مسجد نصیرالملک شیراز | زیباترین مسجد صورتی دنیا

0
1595

اگر شما هم در زمره شیراز دوستان باشید حتما می‌دانید که این شهر تاریخی و هنری آنقدر جا‌های دیدنی دارد که تماشای این همه زیبایی با یکبار سفر امکان‌پذیر نیست. از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب شیراز پر است از جاذبه‌های دیدنی و هنری! مسجد نصیرالملک شیراز یکی از این جاذبه‌های دیدنی است که حداقل یک نیم روز باید برای دیدن زیبایی‌های این این مسجد صورتی وقت بگذارید. مسجد نصیرالملک شیراز پر است از کاشی‌های صورتی و شیشه‌های رنگی که با رقص نور زیبایی‌های آن دوچندان می‌شود. در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌تودی شما را با این مسجد زیبا آشنا خواهیم کرد، پس با ما همراه باشید.

تاریخچه مسجد نصیرالملک شیراز | چه کسی این مسجد را ساخت؟

وجه تسمیه این مسجد به نام نصیرالملک شیراز یعنی کسی که دستور ساخت این مسجد را داده است. نصیرالملک در سال ۱۲۵۵ حاکم شیراز بوده که در واقع یکی از نوادگان خاندان قوام شیرازی محسوب می‌شد. نصیرالملک، پسر قوام‌الملک از اشراف شیراز، یکی از حکام عادل در شیراز بود که مردم احترام زیادی به او می‌گذاشتند. این فرد، حتی بخش زیادی از املاک خود را به مردم می‌بخشید.

تاریخچه مسجد نصیرالملک شیراز

پس از آنکه نصیرالملک دستور ساخت مسجد را داد، استاد حاج محمدحسن معمار و میرزا رضا کاشی‌گر در طول ۱۱ سال کار ساخت و معماری این مسجد را انجام دادند. شیشه‌های رنگی این مسجد بعد‌ها توسط استاد حاج میرزا طراحی و اجرا شد. حالا این مسجد به یکی از زیباترین مساجد در جهان تبدیل شده است.
کاشی کاری مسجد نصیرالملک شیراز با کاشی‌های صورتی انجام شده و به همین دلیل مسجد صورتی نامیده می‌شود. این کاشی‌ها در کنار شیشه‌های رنگی در زمان تابش نور طیفی از رقص نور را به نمایش می‌گذارد اما رنگ صورتی بیشترین رنگی است که شما می‌توانید در این مسجد مشاهده کنید.

معماری مسجد نصیرالملک شیراز

آنچه باعث شده تا این مسجد در کنار جاذبه هایی مثل حافظیه شیراز به یکی از جذابترین گزینه‌ها تبدیل شود، معماری آن است. شاید برای شما باورپذیر نباشد که بدانید ساخت ۱۱ ساله این مسجد با دقت و خلاقیت بالایی ساخته شده به طوری که مشابه آن را نمی‌توانید در جای دیگری مشاهده کنید. در ساخت این مسجد از چوب، کاشی‌های هفت رنگ، آجر و… استفاده شده است.

معماری مسجد نصیرالملک شیراز

مسجد نصیرالملک شیراز از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که ادامه به تفکیک هر کدام از این قسمت‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

شبستان اصلی | عکاسی در مسجد رنگی شیراز

یکی از مهمترین بخش‌های مسجد نصیرالملک شیراز، شبستان اصلی آن محسوب می‌شود که از سقف تا ستون‌ها و پنجره‌های آن با ظرافتی مثال‌زدنی ساخته شده است. این شبستان در قسمت غربی مسجد قرار دارد و شما می‌توانید زیباترین هنر کاشی کاری را در سقف و دیوار‌های این مسجد به خوبی مشاهده کنید. علاوه بر این می‌توانید آیه‌های نوشته شده با خط ثلث در تلفیق با نقش گل و بوته مشاهده کنید.

شبستان اصلی

ستون‌های شش تایی در شبستان غربی به عدد دوازده امام نیز سرشار از ظرافت‌های هنر اسلامی ایرانی است. هفت طاق چشمه‌ای بین ستون‌ها قرار گرفته که می‌توانید در امتداد آن محراب را مشاهده کنید که کمی پایین‌تر از سطح شبستان طراحی شده است.

کفپوش این شبستان با سنگ مرمر است و این منظره شما را به یاد مسجد وکیل می‌اندازد. هفت پنجره بزرگ در بستان طراحی شده که چارچوب آن از جنس چوب است و شیشه‌های رنگی این پنجره‌ها در تابش نور خورشید منظره‌ای حیرت‌انگیز را خلق می‌کند. شیشه‌های شبستان به ۴ رنگ زرد، آبی، سبز و قرمز هستند.

شبستان شرقی | شبستان زمستانی مسجد رنگی شیراز

این شبستان، به شبستان زمستانی معروف است که با قطعات کوچک کاشی مزین شده و هشت طاق نما دارد. موزه اوقاف نیز در این شبستان قرار دارد. سردر این شبستان این مصرع از سعدی آورده شده است: «غرض نقشی است کز ما باز ماند.»

طاق مروارید مسجد نصیرالملک

گاو چاه مسجد نصیرالملک | بخشی متفاوت در مسجد

در گذشته برای تامین آب از چاه استفاده می‌کردندو این کار توسط گاو یا دیگر حیوانات انجام می‌شد. در گاو چاه نیز از گاو نگهداری می‌شد تا برای کشیدن آب از چاه به کار گرفته شوند. پس از خارج کردن آب از چاه آن را در حوضچه ذخیره می‌کردند.

طاق مروارید | شاه نشین مسجد نصیر الملک

به این قسمت از مسجد شاه نشین نیز گفته می‌شود. در طاق مروارید از مقرنس کاری‌های باشکوه استفاده شده و دلیل نام‌گذاری آن به مروارید به دلیل تورفتگی‌های طاق بوده که شبیه به مروارید است. در ساخت ایوان این بخش از مسجد نصیرالملک شیراز کاشی‌های هفت رنگ به کار رفته است.

امامزاده زنجیری | از نوادگان امام سجاد

این امامزاده که از نوادگان امام سجاد است، سیدجلال الدین نام دارد که آن را به نام امامزاده زنجیری می‌شناسند که مقبره‌ ایشان در شمال شرقی مسجد قرار دارد. بنای این امامزاده از دوران صفوی است و برخی از تزیینات آن در دوره زند و قاجار تکمیل شد.

ایوان جنوبی | با مقرنس کاری های زیبا

در این ایوان که به آن طاق نمای جنوبی نیز گفته می‌شود مشابه طاق مروارید مقرنس کاری‌های زیبایی دیده می‌شود گل دسته‌های آن نیز متمایز و متفاوت از گل دسته‌های طاق شمالی است.

ساعت بازدید از مسجد نصیرالملک شیراز

برای اینکه بتوانید از مسجد نصیرالملک شیراز دیدن کنید، لازم است از قبل اقدام به خرید بلیط کنید. برای خرید نیز می‌توانید به سایت مسجد نصیرالملک شیراز مراجعه کنید. البته باجه فروش بلیط نیز در ورودی این مسجد وجود دارد و می‌توانید به صورت حضوری برای خرید بلیط اقدام کنید.

ساعت بازدید از مسجد نصیرالملک شیراز

آدرس مسجد نصیر الملک: فارس، شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، محله گود عربان، انتهای کوچه نصیرالملک
ساعت کار مسجد نصیرالملک شیراز: ۸ صبح تا ۱۷ در نیمه اول سال و ۷ صبح تا ۱۶ و نیم در نیمه دوم سال

آدرس مسجد نصیرالملک شیراز روی نقشه گوگل

بهترین زمان بازدید از مسجد نصیرالملک شیراز

بهترین زمان برای بازدید از مسجد نصیرالملک در واقع زمانی است که به شیراز سفر می‌کنید. البته بهترین زمان سفر به شیراز نیز فصل بهار است، اما هر زمانی به این شهر بروید، می‌توانید از مسجد رنگی شیراز بازدید کنید. اما معماری این مسجد و تماشای زیبایی‌های آن علاوه بر فصل مناسب، در طول روز نیز باید در ساعات مناسبی باشد.

بهترین ساعت بازدید مسجد نصیرالملک از ۸ تا ۱۰ صبح است که نور تماشای معماری و رنگ‌های به کار رفته در این مسجد را دو چندان کرده است. شما می‌توانید در این بازه زمانی عکس‌های خیره‌کننده‌ای را ثبت کنید.

بهترین زمان بازدید از مسجد نصیرالملک شیراز

مسجد نصیرالملک شیراز کجاست؟

با رزرو بهترین هتل های شیراز در خیابان لطفعلی خان، به راحتی به این جاذبه دسترسی خواهید داشت. در غیر این صورت برای بازدید از این مسجد راه‌های مختلفی وجود دارد:

  • دسترسی به مسجد نصیر الملک با مترو: کافی است از خط ۱ مترو استفاده کنید و در‌ایستگاه ولیعصر پیاده شوید. پس از آن حدود ۱. ۵ کیلومتر پیاده روی کنید تا به مسجد نصیرالملک برسید.
  • دسترسی به مسجد نصیر الملک با اتوبوس: اگر هم قصد دارید با اتوبوس به این مسجد بروید، کافی است سوار اتوبوس‌های خط ولیعصر- نمازی شده و در چهارراه مشیر پیاده شوید. ۱٫۵  کیلومتر پیاده روی کنید و یا با استفاده از تاکسی خودتان را به مسجد برسانید.
  • دسترسی به مسجد نصیر الملک با تاکسی: با استفاده از تاکسی‌های آنلاین یا خطی به راحتی می‌توانید به خیابان لطفعلی خان زند بروید و از این مسجد بازدید کنید. با رزرو هتل آریوبرزن شیراز می‌توانید دسترسی خوبی به این جاذبه داشته باشید.

تماشای هنر ایرانی اسلامی در مسجد نصیرالملک شیراز

پس از آنکه به شیراز، شهر حافظ و سعدی، شهر ادب و هنر ایرانی سفر کردید، می‌توانید لیستی از تمام جاهای دیدنی شیراز را به تناسب سلیقه خود تهیه کنید. مسجد نصیرالملک شیراز یکی از جاذبه‌های زیبای شیراز است که در نزدیکی حرم شاهچراغ و بازار وکیل و… قرار گرفته است. در این مطلب سعی کردیم تا هر آنچه لازم است پیش از سفر به شیراز و بازدید از این اثر هنری بدانید، بیان کنیم. پس دربرنامه‌ریزی‌های خود از دیدن این مسجد زیبا که توسط هنرمندان ایرانی ساخته شده، غافل نشوید.
آیا شما هم از این بنای تاریخی و زیبا دیدن کرده‌اید؟ نظر خود را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول درباره مسجد نصیرالملک شیراز

مسجد نصیرالملک کجای شیراز است؟

این مسجد در محله گودعربان و خیابان لطفعلی خان زند واقع شده است.

بهترین زمان بازدید از مسجد نصیرالملک چه ساعاتی است؟

اگر می‌خواهید نور زیبایی از معماری این مسجد را شاهد باشید، بهترین زمان از ۸ تا ۱۰ صبح است.

هزینه بازدید از مسجد نصیر الملک شیراز چقدر است؟

هزینه بازدید از این مسجد برای گردشگران ایرانی ۵۰۰۰ تومان و برای گردشگران خارجی ۵۰ هزار تومان است.

ساعات بازدید از مسجد نصیرالملک ایران چقدر است؟

شما می‌توانید همه روزه در نیمه اول سال از ساعت ۸ تا ۱۷ و در نیمه دوم سال از ۷ صبح تا ۱۶:۳۰ از این اثر تاریخی و هنری دیدن کنید.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید