وقتی صحبت از سوغات قزوین می‌شود، باید این را در نظر داشته باشید که این شهر، روزگاری پایتخت ایران بوده است و تاریخ تاسیس آن به دوره ساسانیان بازمی‌گردد. قطعا شهری با چنین پیشینه تاریخی، دیدنی‌ها و شنیدنی‌های بسیاری برای شما خواهد داشت. ما سوغات قزوین را هم یکی از همین دیدنی‌ها و جاذبه‌های مهم برای گردشگران می‌دانیم و توصیه می‌کنیم در سفر به قزوین، به هیچ عنوان آن‌ها را از یاد نبرید! در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌تودی با ما همراه شوید تا ضمن شناخت تاریخچه شهر قزوین، با فهرست طولانی و پروپیمان سوغات آن هم آشنا شوید.

سوغات قزوین چیست؟

در ایران شهرهایی که تاریخی طولانی و پرهیاهو داشته‌اند، کم نیستند. شاید در میان آن‌ها، قزوین را بتوان پرهیاهوترین شهر تاریخی دانست. شهری که به‌واسطه قرارگیری‌اش در کنار جاده ابریشم، روزگاری قلب تپنده اقتصاد و فرهنگ ایران بوده است. جالب است بدانید که قزوین نه‌فقط برای ما ایرانی‌ها که برای تمام مردم دنیا، شهری پر رمز و راز و دوست‌داشتنی است. این را از نوشته‌های به‌جامانده از یونانیان و اروپایی‌ها که قزوین را شهری باستانی تحت عنوان آرساسیا دانسته‌اند، می‌توان کاملا متوجه شد. 

به اعتقاد ما، سوغات و صنایع‌دستی هر شهر از دل داستان‌ها و روایت‌های تاریخی آن شهر بیرون می‌آیند. طبق این باور، سوغات قزوین را می‌توان از غنی‌ترین و بااصالت‌ترین سوغات ایران دانست. به قزوین که سفر کنید، دستتان در خرید سوغاتی باز است؛ از شیرینی‌ها و خوراکی‌های لذیذ گرفته تا صنایع‌دستی که هر کدام برای شما، جذابیت خاصی خواهند داشت.

خوراکی های سوغاتی قزوین

بخش اعظم سوغاتی قزوین را خوراکی‌های خوشمزه و متنوع این شهر تشکیل می‌دهند. در میان خوراکی‌های قزوین، هر نوع طعمی که فکرش را بکنید، می‌توانید بیابید؛ از شیرینی گرفته تا شوری و ترشی که هر کدام نشان‌دهنده ذوق و خلاقیت مردمان هنرمند این شهر است. به‌طور کلی، سوغات خوراکی قزوین شامل شیرینی، خشکبار و میوه می‌شود که ما در ادامه، به معرفی هر یک از آن‌ها خواهیم پرداخت.

اگر برای سفر به قزوین نیاز به راهنما دارید، مقاله جاهای دیدنی قزوین را در مجله فلای‌تودی مطالعه کنید.

خوراکی های سوغاتی قزوین

شیرینی قزوین

اجازه دهید معرفی سوغات قزوین را با شیرینی‌های بسیار خوشمزه آن آغاز کنیم. هیچ می‌دانستید که زنان هنرمند قزوینی در پخت شیرینی، بسیار پیشکسوت و حرفه‌ای هستند؟ نقل تمام محافل و مهمانی‌ها در قزوین، شیرینی‌های این شهر است که مزه آن تا همیشه گوشه ذهن افراد باقی می‌ماند. در ادامه، چند شیرینی لذیذ قزوین را به شما معرفی می‌کنیم.

نان نازک قزوین

اگر می‌خواهید با خرید بهترین سوغات قزوین، دل عزیزانتان را شاد کنید، نان نازک پیشنهاد هیجان‌انگیزی خواهد بود. این شیرینی نه‌تنها در میان قزوینی‌ها که در بین تمام گردشگران، محبوب و دوست‌داشتنی است. زنان قزوینی این نوع شیرینی را از ترکیب موادی همچون آرد، تخم‌مرغ، شیر، شکر، مایه خمیر، ماست و کره درست می‌کنند. مواد را که با هم ترکیب کردند، از آن خمیری بسیار نازک می‌سازند و روی آن را با پودر مغزهای مختلف می‌پوشانند. سپس خمیر را رول و به قطعات کوچک تبدیل می‌کنند. یادتان باشد در خرید نان نازک، حق انتخاب از میان ۳ نوع آن را خواهید داشت؛ گردویی، پسته‌ای و بادامی.

نان نازک قزوین

نان برنجی قزوین

شاید نان برنجی را بیشتر سوغات کرمانشاه و یزد بدانید تا قزوین؛ اما باید بگوییم این نوع شیرینی در قزوین هم عطر و طعم بی‌نظیر خاص خودش را دارد. آنچه موجب تمایز نان برنجی قزوینی از نوع یزدی یا کرمانشاهی آن می‌شود، شیوه پخت آن است. غالبا افراد هر شهری، این شیرینی را طبق مزاج، سنت و آیین خودشان درست می‌کنند. قزوینی‌ها نیز روش منحصربه‌فرد خودشان را در پخت نان برنجی دارند. بنابراین، اگر گذرتان به این شهر افتاد، طعم نان برنجی آن را حتما امتحان کنید. این شیرینی در قزوین از ترکیب آرد برنج، آرد گندم، تخم‌مرغ، گلاب، روغن و شکر در دو نوع زعفرانی و ساده درست می‌شود.

نان برنجی قزوین

نان بادامی

یکی دیگر از سوغات قزوین نان بادامی است که آن را با عنوان شیرینی توت هم می‌شناسند. به آن نان بادامی می‌گویند؛ چون در ترکیب آن از خلال بادام استفاده می‌شود. این سوغات به شیرینی توت هم معروف است پس اگر به جای نان بادامی نام شیرینی توت را شنیدید بدانید هردو یکی هستند. قزوینی‌ها این شیرینی را مطابق با ذائقه هر شخص در دو نوع پسته‌ای و زعفرانی درست می‌کنند.

نان بادامی قزوین

نان چایی

قطعا یکی از ماندگارترین سوغات قزوین، نان چایی است که به دلیل ساختار خشکی که دارد، تا رسیدن به مقصد سالم باقی می‌ماند. این شیرینی در قزوین بیشتر در ایام عید و ماه رمضان سرو می‌شود. بااین‌حال، مسافران هر زمانی که به قزوین سفر کنند، می‌توانند عطر و طعم بی‌نظیر این شیرینی را بچشند. ماست، کره، تخم‌مرغ، شکر و آرد، ترکیبات اصلی نان چایی هستند. از کنجد یا مغز پسته هم برای تزیین روی این شیرینی استفاده می‌کنند که در خوشمزه‌ترکردن آن نقش زیادی دارد.

نان چایی از سوغات قزوین

نان چرخی

در خرید سوغات قزوین، پیشنهاد می‌کنیم نان چرخی را اصلا از قلم نیندازید. این نوع شیرینی که بافتی مشابه با نان چایی دارد، توسط چرخی مخصوص درست می‌شود. به همین دلیل هم به آن نان چرخی می‌گویند. در پخت این شیرینی، خمیر را چرخ می‌کنند و سپس آن را درون فر قرار می‌دهند. در نهایت هم روی نان چرخی را با مغز پسته یا تخم خرفه تزیین می‌کنند.

نان چرخی قزوین

نان قندی قزوین

یکی دیگر از خوشمزه‌ترین سوغات قزوین که نباید از کنار آن ساده عبور کرد، نان قندی این شهر است. وجه تمایز نان قندی قزوین با سایر شهرها در این است که این شیرینی در قزوین، هنوز هم که هنوز است، در خانه‌ها پخت می‌شود. ضمن اینکه زنان زمان زیادی را به ورزدادن و استراحت‌دادن خمیر اختصاص می‌دهند. یکی دیگر از نکات برجسته این شیرینی در قزوین، علامتی است که روی خمیر زده می‌شود تا نان قندی، بافتی کاملا پخته و نرم به‌ خود بگیرد. این شیرینی را می‌توانید در قزوین در طعم‌ها و رنگ‌های مختلفی نظیر زعفرانی یا کاکائویی نوش‌ جان کنید.

نان قندی قزوین

نان اَگِردَک

اگر از نان‌های سنتی یا محلی قزوین بخواهید بدانید، باید بگوییم نان اگردک یکی از بهترین انواع آن‌هاست. این نان محلی که میان‌وعده‌ای کامل و مقوی محسوب می‌شود، از موادی نظیر آرد، شیر، شکر، تخم‌‌مرغ، دارچین و زردچوبه درست می‌شود. شاید نظیر این نوع نان محلی را در ماسوله، ساوه، زنجان یا همدان دیده باشید. اما باید بدانید که اگردک از سوغات قزوین است که ابتدا در این شهر پخته شده و سپس به سایر استان‌ها راه پیدا کرده است.

نان اَگِردَک در قزوین

شیرینی پادرازی قزوین

از دیگر شیرینی‌های معروف قزوین، شیرینی پادرازی است که غالبا با یک فنجان چای سرو می‌شود. به همین دلیل هم به هر سفره‌خانه سنتی در قزوین که پا بگذارید، شاهد حضور این شیرینی لذیذ در کنار فنجان چای خود خواهید بود. دلیل نام‌گذاری این شیرینی را هم باید در شکل نسبتا دراز و باریک آن دانست که همین ویژگی، لقب پادرازی را به آن داده است. شیرینی پادرازی در قزوین به دو صورت با شیره و بدون شیره درست می‌شود که شما می‌توانید بسته به ذائقه خود، یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

شیرینی پادرازی قزوین

شیرینی اتابکی

یکی از اصیل‌ترین، شیک‌ترین و بهترین سوغات قزوین، شیرینی اتابکی است که بیشتر آن را با نام شیرینی ولیعهدی می‌شناسند. نظیر این نوع شیرینی را در هیچ‌کجای ایران نمی‌توانید بیابید. بنابراین، اگر به قزوین سفر کردید و طعم لذیذ این شیرینی را نچشیدید، بدانید که لذتی تکرارنشدنی را از دست داده‌اید.

شکل‌وشمایل شیرینی اتابکی، بستگی زیادی به ذوق و قریحه قنادی دارد که آن را می‌پزد. برخی از قنادها این شیرینی را با ظاهری کاملا ساده و دایره‌ای‌شکل درست می‌کنند. برخی دیگر هم ذوق و خلاقیت خود را به کار می‌گیرند و از خمیر این شیرینی، گل‌های بسیار زیبایی می‌سازند. در هر دو حالت، این طعم شیرینی سنتی قزوین است که حرف اول را می‌زند.

شیرینی اتابکی

شیرینی نخودی

قزوین مهد شیرینی‌های خوشمزه است! شیرینی نخودی هم یکی از بهترین و پرطرفدارترین آن‌‌هاست که به دلیل شکر کم و طعم بسیار لذیذی که دارد، با هر نوع ذائقه و سلیقه‌ای سازگار است. این شیرینی از موادی همچون آرد، پودر هل، زرده تخم‌مرغ، روغن، پودر قند و آرد نخود درست می‌شود.

قطاب قزوین

یزد و تبریز پیشینه‌ای درخشان در پخت قطاب دارند؛ اما این دلیل نمی‌شود که قزوین از پخت این شیرینی محبوب و پرطرفدار محروم بماند. قطاب قزوین از آرد سفید و مغز بادام درست می‌شود. باید طعم خوشمزه و لذیذ قطاب قزوین را بچشید تا متوجه تفاوت‌های بارز آن با قطاب‌های سایر شهرها شوید.

قطاب قزوین

کیک شربتی قزوین

هر زمان که در خرید سوغات قزوین، شیرینی‌های این شهر دلتان را زد، سراغ بهترین و لذیذترین نوع کیک آن، یعنی کیک شربتی یا شیرینی شربتی بروید. بافت بسیار نرم و لطیف این کیک به همراه عطر گلاب و هلی که در هنگام خوردن به مشام می‌رسد، قطعا برای‌تان دلچسب خواهد بود. از آنجایی که بعد از پخت این کیک، ترکیب شربتی از هل، شکر و گلاب را روی آن می‌ریزند، به آن کیک شربتی می‌گویند.

کیک شربتی قزوین

باقلوای قزوین

در ایران، همیشه بر سر اینکه باقلوا سوغات کدام شهر است، بحث و جدل به‌ میان بوده است! ما قرار نیست در این مطلب به این جدال همیشگی بپردازیم. ما قصد داریم از طعم بی‌نظیر و تکرارنشدنی باقلوای قزوین بگوییم که قطعا یکی از لذیذترین سوغات این شهر محسوب می‌شود. این شیرینی در قزوین از لایه‌های خمیر آغشته به آجیل ساییده‌شده و شربت گلاب و عسل تهیه می‌شود. مواد تشکیل‌دهنده خمیر باقلوای قزوینی هم تخم‌مرغ، بادام، پسته، شکر، شیر و آرد هستند. اگر به بازار قدیمی قزوین سری بزنید، اشکال مختلفی از این شیرینی را مشاهده خواهید کرد که گل رز، پرچمی و باقلوا‌پیچ قزوین مشهورترین آن‌ها هستند.

باقلوای قزوین
باقلوای قزوین را از کجا بخریم؟

یکی از بهترین و قدیمی‌ترین جاهایی که در آن، می‌توانید باقلوای قزوینی را با همان طعم و عطر اصیل آن خریداری کنید، شیرینی سنتی رضاست. این شیرینی‌فروشی ضمن داشتن سال‌ها تجربه در پخت باقلوای قزوین، تنوعی بی‌حدومرز را در فروش این شیرینی محبوب دارد. قیمت باقلوای قزوین بستگی زیادی به نوع انتخاب شما و سایز آن دارد.

  • آدرس: قزوین، چهارراه نادری، خیابان عبید زاکانی، مقابل کانون.

پنیر کوزه‌ ای قزوین

از بحث جذاب و دوست‌داشتنی شیرینی های قزوین که بگذریم، نوبت به معرفی شورترین خوراکی این شهر، یعنی پنیر کوزه‌ای می‌رسد. اگر قرار باشد تنها یک خوراکی را به‌عنوان شاخص‌ترین و محلی‌ترین سوغات قزوین به شما معرفی کنیم، بدون شک انتخاب ما پنیر کوزه‌ای خواهد بود.

این نوع پنیر محلی، همان‌طور که از نام آن پیداست، در کوزه درست می‌شود. قزوینی‌ها پنیر و آب را در کوزه می‌ریزند و آن را زیر زمین در خاک نگهداری می‌کنند تا موقع مصرف آن فرا برسد. برخی این پنیر را با همان طعم ساده آن دوست دارند. گروهی دیگر هم برای طعم‌دارکردن آن از زیره و سبزیجات معطر استفاده می‌کنند.

اگر از برترین پنیرهای کارخانه‌ای هم نام ببرید، باز با قطعیت به شما می‌گوییم هیچ‌کدام طعم و مزه پنیر کوزه‌ای قزوین را نخواهند داشت. یادتان باشد بازار قزوین بهترین جا برای خرید پنیر کوزه‌ای قزوین است.

پنیر کوزه‌ ای قزوین

میوه و خشکبار

شاید فکر کنید میوه را از هر جایی می‌توان خرید؛ اما باید بگوییم این قزوینی‌ها هستند که با مهارت بسیار بالا در کشت میوه، باعث صادرات این محصول ارزشمند شده‌اند. انگور، زردآلو، سیب و انار را باید از بهترین و معروف‌ترین میوه‌های قزوین دانست. در میان میوه‌های قزوین، زغال‌اخته شهرت دیگری پیدا کرده است. شهرت و محبوبیت این میوه پررنگ‌ولعاب هم حاصل مرغوبیت بالای آن است. جالب است بدانید که روستای هیر در قزوین، تامین‌کننده اصلی زغال‌اخته در سراسر کشور است. در این روستا، سالانه بالغ بر ۲۰۰ تن زغال‌اخته تولید می‌شود.

از دیگر سوغات قزوین، خشکبار آن است که اگر در سفر به قزوین، خودتان  را به روستای هیر برسانید، می‌توانید بهترین و اعلاترین آن‌ها را خریداری کنید. بادام، پسته، فندق، کشمش و گردو از بهترین خشکبار قزوین هستند.

میوه و خشکبار در قزوین

سوغات صنایع دستی قزوین

وقتی در برنامه سفرتان به قزوین، نوبت به خرید سوغاتی می‌رسد، باید بدانید که صنایع‌دستی این شهر در اولویت قرار دارند. برای این انتخاب، دلایل متعددی داریم؛ اول اینکه صنایع‌دستی هدیه‌ای ماندگارتر و باارزش‌تر به‌ حساب می‌آیند. دوم اینکه از نظر حمل و جابه‌جایی آن به شهر خود، مشکلی نخواهید داشت. در نهایت اینکه تنوع بی‌نظیر طرح، رنگ و قیمت در صنایع‌دستی، کار شما را برای خریدی لذت‌بخش و کاملا به‌صرفه راحت‌تر خواهد کرد.

فرش قزوین

اگر ما ایرانی‌ها تنها به یک هنر شهرت داشته باشیم، آن هنر فرش‌بافی خواهد بود! در قزوین نیز با چیره‌دستی تمام، فرش‌هایی ریزبافت، خوش‌قماش و خوش‌طرح‌ورنگ عرضه می‌شوند. نمونه فرش‌های اعلای قزوین را تنها می‌توان در موزه‌های بزرگ دنیا مشاهده کرد. بزرگ‌ترین کارخانه فرش در این شهر، کارخانه فرش‌بافی اعتماد بود که بعد از سال‌ها تعطیل شد و چراغ هنر فرش‌بافی در این شهر را خاموش کرد.

محصولات جاجیم‌‌ بافی

از دیگر سوغات قزوین که حتما باید نمونه‌ای از آن را به یادگار در منزل داشته باشید، جاجیم‌ها هستند. بهترین و اصیل‌ترین نوع جاجیم قزوین را هم در روستاهای آن به‌ویژه روستای الموت خواهید یافت. در این روستا، زنان برای پرکردن اوقات فراغت خود، مشغول پشم‌چینی و جاجیم‌بافی می‌شوند. جالب است بدانید که زنان روستایی با به‌روزکردن این هنر، بسیاری از لوازم منزل نظیر کوسن یا پرده را با استفاده از هنر جاجیم‌بافی تزیین کرده‌اند.

سوغات صنایع ‌دستی قزوین

محصولات گلیم‌‌ بافی

یکی از نفیس‌ترین سوغات قزوین،محصولات گلیم‌‌بافی است که روستاهای آن مانند رودبار الموت، ارادق و ضیاء‌آباد قطب تولید این محصول به‌ شمار می‌روند. در قزوین گلیم‌ها از نخ‌هایی با رنگ کاملا گیاهی تولید می‌شوند. همین ویژگی هم منجر به ارزشمندترشدن این صنعت در شهر قزوین شده است. طرح‌های لچک، ترنج و شاه‌عباسی از جمله معروف‌ترین طرح‌های بافت گلیم میان زنان هنرمند قزوینی هستند.

محصولات گیوه‌ دوزی

صحبت از گیوه که می‌شود، غالبا این نام کرمانشاه است که در ذهن‌ها می‌آید؛ اما باید بگوییم گیوه‌های قزوینی نیز آنقدر کیفیت و مرغوبیت دارند که بتوان آن‌ها را رقیب سرسخت محصولات گیوه‌دوزی در کرمانشاه دانست.

محصولات گیوه‌ دوزی در قزوین

در روزگاران قدیم، گیوه قزوین دو نوع معروف داشته است. اولین آن که به گیوه ملکی شهرت داشت، گیوه‌ای مخصوص به متولیان و بزرگان شهر بود که در تولید آن از کفی کرباس و نخ تماما پنبه‌ای استفاده می‌کردند. نوع دیگری از گیوه هم ویژه مردمان عادی این شهر تولید می‌شد که به آن، اتلی گیوه می‌گفتند. عموما اتلی گیوه در قزوین، ترکیبی از پلاستیک و چرم بوده است.

محصولات موج بافی

از دیگر سوغات قزوین که نام آن را کمتر شنیده‌اید، محصولات موج‌بافی هستند. این هنر که در عصر حاضر، تا حد زیادی به فراموشی سپرده شده است، از پشم گوسفند تولید می‌شود. کاربرد موج‌بافی در قزوین را بیشتر می‌توان در محصولاتی مانند پتو، پشتی، رختخواب‌پیچ، رویه کرسی و سجاده مشاهده کرد. کافی است بافندگان در موج‌بافی، کمی ضخامت به پارچه بدهند تا از آن به‌عنوان یک روانداز گرم در فصول سرد سال استفاده شود.

محصولات موج‌ بافی قزوین

محصولات نواربافی

یکی دیگر از هنرهای بااصالت شهر قزوین که از محصولات آن، می‌توان به‌عنوان یکی از بهترین سوغات قزوین یاد کرد، نواربافی یا پن بافی است. نوارها که به آن پن هم می‌گویند، از بهترین تزیینات لباس هستند که در گذشته، آن را با نخ ابریشمی خالص می‌بافتند. در حال حاضر، نخ‌های ابریشمی جای خود را به نخ‌های نایلونی داده‌اند. از معروف‌ترین نقش‌های نواربافی در قزوین، می‌توان به طرح چشم خروس، چشم بلبل، چشم چپر و مارپیچ اشاره کرد.

محصولات نوار‌بافی قزوین

محصولات گلابتون دوزی

در خرید سوغات قزوین، حتما زمانی را به بازدید از هنر گلابتون‌دوزی در این شهر اختصاص دهید. گلابتون‌دوزی دیرینه‌ترین هنر در قزوین است که شباهت زیادی به سوزن‌دوزی دارد؛ با این‌ تفاوت که در گلابتون‌دوزی از نخ‌های ابریشمی با روکش فلز یا طلا استفاده می‌شود.

در روزگاران قدیم، هنر گلابتون‌دوزی تنها میان اقشار مرفه و اعیانی شهر قزوین رایج بوده است. این هنر طرح‌های بسیار متنوعی دارد که معروف‌ترین آن‌ها، گل‌های اسلیمی، گل ساعتی، بته‌چقه، پیچک ترنجی و گل‌های ختایی هستند. قزوینی‌ها از هنر گلابتون‌دوزی در دوخت سجاده، جاقرآنی، رویه بالش، پرده و لباس مجلسی استفاده می‌کنند.

محصولات گلابتون دوزی در قزوین

محصولات حاصل از نم نم دوزی اشیا

یکی از اشکال معروف رودوزی‌های سنتی در قزوین که به کمک منجوق‌‌های فلزی و گره‌های دستی انجام می‌شود، نم‌نم‌دوزی اشیاء است. از نام این هنر قدیمی، باید دانسته باشید که زمان در دوخت آن، یک عنصر کلیدی به‌ شمار می‌رود. به‌عبارتی در دوخت نم‌نم‌دوزی، باید اوج ظرافت و دقت را به‌ کار بگیرید تا بافتی زیبا و بی‌نقص را داشته باشید. لازمه این ظرافت و دقت هم زمانی است که صرف دوخت منجوق‌ها و تزیین‌ آن‌ها روی پارچه می‌کنید.

محصولات نم ‌نم ‌دوزی اشیا

محصولات چادرشب بافی

محصولات چادرشب‌بافی نیز از دیگر بهترین سوغات قزوین هستند که این هنر را می‌توان نوعی نساجی سنتی دانست. چادرشب‌ها جنسی از پنبه دارند که به‌شکل ساده یا طرح‌دار بافته می‌شوند. از هنر چادرشب‌‌بافی می‌توان در تولید انواع کوسن، رومیزی، روکش مبل و روتختی استفاده کرد. قابل ذکر است که رنگ به‌کاررفته در هر چادرشب، نشان‌دهنده نوع کارایی آن است.

محصولات سرمه دوزی

دوخت سرمه‌های زیبا و براق را روی مخمل یا ترمه، سرمه‌دوزی می‌گویند. سرمه‌دوزی از قدیمی‌ترین هنرهای مردمان قزوینی است که در گذشته، بیشتر از آن در جهت تزیین بیشتر لباس یا پرده استفاده می‌شد. اما امروزه با به‌کارگیری آن در اشیای مختلف، کاربری کاملا دکوری به آن داده‌اند.

سرمه دوزی در قزوین

محصولات مشبک کاری فلز

قطعا یکی از بهترین هنرهای به‌جامانده از دوران سلجوقیان که محصولات حاصل از آن را می‌توان در فهرست ارزنده‌ترین سوغات قزوین به حساب آورد، مشبک‌کاری فلز است. این هنر که نوعی قلم‌زنی به‌ حساب می‌آید، حاصل نقش‌زدن روی فلز و برش‌دادن آن است. در ایام قدیم از هنر مشبک‌کاری فلز، تنها در ساخت آیینه و شمعدان استفاده می‌شد. اما امروزه هر چیزی که فکرش را بکنید، در قالب این هنر اصیل و چشم‌نواز قابل تولید است.

مشبک کاری فلز در قزوین

محصولات منبت کاری

منبت‌کاری از آن دسته هنرهایی است که به نام ایران ما سند خورده است و تقریبا در دنیا رقیب ندارد! قدمت این هنر دیرینه به دوران شاهان صفویه بازمی‌گردد. اولین و قدیمی‌ترین نمونه منبت‌کاری را در آرامگاه شاه نعمت‌الله ولی در استان کرمان می‌توان یافت. اگرچه اصفهان قطب منبت‌کاری در ایران و در کل جهان است؛ بااین‌حال، قزوین نیز سابقه‌ای درخشان در هنر منبت‌کاری دارد.

محصولات منبت ‌کاری قزوین

محصولات نقاشی پشت شیشه

بهترین هنر متولد‌شده در دوران قاجار که رواج گسترده‌ای در شهرهای مختلف از جمله قزوین پیدا کرد، نقاشی پشت شیشه است. منشا پیدایش این هنر را هم می‌توان محصولات چینی، هندی و اروپایی دانست که در دوران صفویه وارد کشور ایران می‌شدند. اگر به قزوین سفر کردید و نمونه‌ای از این هنر را در بازارهای قدیمی آن یافتید، در خرید آن تعلل نکنید. چراکه این روزها، نقاشی پشت شیشه به هنری کمیاب و نادر در قزوین تبدیل شده است که زیبایی آن را بیشتر می‌توان در موزه‌ها تماشا کرد.

نقاشی پشت ‌شیشه قزوین

تابلوهای خوشنویسی

کمتر کسی است که نداند قزوین پایتخت خوش‌نویسی در ایران است. از افتخارات بزرگ این شهر، وجود هنرمندانی همچون میر محمدحسین عمادالملک سیفی حسنی قزوینی و میرعماد حسنی قزوینی است که هنر خوشنویسی در این شهر را زنده نگه داشته‌اند. یکی از بهترین سوغات قزوین که به خانه‌هایتان می‌تواند حال‌وهوایی دیگر ببخشد، همین تابلوهای خوشنویسی است.

سوغات قزوین را از کجا بخریم؟

برای خرید سوغات قزوین با سختی چندان زیادی مواجه نیستید. کافی است آدرس بازارهای سنتی این شهر را به‌ همراه قنادی‌های معتبر آن بدانید تا بهترین و باکیفیت‌ترین سوغات و صنایع‌دستی را خریداری کنید. ما در این بخش با معرفی بهترین و معتبرترین بازارهای قزوین، کار شما را راحت کرده‌ایم. پس در ادامه، همراه ما باشید تا با بهترین مراکز خرید قزوین آشنا شوید.

بازار تاریخی قزوین

همیشه اولین و بهترین جا برای خرید سوغات هر شهری، بازارهای سنتی و قدیمی آن شهر است. بازار تاریخی قزوین نیز پیشکسوت تمام بازارهای این شهر محسوب می‌شود که عمری چند‌صدساله دارد. سنگ‌بنای بازار تاریخی قزوین در دوران پایتختی‌اش و به هنگام پادشاهی صفویان گذاشته شد. از همین‌ رو، آن را می‌توان هم از نظر اقتصادی، هم از نظر سیاسی و هم از نظر معماری، بهترین و دیدنی‌ترین نوع بازار در قزوین دانست.

سوغات قزوین را از کجا بخریم

از بهترین فضاهای بازار تاریخی قزوین، باید به کاروان‌سرای سعدالسلطنه، کاروانسرای وزیر، مسجدالنبی، سرای شاه، سرای حاج‌ رضا، تیمچه‌های سرپوشیده و روباز اشاره کرد. شما حتی اگر قصد خرید سوغات قزوین را نداشته باشید، باز توصیه می‌کنیم سری به این بازار قدیمی بزنید و از معماری بی‌نظیر آن دیدن کنید. بازار تاریخی شهر قزوین، یکی از بهترین و مطمئن‌ترین مکان‌ها برای خرید صنایع‌دستی این شهر است.

  • آدرس: قزوین، خیابان امام خمینی.

مرکز خرید مهر و ماه

قزوین اگرچه شهری تاریخی است، اما ساختمان‌ها و بناهای مدرن نیز در آن پیدا می‌شوند. یکی از مدرن‌ترین این بناها، مرکز خرید مهر و ماه است که از آن، می‌توانید در جهت خرید سوغات قزوین کمک بگیرید. ویژگی برجسته این فروشگاه، نظمی است که در کل طبقات پاساژ به‌ چشم می‌خورد. به‌عبارتی در این فروشگاه، هر طبقه به یک صنف خاص اختصاص پیدا کرده است. بنابراین، قصد خرید هر نوع سوغاتی را که داشته باشید، می‌توانید آن را در کوتاه‌ترین زمان ممکن خریداری کنید.

  • آدرس: قزوین، محله فردوسی، خیابان خیام جنوبی، خیابان میعاد.

بازارچه سنتی سپه

بازارچه‌ها غالبا با هدف زنده‌کردن حال‌وهوای بازارهای قدیمی در شهر دایر می‌شوند. بازارچه سنتی سپه در قزوین نیز با همین هدف شکل گرفته است که انصافا هم خوب توانسته حال‌و‌هوای ایام قدیم را برای افراد تداعی کند! این بازارچه دارای غرفه‌های بسیار زیادی است که با گشت‌زدن میان آن‌ها، می‌توانید سوغاتی‌های ارزشمند این شهر را پیدا کنید.

بازارچه سنتی سپه در قزوین
  • آدرس: قزوین، چهارراه سپه.

مرکز تجاری تفریحی آفتاب

در ابتدای ورودی بسیاری از شهرهای ایران، مجتمع‌هایی وجود دارند که هم فرصت توقف و استراحت را به مسافران می‌دهند و هم مرکز خریدی معتبر برای خرید سوغات آن شهر هستند. مرکز تجاری-تفریحی آفتاب نیز کاربری مشابه با همین مجتمع‌های تفریحی را دارد. این مجتمع که در ۱۰ کیلومتری اتوبان قزوین-کرج واقع شده، بهترین مکان در بیرون شهر برای خرید سوغات قزوین است. بنابراین، اگر مدت سفرتان به قزوین، محدود است و فرصت خرید سوغات این شهر را ندارید، می‌توانید در راه برگشت از مرکز تفریحی آفتاب خرید کنید.

  • آدرس: قزوین، واقع در ۱۰ کیلومتری اتوبان قزوین-کرج، در مجاورت با پمپ بنزین زیباشهر.

مرکز خرید نارون

عنوان یکی از مدرن‌ترین مراکز خرید سوغات قزوین هم به نارون تعلق می‌گیرد. معماری این مرکز خرید، بسیار زیبا و دیدنی است؛ اما این تنها ویژگی برجسته مرکز خرید نارون نیست. در نارون شما هر چیزی از بهترین سوغات قزوین را که بخواهید، با کمی جست‌وجو و گشت‌زدن در طبقات این فروشگاه، می‌توانید بیابید. مرکز خرید نارون دارای پارکینگ اختصاصی است؛ بنابراین با پارک‌کردن ماشین در آن، می‌توانید با خیال راحت به خریدتان بپردازید.

مرکز خرید نارون در قزوین
  • آدرس: قزوین، خیابان یخچال، روبه‌روی پمپ بنزین شهید بابایی.

مجتمع تجاری اداری فردوسی

در میان مراکز خرید مدرنی که در قزوین وجود دارند، مجتمع تجاری-اداری فردوسی از قدمت بیشتری برخوردار است. این مجتمع دارای ۱۲ طبقه است که ۵ طبقه آن، مربوط به بخش اداری است و ۳ طبقه دیگر به خرید سوغات قزوین اختصاص پیدا کرده‌اند. از سایر طبقات این فروشگاه به‌عنوان پارکینگ و رستوران استفاده می‌شود.

  • آدرس: قزوین، محله خیام جنوبی، خیابان شهرداری، خیابان فردوسی.

سوغات قزوین | آیینه‌ ای تمام‌ نما از ذوق و هنر ایرانی

تاریخ را که ورق بزنید، می‌توانید ردپای شهر قزوین را در بسیاری از حوادث روایت‌شده در آن بیابید. این شهر علی‌رغم قدمت درخشانی که دارد، می‌توان گفت تا حدودی از سوی بسیاری از گردشگران، مورد غفلت و بی‌توجهی قرار گرفته است. به همین دلیل هم وقتی صحبت از جاذبه‌های گردشگری ایران می‌شود، شاید نام قزوین در میانه این فهرست مشاهده می‌شود.

این کم‌لطفی شامل حال سوغات بسیار ارزنده و گرانبهای این شهر هم شده است. به‌ همین منظور ما در این مطلب، تلاش کردیم تا با معرفی بهترین سوغات قزوین، نام این شهر را بار دیگر زنده کنیم. حالا نوبت شماست که با سفر به این شهر تاریخی و بازگوکردن تجربیاتتان از گشت‌وگذار در بازارهای قدیمی و خرید سوغات آن، ما را در این امر همراهی کنید. منتظر خواندن نظرات شما هستیم.

بیشتر بخوانید: سوغات اصفهان | از نصف جهان چه چیزی بخریم؟!

سوالات متداول درباره سوغات قزوین

بهترین مرکز خرید سوغات قزوین در این شهر کدام است؟

بهترین مکان برای خرید سوغات قزوین، بازار قدیمی این شهر است که در آن، می‌توانید اشکال متنوع و گوناگونی از سوغات این شهر را بیابید.

شیرینی‌های معروف قزوین کدامند؟

نان نازک، نان برنجی، باقلوا، پادرازی، کیک شربتی، شیرینی اتابکی و شیرینی نخودی.

از بهترین صنایع‌دستی قزوین کدام است؟

محصولات گلابتون‌دوزی، نم‌نم‌دوزی اشیاء، منبت‌کاری، خوشنویسی، نقاشی پشت شیشه، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی و مشبک‌کاری فلز از بهترین صنایع‌دستی شهر قزوین هستند.

مکان مناسب برای خرید باقلوای مرغوب و باکیفیت قزوین کجاست؟

شیرینی سنتی رضا یکی از بهترین مراکز برای خرید باقواست.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید