شهر مقدس مشهد، این پایتخت مذهبی ایران، به دلیل وجود حرم امام هشتم شیعیان، امام رضا (ع) شهرت بسیاری دارد و زائران بسیاری سالانه از داخل و خارج از کشور به مشهد سفر می‌کنند. از دیرباز میان ایرانیان رسم بوده است که زائران و مسافران مشهد، برای اطرافیان خود سوغات متبرک این دیار پاک را به ارمغان ببرند. به همین دلیل، شناخت انواع سوغات این شهر اهمیت فراوانی دارد. در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌تودی، ما به سراغ سوغات مشهد رفته‌ایم و قصد داریم آن‌ها را بیشتر بشناسیم. اگر شما نیز علاقه‌مندید تا در این زمینه، اطلاعات بیشتری به دست آورید، در این مطلب ما را همراهی کنید.

سوغات مشهد چیست؟

سوغات مشهد مجموعه‌ای از خوراکی‌ها و صنایع‌دستی مختلف است که پس از سفر به این شهر، می‌توانید آن‌ها را برای خود و عزیزانتان به یادگار ببرید. در مشهد، انواع سوغاتی از نخود و کشمش گرفته تا انگشترهای فیروزه و عقیق و حتی فرش و گلیم‌های زیبا یافت می‌شوند. شما می‌توانید متناسب با بودجه خود، ارزانترین سوغات مشهد را تهیه یا سوغاتی‌های گران‌بها و قیمتی این شهر را خریداری کنید. با ما در ادامه مطلب، همراه باشید تا با این سوغاتی‌ها بیشتر آشنا شوید.

خوراکی های خوشمزه سوغات مشهد

احتمالا با ما موافق هستید که یکی از بخش‌های هیجان‌انگیز سفر به هر شهر یا کشوری، امتحان خوراکی‌های آن منطقه است. مشهد نیز از این قاعده مستثنی نیست و خوراکی‌های متنوع و خوشمزه آن، شهرت فراوانی دارند. از غذاهای سنتی مشهد تا سوغات متنوع آن محبوبیت بسیاری در میان گردشگران دارند. در این بخش، با این خوراکی‌های معروف و خوشمزه‌ترین سوغات مشهد بیشتر آشنا خواهیم شد.

زعفران | طلای سرخ و خوش عطر مشهد

حتما با زعفران مشهد آشنا هستید. زعفران، محصولی است که در بسیاری از مناطق خراسان کشت می‌شود. این محصول، یکی از بهترین سوغات مشهد است که با خرید آن، می‌توانید اطرافیان خود را خوشحال کنید. کیفیت بالای زعفران مشهد، عطر و طعم خوش و رنگ بی‌نظیر آن از ویژگی‌های اصلی این محصول است.

زعفران که به طلای سرخ نیز شهرت دارد، جزو ادویه‌های گران‌قیمت و باخاصیت محسوب می‌شود که با سفره‌های ایرانی عجین شده است. از این محصول در کنار رنگ‌دهی و طعم‌دهی به غذا، برای درمان بسیاری از بیماری‌ها نیز استفاده می‌شود. زعفران مشهد با کیفیت و مرغوبیت بالایی که دارد، جزو محبوب‌ترین سوغات مشهد است.

خوراکی های سوغات مشهد

بد نیست بدانید بهترین زعفران مشهد، مربوط به قائنات است که در بازارهای مشهد می‌توانید آن را پیدا کنید. برای اطمینان از اصالت زعفران، آن را میان کاغذ کاهی قرار دهید و بفشارید. اگر لکه چربی بر جای نگذارد، زعفران مرغوب‌تری است. همچنین وقتی آن را روی شعله گاز قرار دهید، رنگ قرمزش باید به بنفش و نارنجی تغییر ‌کند.

زرشک | سوغات پرخاصیت مشهد

در میان سوغات مشهد، زرشک محصولی پرطرفدار میان گردشگران و مسافران این شهر است. اگرچه خراسان جنوبی، مرکز اصلی تولید زرشک در این استان است؛ اما این محصول را می‌توان به‌وفور در مغازه‌های مشهد نیز پیدا کرد.

زرشک محصول گیاهی به همین نام است که خواص درمانی بی‌نظیری دارد. مصرف زرشک به دلیل ترکیبات خاصی که در خود دارد، سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و از پیری زودرس جلوگیری می‌کند. در مشهد می‌توانید انواع زرشک اناری و مجلسی را تهیه کنید و از طعم و خواص آن‌ها بهره بگیرید. در این میان، زرشک قائن به دلیل طعم و کیفیت خوبی که دارد،  به‌عنوان سوغات مشهد بسیار مورد توجه است.

زرشک مشهد

 آلو بخارا | سوغات خوشمزه مشهد

قطعا یکی دیگر از خوشمزه‌ترین سوغات مشهد که محبوبیت بسیاری میان گردشگران دارد، آلو بخاراست. پایتخت تولید آلو بخارا در ایران، شهری به نام خرو در نزدیکی مشهد است. به همین دلیل، می‌توان انواع آلو بخارای باکیفیت را در مشهد پیدا کرد. 

 آلو بخارا سوغات خوشمزه مشهد

اگر به‌ دنبال خرید آلو بخارای باکیفیت و مرغوب با طعمی ملس می‌گردید، سری به فروشگاه‌های خشکبار مشهد بزنید. این میوه خشک را می‌توان به‌تنهایی یا در انواع غذا و خورشت مصرف کرد.

خشکبار و برگه | محبوب ترین سوغات مشهد

خشکبار و برگه را هم می‌توانیم از خوشمزه‌ترین سوغاتی‌های مشهد بدانیم که دارای کیفیت بسیار خوبی هستند. شما به‌راحتی می‌توانید در اکثر مغازه‌های فروش سوغات مشهد، این محصولات را پیدا کنید. نخودچی و کشمش، گردو، میوه خشک، برگه آلو، فندق و بادام از جمله محبوب‌ترین خشکبار و برگه‌های مشهد هستند.

سخت می‌شود در مواجه با ویترین فروشگاه‌هایی که با انواع خشکبار و برگه مزین شده‌اند، مقاومت کرد؛ بنابراین، فراموش نکنید سهمی برای خرید این سوغاتی‌ها در نظر بگیرید. از زمان‌های دور تا به امروز، بسیاری از زائران، ترکیب نخود و کشمش را به‌عنوان سوغات اصلی مشهد خریداری می‌کنند. کیفیت، تنوع و طعم خوب این محصولات، از ویژگی‌های اصلی آن‌هاست.

محبوب ترین سوغات مشهد

نبات | یکی از بهترین سوغات مشهد

مشهد بزرگ‌ترین تولیدکننده نبات در کشور است؛ از این‌ رو، این خوراکی خوشمزه در هر گوشه‌و‌کناری از شهر به چشم می‌خورد. به‌جز نبات زعفرانی که در شمار معروف‌ترین سوغات مشهد است، انواع نبات با طعم‌های هل، دارچین، لیمو، گل محمدی و… در این شهر یافت می‌شوند. نبات پای ثابت سوغات مشهد است که اکثر مسافران، آن را برای خود یا عزیزان خود خریداری می‌کنند. این محصول شیرین، ماندگاری خوبی دارد و همنشین مناسبی در کنار چای است.

 بهترین سوغات مشهد

نقل | خوراکی خوش طعم و خوش عطر مشهد

بدون شک، یکی دیگر از خوشمزه‌ترین تنقلات و سوغات مشهد، نقل است. این خوراکی لذیذ، بسیار مورد توجه کودکان است و معمولا در جشن‌ها و شادی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. گاهی از نقل به‌جای قند برای مصرف چای استفاده می‌شود.

شما طعم‌های مختلف این سوغاتی لذیذ را می‌توانید در مشهد پیدا کنید. نقل مشهد در طعم‌های زعفرانی، گردویی، پسته‌ای، بادامی با مغز یا بدون مغز در بازارهای مشهد به فروش می‌رسد. می‌توانید با توجه‌ به ذائقه و سلیقه خود، این نقل‌های باکیفیت را در هر طعمی تهیه کنید.

خوراکی خوش طعم و خوش عطر مشهد

جیلی بیلی | سوغات رنگارنگ مشهد

اگر برای خرید سوغات مشهد به فروشگاه‌های سطح شهر بروید، با آب‎نبات‌های رنگارنگی مواجه می‌شوید که به آن‌ها جیلی بیلی می‌گویند. این آب‌نبات‌های رنگی، ظاهری شبیه به پاستیل دارند و نوعی آب‌نبات ژله‌ای با روکش دراژه هستند. جیلی بیلی در انواع رنگ و طعم موجود است و آن را می‌توان یکی از متفاوت‌ترین و خوشمزه‌ترین سوغاتی‌های مشهد برای کودکان دانست.

جیلی بیلی سوغات رنگارنگ مشهد

ادویه هفت قلم | ترکیب هیجان انگیز ۷ ادویه متفاوت

در مشهد انواع ادویه‌جات داخلی و وارداتی با کیفیت و قیمت مناسب یافت می‌شوند. بازارهای مشهد مکان مناسبی برای تهیه انواع ادویه هستند که هر نوع ادویه‌ای مانند زردچوبه، فلفل سیاه، فلفل قرمز و… در آن‌ها پیدا می‌شود.

علاوه‌ بر ادویه‌های وارداتی کشورهای همسایه، نوعی ادویه مشهور به نام هفت‌قلم نیز در این شهر عرضه می‌شود که طرفداران بسیاری دارد. ادویه هفت‌قلم ترکیبی از دارچین، زردچوبه، گلپر، زنجبیل، فلفل سیاه و قرمز و سماق است. این ترکیب خوش‌عطر و آرامش‌بخش، با ظاهری وسوسه‌کننده برای بسیاری از غذاها مانند آبگوشت استفاده می‌شود. ادویه هفت‌قلم به‌صورت تفکیک‌شده در یک بسته قرار می‌گیرد که همین موضوع، جذابیت ظاهری آن را بیشتر می‌کند. ادویه پلویی، کاری و ادویه ۱۸ رنگ از دیگر ادویه‌های این شهر هستند که به‌عنوان سوغات مشهد خریداری می‌شوند. 

ادویه هفت قلم مشهد

شیرینی محلی مشهدی | تحفه ای شیرین از خطه خراسان

شیرینی محلی مشهدی که نام دیگر آن شیرینی آلمانی است، قطعا یکی دیگر از خوشمزه‌ترین سوغات مشهد به حساب می‌آید و معمولا در روزهای عید نوروز و جشن‌ها و دورهمی‌ها استفاده می‌شود. این شیرینی محلی با طعم و عطر محبوب خود، انتخاب نخست بسیاری از افراد است.

شیرینی محلی مشهدی بافتی نرم دارد که میان آن با مربا یا مارمالاد پر می‌شود و برای تزیین رویه آن از کنجد، پودر پسته، شکلات و پودر نارگیل استفاده می‌شود. مواد اصلی شیرینی مشهدی آرد، کره یا روغن جامد، زرده تخم‌مرغ، عسل، وانیل، شیر، پودر قند و مارمالاد است.

شیرینی محلی مشهدی

ترشی مشهدی | تجربه طعمی متفاوت

ترشی مشهد که به آن سالاد گوجه نیز می‌گویند، یکی از خاص‌ترین سوغات مشهد است که رنگ قرمز جذابی دارد. ترکیبات این ترشی گوجه، گل کلم، هویج، سیر، فلفل تند، سبزی معطر، نمک، سیاه‌دانه، گلپر و سرکه است.

تفاوت اصلی ترشی مشهد با سایر ترشی‌ها در نحوه تهیه آن است. برای تهیه ترشی مشهد، آب گوجه را به همراه سرکه می‌جوشانند و آن را به ترکیبات دیگر اضافه می‌کنند. رنگ چشم‌نواز و طعم متفاوت این ترشی، می‌تواند تجربه جدیدی در دنیای مزه‌ها برای‌تان باشد.

ترشی مشهدی

صنایع دستی | سوغات ماندگار مشهد

اگر می‌خواهید از آن دسته سوغاتی‌هایی برای دوستان و عزیزان خود ببرید که ماندگاری بیشتری داشته باشند، قطعا صنایع‌دستی این شهر انتخاب مناسبی است. گشت‌وگذار در بازارهای مشهد، شما را با صنایع‌دستی متفاوتی روبه‌رو خواهد کرد که دستتان را برای خرید سوغات مشهد باز می‌گذارند. برای انتخاب سوغاتی‌های زیبا و پرنقش‌و‌نگاری که دیگران شما را با آن‌ها به یاد بیاورند، بهتر است ابتدا انواع آن‌ها را بشناسید. در ادامه، انواع صنایع‌دستی و آثاری را که می‌توانید به‌عنوان سوغات مشهد خریداری کنید، برای‌تان معرفی خواهیم کرد.

انگشتر و زیورآلات مشهد

یکی از ارزشمندترین و گران‌بهاترین سوغات مشهد، انگشتر و زیورآلات این شهر است. انگشترهای زینتی با نگین‌های مختلف مانند عقیق، یاقوت، زمرد، حدید، دُر نجف و شرف شمس از زیباترین و محبوب‌ترین سوغات مشهد هستند. انگشترهای نقره با هر نگینی که می‌پسندید، انتخابی مناسب برای هدیه به عزیزانتان است. همچنین در برخی از مغازه‌ها، شما می‌توانید طرح مورد نظر خود را روی سنگ‌ها طراحی کنید که همین کار، جذابیت این سوغاتی زیبا را چند برابر می‌کند.

در کنار انگشترهای رنگارنگ و چشم‌نواز، شما می‌توانید انواع دستبندهای چرم با پلاک یا بدون پلاک، زنجیرهای نقره، گردن‌بند، دست‌بند، گوشواره و… را در فروشگاه‌های این شهر خریداری کنید. انگشتر و زیورآلات، قطعا یک سوغات مناسب هم برای آقایان و هم بانوان محسوب می‌شود.

انگشتر و زیورآلات مشهد

فیروزه نیشابور

بدون شک یکی از گران‌بهاترین سوغات مشهد، فیروزه نیشابور است. این فیروزه‌ها از معادن نیشابور استخراج و توسط هنرمندان تراش‌کاری می‌شوند و به اشکال مختلفی در می‌آیند. از  فیروزه‌های زیبای نیشابور در تولید انواع زیورآلات، ظروف فیروزه‌ای، تسبیح و تولید تابلوهای زیبا استفاده می‌شود.

فیروزه نیشابور قدمتی طولانی دارد. این سنگ زینتی از دیرباز توسط پادشاهان و اشراف‌زادگان استفاده می‌شده است و علاوه‌ بر زیبایی مثال‌زدنی، خواص فراوانی نیز دارد؛ به‌طوری که نگاه‌کردن به رنگ ملایم آن، سبب آرامش روح می‌شود. به همین دلیل، برخی از افراد، این سنگ قیمتی را به‌عنوان چشم‌نظر به کار می‌برند. 

جالب است بدانید وجود رگه‌های سبز و آبی تیره در سنگ فیروزه، ارزش آن را بالاتر می‌برد. توجه کنید که امروزه نمونه‌های تقلبی فیروزه نیز در بازار موجود است؛ بنابراین، سعی کنید این سوغات مشهد را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید.

فیروزه نیشابور

تسبیح

مشهد پایتخت مذهبی ایران است که حرم مقدس امام هشتم در آن قرار دارد؛ بنابراین، در این شهر نیز مانند هر شهر مذهبی ایران، فروشگاه‌های فروش تسبیح به‌وفور به چشم می‌خورند. در این فروشگاه‌ها، شما می‌توانید انواع تسبیح با سنگ‌ها و رنگ‌های متفاوت را خریداری کنید.

اگر می‌خواهید یک تسبیح خاص با دانه‌های کمیاب تهیه کنید، مشهد مکان مناسبی برای این کار است. در میان انواع تسبیح، تسبیح‌هایی با سنگ‌های عقیق، کهربا و فیروزه، محبوبیت فراوانی دارند. این تسبیح‌ها به‌علاوه تسبیح شاه‌مقصود، یُسر و سندلوس گزینه‌های مناسبی به‌عنوان سوغات مشهد هستند.

تسبیح مشهد

مهر و سجاده

اگر سری به مغازه‌های اطراف حرم امام رضا (ع) بزنید، حتما انواع مهر و سجاده را در برخی از آن‌ها مشاهده می‌کنید. مهر و سجاده از زمان‌های بسیار دور، جزو معروف‌ترین سوغات مشهد زائران بوده‌اند. به همین دلیل در مشهد سجاده‌بافی و مهرسازی رواج زیادی دارد.

اگر به دنبال سجاده‌ای با طرح خاص هستید، حتما سری به بازارهای مشهد بزنید. در این شهر، انواع سجاده در جنس‌های مختلف و با طرح‌های متفاوت یافت می‌شوند. سجاده‌های ترمه یا مخمل و جانمازهای متنوع و انواع مهر، جزو محبوب‌ترین سوغات مشهد به شمار می‌روند.

جام چهل کلید

جام چهل کلید، ظرفی طلایی از جنس برنج است که چهل کلید کوچک به میان آن زنجیر شده است. این جام یکی از نفیس‌ترین سوغات مشهد به حساب می‌آید که فلسفه‌ای دینی و معنوی پشت آن وجود دارد. روی این ظرف، چهل آیه با عبارت «قُل» حک شده و روی سطح بیرونی آن، با خط خوش ثلث نام چهارده معصوم نوشته شده است. این جام را جهت دفع بلا، گشایش کار و عاقبت‌به‌خیری از آب پر می‌کنند و آب را روی فرد مورد نظر می‌ریزند. خرید این سوغات معنوی مشهد برای افراد مذهبی پیشنهاد می‌شود.

جام چهل کلید

محصولات گلیم بافی مشهد

گلیم‌بافی هنری است که میان زنان عشایر خراسان رواج دارد. زنان و دختران عشایر در طول روز و در خلال کارهای روزمره خود، به هنر گلیم‌بافی می‌پردازند و گلیم‌هایی زیبا می‌آفریند. این هنر که قدمت آن به دوران پیش از اسلام بازمی‌گردد، به‌نوعی نشان‌دهنده فرهنگ و سبک زندگی عشایر منطقه است. طرح‌ها و رنگ‌هایی که زنان عشایر در گلیم خود به کار می‌برند، با الهام‌ از طبیعت بافته می‌شود و به همین دلیل هم بسیار زیبا و چشم‌نواز هستند.

گلیم را از نخ‌های پنبه‌ای، پشم و کنف می‌بافند. برای بافت گلیم از گره‌های ریزی استفاده می‌شود که هر چه این گره‌ها کوچک‌تر باشند، حاصل کار باارزش‌تر است. از شهرهای خراسان که گلیم‌بافی در آن رواج دارد، می‌توان به مشهد، شیروان و قوچان اشاره کرد. از گلیم‌های خراسانی علاوه‌ بر پوشش زمین و دیوار، برای تهیه کیف و کفش نیز استفاده می‌شود. این گلیم‌ها با طرح‌های متنوع و رنگ‌های چشم‌نواز، قطعا یکی از باارزش‌ترین سوغات مشهد به شمار می‌روند.  

محصولات گلیم بافی مشهد

محصولات قالی بافی مشهد

یکی از هنرهای قدیمی در مشهد، قالی‌بافی است که قدمت آن به حدود ۵ سده می‌رسد. در قالی‌های مشهد به‌طور عمده از رنگ‌های قرمز سیر، کرم، انواع سبز، آبی، عنابی، سرمه‌ای و قهوه‌ای استفاده می‌شود. مواد اولیه این صنایع‌دستی مشهد، معمولا پشم و نخ پنبه است.

قالی مشهد ماندگاری و کیفیت بسیار خوبی دارد و یکی از سوغاتی‌های گران‌بهای مشهد است. فرش‌هایی که در این شهر بافته می‌شوند، شهرت جهانی دارند. برای خرید فرش، شما می‌توانید به بازار سنتی فرش مشهد بروید و انواع قالی و قالیچه و فرش‌های مختلف را در ابعاد متفاوت، تماشا و خریداری کنید. کیفیت، طرح و رنگ‌های خاص فرش‌های مشهد از جمله ویژگی‌های این سوغات مشهد است که آن را در شمار محصولی محبوب و ارزشمند قرار داده است.

محصولات قالی بافی مشهد

محصولات پوستین دوزی

یکی دیگر صنایع‌دستی سنتی و ارزشمند مشهد، پوستین‌دوزی است. در پوستین‌دوزی از پوست گوسفند، شتر، گاو یا حیوانات دیگر استفاده و از آن‌ها محصولاتی مانند کلاه، جلیقه، پالتو، شال‌گردن، پاپوش، پادری و… تولید می‌شود.

استفاده از پوست حیوانات برای تهیه تن‌پوش یا سایر محصولات، قدمتی هزار‌ساله دارد و نیازمند مهارت خاصی است. برای تهیه پوستین به روش سنتی، ابتدا پوست حیوانات جدا و با نمک و آرد جو مخلوط می‌شود. سپس این پوست در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد و پس از رنگ‌شدن و طراحی الگو، برای تولید محصولات مختلف برش می‌شود.

هنر پوستین‌دوزی از جمله هنرهای سنتی ایران است که در فهرست آثار معنوی به ثبت رسیده است. تن‌پوش‌هایی که به این روش تهیه می‌شوند، بسیار گرم هستند و انتخاب خوبی برای مناطق سرد به شمار می‌روند. محصولاتی که از پوستین تهیه می‌شوند هم می‌توانند یکی از خاص‌ترین سوغات مشهد باشند.

محصولات پوستین دوزی در مشهد

محصولات ارغوان بافی طرقبه

ارغوان گیاهی خودرو در حوالی طرقبه مشهد و عامل اصلی ارغوان‌بافی در این شهر است. جالب است بگوییم که ارغوان‌بافی، هنر محلی مردمان مشهد محسوب می‌شود که از تنیدن ترکه‌های ارغوان به دست می‌آید. نتیجه این بافت، انواع سبد، ظرف میوه و لوازم تزیینی است که می‌تواند یک گزینه عالی برای سوغات مشهد باشد. روستای مایان طرقبه را می‌توان قطب ارغوان‌بافی در این شهر دانست. بومیان این منطقه، ترکه‌های ارغوان را در فصل بهار و پاییز می‌چینند و انبار می‌کنند. سپس از ترکه‌هایی که چند هفته از انبار آن‌ها گذشته است، برای بافت انواع محصولات استفاده می‌کنند.

محصولات ارغوان بافی طرقبه

سماور مشهدی

سماور یکی از ملزومات خانه‌های ایرانی است که با فرهنگ ایرانی آمیخته شده است. این وسیله که نخستین‌بار توسط نوه نادرشاه، شاهرخ، وارد ایران شد، امروزه در اکثر خانه‌های ایرانیان دیده می‌شود.

شهر مشهد یکی از مراکز اصلی تولید سماور در کشور است. در بازارهای این شهر،‌ شما می‌توانید انواع سماور مصرفی یا تزیینی را مشاهده کنید. نقش‌ و طرح‌های سنتی و زیبای سماور مشهد، حاصل ذوق و چکش‌کاری هنرمندان ایرانی است و آن را می‌توان یکی از بهترین سوغات مشهد دانست.

سماور مشهدی

دیگ سنگی و هنر هرکاره تراشی

یکی از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین سوغات مشهد که قدمتی حدود ۱۴۰۰ سال دارد، حاصل هنر هرکاره‌تراشی است. هنرمندان مشهدی از نوعی سنگ به نام سرپانتین که در کوه‌های بینالود حوالی مشهد فراوان یافت می‌شود، برای تولید محصولات سنگی استفاده می‌کنند.

از متداول‌ترین محصولات هرکاره‌تراشی، دیزی و دیگ سنگی، ظروف تزیینی، انواع مجسمه و ظروف پذیرایی است. این ظروف در دمای بالا نیز مقاومت خوبی دارند و برای طبخ آرام غذا از آن‌ها استفاده می‌شود. دیگ‌های هرکاره معمولا برای پخت آبگوشت و انواع خورشت مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

دیگ سنگی

عطر مشهدی

بدون شک یکی از معروف‌ترین سوغات مشهد که تداعی‌کننده بوی حرم برای ماست، عطر مشهد است. عطر مشهد در گذشته، پای ثابت سجاده مادربزرگ‌ها بود و حال‌وهوای حرم را زنده می‌کرد. این عطر در شیشه‌های رنگی در فروشگاه‌های سطح این شهر دیده می‌شود و رایحه آن، ترکیبی از گل یاس و گل محمدی است.

عطر مشهدی معمولا ۲ نوع دارد که رنگ سبز آن، پاکستانی و رنگ نارنجی‌اش، فرانسوی است. علاوه‌ بر این‌ها، انواع عطر مشهدی با رایحه گل نرگس، زعفران، بهارنارنج، گل یخ و… نیز در مغازه‌های اطراف حرم دیده می‌شوند. این عطرها رنج قیمتی متفاوتی دارند که بسته به قیمت، می‌توانند هم جزو ارزانترین سوغات مشهد و هم جزو گران‌بهاترین سوغاتی‌های این شهر باشند.

عطر مشهدی

چرم مشهد

هنگام خرید سوغات مشهد، یکی از گزینه‌های پیشنهادی ما به شما، چرم مشهد است. چرم‌های مشهد کیفیت بسیار خوبی دارند و به همین دلیل در کشور و حتی در جهان، دارای شهرت فراوانی هستند. کیف، کفش، کمربند و کیف‌پول چرم مشهد، از معروف‌ترین و محبوب‌ترین سوغات مشهد محسوب می‌شوند که علاوه‌ بر مرغوبیت بالا، تنوع گسترده‌ای نیز دارند.

چرم مشهد

تابلوهای نفیس مشهد

یکی دیگر از نفیس‌ترین سوغات مشهد که هم بسیار زیبا و چشم‌نواز است و هم ذوق هنرمندان این منطقه را نشان می‌دهد، تابلوهای نفیس مشهد هستند. در این تابلوها که در اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند، می‌توان نهایت ظرافت و ذوق هنرمندان ایرانی را دید. تابلوهای نقره با نقوش متنوع و تابلوهایی با آیات قرآنی و طرح‌های اسلیمی، جزوی از این تابلوهای نفیس و ارزشمند هستند.

تولیدات نمدی مشهد

نمدبافی یک هنر سنتی در برخی از شهرهای ایران از جمله مشهد است. در نمدبافی از پشم گوسفندان برای تولید محصولات نمدی استفاده می‌شود. در این هنر، ابتدا پشم گوسفندان را می‌چینند و پس از شست‌وشو و رنگ‌رزی و حلاجی، با استفاده از دست و پا آن را روی زمین می‌غلتانند. به این مرحله، نمدمالی می‌گویند که پروسه‌ای زمان‌بر و سخت است و نیاز به مهارت خاصی دارد. از نمد برای تهیه زیرانداز، پادری، کلاه، کفش و لباس استفاده می‌کنند. تولیدات نمدی یکی از خاص‌ترین و زیباترین سوغات مشهد هستند که در شهرهای طرقبه و شاندیز به‌وفور دیده می‌شوند.

تولیدات نمدی مشهد

سنگ های قیمتی مشهد

مشهد شهر سنگ‌های قیمتی و زیباست که از آن‌ها برای تولید انگشتر و انواع زیورآلات استفاده می‌شود. می‌توان گفت که حدود ۲۲ سنگ قیمتی در این شهر وجود دارند و به همین دلیل، مشهد را به نام شهر جهانی سنگ‌های قیمتی می‌شناسند!

سفر به پایتخت سنگ‌های قیمتی کشور به شما فرصتی می‌دهد تا انواع سنگ‌های گرانیت، عقیق، فیروزه و… را در این شهر مشاهده و آن‌ها را تهیه کنید. این سنگ‌های قیمتی، از باارزش‌ترین سوغات مشهد هستند که از آن‌ها در تهیه زیورآلات مختلف استفاده می‌شود.

محصولات آینه کاری

یکی از هنرهای متداول در مشهد که جلوه‌های آن را در حرم مطهر امام رضا (ع) می‌توان دید، آینه‌کاری است. این هنر اصیل با ظرافت و زیبایی خاصی که دارد، برای ایجاد فضایی رویایی و تماشایی بسیار مناسب است. در مشهد هنرمندان بسیاری هستند که این کار را انجام می‌دهند و انواع ظروف و اجسام تزیینی را تولید می‌کنند. خرید محصولات تزیینی آینه‌کاری‌شده، انتخابی متفاوت به‌عنوان سوغات مشهد است. 

محصولات آینه کاری در مشهد

سایر سوغات مشهد

مشهد شهری با سوغاتی‌های متنوع است که تا به اینجا، تنها به مهم‌ترین سوغات آن اشاره کرده‌ایم. در کنار محصولاتی که نام برده شدند، بد نیست با سایر سوغات مشهد نیز آشنا شوید. این محصولات عبارت‌اند از:

  • چادر نماز؛
  • محصولات حجاب؛
  • چلغوز؛
  • عناب خشک؛
  • کلوچه زنجبیلی مشهد؛
  • شکلات اطلسی مشهد؛
  • شکلات پیچ‌پیچی مشهد؛
  • خلعت یا کفن؛
  • محصولات فرت‌بافی؛
  • محصولات شعربافی.

سوغات مشهد را از کجا بخریم؟

تا به اینجا با انواع سوغاتی‌های مشهد آشنا شدیم؛ اما یکی از سوالات پرتکرار برای خرید سوغات مشهد، بازار مناسب برای تهیه این سوغاتی‌هاست. در مشهد، مراکز خرید سنتی و مدرن بسیاری وجود دارند که در هر یک، انواع محصولات عرضه می‌شوند. چه بخواهید از بازارهای سنتی خرید کنید و چه از مراکز شیک و لوکس، در هر دو صورت، ما پیشنهادهای ویژه‌ای برای شما داریم. در ادامه، برخی از معروف‌ترین مراکز خرید مشهد را با هم بررسی می‌کنیم.

بازار رضا

معروف‌ترین بازار مشهد که همیشه شلوغ است و زائران و مسافران بسیاری برای خرید به آن می‌روند، بازار رضا است. این بازار در نزدیکی حرم قرار گرفته و بسیاری از زائران، پس از زیارت، گشتی در آن می‌زنند.

در بازار رضا انواع محصولات خوراکی و صنایع‌دستی به چشم می‌خورند. این بازار مکان مناسبی برای خرید سوغات مشهد است که در آن، همه نوع کالایی عرضه می‌شود و شما می‌توانید از ارزانترین سوغات مشهد تا قیمتی‌ترین سوغاتی‌ها را در این بازار تهیه کنید.

آدرس: مشهد، ضلع شرقی خیابان امام رضا، بین فلکه آب و ۱۷ شهریور

بازار رضا مشهد

مرکز خرید فردوسی

مرکز خرید فردوسی هم یکی دیگر از مکان‌های مناسب برای خرید سوغات مشهد است. در این مرکز خرید، محصولات باکیفیت با قیمت مقطوع به فروش می‌رسند. هر طبقه از این مجتمع، به محصولاتی خاص اختصاص دارد که همین ویژگی، خرید را برای شما بسیار آسان می‌کند. در طبقه‌های مختلف مرکز خرید فردوسی، انواع لباس بچه‌گانه، زنانه، مردانه و سوغاتی‌های مشهد به چشم می‌خورند.

  • آدرس: مشهد، خیابان آیت‌الله بهجت، نرسیده به میدان مفتح.

بازار روس های مشهد

در بازار روس‌ها یا بازار حکیم، انواع سوغات مشهد به فروش می‌رسند. این بازار از مراکز محبوب برای خرید به شمار می‌رود و محل مناسبی برای خرید ارزانترین سوغات مشهد است. علاوه‌ بر اجناس ایرانی، انواع کالاهای چینی با قیمت مناسب در بازار روس‌ها پیدا می‌شوند.

  • آدرس: مشهد، خیابان امام خمینی، روبه‌روی آموزش‌وپرورش.

مرکز خرید الماس شرق

الماس شرق مشهد، یکی از مراکز تجاری و تفریحی در این شهر محسوب می‌شود که در زمینی به وسعت ۲۵۰۰۰ متر‌مربع بنا شده است. این مجتمع ۶ طبقه دارد که معماری آن، تلفیقی از سنت و مدرنیته است. این مرکز خرید، انتخاب بسیاری از زائران و مسافران برای خرید سوغات مشهد و همچنین تفریح و استراحت است.

آدرس: مشهد، بلوار بهارستان، محدوده تجاری سپاد.

مرکز خرید الماس شرق در مشهد

بازار سپاد

سپاد یک بازار بزرگ و بین‌المللی در مشهد است که برای خرید انواع سوغات مشهد، مکان بسیار خوبی است. بازار سپاد در سال ۱۳۷۵ در منطقه گردشگری سپاد افتتاح شد. این بازار دارای ۳ فاز و ۴۴۰ واحد تجاری است.

  • آدرس: مشهد، بلوار خیام شمالی.

مرکز خرید پروما مشهد

اگر می‌خواهید خرید سوغات مشهد را با هیجان و تفریح ترکیب کنید، مرکز خرید پروما انتخاب بسیار خوبی برای شماست. در این مجتمع، علاوه‌ بر مراکز خرید، امکاناتی تفریحی مانند شهربازی، کافی‌شاپ و فست‌فود نیز وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. در مرکز خرید پروما، انواع اجناس لوکس و برندهای شناخته‌شده پیدا می‌شوند.

  • آدرس: مشهد، بلوار فردوسی، میدان جانباز.

سرای بلور مشهد

سرای بلور یکی از مراکز قدیمی مشهد با قدمتی ۳۰ ساله است که بورس انواع لوازم‌ خانگی به شمار می‌رود. در این بازار، انواع لوازم‌ خانگی و ظروف با قیمت و کیفیتی مناسب به فروش می‌رسند.

  • آدرس: مشهد، بلوار امام رضا، دانش غربی.

سایر مراکز خرید سوغات مشهد

علاوه‌بر بازارها و مراکز خریدی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، برخی دیگر از مراکز خرید سوغات مشهد عبارتند از:

  • بازار مرکزی مشهد
  • مجتمع آسمان
  • بازار بعثت طرقبه
  • بازار امین مشهد
  • بازار غدیر
  • بازار ۱۷ شهریور

لذت خرید بهترین سوغات مشهد

مشهد شهری با خوراکی‌های خوشمزه و صنایع‌دستی سنتی و اصیل است که هر کدامشان، می‌توانند سوغاتی مناسب برای اطرافیان و عزیزان شما باشند. در این مطلب، ما بهترین و معروف‌ترین سوغات مشهد را به شما معرفی کردیم تا با شناخت بیشتر، بتوانید آن‌ها را خریداری کنید. تنوع بالای سوغات مشهد، دست مسافران و زائران را حسابی باز گذاشته است؛ به‌طوری که هر کس می‌تواند با توجه‌ به سلیقه و بودجه‌ای که دارد، بهترین گزینه‌ها را انتخاب کند. تجربه شما از خرید سوغات مشهد چیست؟ چه سوغاتی‌های دیگری می‌شناسید که در این مطلب به آن‌ها اشاره نشد؟ لطفا نظرات و تجربه‌های خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.

اگر قصد سفر به مشهد را دارید می توانید از طریق وب سایت فلای تودی برای خرید بلیط هواپیما، خرید بلیط قطار و رزرو هتل اقدام کنید.

سوالات متداول درباره سوغات مشهد

سوغاتی از مشهد چی بخریم؟

معروف‌ترین سوغات مشهد، زعفران، زرشک، نبات، نخود و کشمش، عطر، مهر و سجاده، تسبیح، زیورآلات و انگشتر فیروزه، ادویه، چرم، قالی، دیگ سنگی و نقل هستند.

پک سوغات مشهد چیست؟

سوغات مشهد به‌صورت پک‌های مختلف در اندازه و قیمت‌های متفاوت به فروش می‌رسند. اقلام متداول این پک‌ها، زعفران، پسته، نبات، ادویه، خشکبار، زرشک و آب‌نبات است.

ارزانترین سوغات مشهد کدام‌اند؟

انواع خوراکی مانند ادویه، نخودچی و کشمش، نبات، نقل و شیرینی مشهدی، جزو ارزانترین سوغات مشهد هستند.

کدام سوغات مشهد برای کودکان مناسب است؟

شکلات اطلسی، شکلات پیچ‌پیچی، نقل، نخود و کشمش و انواع اسباب‌بازی.

سوغات مشهد را از کجا بخریم؟

بازار رضا، بازار مرکزی، بازار روس‌ها، مرکز خرید فردوسی، بازار اسپاد، مرکز خرید الماس شرق و مرکز خرید پروما.

1 نظر

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید