به اردیبهشت ماه که می‌رسیم، گردشگران زیادی آماده سفر به کاشان می‌شوند. کاشان شهر گل و گلاب در این ماه پذیرای مسافران بسیاری از تمام شهرهای ایران است که هم برای سیاحت و هم برای خرید انواع عرقیجات آمده‌اند. می‌توانید از نزدیک شاهد مراسم گلابگیری کاشان باشید و بهترین محصولات را به طور مستقیم از مردم این منطقه خریداری کنید. برای کسب اطلاعات کامل درباره زمان برگزاری مراسم گلاب گیری کاشان ، بهترین شهرهای کاشان برای تماشای این جشنواره، این مطلب از مجله گردشگری فلای‌تودی را از دست ندهید.

تاریخچه مراسم گلاب گیری در کاشان

قدمت برگزاری جشن گلاب گیری، به ۷۰۰۰ سال پیش باز می‌گردد. سال‌ها پیش، باستان شناسان آثاری از گل های سرخ را در منطقه سیلک پیدا کردند که نقوش گل در اشیای باستانی آن باقی مانده بود. همچنین جهانگرد معروف فرانسوی، شاردن، به هنگام بازدید از کاشان، به دشت های گل سرخ در این منطقه اشاره کرده است. از این رو با توجه به فراوانی گل ها، گلاب گیری به شیوه سنتی، به اصلی ترین و مهمترین پیشه مردمان کاشان تبدیل شد.

تاریخچه مراسم گلاب گیری در کاشان

جالب است بدانید، برای نخستین بار ایرانیان توانستند با استفاده از روش تقطیر، اسانس گلاب را از گل سرخ بگیرند. اگرچه امروزه گلاب کاشان شهرتی جهانی دارد، اما تولید گلاب برای اولین بار در بخش میمند استان فارس انجام شد.

زمان برگزاری جشنواره گلاب گیری کاشان

فصل گلابگیری کاشان هر ساله در بهار و از اواسط اردیبهشت ماه آغاز شده و معمولا تا اواخر خرداد ادامه دارد. با شروع فصل بهار و سرسبزی درختان، فصل گلاب گیری کاشان هم شروع می‌شود. با رسیدن فصل گل های محمدی از اوایل اردیبهشت ماه، مردم این فرصت را دارند تا با چیدن گل سرخ، از آن گلاب، مربا، وسایل تزئینی و حتی گل خشک تهیه کنند. اغلب تا اوایل اردیبشهت مزارع گل کاشان و قمصر، پر از گل سرخ می‌شود که مردم می‌توانند علاوه بر بازدید از آنها و تماشای مراسم گلاب گیری انواع محصولات و عرقیجات را نیز خریداری کنند.

زمان برگزاری جشنواره گلاب گیری کاشان

برای شرکت در این مراسم هم می‌توانید به صورت شخصی (با ماشین) خود به کاشان سفر کنید و هم در تور گلاب گیری کاشان شرکت کنید. با توجه به نزدیکی کاشان به تهران، پیشنهاد ما این است با رزرو هتل های کاشان چند روزی را در این شهر دیدنی بمانید. به این ترتیب، علاوه بر شرکت در جشنواره گلاب گیری می‌توانید از معروفترین جاهای دیدنی کاشان هم بازدید کنید.

با مراحل گلاب گیری در کاشان بیشتر آشنا شوید

تا پیش از پیشرفت تکنولوژی و ورود دستگاه های تقطیر مدرن، مردم کاشان به شیوه‌ای سنتی و تقطیری از گل محمدی، گلاب می‌گرفتند. همین روش گلاب گیری سنتی یکی از جذابیت ها و دیدنی های استان کاشان به حساب می‌آید که سالانه گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند.

مراحل گلاب گیری در کاشان

در روش سنتی، گل چین ها، پیش از طلوع آفتاب، گل‌ها را می‌چینند و طی یک فرآیند تقطیر ۴ تا ۷ ساعته، از آن گلاب می‌گیرند. برای تهیه گلاب از یک دیگ مسی بزرگ (۱۲۰-۱۵۰ لیتری)، نی، پارچ یا قرابه، تغار مسی (درپوش)، حوض آب و اجاق استفاده می‌شود. به طور کلی گلاب با فرآیند تقطیر، حوض آب سرد و دستگاه حرارتی تهیه می‌شود.   

بهترین مکان گلاب گیری کاشان | کجا برویم؟

شهرهای کاشان نظیر قمصر، نیاسر و مشهد اردهال بهترین مکان گلاب گیری کاشان هستند. جالب است بدانید شهرستان برزک کاشان، با بیشترین سهم گل محمدی، یکی از تامین کننده‌های گلاب محسوب می‌شود. علاوه بر کاشان در سایر شهرهای ایران مانند داراب، نطنز، سمنان و شهر بادرود نیز آیین گلاب گیری برگزار می‌شود. حتی می‌توانید مراسم گلابگیری در تهران را هم در مکان‌هایی مانند پارک آب و آتش و یا سی تیر از نزدیک مشاهده کنید.

بهترین مکان گلاب گیری کاشان

گلابگیری در قمصر کاشان

قدمت گلابگیری در قمصر به دوران باستان باز می‌گردد. شواهد تاریخی نشان می‌دهد که از گل محمدی و گلاب آن در طب سنتی و همچنین برای مصارف مذهبی و آرایشی استفاده می‌شده است. در طول قرن‌ها، قمصر به واسطه کیفیت و مرغوبیت گلاب خود به شهرتی جهانی دست یافته و به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز تولید و صادرات گلاب در ایران شناخته می‌شود. مراسم گلابگیری در قمصر شامل مراحل مختلفی است که با ظرافت و دقت فراوان انجام می‌شود.

  • چیدن گل: گل‌های محمدی در سحرگاه و زمانی که هنوز غنچه‌ها بسته هستند، به دست زنان و مردان قمصری چیده می‌شوند.
  • عطرگیری: گل‌های چیده شده به کارگاه‌های گلابگیری منتقل می‌شوند و در ظروف مخصوصی به نام دیگ ریخته می‌شوند. سپس آب به دیگ‌ها اضافه شده و حرارت ملایمی به آن داده می‌شود.
  • بخارگیری: با گرم شدن تدریجی دیگ‌ها، بخار معطر گل‌ها از منافذ گلبرگ‌ها خارج شده و به سمت سردکن‌ها هدایت می‌شود.
  • جداسازی گلاب: در سردکن‌ها، بخار گل‌ها خنک شده و به دو بخش گلاب و عرقیات گلاب تبدیل می‌شود.
  • نگهداری و بسته‌بندی: گلاب و عرقیات گلاب پس از جداسازی، در ظروف مخصوص بسته‌بندی شده و برای عرضه به بازار آماده می‌شوند.

قمصر در جنوب کاشان قرار دارد و برای رسین به این شهر باید ۳۰ کیلومتر رانندگی کنید. نکاتی که برای رانندگی به قمصر باید بدانید عبارتند از:

  • مسیر: برای رانندگی از کاشان به قمصر، باید از جاده‌ی جنوبی کاشان استفاده کنید.
  • فاصله: مسافت بین کاشان و قمصر ۳۰ کیلومتر است.
  • زمان: با رانندگی معمولی، طی کردن این مسافت حدود ۳۰ دقیقه زمان می‌برد.
  • وضعیت جاده: جاده‌ کاشان به قمصر در وضعیت مطلوبی قرار دارد و از آسفالت مناسبی برخوردار است.
گلابگیری قمصر

گلابگیری در نیاسر کاشان

نیاسر که یکی دیگر از شهرهای معروف برای شرکت در مراسم گلابگیری است، در فاصله ۳۲ کیلومتری غرب کاشان قرار دارد. برای شرکت در گلابگیری نیاسر نیز باید قبلا از طلوع خورشید در این شهر حضور داشته باشید. پس اگر در کاشان اقامت دارید، نیم ساعت باید رانندگی کنید. سفر به نیاسر در اردیبهشت ماه و فصل گلاب‌گیری، تجربه‌ای بی‌نظیر و خاطره‌انگیز خواهد بود. اگر به نیاسر سفر کردید، از آبشار نیاسر و غار رئیس هم دیدن کنید.

گلابگیری در مشهد اردهال کاشان

منطقه اردهال، همچون نگین درخشان در میان شهرستان کاشان، در فصل گلابگیری پر از گردشگر می‌شود. دامنه‌های کوهستانی این خطه، مملو از گلستان‌های گل محمدی است. در این منطقه، کارگاه‌های گلابگیری سنتی متعددی به چشم می‌خورد که هر کدام، روایتگر قصه‌ای از مهارت و تجربه نسل‌های گذشته در این عرصه هستند. سفر به اردهال در اردیبهشت ماه، فرصتی بی‌نظیر برای تجربه طبیعت بکر و کوهستانی، تماشای گلزارهای محمدی و استشمام عطر دل‌انگیز گلاب است. مشهد اردهال، در ۴۳ کیلومتری غرب کاشان قرار دارد و با ۳۵ دقیقه رانندگی به این شهر می‌رسید.

گلابگیری در اردهال

گلابگیری در برزک کاشان

برزک، روستایی سرسبز در دامنه کوه‌های کرکس، به عنوان مهم‌ترین و اصلی‌ترین کانون تولید گل و گلاب در کاشان شناخته می‌شود. این دیار کهنسال، با وجود شهرت کمتر نسبت به قمصر و نیاسر، قطب اصلی کشت و فرآوری گل محمدی در منطقه به حساب می‌آید. دره سرسبز برزک، با برخورداری از آب و هوای خنک و کوهستانی، شرایطی ایده‌آل برای پرورش گل محمدی فراهم کرده است.

مردمان این خطه، از دیرباز با عشق و دلبستگی به این گل معطر، زندگی خود را با کشت گل و گلاب‌گیری، عرق‌گیری، زنبورداری و کشاورزی در هم آمیخته‌اند. برزک در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی کاشان، ۶۰ کیلومتری میمه و ۵۵ کیلومتری دلیجان واقع شده است. این روستا در مسیر جاده‌ای قرار دارد که از یک طرف به آزادراه اصفهان – تهران و از سمت دیگر به اتوبان کاشان – قم متصل می‌شود.

چند نوع گلاب داریم؟

ما چند نوع گلاب داریم؟ این سوالی است که بسیاری از گردشگران در هنگام شرکت در مراسم گلابگیری و یا خرید گلاب موردنظر با آن روبه رو هستند. گلاب ها با توجه به روش تقطیری که به عمل می‌آیند و میزان گلی که در تهیه آنها به کار می‌رود، به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند.

  • گلاب سنگین: کیفیت گلاب به مقدار گلی که در آن استفاده می‌شود، بستگی دارد. برای تهیه گلاب مرغوب و باکیفیت به نام گلاب سنگین، ۳۰-۳۵ کیلوگرم گل سرخ استفاده می شود تا پس از جوشیدن آنها، گلاب سنگین به عمل آید. از این نوع گلاب، به عنوان بهترین گلاب برای مصارف خانگی یاد می‌شود.
  • گلاب سبک: در تهیه گلاب سبک از مقدار گل سرخ کمتری (حدود ۱۰-۲۰ کیلوگرم) استفاده می‌شود. این نوع گلاب به دلیل مقدار گل کمتر، از غلظت پایین تری برخوردار است که به آن گلاب سبک می‌گویند.
  • گلاب دو آتیشه: در صورتی که عمل تقطیر دو بار انجام شود، گلابی خالص تولید می‌شود که مزه تلخ‌تری نسبت به سایر گلاب‌ها دارد. حال اگر همین عمل تقطیر سه بار انجام شود، به آن گلاب سه آتیشه یا گلاب ناب می‌گویند.
  • گلاب پس آب: پس از به اتمام رسیدن فرآیند تقطیر، می‌توان پس مانده‌های گل را مجدد تقطیر کرد که در این حالت گلاب رقیقی حاصل می‌شود که کیفیت و غلظت بسیار پایین تری نسبت به سایر گلاب‌ها دارد.
چند نوع گلاب داریم؟

گلاب چه خاصیتی دارد؟

فرآوری که روی گل سرخ یا همان گل محمدی صورت می‌گیرد، آن را به یک محصول شگفت انگیز هم برای مصرف خوراکی و حتی زیبایی تبدیل می‌کند. این اکسیر علاوه بر آرام بخش بودن، بوییدن آن تسکین دهنده سردرد است و به درمان بی‌خوابی نیز کمک خواهد کرد. شستشو و یا اسپری کردن گلاب روی صورت نیز به شفافیت پوست و شادابی آن نیز کمک می‌کند.

سفر به کاشان را در اردیبهشت از دست ندهید!

بهار به عنوان یکی از زیباترین فصل های خداوند، اوج شکوه و زیبایی خالق را به رخ می‌کشد. در بهار مقاصد جذاب زیادی وجود دارند که می‌توانید به آن سفر کنید که یکی از آنها رفتن به شهر گل و گلاب و شرکت در مراسم گلابگیری کاشان است. کاشان یکی از مقاصد ارزان برای سفر محسوب می‌شود. همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای لذت بردن هر چه بیشتر از این سفر متفاوت، بازدید از معروفترین خانه های سنتی کاشان را فراموش نکنید، برخی از این خانه کاربری هتل نیز دارند. برای رزرو هتل، رزرو بلیط قطار و خرید بلیط هواپیما به صفحه خرید بلیط و رزرو هتل در سایت فلای‌تودی مراجعه کنید.

آیا تجربه شرکت در مراسم گلاب گیری کاشان را دارید؟ تجربیات خود را با خوانندگان ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره گلاب گیری کاشان

گلاب گیری کاشان چه زمانی است؟

گلاب گیری کاشان در بهار، پیش از گرم شدن هوا، انجام می‌شود. به طور معمول این جشنواره از اواسط اردیبهشت شروع و تا اواخر خرداد ادامه پیدا می‌کند.

گلاب گیری کاشان کجا برگزار می شود؟

گلاب گیری کاشان در شهرهای قمصر، نیاسر و مشهد اردهال انجام می‌شود.

مراسم گلاب گیری قمصر کاشان چگونه انجام می‌شود؟

بسته به غلظت موردنظر، مقداری گل (۱۰-۳۰ کیلوگرم) را داخل دیگ مسی می‌ریزند و می‌گذارند تا در آب بجوشد. پس از گذاشتن درپوش مسی, عمل تقطیر آغاز شده و در نهایت گلاب تولید می‌شود.

سوغات کاشان چیست؟

انواع گلاب مرغوب، عرقیات کاشان، باقلوا، غنچه گل محمدی، پشمک، کلوچه کاشانی، حاجی بادام، فرش، گلیم و جاجیم از معروف‌ترین سوغات کاشان به حساب می‌آید.

زمان گلاب گیری کاشان ۱۴۰۳ چه زمانی است؟

فصل گلابگیری کاشان هر ساله در بهار، از اواسط اردیبهشت ماه آغاز و معمولا تا اواخر خرداد ادامه می‌یابد.

قدمت کشت گل سرخ در ایران چقدر است؟

قدمت کشت گل سرخ در ایران به هفت هزار سال پیش باز می‌گردد.

بهترین گلاب کاشان برای کدام روستا است؟

کیفیت گلاب کاشان بستگی به نوع گل محمدی دارد اما بهترین گلاب های کاشان برای روستای قمصر و نیاسر است.

گلاب ناب، چه نوع گلابی است؟

اگر فرآیند تقطیر گل محمدی سه بار انجام شود، گلاب خالص و به اصطلاح گلاب سه آتیشه حاصل می‌شود که به آن گلاب ناب می‌گویند.

2 نظرات

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید