گرند بازار استانبول یا بازار بزرگ استانبول یکی از بهترین مراکز خرید استانبول، برای خرید سوغاتی و صنایع دستی به شمار می‌رود. آنچه باعث شهرت این بازار به عنوان یک شهر مینیاتوری شده است، وجود ۶۴ خیابان و کوچه، ۴۰۰۰ مغازه و امکانات رفاهی مثل بانک، اداره پست، رستوران‌ها و کافه‌ها و … است. گرند بازار استانبول با مساحتی حدود سی هزار مترمربع، به عنوان یکی از بزرگترین بازارهای سرپوشیده جهان شناخته می‌شود. با مجله گردشگری فلای‌تودی همراه باشید و راهنمای خرید در گرند بازار استانبول را بخوانید.

بازار بزرگ استانبول کجاست؟

برای سفر به دوران عثمانی و قدم زدن در تاریخ، ما شما را به بازدید از این بازار قدیمی استانبول دعوت می‌کنیم. قدمت تاریخی بازار بزرگ استانبول به قرن ۱۵ بازمی‌گردد. این بازار قدیمی در منطقه فتیح یا فاتیح استانبول در کنار دیوار تاریخی ارگ قرار دارد. آدرس دقیق بازار بزرگ استانبول در محله کاپالی چارشی بین مسجد بایزید و مسجد نوروسمانیه است.

تاریخچه بازار بزرگ استانبول

سلطان محمد دوم در سال‌های ۵۶-۱۴۵۵ این بازار را راه‌اندازی کرد. معماری بازار بزرگ استانبول بسیار چشم‌نواز است. این بازار از آجر و چوب و با طاق‌های بزرگ ساخته شده و روی دیوارهای آن گچ‌کاری شده بود. در این بازار فقط پارچه داد و ستد می‌شد و بازار جواهر نام دارد.

پس از چند سال بازار دیگری با نام بازار صندل در نزدیکی بازار جواهر تاسیس شد و به مرور در اوایل قرن ۱۷، این بازار، سر و شکل کامل‌تری به خود گرفت. طی گذشت زمان، گرند بازار استانبول به قطب تجارت مدیترانه تبدیل شد؛ تا جایی که به گفته بسیاری از مسافران، تا قرن ۱۹ام هیچ بازاری توان رقابت با این بازار بزرگ را از نظر تنوع و کیفیت محصولات نداشت. این بازار در طی سال‌ها، دست‌خوش آسیب‌های ناشی از آتش‌سوزی، زلزله و… بود اما همچنان بافت قدیمی خود را حفظ کرد، تا اینکه در اواخر قرن ۲۰ مورد بازسازی قرار گرفت.

دانستنی ها و عجایب گرند بازار استانبول

چند نکته دانستنی و مطلب عجیب درباره بازار بزرگ استانبول وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • برای روشنی بازار از هیچ‌گونه نور مصنوعی استفاده نمی‌شود و نور بازار از طریق پنجره‌هایی که روی سقف قرار دارند تامین می‌شود.
  • در گذشته تمامی خیابان‌ها و دسترسی‌های بازار به شکل موازی بودند اما در حال حاضر به دلیل بازسازی‌هایی که انجام شده است، این بازار به شکل هزارتویی از خیابان‌های مختلف تبدیل شده است.
  • در گذشته در بازار صنف‌های مختلفی وجود داشت و هر فردی که می‌‌خواست در صنفی مشغول به کار شود، یا باید از نوادگان فرد مرحومی بود که در یکی از صنف‌های بازار کار می‌کرد و یا هزینه‌ای بابت مشغول به کار شدن پرداخت می‌کرد. برای ایجاد صنف‌های جدید هم لازم بود چند فروشنده در آن صنف آماده به کار باشند.
  • اگر مشتاقید درباره بازار بزرگ استانبول بیشتر بدانید، می‌توانید آثار نویسندگانی مثل ادموندو ده آمیچیس (Edmondo De Amicis) و تئوفیل گوتیه (Théophile Gautier) را مطالعه کنید.

راه‌های دسترسی به گرند بازار استانبول

برای رفتن به بازار بزرگ استانبول، بسته به موقعیت هتل خود، مسیرهای متفاوتی پیش رو دارید. با تراموا از میدان تکسیم و مترو از بلوار آتاتورک می‌توانید به راحتی به گرند بازار استانبول بروید.

  • دسترسی به بازار بزرگ استانبول با تراموا

با خط F1 فونیکولور خود را به ایستگاه کاتاباش برسانید. سپس از کاتاباش سوار خط تراموای T1 شده و در ایستگاه بایزید پیاده شوید.

  • دسترسی به گرند بازار استانبول با مترو

 برای رفتن به بازار استانبول می‌توانید به بلوار اسکی آنکارا بروید. با خط H112 به ایستگاه لونت رفته، سپس سوار متروی M2 شوید و در ایستگاه وزنکیلر پیاده شوید.

آدرس گرند بازار استانبول روی نقشه گوگل

از گرند بازار استانبول چه چیزی بخریم؟ | بخش های گرند بازار

این بازار بزرگ قدیمی نیز همانند بازار بزرگ تهران دارای راسته‌‌های متفاوت مثل پوشاک، انواع کیف و انواع کفش های سنتی، فرش، گلیم و… است. در بازار استانبول هرچه بخواهید از شیر مرغ گرفته تا جون آدمیزاد می‌توانید پیدا کنید. اگر قصد خرید کالای خاصی را دارید می‌توانید، به راسته‌ مربوطه مراجعه کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا با چگونگی خرید در بازار بزرگ استانبول بیشتر آشنا شوید. راهنمای خرید در استانبول را بخوانید تا اطلاعات کامل‌تری درباره اینکه در این شهر چه چیزهایی را و از کجا بخرید، کسب کنید.

گرند بازار

خرید فرش و گلیم از بازار بزرگ استانبول

 از معروف‌ترین صنایع دستی ترکیه، می‌توان به فرش و گلیم‌های دستبافت آن اشاره کرد. بهترین مکان برای خرید این فرش‌ها و گلیم‌های زیبا، گرند بازار استانبول است. فرش‌بافی میراث گران‌بهای ترکیه است و از این نظر در میان کشورهای پیشرو قرار دارد. هر شهر و روستای ترکیه دارای سبک خاص و منحصر به فردی در طرح‌ها و نقوش فرشبافی هستند.

حتما به بازار فرش فروشان استانبول سری بزنید و از طرح‌ها و نقش‌های این فرش‌ها لذت ببرید. قیمت فرش‌های ترکی با توجه به قدمت فرش، هنر بافنده، کیفیت پشم، رنگ و کمیاب بودن آن متفاوت است. برای تجربه یک خرید خوب می‌توانید از تکلیر سکاک (Takkeciler Sokak) و زینکیرلی هان (Zincirli Han) شروع کنید.

راهنمای خرید در گرند بازار استانبول

چراغ و فانوس در گرند بازار

از قشنگ ترین سوغاتی‌های سفر به استانبول می‌توان به چراغ و فانوس‌های دست‌ساز آن اشاره کرد. در این بازار قدیمی شما می‌توانید سبک‌های مدرن و سنتی انواع چراغ و فانوس، با تلفیقی از هنر و رنگ تماشا کرده و خریداری کنید.

چراغ و فانوس در گرند بازار

سرامیک‌های بازار استانبول را از دست ندهید!

از آثار به جا مانده و فاخر ترکیه، صنعت سرامیک سازی آن محسوب می‌شود. امروزه با ترکیب طرح‌های سنتی عثمانی، لاله و سایر گل‌ها طرح‌های مدرنی نیز ایجاد شده است. اگر قصد خرید سرامیک با قیمت‌های مناسب را دارید، می‌توانید آن را در راسته‌ اصلی گرند بازار استانبول پیدا کنید.

خرید در بازار بزرگ استانبول

وسایل عتیقه

عتیقه‌ فروشی سوفا (Sofa Art & Antiques) بیرون از بازار قرار دارد و یکی از بهترین عتیقه فروشی‌های استانبول است و لوازم آن شامل اشیای سرامیکی، مینیاتوری، نقاشی، خطاطی، قالی و… می‌شود. در مغازه هنر زیبا و عتیقه‌جات اسکی (Eski Fine Arts and Antiques) گنجینه‌ای واقعی از اشیای عتیقه و کلکسیونی از آثار هنری مربوط به دوره امپراتوری عثمانی است. این لوازم عتیقه شامل نقاشی، زیورآلات، کلکسیون سکه و پول، خطاطی، قلیان، پیپ، تخته نرد و… می‌شود.

خرید قلیان یا گلدان در بازار بزرگ استانبول!

قلیان‌های ترکی جزئی از فرهنگ به جامانده از دوران عثمانی محسوب می‌شوند. بدنه این قلیان‌ها که معمولا از جنس شیشه یا سرامیک هستند، با طرح‌های زیبا تزئین شده‌اند. این امکان وجود دارد که بتوانید بدنه این قلیان‌ها را جداگانه تهیه و از آن برای گلدان استفاده کنید.

بازار بزرگ استانبول

بازار طلافروش‌های بازار استانبول

به جذاب‌‌ترین قسمت بازار بزرگ استانبول یعنی بخش طلافروش‌ها ‌رسیدیم. در این بازار بزرگ که پر از مغازه‌های طلا فروشی است، شما می‌توانید انواع طلا و جواهرات از ظریف گرفته تا ترکیب طلا با سنگ‌های قیمتی را پیدا کنید.

بازار طلافروش‌های بازار استانبول

چرم و منسوجات ترکیه

نساجی ترکیه به دلیل فراهم بودن زیرساخت‌های تولیدی، مخصوصا تولید و رشد سریع پنبه و نزدیکی به بازارهای اروپایی، از زمان عثمانی‌ها مورد توجه قرار دارد. منسوجات ترکیه به دلیل کیفیت و طراحی‌های زیبا مورد استقبال گردشگران و مسافران قرار می‌گیرد. همچنین به دلیل بسته بندی راحت و کم حجم گزینه خوبی برای خرید سوغاتی هستند. یکی دیگر از بخش‌های این بازار بزرگ بخش چرم فروش‌هاست. ترکیه از زمان‌های گذشته به خاطر محصولات چرمی خود مورد توجه بوده است.

ادویه

به خوشمزه‌ترین و خوشبو‌ترین بخش راهنمای خرید در گرند بازار استانبول خوش آمدید. در این بخش از بازار می‌توانید انواع ادویه‌جات را با بهترین کیفیت خریداری کنید. برای چاشنی هم سراغ ملاس انار ترش شیرین و پکمر که شربت غلیظ شده میوه است و به طور معمول از انگور یا توت تهیه می‌شود، بروید.

بازار ادویه استانبول

هنگام بازدید و خرید از گرند بازار استانبول به این چند نکته توجه کنید:

  • بازار بزرگ استانبول همه روزه به جز یکشنبه‌ها و اعیاد ملی و همگانی از ۸:۳۰ صبح تا ۷ عصر فعال است.
  • گرند بازار شاید برای خرید لباس در استانبول گزینه مناسبی نباشد. بهتر است برای خرید لباس سراغ دیگر مراکز خرید استانبول بروید.
  • برای بازدید کامل از این بازار بزرگ حتما یک صبح یا بعد ازظهر کامل را به آن اختصاص دهید.
  • این بازار بزرگ و زیبا انقدر شما را حیرت‌زده خواهد کرد که از این راسته به راسته‌ دیگری می‌روید. پس اگر مسیر خود را گم کردید، نگران نشوید.
  • از تجربه‌های لذت بخش بازدید از گرند بازار استانبول می‌توان به چای خوردن و گپ و گفت با فروشنده‌های بازار اشاره کرد.
  • قبل از خرید نهایی حتما از چندین مغازه قیمت بگیرید، سپس خرید کنید. قیمت‌ کالاها بسته به ملیت شما و گویش زبانی، بسیار متفاوت است. پس از قدرت چانه‌زنی غافل نشوید.
  • سوغاتی‌های کوچک مثل جاکلیدی، بونچوک (چشم نظر) را که به راحتی در چمدان جای می‌گیرند، می‌توانید در بیشتر غرفه‌های راسته اصلی بازار بزرگ استانبول پیدا کنید.
  • اگر قصد خرید طلا دارید، به خیابان کالپاکچیلارباشی (Kalpakçılarbaşı) بروید. می‌توانید ظروف فلزی را در خیابان‌های جی‌بی‌جی هان (Cebeci Han ) و ایچ بدستن (Iç Bedesten) پیدا کنید و برای خرید فرش به خیابان هالیچیلار (Halıçılar Caddesi) سری بزنید.

دیدنی‌های نزدیک گرند بازار استانبول

جاهای دیدنی اطراف بازار استانبول وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها هم دیدن کنید. از جمله جاهای دیدنی استانبول می‌توان به ارگ تاریخی استانبول، مسجد رستم پاشا، محله امینونو، مسجد سلیمانیه، کاخ موزه توپکاپی، مسجد ایاصوفیه، باسیلیکا سیسترن و… اشاره کردو.

رزرو هتل های استانبول در منطقه فاتیح

اینکه در کدام منطقه استانبول هتل بگیریم، بسیار می‌تواند به دسترسی آسان ما به جاذبه‌ها و مراکز خرید این شهر کمک کند. منطقه فتیح یا فاتیح استانبول با توجه به موقعیت مکانی و مجاورت با محله سلطان احمد، جاذبه‌‌های گردشگری متعدد، انواع بازارهای استانبول را در خود جای داده است. برای دسترسی آسان به جاهای دیدنی استانبول، به راحتی می‌توانید هتل خود را در منطقه فاتیح رزرو کنید. در ادامه با برخی از بهترین هتل های استانبول در منطقه فاتیح بیشتر آشنا می‌شوید.

اگر قصد سفری لوکس به استانبول را دارید، پیشنهاد ما به شما هتل های هتل آجوا سلطان احمد و دابل تری بای هیلتون اولد تاون استانبول است. همچنین اگر به هتل‌های ارزان منطقه فاتیح فکر می‌کنید، سراغ هتل میسا (Misa Hotel) و هتل ۱۴۵۳ (Hotel 1453) بروید. اما برای کسانی که با اقامت در هاستل‌های استانبول به دنبال ارزان‌ترین گزینه‌های اقامتی هستند، پیشنهاد ما، هاستل گست هاوس (Antique Hostel & Guesthouse) است.

هتل استانبول

سفر به استانبول بدون خرید تکمیل نمی‌شود!

خرید در استانبول همیشه جذاب است؛ فرقی نمی‌کند به مراکز خرید لوکس این شهر بروید یا از بازارهای سنتی آن بازدید کنید. در طول سال جشنواره‌های خرید متعددی در این شهر برگزار می‌شود؛ بنابراین شاید بهترین زمان خرید بلیط هواپیما ارزان در طول برگزاری همین فستیوال‌ها باشد. در سفر به استانبول حتما سری به بازار قدیمی این شهر بزنید. حتی اگر از آن خرید نکنید، حال و هوای قدیمی این بازار، تجربه جذابی برایتان خواهد بود.

اگر تجربه بازدید از گرند بازار استانبول را داشته‌اید، آن را با خوانندگان مجله ما در میان بگذارید.

سوالات متداول درباره بازار بزرگ استانبول

چگونه به گرند بازار استانبول برویم؟

با تراموا T1 (خط آبی) به ایستگاه بایزید – کاپالیچارشی (ایستگاه مترو بازار بزرگ استانبول) بروید. این ایستگاه ۱۵ دقیقه پیاده تا مسجد ایاصوفیه و مسجد آبی فاصله دارد.

ساعت کاری بازار بزرگ چه ساعتی است؟

بازار بزرگ استانبول از دوشنبه تا شنبه ساعت ۹ تا ۱۹ است.

بازار بزرگ چی بخریم؟

سرامیک، لامپ های ترکی، لوازم تزیینات، چای ترکی، فرش و گلیم، ادویه‌، زیورآلات نقره و
شیرینی ترکی.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید