راهنمای سفر به قونیه | مقصد متفاوت ترکیه!

0
548
راهنمای سفر به قونیه

قونیه، شهر مولوی، رقص سماع و مساجد تاریخی است. هر چند که این شهر به‌اندازه به سایر شهرهای ترکیه جاذبه های توریستی ندارد، اما آرامگاه مولانا و مراسم بزرگداشتی که هر ساله در روزهای منتهی به سالگرد وفات او (آذر ماه) برگزار می‌شود، گردشگری را حسابی در این ناحیه رونق بخشیده است. در واقع، هر کسی که اهل ادبیات و شعر باشد، آرزوی سفر به قونیه را در سر دارد. اگر شما هم جز این افراد هستید، با راهنمای سفر به قونیه در مجله گردشگری فلای‌تودی همراه باشید.

آشنایی با شهر قونیه | قونیه کجاست؟

قونیه شهری با قدمتی چند هزار ساله است و از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های آناتولی به‌شمار می‌آید. برخی از کاوش‌ها نشان می‌دهد که قدمت این منطقه به دوره نوسنگی یا اواخر عصر حجر و ۷۰۰۰ قبل از میلاد بازمی‌گردد و افراد زیادی در آن سکونت کرده‌اند.

حکومت‌های مختلفی بر این شهر فرمانروایی کرده‌اند، اما اوج شکوه این شهر مربوط به دوره سلاطین سلجوقی است و بسیاری از جاذبه های دیدنی قونیه نیز به همین دوره تاریخی تعلق دارد. این شهر تاریخی که مزار مولانا – شاعر ایرانی بزرگ – در آن قرار دارد، در فاصله بسیار کمی از کاپادوکیه ترکیه قرار دارد و از بهترین گزینه‌ها برای تجربه سفری خاطره‌انگیز و فراموش‌نشدنی به خاک این کشور محسوب می‌شود.

اطلاعات ضروری شهر قونیه

در صورتی که قصد سفر به قونیه را دارید، بهتر است اطلاعات زیر را بدانید تا بسیاری از چالش‌های خود در زمان مسافرت را کاهش دهید:

  • زبان رسمی: ترکی استانبولی
  • پول رسمی قونیه: لیر ترکیه
  • فرودگاه های قونیه: فرودگاه بین‌المللی قونیه
  • شماره های اضطراری:
  • اداره پلیس: ۱۵۵
  • آتش‌نشانی: ۱۱۰
  • اورژانس: ۱۱۲
  • کد شهر قونیه: ۳۳۲+
  • اختلاف ساعت با تهران: ۴۰ دقیقه عقب‌تر از تهران
آشنایی با شهر قونیه

شرایط سفر به قونیه

ترکیه از آن دست کشورهایی است که امکان ورود شهروندان ایرانی به خاک خود را بدون ویزا فراهم کرده است. از این رو، تنها با داشتن پاسپورت به‌راحتی می‌توانید به شهرهای مختلف ترکیه از جمله قونیه سفر کنید و تا ۹۰ روز نیز در خاک این کشور بمانید. اگر بنا به هر دلیلی قصد دارید بیش از ۹۰ روز در ترکیه بمانید، باید ویزا دریافت کنید.

فرودگاه های شهر قونیه

شهر قونیه تنها یک فرودگاه بین‌المللی دارد و هر هفته، میزبان پروازهای زیادی از تهران به مقصد قونیه است. این فرودگاه از سال ۲۰۰۰ فعالیت خود را آغاز کرده و در منطقه سلجوقلو و ۱۸ کیلومتری مقبره مولانا قرار دارد. جالب است بدانید که در سال ۲۰۱۰، این فرودگاه میزبان بیش از نیم میلیون مسافر بوده است!

خرید سیم کارت در قونیه

برای آنکه بتوانید هزینه‌های مکالمه با تلفن همراه و استفاده از اینترنت را کاهش دهید، باید در بدو ورود به قونیه، سیم‌کارت بخرید. Turkcell، Vodafone و turk telekom، سه اوپراتور فعال در کشور ترکیه هستند و از طریق نمایندگی‌های این اوپراتورها می‌توانید سیم‌کارت مورد نظر خود را خریداری کنید. به طور کلی برای خرید سیم‌کارت ترکیه، باید پاسپورتتان را همراه خود داشته باشید.

در سفر به قونیه چه پولی ببریم؟

واحد پولی رسمی در قونیه نیز درست مثل سایر شهرهای ترکیه، لیر است. بنابراین، در زمان سفر به این شهر باید لیر همراه خود داشته باشید. برای آنکه در طول سفر خود با چالش و مشکل خاصی مواجه نشوید، بهتر است پیش از سفر به‌اندازه کافی در ایران لیر تهیه کنید و هنگام سفر آن را در جای امنی قرار دهید.

خرید سیم کارت در قونیه

آب و هوای شهر قونیه

از آنجایی که شهر قونیه در مجاورت کوه های طوروس قرار گرفته است، آب‌وهوایی سرد و نیمه خشک دارد. از این رو، تابستان‌ها گرم و خشک و زمستان‌ها بسیار سرد، برفی و نیمه‌ابری هستند. میانگین دمای تابستان در این شهر به ۳۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد و شب‌های خنکی دارد. در فصل بهار و پاییز دمای قونیه بین ۱۰ تا ۲۹ درجه متغیر است.

بهترین زمان سفر به قونیه

از نظر آب‌وهوایی، فصل‌های بهار و پاییز که آب‌وهوا بسیار دلپذیر و بارندگی کم است، بهترین زمان سفر به قونیه به‌حساب می‌آیند. همان‌طور که گفته شد، این شهر تابستان‌های بسیار گرمی دارد و این مسئله ممکن است لذت گردش در شهر را کم کند.

فصل زمستان نیز، زمان چندان مناسبی برای سفر به قونیه نیست؛ مگر اینکه عاشق ورزش‌های زمستانی باشید! همچنین، در روز بزرگداشت مولانا که معمولا ۱۶ تا ۲۶ آذر است، تعداد گردشگران این شهر به اوج خود می‌رسد و حال و هوای بسیار متفاوت و لذت‌بخشی دارد.

راه های سفر به قونیه

تنها راه سفر به شهر قونیه از ایران، خرید بلیط هواپیما است. خوشبختانه روزانه پروازهای زیادی از تهران به مقصد قونیه انجام می‌شود و برای رزرو پرواز، با مشکل خاصی مواجه نخواهید بود. طول مدت سفر به ایرلاینی که پروازتان با آن انجام می‌شود و میزان توقف در طول سفر بستگی دارد.

حمل و نقل در شهر قونیه

اتوبوس، تراموا و تاکسی، رایج‌ترین اشکال حمل‌ونقل در قونیه هستند. اتوبوس‌های درون‌شهری قونیه بهترین روش برای تردد در سطح شهر به‌شمار می‌آیند؛ هم مسیرهای بیشتری را تحت پوشش قرار می‌دهند و هم مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند. تراموا نیز راه بسیار سریع و راحتی برای گردش در شهر است، اما در مسیرهای نسبتا محدودی تراموا وجود دارد. در صورتی که بخواهید با تاکسی در قونیه جابه‌جا شوید، باید هزینه بسیار بیشتر را برای کرایه بپردازید.

حمل و نقل عمومی در قونیه

بهترین هتل های قونیه

بهترین منطقه برای رزرو هتل در قونیه مرکز شهر است. هتل‌های این ناحیه به بسیاری از جاذبه های گردشگری قونیه مانند موزه مولانا، موزه باستان‌شناسی قونیه و… نزدیک هستند و می‌توانند اقامت راحتی را برای شما رقم بزنند. محله‌های کاراتای و سلجوک نیز دسترسی بسیار خوبی به نقاط مهم شهر دارند و می‌توانید انواع هتل و اقامتگاه را در آنها رزرو کنید. در ادامه، بهترین هتل های قونیه از نظر مسافران معرفی شده‌اند:

جاهای دیدنی قونیه

هر چند که نام قونیه با مولانا، شاعر فارسی‌زبان بزرگ، گره خورده است و بسیاری از مسافران برای بازدید از مزار این عارف بزرگ به قونیه سفر می‌کنند، اما جاذبه های گردشگری قونیه تنها به این مورد ختم نمی‌شود. اگر عاشق دنیای تاریخ هستید، قونیه گزینه‌های بسیار جذابی برای شما دارد. در ادامه، تعدادی از مهمترین جاهای دیدنی قونیه معرفی شده‌اند:

موزه و آرامگاه مولانا | معروفترین جاذبه قونیه

موزه مولانا، مهمترین بنایی است که در سفر به قونیه باید از آن بازدید کنید. این مکان به دلیل وجود مقبره مولانا نزد گردشگران شهرت دارد و اغلب آن‌ها به‌ویژه در پاییز و سالروز بزرگداشت مولانا خودشان را به این مکان دیدنی و زیبا می‌رسانند. همچنین، حضوردر مرکز فرهنگی مولانا و تماشای رقص سماع دراویش نیز جذابیت و هیجان خاص خود را دارد.

آرامگاه مولانا در قونیه

بازار قدیمی قونیه | آشنایی با زندگی مردم

بازار قدیمی قونیه تنها به‌اندازه ۵ دقیقه پیاده‌روی با موزه مولانا فصله دارد. این مکان از سال ۱۵۰۰ مرکز خرید قونیه بوده است و قدم‌زدن در آن حس و حال متفاوتی را برایتان ایجاد خواهد کرد. همچنین، قدم‌زدن در میان مردم محلی قونیه که از این بازار خرید می‌کنند، جذابیت بازدید از بازار قدیمی قونیه را دوچندان خواهد کرد.

مسجد عزیزیه | از جاهای دیدنی قونیه

مسجد عزیزیه را بدون شک می‌توان زیباترین مسجد قونیه دانست. تاریخچه احداث این مسجد به سال ۱۶۷۶ بازمی‌گردد و پس از آسیب شدید بر اثر آتش‌سوزی، مجددا در قرن نوزدهم و به سبک معماری باروک بازسازی شده است. این مسجد بیش از هر چیزی به خاطر فضای داخلی بسیار زیبا و پنجره‌های عظیمش شهرت دارد و از زیباترین مکان‌هایی است که در زمان سفر به قونیه می‌توانید از آن بازدید کنید.

مسجد علاءالدین | مکانی زیبا برای عکاسی در قونیه

مسجد علاءالدین، در نزدیکی تپه‌ای به همین نام واقع شده است و گفته می‌شود که قدمت آن به سال ۱۲۲۰ و زمان امپراتوری سلجوقیان بازمی‌گردد. برخلاف نمای بیرونی، فضای داخلی مسجد بسیار زیباست و می‌توانید درون آن عکس یادگاری بگیرید. جالب است بدانید که مقبره چند تن از سلاطین سلجوقی در این مسجد قرار دارد.

ویرانه‌های چاتال هویوک | از میراث جهانی یونسکو

در صورتی که به تاریخ انسان‌های نخستین و دوران باستان علاقه دارید، ویرانه های چاتال هویوک از بهترین مکان‌هایی که هنگام سفر به قونیه باید از آن بازدید کنید. این مکان که در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است، بیش از ۹ هزار سال قدمت دارد و تغییر سبک زندگی انسان‌ها – از زندگی عشایری به جوامع شهری – را نشان می‌دهد.

ویرانه های چاتال هویوک، از بهترین جاهای دیدنی قونیه

غذاهای محلی قونیه | چه چیزی بخوریم؟

اگر عاشق غذا و امتحان‌کردن طعم‌های جدید در طول سفر هستید، قونیه بهشت شما خواهد بود. شک نکنید که قونیه با غذاهای بی‌نظیر و بسیار لذیذ خود، مسافرت شما را تا ابد خاطره‌انگیز و به‌یادماندنی خواهد کرد. محبوب‌ترین غذاهای قونیه که در زمان سفر خود به این شهر حتما باید طعم آن‌ها را امتحان کنید، شامل اتلی اکمک، سوپ بامیه، پشمک، فرن کباب، دونر کباب و توتماک قونیه می‌شود. برای چشیدن طعم این غذاها نیز می‌توانید به بهترین رستوران های قونیه مانند بولو لوکانتاسی (Bolu Lokantasi)، رستوران سمو (Cemo Restaurant)، کوزوکو علی (Kuzucu Ali) و…. مراجعه کنید.

سوغاتی‌ها و بهترین مراکز خرید قونیه | چه چیزی بخریم؟

تهیه سوغاتی و خرید از بازارهای قونیه، یکی از لذت‌بخش‌ترین تفریحاتی است که می‌توانید در این شهر تجربه کنید. بهترین سوغاتی قونیه مجسمه رقص سماع است. از آنجایی که این شهر عمده شهرت خود را مدیون مزار و آرامگاه مولانا است، چنین چیزی چندان هم دور از انتظار نیست! به‌علاوه، شهر قونیه شیرینی‌ها و شکلات‌های بسیار لذیذی هم دارد که گزینه بسیار مناسبی برای سوغاتی به‌شمار می‌آیند. پوشاک، خرما و پشمک نیز از دیگر سوغاتی‌های معروف قونیه شهر هستند.

برای تجربه یک خرید حسابی در قونیه، مراکز خرید زیر گزینه‌های بسیار مناسبی محسوب می‌شوند:

  • مرکز خرید کنت پلازا (Kent Plaza Shopping Center)
  • مرکز خرید کولسیت (Kulesite Alisveris Merkezi)
  • شیرینی‌فروشی هرماچی (Hurmaci)
  • اوتلت نوادا (Novada Outlet Konya)
  • مرکز خرید بی پلازا (Bey Plaza)

جشنواره ها و فستیوال های قونیه

یکی از مهمترین دلایلی که هر ساله مسافران زیادی را به قونیه می‌کشاند، فستیوال‌های جذاب و هیجان‌انگیز آن هستند. در ادامه، مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین جشنواره های قونیه معرفی شده‌اند:

مراسم بزرگداشت مولانا در قونیه | شب اروس

جشنواره مولانا یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های فرهنگی جهان است که هر ساله در قونیه برگزار می‌شود. این جشنواره به مناسبت سالگرد مرگ مولانا و از ۱۰-۷ روز پیش از وفات مولانا آغاز شده و تا شب وفات وی که به شب اروس معروف است، ادامه پیدا می‌کند. مراسم رقص سماع درویشان، کنسرت‌های موسیقی عرفانی و سنتی و خوانش اشعار مولانا، بخش‌های مراسم بزرگداشت مولانا در قونیه هستند. در طول جشنواره مولانا همچنین، سخنرانی‌ها و کارگاه‌های آموزشی در زمینه عرفان و تصوف نیز برگزار می‌شود.

مراسم بزرگداشت مولانا در قونیه

جشنواره ملانصرالدین

جشنواره ملانصرالدین، از دیگر فستیوال‌های مهم قونیه است که هر ساله به مناسبت سالگرد تولد ملانصرالدین، یکی از شخصیت‌های محبوب و طنزپرداز در فرهنگ ترک که در ایران و سایر نواحی خاورمیانه نیز محبوبیت دارد، برگزار می‌شود. این جشنواره به مدت یک هفته ادامه دارد و در آن می‌توانید از تماشای نمایشنامه‌ها، کنسرت‌ها و مسابقات مختلف لذت ببرید یا از غرفه‌های صنایع دستی و محصولات محلی نیز خرید کنید.

نکات مهم سفر به قونیه

قونیه یکی از مهمترین شهرهای ترکیه است که به دلیل مقبره مولانا و مراسم بزرگداشت وی هر ساله میزبان گردشگران زیادی از سراسر جهان قرار می‌گیرد. در ادامه، به برخی از مهم‌ترین نکاتی که در زمان سفر به قونیه حتما باید به آن‌ها توجه داشته باشید، اشاره شده است:

  • قونیه شهری مذهبی است و گردشگران باید هنگام بازدید از مکان‌های مذهبی احترام به آداب و رسوم را رعایت کنند. همچنین، هنگام ورود به خانه‌های محلی باید کفش‌های خود را دربیاورند.
  • فصل بهار و پاییز، بهترین فصل سفر به قونیه هستند. در این فصول آب و هوا معتدل است و گردشگران می‌توانند از زیبایی‌های طبیعی شهر لذت ببرند.
  • قونیه شهری نسبتا ارزان است و گردشگران می‌توانند با بودجه‌ای محدود به این شهر سفر کنند.
  • در صورتی که تمایل دارید در طول مراسم بزرگداشت مولانا به قونیه سفر کنید – یعنی در روزهای ۲۰ و ۲۱ دسامبر (۳۰ و ۳۱ آذر) – حتما باید بلیط هواپیما و خرید تور مسافرتی خود را از مدت‌ها قبل تهیه کنید.

سفر به قونیه، شهری متفاوت در ترکیه

قونیه از جمله مقاصدی است که با جذابیت‌ها و خاطره‌های ماندگاری که برایتان خلق می‌کند، شما را شگفت‌زده خواهد کرد. هر چند که بسیاری از مسافران به‌خاطر بازدید از آرامگاه مولانا یا شرکت در مراسم بزرگداشت این شاعر بزرگ در آذر ماه برای سفر به قونیه برنامه‌ریزی می‌کنند، اما جذابیت‌های این شهر تنها به این دو مورد ختم نمی‌شود. قونیه شهری است که تجربه متفاوتی از سفر به ترکیه را در اختیارتان قرار می‌دهد.

آیا تابه‌حال به قونیه سفر کرده‌اید؟ برای مسافران آتی این شهر چه توصیه‌هایی دارید؟

سوالات متداول راهنمای سفر به قونیه

چگونه از استانبول به قونیه برویم؟

این دو شهر ۷۰ کیلومتر با یکدیگر فاصله دارند و مسافران با قطار، اتوبوس و هواپیما می‌توانند این مسافت را طی کنند.

چگونه از وان به قونیه برویم؟

فاصله بین وان و قونیه ۱۲۰۰ کیلومتر است و اتوبوس و هواپیما بهترین راه برای طی‌کردن این مسافت هستند.

بهترین زمان سفر به قونیه چیست؟

علاوه بر بهار و پاییز، زمان مراسم بزرگداشت مولانا (آذر ماه)، بهترین زمان سفر به قونیه محسوب می‌شود.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید