سوغات کاشان | از گلاب تا فرش دستباف

0
4791
معروف ترین سوغاتی های کاشان

کاشان شهری با بناهای تاریخی تماشایی و مردمانی هنرمند است که زیبایی‌اش در بهار به‌ لطف عطروبوی باغ‌های گل‌ محمدی دوچندان می‌شود. سوغات کاشان، جزو جدانشدنی سفر به این شهر خوش‌آب‌ورنگ و دیدنی است که انواع مختلفی دارد. در کاشان از گلاب و عرقیجات گرفته تا خوراکی‌های محلی و صنایع‌دستی مختلف پیدا می‌شوند. اگرچه این شهر کوچک بیشتر به گلاب‌های ناب و خوش‌عطرش معروف است، جای‌جای آن پر از سوغاتی‌های رنگارنگ است که نمی‌توان به‌راحتی از آن‌ها گذشت! اگر می‌خواهید با سوغات کاشان و بازارهای این شهر بیشتر آشنا شوید، در این مطلب از مجله گردشگری فلای تودی با ما همراه شوید.

سوغات کاشان چه هستند؟

سوغات کاشان شامل خوراکی‌های لذیذ و خوش‌عطر، عرقیجات گیاهی به‌خصوص گلاب، غنچه گل محمدی و صنایع‌دستی مختلف است. اگر در این شهر تاریخی قدم بزنید، در گوشه‌وکنار آن، انواع خوراکی‌ها و آثار سنتی را مشاهده می‌کنید که می‌توانید به‌عنوان سوغات کاشان آن‌ها را خریداری کنید. سوغات این شهر زیبا با مردمانی خوش‌ذوق و مهمان‌نواز به‌حدی جذاب هستند که بهتر است هر چه زودتر با آن‌ها آشنا شویم.

خوراکی های سوغات کاشان

قطعا یکی از جذاب‌ترین و خوشمزه‌ترین بخش‌های سفر به کاشان، تجربه طعم و عطر خوراکی‌های اصیل این شهر است. خوراکی‌های سوغات کاشان نه‌تنها به‌دلیل طعم خاص و متفاوتشان دارای اهمیت هستند، بلکه از اصالتی برخوردارند که نشان از فرهنگ و تاریخ مردمان این شهر دارد؛ پس فراموش نکنید در سفر خود به کاشان و قدم‌زدن میان بناهای باستانی این شهر، خرید خوراکی‌های بومی سوغات کاشان را نیز در برنامه خود قرار دهید.

باقلوا کاشان

باقلوا نوعی شیرینی سنتی است که در بسیاری از شهرهای ایران تهیه می‌شود. این شیرینی خوشمزه در کاشان نیز محبوبیت بالایی دارد و در انواع مختلف تولید می‌شود. از ویژگی‌های باقلوای کاشان، می‌توان به عطر بی‌نظیر آن که حاصل گلاب ناب کاشان است، اشاره کرد.

باقلواهایی که در این شهر پیدا می‌شوند، تنوع بسیار بالایی دارند. یک دسته‌بندی آن‌ها بر اساس مغز میانی شیرینی است که شامل گردویی، بادامی، پسته‌ای و فندقی می‌شود. دسته‌بندی دیگر باقلوا، بر اساس میزان مغز آن است که به دو گروه ممتاز ۷۰ درصدی و مخصوص ۵۰ درصدی تقسیم می‌شود. اگر از هواداران باقلوا هستید، این سوغات معطر و خوش‌طعم کاشان را حتما امتحان کنید.

باقلوا کاشان

کلوچه کاشان

کلوچه، شیرینی سنتی ایران است که در شهرهای مختلف به‌شکل‌های متنوعی تهیه می‌شود. کلوچه کاشان با آنچه ممکن است شما در ذهن داشته باشید، کمی متفاوت است. این کلوچه سنتی برخلاف کلوچه شمال، مغز ندارد و از ترکیب آرد سبوس‌دار، روغن حیوانی یا نباتی، شکر، هل، زعفران و پسته تهیه می‌شود.

شیرینی این کلوچه زیاد نیست؛ به همین دلیل، توصیه می‌کنیم حتی اگر زیاد طرفدار شیرینی نیستید، طعم این سوغات کاشان را بچشید. از مزایای دیگر این کلوچه، این است که برای مدت زیادی تازه می‌ماند و شما می‌توانید به‌راحتی آن را برای عزیزانتان به‌عنوان سوغات ببرید.

کلوچه کاشان

حاجی بادام کاشان

اگرچه نام حاجی‌بادام ما را به یزد و حال‌وهوای سنتی‌اش می‌برد، اما این شیرینی نقلی در کاشان نیز به‌وفور دیده می‌شود و محبوبیت بسیاری دارد؛ به‌طوری که در خانه‌های اکثر کاشانی‌ها، حاجی‌بادام به‌خوبی جای خود را باز کرده است.

حاجی‌بادام شیرینی کمی دارد و جایگزین مناسبی برای قند در کنار چای است. این شیرینی جمع‌وجور، گزینه مناسبی به‌عنوان سوغات کاشان است و ماندگاری خوبی نیز دارد. برای تهیه این سوغات کاشان از پودر بادام، آرد نخودچی، پودر قند و جوز استفاده می‌شود. ترکیب حاجی‌بادام خوش‌عطر و خوش‌طعم با چای، همان چیزی است که برای رفع خستگی در یک عصر دل‌انگیز به آن نیاز دارید.

حاجی بادام کاشان

پشمک کاشان

پشمک و کلوچه، دو عضو ثابت مهمانی‌ها و جشن‌های کاشانی‌ها هستند که طرفداران بسیاری دارند. ظرافت، تازگی و لطافت پشمک کاشان در کنار طعم لذیذش، آن را به یکی از محبوب‌ترین سوغات کاشان تبدیل کرده است. جالب است بدانید در کاشان، بسیاری از افراد کلوچه و پشمک را با هم میل می‌کنند که بد نیست شما نیز این ترکیب را امتحان کنید.

از طرفی، اگر به‌ دنبال یک خوراکی جذاب برای کودکان هستید، پشمک کاشان انتخاب خوبی است. البته طعم و عطر بی‌نظیر این خوراکی، بسیاری از بزرگ‌ترها را نیز وسوسه می‌کند؛ به همین دلیل، بد نیست این سوغات کاشان را در چمدان جای دهید و آن را به همراه خود داشته باشید.

پشمک کاشان

نان عباسعلی کاشان

بدون شک یکی از اصیل‌ترین سوغات کاشان، نان عباسعلی است. این نان ارزش غذایی بالایی دارد و در آن از ۱۴ ماده مغذی استفاده می‌شود. نان عباسعلی در اوایل محرم به نام حضرت ابوالفضل طبخ می‌شود و یک وعده‌ غذایی کامل و سالم به حساب می‌آید. البته در دیگر ماه‌های سال نیز این نان در برخی از فروشگاه‌ها به چشم می‌خورد.

این سوغات کاشان در فهرست آثار معنوی کشور ثبت شده است و در محرم به‌عنوان نذری بین مردم پخش می‌شود. ترکیبات اصلی نان عباسعلی آرد، شکر، شیر، زردچوبه، زعفران و روغن است. این نان در تنورهای سنتی پخت می‌شود و ماندگاری نسبتا خوبی هم دارد.

نان عباسعلی از سوغاتی های کاشان

عرقیجات کاشان

اگر برای خرید گلاب به فروشگاه‌ها یا خانه‌های ساکنین کاشان سر بزنید، با مجموعه‌ای از عرقیجات مواجه می‌شوید. بسیاری از گردشگران هنگام خرید سوغات کاشان، انواع این عرقیات گیاهی را خریداری می‌کنند و از خواص بی‌نظیرشان بهره می‌گیرند. در ادامه، برخی از مهم‌ترین و معروف‌ترین عرقیجات گیاهی که در این شهر پیدا می‌شوند را به شما معرفی خواهیم کرد.

گلاب کاشان

معروف‌ترین سوغات کاشان، گلاب خوشبو و فوق‌العاده این شهر است که عطرش شما را مدهوش خواهد کرد. کاشان به‌عنوان پایتخت گلاب ایران شناخته می‌شود که در هر زمانی، بهترین و باکیفیت‌ترین گلاب‌ها را برای عرضه دارد.

اردیبهشت که از راه می‌رسد، عطر خوش گل محمدی از باغ‌های کاشان به مشام می‌رسد و خانه‌های اهالی شهر از مسافر و بازدیدکننده پر می‌شود. آیین گلاب‌گیری در کاشان، سنتی با قدمت ۱۰۰۰ سال است که حاصل آن، مرغوب‌ترین گلاب جهان است. این مراسم از روزهای میانی اردیبهشت آغاز می‌شود و تا اواخر خردادماه ادامه می‌یابد.

سفر به کاشان در فصل بهار، پر از عطر و خاطره است. در دو شهر قمصر و نیاسر درِ اکثر خانه‌های ساکنین شهر روی مسافران باز است و فرایند گلاب‌گیری به‌شکل سنتی به نمایش گذاشته می‌شود. شما می‌توانید ضمن تماشای باغ‌های گل و گلاب‌گیری، این سوغات کاشان را به‌راحتی خریداری و از عطر و کیفیت بی‌نظیرش استفاده کنید.

گلاب کاشان

از گلاب در دسرهایی مانند فرنی، شله‌زرد، حلوا و انواع شیرینی استفاده می‌شود و عطری عالی به غذا می‌دهد. استفاده از این محصول همچنین برای برطرف‌کردن استرس، سردرد و التهابات پوستی می‌شود و به تقویت قلب، جوان‌سازی پوست و درمان کبد چرب کمک می‌کند. گلاب کاشان با کیفیت و مرغوبیتی که دارد، اولین انتخاب در خرید سوغات کاشان است. می‌توان گفت محال است کسی به این شهر سفر کند و از خرید این سوغات کاشان غافل شود.

عرق آویشن

عرق آویشن یکی دیگر از سوغات کاشان است که از گیاهی به همین نام تهیه می‌شود. این محصول با داشتن ترکیباتی مانند ویتامین A و C، مس، آهن، منگنز، پتاسیم و سایر مواد مغذی، خواص بسیاری برای بدن دارد. این عرق طبع گرمی دارد و در درمان بی‌خوابی، آلزایمر و ناراحتی معده بسیار موثر است.

عرق ترنج

ممکن است که در میان عرقیجات و سوغات کاشان، عرق ترنج برای‌تان کمی ناآشنا به نظر بیاید. ترنج، اترنج یا همان بالنگ، یکی از قدیمی‌ترین مرکبات محسوب می‌شود که از پیوند سایر مرکبات تولید شده است. مصرف عرق ترنج سبب تقویت ایمنی بدن می‌شود و به کاهش التهاب بدن کمک می‌کند.

عرق بابونه

عرق گیاهی بابونه از گل‌های زیبای بابونه تهیه می‌شود. این محصول برای تقویت سیستم ایمنی بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد و مصرف آن سبب التیام زخم و کاهش استرس می‌شود. اگر قصد خرید این محصول گیاهی را دارید، قطعا کاشان مکان مناسبی برای خرید شما است.

عرق بابونه از سوغات کاشان

عرق اکالیپتوس

یکی دیگر از بهترین سوغات کاشان، عرق گیاهی اکالیپتوس است که طبع گرم و خشکی دارد. از این محصول برای درمان سرفه، سینوزیت و سرماخوردگی استفاده می‌شود. درمان آسم، ازبین‌بردن بوی بد دهان، درمان تنگی نفس و سیاه‌سرفه از دیگر خواص عرق اکالیپتوس محسوب می‌شوند.

عرق اسطوخودوس

یکی دیگر از عرقیجات گیاهی که می‌توانید آن را به‌عنوان سوغات کاشان به شهر خود ببرید، عرق اسطوخودوس است. این محصول طبع گرمی دارد و معمولا از آن برای درمان افسردگی، بی‌خوابی، استرس و دردهای مفصلی استفاده می‌شود.

غنچه گل محمدی | سوغات معطر کاشان

یکی دیگر از سوغات کاشان که محبوبیت فراوانی دارد و اغلب در سبد خرید گردشگران دیده می‌شود، غنچه گل محمدی است. این غنچه‌ها محصول باغ‌های گل محمدی کاشان هستند که عطری دل‌انگیز دارند. از غنچه‌های گل محمدی معمولا برای معطرکردن چای و دم‌نوش یا تزیین شله‌زرد و سایر دسرها استفاده می‌شود.

اگرچه امروزه غنچه‌های گل محمدی را در هر شهر و فروشگاهی می‌توان پیدا کرد، اما خرید آن از کاشان، صفای دیگری دارد. اگر به گلاب‌فروشی‌ها بروید، کافی است سری بچرخانید تا این غنچه‌های خوش‌عطر و خوش‌رنگ را ببینید.

غنچه گل محمدی از بهترین سوغاتی های کاشان

سوغات صنایع دستی کاشان

حال که با سوغات خوردنی کاشان آشنا شدید، وقت آن رسیده است که به سراغ صنایع‌دستی و سوغات بُردنی این شهر برویم. کاشان شهری سنتی با هنرمندان خوش‌ذوق و قریحه است که در آن، آثار هنرمندانه و ظریفی به چشم می‌خورند. اگر می‌خواهید سوغاتی ماندگار از کاشان برای خود یا اطرافیانتان تهیه کنید، پیشنهاد می‌کنیم در این بخش با ما باشید تا شما را با صنایع‌دستی این شهر بیشتر آشنا کنیم.

فرش کاشان

فرش کاشان با طرح و نقشی دلنشین که نظیرش را در کمتر جایی می‌توان یافت، یکی از بهترین، قدمت‌دارترین و باارزش‌ترین سوغات کاشان به حساب می‌آید. بافت ظریف و هنرمندانه، طرح‌های متنوع و اصیل و استفاده از رنگ‌های طبیعی از مشخصه‌های اصلی فرش کاشان است که آن را به معروف‌ترین فرش در کشور تبدیل کرده است.

جالب است بدانید که حدود ۷۰ درصد از فرش ماشینی کشور در کاشان تولید می‌شود. فرش کاشان در سازمان جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است و شهرت جهانی دارد. این محصول انتخاب بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی به‌عنوان سوغات کاشان است. همچنین اگر به فرش‌فروشی‌های هر شهری بروید، فرش کاشان یکی از اولین گزینه‌های پیشنهادی فروشندگان به شماست و کیفیت و ظرافت بسیار بالایی دارد.

سوغات صنایع دستی کاشان

کاشان بزرگ‌ترین مرکز تولید فرش ماشینی در جهان است که مکانی مناسبی برای خرید انواع فرش ماشینی و دست‌بافت با طرح و رنگ‌های مختلف به شمار می‌رود. طرح‌هایی که برای فرش کاشان استفاده می‌شوند، تنوع بسیار بالایی دارند که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از طرح افشان، طرح گلدانی، طرح ترنج، طرح محرابی و طرح محتشم.

پارچه های زربفت کاشان

زری‌بافی یکی از صنایع‌دستی‌ معروف کاشان است که قدمتی بسیار طولانی دارد. پارچه‌های زربافت از زمان هخامنشیان برای دوخت لباس پادشاهان و درباریان مورد استفاده قرار می‌گرفتند. همچنین گفته می‌شود که اشکانیان برای دوخت پرده‌های خود از این پارچه‌های زیبا استفاده می‌کردند. از دوره ساسانیان نیز آثاری از زری‌بافی موجود است که به‌ دلیل ظرافت و زیبایی ویژه‌‌‌ای که دارند، طرفداران بسیاری در سراسر جهان داشته‌اند. این هنر در دوران صفویه به اوج و کمال خود رسید.

هنر زری‌بافی پس از دوره صفویه و در دوران افشاریه، زندیه و قاجار، کم‌کم به فراموشی سپرده شد. هنرمندان کاشانی از جمله نخستین افرادی بودند که در شهر خود، بافت پارچه‌های زربافت را آغاز کردند. استاد محمدحسین خان پورمند از جمله افرادی بود که بافت پارچه‌های زربافت را دوباره از سر گرفت و به کمک فرزندانش، این هنر را احیا کرد. این پارچه‌ها به‌صورت اتفاقی به‌ دست رضاشاه افتادند و او از این هنر استقبال کرد؛ پس بار دیگر بافت پارچه‌های زربفت رونق گرفت.

پارچه های زربفت کاشان

امروزه نیز تولید این پارچه‌ها محدود شده است و کمتر کسی سراغی از آن‌ها می‌گیرد. پارچه‌های زربافت، دست‌بافته‌ای بدون گره هستند که یکی از گران‌ترین سوغات کاشان به شمار می‌روند. این پارچه‌ها از عبور تار‌وپودهای ابریشمی مختلف رنگارنگ و نخ گلابتون از میان هم توسط دستگاه زری‌بافی تولید می‌شوند. بافت تخت و بدون پرز و طرح‌های متنوع و رنگارنگ از ویژگی بارز این محصولات سنتی است.  

زیلو کاشان

زیلو نوعی زیرانداز دست‌بافت است که در تولید آن از نخ پنبه استفاده می‌شود. وجود پنبه، نرمی و لطافت خاصی به این زیرانداز می‌دهد که در روزهای گرم برای مردم مناطق کویری کشور بسیار کاربردی است. زیلو را هم می‌توان به‌عنوان یکی دیگر از هنرمندانه‌ترین سوغات کاشان معرفی کرد که بافنده از قبل، طرح و نقشی برای بافت ندارد و در حین بافت، طرح‌ونقش آن را شکل می‌دهد.

نرمی، لطافت، خنکی، طرح‌ونقش زیبا و رنگ‌های چشم‌نواز از جمله ویژگی‌های زیلوی کاشان است که نظر بیننده را در یک نگاه جلب می‌کند. در خرید سوغات کاشان، زیلو می‌تواند انتخابی هنرمندانه و زیبا برای عزیزانتان باشد.

زیلو کاشان

محصولات شعربافی در کاشان

یکی دیگر از قدیمی‌ترین سوغات کاشان، شعربافی یا پارچه‌بافی است. کاشان مرکز اصلی بافت انواع پارچه ابریشمی و شعربافی است و پارچه‌بافی شهرت ویژه‌ای در این شهر دارد. شَعر در اصطلاح به موی انسان یا حیوان گفته می‌شود. منظور از شعربافی، بافت پارچه‌های ابریشمی با دستگاه بافندگی چهار وردی است که حاصل آن انواع روسری، حوله، چادرشب، بقچه، لباس‌های کردی و… است.

شعربافی به دو روش ساده و راه‌راه انجام می‌شود و بیشتر رنگ‌هایی که در این هنر مورد استفاده قرار می‌گیرند، بنفش، زرشکی، سبز، زرد و مشکی هستند. محصولات حاصل از شعربافی سوغات شهرهای مختلف ایران هستند که در کاشان نیز تولید می‌شوند. اگر حفظ این هنر و میراث قدیمی برای‌تان اهمیت دارد، هنگام خرید سوغات کاشان، چند تکه از محصولات شعربافی را نیز خریداری کنید.

محصولات شعربافی در کاشان

گلیم کاشان

گلیم سوغات شهرهای مختلف ایران است که معمولا توسط عشایر بافته می‌شود. این محصول زیبا و اصیل زیرانداز یا پوششی است که از پشم، موی بز یا ابریشم تولید می‌شود. در گذشته از این محصول، برای پوشش دیوار یا زمین یا روانداز حیوانات استفاده می‌شد؛ اما امروزه گلیم، پوششی مدرن برای خانه‌های مدرن شهری است.

در بافت گلیم از رنگ‌های طبیعی و گیاهی مانند چای، گردو، انار و روناس استفاده می‌شود. خرید این سوغات کاشان رنگ و رویی خاص به خانه‌هایتان می‌دهد و زیبایی آن را دوچندان می‌کند. در گلیم از طرح‌هایی خاص مانند طرح‌های طبیعی اسلیمی استفاده می‌شود که حاصل ترکیب این نقوش با رنگ‌هایی خیره‌کننده، محصولی زیبا و بی‌نظیر است.

گلیم کاشان

جاجیم کاشان

جاجیم نوعی زیرانداز دورویه است که پرز ندارد و می‌توان از هر دو روی آن استفاده کرد. بافت جاجیم معمولا در مناطق روستایی شهرهای مختلف ایران مرسوم بوده است که کاشان نیز یکی از آن‌هاست. جاجیم نسبت به گلیم، ضخامت کمتر و لطافت بیشتری دارد و معمولا به‌عنوان روانداز و برای محافظت از سرما استفاده می‌شود. محصولات جاجیم یکی از زیباترین سوغات کاشان به حساب می‌آیند که می‌توانید آن‌ها را برای عزیزان خود هدیه ببرید.

جاجیم کاشان

گیوه از سوغاتی های کاشان

گیوه نیز یکی از صنایع‌دستی‌ قدیمی ایران است که در شهرهای مختلف تولید می‌شود. بافت گیوه در هر منطقه، متفاوت است و نوع گره و بافت آن با توجه‌ به آب‌وهوا و اقلیم آن منطقه طراحی می‌شود. این پای‌افراز زیبا که امروزه دوباره محبوبیت بسیاری میان جوانان پیدا کرده است، از دو قسمت رویه و کف تشکیل شده است. معمولا زنان روستا با ذوق و سلیقه هر چه‌ تمام‌تر، رویه گیوه را می‌بافند و مردان نیز کف آن را تولید می‌کنند.

گیوه حاصل دست‌رنج زنان و مردان روستایی کاشان است. مرکز گیوه‌بافی در کاشان، روستایی به نام نشلج از توابع نیاسر است که کارگاه‌های گیوه‌بافی زیادی در آن به چشم می‌خورند. امروزه گیوه‌های خوش‌نقش‌ونگار به‌خوبی جای خود را در ویترین فروشگاه‌ها پیدا کرده‌اند و این هنر سنتی مانند سابق رونق گرفته است. شما می‌توانید در کاشان گیوه‌های باکیفیت و زیبایی را به‌عنوان سوغات خریداری کنید.

گیوه کاشان

محصولات مسی از سوغات کاشان

پیشینه مسگری در شهر تاریخی کاشان به زمان‌های دور بازمی‌گردد. مسگری هنری محبوب در ایران است که در بسیاری از شهرها، ردپایی از آن را می‌توان دید. کاشان نیز سهم خوبی در تولید محصولات مسی دارد و مکان مناسبی برای خرید اشیای مسی مرغوب است.

پیشنهاد می‌کنیم در سفر خود به کاشان، سری هم به بازار مسگرها بزنید و از تماشای محصولات خوش‌رنگ‌و‌لعاب مسی لذت ببرید. این ظروف مسی با رنگ‌های جذاب ، از بهترین سوغات کاشان به شمار می‌روند.

محصولات مسی درکاشان

سفال از سوغاتی های کاشان

حاصل ترکیب خاک کاشان با ذوق و هنر مردمان این منطقه، تولید انواع محصولات سفالی است که مسافران را سر ذوق می‌آورد. سفال‌گری هنری سنتی است که در کاشان نیز قدمتی طولانی دارد. محصولات سفالی یکی از زیباترین سوغات کاشان هستند که با هر بودجه‌ای، می‌توانید یکی از آن‌ها را تهیه کنید. 

جالب است بدانید که یکی از اولین چرخ‌های سفال‌گری دنیا در حوالی تپه سیلک کاشان اختراع شد. از آنجا که سفال‌های این منطقه، ظرافت و نظم بیشتری داشتند، محققان احتمال می‌دهند که حدود ۴۰۰۰ سال پیش در این محل از تخته‌های چوبی برای ساخت محصولات سفالی استفاده می‌شد؛ به همین دلیل است که مورخان بساری پیدایش چرخ سفال‌گری را به ایران نسبت می‌دهند. این چرخ‌ها به‌مرور پیشرفت کردند تا به شکل امروزی خود رسیدند و کار با آن‌ها ساده‌تر شد.

سفال کاشان

کاشی‌ از سوغات کاشان

یکی دیگر از سوغات کاشان که بین گردشگران طرفداران زیادی دارد، کاشی کاشان است. این کاشی‌های زیبا محصول خاک کاشان هستند که در بناهای تاریخی شهر نیز زیبایی خود را به رخ می‌کشند. کاشی‌های فیروزه‌ای کاشان، آینه تمام‌نمای دقت و ظرافت هنرمندان این منطقه هستند.

اگر می‌خواهید تکه‌ای از خاک و هنر کاشان را به شهر خود ببرید، کاشی کاشان همان چیزی‌ست که نیاز دارید. طرح‌های زیبا و نقش‌های متنوع که با ظرافتی مثال‌زدنی بر پیکره کاشی‌های کاشان به اجرا درآمده‌اند، روایتگر تاریخ و فرهنگی غنی هستند.

کاشی‌ از سوغات کاشان

از کجا سوغات کاشان را بخریم؟

کاشان شهری زیبا با بناهای تاریخی است که در همه فصول سال، گردشگران خود را دارد. میزان مسافران و گردشگران این شهر در بهار و با آمدن اردیبهشت که جشنواره گلاب‌گیری آغاز می‌شود، چند برابر نیز می‌شود. از آنجا مسافرت بدون خرید سوغات، چیزی کم دارد و از طرفی از سوغات کاشان نیز نمی‌توان گذشت، بهتر است هر چه سریع‌تر به سراغ بازارها و مراکز خرید این شهر برویم. برای خرید سوغات کاشان شما چند گزینه دارید که در این بخش، معروف‌ترین آن‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

بازار تاریخی کاشان

بازار تاریخی کاشان یادگاری از دوران آل‌بویه است که در دوران صفویه تکمیل شد و به اوج خود رسید.  این بازار جزو یکی از جاذبه‌های گردشگری کاشان به شمار می‌رود که از اواسط خیابان بابا افضل آغاز و تا دروازه‌دولت ادامه می‌یابد.

بازار سنتی کاشان در سال ۱۳۵۵ در آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. این بازار در دل خود، نزدیک به ۴۰ بنای تاریخی شامل چندین بازارچه (تیمچه)، آب‌انبار، مسجد، امام‌زاده، کاروان‌سرا، مدرسه و حمام را جای داده است. معماری بی‌نظیر، بناهای تاریخی متعدد، بافت سنتی و فروش محصولات متنوع، این بازار را به مکانی مناسب برای خرید انواع سوغات کاشان تبدیل کرده است.

دو ورودی اصلی بازار سنتی کاشان در دروازه‌دولت و دیگری در خیابان بابا افضل واقع شده‌اند. در این بازار هر چه که بخواهید، از گلاب و عرقیجات گرفته تا ظروف مسی و سفالی پیدا می‌شود.

اگر جاذبه‌های کاشان نظر شما را جلب کرده است و مایلید درباره جاهای دیدنی کاشان بیشتر بدانید و با آنها آشنا شوید، مقاله‌ای با همین نام را در مجله فلای‌تودی مطالعه کنید.

بازار تاریخی کاشان
  • آدرس: کاشان، خیابان بابا افضل، بازار سنتی کاشان.

بازار بزرگ صفویه

یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین مجتمع‌های تجاری برای خرید سوغات کاشان، بازار بزرگ صفویه است. این بازار میان بومیان شهر به مرکز خرید صفوی کاشان معروف است و جایی مناسب برای تهیه انواع سوغات کاشان، پوشاک مردانه، زنانه، بچه‌گانه، لوازم‌ آرایش، کیف و کفش و سایر اجناس به حساب می‌آید.

اگرچه نام این بازار، مربوط به دوران گذشته است، اما بازار بزرگ صفوی پاساژی لوکس و مدرن است. این بازار دوطبقه دارد و انواع برندهای داخلی و خارجی در آن پیدا می‌شوند. وجود پارکینگ، رستوران و آسانسور از مزایای بازار صفوی است.

  • آدرس: کاشان، خیابان شهید رجایی، بازار بزرگ صفویه.

مرکز خرید سپید

مرکز خرید سپید یا سفید، مجتمعی دوطبقه در کاشان است. اگر از پاساژگردی لذت می‌برید و می‌خواهید حال‌وهوای خرید در کاشان را تجربه کنید، مجتمع تجاری سپید این امکان را به شما می‌دهد. در این مرکز خرید دوطبقه، انواع‌ و اقسام کالاها و محصولات وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را به‌عنوان سوغات کاشان خریداری کنید.

سوغات کاشان 9
  • آدرس: کاشان، خیابان شهید رجایی، مرکز خرید سپید.

مجتمع تجاری سبز

از دیگر مراکز خرید در کاشان، مجتمع تجاری سبز است. این پاساژ در نزدیکی مرکز خرید سپید قرار دارد؛ بنابراین، می‌توانید سر راه خود به هر دوی این پاساژها سر بزنید و لوازم مورد نیاز خود را تهیه کنید. در این مجتمع، انواع محصولات مانند پارچه، لوازم‌ خانگی، کیف و کفش و… پیدا می‌شوند.

  • آدرس: کاشان، خیابان شهید رجایی، مجتمع تجاری سبز.

مرکز خرید شفق

مرکز خرید شفق، یکی دیگر از مراکز خرید کاشان و جایی مناسب برای بازارگردی است. در این پاساژ جذاب و لوکس، انواع پوشاک زنانه، مردانه، بچه‌گانه و… به چشم می‌خورند. در مجتمع شفق، شما می‌توانید انواع پوشاک با برندهای مختلف را تهیه کنید. خلاصه اگر می‌خواهید برای خود پوشاکی به‌عنوان یادگار این شهر تهیه کنید، گشت‌و‌گذار در مرکز خرید شفق را فراموش نکنید.

  • آدرس: کاشان، بلوار امام رضا، مرکز خرید شفق.

خرید معروف ترین سوغات کاشان 

ما در این مطلب، سعی کردیم برخی از معروف‌ترین سوغات کاشان را به شما معرفی کنیم. کاشان شهری کوچک و دوست‌داشتنی در حوالی اصفهان است که هر چه از خوراکی‌های خوشمزه و هنر و ذوق مردمانش بگوییم، کم گفته‌ایم. گشت‌وگذار در این شهر تاریخی با بافت سنتی و تماشای بناهای تاریخی و خرید سوغات کاشان از آن تجربه‌های خاطره‌انگیزی است که سخت می‌توان آن را از یاد برد.

فراموش نکنید سفر به این شهر در فصل بهار به دلیل رویش شکوفه‌های گل محمدی هزاران‌ بار جذاب‌تر می‌شود؛ زیرا شما می‌توانید در جشنواره‌های گلاب‌گیری شرکت کنید و از عطر خوش گل محمدی سرمست شوید. شما چه سوغاتی دیگری از کاشان می‌شناسید که ما در این مطلب به آن اشاره نکردیم؟ خوشحال خواهیم شد نظرات و پیشنهادهای خود را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول درباره سوغات کاشان

انواع سوغات کاشان کدامند؟

سوغات خوراکی کاشان، غنچه گل محمدی، عرقیجات گیاهی کاشان و صنایع‌دستی.

سوغات خوراکی کاشان چیست؟

باقلوا، کلوچه، پشمک، حاجی‌بادام، نان عباسعلی و…

معروفترین سوغات کاشان کدام است؟

گلاب؛ دو شهر قمصر و نیاسر دو قطب اصلی گلاب‌گیری در کاشان هستند.

سوغات صنایع‌دستی کاشان کدامند؟

فرش کاشان، گلیم، جاجیم، گیوه، سفال، پارچه‌های زربافت، اشیای مسی، کاشی، زیلو و محصولات شعربافی.

سوغات کاشان را از کجا خریداری کنیم؟

بازار سنتی کاشان، بازار بزرگ صفویه، مجتمع تجاری سپید، مجتمع تجاری سبز و مرکز خرید شفق، مراکز خوبی برای تهیه سوغات این شهر هستند.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید