شاید شهر خوی مهم‌ترین نقطه آذربایجان غربی نباشد، اما بدون شک یکی از قدیمی ترین و پر قصه ترین شهرهای ایران است. جاهای دیدنی خوی تنها به طبیعت فوق‌العاده‌اش خلاصه نمی‌شود. قدیمی ترین کلیساهای ایران، حمام‌ها، مساجد و خانه های قدیمی و از همه مهم تر آرامگاه شمس تبریزی به تنهایی نمایانگر اهمیت شهر خوی هستند. اگر دوست دارید با دیدنی های خوی بیشتر آشنا شوید یا افسانه‌ها و تاریخ پرفراز و نشیب این شهر برایتان جذابیت پیدا کرده است در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌تودی با ما همراه باشید.

آرامگاه شمس تبریزی خوی | شاعر و عارف معروف ایرانی

آرامگاه شمس تبریزی، یکی از مهمترین جاهای دیدنی در شهر خوی است. این آرامگاه محل دفن شمس تبریزی، عارف و شاعر ایرانی است که نقش مهمی در زندگی و آثار مولانا داشت. آرامگاه شمس تبریزی در فاصله سه کیلومتری از مرکز شهر خوی، در بین خانه‌های بلوار شمس تبریزی و در محله امامزاده قرار دارد.

آرامگاه شمس تبریزی در کنار اهمیت تاریخی معماری جالبی هم دارد. این آرامگاه یک مناره و یک سردیس دارد و جالب اینجاست که مناره آرامگاه شمس تبریزی از شاخ‌های قوچ ساخته شده و ارتفاع آن حدود ۱۵ متر است. سردیس شمس تبریزی نیز در محوطه آرامگاه از جنس سنگ مرمر ساخته شده که او را در حال تفکر نشان می‌دهد. بدنیست بدانید که سردیس شمس تبریزی در سال ۱۳۴۲ توسط مجسمه‌ساز معروف ایرانی، ابوالحسن صدیقی ساخته شده است.

اگر ۵۰ سال پیش به شهرستان خوی سفر می‌کردید، می‌توانستید مناره شمس تبریزی را در وسط باغ مشجری در گوشه شمال‌غربی شهر خوی مشاهده کنید، اما امروزه این مکان دیدنی خوی در میان ساخت‌وسازهای جدید شهری کمی تغییر شکل داده است.

جاهای دیدنی خوی 1

در سفر به استان آذربایجان غربی، فقط سراغ جاهای دیدنی ارومیه نروید و سفری کوتاه را به شهر خوی تجربه کنید. بازدید از آرامگاه شمس تبریزی را در صدر فهرست جاهای دیدنی خوی قرار دهید. این بنا علاوه بر زیبایی بصری نمادی از عشق و عرفان و یادآور تاثیر عمیق شمس تبریزی بر مولانا و ادبیات فارسی است.

بازار خوی | از قدیمی‌ ترین بازارهای سرپوشیده ایران

بازار خوی یک مرکز تجاری برای خریدهای لوکس نیست. این بازار قدیمی یکی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری خوی به حساب می‌آید. بازار خوی که به نام بازار قیصریه در میان مردم محلی شناخته می شود نزدیک به ۸۰۰ سال قدمت دارد و یکی از قدیمی‌ترین بازارهای سرپوشیده ایران است.

بازار قدیمی خوی در مرکز شهر قرار گرفته و از دو بخش اصلی تشکیل می شود: بخش قدیمی و بخش جدید. بخش قدیمی بازار در دوران صفویه ساخته شده و معماری کلاسیک منحصربه‌فردی دارد. این بخش از بازار دارای طاق‌های بلند و قوس‌های زیبا است و در آن می‌توانید انواع صنایع دستی، سوغات خوی و کالاهای مدرن‌تر و متنوع را با قیمت مناسب خریداری کنید.

جاهای دیدنی خوی 2

بخش مدرن‌تر بازار هم قدمت زیادی دارد و به دوران قاجار بازمی گردد. بازار قدیمی قیصریه از آن جهت جزو جاهای دیدنی خوی به حساب می‌آید که علاوه بر جنبه تجاری، دارای جنبه فرهنگی و تاریخی نیز هست و می‌تواند به عنوان یک موزه زنده، بخشی از تاریخ و فرهنگ ایران را به نمایش بگذارد. اگر به تاریخ، معماری و البته گشت و گذار در میان مغازه‌ها و غرفه‌های قدیمی سوغاتی علاقه دارید، بازدید از بازار قدیمی خوی را به عنوان یکی از بهترین جاهای دیدنی خو ی فراموش نکنید.

دروازه سنگی خوی | از آثار ملی ایران

دروازه سنگی خوی، یکی از  معروف ترین جاهای دیدنی داخل شهر خوی است. این دروازه تاریخی، تنها دروازه باقی‌مانده از حصار شهر خوی است که در گذشته برای حفاظت از شهر در برابر حملات دشمنان ساخته شده بود. دروازه سنگی خوی در جنوب شرقی شهر خوی قرار دارد و به طرف شهر سلماس باز می‌شود.

این دروازه از دو قسمت تشکیل شده است: یک قسمت آجری در ضلع شمالی و یک قسمت سنگی در ضلع جنوبی. قسمت آجری دروازه به سبک جناقی ساخته شده و معماری و تزئینات جذابی دارد. قسمت سنگی دروازه نیز به شکل طاقی است که دو شیر سنگی در دو طرف آن حک شده اند.

تاریخ دقیق ساخت دروازه سنگی خوی مشخص نیست، اما برخی از کارشناسان آن را به دوره ایلخانیان نسبت می‌دهند. با این حال، سبک معماری دروازه شباهت زیادی به بناهای تاریخی دوره قاجار دارد، بنابراین احتمال ساخت آن در این دوره نیز وجود دارد. دروازه سنگی خوی در سال ۱۳۱۰ خورشیدی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و درحال حاضر یکی از جاذبه های دیدنی شهر خوی به حساب می‌آید.

جاهای دیدنی خوی 3

کلیسای سورپ سرکیس خوی | کلیسایی به جا مانده از قرن چهارم

کلیسای سورپ سرکیس داستان جالبی دارد. این کلیسا به نام سرکیس گابادوکیان از مبلغان مسیحی قرن سوم میلادی نامگذاری شده است. یک مبلغ مسیحی که به دست شاپور ساسانی به قتل رسید. البته قدمت این کلیسا و تاریخ ساخت آن به یک قرن پس از مرگ سرکیس و قرن چهارم میلادی بازمی گردد.

لازم به ذکر است که کلیسای سورپ سرکیس یک بار در دوران صفویه به طور اساسی بازسازی شد. اما مورد دیگری که این کلیسا را از سایر عبادتگاه های مسیحی جدا کرده و آن را در دسته جاهای دیدنی خوی قرار می‌دهد، معماری جالب این کلیسا است. معماری کلیسای سورپ سرکیس از معابد زرتشتی ایرانی الهام گرفته شده و پلانی مستطیل شکل دارد. اگر به ماجراجویی های تاریخی و البته معماری تلفیقی علاقه دارید، بازدید از کلیسای سورپ سرکیس را به عنوان یکی از جالب ترین دیدنی های خوی در سفر به این شهر از دست ندهید.

جاهای دیدنی خوی 4

مقبره آل یعقوب خوی

مقبره آل یعقوب یکی از مهم ترین جاهای دیدنی داخل شهر خوی به شمار می‌رود. این مسجد قدیمی که در کنار بازار قدیمی خوی قرار گرفته، در حقیقت آرامگاه شخصی به نام میر یعقوب کوه کمری است. میریعقوب کمری در گذشته یکی از عادل‌ترین قاضی‌های شهر خوی بوده، به طوری که هنوز مردم بومی این شهر و قدیمی‌ترها درباره عدالت و درستکاری او مثال‌ها و نقل‌قول‌های زیادی می‌آورند.

این عالم بزرگ پس از مرگ در حیاط خانه خودش به خاک سپرده شد. این موضوع باعث شد که مقبره ال یعقوب به یکی از مناطق دیدنی خوی تبدیل شود. خانه یا مقبره آل یعقوب با مصالحی مثل سنگ و آهن ساخته شده و نمایی مستطیل شکل دارد. خانه ال یعقوب علاوه بر طراحی داخلی، از بیرون هم نمای جذابی دارد. اگر جاهای دیدنی خوی با عکس را جست و جو کنید، می‌توانید نمای بیرونی این خانه را با کاشی های هفت رنگی که با طرح گل و بوته و شیر و خوشید تزیین شده است، مشاهده کنید.

در کنار کاشی‌ها، نمای بیرونی خانه با کتیبه ای از آیات قرآن که روی دیوار بیرونی خانه نصب شده است، تکمیل می‌شود. مقبره آل یعقوب در و پنجره‌های زیادی دارد که همگی سفیدرنگ هستند و نمای فوق‌العاده زیبایی به دکور داخلی و نمای بیرونی این عمارت داده‌اند. اگر به عکاسی از خانه های قدیمی، کاشی کاری و آینه کاری‌های سنتی و البته داستان‌های جالب تاریخی علاقه دارید، مقبره آل یعقوب از آن دسته جاهای دیدنی خوی است که نظرتان را جلب می‌کند.

جاهای دیدنی خوی 5

خانه کبیری خوی | تماشای معماری و فرهنگ

خانه کبیری یک بنای قدیمی و اولین موزه شخصی شمال غرب ایران است. این موزه در حقیقت خانه شخصی به نام حاج میر اسماعیل کبیری بوده و در حال حاضر در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار گرفته است. خانه کبیری یکی از ارزشمندترین جاذبه های گردشگری خوی به حساب می‌آید. در این مکان می‌توانید آثار سنگی، سفالی، فلزی و شیشه‌ای مربوط به دوران هزاره اول قبل از میلاد تا دوران قاجار را ببینید. علاوه بر آثار تاریخی در این موزه آثاری در خصوص مردم‌شناسی و فرهنگ شمال غرب در نیز به نمایش گذاشته شده است.

اما این تنها دلیلی نیست که خانه کبیری را به یکی از دیدنی های خوی تبدیل کرده است. خانه کبیری معماری جالبی دارد. در حیاط بزرگ این خانه دو ساختمان وجود دارد که یکی در قسمت شمالی و دیگری در قسمت جنوبی حیاط قرار گرفته‌اند. ساختمان جنوبی به دلیل عدم توجه در سال های اخیر تقریبا مخروبه شده و سقف آن فرو ریخته است. اما داخل ساختمان شمالی می‌توانید گچ کاری و نقاشی‌های بسیار زیبایی را مشاهده کنید. اگر به بازدید از آثار باستانی و بررسی معماری‌های کلاسیک علاقه‌مند هستید، باید خانه کبیری را حتما ببینید.

جاهای دیدنی خوی 6

مسجد داش آغلیان خوی | از آثار ملی ایران

مسجد داش آغلیان برای علاقه مندان به داستان و افسانه یکی از بهترین جاهای دیدنی خوی به حساب می‌آید. به عقیده مردم محلی این مسجد در حقیقت خانه فردی درستکار و از نوادگان پیامبر بوده است. او در شب عاشورا خواب می‌بیند که چند زن سیاه پوش در حیاط خانه‌اش هستند. زن‌ها دور سنگی در حیاط ایستاده و گریه می‌کردند. صاحب مسجد از خواب پریده و سراسیمه به سمت سنگ می‌رود و در کمال تعجب چند قطره روی سنگ می‌بیند. این رویا باعث می‌شود که او خانه‌اش را به مسجد تبدیل کند.

این فرد نام مسجد را داش آغلیان می‌گذارد. داش آغلیان در زبان ترکی به معنای سنگ گریان است. جالب اینجاست که این سنگ افسانه‌ای همچنان در مسجد نگهداری می‌شود و شما می توانید در بازدید از مناطق دیدنی خوی این سنگ پر قصه را از نزدیک ببینید. مسجد داش آغلیان در سال ۱۳۷۸در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و امروزه از اماکن مذهبی و دیدنی های خوی محسوب می‌شود.

جاهای دیدنی خوی 7

آبشار بدلان | طبعیت زیبای خوی

آبشار بدلان یکی از زیباترین جاهای سرسبز خوی است. این آبشار در دامنه کوه اورین قرار دارد و از چشمه‌های آب جوشیده از دل کوهستان سرچشمه می‌گیرد. آبشار بدلان در رده بلندترین آبشارهای استان آذربایجان غربی قرار دارد و از ارتفاع ۵۰ متری به پایین می‌ریزد.

پرباران بودن و حاصلخیزی خاک اطراف آبشار، طبیعت فوق العاده‌ای را در این منطقه به وجود آورده است. همین طبیعت زیبا و سرسبز روستای بدلان و روستای پسک که در مسیر دسترسی به آبشار قرار گرفته‌اند، به همراه انبوه باغات میوه و درختان بلند سپیدار باعث شده تا این آبشار و طبیعت اطرافش یکی از بهترین جاهای دیدنی خوی باشد.

جاهای دیدنی خوی 8

آبشار بدلان در فاصله ۲۴ کیلومتری شهر خوی واقع شده و برای رسیدن به آن باید از مسیر جاده خوی به بدلان عبور کرد. اگر زیاد اهل طبیعت گردی نیستید، نیازی به نگرانی نیست، مسیر دسترسی به آبشار آسان و برای همه افراد قابل دسترس است. از سمتی در اطراف آبشار بدلان، امکانات رفاهی مختلفی مانند پارکینگ، آلاچیق، سرویس بهداشتی، رستوران و همچنین مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری نیز وجود دارد که می‌توانید از آنها برای لذت بردن از طبیعت زیبای این منطقه استفاده کنید.

اگر قصد دارید این آبشار و روستای بدلان را در دسته روستاهای گردشگری خوی قرار دهید، فراموش نکنید که زمان سفرتان در این انتخاب مهم است. بهترین زمان برای بازدید از آبشار بدلان، فصل بهار و تابستان است. در این فصل‌ها، آبشار پرآب است و منظره‌ بسیار زیبایی را به وجود می‌آورد. اگر به دنبال استراحت در فضایی و آرام و دلنشین هستید، روستا و آبشار بدلان یکی از بهترین جاهای دیدنی اطراف شهر خوی برای این کار است.

جهنم دره | تماشای طبیعت خوی

جهنم دره، یکی از زیباترین جاهای سرسبز خوی است. یکی از مواردی که زیبایی جهنم دره را دو چندان می‌کند، ایل و منظره زیبای چادرهای عشایر است. این دره زیبا و کوهستانی، یکی از مسیرهای کوچ ایل بزرگ شاهسون محسوب می‌شود. این دره شگفت انگیز در نزدیکی یکی از روستاهای گردشگری خوی به نهم قریس قرار گرفته است.

از سمتی  عبور رودخانه خروشان خیاوچایی از میان این مکان دیدنی خوی سبب ایجاد مناظر بی‌نظیری در داخل این دره کوهستانی شده است. صخره‌های سنگی گاه هولناک در کنار کوه‌های بلند و خشن با شیب زیاد، رودخانه خروشان خیاوچایی و پوشش گیاهی غنی، جهنم دره را به یکی از مقاصد طبیعت گردی ایده آل و بهترین جاهای دیدنی خوی تبدیل کرده است.

تمپلیت عکس بلاگ تکی

یکی دیگر از زیبایی های این دره، آبشار زیبای گورگور محسوب می‌شود. در زیر این آبشار حوضچه‌ای کوچکی پر از ماهی‌های قزل‌آلا تشکیل شده و نمایی رویایی به آن بخشیده است. با یخ زدن آبشار در فصل زمستان شما می‌توانید  یکی از زیباترین چهره های آبشار گورگور را از نزدیک ببیند. البته به جز آبشار گورگور چشمه‌های متعددی هم در دل این دره از زمین می‌جوشند که در میان آن‌ها، چشمه آب گرم ملک سویی با خواص درمانی بسیار، یکی از مشهورترین و معروفترین این چشمه ها است.

برای رسیدن به دره، باید مسیر جاده خوی به چالدران را از جاده زرآباد پیش رو بگیرید. پس از طی مسافت تقریبی ۲۶ کیلومتر، وارد مسیر فرعی روستای قریس شده و خود را به جهنم دره در نزدیکی روستا برسانید. جهنم دره یکی از معروفترین مناطق دیدنی خوی است که سفر به خوی بدون بازدید از آن ناتمام می‌ماند.

منطقه شکار ممنوع زرآباد | جاهای دیدنی اطراف شهر خوی

منطقه شکار ممنوع زرآباد، یک منطقه کوهستانی و از جاهای سرسبز خوی است. اگر در طبیعت خوی به دنبال منطقه‌ای بکر و خوش آب و هوا هستید، زرآباد یکی از بهترین جاهای دیدنی اطراف شهر خوی برای استراحت و طبیعتگردی است. این نقطه سال‌ها است که به دلیل وجود حیات وحش به عنوان منطقه شکار ممنوع شناخته می‌شود.

زرآباد آب و هوایی معتدل و پوشش گیاهی مناسبی دارد، همین مسئله باعث شده که این منطقه به محل مناسبی برای زندگی جانوران مختلف تبدیل شود.منطقه شکار ممنوع زرآباد، یک منطقه کوهستانی و از جاهای سرسبز خوی است. اگر در طبیعت خوی به دنبال منطقه‌ای بکر و خوش آب و هوا هستید، زرآباد یکی از بهترین جاهای دیدنی اطراف شهر خوی برای استراحت و طبیعت گردی است.

در کنار نقش مهمی که زرآباد در بقای حیات وحش و طبیعت خوی دارد، این منطقه یکی از زیباترین جاهای دیدنی در شهر خوی نیز به حساب می‌آید. زرآباد در مرتفع ترین نقطه کوه سولوز و پیرعنبر قرار گرفته و رودخانه زیبای آق چای از آن می گذرد. سواحل بی نظیر این رود و طبیعت سرسبز اطراف آن، چشم اندازی فوق العاده به وجود آورده و این منطقه را به یکی از بی نظیر ترین دیدنی های خوی تبدیل کرده است.

جاهای دیدنی خوی 9

مسجد مطلب خان خوی | تماشای معماری دوره های مختلف

مسجد مطلب خان یک مسجد روباز و از جالبترین جاذبه های گردشگری خوی به حساب می‌آید. این مسجد معماری منحصر به فردی دارد و جزو معدود آثاری با معماری تلفیقی دوره های مختلف تاریخی در ایران است. اگرچه مسجد مطلب خان در دوره قاجار تجدید بنا شده، اما قدمت آن به دوره ایلخانی بازمی‌گردد و سبک معماری آن به دوره سلجوقی تعلق دارد.

وقتی پا به مسجد مطلب خان بگذارید با یک هشت ظلعی مواجه می‌شوید که شبستانی بزرگ و به شکل مربع دارد. یک هشت ظلعی که اطراف آن با حجره‌های دو طبقه و شاه ‌نشین‌ پر شده است. این مسجد برخلاف بسیاری از مساجد و بناهای تاریخی فاقد هرگونه تزئینات است. تنها قسمت تزئین شده این مسجد قسمت فوقانی بالای محراب است که با مقرنس‌ های درشت گچی آرایش داده شده‌ است.

جاهای دیدنی خوی 11

جاهای دیدنی خوی، بهشتی گمشده در دل کوهستان

خوی از دسته شهرهایی است که داستان های زیادی برای گفتن دارد. اگرچه شهر خوی مساحت زیادی ندارد، اما پر از بناهای باستانی و خانه های قدیمی است. اگر قصد دارید از خطه آذربایجان دیدن کنید، پیشنهاد می کنیم دیدنی ها و طبیعت خوی را از قلم نیندازید. حتی می‌توانید با خرید بلیط و رزرو هتل خوی به راحتی خودتان را به این شهر زیبا برسانید.

اما اگر اهل این شهرستان زیبا هستید و یا به مناطق دیدنی خوی سر زده و از آن ها بازدید کردید، خوشحال می شویم نظرتان را با کاربران فلای تودی به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی خوی

قدمت شهر خوی به چه زمانی بازمی گردد؟

تاریخ دقیق تاسیس خوی مشخص نیست، اما شواهد نشان می‌دهد قدمت این شهر حداقل به قرن هفتم میلادی بازمی‌گردد و در طول تاریخ به دلیل موقعیت استراتژیک خود در مرز ایران و ترکیه، اهمیت نظامی و تجاری داشته است.

بهترین زمان سفر به خوی کدام است؟

شهر خوی به طور کلی منطقه‌ای سردسیر است، این شهر زمستان‌های سرد و بهار و تابستان معتدلی دارد.

سوغات خوی چیست؟

تخمه، گل محمدی، گلاب و همچنین عسل از مهمترین سوغات خوی هستند.

غذای محلی خوی چیست؟

آبگوشت لاخولی معروفترین غذای محلی شهر خوی است.

صنایع دستی خوی چیست؟

نمد و فرش صنایع‌ دستی معروف شهر خوی هستند.

2 نظرات

  1. باسلام شهرستان خوی در کنار اینا صدها جای دیدنی و تاریخی دارد از جمله کاروانسرای خان،کاروانسرای میرزاهاشم،کاروانسرای شاه عباس،پل هوایی محل اتصال ایران اروپا،پل خاتون،کلیسای مهلذان ،کلیسای قریس،آرامگاه جهان پهلوان پوریای ولی،مسجد تاریخی شاه ،مسجد ملاحسن،امامزاده سیدبهلول و میرهادی،جاهای طبیعی خوی شهرتوریستی فیرورق(پئره)،روستاهای گردشگری پسک و بدلان،منطقه حفاظت شده مراکان،ابولفضل اوجاغی،باغ تاریخی دلگشا،پارک جنگلی پئره،پارک کوهستانی فنایی(بام خوی)،از جمله مجتمع های تجاری مدرن آنا آتا،شمس،ایران زمین و انواع پاساژ و بوتیک،بازارچه مرزی خوی و…

    • سلام دوست عزیز
      ممنون از توجهتون.. خوشحالیم که این مطلب رو دوست داشتید، بله قطعا جاهای دیدنی خوی تنها محدود به این موارد که ما معرفی کردیم نیست و این شهرستان جاذبه های گردشگری زیادی داره همونطور که اشاره کردید. به خاطر محدودیت هایی که وجود داره ما در این مطلب سعی کردیم فقط چند مورد از مهمترین ها رو به شما و مخاطبان معرفی کنیم..

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید