آکواریوم استانبول از جاذبه‌های دیدنی این شهر است که در سفرتان نباید به راحتی آن را از دست بدهید. پس اگر بلیط استانبول را خریداری کرده‌اید و برای بازدید از جاذبه‌های این شهر توریستی آماده شده‌اید، بد نیست با آکواریوم استانبول و ساعت بازدید و اطلاعات مربوط به آن آشنا شوید. آکواریوم استانبول در ژوئن ۲۰۱۱ در مرکز خرید آکوا فلوریا افتتاح شد. این آکواریوم، از بزرگترین آکواریوم‌ های موضوعی در دنیاست و سالانه افراد بسیاری از آن به عنوان یکی از مکان های دیدنی استانبول دیدن می‌کنند. آکواریوم استانبول خانه بیش از ۱۷۰۰ موجود دریایی است که شامل بخش‌های مختلف از مسیر حرکت بین راهروهای این آکواریوم گرفته تا تقسیم‌بندی موضوعی، تکنولوژی‌های پیشرفته و جنگل‌های بارانی است. تقسیم‌بندی موضوعی آکواریوم استانبول شامل ۱۷ تم مختلف از دریای سیاه تا اقیانوس آرام می‌شود. جنگل بارانی در این آکواریوم هم گونه‌های ماهی از سرتاسر دنیا را شامل می‌شود. علاوه بر این، پنگوئن‌های قطبی، کوسه ببر و پیرانای شکم قرمز هم در این آکواریوم نگهداری می‌شوند. همچنین، آکواریوم استانبول یک فروشگاه آنلاین هم دارد که می‌توانید از آنجا سوغاتی‌هایی مثل مگنت یا ماگ خریداری کنید.

آکواریوم استانبول کجاست؟

آکواریوم استانبول، عضو انجمن جهانی باغ وحش‌ها (WAZA) یک ساختمان دو طبقه با مساحتی حدود ۲۲ هزار متر مربع است. این آکواریوم، ۶۴ مخزن با ۶۸۰۰ متر مربع آب دارد که محل زندگی بیش از ۱۷۰۰ موجودات آبزی است. بخش‌های مختلف آکواریوم استانبول بر اساس معیارهای فرهنگی، تاریخی و معماری موضوع‌بندی شده‌اند. هر کدام از این بخش‌ها، عناصر تزیینی، بازی‌های تعاملی، فیلم و گرافیک‌های بصری خاص خود را دارند که اطلاعات دقیقی در خصوص همان بخش ارائه می‌دهند. هر یک از این بخش‌ها، سیستم‌های صوتی و نورپردازی‌های متناسب با فضای خود را دارند.

آکواریوم استانبول | از قیمت بلیط تا ساعت بازدید

بخش‌های مختلف آکواریوم استانبول

    • دریای سیاه
    • تنگه استانبول
    • داردانل
    • دریای اژه
    • کانال سوئز
    • دریای سرخ
    • گرمایش جهانی
    • مدیترانه‌ای
    • تنگه جبل‌الطارق
    • اقیانوس اطلس شرقی
    • اقیانوس اطلس میانه
    • اقیانوس اطلس غربی
    • کانال پاناما
    • اقیانوس آرام
    • ناتیلوس (زیردریایی)
  • جنگل بارانی

در این ویدیو با آکواریم استانبول و بخش های مختلف آن آشنا می شوید:

 

تعدادی از خطرناکترین حیوانات دنیا را می‌توانید در آکواریوم استانبول ببینید؛ مانند آناکوندای ۲٫۵ متری، کوسه‌ها، پیراناها و موجودات دیگری که در دریا و خشکی زندگی می‌کنند. در آکواریوم اصلی می‌توانید بزرگترین موجودات این آکواریوم شامل کوسه لیمویی و گونه کمیابی به نام ماهی خاویار روسی که قدمت آن به زمان دایناسورها برمی‌گردد و دلقک ماهی ocellaris که می‌توانند درون شقایق‌های سمی دریا زندگی کنند، مشاهده کنید.

علاوه بر این، از دیگر بخش های آکواریوم استانبول می‌توان به گروپرها (ماهی‌های دریاهای گرمسیر) اشاره کرد که تغییر جنسیت می‌دهند و پنگوئن‌های جنسو که می‌توانند به مدت ۷ دقیقه زیر آب بمانند و بسیاری موجودات جالب دیگر که در این مکان زندگی می‌کنند.

قسمتی از آکواریوم استانبول که به جنگل‌های بارانی اختصاص یافته است. در این بخش انواع موجوداتی که در شرایط گرما و رطوبت مختلف زندگی می‌کنند، مانند قورباغه‌های رنگارنگ و سمی و کوچکترین گونه کروکدیل در جهان به نام Cuvier’s dwarf caiman شما را شگفت‌زده خواهد کرد. به لطف گیاهانی که از کاستاریکا به آکواریوم استانبول منتقل شده‌اند، این بخش کاملا فضای جنگل‌های بارانی واقعی را تداعی می‌کند.

غواصی در آکواریوم استانبول

امکانات آکواریوم استانبول

  • پارکینگ در مساحت ۳۲ هزار متر مربع با ظرفیت ۱۲۰۰ ماشین
  • ۶۰۰۰ متر مربع فضا برای بازدیدکنندگان
  • مسیر حرکت با تم مشخص از دریای سیاه به اقیانوس آرام به طول ۱٫۲ کیلومتر
  • سینمای ۵ بعدی ۶ محوره با ظرفیت ۱۵ نفر، با امکان تماشای ۷ فیلم مجزا با سیستم‌هایی که افکت‌های زنده مانند باد و باران و مه ایجاد می‌کنند.
  • فروشگاه سوغاتی با مساحت ۴۷۰ متر مربع
  • ۳ کافه تریا در مسیر حرکت داخل آکواریوم
  • یک رستوران با چشم‌اندازی از کانال پاناما از یک طرف و دریا از طرف دیگر

فعالیت‌ها و سرگرمی‌ های آکواریوم استانبول

نکته جالب درباره آکواریوم استانبول این است که این فقط یک موزه یا باغ وحش برای تماشای موجودات مختلف نیست، بلکه سرگرمی‌های زیادی برای بازدیدکنندگان دارد تا از گشت و گذار در این آکواریوم بیشتر لذت ببرید.

تجربه غواصی در آکواریوم استانبول

شما می‌توانید داخل مخزن اصلی آکواریوم که ۵۰۰۰ حیوان آبزی داخلش شنا می‌کنند، شیرجه بزنید و غواصی کنید. مخزن اصلی، ظرفیتی معادل ۴۰۰ مکعب مربع آب دارد. گردشگرانی که غواصی ۳۰ دقیقه‌ای را به انجام می‌رسانند، یک گواهی غواصی از آکواریوم استانبول دریافت می‌کنند. اگر می‌خواهید جزو کسانی باشید که این گواهی را دریافت می‌کنند، دوره آموزش غواصی آکواریوم استانبول را بگذرانید. تنها شرط شرکت در این دوره نیز این است که شنا بلد باشید.

آکواریوم استانبول | از قیمت بلیط تا ساعت بازدید

غذا دادن به ماهی‌ها

بازدیدکنندگان از آکواریوم استانبول این شانس را دارند که غذا دادن به ماهی‌ها را تجربه کنند. شما می‌توانید نمایش متصدیان متخصص آکواریوم از تونل قسمت اقیانوس اطلس تا تونل قسمت پاناما را مشاهده کنید. زمان‌های غذا دادن به ماهی‌ها هر روز به بازدیدکنندگان اعلام می‌شود. برای همین است که آکواریوم استانبول یکی از بهترین جاها برای گردش کودکان به شمار می‌رود.

غذا دادن به کوسه گورخری، گروپرها، کوسه‌های گیتار و دیگر گونه‌های آبزی در مخزن اصلی آکواریوم، هر روز ساعت ۱۱ صبح غیر از دوشنبه‌ها است. روزهایی که غواصی مقابل تونل پاناما انجام می‌شود، جلسات غذا دادن به ماهی‌ها در ساعت ۱۰ و نیم صبح برگزار می‌شود.

کوسه ببری‌ها مقابل پنل اصلی اقیانوس اطلس غربی در روزهای چهارشنبه و یکشنبه ساعت ۱۴:۳۰ تغذیه می‌شوند. زمان غذا دادن به کایمان‌های کوتوله هم هر شنبه ساعت ۱۶ در جنگل‌ های بارانی آمازون است.

قیمت بلیط آکواریوم استانبول چقدر است؟

هزینه ورودی آکواریوم استانبول در سال ۲۰۲۲، ۱۸۰ لیر ترکیه است. بلیط آکواریوم استانبول برای کودکان ۲ تا ۱۲ ساله، دانش‌آموزان، معلمان و شهروندان بالای ۶۰ سال، با تخفیف و ۱۴۸ لیر محاسبه می‌شود. برای کودکان زیر ۲ سال، ورود به آکواریوم استانبول رایگان خواهد بود.

برای خرید بلیط آکواریوم استانبول، می‌توانید به وبسایت آکواریوم استانبول مراجعه کرده، بلیط خود را بخرید و حتی از تخفیف‌ها نیز استفاده کنید.

قیمت بلیط آکواریوم استانبول

زمان بازدید از آکواریوم استانبول

ساعت کاری آکواریوم استانبول از ۱۰ صبح تا ۸ شب است و آخر هفته‌ها نیز می‌تواند تا ساعت ۱۰ شب از این آکواریوم بازدید کنید. آکواریوم استانبول هر روز هفته پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود. با این حال، برای اطمینان از اینکه ساعات بازدید تغییری نداشته‌اند، پیش از رفتن به آکواریوم، زمان‌های بازدید را در وبسایت رسمی آکواریوم استانبول چک کنید.

دسترسی به آکواریوم استانبول

آکواریوم استانبول در فلوریا و در سمت اروپایی استانبول قرار گرفته است. پس از پیاده شدن از ایستگاه بسیول از متروباس، می‌توانید سوار مینی‌بوس‌ها به مقصد فلوریا شوید تا به آکواریوم برسید.

اتوبوس‌های شاتل هم از تکسیم، سلطان احمد و سیرکجی شما را به آکواریوم استانبول می‌برند. اگر بلیط آکواریوم استانبول را داشته باشید، می‌توانید با تخفیف، از اتوبوس‌های شاتل استفاده کنید.

آدرس آکواریوم استانبول: استانبول، فلوریا، No:93، خیابان Yesilköy Halkali، منطقه Senlikköy

بازدید از آکواریوم، یک تجربه متفاوت در استانبول

همانطور که در این مطلب خواندید، آکواریوم استانبول به دلایل مختلف، از مقاصد جذاب برای تفریح در استانبول است. تجربه دیدن گونه‌های مختلف و کمیاب جانوران دریایی، در کنار غواصی و غذا دادن به ماهی‌ها، از تجربه‌های خاص در زندگی شما خواهد بود. به علاوه، تماشای فیلم‌های پنج بعدی و صرف غذا در فضاهای متنوع با تم‌های گوناگون، سفر به استانبول را برایتان ویژه‌تر خواهد کرد.

اگر به استانبول سفر کردید، بازدید از آکواریوم استانبول را فراموش نکنید. اگر هم پیش از این آکواریوم استانبول را دیده‌اید، تجربه خود را با ما درمیان بگذارید.

بیشتر بخوانید:

راهنمای سفر به استانبول

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید