فرقی نمی‌کند ساکن شهر تهران هستید یا در شهرهای دیگر زندگی می‌کنید؛ در هر دو صورت، نام خیابان ولیعصر را شنیده‌اید. خیابانی که درختان کهنسال آن سر به‌ فلک کشیده‌اند و تبدیل به سایه‌بانی زیبا برای عابرانی شده‌اند که قصد دارند تجربه‌ای ناب از تهران‌گردی را به خودشان هدیه دهند. خیابان ولیعصر تهران، تنها یک خیابان نیست، بلکه گذرگاهی برای تاریخ، هنر و فرهنگ ایران است. در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌‌تودی، تصمیم داریم به معرفی خیابان ولیعصر بپردازیم و قلب تپنده تهران را معرفی کنیم. اگر علاقه دارید زیروبم این خیابان را به‌خوبی بشناسید، تا انتها همراه ما باشید. 

در این مطلب از فلای تودی می‌خوانید... پنهان

خیابان ولیعصر | جایی برای تمامی سلیقه ها

خیابان ولیعصر تهران، خیابانی است که شهرتش محدود به تهران نیست و هر کسی در هر جایی، از آن چیزی شنیده است. با ورود به این خیابان، می‌توانید پیوند بین مدرنیته و سنت را به‌خوبی ببینید. ولیعصر در واقع بهشتی است برای عابرانی که می‌خواهند زیر سایه بلندترین چنارهای تهران قدم بزنند، خاطره‌هایشان را زنده یا حتی در دنج‌ترین گوشه یک کافه، خاطره‌سازی کنند. 

قدم‌زدن در این خیابان، مانند گشت‌وگذار در گوشه‌به‌گوشه یک شهر است. در هر قدم، می‌توانید کافه‌هایی با طراحی‌های خاص‌ و زیبا، لوکس‌ترین مراکز خرید، موزه‌هایی دیدنی و تئاترهایی جذاب با شور و هیاهویی وصف‌ناپذیر را ببینید که هر کدام از آن‌ها، علاقه‌مندان را به خود جذب می‌کنند.  

خیابان ولیعصر تهران

شب‌های‌ ولیعصر نیز به‌اندازه روزهای آن جذاب‌ و دیدنی هستند. چراغ‌هایی که خیابان ولیعصر را روشن می‌کنند، جلوه‌ای از شور و نشاط زندگی را به نمایش می‌گذارند و ولیعصر را به نگینی درخشان در پایتخت تبدیل می‌کنند. بی‌شک این خیابان یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی تهران است که هر کسی را شیفته خود می‌کند. در ادامه، سرگذشت ولیعصر و اطلاعات کامل از جاهای دیدنی آن را برای شما خواهیم گفت. 

معرفی خیابان ولیعصر | شاهراه ارتباطی تهران 

خیابان ولیعصر تهران، رگ حیاتی پایتخت است که قسمت جنوبی تهران را از میدان راه‌آهن به قسمت شمالی‌ شهر در میدان تجریش متصل می‌کند. طول این خیابان حدود ۱۸ کیلومتر است و به همین دلیل هم عناوینی چون طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه و دهمین خیابان طولانی در دنیا را از آن خود کرده‌ است. 

ولیعصر قدیمی‌ترین خیابان تهران به حساب می‌آید که تا به امروز، رویدادهای تاریخی بسیاری را به خود دیده است. در هفتمین روز از دی‌ماه سال ۱۳۹۰ خیابان ولیعصر به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد. محل عبور ولیعصر، از دل تاریخ بوده؛ به‌طوری‌ که با قدم‌زدن در آن، می‌توانید تاریخ معاصر ایران را مرور کنید؛ از کاخ‌های پهلوی گرفته تا بناهای مدرنی که همگی نشان‌دهنده گذر از تاریخ و لمس تنوع فرهنگی و هنری هستند. پس به نحوی این خیابان می‌تواند جزو جاهای دیدنی تهران باشد.

تا قبل از انقلاب اسلامی، نام این خیابان، پهلوی یا همان جاده مخصوص پهلوی بود. بعد از انقلاب، نام آن را به مصدق تغییر دادند؛ اما پس از گذشت ۲  سال و نیم، مجدد تغییر نام صورت گرفت. ولیعصر نامی است که آن را از همان زمان تا به اکنون، روی این خیابان گذاشته‌اند. 

معرفی خیابان ولیعصر

جالب است بدانید در گذشته، عبور از این خیابان برای هر کسی مقدور نبوده و تنها صاحب‌منصبان می‌توانستند از آن عبور کنند. امروزه وجود مراکز تجاری‌ و فرهنگی، پارک‌های بزرگ عمومی، اماکن تفریحی‌ و گردشگری و همچنین رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های متنوع، باعث شده تا ولیعصر تبدیل به یکی از شلوغ‌ترین خیابان‌‌های تهران شود و افراد بسیاری برای گشت و گذار در مراکز خرید تهران یا گذران‌ وقت و تفریح، آن را انتخاب کنند. با گذشت سال‌ها، می‌توان گفت این خیابان همچنان جزو اصلی‌ترین خیابان‌های پایتخت است و نقش مهمی در زندگی روزمره مردم این شهر ایفا می‌کند. 

یکی از نمادهای خیابان ولیعصر تهران، درختان چنار سربه‌فلک‌کشیده آن است. در سال ۱۳۱۸، دو طرف این خیابان را ۱۸ هزار اصله درخت کاشتند که طی شمارشی که در سال ۱۳۹۸ انجام شد، از این تعداد، تنها ۸ هزار اصله باقی‌مانده‌ است. بسیاری از مراکز خرید بزرگ‌ و لوکس، پارک‌های معروف ساعی و ملت، موزه‌های جذاب‌ و دیدنی و رستوران‌های مختلف در این خیابان جای داده‌ شده‌اند. 

مروری بر سرگذشت خیابان ولیعصر 

احداث خیابان پهلوی به سال ۱۳۰۰ بازمی‌گردد. در آن زمان، رضا‌شاه به‌عنوان سردار سپه، تصمیم به ساخت این خیابان گرفت. ساخت نهر و کاشت درختان چنار نیز همزمان با ساخت این جاده آغاز شد. خیابان پهلوی بالا را در سال ۱۳۰۷ به‌دست بلدیه تهران سپردند تا آن را سنگ‌فرش کند. 

در سال ۱۳۰۹، مجلس‌ شورای‌ ملی، قانونی را تحت‌ عنوان گسترش خیابان در تهران تصویب کرد که این قانون مصادف با ورود آسفالت به خیابان‌سازی در شهرها بود. در این زمان بود که برای اولین‌بار، جاده مخصوص پهلوی را قیرریزی کردند. در سال ۱۳۱۰، به‌دلیل سفر ملک فیصل، پادشاه عربستان، خیابان الماسیه، ابتدای خیابان لاله‌زار و میدان توپخانه را آسفالت کردند. یک سال بعد نیز خیابان پهلوی آسفالت شد. علت انتخاب درخت چنار برای کاشت در دو طرف این خیابان، سازگاری آن با آب‌وهوای تهران بود. برای آبیاری این درختان نیز ۲ حلقه‌ چاه در سه‌راه زعفرانیه حفر شد.

تاریخچه خیابان ولیعصر تهران

عبدالله مستوفی، یکی از دیپلمات‌های دوران قاجار و پهلوی، انگیزه ساخت این خیابان را اتصال کاخ مرمر به کاخ سعدآباد می‌دانست. این دولتمرد در کتاب شرح زندگانی‌اش، درباره چگونگی ساخت این خیابان، اینطور نوشته که رضا‌شاه اهمیت زیادی برای درخت‌کاری قائل بوده و دستور داده هر ۲ متر، یک درخت چنار و بین هر ۲ چنار، یک بوته گل‌ سرخ کاشته شود. در نهایت ۱۸ هزار درخت کاشته شد که بعضی از افراد، تعداد درخت‌ها را ۲۴ هزار اصله برآورد کرده‌اند. 

تا سال ۱۳۲۰ عبور از جاده‌ پهلوی مختص درباریان، وزرا، نظامیان و سفرایی بود که دستور شرفیابی به آن‌ها داده شده‌ بود و مردم عادی باید از جاده قدیم شمیران عبور می‌کردند. در شهریور سال ۱۳۲۰، با عبور متفقین از جاده مخصوص پهلوی، انحصار عبور‌و‌مرور از این جاده شکسته شد و از آن پس، عموم مردم نیز اجازه عبور از آن را داشتند. 

در آن سال‌ها، شمیرانات بیشتر چهره ییلاقی داشت و خیابان پهلوی مانند جاده‌ای بود که از بین تپه‌ها عبور کرده است. در قرن هفدهم میلادی، جهانگردی ایتالیایی به‌نام پیترو دلاواله به ایران آمد و در وصف زیبایی تهران جمله‌ای ماندگار گفت: «اگر استانبول شهر سرو است، تهران را نیز باید شهر چنارها خواند.»

سرگذشت خیابان ولیعصر

طی سال‌های ۱۳۳۲ تا ۱۳۵۵ برای ساخت و آبادانی این خیابان تلاش‌های بسیاری شد تا در نهایت به شکل امروزی که می‌بینیم، در‌آمد. خیابان ولیعصر در گذر زمان، رشد کرد و خیلی‌ زود چندین‌ هزار فروشگاه، رستوران، کافی‌شاپ، موزه، سینما و مراکز تفریحی‌ و گردشگری در آن احداث شدند.

کازبا، چاتانوگا، باربیکیو و ریوریسرا، بزرگ‌ترین کافه‌های‌ فرنگی تهران هستند که در سمت راست ولیعصر تاسیس شدند. آتلانتیک و امپایر نیز از جمله سینماهای مدرنی هستند که بین میدان ونک و میدان ولیعهد آن زمان، دایر شدند و دریچه‌ای به دنیاهای جدید باز کردند. چه در گذشته و چه در حال‌ حاضر، خیابان ولیعصر تهران نمادی از مدرنیته و تجدد بوده است. 

خیابان ولیعصر کجاست؟ 

معروف‌ترین خیابان تهران، یعنی ولیعصر در مرکز شهر واقع‌ شده‌ است. تا پیش از گسترش شهرک‌سازی از سمت غرب تهران، این خیابان، تهران را به ۲ نیم تقسیم می‌کرد. با ساخت‌وسازهایی که در سمت غرب‌ شهر صورت گرفت، فاصله ولیعصر تا غرب تهران، خیلی‌ بیشتر از فاصله تا شرق آن شد. 

بازار تجریش و میدان‌ تجریش در قسمت شمالی این خیابان و میدان راه‌آهن در قسمت جنوبی آن واقع شده‌اند. از جنوبی‌ترین قسمت تا شمال ولیعصر، میادین، تقاطع‌ها و خیابان‌های مهمی واقع شده‌اند. اتوبان مدرس، خیابان شریعتی، خیابان فلسطین و خیابان وزرا در امتداد این خیابان قرار دارند. 

خیابان دکتر فاطمی، بلوار میرداماد، بلوار کشاورز، خیابان ملاصدرا، بزرگراه حقانی، خیابان امام خمینی، بزرگراه همت، خیابان شهید مطهری، بزرگراه نیایش، خیابان مولوی، خیابان شهید بهشتی، بلوار کشاورز، خیابان جمهوری و اتوبان مدرس از مهم‌ترین‌ و اصلی‌ترین تقاطع‌های واقع در خیابان ولیعصر تهران هستند. اتصال هر کدام از این خیابان‌ها به ولیعصر، موجب‌ شده است تا شاهراهی ارتباطی در قلب پایتخت ایجاد شود و دسترسی از هر نقطه‌ شهر به آن، امکان‌پذیر باشد. 

خیابان ولیعصر کجاست
  • آدرس خیابان ولیعصر: تهران، قسمت مرکزی شهر، حدفاصل بین میدان راه‌آهن تا میدان تجریش.

کدام خطوط مترو به خیابان ولیعصر می‌رسند؟ 

برای دسترسی به این خیابان، می‌توانید از اتوبوس‌های بی‌آرتی، مترو و تاکسی‌های‌ شهری استفاده کنید. نقشه مترو تهران وسیع است اما ایستگاه‌هایی مانند مهدیه تهران، میدان منیریه، میدان ولیعصر و تئاتر شهر تهران از ابتدا تا انتهای خیابان ولیعصر را پوشش داده‌اند و از هر ایستگاهی، می‌توانید به این خیابان برسید. در ادامه، آدرس تمامی خطوط‌ مترویی که به این خیابان می‌رسند را خواهیم‌ گفت:

  • مترو میدان تجریش: آدرس: خیابان تجریش، خیابان شریعتی، بین خیابان شهرداری و خیابان کوروش.
  • مترو کارگر: آدرس: محدوده محله کشاورز، حدفاصل خیابان حمید صدر و خیابان دکتر فاطمی.
  • مترو منیریه: آدرس: ولیعصر، خیابان معیری، میدان منیریه.
  • مترو تئاتر شهر: آدرس: خیابان انقلاب، بین ولیعصر و رازی.
  • مترو میدان ولیعصر: آدرس: ولیعصر، تقاطع کریم‌خان زند و بلوار کشاورز.
  • مترو راه‌آهن: آدرس: ولیعصر، جنوب میدان راه‌آهن، ایستگاه راه‌آهن تهران.
مترو خیابان ولیعصر تهران

کدام خطوط BRT به خیابان ولیعصر می‌رسند؟ 

۱۰ خط مختلف از اتوبوس‌های تندرو به این خیابان می‌رسند. وجود این خطوط باعث‌ شده است تا رفت‌وآمد به این نقطه از شهر، برای تمام افراد آسان باشد. خطوط دهگانه BRT ولیعصر به شرح زیر هستند: 

  • از پایانه بیهقی به پایانه میدان علم‌وصنعت.
  • از پایانه جنوب به پایانه شهید افشار.
  • از پایانه خاوران به پایانه میدان علم‌وصنعت.
  • از پایانه چهارراه تهرانپارس به پایانه آزادی. 
  • از پایانه میدان راه‌آهن به پایانه تجریش.  
  • از پایانه خاوران به پایانه میدان آزادی. 
  • از پایانه جنوب به پایانه خاوران.
  • از پایانه دانشگاه علم‌وصنعت به پایانه آزادگان. 
  • از پایانه جوانمرد قصاب به پایانه لاله.
  • از پایانه ولیعصر به پایانه تهرانپارس.
بی آر تی خیابان ولیعصر

آیا تردد خودرو در خیابان ولیعصر تهران امکان پذیر است؟ 

در پاسخ به این سوال، باید بگوییم بله؛ البته نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، وجود طرح‌ ترافیک و یک‌طرفه‌بودن خیابان است. از آنجایی که این خیابان از شمال تا جنوب تهران را به‌ هم متصل کرده است، قاعدتا قسمتی که در مرکز شهر قرار دارد، ترافیک شدیدی دارد و طرح ترافیک، آنجا اجرا می‌شود.  

از میدان راه‌آهن به‌سمت خیابان مطهری، جزو منطقه طرح‌ ترافیک همیشگی ولیعصر به‌ حساب می‌آید. در سال ۱۳۸۸ خطوط بی‌آرتی به این خیابان آمد و ولیعصر را یک‌طرفه کرد. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، از خیابان شهید بهشتی به‌سمت پارک‌وی، همان بخش یک‌طرفه خیابان است. از بزرگراه همت تا خیابان مطهری نیز در طرح عبور پلاک‌های زوج‌‌و‌فرد قرار دارد. 

جاهای دیدنی خیابان ولیعصر

معروف ترین میادین‌ و معابر خیابان ولیعصر 

قطعا شاهراهی که از جنوب تا شمال یک شهر به بزرگی تهران را به‌ هم متصل‌ کرده، میادین و گذرگاه‌های مهم زیادی را نیز در خود جای‌ داده‌ است. در ادامه، این گذرگاه‌های مهم را معرفی خواهیم کرد. 

چهارراه ولیعصر

چهارراه ولیعصر، تقاطع بین خیابان ولیعصر و انقلاب است. وجود مغازه‌ها، کافه‌ها و رستوران‌های‌ مختلف و همچنین مراکز آموزشی‌ و دانشگاهی، باعث‌ شده تا این محدوده، همیشه پر از جمعیت باشد. دانشگاه‌ هنر تهران که یکی‌از معتبرترین و قدیمی‌ترین دانشگاه‌های ایران است، در شمال‌غرب این چهارراه قرار دارد. 

  • آدرس چهارراه ولیعصر: تهران، تقاطع خیابان انقلاب و ولیعصر.

میدان ولیعصر 

میدان ولیعصر که در گذشته، آن را به‌نام میدان پهلوی می‌شناختند، یکی‌ از مهم‌ترین‌ و‌ اصلی‌ترین میادینی است که در این مسیر ۱۸ کیلومتری واقع‌ شده‌ است. این میدان در تقاطع بلوار کشاورز، بلوار کریم‌خان‌ زند و خیابان ولیعصر قرار دارد. جاذبه‌های دیدنی که اطراف میدان هستند، این نقطه از شهر را به یکی از پرترددترین نقاط تهران تبدیل کرده‌‌اند. 

در مرکز میدان ولیعصر، مجسمه حکیم ابوالقاسم فردوسی قرار داده‌ شده و به همین دلیل هم این میدان را با نام میدان فردوسی نیز می‌شناسند. این مجسمه در سال ۱۳۸۸ به‌دست هنرمند نامی، ابوالحسن صدیقی ساخته شد و تبدیل به نماد هویت‌ و فرهنگ ایرانی شده است. 

  • آدرس میدان ولیعصر: تهران، تقاطع بلوار کشاورز و بلوار کریم‌خان زند، میدان ولیعصر.

 میدان راه آهن

میدان راه‌آهن در منطقه ۱۶ تهران قرار دارد و نقطه آغازین این جاده طولانی است. از آنجایی که ایستگاه راه‌آهن تهران در محدوده این میدان است، آن را دروازه‌ای برای ورود و خروج به تهران می‌دانند. ایستگاه راه‌آهن تهران در سال ۱۳۱۷ احداث شده و دارای بافتی قدیمی است؛ به‌ همین‌ دلیل، به یکی از جاذبه‌های دیدنی این ناحیه تبدیل‌ شده است. در ضلع‌شرقی این میدان، موزه راه‌آهن قرار دارد که می‌توانید از آن نیز دیدن کنید. 

راه آهن تهران
  • آدرس میدان راه‌آهن: تهران، بعد از چهارراه ولیعصر، میدان راه‌آهن.

میدان ونک

میدان ونک در قسمت شمالی تهران و در منطقه ۳ احداث شده‌ است. در اطراف این میدان، مراکز تفریحی‌، گردشگری، تجاری، اداری و درمانی متعددی احداث شده‌اند. در گذشته این منطقه را با نام ده‌ونک نیز می‌شناختند. موزه فرش و کاخ سعدآباد نیز در این محدوده قرار دارند که از پربازدیدترین جاهای دیدنی ونک به حساب می‌آیند. مسجد جامع ونک در قسمت جنوبی این میدان واقع شده و به‌دلیل معماری زیبا و خاصی که دارد، مورد توجه افراد بسیاری است. 

  • آدرس میدان ونک: تهران، تقاطع خیابان ونک، میدان ونک.

میدان تجریش

میدان تجریش، منتهی‌الیه خیابان ولیعصر است. این میدان در قسمت قدیمی شهر قرار دارد و به‌دلیل نزدیکی به بازار تجریش، امامزاده صالح و همچنین دربند و درکه از موقعیت‌ تجاری خوبی برخوردار است. میدان تجریش را در گذشته به‌نام میدان تاجریش هم می‌شناختند. 

از آنجایی که ارتفاع این منطقه ۱۶۰۰ متر بالاتر از سطح‌ دریاست، نسبت به سایر مناطق تهران از هوای خنک‌تری برخوردار است. از جمله مراکز خرید مهم در اطراف میدان تجریش، می‌توان به مجتمع‌ تجاری ارگ تجریش و مرکز خرید قائم اشاره کرد. 

میدان تجریش تهران
  • آدرس میدان تجریش: تهران، شمیرانات، بخش لواسانات، تجریش.

پاساژهای سنتی و مراکز خرید مدرن خیابان ولیعصر 

خیابان ولیعصر، بهشتی برای افرادی است که علاقه‌مند به خرید هستند. البته فروشگاه‌های ولیعصر محدود به پوشاک نیستند و از لوازم‌ خانگی گرفته تا لوازم‌ الکترونیک، مواد غذایی، وسایل‌ ورزشی، طلا و  لوازم‌ بهداشتی را هم می‌توانید از آنجا تهیه کنید. در ادامه، مهم‌ترین‌ و پرطرفدارترین پاساژها و مال‌های خیابان ولیعصر تهران را معرفی می‌کنیم. 

بازار رضا

یکی از مهم‌ترین‌ و اصلی‌ترین مراکز لپ‌تاپ‌، کامپیوتر، لوازم‌ الکترونیکی و سخت‌افزار در تهران، بازار رضا است. اگر دستگاه‌های‌ الکترونیکی یا سیستم‌های‌ کامپیوتری شما دچار مشکل شده و نیاز به تعمیر دارند، می‌توانید به مغازه‌هایی که در این بازار وجود دارند مراجعه کنید. تنوع بالای کالا در بازار رضا، باعث‌ شده تا دستتان برای خرید بازتر باشد و  خریدی‌ اقتصادی را تجربه کنید.

بازار رضا
  • آدرس بازار رضا: تهران، چهارراه ولیعصر.

بازار صفویه

بازار صفویه در سال ۱۳۴۷ توسط شخصی به‌نام پیرایش ساخته شد که در ابتدا نیز آن را با نام بازار پیرایش می‌شناختند. بازار صفویه معماری فوق‌العاده و فضای‌ دلنشینی دارد. در فضای‌ داخلی بازار به‌دلیل به‌کارگیری هنر گچ‌کاری و ساخت حوضی در مرکز، فضای سنتی خاصی به‌ وجود آمده و بیرون بازار نیز با کاشی‌کاری و آینه‌کاری، نمای چشم‌نوازی دارد. 

بسیاری از افرادی که به تهران می‌آیند، به این بازار می‌روند تا هم از فضای زیبای آن دیدن کنند و هم خرید خود را انجام دهند. بازار صفویه از مراکزی است که می‌توانید برای تهیه پوشاک، ساعت، لوازم‌ آرایشی، زیورآلات، کیف‌وکفش، صنایع‌دستی و کالای‌ بهداشتی به آن مراجعه کنید. 

بازار صفویه تهران
  • آدرس بازار صفویه: تهران، ولیعصر، مقابل درب اصلی پارک ملت.

پاساژ تندیس

پاساژ تندیس تهران که آن را با نام مجتمع تجاری-اداری تندیس نیز معرفی می‌کنند، یکی از محبوب‌ترین مراکز خرید در تهران است که در سال ۱۳۸۳ در ۴ طبقه ساخته شد. این پاساژ در ضلع‌ شمالی خیابان تجریش و در خیابان جعفری واقع شده است. اگر به‌دنبال خرید از برندهای نام‌آشنای داخلی‌ و خارجی هستید، پاساژ تندیس همان مرکز خریدی است که باید به آن سر بزنید. 

پاساژ تندیس تهران
  • آدرس پاساژ تندیس: تهران، خیابان ولیعصر، خیابان تجریش.

مجتمع تجاری جام جم

اگر به‌دنبال یک مرکز خرید مجهز در محدوده ولیعصر هستید، پیشنهاد ما مرکز خرید جام‌جم است؛ چراکه هر کالایی که بخواهید، اینجا وجود دارد؛ از کالاهای سوپرمارکتی گرفته تا کیف، کفش، پوشاک، لوازم‌ خانگی، لوازم‌ ورزشی، لوازم‌ آرایشی‌وبهداشتی و موارد بسیار دیگر که فکرش را هم نمی‌کنید. این مرکز خرید را پیشتر با نام تیراژه نیز می‌شناختند. علت این تغییر نام نیز مربوط به تغییر مالکیت آن است.  

مجتمع تجاری جام جم تهران
  • آدرس مرکز تجاری جام‌جم: تهران، خیابان ولیعصر، بین خیابان طاهری و خیابان جام‌جم.

مرکز خرید پالادیوم 

مجتمع‌ تجاری پالادیوم، یکی از لوکس‌ترین مراکز خرید در ایران‌ و تهران به حساب می‌آید که دنیایی از اجناس گران‌قیمت‌ و لوکس از معروف‌ترین برندهای دنیا را در خود جای‌ داده‌ است. معماری جذاب‌ و منحصربه‌فرد این مرکز خرید، یکی از جاذبه‌های گردشگری تهران است. امکانات رفاهی مانند کافه، رستوران، فودکورت، شهربازی، کتاب‌فروشی، هایپرمارکت، سالن‌ ورزشی و مهدکودک برای خریداران و بازدیدکنندگان از این مجموعه تجاری‌-تفریحی در نظر گرفته شده‌اند.  

مرکز خرید پالادیوم 
  • آدرس مرکز تجاری-تفریحی پالادیوم: تهران، خیابان مقدس اردبیلی، محدوده میدان الف.

مرکز خرید سام سنتر

سام‌سنتر نیز مانند پالادیوم از مراکز خرید لوکس‌ و مجلل تهران به حساب می‌آید. این مرکز خرید در خیابان الهیه واقع شده است. سام‌سنتر مجموعه‌ای ۹ طبقه‌ای است؛ اما طبقه همکف و اول آن را به‌عنوان مرکز تجاری، بهره‌برداری کرده‌اند. معماری این مرکز خرید خاص، برگرفته از معماری‌ مدرن‌ مینیمالیستی است و در عین زیبایی، ظرافت آن را می‌توان به چشم دید. سام‌سنتر به‌عنوان یکی از گران‌ترین مراکز خرید در خیابان ولیعصر شناخته شده است.

مرکز خرید سام سنتر
  • آدرس مرکز خرید سام سنتر: تهران، خیابان الهیه، خیابان فرشته، مقابل خیابان کوهیار.

پاساژ پردیس

اگر از آن دسته افرادی هستید که علاقه دارند همیشه خاص بپوشند، باید سری به پاساژ پردیس تهران بزنید. با گشت‌وگذاری کوچک در این پاساژ، می‌توانید خاص‌ترین پوشاک زنانه، مردانه و بچگانه را پیدا کنید. 

  • آدرس پاساژ پردیس: تهران، ضلع شمال‌غربی میدان ولیعصر، کوچه ارژنگ.

مرکز تجاری گاندی

در نزدیکی خیابان ولیعصر تهران، یک مرکز تجاری زیبا و خاص به‌نام مرکز تجاری گاندی وجود دارد. تنوع بالای‌ کالا در این مرکز خرید، باعث شده تا کسی دست‌خالی از آن خارج نشود و برای هر سنی با هر سلیقه‌ای، کالایی پیدا شود. اگر از آن دسته افرادی هستید که دوست‌ دارند وقتشان را در کافه‌هایی با تم‌ هنری بگذرانند، پیشنهاد ما کافه‌های مرکز تجاری گاندی است. 

  • آدرس مرکز تجاری گاندی: تهران، خیابان گاندی، محدوده پل همت.

مجتمع اداری‌ تجاری نور تهران

مرکز مجلل اداری‌-تجاری نور تهران، مساحتی ۱۲۰هزار متر مربعی دارد. البته بیشترین تعداد واحدهای این مرکز، اداری است و مشاغل مختلفی در آنجا گرد هم آمده‌اند. در کنار واحدهای اداری، تعداد زیادی واحد تجاری نیز وجود دارند که محصولات آن‌ها هر سلیقه‌ای را جذب می‌کند. از طلا و جواهرات گرفته تا پوشاک و لوازم‌ منزل، همگی در این مجتمع به فروش می‌رسند. در اصل می‌توان گفت این مجتمع، یک شهر کوچک در دل تهران است.

مجتمع اداری‌ تجاری نور تهران
  • آدرس مرکز اداری-تجاری نور تهران: تهران، ولیعصر، تقاطع طالقانی.

خیابان ولیعصر | بهشتی برای کافه گردها 

اگر به‌دنبال گوشه‌ای دنج برای صرف قهوه‌ای خوش طعم هستید، باید سری به ولیعصر بزنید. این خیابان، دنیایی از خاص‌ترین کافه‌ها را در خود جای داده که با فضایی سنتی‌ و مدرن، عاشقان قهوه و خاطره‌سازی را به خود جذب می‌کنند. با ما همراه باشید تا در ادامه، خاص‌ترین کافه‌های ولیعصر را به شما معرفی کنیم. 

کافه گرامافون

یکی از پرطرفدارترین کافه‌های خیابان ولیعصر، کافه گرامافون است. این کافه کوچک‌ و‌ دوست‌داشتنی، یکی از مکان‌هایی است که جوانان برای دورهمی‌های دوستانه خود به آنجا می‌روند. شما می‌توانید در کافه گرامافون بنشینید و در حالی که به ساختمان‌ دیدنی تئاتر شهر نگاه می‌کنید، از تک‌تک لحظاتی که آنجا هستید، لذت ببرید و خاطراتی‌ شیرین برای خود بسازید. کیفیت‌ خوب غذاهای این کافه، از دلایلی است که باعث شده همیشه با ازدحام جمعیت روبه‌رو شود. 

کافه های خیابان ولیعصر
  • آدرس کافه گرامافون: تهران، محدوده خیابان انقلاب، مقابل تئاتر شهر.

کافه لمیز

اگر قهوه، نوشیدنی مورد علاقه شما باشد، پس حتما نام کافه لمیز و شهرت قهوه‌های فوق‌العاده آن را شنیده‌اید. این کافی‌شاپ زنجیره‌ای، کار خود را از سال ۱۳۸۸ شروع کرده و مثل سابق مورد اعتماد و مورد پسند قهوه‌دوستان است. یکی از شعبه‌های شلوغ کافه لمیز در چهارراه ولیعصر واقع شده و پاتوق دانشجویانی است که می‌خواهند خستگی کلاس‌هایشان را با یک شات‌ قهوه درجه‌یک از تن به‌در کنند. 

کافه لمیز تهران
  • آدرس کافه لمیز: تهران، کمی بالاتر از چهارراه ولیعصر، سمت راست.

کافه ویونا

امروزه کافه‌گردی به یکی از تفریحات اصلی جوانان تبدیل شده است. خیلی از افراد، حتی برای انجام کارهایشان هم به کافه می‌روند. کافه ویونا یکی از همین مکان‌ها است. به‌نسبت دیگر کافی‌شاپ‌های این محدوده، ویونا قدیمی‌تر و همچنین بسیار محبوب است. این کافی‌شاپ زنجیره‌ای، بیش از ۳۵ شعبه دارد که یکی از پرطرفدارترین آن‌ها در خیابان ونک تاسیس شده‌ است. منوی کافه ویونا از متنوع‌ترین غذاها و نوشیدنی‌ها تشکیل شده و هر کسی را با هر ذائقه‌ای راضی می‌کند. 

کافه ویونا تهران
  • آدرس کافه ویونا: تهران، محدوده میدان ونک، طبقه اول برج نگار.

تهران شهر کافه‌های جذاب است. با محبوب‌ترین کافه های تهران در مجله گردشگری فلای‌تودی آشنا شوید.

شکم گردی‌ در رستوران های خیابان ولیعصر

اگر از عاشقان طعم‌ و مزه و به‌دنبال یک رستوران‌ خوب برای تبدیل‌شدن به پاتوقی برای خوشگذرانی‌ و شکم‌گردی‌هایتان هستید، برای شما خبر خوبی داریم؛ رستوران‌های باکیفیت زیادی در ولیعصر تهران، منتظر حضور شما هستند. 

از عطر خوش زعفران در رستوران‌های سنتی گرفته تا بوی استیک و پیتزا که از رستوران‌های مدرن به مشام می‌رسند؛ هر کدام ممکن است شما را وسوسه کنند تا برای یک‌بار هم که شده، طعم این غذاها را در رستوران‌های ولیعصر امتحان کنید. رستوران‌های خیابان ولیعصر تهران، برای هر سلیقه‌ و ذائقه‌ای، چیزی در چنته دارند. ما در ادامه، چند مورد از بهترین‌ رستوران‌ های تهران در خیابان ولیعصر را به شما معرفی می‌کنیم تا انتخاب برای شما آسان‌تر شود. 

رستوران لوکس طلایی

رستوران لوکس طلایی یکی از رستوران‌های پرطرفدار و شلوغ ولیعصر است که در محدوده خیابان فرشته قرار دارد. اگر علاقه‌مند به غذاهای‌ ایرانی هستید و می‌خواهید بالاترین کیفیت غذا را تجربه کنید، پس باید سری به لوکس طلایی بزنید. 

رستوران های خیابان ولیعصر تهران
  • آدرس رستوران لوکس طلایی: تهران، بالاتر از خیابان فرشته.

رستوران نایب

ایرانی‌ها از قدیم‌الایام، علاقه خاصی به کباب داشتند و دارند. این موضوع، باعث شد تا قدیمی‌ترین و در عین‌ حال، محبوب‌ترین چلوکبابی تهران، یعنی رستوران نایب راه‌اندازی شود. نایب، اولین چلوکبابی ایران است و با گذشت ۵۲ سال از تاسیس آن، همچنان از صدرنشین‌های لیست باکیفیت‌ترین رستوران‌های سنتی ایران به حساب می‌آید. 

این رستوران فوق‌العاده نزدیک پارک ساعی واقع شده است. نایب غلامحسین، موسس رستوران نایب بوده است و جالب است بدانید که کباب را جد نایب که یکی از آشپزهای حرفه‌ای دربار بوده، به غذاهای ایرانی اضافه کرده است. او این کار را با طبخ چلوکباب برای ناصرالدین‌شاه قاجار انجام داد. اگر اهل کباب هستید، پس تحت هیچ شرایطی غذای باکیفیت نایب را از دست ندهید!

رستوران نایب
  • آدرس رستوران نایب: تهران، خیابان ولیعصر، محدوده سه‌راه دکتر بهشتی، اطراف پارک ساعی.

کباب سرای منصور

کباب‌ لقمه هم به‌اندازه چلوکباب طرفدار دارد؛ علی‌الخصوص اگر آن را با نان‌ محلی‌ تازه سرو کنند. این لقمه‌کباب لذیذ را می‌توانید در کباب‌سرای منصور امتحان و کباب خوشمزه را با نان‌ محلی‌ خوش‌طعمی که به‌تازگی از تنور بیرون آمده، میل کنید. 

  • آدرس کباب‌سرای منصور: تهران، ولیعصر، محدوده خیابان شهید بهشتی، کنار پله اول.

رستوران حاج محسن

بیش از ۳۰ سال پیش، رستورانی سنتی به‌نام حاج محسن در محدوده ولیعصر تاسیس شد تا غذاهای ایرانی را با بالاترین‌ کیفیت در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد. مانند دو رستوران قبل، این رستوران هم طرفداران و علاقه‌مندان بسیاری دارد. 

رستوران حاج محسن
  • آدرس رستوران حاج محسن: تهران، محدوده شمال‌غرب چهارراه ولیعصر، ساختمان علوی.

رستوران بوفالو

اگر در جمع خانواده یا دوستانتان، همیشه برای انتخاب رستوران به مشکل برمی‌خورید و نمی‌توانید بین رستوران‌هایی با غذاهای سنتی‌ یا رستوران‌های مدرن، یکی را انتخاب کنید، پس باید سری به رستوران بوفالو بزنید. در این رستوران، هم غذاهای سنتی و هم غذاهای مدرن، با کیفیتی بسیار خوب سرو می‌شوند و منوی آن، هر سلیقه‌ای را راضی می‌کند. 

  • آدرس رستوران بوفالو: تهران، چهارراه ولیعصر، مقابل تئاتر شهر.

رستوران ایران ایتالیا

پیتزا از آن غذاهایی است که باید مزه‌ اصلی آن را بچشید تا متوجه شوید ایتالیایی‌ها، دقیقا چه حسی موقع خوردن آن دارند و چه مزه‌ای را می‌چشند. در رستوران ایران ایتالیا، به‌طور ویژه پیتزا و غذاهای ایتالیایی با همان طعم اصلی به شما ارائه می‌شوند و می‌توانند به تحقق رویای شما کمک کنند.

رستوران ایران ایتالیا
  • آدرس رستوران ایران ایتالیا: تهران، محدوده چهارراه ولیعصر، پاساژ فراهانی.

رستوران دیدنی ها

غذاهای ملل نیز مانند غذاهای ایرانی، طرفداران دوآتشه خودشان را دارند. اما نکته‌ای که وجود دارد، این است که هر کسی نمی‌تواند این غذاها را آن‌طور که باید، تهیه کند. تعداد اندکی از رستوران‌ها می‌توانند به‌خوبی خارجی‌ها و حتی بهتر از آن‌ها، غذای همان کشور را طبخ کنند؛ باید بگوییم رستوران دیدنی‌ها نیز یکی از همین رستوران‌های خاص است. این رستوران مقابل پارک ساعی قرار دارد و با فضایی آرام‌ و دلنشین، پذیرای علاقه‌مندان است. 

  • آدرس رستوران دیدنی‌ها: تهران، مقابل پارک ساعی.

از آرامش تا هیجان در پارک‌ های ولیعصر

خیابان ولیعصر به‌تنهایی مانند یک شهر به حساب می‌آید؛ زیرا هر چیزی که اراده کنید و بخواهید، آنجا پیدا می‌شود! پارک‌های زیبا و سرشار از هیجان هم جزو همین موارد هستند. در ادامه، اصلی‌ترین پارک‌های ولیعصر را به شما معرفی خواهیم کرد. 

پارک ملت

شاید بتوانیم ادعا کنیم که هر کسی در هر شهری که باشد، شهرت پارک ملت تهران را شنیده است. این پارک از زیباترین جاهای دیدنی پایتخت به حساب می‌آید و در هر فصلی که به تماشای آن بروید، شگفت‌زده می‌شوید. احداث این پارک به سال ۱۳۴۵ بازمی‌گردد. دریاچه‌ مصنوعی، پردیس‌ سینمای‌ ملت و باغ‌وحش، تنها بخشی از امکانات تفریحی‌ و رفاهی پارک ملت هستند. فرقی نمی‌کند چه سن‌وسال و چه سلیقه‌ای دارید؛ در هر صورت، این پارک، تفریحات مناسب شما را دارد.  

پارک‌های ولیعصر
  • آدرس پارک ملت: تهران، ولیعصر، تقاطع نیایش.

پارک ساعی

پارک ساعی، قدیمی‌ترین پارک تهران است که احداث آن به سال ۱۳۲۹ بازمی‌گردد. کریم ساعی، کسی است که این پارک زیبا را تاسیس کرده و مجسمه او نیز در این مکان قرار داده شده‌ است. معماری این پارک به‌گونه‌ای است که نظر هر کسی را به خودش جلب می‌کند. پارک ساعی به‌صورت پلکانی ساخته شده و برای عبور از هر قسمت آن، باید از این پله‌ها بگذرید. شهربازی، باغ‌وحش و زمین‌ اسکیت از امکانات تفریحی ساعی هستند. 

پارک ساعی
  • آدرس پارک ساعی: تهران، محدوده میدان ونک.

پارک دانشجو

پارک دانشجو را می‌توان با اجراهای تئاتر خیابانی، تعزیه، تئاتر عروسکی و موسیقی‌ زنده شناخت. فضای پویا و سرشار از هیجان این پارک، باعث شده تا افراد بسیاری از جمله دانشجویان به آن سر بزنند و لحظات خوشی را سپری کنند. 

پارک دانشجو
  • آدرس پارک دانشجو: تهران، محدوده جنوب‌شرق چهارراه ولیعصر.

تبدیل رویا به واقعیت در سینماهای خیابان ولیعصر 

باید بگوییم تعدادی از سینما‌های معروف پایتخت در خیابان ولیعصر تهران قرار دارند. تماشای به‌روزترین فیلم‌ها روی پرده‌ نقره‌ای سینما از تفریحاتی است که می‌توان آن را با جمع دوستان یا خانواده انجام داد و لذت برد. قصد داریم در ادامه، سینماهایی که در ولیعصر وجود دارند را به شما معرفی کنیم:

  • سینما استقلال: آدرس: تهران، محدوده میدان ولیعصر، متروی خط ۴ و ۳ در میدان ولیعصر.
  • سینما آفریقا: آدرس: تهران، محدوده میدان ولیعصر، متروی واقع در میدان ولیعصر.
  • سینما قدس: آدرس: تهران، میدان ولیعصر، متروی خط ۳٫
 سینماهای خیابان ولیعصر 

دسترسی آسان به مراکز درمانی، آموزشی و اداری در خیابان ولیعصر

از آنجایی که دسترسی به خیابان ولیعصر تهران از هر منطقه‌ای میسر است، ساختمان‌های اداری، آموزشی و درمانی مهمی در این نقطه از شهر تاسیس شده‌اند که در ادامه، آن‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد:

  • بیمارستان مهرگان: آدرس: تهران، کمی بالاتر از پارک ساعی.
  • بیمارستان دی: آدرس: تهران، ولیعصر، نبش خیابان شهید عباسپور.
  • بیمارستان ولیعصر: آدرس: تهران، محدوده میرداماد.
  • بیمارستان خاتم‌الانبیا: آدرس: تهران، محدوده بلوار میرداماد، خیابان رشید یاسمی.
  • ساختمان‌های صداوسیما: آدرس: تهران، خیابان جام‌جم، ساختمان بصیرت.
خیابان ولیعصر تهران
  • دانشگاه امیرکبیر: آدرس: تهران، میدان ولیعصر، محدوده خیابان حافظ.
  • دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی: آدرس: تهران، میرداماد.
  • دانشکده هنر: آدرس: تهران، محدوده ولیعصر، حدفاصل رشت و بزرگمهر.
دانشگاه هنر

اقامت در فضایی آرام‌ و دلنشین با هتل های خیابان ولیعصر 

اگر مسافر تهران هستید، ممکن است بخواهید در هتلی اقامت داشته باشید؛ هتلی که دسترسی راحتی به نقاط مختلف شهر داشته باشد. هتل‌هایی که در خیابان ولیعصر قرار دارند، این امکان را به مسافران می‌دهند که به قسمت‌های مختلف شهر به‌آسانی دسترسی داشته‌ باشند و بتوانند نیازهایشان را خیلی‌ سریع‌ و آسان برطرف کنند.

هتل‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم، از ایده‌آل‌ترین اقامتگاه‌ها برای هر مسافری هستند:

  • هتل بزرگ تهران: آدرس: تهران، ولیعصر، ابتدای خیابان مطهری.
  • هتل سیمرغ: آدرس: تهران، نزدیک پارک ساعی، ابتدای کوچه دلبسته.
  • هتل جهان: آدرس: تهران، نزدیک تقاطع طالقانی، داخل کوچه رحیم‌زاده.
  • هتل پرشیا ۲: آدرس: تهران، میدان راه‌آهن، ابتدای ولیعصر، محدوده چهارراه مختاری.

معرفی جاذبه های گردشگری خیابان ولیعصر

سرگرمی‌های ولیعصر محدود به کافه، رستوران، پارک و سینما نیستند. جاهای دیدنی زیادی در این خیابان وجود دارند که سالانه، پذیرای افراد بسیاری هستند. برخی از این مکان‌ها، زیارتی، برخی تاریخی و برخی دیگر گردشگری هستند. اگر می‌خواهید با این جاذبه‌های خاص، بیشتر آشنا شوید، ادامه مطلب را تا انتها بخوانید. 

امامزاده صالح

امامزاده صالح از مکان‌های زیارتی است که در محدوده تجریش واقع شده و کمتر کسی‌ست که نام آن را نشنیده باشد. این امامزاده و بازار تجریش از پرترددترین جاهای دیدنی تجریش به‌ حساب می‌آیند. آرامگاه امامزاده صالح در سده پنجم قمری ساخته شده است؛ البته با حمله مغول دچار تخریب شد؛ اما بعدها آن را بازسازی کردند. 

امامزاده صالح تجریش
  • آدرس امامزاده صالح: تهران، میدان تجریش.

کاخ مرمر

جالب است بگوییم در واقع کاخ مرمر و اتصال آن به کاخ سعدآباد، عامل ساخت خیابان ولیعصر شد. معماری زیبا و منحصربه‌فرد کاخ مرمر، توجه بسیاری را به خود جلب می‌کند. این کاخ اکنون با عنوان موزه هنر شناخته می‌شود و اشیای بسیاری در آن به نمایش گذاشته شده‌اند. 

زمین کاخ مرمر در ابتدا به شاهزاده‌ای قاجاری تعلق داشت. با به‌قدرت‌رسیدن خاندان پهلوی، مرمر تبدیل به استراحتگاه زمستانی خاندان سلطنتی شد. آنچه اکنون از معماری خاص این جاذبه بر جای مانده، حاصل دستور رضاشاه بوده است. جالب است بدانید معماری کاخ مرمر را با مسجد شیخ لطف‌الله در اصفهان مقایسه می‌کنند. در رامسر نیز کاخی با این نام وجود دارد که آنجا نیز مکانی برای استراحت و اقامت رضاشاه بوده است.

کاخ مرمر تهران
  • آدرس کاخ مرمر: تهران، ولیعصر، حدفاصل خیابان جمهوری و امام خمینی، موزه هنر ایران.


تئاتر شهر

تئاتر شهر، یکی از پاتوق‌های افراد علاقه‌مند به هنر به حساب می‌آید. بنای این جاذبه، قدیمی‌ترین مجموعه برای نمایش تئاتر در ایران است که شروع کار آن به سال ۱۳۵۱ بازمی‌گردد. اولین نمایشی که در این مجموعه اجرا شد، تئاتر باغ آلبالو از آنتوان چخوف بود. 

محدوده تئاتر شهر حتی قبل از آنکه بنایی در آنجا احداث شود، مکانی برای اجرای نمایش‌های مختلف بوده است. از آنجایی که تعداد نمایش‌ها به‌شدت افزایش پیدا کرده بود، دولت آن زمان، تصمیم به ساخت این مجموعه گرفت. طراحی معماری این سازه نیز به‌دستان هنرمند معماران برجسته تهران سپرده شده بود. 

تئاتر شهر تهران
  • آدرس تئاتر شهر: تهران، تقاطع خیابان‌های ولیعصر و انقلاب.

فرهنگستان هنر 

اگر عمارتی باشکوه را از میان ازدحام بناهای بلند و کوتاه خیابان ولیعصر پیدا کردید، مطمئن باشید که آن، فرهنگستان هنر است. ساخت فرهنگستان هنر به سال ۱۳۷۱ بازمی‌گردد و هدف از ساخت این جاذبه نیز حفظ فرهنگ‌ و هنر ملی و اسلامی بود. کتابخانه فرهنگستان، مجموعه‌ای غنی از کتب و منابع تخصصی هنر را در خود دارد. معماری بنای فرهنگستان نیز بر اساس معماری ایران پیش از اسلام و هنرهای اسلامی است. 

  • آدرس فرهنگستان هنر: تهران، ولیعصر، نزدیک خیابان طالقانی.

موزه زمان 

موزه زمان در خیابان ولیعصر، از جذاب‌ترین جاهای دیدنی تهران است که هر کسی باید برای یک‌بار هم که شده، آن را ببیند. این موزه، اولین موزه زمان‌ و ساعت در ایران به حساب می‌آید و مکان برپایی آن نیز به دوران قاجار بازمی‌گردد. اگر علاقه‌مند به تماشای خاص‌ترین‌ و عجیب‌ترین ساعت‌های ایران هستید، پس باید سری به این موزه بزنید و از نمای باشکوه و زیبای آن نیز دیدن کنید. 

موزه زمان
  • آدرس موزه زمان: تهران، خیابان زعفرانیه، ابتدای خیابان پرزین بغدادی.

موزه سینما و باغ فردوس

باغ معیری یا همان باغ فردوس تهران بدون شک از زیباترین باغ‌هایی است که می‌توانید در زندگی‌تان ببینید. این باغ نیز مانند بسیاری دیگر از بناها و جاذبه‌های ولیعصر، مربوط به دوران قاجار است و به‌دستور محمدشاه قاجار ساخته شده است. در سال ۱۳۸۱ تصمیم بر این شد که باغ فردوس تبدیل به موزه سینما شود. پیشنهاد می‌کنیم هنگام ولیعصرگردی، زمانی را هم به بازدید از این جاذبه دیدنی اختصاص دهید.

  • آدرس باغ موزه سینما: تهران، ولیعصر، محدوده میدان تجریش.

گشت و گذار در ولیعصر، خیابان درختان کهن!

در این مطلب، درباره خیابان ولیعصر و جاهای دیدنی آن صحبت کردیم. این خیابان طولانی، عناوین بسیاری را از آن‌ خود کرده و اولین‌های بسیاری را به خود دیده است. در گشت‌وگذارمان در خیابان ولیعصر تهران، به تک‌تک کوچه‌ها و خیابان‌ها سر زدیم، از دیدنی‌های شمال تا جنوب آن صحبت و مغازه‌ها و مراکز آ‌نجا را به شما معرفی کردیم.

امیدواریم این راهنما، هر آن‌ چیزی را که باید درباره نگین‌ سبز پایتخت بدانید، به شما منتقل کرده باشد. محال است کسی پا در این خیابان گذاشته باشد و خاطره‌ای ثبت نکرده باشد. حال از شما می‌خواهیم این خاطرات‌ شنیدنی و تجربه‌های کاربردی‌تان از گشت‌و‌گذار در ولیعصر را با ما و سایر افرادی که این مطلب را می‌خوانند، به اشتراک بگذارید. 

سوالات متداول درباره خیابان ولیعصر

خیابان ولیعصر تهران از چند منطقه تشکیل شده است؟ 

به‌علت طولانی‌بودن این خیابان و اتصال جنوب شهر به شمال آن، ولیعصر، ۴ منطقه از مناطق شهرداری تهران را شامل شده است. 

در خیابان ولیعصر، چند میدان وجود دارد؟ 

در محدوده ولیعصر، حدود ۳۰ میدان وجود دارد. 

بهترین زمان برای گشت‌وگذار در ولیعصر چه زمانی است؟ 

با توجه به هدفتان، این زمان فرق می‌کند؛ اما به‌طور کلی، صبح‌ها مناسب پیاده‌روی و عصر‌ها مناسب خرید و تفریح است. 

در ولیعصر چند پلاک ثبت شده است؟ 

در این خیابان، حدود ۱۱۰۰ پلاک ثبت شده است. 

بلندترین برج مسکونی ولیعصر چه نام دارد؟ 

برج سامان، بلندترین برج مسکونی احداث‌شده در این خیابان است. 

2 نظرات

  1. خوش به حال اون توریست ایتالیایی که چشم بصیرت داشته. توی قرن هفدهم تونسته خیابانی را که در سال ۱۳۰۰ ساخته شده ببینه و درباره اش بنویسه. اما قدمت خیابان ولیعصر تهران به سال ۱۳۰۰ شمسی برمی گردد.

    • با سلام
      کاربر گرامی، در این مطلب ذکر شده که توریست ایتالیایی درباره تهران این نظر را داشته که «اگر استانبول شهر سرو است، تهران را نیز باید شهر چنارها خواند.»

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید