پاسارگاد شیراز یکی از سرمایه‌های ارزشمند ایران و محل آرامگاه ابدی کوروش کبیر است. مجموعه پاسارگاد در بخش شمالی استان فارس و در دشت حاصلخیز مرغاب قرار دارد. این مجموعه عظیم چند سازه ارزشمند دارد که بازمانده نخستین پایتخت سلسله هخامنشیان هستند و توسط کوروش گسترش پیدا کرده‌اند. مجموعه پاسارگاد از لحاظ تاریخی متعلق به سه دوره ماقبل تاریخ، آثار تاریخی قبل از سلسله هخامنشی و دوران هخامنشیان است. اگر چه آرامگاه کوروش برجسته‌ترین جاذبه این مجموعه به حساب می‌آید، اما سازه‌های تاریخی دیگری مانند باغ پادشاهی پاسارگاد، دو کوشک، آرامگاه کمبوجیه، کاروانسرای مظفری، آب‌نماهای باغ شاهی و… هم در این مجموعه وجود دارد که ارزش بازدید از پاسارگاد شیراز را دو چندان کرده‌اند. برای آنکه با این گنجینه ملی ارزشمند بیشتر آشنا شوید، تا انتهای این مطلب با مجله گردشگری فلای تودی همراه باشید.

معرفی پاسارگاد شیراز

پاسارگاد، نخستین پایتخت فرماندهی امپراتوری هخامنشی بود که در قرن ششم قبل از میلاد، توسط کوروش نخستین پادشاه این سلسله بنا شد. معماری باشکوه و هنر به کار رفته در مجموعه کاخ‌ها و باغ‌های پاسارگاد و همچنین مقبره کوروش، همگی نمونه‌های بارزی از تمدن ایران باستان هستند. دلیل ساخت مجموعه پاسارگاد در این مکان به درستی مشخص نیست، اما احتمال می‌رود که به دلایل نظامی و یا طبیعت زیبا و آب وهوای خوب این منطقه بوده باشد. از آنجایی که امپراتوری هخامنشی به تنوع فرهنگ‌ها اهمیت می‌داد، پاسارگاد نیز نمونه بارزی از تمدن چند فرهنگی در آسیای غربی بود. این مجموعه پاسادر سال ۲۰۰۴ به عنوان پنجمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

Link 1تخت جمشید؛ نماد شکوه هخامنشیان

موقعیت جغرافیایی پاسارگاد

قدمت دشت پاسارگاد که در ۱۳۰ کیلومتری شمال شهر شیراز واقع شده و به وسیله رودخانه پلوار آبیاری می‌شود، به دوره میانی پارینه سنگی باز می‌گردد. اما قرار گرفتن مجموعه پاسارگاد در این دشت دورافتاده بهترین دلیل سفر به آن است.

آرامگاه کوروش بزرگ

معماری پاسارگاد

در ساخت بناهای پاسارگاد، مصالح متفاوتی بکار رفته است که از آن جمله می توان به سنگ، آجر، خشت خام، سنگ مرمر سیاه وسنگ سفید آهکی و …اشاره کرد. همچنین از چوب برای پوشش سقف استفاده شده و رنگ آجرهای بکار رفته در این مجموعه نیز قرمز است. در ادامه، بخش‌های مختلف و جاهای دیدنی پاسارگاد شیراز به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

آرامگاه کوروش بزرگ

آرامگاه کوروش بزرگ

آرامگاه کوروش بزرگ مشهورترین و برجسته‌ترین بنای پاسارگاد محسوب می‌شود. نزدیک به ۲۵ قرن است که کوروش، نخستین پادشاه هخامنشی در این مقبره آرمیده است. این بنای مکعبی شکل که در ابتدا به مقبره مادر سلیمان شهرت داشت، روی شش پله قرار گرفته و حدود ۱۲ متر ارتفاع دارد. آرامگاه کوروش از تمامی بخش‌های دشت مرغاب قابل مشاهده است و توجه هر کسی را پس از ورود به این منطقه جلب می‌کند. آرامگاه کوروش، شباهت زیادی با گور دختر در بوشهر و مقبره‌ای در شهر باستانی ساردیس ترکیه دارد.

آرامگاه کوروش بزرگ

باغ پادشاهی پاسارگاد

باغ پادشاهی پاسارگاد که به نام پردیس کوروش نیز معروف است، یکی از قدیمی‌ترین باغ‌های ایرانی محسوب می‌شود و قرن‌ها به عنوان الگویی برای باغ‌سازی ایرانی بود. این باغ که توسط کوروش بزرگ ساخته شده، در گذشته مملو از انواع درختان، گل‌ها و پرندگان گوناگون بود و با سیستم گردش آب در جوی‌های سنگی آبیاری می‌شد. در دو طرف باغ هم دو کوشک برای استراحت و تماشای باغ تعبیه شده است.

کاخ دروازه پاسارگاد

کاخ دروازه پاسارگاد که در شمال شرقی آرامگاه کوروش قرار دارد، با نام «کاخ ورودی» نیز شناخته می‌شود. این کاخ تالاری، هشت ستون سنگی داشته و کف کاخ دو لایه سنگفرش دارد. کامل‌ترین نقشی که در پاسارگاد باقی مانده، نقش انسان بالداری است که بر درگاه شمال غربی این کاخ حکاکی شده و بر بالای این نقش هم کتیبه‌ای به سه زبان وجود داشته که در حال حاضر اثری از آن به چشم نمی‌خورد.

کاخ بار عام پاسارگاد

این کاخ، از دیگر بناهای تاریخی پاسارگاد شیراز است و تنها ستون باقیمانده از مجموعه پاسارگاد را می‌توان در آن پیدا کرد. کاخ بار عام که بیش از ۲۵۵۰ سال قدمت دارد، در گذشته محلی برای پذیرایی از مهمانان دربار پادشاه بوده و به نوعی نخستین مقرر سازمان ملل است که برای اولین بار اندیشه‌های والای انسانی و حقوق بشر در آن به اشتراک گذاشته شد. این کاخ در ابتدا هشت ستون داشته که اکنون تنها یک ستون ۱۳ متری از آن به یادگار مانده است.

کاخ بار عام پاسارگاد

کاخ اختصاصی پاسارگاد

کاخ اختصاصی نیز در مجموعه پاسارگاد و در فاصله نزدیک به ۱٫۵ کیلومتری آرامگاه کوروش قرار دارد. کاخ دروازه، دو کوشک، سنگ نگاره انسان بالدار، زندان سلیمان در شمال محوطه، برج سنگی، آب‌نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، ساختارهای دفاعی تل تخت یا تخت سلیمان واقع بر یک تپه در شمال محوطه اصلی، کاروانسرای مظفری، محوطه مقدس، تنگه بلاغی و مجموعه سلطنتی در مرکز محوطه اصلی و… از دیگر بخش های پاسارگاد شیراز هستند.

دسترسی به پاسارگاد شیراز

ساده‌ترین راه برای بازدید از پاسارگاد، سفر به شیراز با استفاده از هواپیما است. در این حالت، پس از خرید بلیط هواپیما شیراز، می‌توانید با تاکسی و خودرو از جاده اصفهان، خودتان را به سعادت شهر مرکز شهرستان پاسارگاد برسانید. چنانچه قصد دارید با ماشین شخصی به پاسارگاد سفر کنید، ابتدا از شهر خود به سمت شیراز حرکت کنید و با ورود به جاده شیراز – اصفهان خود را به سعادت شهر برسانید. سپس ۲۰ کیلومتر از این شهر گذر کرده و از طریق جاده فرعی به سمت روستای «مادر سلیمان» بروید. از این روستا تا مجموعه تاریخی پاسارگاد تقریبا ۴۰ کیلومتر فاصله است.

شرایط بازدید از پاسارگاد شیراز

این بنای تاریخی در تمامی ایام هفته باز است و در روزهای ۱۴ خرداد، ۲۲ بهمن، نهم و دهم محرم، ۲۸ صفر، ۲۱ رمضان و ۲۵ امکان بازدید از آن وجود ندارد. همچنین، این مجموعه در روز جمعه الوداع (آخرین جمعه ماه رمضان) تا ساعت ۲:۳۰ تعطیل است. همچنین، بد نیست بدانید که پاسارگاد در ۱۳۰ کیلومتری شیراز قرار گرفته و فاصله پاسارگاد تا شیراز با توجه به وضعیت ترافیک، در عرض ۲-۱٫۵ ساعت طی می‌شود. اگر قصد سفر به شیراز را دارید، هتل ارگ شیراز یکی از گزینه های خوب پیش روی شما است.

بازدید از پاسارگاد

ساعات بازدید از محوطه میراث جهانی پاسارگاد

فصل بهار و تابستان

ساعات فروش بلیط: ۸:۰۰ تا ۱۹:۰۰

پایان ساعت بازدید: ۱۹:۳۰

فصل پاییز و زمستان

ساعات فروش بلیط: ۸:۰۰ تا ۱۷:۰۰

پایان ساعت بازدید: ۱۷:۳۰

همچنین قیمت بلیط برای هر گردشگر ایرانی، ۵۰۰۰ تومان و برای گردشگران خارجی ۵۰۰۰۰ تومان است.

آدرس پاسارگاد شیراز روی نقشه

بهترین زمان برای بازدید از مجموعه پاسارگاد

بهترین زمان بازدید از پاسارگاد، فصل بهار به دلیل نسیم خنک و زیبایی های طبیعی شیراز در این فصل و برنامه های متنوع در ایام نوروز است. همچنین، شیراز در اردیبهشت عطر و بوی دیگری دارد. بهترین آب و هوای شیراز را در فصل پاییز می‌توانید تجربه کنید. اما از آنجایی که دلیل سفر بسیاری از ایرانیان به پاسارگاد، بازدید از مقبره کوروش است، روز هفتم آبان که با عنوان «روز کوروش» شناخته می‌شود، نیز جمعیت بسیاری به پاسارگاد سفر می‌کنند و تمامی هتل های شیراز رزرو شده اند.

پاسارگاد، باارزش‌ترین میراث ماندگار ایرانی

مجموعه تاریخی پاسارگادهمچون آرامگاه حافظ شیرازی ، یکی از بهترین جاذبه های گردشگری شیراز و یادآوری شکوه تاریخ غنی ایران‌زمین است و داستان‌های جذاب از تاریخ غنی این مرز و بوم را برای گردشگران روایت می‌کند. به همین دلیل، بسیاری از مسافرانی که به شیراز سفر می‌کنند، بازدید از این مجموعه را در اولویت قرار می‌دهند. در این مطلب هر چیزی را که باید درباره بازدید از پاسارگاد شیراز بدانید، در اختیار شما قرار دادیم.

آیا تابه‌حال از این مجموعه تاریخی بازدید کرده‌اید؟ به نظر شما کدام یک از بخش‌های پاسارگاد در مقایسه با سایرین زیباتر و جذاب‌تر است؟

سوالات متداول درباره پاسارگاد شیراز

مهمترین دیدنی‌های پاسارگاد کدامند؟

آرامگاه کوروش بزرگ، کاخ دروازه پاسارگاد، کاخ بار عام، آرامگاه کمبوجیه و کاخ اختصاصی پاسارگاد از جمله مهمترین جاهای دیدنی پاسارگاد هستند.

پاسارگاد کجای شیراز است؟

مجموعه تاریخی پاسارگاد در سعادت شهر و کیلومتر ۲۰ جاده اصفهان قرار دارد.

پاسارگاد چند کیلومتری شیراز است؟

پاساردگاد تقرییا ۱۳۰ کیلومتر با شیراز فاصله دارد و برای طی‌کردن این فاصله باید ۲-۱.۵ در راه باشید.

1 نظر

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید