنی استانبول برای گشتی در شهر

اگر به دنبال عکاسی و گشت و گذار در شهر استانبول هستید، می‌توانید سراغ گزینه‌هایی که در ادامه معرفی شده‌اند، بروید.

تنگه بسفر | Bosphorus

باریک‌ترین تنگه جهان که دریای سیاه را به دریای مرمره و اروپا را به آسیا وصل می‌کند، تنگه بسفر نام دارد. این تنگه، یک مسیر آبی بین‌المللی بسیار مهم در شمال غربی ترکیه است. تعدادی پل روی این مسیر ساخته شده‌اند. علاوه بر این، چندین هتل لوکس، رستوران و کافه در این محدوده قرار دارد.

تنگه بسفر

یکی از جاهای دیدنی استانبول در شب، همین پل‌ها هستند. می‌توانید در پیاده‌روهای اطراف قدم بزنید و عکاسی کنید. همچنین می‌توانید در یکی از رستوران‌های اطراف تنگه بسفر خود را مهمان یک وعده غذای ترکی کنید. علاوه بر این، کشتی‌های تفریحی بسیاری در این منطقه در رفت و آمد هستند که بعضی از آنها ضمن گشت و گذار کردن، برنامه‌های شاد و مفرحی برگزار می‌کنند. یکی از دیدنیهای استانبول در پاییز، همین قدم زدن و قایق سواری در تنگه بسفر است.

اسکودار | Üsküdar 

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری استانبول محله اسکودار است که در منطقه آسیایی استانبول، در ساحل شرقی تنگه بسفر و در نزدیکی اسکله قرار دارد. اسکودار یکی از اولین سکونت‌گاه‌های یونانیان در تنگه بسفر بوده و به همین دلیل آثار تاریخی و دیدنی زیادی به یادگار دارد.

قرارگیری اسکودار در یک مسیر اقتصادی مهم موجب شده بود تا این شهر، همیشه پایانه‌ای برای کاروان‌های بازرگانی و تجاری باشد. جاهای دیدنی استانبول در بخش آسیایی کم نیستند، به عنوان مثال این منطقه جاذبه های دیدنی بسیاری دارد که یکی از مهمترین آنها، مسجد مهر ماه سلطان است که به دستور سلطان سلیمان و برای دخترش ساخته شد.

محله ببک | Bebek

یکی از جاهای دیدنی استانبول قسمت اروپایی، محله ببک است. این محله در منطقه بشیکتاش قرار دارد و چشم انداز خوبی به پل بسفر دارد. در زمان فتح استانبول، یونانیان در این روستا به ماهیگیری مشغول بودند؛ بنابراین این روستا قدمت زیادی دارد. پارک تورکان سابانجی ببک، موزه آشیان و کنسولگری مصر از جاهای دیدنی ببک هستند. در محله ببک می‌توانید در اسکله قدم بزنید، دوچرخه سواری کنید یا به مراکز خرید سر بزنید. ایستگاه مترو اتیلر، نزدیک‌ترین ایستگاه به محله ببک است.

مراکز دیدنی استانبول

جاهای تفریحی استانبول

تفریحات استانبول بسیار متنوع هستند، از آکواریوم تا پارک‌های زیبا که می‌توانند ساعاتی شما را سرگرم کنند، به ویژه اگر با خانواده به این شهر سفر کرده باشید.

آکواریوم سی لایف | Sealife

آکواریوم سی لایف از جاهای تفریحی استانبول ترکیه محسوب می‌شود که در بخش اروپایی این شهر واقع شده است. تونل آکواریوم سی لایف، یکی از طولانی‌ترین تونل‌های آکواریومی دنیا است که با ۸۳ متر طول، در این مجموعه قرار دارد. در سی لایف می‌توانید به تماشای دنیای زیر آب بروید. جالب است بدانید آکواریم استانبول از جاذبه های گردشگری این شهر است که نباید آن را به راحتی از دست بدهید.  

پارک برفی یا اسنو پارک | Snowpark

استانبول زمستان‌های سرد و برفی دارد، اما شاید برای سفر و گشت و گذار این آب و هوای سرد مناسب نباشد. اگر در تابستان به استانبول سفر کردید و هوس اسکی در برف داشتید، بهترین جای استانبول برای تفریح  همینجاست! این پارک، جزو جاهای دیدنی استانبول در مرکز خرید توریوم است. برای استفاده از امکانات پارک برفی، به تجهیزات نیازی ندارید.

بهترین مکان‌های استانبول برای تفریح

پارک امیرگان | The Emirgan Park

یکی دیگر از جاهای تفریحی استانبول، پارک امیرگان است. این پارک در بخش اروپایی استانبول قرار دارد و برای گل‌های رنگارنگ و فضای سبز زیبایش معروف است. پارک امیرگان، ۴۷۰ هزار متر مربع وسعت دارد و دو تالاب و سه عمارت تاریخی در آن قرار دارند. بازدید از این پارک رایگان است.

پارک ییلدیز | Yıldız Park

این پارک که یکی از پارک‌های قدیمی استانبول است، به عنوان یکی از جاهای دیدنی استانبول شناخته می‌شود. پارک ییلدیز، زمانی جزو باغ سلطنتی کاخ ییلدیز بود و تنها کاخ نشین‌ها حق استفاده از محیط آن را داشتند. امروزه اما با دو درب ورودی میزبان عموم مردم است. این پارک از جاهای دیدنی استانبول در پاییز نیز محسوب می‌شود و در این فصل بسیار زیباست.

پارک مینیاتورک | Miniatürk Park

این پارک یکی از جاهای دیدنی استانبول است که یک شهر مینیاتوری جذاب محسوب می‌شود و در آنجا می‌توانید تمام جاهای دیدنی و تاریخی این شهر را در مقیاس کوچک ببینید. تمام این جاذبه‌ ۲۵ برابر کوچکتر از اندازه‌ی واقعی خود هستند. این پارک در سال ۲۰۰۳ با ۶۰ متر مربع مساحت افتتاح گردید. حدود ۱۲۲ اثر از برج گالاتا تا ایاصوفیه در این پارک به نمایش درآمدند. در این پارک می‌توانید چند ساعته از تمام استانبول در مقیاسی کوچک دیدن کنید!

پارک مینیاتورک از جاذبه های استانبول

جاهای دیدنی استانبول در فصل های مختلف

استانبول شهری چهارفصل است و در هر یک از فصل‌ها جذابیت‌های خاص خود را دارد. اگر به استانبول سفر کردید، این جاذبه‌ها را از دست ندهید.

خیابان استقلال و میدان تکسیم | istiklal street and taksim square

بسیاری از گردشگران و مسافران در سفر به استانبول ترجیح می‌دهند تا در هتل های منطقه تکسیم اقامت کنند. خیابان استقلال و میدان تکسیم از معروف ترین مناطق استانبول هستند. بدون دیدن خیابان استقلال، نمی‌توانید ادعای سفر به استانبول را داشته باشید.

بسیاری از جاذبه های دیدنی، مراکز خرید، کافه‌ها، رستوران‌های معروف و غذاهای خیابانی در امتداد این خیابان قرار دارند. استقلال یکی از خیابان‌های مدرن و از مناطق دیدنی استانبول بوده که به شب‌های زنده و پر جنب و جوش معروف است و از جاهای دیدنی استانبول در شب نیز محسوب می‌شود. ای منطقه جزو جاهای دیدنی استانبول با مترو است و به راحتی و با وسایل حمل و نقل عمومی می‌توانید خود را به این منطقه برسانید.

خیابان استقلال

جاهای دیدنی استانبول نزدیک تکسیم نیز کم نیستند و با رفتن به این میدان و خیابان استقلال می‌توانید برنامه مفرحی برای خود بریزید و از مکان های دیدنی استانبول بازدید کنید. یکی از جاهای دیدنی تکسیم استانبول مجسمه جمهوری یا یادبود جمهوریت ترکیه است که در وسط میدان قرار دارد و یکی از نمادهای شهر استانبول به حساب می‌آید. به جرات می‌توان گفت که این مکان بهترین جای استانبول است که در تمام فصول سال می‌توانید به آنجا رفته و از گشت و گذار و خرید لذت ببرید.  

برج گالاتا | Galata Tower

این برج که در ابتدا برج مسیح (Christea Turris) نام داشت، در سال ۱۳۴۸ و با معماری اروپایی رومانِسک ساخته شد. برج گالاتا استانبول را به عنوان سمبل استانبول نیز می‌شناسند. در بسیاری از نقاط شهر می‌توانید برج گالاتا را مشاهده کنید. همچنین می‌توانید هنگام غروب به بالای این برج بروید و به تماشای مناظر اطراف بنشینید. علاوه بر این، می‌توانید ضمن تماشای تنگه بسفر در غروب خوشید، از رستوران ترکی برج، غذا سفارش بدهید و از طعم آن لذت ببرید. کوچه پس کوچه‌های این محله بسیار دیدنی است و در فصول مختلف سال می‌توانید به دیدن این برج و اطراف آن بروید و از گشت و گذار و خرید در این منطقه لذت ببرید.

برج گالاتا

برج گالاتا در انتهای خیابان استقلال قرار دارد؛ بنابراین می‌توانید با یکی از خطوط مترو استانبول یا تراموا خود را به این برج برسانید. همچنین می‌توانید در خیابان استقلال قدم بزنید، از مغازه‌ها دیدن کنید، به خرید بپردازید و در نهایت برای صرف عصرانه و استراحت به برج گالاتا بروید.  

کاخ دلما باغچه | Dolmabahçe Palace

یکی از جاهای دیدنی استانبول نزدیک تکسیم کاخ دلما باغچه است. خوب است بدانید که بخش زیادی از جاذبه‌ های گردشگری استانبول و آثار دیدنی آن در زمان امپراتوری عثمانی ساخته شده‌اند. کاخ باشکوه دلما باغچه نیز یکی از آن‌ها بوده و از جاهای دیدنی استانبول قسمت اروپایی به شمار می‌آید. این کاخ به دستور سلطان عبدالمجید در حاشیه تنگه بسفر ساخته شد و مقر حکومت از کاخ توپ کاپی به این کاخ انتقال یافت.

کاخ دلما باغچه

باغ‌های زیبای حوالی کاخ دلما باغچه، با فواره‌ها، حوض‌ها و باغچه‌های گل زیبا تزیین شده‌اند. محیط داخلی کاخ ترکیبی از هنر نمایی عثمانی با سبک‌های روکوکو، باروک و نئوکلاسیک است. این کاخ زیبا با چلچراغ‌های بزرگ و با شمعدان‌های باشکوه و لوازم گران‌قیمت به سبک فرانسوی و نقاشی‌های دیواری مدهوش‌کننده تزئین شده است و در هر فصلی زیبایی خاص خود را دارد.

اگر به ترکیه سفر کردید، تماشای کاخ دلما باغچه را از دست ندهید، این کاخ بعد از سلطان عبدالمجید و حتی پس از سقوط حکومت عثمانی نیز اهمیت بالایی داشت. آتاتورک، رئیس جمهور محبوب ترکیه نیز در سال‌های ابتدایی تاسیس جمهوری ترکیه، در این کاخ اقامت داشت و در همین کاخ نیز درگذشت.

جاهای دیدنی استانبول در شب

شب‌های استانبول زنده و پرهیاهو هستند. این شهر تا دیروقت بیدار است و با جاذبه‌های متنوع و تفریحات سرگرم‌کننده گردشگران را به وجد می‌آورد.

فواره موزیکال | Musical Fountain 

در نزدیکی مسجد آبی و پارک سلطان احمد فواره وجود دارد که عصرها فعال شده و زیبایی خاصی در شب دارند، همچنین در زمان‌های خاصی چون ماه رمضان این مناطق به زیبایی تزئین می‌شوند که رفتن به این مکان‌ها را در ساعات تاریکی شب تماشایی می‌کند.

منطقه اورتاکای | Ortaköy

این منطقه از مکان‌های دیدنی استانبول در شب به حساب می‌آید. با رفتن به این منطقه در شب می‌توانید از دیدن نورهای زیبای منعکس شده پل بسفر در کنار دریا دیدن کرده، از آرامش حاکم لذت ببرید و از فروشندگان سیب زمینی پخته ترکی بخرید، همچنین از سیب‌زمینی‌های ویژه اورتاکای نیز میل کنید.

منطقه اورتاکای

منطقه آرناوتکوی | Arnavutköy

این منطقه به خاطر وجود رستوران‌های دریایی  و خانه‌های سنتی عثمانی معروف است و در شیب زیبایی خاصی دارد. شما می‌توانید علاوه بر قدم زدن در خیابان و لذت بردن از پیاده روی و دیدن بناهای قدیمی، از خوردن غذا در کافه رستوران‌های این منطقه نیز لذت ببرید.

تپه پیر لوتی | Pierre Loti Hill

این تپه به نام رمان نویس مشهور فرانسوی به اسم پیر لوتی نامگذاری شده است. از این مکان می‌توانید در شب منظره زیبایی را نظاره‌گر باشید. عکس‌های زیبا از شب‌های استانبول ثبت کنید، در کافه تپه پیر لوتی چای بنوشید و از آرامش شب نهایت لذت را ببرید.

تپه پیر لوتی از دیدنی های استانبول

جاهای دیدنی اطراف استانبول

در اطراف استانبول نیز جاذبه‌های گردشگری متعددی وجود دارد که برخی از آنها بسیار در میان گردشگران محبوبیت دارند. اگر زمانی کافی در سفر به استانبول دارید، حتما سری به این جاذبه‌ها بزنید.

جزایر پرنس |  princess island istanbul

در کنار جاذبه های گردشگری استانبول و اماکن تاریخی آن، دیدن یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی نیز خالی از لطف نیست. جزایر پرنس مجموعه‌ای از ۹ جزیره کوچک و بزرگ است که در نزدیکی استانبول قرار دارد. البته در حال حاضر تنها بازدید از ۴ جزیره بویوک آدا، بورگاز آدا، هیبلی آدا و کینالی آدا امکان پذیر است. استانبول تا جزایر پرنس تنها یک ساعت فاصله دارد.

جنگل بلگراد | Belgrade Forest

در ۱۵ کیلومتری شمال غربی استانبول، جنگل بلگراد واقع شده است که جزو جاهای دیدنی استانبول محسوب می‌شود. این جنگل، از دیدنیهای استانبول در بهار و تابستان است. خنکی مطبوع هوا و مناظر طبیعی تماشایی این جنگل برای طبیعت دوستان و طبیعت گردان بسیار جذاب خواهد بود.

خوب است بدانید که جنگل بلگراد، منبع اصلی آب‌رسانی به استانبول بوده و با کانال کشی از رودخانه‌های متعددی که در این جنگل جاری هستند، آب به سطح شهر هدایت می‌شده است.

جنگل بلگراد در استانبول

استانبول یک مقصد جذاب و همیشگی برای ایرانیان

قیمت های نسبتا مناسب (نسبت به دیگر کشورهای اروپایی) و به دنبال آن جاهای دیدنی ارزان استانبول، شباهت فرهنگی میان ایران و ترکیه و البته نزدیک بودن و امکان رفتن با قطار و هواپیما، از مهمترین دلایلی است که این شهر را به یک مقصد جذاب برای ایرانیان بدل می‌کند. اگر مایلید تا از بهترین جاهای دیدنی استانبول بازدید کنید و یک سفر به یادماندنی به این شهر داشته باشید، با رزرو بهترین هتل های استانبول اوقات خوشی را در این شهر سپری کنید.

شما از کدام یک از جاذبه های گردشگری استانبول دیدن کرده‌اید؟ در قسمت کامنت ها، نظر خود را برای ما بنویسید.

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی استانبول

جاهای دیدنی استانبول کجاست؟

از معروفترین جاهای استانبول می‌توان به مسجد ایاصوفیه، برج گالاتا، مسجد آبی، کاخ دلما باغچه، خیابان استقلال و میدان تکسیم اشاره کرد.

سوغات استانبول چیست؟

راحت الحلقوم ترکی، باقلوا، قهوه ترک و انواع صنایع دستی از سوغات ترکیه محسوب می‌شوند. 

قیمت جاهای دیدنی استانبول برای بازدید چقدر است؟

بازدید از برخی جاهای دیدنی این شهر مانند مساجد استانبول، بازارها و… رایگان هستند. برای برخی از جاذبه های دیگر مانند کاخ دلما باغچه باید حدود ۱۲۰ لیر و موزه هنرهای مدرن استانبول حدود ۷۰ لیر است.

جاهای دیدنی استانبول قسمت اروپایی بیشتر هستند یا قسمت آسیایی؟

بیشتر جاذبه ها و مناطق دیدنی استانبول در قسمت آسیایی قرار دارند، اما به طور کلی سفر به بخش اروپایی ترکیه طرفداران بیشتری دارد.

مکان های دیدنی استانبول در زمستان کدامند؟

به طور کلی زمستان بهترین فصل برای سفر ارزان به استانبول است. در این فصل نیز می‌توانید از جاهای دیدنی استانبول به ویژه مکان‌های سرپوشیده به راحتی بازدید کنید و به پارک برفی استانبول بروید.

محله بالات استانبول کجاست؟

این محله در بخش اروپایی استانبول و در منطقه فاتیح قرار دارد.

5 نظرات

  1. خیلی عالی بود مقاله تون واقعا لذت بردم. مجسد سلطان احمد رو توی مجله اقتصاد آفرین هم خونده بودم راجبش، خیلی توضیحات خوبی توی رپورتاژ داده بود واقعا داستان خوبی هم پشت ساختش داره.
    ممنون از مقاله خوبتون ❤️

  2. با سلام و سپاس فراوان از وبسایت فلای تودی برای اشتراک گذاری این مطلب .
    پیشنهاد می کنم در مقاله بعدی و یا تکمیلی ، بعد از نام هر یک از این اماکن ، راه های مختلف دسترسی به آنجا را بهمراه جزئیات هزینه ای هر کدام نیز بیان نمایید.

    همچنین نکته مهمی که باید مد نظر مسافرانی که برای نوبت اول به استانبول سفر می کنند باشد این است که در صورت مسافرت با تور مراقب کلاهبرداری برخی از تور لیدرهائی که شما را در مسیر فرودگاه به هتل همراهی کرده و در بین مسیر تبلیغ تورهای بازدید شهری و اماکن مورد اشاره را می کنند باشید. چون در همان زمان ورود افراد به استابول و در شرایطی که هنوز مسافران بی اطلاع از قیمت ها می باشند، کل هزینه این تورها را تا سه یا چهار برابر نرخ معمول با شما حساب کرده و بعد از اطلاع شما از جزئیات هزینه ها در روزهای بعدی و اعتراض به مبالغ ، به هیچ عنوان پول اضافه دریافت کرده را باز نمی گردانند.و آژانس های مسافرتی در ایران نیز با قید یک سطر در قرارداد تور با شما ( مبنی بر اینکه صرفا پاسخگوی موارد مندرج در تعهدات خود می باشند) پاسخگوی اقدامات تور لیدرهای خود نمی باشند.
    پیشنهاد : مسافران بهیچ عنوان این تورها را بلافاصله در بدو ورود انتخاب نکنند (حتی اگر تور لیدر گفت اگر الان انتخاب نکنید ظرفیت پر می شود و …) . قبل از شروع سفر و یا روز اول با جستجوی دقیق در اینترنت با این اماکن و نحوه دسترسی و هزینه بازدید هر یک از آنها آشنا شوید و یا اینکه با یک گشت کوتاه در اطراف هتل خود با دفاتر ایرانی و افراد ایرانی ارائه دهنده این تورها (که به صورت رسمی نیز فعالیت می کنند ) و یا پرس و جو از دیگر مسافران با نحوه رفتن و جزئیات هزینه ها آشنا و بعد اقدام به انتخاب کنند.. مثلا برای تور جزایر سه گانه می توانید با هزینه بسیار کم با مترو از میدان تکسیم به اسکله بروید و در آنجا به جای پرداختن ۵۰ دلار به تور لیدرها ، صرفا با حدود ۲ دلار بلیط را از همان اسکله تهیه و به بازدید بروید (در این روش فقط یک ناهار بین راهی و تماشای آوازخوانی داخل کشتی را ندارد)
    نکته بعدی اینکه مردم استانبول اکثرا انگلیسی صحبت نمی کنند و یا به سختی صحبت می کنند (حتی کارکنان هتل ها و پذیرش) . ضروری است قبل از سفر با مکالمات روزمره به زبان ترکی استانبولی حتی به صورت مختصر آشنا گردید تا بهتر بتوانید از سفر استفاده نمایید.
    موفق باشید.

    • با سلام
      دوست عزیز از اینکه تجربیات خود را با ما به اشتراک گذاشتید، متشکریم. به زودی راه های دسترسی به جاهای دیدنی استانبول را به این مطلب اضافه خواهیم کرد.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید