تبریز کلان‌شهری زیبا و خوش‌آب‌وهوا با جاذبه‌های گردشگری فراوان است. تفریح در طبیعت زیبای تبریز و هوای مطبوع آن و تماشای آثار تاریخی این شهر، تنها بخشی از سفر شما به تبریز محسوب می‌شود. بخش جذاب دیگر این سفر، سوغات تبریز است که برای هر سلیقه، چیزی خاص در چنته دارد.

این شهر سنتی که امروزه یکی از شهرهای بزرگ و مدرن ایران محسوب می‌شود، خوراکی‌ها و صنایع‌دستی‌ بسیاری را در دل خود جای داده است. اگر می‌خواهید با خوراکی‌های لذیذ، شیرینی‌های خوشمزه و صنایع‌دستی اصیل تبریز بیشتر آشنا شوید، در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌ تودی با ما همراه باشید. ما در این مطلب، قصد داریم گشتی در این شهر زیبا بزنیم و با سوغات تبریز بیشتر آشنا شویم.

سوغات تبریز چیست؟

گشت‌وگذار در بازارهای تبریز و آشنایی با خوراکی‌های سنتی، صنایع‌دستی و شیرینی‌های محلی این منطقه، تجربه‌ای خاطره‌انگیز است که نباید از آن غافل شوید. خرید سوغات تبریز با‌ توجه‌ به تنوع بالای محصولات، ممکن است کمی شما را سردرگم کند. به‌ همین دلیل، ما در ادامه، معروف‌ترین سوغات تبریز را معرفی کرده‌ایم تا شما به‌راحتی و متناسب با سلیقه خود به سراغ‌ آن‌ها بروید.

به یاد داشته باشید که برای سفر به تبریز و بهره بردن از سوغات و جاذبه‌های این شهر می‌توانید ارزان‌ترین بلیط هواپیما به این شهر را از فلای تودی رزرو کنید. همچنین، اگر در سفر به این شهر به یک راهنما نیاز داشتید، مقاله راهنمای سفر به تبریز را در مجله فلای تودی بخوانید.

معرفی خوراکی‌های سوغات تبریز

در میان انواع سوغات تبریز، شیرینی‌های خوشمزه و لذیذ سنتی این شهر، طرفداران بسیاری دارند. در تبریز می‌توان طعم انواع شیرینی، نان محلی و حلوا را تجربه کرد و از عطر و مزه آن‌ها لذت برد. اگر جزو آن افرادی هستید که تجربه خوراکی‌های محلی و شکم‌گردی در مسافرت برای‌تان لذت‌بخش است، این بخش را اصلا از دست ندهید.

خوراکی‌های سوغات تبریز

شیرینی نوقای تبریز

یکی از خوشمزه‌ترین و معروف‌ترین سوغات تبریز، نوقا یا لوکاست. نوقا به نوعی شیرینی گفته می‌شود که از ترکیب سفیده تخم‌مرغ با شکر، عسل، گردو، آجیل و تکه‌های میوه تولید می‌شود. این شیرینی، بافت نرم و لطیفی دارد که کمی کش می‌آید. ظاهر نوقا به گز اصفهان شبیه است و به همین دلیل، برخی این دو را اشتباه می‌گیرند.

نوقا را می‌توان یکی از محبوب‌ترین و لذیذترین انواع سوغاتی تبریز دانست که همواره در اعیاد نوروز و جشن‌های مختلف، حضورش احساس می‌شود. این خوراکی سنتی و اصیل، در طعم‌های مختلف مانند وانیلی، شکلاتی، پسته‌ای، گردویی و آجیلی تهیه می‌شود. نوقا از جایگاه ویژه‌ای در تبریز برخوردار است؛ به‌طوری که این شیرینی را می‌توان بخشی از فرهنگ این شهر دانست. بد نیست بدانید که نوقا در برخی از کشورهای اروپایی همچون ایتالیا و اسپانیا نیز تولید می‌شود که مواد اولیه و طرز تهیه آن‌ها کمی متفاوت با نوقای تبریز است.

شیرینی نوقای تبریز

این شیرینی را می‌توان به همراه نان میکادو نیز مصرف کرد. نوقا علاوه‌ بر شباهتی که به گز اصفهان دارد، به سوهان قم و کاشان نیز شبیه است. در واقع، می‌توان سوهان قم و کاشان را نوعی نوقا در نظر گرفت.

شیرینی کنجدی تبریز

شیرینی کنجدی از مغذی‌ترین سوغات تبریز است که ارزش غذایی بالایی دارد. این شیرینی با نام سوهان کنجدی نیز شناخته می‌شود. مصرف این شیرینی، انرژی بدن را تامین می‌کند و طرفداران خاص خود را دارد. این سوغات تبریز در تمام فصول سال در این شهر یافت می‌شود و در کنار طعم بی‌نظیرش، یک خوراکی سالم و مقوی نیز به حساب می‌آید. در ترکیبات شیرینی کنجدی، زرده تخم‌مرغ، شکر، ارده، خرما، مغز گردو و کنجد به کار رفته است که مصرف آن در طول روز، شما را سرحال نگه می‌دارد.

شیرینی کنجدی را می‌توان درون ظرف در‌بسته در یخچال برای یک هفته نگهداری کرد. از این شیرینی علاوه‌ بر مصرف روزانه، در جشن‌ها و شب‌نشینی‌ها نیز استفاده می‌شود.

شیرینی کنجدی سوغات تبریز

شیرینی اریس تبریز

یکی دیگر از شیرین‌ترین و خوش‌طعم‌ترین سوغات تبریز، شیرینی اریس است. اریس که با نام‌های ریس و «سوت شیرینی سی» نیز در تبریز شناخته می‌شود، طعم متفاوت و بی‌نظیری دارد. ترکیبات اصلی این شیرینی شیر، شکر، کاکائو، وانیل و پسته است که در انواع شیری، کاکائویی، تسبیحی و ترد طبخ می‌شود.

اریس نخستین‌بار توسط مدیر قنادی صداقت، علی‌اکبر صداقت در سال ۱۲۸۹ هجری شمسی تولید شد و جای خود را میان شیرینی‌های سنتی تبریز باز کرد. این شیرینی بافت خشک و ماندگاری بالایی دارد و به شما این امکان را می‌دهد که آن را به‌راحتی به شهر خود ببرید. بدون شک، اریس انتخابی مناسب برای کنار چای است که می‌توانید آن را جایگزین قند کنید.

شیرینی اریس تبریز

چورتمه

چورتمه در واقع نوعی اریس است که با نام ریس خشک نیز آن را می‌شناسند. این شیرینی، بافت خشک‌تر و سخت‌تری نسبت به اریس دارد و می‌توان آن را به‌جای قند با چای مصرف کرد. چورتمه به‌شکل مربعی و در رنگ‌های شیری و قهوه‌ای طبخ می‌شود. اگر طعم کاکائویی چورتمه را ترجیح می‌دهید، باید رنگ قهوه‌ای تیره آن را انتخاب کنید.

بستنی خشک در تبریز

شیرینی شیر یا بستنی خشک، یکی دیگر از خوشمزه‌ترین سوغاتی های تبریز است. شیرینی شیر در انواع طعم‌های کاکائویی، پسته‌ای، گردویی و زعفرانی تهیه می‌شود و معمولا در عید نوروز برای پذیرایی از مهمان از آن استفاده می‌شود. طعم شیر، شکر، کره و وانیل طعمی مانند بستنی به این شیرینی می‌دهد و بافت آن مانند تافی شیری است. بستنی خشک را از تمام قنادی‌های تبریز می‌توانید تهیه کنید.

بستنی خشک در تبریز

شیرینی لطیفه

شیرینی پرطرفدار و خوشمزه لطیفه، یکی از شیرینی‌های محبوب در ایران است که مرکز اصلی تولید آن هم جایی نیست جز تبریز. لطافت و طعم بی‌نظیر این شیرینی، سبب شد که شیرینی لطیفه کم‌کم به شهرهای دیگر کشور نیز راه پیدا کند و در مهمانی‌ها، دورهمی‌ها و مراسم مختلف حضور داشته باشد. 

شیرینی لطیفه تبریزی از دو نان تشکیل شده که میان آن‌ها با خامه و پودر پسته پر شده است. این شیرینی به‌حدی نرم و لطیف است که تا آن را در دهان بگذارید، آب می‌شود! اگرچه نمی‌توان این سوغات تبریز را برای مدت طولانی حمل کرد؛ اما پیشنهاد می‌کنیم اگر به تبریز رفتید، لطیفه تبریزی را حتما امتحان کنید.

شیرینی لطیفه از سوغاتی های تبریز

قطعا عطر و طعم فوق‌العاده شیرینی لطیفه تبریز، هوش از سرتان خواهد برد. مواد اصلی این شیرینی، آرد سفید، نشاسته ذرت، تخم‌مرغ، شکر، وانیل، بکینگ‌پودر، پودر پسته، پودر قند و خامه فرم‌گرفته است؛ پس گزینه‌ای عالی برای طرفداران شیرینی تر محسوب می‌شود.

باقلوای تبریز

باقلوای تبریز یکی از معروف‌ترین سوغات تبریز است که شما نیز حتما بارها نام آن را شنیده‌اید. باقلوا نوعی شیرینی اصیل ترکی است که انواع مختلف دارد. مگر می‌شود به تبریز سفر کرد و از باقلواهای خوشمزه و خوش‌طعم این شهر نچشید؟

باقلوای تبریز طعمی نزدیک به باقلوای ترکیه دارد و به‌شکل مربعی، لوله‌ای یا لوزی سرو می‌شود. این سوغاتی تبریز در طعم‌های متنوع مانند پسته‌ای، بادامی و نارگیلی تهیه می‌شود. همچنین در تولید آن از مغز گردو، پسته یا بادام نیز استفاده می‌کنند.

باقلوای تبریز

این نوع باقلوا را با آرد، زرده تخم‌مرغ، گلاب، هل، شکر، شیر، مغز گردو، بادام یا پسته و… تهیه می‌کنند. باقلوای تبریز با طعم خاص و خوشمزه خود در میان سوغات تبریز، محبوبیت فراوانی دارد. این شیرینی خوشمزه سرشار از انرژی است.

قرابیه تبریز

قُرابیه نوعی شیرینی سنتی است که به یکی از معروف‌ترین و البته گران‌ترین سوغات تبریز مشهور است. این شیرینی ظاهری شبیه به کوکی و کلوچه دارد و مواد اولیه آن، شامل بادام، آرد، شکر، تخم‌مرغ و وانیل است. توجه کنید که در قرابیه پسته‌ای، به‌جای بادام از پسته استفاده می‌شود. 

قرابیه، طرفداران بسیاری میان اهالی تبریز دارد و معمولا در مهمانی‌ها، جشن‌ها و اعیاد مختلف سرو می‌شود. این شیرینی را در طعم‌های مختلف مانند شکلاتی، گردویی، پسته‌ای و نارگیلی می‌توان تهیه کرد.

قرابیه تبریز

حلوا بزرک

حلوا بزرک یک نوع حلوای سنتی است که در میان سوغات تبریز، طرفداران خاص خود را دارد. اگر گشتی در بازار تبریز بزنید، حتما این خوراکی سیاه‌رنگ را در مغازه‌ها و فروشگاه‌های شهر می‌بینید. این حلوای خوش‌عطر با نام «زره حلواسی» نیز شناخته می‌شود که برای تهیه آن از دانه‌های بزرک استفاده می‌کنند. دانه‌های روغنی بزرک از خانواده کتان هستند که فواید بسیاری برای سلامت بدن دارند.

حلوا بزرک سوغات تبریز

خوردن حلوای سیاه بزرک فرصت چشیدن یک طعم منحصربه‌فرد و متفاوت را به شما می‌دهد. علاوه‌ بر این، خوردن این خوراکی سبب بهبود دردهای استخوانی و درمان پوکی استخوان می‌شود. مواد تشکیل‌دهنده حلوای بزرک، آرد سفید، دانه بزرک، پودر قند، روغن مایع، آب و… است. این سوغاتی تبریز را می‌توانید در فروشگاه‌ها و همچنین عطاری‌های این شهر پیدا کنید.

حلوا گردویی

حلوا گردویی یکی دیگر از سوغات تبریز است که به‌عنوان دسر سنتی سرو می‌شود. این دسر را معمولا در روزهای مبارک ماه رمضان، ماه محرم و عزاداری‌ها آماده می‌کنند. این حلوای خوشمزه از آرد گندم تهیه می‌شود و در ترکیبات آن گردو، هل و زنجبیل نیز به چشم می‌خورند.

حلوا گردویی دسری لذیذ و مقوی است که به‌راحتی می‌توان آن را در منزل تهیه کرد. این دسر را پس از پخت به‌صورت قالبی برش می‌زنند و با پودر پسته، گل محمدی، پودر نارگیل و… تزیین می‌کنند.

حلوا گردویی سوغات تبریز

ایشلی کوکه

یکی از سوغاتی های تبریز که عطر بی‌نظیرش همیشه از نان‌پزی‌های شهر به مشام می‌رسد، نان روغنی یا اشلی کوکه است. این نان خوشمزه از آرد، شیر، آب، تخم‌مرغ، ماست و زنجبیل تهیه می‌شود که ممکن است به‌شکل ساده یا مغزدار طبخ شود.

این نان روغنی محلی را می‌توانید به‌صورت تازه و داغ از نانوایی‌های شهر تهیه و نوش جان کنید. استفاده از این سوغات تبریز با عطر‌و‌طعم فوق‌العاده‌اش در مراسم‌ مذهبی و همچنین ماه رمضان متداول است.

نان روغنی یا اشلی کوکه تبریز

راحت الحلقوم یا باسلوق تبریز

مگر می‌شود به تبریز رفت و سراغی از راحت‌الحلقوم این شهر نگرفت؟ راحت‌الحلقوم یا باسلوق یکی دیگر از سوغاتی های تبریز است که به‌ دلیل محبوبیت فراوانش، امروزه تقریبا در همه‌جای ایران پیدا می‌شود.

باسلوق یک خوراکی محبوب میان پیر و جوان و به‌خصوص کودکان است که به‌دلیل بافت نرم و خوردن راحتش، به آن راحت‌الحلقوم می‌گویند. نام ترکی این خوراکی «لوکوم» است که مواد آن، کمی با باسلوق ایرانی متفاوت است. باسلوق طعم‌های متنوعی دارد و از آرد، نشاسته، قند، آب، پودر ژلاتین و گلاب تهیه می‌شود.

راحت‌الحلقوم را پس از آماده‌شدن در پودر نارگیل یا پودر پسته می‌غلتانند و با مغز گردو یا پسته آن را تزیین می‌کنند. از این سوغات تبریز با بافت لطیف و عطر خوش در مهمانی‌ها، اعیاد و دورهمی‌ها به‌خصوص شب یلدا استفاده می‌شود.

راحت الحلقوم یا باسلوق تبریز

شیرینی پیچ انگشتی

یکی دیگر از خوشمزه‌ترین سوغات تبریز که در پذیرایی‌های عید در این شهر بسیار به چشم می‌خورد، شیرینی پیچ انگشتی است. این شیرینی سبک و لذیذ از زرده تخم‌مرغ، پودر شکر، پسته، وانیل و گردوی خرد‌شده تهیه می‌شود.

شیرینی پیچ انگشتی که به آن پفک گردویی نیز می‌گویند، در نقاط مختلف ایران طرفداران خود را دارد. جالب است بدانید این شیرینی خوشمزه، به بسیاری از کشورها مانند روسیه، عراق، امارات، پاکستان و… نیز صادر می‌شود. پفک گردویی انتخابی عالی به‌عنوان سوغات تبریز است که می‌توانید برای دوستان و اطرافیان خود ببرید.

شیرینی پیچ انگشتی

شکلات تسبیحی

شکلات تسبیحی را هم می‌توان یکی از خوشمزه‌ترین سوغاتی های تبریز به حساب آورد که نظر گردشگران را  به خود جلب می‌کند. این شکلات از ترکیب دو خمیر سفید و قهوه‌ای به وجود می‌آید و به‌دلیل شکل ظاهری‌اش به نام شکلات تسبیحی شناخته می‌شود.

مواد تشکیل‌دهنده شکلات تسبیحی شامل شیر، شکر، بکینگ‌پودر، شیر خشک، گلوکز، وانیل و کره است. رنگ قهوه‌ای این خوراکی به‌ دلیل اضافه‌کردن پودر کاکائو است که هر چه میزان آن بیشتر باشد، رنگ شکلات تیره‌تر می‌شود.

شکلات تسبیحی تبریزی

لوز تبریزی

لوز یکی از شیرینی‌های خوشمزه و لذیذی است که در شهرهای مختلف ایران مانند تبریز، اصفهان، کرمان و یزد می‌توان نشانی از آن یافت. لوز تبریزی عطر و طعم بسیار مطبوعی دارد و یکی از مهم‌ترین سوغات تبریز به شمار می‌رود. اگر از طرفداران لوز هستید و به‌ دنبال یک نمونه اصیل، باکیفیت و خوش‌طعم آن می‌گردید، لوز تبریزی همان چیزی است که شما می‌خواهید.

این سوغاتی تبریز از پسته له‌شده، پودر قند، زعفران دم‌کرده، بادام، آب و شکر تهیه می‌شود. لوز را در طعم‌های مختلف مانند نارگیلی، شکلاتی، وانیلی و… تهیه می‌کنند و برای تزیین آن از مغزیجات کمک می‌گیرند. لوز را می‌توان در عید نوروز و دورهمی‌ها در سفره‌های مهمانی پیدا کرد.

لوز تبریزی

رشته ختایی یا کادایف تبریز

بدون شک یکی از خاص‌ترین سوغات تبریز، رشته ختایی یا کادایف این شهر است. این شیرینی از رشته‌های ختایی، پودر قند و کره تهیه می‌شود و برای خوش‌عطر‌شدن آن از ترکیب گلاب، پودر گل محمدی، دارچین و زنجبیل استفاده می‌کنند.

رشته ختایی را در کشور ترکیه با نام «کادایف» می‌شناسند. این شیرینی شکم‌پر با مغزهای مختلف، پای ثابت سفره‌های افطار است. رشته ختایی ارزش غذایی بالایی دارد و قطعا انتخاب مناسبی برای ماه رمضان به شمار می‌رود.

رشته ختایی یا کادایف تبریز

مربای گل سرخ

یکی دیگر از سوغاتی های شیرین تبریز که بسیاری از مسافران، آن را به عنوان سوغات خریداری می‌کنند، مربای گل سرخ است. گل سرخ در تبریز به‌وفور دیده می‌شود و به همین دلیل، مربای گل سرخ این شهر نیز شهرت و محبوبیت فراوانی دارد.

مربای گل محمدی تبریز با طعم و عطر دلنشینی که دارد، گزینه‌ای مناسب برای صبحانه و شروع یک روز عالی است. به این مربای خوشمزه در تبریز «قیزیل گول موراباسی» گفته می‌شود و یکی از بهترین سوغات تبریز به شمار می‌رود.

مربای گل سرخ

عسل سهند

حال که بحث خوراکی‌های شیرین و خوشمزه داغ است، بد نیست یادی از عسل سهند کنیم. عسل سهند یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین عسل‌های ایران است. این عسل از شهد گل‌های کوهستان سهند در استان آذربایجان شرقی تولید می‌شود. وجود گیاهان دارویی مانند گون، اسطوخودوس، آویشن و… در سهند، سبب شده است که عسل آن نیز خاصیت درمانی و دارویی بی‌نظیری داشته باشد.

عسل سهند

اگر می‌خواهید عسلی طبیعی با خواص عالی و کیفیت خوب تهیه کنید، حتما عسل سهند را به خاطر داشته باشید. همچنین دقت کنید که این عسل را از مراکز معتبر شهر تهیه کنید تا از اصالت و کیفیت آن مطمئن شوید.

پنیر لیقوان تبریز

کمتر کسی را می‌توان یافت که تابه‌حال نام پنیر تبریزی یا پنیر لیقوان را  نشنیده باشد. پنیر لیقوان یکی دیگر از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین سوغات تبریز است که اولین‌بار در روستای لیقوان تهیه شده است. این پنیر از شیر تازه گوسفندان مراتع سرسبز تبریز تولید می‌شود و به‌ دلیل عطر و طعم خوبی که دارد، در شهرهای مختلف کشور به‌خوبی شناخته شده است.

پنیر ترد، شور و خوشمزه تبریز با بافت چرب و نرم و سوراخ‌های درشت و کوچک، یکی از پنیرهای سنتی ایران است. از آنجا که در تهیه این پنیر از نگهدارنده استفاده نمی‌شود، پنیر لیقوان را می‌توان یکی از سالم‌ترین و طبیعی‌ترین پنیرهای تولید‌شده در کشور دانست. این پنیر هم یکی دیگر از بهترین سوغاتی های تبریز است که در بین گردشگران، محبوبیت بسیاری دارد.

پنیر لیقوان تبریز

آجیل و خشکبار تبریز

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که ترجیح می‌دهید خوراکی‌هایی خوشمزه را برای اطرافیان خود به سوغات ببرید؛ اما میانه خوبی با شیرینی‌جات ندارید، آجیل و خشکبار تبریز بی‌شک بهترین انتخاب برای شماست. آجیل و خشکبار تبریز از گذشته تا به امروز، یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین آجیل‌های کشور است.

آجیل و خشکبار شهر تبریز محصولی باکیفیت و خوشمزه است که به سراسر ایران و حتی خارج از ایران نیز صادر می‌شود. انواع آجیل‌ها و میوه‌های خشک خوشمزه با طعم‌های مختلف، می‌تواند بهترین انتخاب به‌عنوان سوغات تبریز برای عزیزانتان باشد.

آجیل و خشکبار تبریز

میوه خشک تبریز به ۲ صورت سنتی و صنعتی تولید می‌شود که برای عطردهی و طعم‌دهی به آن، گاهی از پودر هل، پودر بادام و پودر قند نیز استفاده می‌شود. خلاصه آنکه، تبریز مکانی مناسب برای تهیه انواع آجیل شور، آجیل خام و میوه خشک خوشمزه و باکیفیت محسوب می‌شود.

بهترین سوغات صنایع دستی تبریز

از بحث شیرینی‌ها و خوراکی‌های خوشمزه تبریز که بگذریم، نوبت به صنایع‌دستی این شهر می‌رسد. تبریز شهری با قدمتی طولانی است که در آن، انواع صنایع‌دستی و آثار هنرمندان ایرانی دیده می‌شوند. اگر دوست دارید برای خود یا عزیزانتان، هدایای سنتی تهیه کنید، بهتر است با ما گشتی در بازارهای سنتی این شهر بزنید. در این بخش، ما می‌خواهیم به‌ سراغ صنایع‌دستی این شهر برویم و برخی از معروف‌ترین سوغاتی های تبریز را با هم مرور کنیم.

 سوغات صنایع دستی تبریز

قالی و تابلو فرش تبریز

تبریز یکی از مراکز قدیمی و اصلی تولید فرش دست‌بافت است که قالی‌های آن شهرت جهانی دارند. این هنر از زمان‌های بسیار دور در تبریز رواج داشته است. حاصل تلاش قالی‌باف‌های این منطقه، تولید انواع قالی با طرح‌ها و رنگ‌های متنوع و منحصربه‌فرد است.

جالب است بگوییم که زیبایی خیره‌کننده قالی‌های تبریز و کیفیت بالای آن‌ها، سبب شده است که تبریز از سوی شورای صنایع‌دستی، به‌عنوان شهر جهانی فرش انتخاب شود. در بافت فرش تبریز از انواع طرح‌های مستوفی، اسلیمی ترنج‌دار، هراتی، اسلیمی لچک‌دار، ترنج، میناخانی و… استفاده شده است.

قالی تبریز به‌خصوص قالی‌های ابریشم این شهر، یکی از ارزشمندترین سوغاتی های تبریز است که می‌توانید به اطرافیان خود هدیه دهید. از ویژگی‌های فرش‌های تبریز، می‌توان به کیفیت بالای الیاف، تنوع رنگی بالا، بافت ریز و استحکام خوب و استفاده از سایه‌روشن در بافت قالی‌های این منطقه اشاره کرد.

قالی و تابلو فرش تبریز

در نظر داشته باشید که در میان سوغات تبریز، قالی‌های این شهر، به‌خصوص قالی‌های ابریشم، قیمت نسبتا گرانی دارند. همچنین در این شهر علاوه‌ بر قالی‌های رنگارنگ، تابلوفرش‌های زیبا با طرح‌های متنوع نیز دیده می‌شود که انتخاب شیک و گران‌بهایی به‌عنوان سوغات تبریز است.

قصد خرید داشته باشید یا خیر، در هر حال، به شما پیشنهاد می‌کنیم لحظاتی را به قدم‌زدن در حجره‌های تبریز اختصاص دهید. تماشای قالی‌های متنوع با نقوش زیبا، از آن تجربه‌هایی است که در هر جایی نمی‌توان به‌ سراغ آن رفت.

چرم تبریز

یکی دیگر از مشهورترین سوغاتی صنایع دستی تبریز، چرم تبریز است. چرم تبریز و انواع کفش چرم دست‌دوز و صنعتی که در این شهر تولید می‌شوند، کیفیت بسیار خوبی دارند و از شهرت جهانی برخوردار هستند.

تبریز را می‌توان پایتخت چرم کشور دانست که از گذشته تا به امروز، انواع کارگاه‌ها و کارخانه‌های چرم‌سازی مختلف در آن فعالیت داشته‌اند. همچنین قطب تولید چرم کشور، شهری به نام چرمشهر در ۱۰ کیلومتری تبریز است. جالب است بدانید که تبریز، وظیفه تامین بخش مهمی از تولیدات و محصولات چرمی کشور را به عهده دارد.

چرم تبریز

محصولات نقره کاری و نقره کوبی

نقره‌کاری و نقره‌کوبی، هنری با قدمت ۱۰۰ ساله در تبریز است. این هنر از ترکیه وارد آذربایجان شرقی شده و سپس رنگ‌وبوی ایرانی به خود گرفته است. محصولات نقره با کنده‌کاری‌های ظریف و طرح‌های متنوع، از زیباترین و خاص‌ترین سوغات تبریز هستند که شما می‌توانید آن‌ها را برای اطرافیان خود به‌عنوان سوغاتی ببرید.

ظروف، محصولات تزیینی و دکوری و زیورآلات نقره با طرح‌های زیبا، از مهم‌ترین صنایع‌دستی این شهر به شمار می‌روند. اگر می‌خواهید یکی از بهترین سوغاتی های تبریز را با خود به شهرتان ببرید، بی‌شک محصولات نقره‌کاری‌شده یکی از آن‌ها هستند. فرقی ندارد به‌ دنبال یک سماور نقره باشید یا یک آینه یا گل‌سینه؛ در هر حال با کمی گشت‌وگذار در بازار، می‌توانید انواع این محصولات را با طرح‌های متنوع پیدا کنید.

محصولات نقره کاری و نقره کوبی در تبریز

محصولات قلم زنی تبریز

یکی دیگر از هنرهای زیبای متداول در تبریز، قلم‌زنی است. قلم‌زنی به کنده‌کاری روی فلزاتی مانند مس، برنج، نقره و طلا گفته می‌شود. هنرمندان فعال در این حوزه، با استفاده از قلم، روی فلزات برجستگی‌هایی ایجاد می‌کنند که طرح‌هایی زیبا و ظریف را به وجود می‌آورد.

قلم‌زنی تبریز را می‌توان مشابه با قلم‌زنی اصفهان و شیراز دانست که با سبک‌و‌سیاقی متفاوت انجام می‌شود. در این سبک، خبری از قیراندود‌کردن پشت اجسام و چکش‌کاری نیست و طرح‌ها تنها با فشار دست روی فلزات ایجاد می‌شوند. قلم‌زنی تبریز با ظرافت خاصی انجام می‌شود که حاصل آن، محصولاتی با طرح‌های خاص و ظریف است. این هنر روی انواع اجسام مانند سماور، سینی، تابلو و… اجرا می‌شود و شما می‌توانید متناسب با بودجه خود، هر یک از آن‌ها را تهیه کنید.

قلم‌زنی تبریز

محصولات منبت‌کاری

منبت‌کاری به هنر ایجاد طرح‌های مختلف روی چوب گفته می‌شود که در شهرهای مختلف ایران رواج دارد. این هنر در هر منطقه، ویژگی‌ها و طرح‌های خاص خود را دارد. آثار منبت‌کاری‌شده تبریز از دقت و زیبایی خاصی برخوردار هستند و شما می‌توانید آن‌ها را به‌عنوان سوغات تبریز خریداری کنید.

محصولات منبت‌کاری تبریز

محصولات سفال و سرامیک

خاک مرغوب تبریز و ترکیب آن با ذوق هنرمندان این شهر، سبب شده است که سفال‌گری به هنری محبوب در این منطقه تبدیل شود. محصولات سفالی و سرامیکی تبریز، بسیار متنوع و باکیفیت هستند که می‌توان به‌عنوان سوغات تبریز آن‌ها را به دیگران هدیه داد.

محصولات وَرَنی بافی

ورنی، نوعی زیرانداز و اسباب منزل است که توسط عشایر بافته می‌شود. ورنی‌‌بافی را می‌توان ترکیبی از گلیم‌بافی و قالی‌بافی در نظر گرفت. در این هنر از طرح و نقشه‌های قالی با بافتی شبیه به گلیم استفاده می‌شود. ورنی‌ به‌طور عمده، توسط زنان عشایر ارسباران و اهر بافته می‌شود و به‌عنوان زیرانداز، روانداز، پادری، کناره قالی، پشتی و پوشش تزیینی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سبکی، ظرافت و زیبایی ورنی، آن را به یکی از خاص‌ترین و بهترین سوغات تبریز تبدیل کرده است. جالب است بدانید طرح‌هایی که در این هنر استفاده می‌شوند، برآمده از تصاویر ذهنی زنان و دختران عشایر هستند. بافت لطیف و نقش‌های متنوع ورنی، توجه گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌کند.

محصولات گلیم بافی در تبریز

گلیم‌‌بافی یکی از هنرهایی است که در نقاط مختلف ایران رواج دارد. این صنایع‌دستی، یکی از زیباترین سوغات تبریز هستند که از ابریشم، پشم گوسفند و موی بز بافته می‌شوند. معروف‌ترین گلیم تبریز که به نگاره‌های زیبا و برجسته و نوارهای باریک مزین شده است، گلیم شاهسون نام دارد. گلیم‌های زیبا و باکیفیت این شهر به‌عنوان یکی از زیباترین و ماندگارترین سوغات تبریز محسوب می‌شوند.

گلیم بافی در تبریز

محصولات جاجیم بافی

جاجیم‌بافی هنری رایج در بسیاری از روستاها و عشایر ایران است. جاجیم بافت ضخیم و زبری دارد که به‌مرور و پس از استفاده، لطافت آن بیشتر می‌شود. طرح‌های هندسی زیبا با رنگ‌های زیبا و چشم‌نواز، از ویژگی‌های این صنایع‌دستی است.

جاجیم را با استفاده از نخ‌های رنگی یا پشم‌های ظریف یا ترکیبی از این دو می‌بافند و از آن، می‌توان به‌عنوان زیرانداز دورو استفاده کرد. جاجیم تبریز یکی دیگر از گزینه‌های موجود برای سوغات تبریز است که علاوه‌ بر طرح و نقش زیبا، دوام خوبی نیز دارد.

محصولات چاپ کلاقه ای یا باتیک

به هنر چاپ طرح‌های مختلف روی پارچه‌های ابریشم و تولید انواع محصولات مانند روسری، روتختی، کیف، رومیزی و… چاپ کلاقه‌ای یا باتیک گفته می‌شود. در این هنر، از مهر و موادی مانند صمغ و پارافین، برای ایجاد طرح روی پارچه استفاده می‌کنند. در چاپ کلاقه عموما رنگ‌های طبیعی و گیاهی مانند روناک و پوست انار به کار گرفته می‌شوند. 

محصولات چاپ کلاقه ای یا باتیک در تبریز

محصولات حجاری سنتی تبریز

حجاری به هنر کنده‌کاری روی سنگ گفته می‌شود. این هنر یک هنر باستانی و قدیمی در ایران است که قدمتی بسیار طولانی دارد. اگرچه حجاری سنتی در ایران همچون سابق رایج نیست؛ اما هنوز برخی از هنرمندان تبریزی در این حوزه فعال هستند و آثار زیبایی خلق می‌کنند. انواع محصولات تزیینی حجاری‌شده از بهترین سوغاتی های تبریز به شمار می‌روند.

محصولات تابلو ترام سنگ

یکی از رشته‌های هنری نو و جدید که در سال‌های اخیر در شهر تبریز طرفداران بسیاری پیدا کرده است، تابلو ترام سنگ است. در این هنر، سنگ‌های ریز را به‌شکلی طبیعی و با ظرافتی خاص در کنار هم قرار می‌دهند و تصاویر معنادار ایجاد می‌کنند.

این هنر توسط «صابر اصغری» ابداع شده است. اگر می‌خواهید با هنر تابلو ترام سنگ بیشتر آشنا شوید، بهتر است سری به پارک مفاخر تبریز بزنید و طرح‌هایی که به این وسیله ایجاد شده‌اند را ببینید.

محصولات نگارگری در تبریز

نگارگری هنری اصیل و سنتی است که از زمان ایلخانیان در تبریز رواج یافت. با ظهور این هنر، تبریز به مرکز اصلی هنر کتاب‌آرایی و مصورسازی کتاب تبدیل شد و آثار گوناگونی در این شهر خلق شدند. امروزه نیز نگارگری یکی از هنرهای محبوب در این شهر است و آثار نگارگری، یکی از خاص‌ترین سوغات تبریز محسوب می‌شوند.

محصولات نگارگری در تبریز

سوغات تبریز را از کجا بخریم؟

حال که کم‌وبیش با سوغات تبریز آشنا شده‌اید، ممکن است بپرسید که از کجا باید این محصولات را تهیه کرد؟ برای خرید سوغات تبریز، اولین گزینه پیشنهادی، بازار بزرگ و سنتی تبریز است که به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده در جهان شناخته می‌شود. این بازار در سال ۱۳۸۹ در سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسیده و مقصد بسیاری از گردشگران است.

یکی دیگر از مکان‌هایی که می‌توانید برای خرید سوغات تبریز به آنجا بروید، بازار کفاشان است. این بازار محل دوخت و عرضه کفش‌های دست‌دوز است که انواع کفش‌ها با رنج قیمتی متفاوت در آن پیدا می‌شوند. از دیگر بازارهای خرید سوغات تبریز، می‌توان به خانه سفال تبریز اشاره کرد که در آن، انواع محصولات سفالی به فروش می‌رسند.

برای خرید آجیل و خشکبار تبریز، می‌توانید علاوه‌ بر بازارهای سنتی به مغازه مهدوی (ابتدای بازار شیخ صفی)، آجیل‌سرای تبریز (بلوار ۲۹ بهمن) و آجیل تواضع (جنب دانشگاه تبریز) مراجعه کنید. همچنین اگر به‌ دنبال تهیه انواع شیرینی سنتی و لذیذ تبریزی نیز هستید، انواع شیرینی‌فروشی‌های شهر مانند قنادی جام‌جم، قنادی افتخاری، قنادی تشریفات، قنادی رکس، خانه حلوای تبریز و… مکان‌های مناسبی برای تهیه این سوغاتی های تبریز هستند.

سوغات تبریز را از کجا بخریم

سفری به یاد ماندنی با خرید بهترین سوغات تبریز

تبریز شهری زیبا با بناهای تاریخی است که خوراکی‌های لذیذ و خوش‌طعم آن و صنایع‌دستی اصیل و سنتی‌اش، بخش مهمی از سفر شما به این شهر را به خود اختصاص می‌دهند. در این مطلب، ما سعی کردیم تا گشتی میان سوغات تبریز بزنیم و بهترین و معروف‌ترین آن‌ها را به شما معرفی کنیم. تبریز شهری با شیرینی‌های سنتی و خوش‌عطر، عسل طبیعی و باکیفیت، پنیری سالم و خوش‌طعم، آجیل و خشکبار خوشمزه و صنایع‌دستی ارزشمند است. اگر قصد سفر به تبریز را دارید پیشنهاد میکنیم سری هم به شهر خوی بزنید و از جاهای دیدنی خوی نیز دیدن کنید.

اگر به این شهر سفر کردید، از سوغات تبریز غافل نشوید و حتما گشت‌وگذار در بازارهای آن را در برنامه خود قرار دهید. برای رزرو هتل یا اقامتگاه در تبریز به بخش رزرو هتل تبریز در سایت فلای تودی مراجعه کنید. فراموش نکنید که شما نیز در بخش نظرات، تجربه‌ها و پیشنهادهای خود را در زمینه خرید سوغات تبریز با ما به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید:

سوغات قزوین | از خوراکی تا صنایع دستی

سوغات اصفهان | از نصف جهان چه چیزی بخریم؟!

سوالات متداول درباره سوغات تبریز

انواع سوغات تبریز کدام‌اند؟

سوغات تبریز را می‌توان به‌طور کلی به خوراکی‌های اصیل و خوشمزه و صنایع‌دستی دسته‌بندی کرد.

سوغات تبریز را از کجا تهیه کنیم؟

بازار سنتی تبریز، بازار کفاشان، خانه سفال تبریز، قنادی‌های سطح شهر مانند قنادی جام‌جم، قنادی رکس، مغازه افتخاری، قنادی تشریفات، آجیل تواضع و آجیل‌سرای تواضع مکان‌های مناسبی برای این منظور هستند.

بهترین شیرینی‌های سوغات تبریز کدام‌اند؟

باقلوا، نوقا، اریس، بستنی خشک، چورتمه، شیرینی کنجدی، شیرینی لطیفه، لوز، باسلوق، حلوا بزرک، حلوا گردویی، شیرینی پیچ انگشتی، قرابیه و رشته ختایی.

بهترین صنایع دستی سوغات تبریز چیست؟

قالی، تابلو فرش، گلیم، جاجیم، ورنی، چرم و کفش چرم، محصولات چاپ کلاقه‌ای و محصولات نگارگری، حجاری، نقره‌کاری، نقره‌کوبی، سفال‌گری و منبت‌کاری.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید