شیراز را از گذشته تا به امروز با عنوان شهر گل و بلبل می‌شناسند. باغ‌ های شیراز از جمله باغ ارم، نارنجستان قوام، باغ عفیف آباد و… در سراسر جهان مشهور هستند و جذابیت فراوانی برای گردشگران داخلی و خارجی دارند. اگر در فصل بهار به شیراز سفر کنید، قطعا عصر دلپذیر بهارنارنج و زیبایی بی‌حدحصر باغ های دیدنی شیراز قطعا تجربه‌ای را برای شما رقم می‌زند که نظیر آن را در عمرتان کمتر پیدا خواهید کرد. اگر قصد سفر به شیراز را دارید، حتما این مطلب از مجله گردشگری فلای‌تودی را تا انتها دنبال کنید تا با فهرستی از بهترین باغ های معروف شیراز و اطلاعات لازم برای بازدید از آن‌ها آشنا شوید.

باغ ارم شیراز | شاهکاری در میان باغ‌های ایرانی

معرفی بهترین باغ های شیراز را با ارم شروع می‌کنیم. باغ ارم شیراز یکی از ۹ باغ ایرانی است که به ثبت میراث جهانی یونسکو رسیده است. تاریخ ساخت باغ ارم شیراز به درستی مشخص نیست اما طبق شواهد تاریخی، این باغ مربوط به دوره سلجوقیان است و گفته می‌شود که عمارت مجلل میان باغ در زمان ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده است. نکته جالب توجه باغ ارم شیراز وجود گذرگاهی است که از شرق تا غرب این باغ کشیده شده و درختان سروی که در دو طرف آن کاشته شده‌اند.

باغ ارم شیراز که خصوصا در فصل بهار، آکنده از درختان سرو سر به فلک کشیده، گل‌های خوشرنگ و خوشبو و عطر دل‌انگیز درختان بهار نارنج است، فضایی خارق العاده و باور نکردنی دارد. یکی از درختان مشهور باغ ارم شیراز، درخت سرو زیبای ۲۰۰ ساله‌ای است که همه آن را با نام سروناز می‌شناسند. این درخت موزون و زیبا از دور توجه هر گردشگری را به سمت خود جلب می‌کند. در حال حاضر باغ ارم شیراز و عمارت آن متعلق به دانشگاه شیراز هستند.

باغ ارم، از زیباترین باغ های شیراز
  • ساعت بازدید: همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۷ شب (به جز ایام تعطیلات رسمی)
  • آدرس: شیراز، خیابان ارم، نزدیک به میدان ارم، نزدیکی مجموعه‌ دانشگاه شیراز
  • هزینه بلیط ورودی: ۳۰ هزار تومان برای گردشگران داخلی و ۲۰۰ هزار تومان برای گردشگران خارجی

آدرس باغ ارم شیراز روی نقشه گوگل

باغ دلگشا شیراز | بهشتی برای آرامش

یکی از زیباترین باغ‌هایی که باید نام آن را در فهرست باغ های معروف شیراز قرار داد، باغ دلگشا است. این باغ زیبا و تاریخی در نزدیکی مقبره سعدی، شاعر بلند آوازه ایران قرار دارد و گفته می‌شود که باغ و عمارت داخل آن در سه عهد ساسانی، صفویه و قاجار ساخته شده‌اند. باغ دلگشا در سال ۱۳۸۱ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و از نظر بسیاری از گردشگران، یکی از بهترین جاهای دیدنی شیراز به‌حساب می‌آید. در زمان تیموریان و سلطنت تیمور گورکانی این باغ در اوج آبادانی بوده تا جایی که گفته می‌شود تیمور پس از دیدن باغ دلگشا، باغی را به همین نام در سمرقند بنا کرد.

باغ دلگشا در شیراز

همانند دیگر باغ‌ های شیراز، باغ دلگشا هم در نزدیکی نهر آب قرار دارد؛ با دیوارهای بلند محصورشده و عمارتی زیبا همراه با یک استخر که در میان آن به چشم می‌خورد. مساحت باغ دلگشا ۵۷هزار متر مربع است و ورودی اصلی این باغ در بخش جنوبی آن قرار دارد. عمارت سه طبقه باغ دلگشا که در میان این باغ قرار گرفته دو ورودی دارد.

بالکنی با دو ستون بلند که در میان این عمارت به چشم می‌خورد نمایی فوق‌العاده به استخر زیبای این باغ دارد. این بالکن با خطوط زیبای نستعلیق تزئین شده و نظر هر گردشگری را به خود جلب می کند. این روزها باغ دلگشا با سنگفرشی بتنی و کانال‌هایی که به رنگ آبی نقاشی شده‌اند، نمایی مدرن به خود گرفته است.

  • ساعت بازدید: همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب (به جز ایام تعطیلات رسمی)
  • آدرس: شیراز، محله سعدیه جنوبی، بلوار هفت تنان، خیابان نارنجستان

آدرس باغ دلگشا شیراز روی نقشه گوگل

Link1ارزانترین فصل سفر به شیراز

باغ جهان نما شیراز | قصه‌ای از تاریخ و طبیعت

باغ جهان نما شیراز در ورودی خیابان حافظ شیراز قرار گرفته است و از قدیمی‌ترین باغ های شیراز محسوب می‌شود. احتمال می‌رود که این باغ در دوران صفویه ساخته شده باشد و همانند دیگر باغ‌ های شیراز، وسط باغ هم عمارتی ساخته شده که مزین به طراحی‌های سنتی ایرانی است. باغ جهان‌نما در دوره‌ای اهمیت و آبادانی خود را از دست داد و رو به ویرانی رفت. در دوره زندیه، کریمخان زند این باغ را بازسازی و عمارتی در آن بنا کرد. علاوه بر این کریمخان دور این باغ را حفاظ کشید و فضای اطراف عمارت را پر از گل و گیاه کرد.

باغ جهان نما، از باغ های معروف شیراز

باغ جهان نما همانند دیگر باغ‌ های شیراز سه ویژگی متمایز دارد. جوی آبی که همان آب معروف رکن آباد است از میان آن عبور می‌کند، دیوارهایی بلند دارد و عمارتی تابستانی با یک استخر شنا دارد. عاملی که باغ جهان نما را به باغی منحصر به فرد تبدیل کرده، تکرار عدد ۸ در این باغ است.

در هر گذرگاه اصلی این باغ ۸ درخت سرو وجود دارد، هر جوی آن از ۸ قسمت تشکیل شده که در هر بخش ۸ فواره به چشم می‌خورد. همچنین فضای وسیعی از این باغ مملو از گل‌های رنگارنگ است که به شکل‌های هندسی کاشته شده‌اند. در زمان قاجار باغ جهان نما میزبان میهمانان دولتی و عالی‌رتبه سیاسی بود و از جمله مکان‌هایی است که در سفر به شیراز حتما باید از آن بازدید کنید.  

  • ساعت بازدید: همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب (به جز ایام تعطیلات رسمی)
  • آدرس: شمال شرقی شهر شیراز، ضلع شرقی خیابان حافظ (دروازه قرآن)، بالاتر از میدان حافظیه

آدرس باغ جهان نما شیراز روی نقشه گوگل

باغ عفیف آباد | نگین سبز شیراز

یکی دیگر از باغ های شیراز که از محبوبیت بسیاری برخوردار است، باغ گلشن است. باغ عفیف آباد یا همان باغ گلشن مجموعه موزه‌ای در شیراز است که توسط میرزا علی محمد خان قوام‌الملک ساخته شده است. عمارت دو طبقه میان این باغ با کاشی‌کاری‌های فوق العاده تزئین شده و ستون‌هایی سنگی به سبک ستون‌های تخت جمشید دارد. این عمارت حدود ۳۰ اتاق و دو شومینه مرمرین در تالارهای شمالی و جنوبی خود دارد. معماری عمارت باغ عفیف آباد و تزئینات باغ، تلفیقی از معماری دوره هخامنشی، ساسانیان، زندیه و قاجار است.

عفیف آباد، از زیباترین باغ های شیرازی

مساحت باغ عفیف آباد ۱۲۷هزار متر مربع است. این باغ در دوران صفویه بسیار حائز اهمیت بوده و محل سرگرمی و تفریح پادشاه صفوی بوده است. باغ عفیف آباد را در آن زمان با نام باغ گلشن می‌شناختند. همچنین در زمان پهلوی دوم، وارثین خانواده قوام این باغ را به فرح پهلوی هدیه کردند و سرانجام در سال ۱۳۴۰ طی مزایده‌ای این باغ به ارتش واگذار شد. این مجموعه در سال ۱۳۵۱ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و سرانجام در سال ۱۳۷۰ تبدیل به موزه نظامی شد که دو بخش اصلی با نام موزه اسلحه و موزه عبرت دارد.

  • ساعت بازدید: همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۸ شب (به جز ایام تعطیلات رسمی)
  • آدرس: شیراز، انتهای خیابان عفیف آباد

آدرس باغ عفیف آباد شیراز روی نقشه گوگل

باغ نارنجستان قوام شیراز | تماشای شکوه معماری ایرانی

در میان خانه‌های سنتی و رنگارنگ شیراز، یکی از عمارت‌هایی که بیش از بقیه نظر گردشگران را به خود جلب می‌کند، عمارت نارنجستان قوام است. هنگامی که وارد این باغ زیبا می‌شوید و از سرسرای آن عبور می‌کنید با باغی فراموش نشدنی و خاطره‌انگیز مواجه خواهید شد و قطعا از طراحی داخلی عمارت این باغ شگفت‌زده می‌شوید.

وجود درختان نارنج و بهار نارنج این باغ باعث شده است تا به نام باغ نارنجستان مشهور شود. مساحت باغ نارنجستان قوام ۳۵۰۰ متر مربع و عمارت داخل آن ۹۴۰ متر مربع است. استخر بزرگی در باغ نارنجستان به چشم می خورد که نمای عمارت این باغ را در خود منعکس می‌کند. مثل تمامی باغ‌های ایرانی، باغ نارنجستان قوام هم نمایی متقارن دارد.

نارنجستان قوام در شیراز
  • ساعت بازدید: همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۹ شب (به جز ایام تعطیلات رسمی)
  • آدرس: شیراز ، خیابان لطفعلی خان زند، نرسیده به خیابان زینبیه (فلکه غدیر)

آدرس باغ نارنجستان قوام روی نقشه گوگل

باغ هفت تنان شیراز | موزه سنگ‌های باستانی و قیمتی

حوض فیروزه‌ای، درختان سرو و نارنج، و گل های رنگارنگ، باغ موزه هفت تنان را به یکی از بهترین باغ های شیراز تبدیل کرده‌اند. این باغ در پای کوه چهل مقام و شمال حافظیه واقع شده است و به دلیل اینکه آرامگاه هفت تن از عارفان بزرگ در این باغ قرار گرفته، به آن هفت تنان لقب داده‌اند.

قدمت این باغ به سده‌هایی پیش از دوره زندیه بازمی‌گردد، اما عمارت آن در دوران کریم خان زند ساخته شده که از نظر معماری و تزئینات ظریف خود، بی‌نهایت دیدنی است. در باغ هفت تنان یک موزه سنگ هم وجود دارد که در آن نمونه‌هایی بسیار ارزشمند و کمیاب از سنگ‌های کتیبه‌های باستانی و سنگ‌های تاریخی نگهداری می‌شود و بازدید از آن خالی از لطف نیست.

باغ هفت تنان شیراز
  • ساعت بازدید: همه روزه از ساعت ۷:۳۰ صبح تا ۷:۳۰ عصر (به جز ایام تعطیلات رسمی)
  • آدرس: شیراز، پای کوه چهل مقام، شمال آرامگاه حافظ
  • هزینه بلیط ورودی: ۱۰ هزار تومان برای گردشگران ایرانی

آدرس باغ هفت تنان شیراز روی نقشه گوگل

باغ جنت | از بهترین پارک‌ها و تفرجگاه‌های شیراز

باغ جنت که جایگاه ویژه‌ای در فهرست باغ های تفریحی شیراز دارد، در دوره قاجاریه و توسط فردی به‌نام حاج میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک ساخته شده است. در وسط این باغ نیز درست مثل سایر باغ‌های ایرانی، در ابتدای امر یک عمارت زیبا و باشکوه قرار داشت که متاسفانه به مروز زمان از بین رفت. در نهایت، شهرداری شیراز این باغ زیبا را گسترش داد و امکانات رفاهی به آن اضافه کرد تا امروزه باغ جنت به یکی از بهترین پارک‌های شیراز تبدیل شود. در زمان سفر به شیراز، حتما همراه با خانواده و دوستان خود به این پارک زیبا سر بزنید و از گل‌کاری‌های زیبا چمن‌های باطراوت، درختان کاج در اطراف پیاده‌روها و… لذت ببرید.

پارک زیبای جنت در شیراز
  • ساعت بازدید: شبانه‌روزی (به جز ایام تعطیلات رسمی)
  • آدرس: ابتدای ورودی غربی شیراز، بلوار امیر کبیر
  • هزینه بلیط ورودی: رایگان

آدرس باغ جنت شیراز روی نقشه گوگل

باغ نظر شیراز | آرامگاه کریم خان زند

باغ نظر یکی از باغ‌ های شیراز و نخستین باغ ساخته شده در زمان حکومت زندیه است و در فاصله بسیار کمی از ارگ کریم‌خانی و نزدیک به بسیاری از هتل های شیراز قرار داد. در باغ نظر درختانی مثل سرو، کاج و بهار نارنج به چشم می‌خورد و از آنجایی که این باغ در زمان حکومت زندیه باغ حکومتی بوده، از آن برای میزبانی از مهمانان خارجی و برگزاری جشن‌های خوشامدگویی استفاده می‌شده است.

باغ نظر، آرامگاه کریم خان زند

عمارت هشت ضلعی باغ نظر که در میان آن قرار دارد، به دستور کریمخان زند ساخته شد و به وصیت خود او پیکرش را هم در شاه نشین شرقی عمارت نظر به خاک سپردند. با این حال بعدها آغا محمدخان قاجار، بنیانگذار سلسله قاجار، بی‌رحمانه استخوان‌های باقی مانده از پیکر کریمخان زند را به تهران و کاخ گلستان انتقال داد و در محل پله‌های ورودی سرای سلطنت دفن کرد تا به خیال خود هر روز از روی استخوان‌های دشمن عبور کند.

باغ نظر در سال ۱۳۱۵ تغییر کاربری داد و به موزه تبدیل شد. موزه پارس که همان باغ نظر سابق است، گنجینه‌ای ارزشمند از کوزه‌های سفالی، نقاشی‌ها، دست نوشته‌ها، مجموعه‌ای از نسخ خطی قرآن و سازه‌های چوبی از زمان پیش از اسلام است.

  • ساعت بازدید: همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۷ شب (به جز ایام تعطیلات رسمی)
  • آدرس: شهر شیراز، میدان شهدا، خیابان زند
  • هزینه بلیط ورودی: ۳۰ هزار تومان برای گردشگران داخلی

آدرس باغ  نظر شیراز روی نقشه گوگل

باغ ملی | زیباترین پارک شیراز

باغ ملی، از دیگر باغ های تفریحی شیراز است و در فاصله بسیار کمی از حافظیه شیراز قرار گرفته است. این باغ به دلیل قرارگیری در مرکز شهر و دسترسی بسیار خوب، مکانی عالی برای گذراندن اوقات فراغت به‌حساب می‌آید. باغ ملی قدمتی دیرینه دارد و گفته می‌شود که اولین به‌سازی آن در سال ۱۳۱۵ انجام شده است. درخت‌کاری‌ها و معماری طبیعت این باغ زیبا، در نوع خود یک شاهکار هنری محسوب می‌شوند و بازدید از آن‌ها در زمان سفر به شیراز خالی از لطف نیست.

باغ ملی، از بهترین باغ های تفریحی شیراز
  • ساعت بازدید: شبانه‌روزی (به جز ایام تعطیلات رسمی)
  • آدرس: شیراز، چهارراه حافظیه
  • هزینه بلیط ورودی: رایگان

آدرس باغ ملی شیراز روی نقشه گوگل

باغ و عمارت شاپوری | شکوه معماری پهلوی

عمارت شاپوری، بدون تردید یکی از زیباترین باغ‌ها و بناهای دیدنی شهر شیراز است. این بنا که در دوران پهلوی اول ساخته شده، ترکیبی از معماری ایرانی و اروپایی را به شما عرضه می‌کند. این معماری خیره‌کننده در کنار طبیعت زیبای باغ، منظره‌ای چشم‌نواز و زیبا ایجاد کرده که به هیچ عنوان نمی‌توان ساده از کنار آن گذشت. معمار معروفی به‌نام ابوالقاسم مهندسی، این بنا را برای فردی به‌نام عبدالصاحب شاپوری، یکی از بزرگ‌ترین تجار شیراز ساخته است.

خانواده شاپوری تا اوایل دهه هفتاد در این باغ و عمارت زندگی می‌کردند و پس از آن و در سال ۱۳۷۸، سازمان میراث فرهنگی این عمارت را از خانواده شاپوری خریداری کرد. بعد از بازدید از باغ و عمارت شاپوری می‌توانید به رستوران و کافی‌شاپ آن سر بزنید و خودتان را به صرف غذاها و نوشیدنی‌های سنتی شیرازی دعوت کنید.

کاخ و عمارت شاپوری
  • ساعت بازدید: همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۱۲ شب (به جز ایام تعطیلات رسمی)
  • آدرس: بلوار زندیه، خیابان انوری، عمارت شاپوری

آدرس باغ و عمارت شاپوری روی نقشه گوگل

باغ تخت شیراز | باغی متفاوت در شیراز

باغ تخت یکی از قدیمی‌ترین باغ‌های شیراز است و گفته می‌شود که تاریخ احداث آن به قرن پنجم بازمی‌گردد. این بنا بر دامنه کوه معروف باباکوهی ساخته شده و با اینکه در حال حاضر اثری از شکوه و آبادانی گذشته در آن دیده نمی‌شود، با این حال، همچنان یکی از زیباترین باغ‌های شیرازی محسوب می‌شود. باغ تخت روزگاری سرشار از درختان سرسبز و گل‌های رنگارنگ بود و عمارت بسیار باشکوهی نیز در میان آن خودنمایی می‌کرد. این باغ در حال حاضر در اختیار نیروهای نظامی است و متاسفانه امکان بازدید عمومی از آن وجود ندارد.

باغ تخت، از متفاوت‌ترین باغ های شیراز
  • آدرس: شیراز، خیابان آزادی، باغ تخت

آدرس باغ تخت شیراز روی نقشه گوگل

کشف زیبایی در دل باغ های شیراز

از بین جاذبه‌های دیدنی شیراز که یکی از یکی زیباتر هستند، قطعا بازدید از باغ های شیراز لطف دیگری خواهد داشت. در مطلب فوق، ۱۲ مورد از بهترین باغ های معروف شیراز را که از نظر تاریخی و زیبایی طبیعی اهمیت ویژه‌ای دارند، به شما معرفی کردیم و اطلاعات مورد نیاز برای بازدید از آن‌ها را نیز در اختیارتان قرار دادیم. توصیه می‌کنیم حتما در فصل بهار به شیراز سفر کنید و با عطر خوش بهارنارنج و زیبایی بی‌بدیل این باغ‌ها، تجربه‌ای ناب و لذت‌بخش را برای خود رقم بزنید. شما کدام باغ را به این فهرست اضافه می‌کنید؟ فکر می‌کنید زیباترین باغ شیراز کدام است؟

سوالات متداول درباره بهترین باغ های شیراز

زیباترین باغ شیراز کدام است؟

باغ ارم، باغ عفیف‌آباد، نارنجستان قوام، باغ دلگشا، باغ نظر و… تعدادی از بهترین باغ های شیراز برای بازدید هستند.

بهترین باغ های تفریحی شیراز کدام‌اند؟

باغ پرندگان، یکی از بهترین باغ‌های تفریحی شیراز است.

هزینه بازدید از باغ های شیراز چقدر است؟

قیمت بلیط ورودی هر یک از باغ‌ها متفاوت است و بعضی از باغ‌ها نیز ورودی رایگان دارند.

بهترین زمان برای بازدید از باغ‌های شیراز چه زمانی است؟

فروردین و اردیبهشت ماه بهترین زمان بازدید از باغ های شیراز است.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید