بازار بزرگ تهران علاوه بر جنبه خرید، یکی از جاذبه های گردشگری تهران محسوب می‌شود. بازدید از قدیمی‌ترین بازار تهران در یکی از زنده ترین قسمت های شهر، حال و هوای دیگری داشته و برای همه جذاب است. این بازار با توجه به معماری سنتی که دارد، لذت بصری فوق العاده‌ای برای بازدیدکنندگان فراهم می‌آورد. اگر عکس بازار بزرگ تهران را دیده باشید، بدتان نمی آید که دست کم برای یک بار هم که شده، به بازار بروید و گشتی در محوطه تاریخی آن بزنید. جالب است بدانید که بازار تهران، تنها مرکز عمده فروشی کالاها در تهران به شمار می‌آید، اما این بدان معنا نیست که نمی‌توان در بازار بزرگ تهران خرید خرده فروشی انجام داد.

 تقریبا بیشتر محصولات فروشگاه‌های تهران از این بازار نشات می‌گیرند. همچنین بسیاری از رستوران‌های معروف با غذاهای فوق العاده خوشمزه ایرانی در اطراف این بازار تاریخی وجود دارند. در واقع بازار بزرگ تهران مجموعه‌ای کامل از تمامی نیازهای انسان‌ها است. به طوری که با قدم گذاشتن در بازار تهران پیاده روی در دل تاریخ شروع می‌شود و جاذبه‌های محیطی آن، لحظه‌های ماندگاری را در ذهن‌ها ثبت می‌کنند. اما بازار بزرگ تهران کجاست؟

بازار بزرگ تهران کجاست و چقدر قدمت دارد؟

بازار تهران در منطقه ۱۲ واقع شده، از جنوب به خیابان مولوی، از شرق به خیابان سیروس، از شمال به خیابان ۱۵ خرداد و از غرب به خیابان خیام منتهی می شود. با استفاده از مترو ۱۵ خرداد به راحتی می‌توانید به بازار بزرگ تهران دسترسی داشته باشید.

تاریخچه بازار بزرگ تهران مفصل است اما می‌توان کوتاه اشاره ای به آن داشت. آغا محمدخان، بنیانگذار سلسله قاجار، در قرن نوزدهم تهران را به عنوان پایتخت ایران انتخاب کرد. بازار بزرگ تهران در کنار کاخ‌ های سلطنتی، مسجد امام، دروازه و عمارت شمس العماره یادگار دوران حکومت او هستند. نکته جالب این است که معماری بسیاری از این آثار ایرانی نیست.

بازار بزرگ تهران کجاست

بعد از آغا محمدخان، ناصرالدین شاه از تیمی از معماران فرانسوی درخواست کرد تا در دوران ۵۰ ساله حکومت خود، دروازه‌های تهران و مکان‌هایی مانند بازار بزرگ تهران را طراحی و معماری کنند. از این رو معماران فرانسوی به دلیل کاهش گرما در بازار، سقفی طاق ضربی بر روی بازار احداث کردند. گردشگران این بازار را به عنوان قوی‌ترین  و  جاهای دیدنی تهران می‌شناسند. این بازار در گذشته تنها مکانی برای تجارت محصولات داخلی و کالاهای وارداتی بود.

خرید بلیط قطار

اما به مرور تبدیل به مرکزی برای جنبش‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی شد. به دلیل معماری خاص این بازار، گرفتن معترضان ماموریت سختی برای ماموران حکومتی محسوب می‌‌شد، زیرا در این بازار کوچه‌های در هم تنیده‌‌ی بسیاری وجود دارد.

مسجد جامع بازار تهران

راهنمای خرید از بازار بزرگ تهران

کسانی که برای بار نخست به بازار بزرگ تهران می‌روند، به دلیل بزرگی و وسعت بازار و کوچه پس کوچه‌های متعدد آن، گیج و سردرگم می‌شوند. خوشبختانه هر قسمت یا به قول معروف راسته بازار، به یک نوع محصول اختصاص یافته، بنابراین با شناخت آنها می‌توانید مستقیم به راسته مربوطه برای خرید کالای موردنظرتان مراجعه کنید.

خرید لوازم آرایشی از بازار بزرگ تهران

کوچه مروی در بازار بزرگ به فروش لوازم آرایشی و بهداشتی و وسایل برقی آرایشی اختصاص دارد. علاوه بر این، می‌توانید در پاساژ شمس و صدف هم کالای آرایشی موردنظر خود را پیدا کنید.

خرید لباس و کیف و کفش از بازار بزرگ تهران

بازار کفاش های بازار، تنها به ارائه کفش‌ها از برندهای ایرانی و خارجی اختصاص یافته است. برای خرید لباس هم می‌توانید به بازار کویتی ها و سرای ملی سر بزنید. اگر به دنبال شال و روسری می‌گردید، به بازار بین الحرمین، جعفری و سلطانی بروید.

کیف، کوله پشتی و چمدان را می‌توانید در سرای مشیر خریداری کنید. برای خرید لوازم التحریر نیز به بازار بین الحرمین بروید.

خرید ظرف و ظروف آشپزخانه از بازار بزرگ تهران

کسانی که به دنبال ظروف آشپزخانه می‌گردند یا تازه عروس‌هایی که قصد خرید جهیزیه دارند، به تیمچه حاجب الدوله می‌روند.

خرید آجیل و خشکبار از بازار بزرگ تهران

انواع آجیل، خشکبار، آبنبات و شکلات را می‌توانید در بازار آهنگران و بازار چهل تن خریداری کنید.

خرید طلا و ساعت از بازار بزرگ تهران

راسته اصلی بازار و راسته طلافروشان، تنوع بسیار زیادی از طلا و جواهرات دارد.

پاساژهای بازار تهران

پاساژهای بازار بزرگ تهران

بازار بزرگ تهران، پاساژهای جدید و قدیمی بسیاری دارد که شاید خرید کردن از آنها برای بسیاری ساده‌تر از خرید کردن از حجره‌های بازار باشد. تعدادی از معروف ترین این پاساژها عبارتند از:

پاساژ رضا: پاساژ رضا در مرکز بازار قرار گرفته است و در مجموع ۶۰۰ واحد تجاری در ۵ طبقه دارد. انواع کارگاه‌های تولیدی و مغازه‌های فروش کالا در این پاساژ وجود دارد.

پاساژ چهارسوق: این پاساژ بین چهارسوق کوچک و بزرگ قرار گرفته است و جای خوبی برای خرید انواع لباس مردانه و زنانه است.

پاساژ قائم: در بازار عباس آباد واقع در کوچه علی آبادی، می‌توانید انواع لباس‌های مردانه، زنانه و بچه گانه را در پاساژ قائم خریداری کنید.

پاساژ مریم: پاساژ مریم را می‌توانید در بازار کفاش‌ها به راحتی پیدا کنید و انواع لباس را در آن خریداری کنید.

بازارچه های بازار بزرگ تهران

معروف ترین بازارهای بازار بزرگ تهران

احتمالا اسامی بازارها و بازارچه‌های بازار بزرگ تهران به گوشتان خورده است. در ادامه لیستی از آنها را ارائه می‌دهیم:

  • خلیج فارس
  • عباس آباد
  • پردیس
  • قیصریه
  • رضا
  • بین الحرمین
  • کفاش ها
  • مسگرها
  • زرگرها
  • نجارها
  • خیاط ها
  • آهنگران
  • پرسپولیس
  • کیش
  • طوسی
  • زید
  • دوبی
  • کیلوئی ها
  • ملی
  • نوروزخان
  • دروازه نو
  • امیر
  • لوازم التحریر
  • مسجد جامع
  • سرپولک
  • نیک

ساعت کاری بازار بزرگ تهران

ساعت کاری بازار بزرگ تهران همه روزه (شنبه تا پنجشنبه) ساعت ۹ صبح تا ساعت ۶ بعد از ظهر است. روزهای جمعه بازار تهران نیز همچون دیگر بازارهای بزرگ کشور، تعطیل است. البته از فضای کلی بازار و معماری آن می‌توانید دیدن کنید، اما غرفه ها فعالیت ندارند. برای اطلاع از ساعت کار بازار تهران در ایام عید باید بدانید، بازار در این ایام تعطیل است.

خرید بلیط قطار تهران

معماری بازار تهران

بازار بزرگ تهران دارای معماری منحصر به فرد و پیچیده‌ای است. طاق‌های چشم نواز، راهروهای هزارتوی و سیستم تهویه هوای سنتی آن بر زیبایی‌اش افزوده است. مکان‌های بسیاری برای سرگرمی و تفریح رهگذران مانند چایخانه‌های سنتی، زورخانه‌های قدیمی، حمام عمومی و مسجدهای تاریخی در این بازار وجود دارد.

معماری بازار تهران

جالب است بدانید بازارچه‌های کنونی بازار بزرگ تهران به مرور برای هر کالا و صنفی ایجاد شد. اگر مشتاق بازدید از جاذبه‌های بیشتری در این منطقه هستید، فلای تودی پیشنهاد می‌کند از باغ ملی، باغ نگارستان، کلیسای ارتدکس یونانی سنت ماری، کاخ گلستان، موزه عبرت، موزه ملی ایران، موزه مقدم و مسعودیه در حوالی بازار بزرگ دیدن کنید.

رستوران های بازار بزرگ تهران

علاوه بر آثار و بناهای تاریخی در اطراف بازار، رستوران‌های خوش آب و رنگی که در این منطقه وجود دارد، مورد توجه بسیاری از گردشگران و رهگذران است.

رستوران های بازار بزرگ تهران

بسیاری از مردم پس از خرید و گشت و گذار در بازار بزرگ تهران، علاقه دارند در رستوران‌های خاطره‌انگیز غذاهای باکیفیتی را میل کنند. اگر می‌خواهید طعم واقعی کباب ایرانی را بچشید از رستوران‌های مسلم، قدح، نایب، شمشیری،حاج مرشد، شرف الاسلامی و جوان غافل نشوید.

جاهای دیدنی بازار بزرگ تهران

با توجه به قدمت دیرینه بازار بزرگ تهران، هر قسمت از آن با معماری، گچ بری و تزیینات قدیمی خود، به گونه‌ای جاذبه تاریخی محسوب می‌‍شود. در ادامه تعدادی از دیدنی های داخل بازار بزرگ تهران که تماشای آن حین گذر از بازار، شما را مبهوت می‌سازد، معرفی می‌کنیم:

چهارسوق بزرگ: چهارسوق یکی از بخش‌های اصلی و قدیمی بازار است. این قسمت در سال ۱۱۸۵ ساخته شده است و سقفی کوتاه با گچ بری‌های بسیار زیبا دارد.

سبزه میدان: سبزه میدان از بخش‌های شمالی بازار است و ساخت آن به دوران صفویه بازمی‌گردد.

مسجد امام خمینی: مسجد جامع یا امام خمینی در بازار بزرگ تهران بیش از دو قرن قدمت دارد و یکی از جاذبه های تاریخی مهم تهران است.

علاوه بر این موارد، در اطراف بازار هم دیدنی‌های بسیار زیادی قرار دارد که حیف است در زمان بازدید از بازار، به آنها سری نزنید. پارک شهر، کاخ گلستان، موزه مقدم، امامزاده زید و آرامگاه لطفعلی خان زند از جمله جاذبه های گردشگری در اطراف بازار بزرگ تهران است.

هتل های نزدیک بازار بزرگ تهران

بسیاری از گردشگران علاقه دارند در نزدیکی مکان‌های تاریخی اقامت داشته باشند. بازار بزرگ تهران در مرکز شهر تهران واقع شده و دسترسی مناسبی به سایر نقاط شهر دارد. همین امر باعث به وجود آمدن اقامتگاه‌های بسیاری در اطراف این منطقه شده است. از این رو طیف وسیعی از اقامتگاه‌ها برای همه افراد در هر موقعیت اجتماعی در این منطقه در دسترس خواهد بود.

Link 6 ایران مال تهران را بشناسید

هتل امیرکبیر (۲ ستاره)، هتل اخووات (۱ ستاره)، هتل زیبا (۲ ستاره)، هتل فارس (۲ ستاره)، هتل ثامن (۱ ستاره)، هتل بزرگ فردوسی (۴ -ستار)، هتل شیراز (۳ ستاره)، هتل خیام (۱ ستاره)، هتل گلستان (۲ ستاره)، هتل آرمان (۲ ستاره) و هتل آسیا (۱ ستاره) مناسب ترین هتل های نزدیک بازار تهران هستند.

البته برای اقامت در نزدیکی بازار این نکته را مد نظر داشته باشید که بازار همه روزه شلوغ و پر ازدحام است، بنابراین اگر با شلوغی و ازدحام رابطه خوبی ندارید، اقامت در نزدیکی بازار ممکن است برای شما خوشایند نباشد. در عین حال موضوع دسترسی مناسب از این قسمت به سایر نقاط شهر را نیز در نظر داشته باشید.

بازدید از بازار تهران

اما در صورتی که رفت و آمد به مرکز شهر دارید و می خواهید دسترسی خوبی به این منطقه داشته باشید، رزرو هتل در نزدیکی بازار بزرگ می‌تواند برایتان بسیار مقرون به صرفه باشد. رزرو هتل در نزدیکی بازار بزرگ تهران را می‌توانید به راحتی در فلای تودی انجام دهید. در صورتی که قصد دارید اقامتی ارزان داشته باشید، به راحتی می‌توانید قیمت مسافرخانه نزدیک بازار بزرگ تهران را در این سایت استعلام کنید و گزینه مناسب خود را رزرو کنید.همچنین برای خرید بلیط هواپیما یا بلیط قطار نیز می توانید از طریق سایت فلای تودی اقدام کنید.

دسترسی به بازار بزرگ تهران

بازار بزرگ تهران، در مرکز شهر تهران واقع در خیابان ۱۵ خرداد است. بازار ناصر خسرو در نزدیکی بازار بزرگ تهران قرار دارد و برخی آن را جزوی از بازار می‌دانند. برای دسترسی به بازار تهران می‌توان از سه ایستگاه متروی امام خمینی، ۱۵ خرداد و خیام استفاده کرد.

دسترسی به بازار تهران

در پاسخ به این سوال که چگونه با مترو به بازار بزرگ تهران برویم، باید بگوییم که نزدیک ترین ایستگاه مترو بازار بزرگ تهران در واقع ایستگاه ۱۵ خرداد است.

در واقع به دلیل ترافیک و ازدحام جمعیت در این منطقه توصیه می‌شود از مترو برای رفت و آمد استفاده کرد. البته تاکسی‌هایی به مقصد بازار بزرگ تهران در آزادی و صادقیه وجود دارد. همچنین می‌توان از طریق خطوط بی آر تی تجریش – راه‌آهن، در ایستگاه منیریه پیاده شوید و تاکسی به مقصد پانزده خرداد بگیرید. بازار بزرگ تهران را می‌توانید بر روی نقشه دقیق جانمایی کنید.

Map 1

بازار بزرگ تهران، خرید در بافت تاریخی شهر

بازار بزرگ تهران یکی از مهمترین آثار به جا مانده در دل بافت قدیم و تاریخی شهر تهران است. بازاری که خاطرات تلخ و شیرین زیادی به یاد داشته و ناظر اتفاقات و رویدادهای مهمی بوده است. در گذر تاریخ، این بازار همواره همچون چراغی روشن در دل شهر بوده و مردم در اطراف آن در رفت و آمد.

هم اکنون نیز این بازار، همچون بازار رضا مشهد، بازار بزرگ تبریز، بازار وکیل شیراز و دیگر بازارهای کشور، فعال بوده و اهمیت بالایی از نظر اقتصادی و جذب گردشگر دارد. اگر به تهران سفر کردید، حتما سری به این بازار بزنید.

اگر ساکن تهران هستید، آیا تا به حال به بازار تهران رفته اید؟

سوالات متداول درباره بازار بزرگ تهران

آیا بازار بزرگ تهران جمعه ها باز است؟

خیر. بازار روزهای جمعه تعطیل است و کاسبان فعالیت ندارند.

ساعت کاری بازار تهران چگونه است؟

شنبه تا پنج شنبه از ساعت ۹ صبح تا ۶ بعد از ظهر.

نزدیکترین ایستگاه مترو به بازار تهران کجاست؟

ایستگاه مترو ۱۵ خرداد.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید