استانبول مهمترین شهر ترکیه، مرکز اقتصادی و فرهنگی آن است. شهری که در کنار دریای مرمره واقع شده و شرق و غرب را به هم پیوند می‌دهد. شهری پر از شگفتی و جاذبه‌های دیدنی که برای همیشه در خاطر شما خواهد ماند. اما برای آنکه بتوانید سفری دل‌انگیز و به‌یادماندنی را به توریستی‌ترین شهر ترکیه تجربه کنید، قبل از هر چیزی باید با صفر تا صد سفر به ترکیه و راهنمای سفر به استانبول آشنا شوید. در این مطلب از مجله گردشگری فلای تودی، قرار است راهنمای جامعی برای بازدید از استانبول را در اختیارتان قرار دهیم و مواردی را که برای تجربه سفری بی‌دغدغه و راحت به آن نیاز دارید، به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

در این مطلب از فلای تودی می‌خوانید... پنهان

معرفی استانبول | پایتخت فرهنگی ترکیه

استانبول یکی از توریستی‌ترین شهرهای جهان است و نزدیکی آن به کشور ما موجب شده که سالانه هزاران گردشگر از ایران راهی این شهر تاریخی زیبا شوند. قدمت استانبول به ۶۶۰ سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد و این مسئله هم باعث شده که گردشگران جاذبه های تاریخی بسیار زیبا و باشکوهی را در این شهر شاهد باشند.

استانبول در گذشته پایتخت امپراتوری روم شرقی بوده و با نام بیزانتیوم یا کنستانتینوپل نیز شناخته می‌شد. این شهر در طول تاریخ اهمیت فرهنگی، هنری و دینی بالایی داشته و آثار معماری زیادی را از دوره‌های ماقبل تاریخ به یادگار دارد. هر چند که در حال حاضر آنکارا پایتخت کشور ترکیه است، اما استانبول همچنان یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شهرهای جهان است و حجم کثیری از گردشگران، سفر به ترکیه را از استانبول آغاز می‌کنند.

استانبول

اطلاعات ضروری سفر به استانبول

اگر قصد سفر به استانبول را دارید، پیش از هر چیزی باید با اطلاعاتی که در ادامه ارائه شده است، آشنا شوید:

  • زبان رسمی: ترکی استانبولی
  • کد کشور: ۰۹۰
  • واحد پول ترکیه: لیر ترکیه
  • شماره تلفن‌های ضروری:
  • آمبولانس: ۱۱۲
  • آتش‌نشانی: ۱۱۰
  • پلیس: ۱۵۵
  • فرودگاه‌ها:
  • فرودگاه استانبول (IST)
  • فرودگاه صبیحا گوکچن (SAW)

دریافت ویزا در زمان سفر به استانبول

ترکیه از آن دست کشورهایی است که شهروندان ایرانی بدون نیاز به ویزا می‌توانند به شهرهای مختلف آن سفر کنند و به‌اندازه ۳ ماه نیز اجازه ماندن در آن را دارند. بعد از این مدت، باید نسبت به تمدید مدت زمان اقامت یا بازگشت به ایران اقدام کنند. در واقع، تنها چیزی که برای سفر به استانبول به آن نیاز دارید، بلیط هواپیما و گذرنامه‌ای با حداقل ۶ ماه اعتبار است.

فرودگاه های استانبول | پروازها از ایران به کدام فرودگاه ها می روند؟

شهر استانبول ۳ فرودگاه که روزانه پروازهای زیادی در آن انجام می‌شود. فرودگاه استانبول (IST) که به آن فرودگاه بزرگ استانبول (IGA) هم گفته می‌شود، در ۴۰ کیلومتری میدان تکسیم و بخش اروپایی شهر قرار گرفته و اغلب پروازهایی که با ایرلاین ترکیش و از اروپا به استانبول انجام می‌شوند، در این فرودگاه فرود می‌آیند.

صبیحا گوکچن (SAW) دومین فرودگاه استانبول است که غالبا میزان پروازهای خاورمیانه (امارات و قطر) و ایرلاین پگاسوس قرار می‌گیرد. این فرودگاه نیز در ۴۰ کیلومتری میدان تکسیم و بخش آسیایی استانبول قرار گرفته است. فرودگاه آتاتورک نیز فرودگاه دیگر استانبول نام دارد که در حال حاضر فقط برای باربری و به‌عنوان آشیانه هوایی ترکیش مورد استفاده قرار می‌گیرد و از سال ۲۰۱۹ که فرودگاه بزرگ استانبول آغاز به کار کرد، پروازهای تجاری و مسافرتی به این فرودگاه بسته شدند.

توجه داشته باشید که فرودگاه استانبول و صبیحا گوکچن تقریبا ۸۰ کیلومتر از یکدیگر فاصله دارند و طی کردن این مسافت حداقل ۷۵ دقیقه به طول می‌انجامد. بنابراین، اگر اشتباهی به یکی از این دو فرودگاه بروید، احتمال اینکه از پرواز جا بمانید زیاد است، به همین دلیل، توصیه می‌کنیم حتما بلیط‌ خود را خوب بررسی کنید و مطمئن شوید که در فرودگاهی که باید حاضر شده‌اید.

شاتل‌های Havabus/Havaist که در ادامه درباره آن‌ها صحبت خواهد شد، گزینه‌های مناسبی برای رفتن به فرودگاه از مرکز شهر هستند. مبدا حرکت این اتوبوس‌ها نیز میدان تکسیم است و با توجه به اینکه هر دو آن‌ها در یک مسیر حرکت می‌کنند، حتما مطمئن شوید که سوار شاتل فرودگاه مورد نظرتان شده‌اید. همچنین در مطلب همه چیز درباره فرودگاه استانبول می توانید فرودگاه های استانبول را بیشتر بشناسید!

روش های حمل و نقل از فرودگاه به مرکز شهر استانبول

بهترین روش برای دسترسی به مرکز شهر از فرودگاه های استانبول استفاده از شاتل فرودگاهی است. از آن‌جایی که این شاتل‌ها همه روزه و به صورت ۲۴ ساعته کار می‌کنند و قیمت بسیار مناسبی هم دارند، گزینه‌ای عالی برای دسترسی به مرکز شهر محسوب می‌شوند. شاتل‌های فرودگاه صبیحا گوکچن هاوابوس (Havabus) و شاتل‌های فرودگاه استانبول هاواایست (Havaist) نام دارند. هر دو این وسایل تقلیه به یک شکل عمل می‌کنند و در وب‌سایت‌  Havabus.com می‌توانید جدول زمانی حرکت آن‌ها را مشاهده کنید.

حمل و نقل عمومی استانبول

پس از آنکه به فرودگاه استانبول رسیدید، دنبال تابلوی اتوبوس فرودگاه باشید و از آن‌ها مسیر دسترسی به شاتل Havaist را پیدا کنید. در فرودگاه صبیحا گوکچن، شاتل‌ها مقابل پارکینگ و دقیقا روبه‌روی ترمینال ورودی قرار دارد. هزینه بلیط این شاتل‌ها به صورت نقدی در اتوبوس پرداخت می‌شود و برای هر نفر به‌اندازه ۳۷٫۵ لیر هزینه دارند.

در صورتی که ترجیح می‌دهید از تاکسی استفاده کنید و سریع‌تر به محل اقامت یا سایر نقاط مورد نظرتان دسترسی داشته باشید، از تاکسی‌های فرودگاهی استفاده کنید. از این سایت می‌توانید ترانسفر فرودگاهی به هتل و بالعکس را از قبل رزرو کنید. تاکسی اینترنت اوبر نیز در این شهر حسابی رواج دارد و راهی امن، آسان و ارزان برای دسترسی به مرکز شهر است.

خرید سیم کارت در ترکیه و استانبول کارت

ما در عصر ارتباطات زندگی می‌کنیم، قطعا خیلی عجیب است که با سفر به ترکیه، ارتباط شما با دوستان و خانواده قطع شود! در سفر به استانبول هم می‌توانید از خدمات رومینگ سیم کارت‌های داخلی مانند رومینگ همراه اول و ایرانسل استفاده کنید و هم سراغ خرید سیم کارت در ترکیه بروید.

برای خرید سیم کارت های ترکیه می‌توانید سراغ ترکسل (turkcell) بروید که معروفترین اپراتور تلفن همراه این کشور است. اگرچه می‌توانید از سیم کارت‌های وودافون (vodafon) و اوا (avea) نیز استفاده کنید. برای خرید سیم کارت ترکیه، به مراکز خرید، شعب نمایندگی اپراتور‌ها در سطح شهر و شعبه فروش سیم کارت فرودگاه مراجعه کرده و سیم کارت را به مبلغ موردنیاز شارژ کنید. هزینه حدودی این سیم کارت‌ها در زمان نگارش این مطلب بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ لیر متغیر است.

راهنمای سفر به استانبول

یک پیشنهاد دیگر برای کاهش هزینه ها در سفر به ترکیه، استفاده از استانبول کارت است. با استفاده از استانبول کارت می‌توانید هزینه‌های استفاده از خدمات حمل و نقل نظیر تاکسی، اتوبوس، تراموا، کشتی و غیره را کاهش دهید.

استانبول کارت برای مسافران و گردشگران به رنگ قرمز است و البته انواع دیگری نیز دارد که برای کسانی که در ترکیه اقامت دارند، استفاده می‌شود. داشتن استانبول کارت یکی از نکات مهم راهنمای سفر به استانبول است که کمتر کسی به آن اشاره می‌کند.

نحوه فعال کردن اینترنت در فرودگاه استانبول

اینترنت وای فای رایگان از جمله مهمترین امکاناتی است که در فرودگاه استانبول به منظور تجربه سفری راحت و بی‌دغدغه در اختیار مسافران قرار می‌گیرد. مسافران از طریق ۳۳ کیوسکی که در نقاط مختلف استانبول تعبیه شده است، می‌توانند به وای فای فرودگاه وصل شوند و از اینتر پرسرعت رایگان آن استفاده کنند. برای اتصال به اینترنت رایگان فرودگاه ۲ راه پیش روی شما قرار دارد:

استفاده از اینترنت با شماره تلفن

در این حال، ابتدا باید به بخش دسترسی موبایل (mobile access) بروید و کشور ترکیه را انتخاب کنید. سپس، شماره تلفن همراهتان را بدون کد منطقه وارد کرده و تیک موافقت با قوانین را بزنید. گزینه اینتر (Enter) را انتخاب و کدی را که برایتان پیامک می‌شود، وارد کنید. بعد از فشاردادن گزینه Continue به اینترنت فرودگاه متصل شوید.

اتصال به اینترنت از طریق پاسپورت

برای اتصال به اینترنت از طریق پاسپورت، باید به کیوسک‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، مراجعه کنید. پس از تایید گذرنامه، کدی به شما نشان داده خواهد شد و با انجام مراحل زیر از طریق تلفن همراه خود به اینترنت فرودگاه متصل شوید:

  • گزینه «ورود با پاسپورت» را بزنید؛
  • شماره پاسپورت و کدی را که از کیوسک دریافت کرده‌اید، وارد کنید.
  • تیک موافقت با قوانین و سپس Enter را بزنید تا به اینترنت فرودگاه متصل شوید.

گم‌ شدن چمدان و سایر اشیا در فرودگاه‌های استانبول

احتمالا برای شما هم پیش آمده است که حین جابه‌جایی در فرودگاه استانبول، بعضی از اموال و حتی چمدانتان را گم کنید. اشیای پیداشده در فرودگاه استانبول در مکانی به‌نام اداره اموال گم‌شده و پیداشده نگهداری می‌شود. برای دسترسی به این اماکن باید به ترمینال خروجی یا روبه‌روی گیت C3 (بعد از محل کنترل گذرنامه) بروید و از مسئولان مربوطه درباره اشیا گمشده خود راهنمایی بگیرید. همچنین، می‌توانید به کیوسک اطلاعات مسافران بروید و از اوپراتور آنلاین برای پیگیری اشیای گمشده خود راهنمایی بگیرید. در سایت  Lost and Found Services، می‌توانید فرم آنلاین درخواست رسیدگی به اشیای گمشده را مشاهده کنید.

آب و هوای استانبول

در اولین قدم سفر به استانبول لازم است تا آب و هوای این شهر را بشناسید. با توجه به موقعیت جغرافیایی شهر، استانبول آب و هوای نسبتا متغیری دارد. به نحوی که در نقاط مختلف شهر می‌توان آب و هوای مدیترانه‌ای، گرمسیری مرطوب و آب و هوای اقیانوسی را تجربه کرد. دلیل اصلی این تغییرات آب و هوایی، قرار گرفتن این شهر در کنار دو پهنه آبی متفاوت (دریای سیاه و دریای مرمره) است.

جولای (تیر ماه) گرم‌ترین و فوریه (بهمن ماه) سردترین ماه سال در استانبول محسوب می‌شوند. ماه ژانویه (دی ماه) با میانگین میزان بارندگی ۱۰۰ میلی‌متر، مرطوب‌ترین ماه محسوب می‌شود. آگوست (مرداد ماه) بهترین زمان برای شنا در دریا است.

راهنمای سفر به استانبول

بهترین زمان برای سفر به استانبول

فصل بهار (فروردین تا اواسط خرداد) و پاییز (مهر تا اواسط آذر) بهترین زمان سفر به استانبول هستند. در این ماه‌ها، علاوه بر اینکه شهر آب‌وهوای بسیار دلپذیری دارد، گردشگران کمی هم به این شهر سفر می‌کنند و با لذت بیشتری می‌توانید در شهر گردش کنید. اگر طرفدار گل لاله هستید، باید بدانید که جشنواره بین‌المللی لاله در ماه آوریل (اواسط فرودین تا اواسط اردیبهشت) برگزار می‌شود و از آنجایی که میلیون‌ها لاله سراسر شهر را پر می‌کند، سفری خاطره‌انگیز و لذت‌بخش را تجربه خواهید کرد.

در فصل تابستان، تعداد جمعیت گردشگران به اوج خود می‌رسد و استانبول در شلوغ‌ترین حالت خود قرار می‌گیرد. در این فصل، علاوه بر شلوغی شهر و هوای بسیار گرم، هزینه های سفر به استانبول نیز به اوج خود می‌رسد. بنابراین، بهتر است از سفر به استانبول در فصل تابستان خودداری کنید و بهار و پاییز به توریستی‌ترین شهر ترکیه سفر کنید.

چگونه به استانبول سفر کنیم؟

با توجه به اینکه ترکیه در فاصله بسیار  نزدیکی از کشور ما قرار گرفته است، با وسیله نقلیه زمینی نیز می‌توان به شهرهای مختلف آن سفر کرد. در ادامه، روش های مختلف سفر به استانبول و مزایا و معایب هریک از آن‌ها مورد بررسی قرار گرفته است:

سفر هوایی به استانبول

راحت‌ترین و بی‌دردسرترین روش سفر به استانبول، خرید بلیط هواپیما است. با توجه به حجم مسافرانی که از شهرهای مختلف ایران راهی استانبول می‌شوند، همه روزه پروازهای زیادی از کشور ما به مقصد استانبول انجام می‌شود. مدت زمان این پروازها بسته به ایرلاین و تعداد توقف‌ها در مسیر متفاوت است و از کلانشهرهایی مثل تهران، تبریز، شیراز، اصفهان و… پرواز مستقیم به استانبول وجود دارد. برای اطلاع از قیمت بلیط هواپیما استانبول و مشاهده انواع پروازهایی که از شهرهای مختلف ایران، می‌توانید به سایت فلای تودی بروید و از بخش پروازهای خارجی، بلیط‌های استانبول را بررسی کنید.

سفر هوایی به استانبول

سفر زمینی به استانبول

با توجه به اینکه سفر زمینی هزینه سفر به استانبول را تا حد بسیار زیای کاهش می‌دهد، بسیاری از مسافران ترجیح می‌دهند از طریق مرزهای زمینی وارد استانبول شوند. برای سفر زمینی، باید از یکی از روش‌های زیر اقدام کنید:

  • خرید بلیط اتوبوس استانبول: اگر چه سفر با اتوبوس مدت زمان سفرتان را افزایش می‌دهد، اما از آنجایی که هزینه آن در مقایسه با سفر هوایی بسیار کمتر است، تعداد زیای از مسافران این نوع روش سفر را بیشتر ترجیح می‌دهند. در حال حاضر از مبدا تهران و تبریز اتوبوس مستقیم به استانبول وجود دارد.  
  • خرید بلیط قطار استانبول: هر چند که در این روش نزدیک به ۷۰ ساعت در راه خواهید بود، سفر به استانبول هزینه‌های سفرتان را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و با توجه به اینکه قطار از مسیرهای بسیار زیبایی عبور می‌کند، سفری خاطره‌انگیز را تجربه خواهید کرد. برای سفر به استانبول با قطار، باید بلیط تبریز وان یا تهران آنکارا را خریداری کنید و از آنجا راهی استانبول شوید.
  • سفر به استانبول با خودرو شخصی: برای آنکه با خودرو شخصی به استانبول بروید، باید از یکی از مرزهای بازرگان، رازی و سرو وارد شهر وان شوید و از آنجا مسیرهای منتهی به استانبول را دنبال کنید. برای سفر به استانبول با خودرو شخصی به مدارکی مثل گواهینامه بین‌المللی، پلاک بین‌المللی، برچسب IR و CD و کاپوتاژ و مجوز خروج از کشور نیاز دارید.

راه های حمل و نقل عمومی در استانبول

یکی دیگر از نکات مهم که در راهنمای سفر به استانبول باید به آن اشاره کنیم، سیستم حمل و نقل در این شهر است. اگر با تور سفر کنید، برای جابه جایی در جاذبه‌های دیدنی استانبول نیازی به استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی نخواهید داشت.

اما اگر به صورت انفرادی و با دوستان خود سفر می‌کنید، استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی نقش مهمی در کاهش هزینه‌های شما خواهد داشت. سیستم حمل و نقل در این شهر شامل تاکسی، اتوبوس، تراموا و کشتی است. برای گشت و‌ گذار توریستی اقتصادی، استفاده از مترو و تراموا بهترین گزینه محسوب می‌شود.

برای جابه جایی در میان منطقه آسیایی و اروپایی استانبول و گذر از تنگه بسفر باید از کشتی و قایق استفاده کنید. مسیر حرکت این قایق‌ها از اسکله کاباتاش در بخش اروپایی و اسکله‌های «کادیکوی»، «بوستانچی»، «مالتپه» و «کارتال» در بخش آسیایی است و مسافران را به جزایر پرنس می‌برند.

حمل و نقل در راهنمای سفر به استانبول

هزینه های سفر به استانبول

از مهمترین مواردی که در زمان سفر به استانبول باید مورد بررسی قرار دهید، هزینه‌های سفر است. در ادامه، هزینه های سفر به استانبول از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. توجه داشته باشید که این قیمت‌ها حدودی هستند و ممکن است در تاریخی که عازم استانبول هستید، اندکی تغییر پیدا کند:

هزینه خرید بلیط هواپیما استانبول

با توجه به حجم بالای مسافرت به استانبول، پروازهایی که از ایران به مقصد ترکیه انجام می‌شوند، از تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند و برای هر بودجه‌ای و هر شرایطی گزینه‌ مناسبی وجود دارد. پروازهای استانبول با توجه به ایرلاینی که انتخاب می‌کنید، بدون توقف و یا با ۱ یا ۲ توقف انجام می‌شوند و امکان خرید بلیط هواپیما استانبول به صورت مستقیم از شهرهای تهران، تبریز، شیراز، مشهد، اصفهان و… وجود دارد.

با توجه به اینکه ایرلاین انتخابی برای سفر به استانبول روی هزینه خرید بلیط هواپیما تاثیر می‌گذارد، برای اطلاع از قیمت دقیق بلیط‌ها می‌توانید به سایت فلای تودی مراجعه کنید و از بخش پروازهای خارجی، هزینه بلیط را در تاریخ مورد نظرتان ببینید.

هزینه رزرو هتل در استانبول

هزینه رزرو هتل با توجه به محل اقامتی و هتلی که برای رزرو انتخاب می‌کنید، متغیر خواهد بود. با توجه به هدفی که از سفر به این شهر دارید، می‌توانید بهترین مناطق استانبول برای رزرو هتل را انتخاب کنید. از این رو، توصیه می‌کنیم برای اطلاع از قیمت دقیق هتل های استانبول، به سایت فلای تودی بروید و از بخش هتل‌های خارجی، قیمت اقامتگاه‌های مختلف این شهر را بررسی کنید.  

هزینه غذا در استانبول

یک فنجان چای در کافه های استانبول۳ لیر
قهوه ترک۷ لیر
صبحانه سنتی ترکی۱۵۰-۹۰ لیر
غذاخوردن در یک رستوران متوسط (برای ۲ نفر)۳۶۰-۲۰۰ لیر
صرف وعده غذایی در کافه/رستوران‌های بین‌المللی۵۰۰-۳۵۰ لیر
غذاهای خیابانی۴۰ لیر
باقلوای ترکی۱۴ لیر

هزینه حمل و نقل عمومی در استانبول

بلیط تک‌سفره اتوبوس و مترو۷٫۶۷ لیر
کرایه تاکسی (به تمام نقاط شهر)۸۰-۳۰ لیر
استانبول کارت۵۰ لیر

جاهای دیدنی استانبول

مهمترین نکته در خصوص راهنمای سفر به استانبول آشنایی با جاذبه‌های گردشگری مقصد است. چند روز در ترکیه اقامت خواهید داشت؟ در این مدت از چه جاذبه‌هایی بازدید می‌کنید؟ آشنایی با جاذبه‌ های دیدنی مهمترین نکته راهنمای سفر به استانبول است تا در مدت اقامت، دچار سردرگمی نشوید.

از طرف دیگر بهتر است کمال گرایی را کنار بگذارید، قطعا در تجربه اولین سفر به استانبول فرصت بازدید از تمام جاذبه های شهر را ندارید؛ مگر این که مدت زمان زیادی در این شهر اقامت کنید. اما به هر حال در ادامه لیستی از جاذبه های گردشگری استانبول را آورده ایم.

  • ایاصوفیه
  • کاخ توپکاپی
  • مسجد آبی (مسجد سلطان احمد)
  • باسیلیکا سیسترن
  • هیپودروم
  • موزه‌ باستان‌ شناسی
  • مسجد سلیمانیه
  • کاخ دلماباغچه
  • کلیسای چورا
  • قلعه‌ یدیکوله
  • برج گالاتا
  • پل بسفر
  • آب انبار قصر سلطنتی
  • خیابان استقلال و میدان تکسیم
  • اسکودار و غیره.

برای برنامه ریزی سفر به استانبول، با استفاده از این لیست، می توانید روزانه از چند جاذبه دیدنی استانبول بازدید کنید. با رزرو هتل استانبول با بهترین قیمت از فلای تودی، می توانید در بهترین منطقه استانبول اقامت کرده و دسترسی مناسبی به جاذبه های دیدنی داشته باشید.

جاذبه های دیدنی ترکیه

استانبول چه تفریحاتی دارد؟

علاوه بر جاذبه های تاریخی که مهم‌ترین بخش سفر به استانبول را تشکیل می‌دهند، این شهر تفریحات بسیار جذابی دارد که بدون تجربه کردن آن‌ها نباید این شهر را ترک کنید. در واقع، حتی اگر روزها و هفته‌ها در استانبول بماند، همچنان چیزهای برای تجربه‌کردن و لذت‌بردن از سفر وجود خواهد داشت. در ادامه، بهترین و جذابترین تفریحات استانبول معرفی شده‌اند:

  • گردش در محله سلطان احمد و بازدید از بناهای تاریخی آن
  • قدم‌زدن در گل پالاتا و لذت‌بردن از تلاقی بخش‌های سنتی و مدرن شهر
  • تور کشتی کروز در تنگه بسفور و صرف غذا روی آب
  • قدم زدن در محله کادیکوی و بخش آسیایی شهر
  • بازدید از جزایر پرنس استانبول
  • مشاهده بالن‌های رنگارنگ در آسمان کاپادوکیا
  • و….

پرطرفدارترین رستوران های استانبول

تجربه چشیدن طعم غذاهای محلی و بین المللی یکی از مهمترین کارهایی است که باید در سفر خود انجام دهید. شاید برای شما جالب باشد که گردشگری غذا یا همان شکم گردی یکی از شاخه های مهم گردشگری در جهان است و خیلی ها صرفا برای چشیدن غذاهای بین المللی، سفر می کنند.

به همین دلیل لازم است تا در راهنمای سفر به استانبول به رستوران های معروف ترکیه نیز اشاره کنیم. استانبول شهر خوراکی‌های خوشمزه است و طعم غذاهای اصیل ترکی را حتما باید امتحان کرد. از معروف‌ترین رستوران‌های استانبول می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • رستوران Kiyi
  • رستوران Ulus29
  • رستوران Mikla
  • رستوران Park Samdan
  • رستورانZuma
  • رستوران Sunset Grill
  • کباب‌خانه سلطان‌ احمد و غیره.

پاساژها و مراکز خرید استانبول

قطعا یکی از جذابیت‌های سفرهای خارجی، خرید سوغاتی و یا خریدهای شخصی است. خصوصا اگر در زمان جشنواره و تخفیف های فصلی به ترکیه سفر کرده باشید؛ فرصتی که می‌توانید با بهترین قیمت ها، از برندهای معروف دنیا خرید کنید.

پیشنهادهای خرید در ترکیه به قدری جذاب و متنوع است که بدون اغراق نیاز به یک راهنمای خرید در استانبول خواهید داشت. با دیدن بازارهای بزرگ، فروشگاه ها و برندهای مشهور دنیا که در گوشه‌گوشه شهر دیده می‌شوند، شاید در ابتدا کمی سردرگم شوید، اما اگر از قبل با بهترین مراکز خرید استانبول آشنا باشید، انتخاب راحت‌تری خواهید داشت. بهترین مراکز خرید استانبول عبارتند از:

  • بازار بزرگ استانبول
  • کانیون
  • جواهیر
  • مرکز خرید ایستینیه پارک
  • مرکز خرید آکمرکز
  • اولیویوم
  • فروم استانبول و غیره.
مرکز خرید استانبول در راهنمای سفر به استانبول

معروف ترین غذاهای ترکیه که باید امتحان کنید

در برنامه ریزی سفر به استانبول حتما باید از غذاهای معروف ترکی بچشید. این شهر از نظر تنوع رستوران، کافه و غذاخوری، حرف های زیادی برای گفتن دارد و با هر سبک و سلیقه ای می‌توانید رستوران مورد پسند خود را پیدا کنید. بعضی از رستوران های ترکیه با سینی پیش غذا از مهمانان پذیرایی می‌کنند.

معروفترین پیش غذاهای ترکی نظیر انواع دلمه، سالاد، ترشی، میوه و سبزیجات که از نظر مزه و تنوع، حتی می‎‌توانند جای وعده اصلی را نیز پر کنند. اما حواستان باشد که زیاده روی نکنید تا فرصت برای چشیدن کباب‌های خوشمزه ترکی را از دست ندهید.

اگر کباب باز هستید، کباب‌های معروف ترکی مانند دونر کباب، اسکندر کباب، شیش کباب و یا از غذاهای معروفی مانند کوفته ترکیه، پیده، ایمام ماییلدی و غیره سفارش دهید. ترکیه خوراکی های خوشمزه و جذاب زیادی دارد، نام باقلوای ترکی را حتما شنیده اید، در سفر به ترکیه می‌توانید از خوشمزه هایی همچون باقلوا، کونفه، قازاندیبی، نوشیدنی سعلب، بورک، بلوط بوداده، بلال کبابی و غیره میل کنید.

معروف ترین فستیوال های استانبول

یکی دیگر از نکات مهم در راهنمای سفر به استانبول اطلاع داشتن از جشنواره ها و فستیوال های ترکیه است. هر ساله در این کشور به مناسبت های مختلف، جشنواره های مختلفی برگزار می‌شود که در نوع خود یک جاذبه گردشگری تمام عیار هستند.

اگر در حال برنامه ریزی سفر به ترکیه هستید، بد نیست تا سفر خود را همزمان با یکی از این فستیوال ها و جشنواره ها بچینید. تجربه جالبی که حال و هوای متفاوتی دارد. مهمترین فستیوال های ترکیه عبارتند از:

  • رویداد سال نو میلادی در ماه ژانویه (دی ماه)
  • فستیوال موسیقی سونار Sonar Istanbul در ماه مارس (اسفند ماه)
  • فستیوال فیلم کوتاه آکبانک (Akbank Short Film Festival) اواخر ماه مارس
  • فستیوال بین المللی نمایش‌های موزیکال در استانبول در ماه مارس
  • فستیوال گل‌های لاله استانبول در ماه آپریل (ماه فرودین)
  • فستیوال هیدرلز (Hidrellez Festival) در ماه می (ماه اردیبهشت)
  • فستیوال موسیقی استانبول (Istanbul Music Festival) در ماه ژون (ماه خرداد) و غیره.

ترکیه رویدادها و فستیوال های زیادی دارد که حضور در آنها می‌تواند یک تجربه جالب برای شما باشد. برای اطلاع بیشتر از جزئیات هریک از این رویدادها به مقاله آشنایی با فستیوال های ترکیه مراجعه کنید.

Sonar Istanbul

امنیت در استانبول

اگرچه استانبول یک شهر توریستی بزرگ بوده و از نظر امنیت وضعیت خوبی دارد؛ اما احتیاط شرط عقل است. اگر در قالب تور و یا به صورت انفرادی به استانبول سفر کرده‌اید، لازم است چند نکته ساده را به یاد داشته باشید تا با مشکل مواجه نشوید:

  • برای گشت و گذار در شهر، مدارک مهم و پول نقد زیاد همراه نداشته باشید.
  • برای شب گردی، به محله های شلوغ و پرتردد اکتفا کنید و به محله‌های خلوت و سوت و کور، سرک نکشید.
  • بهتر است برای تردد در شب به صورت چند نفره اقدام کنید.
  • به غریبه ها اعتماد نکنید و برای پرسیدن آدرس از نقشه گوگل مپ استفاده کنید و غیره.

راهنمای سفر به استانبول | خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل

یکی از مهمترین هزینه های شما برای سفر به استانبول، خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل است. بدیهی است که هزینه بلیط و هتل بسته به ایرلاین و یا هتلی که انتخاب کرده‌اید، متفاوت خواهد بود. اما برای مدیریت هزینه های خود می‌توانید به فلای تودی، مرجع ارزانترین قیمت بلیط هواپیما و رزرو هتل استانبول مراجعه کنید. بهترین هتل های منطقه تکسیم و سراسر ترکیه را با قیمت مناسب رزرو کرده و از سفر به این کشور زیبا، لذت ببرید.

سفر به استانبول، شهری برای تمام فصول

در این مطلب با راهنمای سفر به استانبول همراه شما بودیم. با استفاده از این راهنما و مواردی که ذکر شد، می‌توانید یک سفر به یادماندنی را تجربه کنید. شاید سفر انفرادی کمی با چالش همراه باشد، اما اگر اطلاعات کافی درخصوص مقصد داشته باشید، سفری بدون دغدغه خواهید داشت.

آیا تا به حال به ترکیه و استانبول سفر کرده اید؟ در قسمت پیشنهادات، از خاطرات و تجربیات خود در سفر، برای ما بنویسید.

سوالات متداول درباره سفر به استانبول

تفریحات رایگان استانبول کدامند؟

تفریح در بام‌های استانبول، بازدید از تپه پیر لوتی، گردش در خیابان استقلال و میدان تکسیم، تفریح در سواحل و… از بهترین تفریحات رایگان استانبول هستند.

ارزانترین فصل سفر به استانبول چیست؟

زمستان، پاییز و بهار، به‌ترتیب ارزان‌ترین فصل‌های سفر به استانبول هستند.

قیمت هتل در استانبول چقدر است؟

قیمت هتل‌ها در استانبول، با توجه به منطقه‌ای که هتل در آن واقع شده است و امکانات و خدمات رفاهی که به مسافران عرضه می‌کن، متغیر خواهد بود. از این رو، توصیه می‌کنیم به سایت فلای تودی مراجعه کنید و از بخش هتل‌های خارجی، قیمت دقیق هتل های مختلف استانبول را ببینید.

2 نظرات

  1. سلام مطالبتون عالیه ممنون از توضیحاتتون، من یه رپورتاژ خوندم توی اقتصاد آفرین نوشته بود با چک صیادی و سفته تور اقساطی ترکیه میشه رفت. خواستم بدونم شما از این سرویس ها ارائه میکنید؟ آیا روش مناسبی هست؟

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید