ایران مال تهران که با نام بازار بزرگ ایران نیز شناخته می‌شود، یکی از جذاب‌ ترین مراکز خرید ایران است که در زمان افتتاح، سر و صدای زیادی به پا کرد. از ایران مال تهران به عنوان یکی از پنج مرکز برتر دنیا و بزرگترین مال خاورمیانه یاد می‌شود.

پاساژ ایران مال فقط جایی برای خرید نیست بلکه می‌تواند ساعت‌ها مراجعانش را با بخش‌های مختلف خود سرگرم کند. در ادامه این مطلب با مجله گردشگری فلای تودی همراه باشید تا بیشتر با پاساژ ایران مال تهران آشنا شوید، بخش‌های مختلف آن را بشناسید، با راه‌های دسترسی به آن و ساعت کاری ایران مال بیشتر آشنا شوید.

معرفی مختصری از ایران مال تهران

معرفی مختصری از ایران مال تهران
ایران مال تهران

ایران مال تهران یکی از بزرگترین پروژه‌های تجاری، فرهنگی و اجتماعی در جهان است که در غرب تهران قرار دارد. این مجموعه، نتیجه تلاش مهندسان و معماران ایرانی است که بخش‌های متنوعی دارد و می‌توانید ترکیبی از معماری ایرانی و اسلامی را در آن ببینید. شما در مجموعه ایران مال تهران در ابتدا فضاهای مدرن و خاص اروپایی را خواهید دید و سپس غرق تماشای المان‌ها و تزییناتی می‌شوید که از معماری اصیل و سنتی ایرانی و اسلامی گرفته‌ شده‌اند. هر بخش از ایران مال فرهنگ و سنت منطقه مشخصی از ایران را به تصویر می‌کشد و به همین دلیل به خوبی توانسته گامی در راستای زنده نگه‌داشتن معماری ایرانی بردارد.

ایران مال تهران ساختمانی ۷ طبقه است که در زمینی با وسعت ۳۱۷ هزار مترمربع ساخته شده و از آن با عنوان یک ابرمجتمع چندمنظوره نیز یاد می‌شود. مساحت ایران مال در فاز اول ۱٫۳۵۰٫۰۰۰ مترمربع است که با احتساب فازهای توسعه‌ای به  ۱٫۶۰۰٫۰۰۰ مترمربع، یعنی ۷ برابر استادیوم آزادی تهران، می‌رسد. فاز نخست این مجموعه در سال ۱۳۹۷ افتتاح شده و فاز دوم در سال ۱۳۹۹ آغاز به کار کرده است.

امکانات ایران مال تهران
ایران مال تهران

حدود ۳۰ درصد این مجموعه به واحدهای تجاری اختصاص دارد و ۷۰ درصد فضای آن امکانات تفریحی و گردشگری را در بر می‌گیرد.

احداث این پروژه در اواخر سال ۱۳۸۸ و همزمان با شروع به کار بانک تات آغاز شد. ایده اولیه این مجموعه به علی انصاری تعلق دارد که صاحب بازار مبل ایران و بازار موبایل تهران است. ایران مال پس از مدتی در اختیار بانک آینده قرار گرفت و تا به امروز هم در اختیار این بانک است.

بخش‌های مختلف و تفریحات ایران مال تهران

ایران مال تهران، یک مجموعه چندمنظوره تجاری، فرهنگی، تفریحی و ورزشی است. در ادامه با برخی از مهمترین بخش ها و تفریحات ایران مال آشنا شوید:

مرکز خرید ایران مال

مرکز خرید ایران مال تهران
مرکز خرید ایران مال تهران

مرکز خرید یا مجموعه فروشگاهی ایران مال تهران به عنوان یکی از بزرگترین مراکز خرید جهان شناخته می‌شود و کالاها و برندهای متعددی را می‌توانید در آن بیابید. در این مرکز می‌توانید محصولات مختلف را در دسته‌بندی‌های زیر پیدا کنید:

  • جواهرات، ساعت و زیورآلات شامل فروشگاه‌های اپتیک، تروفو، سانا و …
  • کیف، کفش و محصولات چرمی شامل فروشگاه‌های نوین چرم، پاندورا، براچیالینی، دیوید جونز، وایت بوفالو و …
  • کالای دیجیتال شامل فروشگاه‌های پارتیان، هوآوی و …
  • لوازم و دکوراسیون منزل شامل فروشگاه‌های گونای، هوم استودیو، مادام کوکو و …
  • پوشاک، مد و لوازم ورزشی شامل فروشگاه‌های کلمبیا، پوما، تیمبرلند، زاگرس پوش، لیوجو، میس اسمارت و …
  • محصولات زیبایی و سلامت شامل فروشگاه‌های میثم عطر، ویانا، لارا و …
  • محصولات فرهنگی و تفریحی شامل فروشگاه‌های شهر کتاب، نشر ثالث، سرای فیروزه و …

هایپراستار ایران مال تهران

هایپراستار یکی از برندهای شناخته شده در میان فروشگاه‌ های زنجیره‌ ای فعال در ایران است و بسیاری از مردم آن را به خوبی می‌شناسند. گفته می‌شود بزرگترین هایپر استار ایران با وسعت ۹۴۰۰ مترمربع در مجموعه ایران مال قرار دارد و شما می‌توانید خرید از این فروشگاه بزرگ با کالاها و تخفیف‌های متنوع را تجربه کنید. مواد غذایی و پروتئینی، کالاهای برقی، لوازم آشپرخانه، اسباب بازی، لوازم دیجیتال، پوشاک، لوازم خواب، محصولات شست و شو و هر آنچه فکرش را بکنید از این فروشگاه بزرگ بخرید.

بازار سنتی ایران مال

راه های دسترسی به ایران مال تهران
بازار سنتی ایران مال تهران

بازار سنتی ایران مال که با نام تیمچه حاج علی اکبر هم از آن یاد می‌شود در قسمت غربی و طبقه دوم مجموعه قرار دارد. در ورودی این بخش به فنجان آرزوها برمی‌خورید که می‌توانید آرزو کنید و سکه‌ای را در آن بیندازید. با ورود به این بخش از ایران مال، بازارهای سنتی شیراز، اصفهان و تبریز برای شما تداعی می‌شوند و می‌توانید از قسمت‌های تالار آینه، شربت خانه، حجره‌ها (راسته بازار) و چهارسو یا چهارسوق بازدید کنید.

در راسته اصلی و فرعی بازار سنتی ایران مال، چندین سرا وجود دارد که عبارتند از:

  • سرای زمرد که به فروش فرش‌ های دستبافت ایرانی اختصاص یافته است.
  • سرای عقیق که به فروش و نمایش عتیقه‌جات اختصاص دارد.
  • سرای فیروزه که به تالار هنر و صنعت ایرانی شهرت دارد و ظروف میناکاری، خاتم کاری و سفال را می‌توانید در آن ببینید و بخرید.
  • سرای الماس که به شما امکان می‌دهد سوغات شهرهای مختلف ایران را تهیه کنید.

تالار آینه بازار سنتی ایران مال، با الگوبرداری از  تالار آینه مجلس شورای ملی سابق، طراحی و ساخته شده و فرشی از هنرمندان نیشابوری در میان آن خودنمایی می‌کند.

بازار سنتی دو راسته عمود بر هم است و حجره‌ها در چهار راسته آن قرار دارند. محل به هم رسیدن این چهار راسته را چارسوق می‌نامند که مرکز ثقل بازار محسوب می‌شود. در واقع می‌توان گفت این چهارسوق است که بازار را به ۴ بخش قسمت می‌کند. همچنین جهت خرید و بازدید از قدیمی‌ترین بازار تهران می توانید مطلب آشنایی با بازار بزرگ تهران را مطالعه کنید.

باغ ماهان یا باغ ایرانی، مرکز تفریحی ایران مال

باغ ماهان یا باغ ایرانی در ایران مال تهران
باغ ماهان یا باغ ایرانی در ایران مال تهران

باغ شازده ماهان در استان کرمان، یکی از آثار جهانی و از زیباترین باغ‌ های ایرانی واقع شده است، که در میان کویری بی آب و علف شکل گرفته و همچون زمردی می‌درخشد. باغ ماهان در مرکز تفریحی ایران مال با الهام از همین باغ ساخته شده تا فضای زیبایی را در دل شهر تهران ایجاد کند. در این بخش فضای سبز زیبایی انتظارتان را می‌کشد و می‌توانید در رستوران‌های این باغ، نفسی تازه کنید.

آبنمای موزیکال ایران مال

در جنوب باغ ماهان ایران مال، آبنمایی قرار دارد که به عنوان بزرگترین آبنمای موزیکال ایران شناخته می‌شود و برخی آن را یکی از پنج آبنمای بزرگ دنیا می‌دانند. این آبنما ۱۴۰۰۰ متر مربع وسعت دارد و با الهام از مسیر جریان آب در باغ‌ های ایرانی ساخته شده است.

باغ دیدار ایران مال

باغ ماهان یا باغ ایرانی در ایران مال تهران
باغ ماهان یا باغ ایرانی در ایران مال تهران

باغ دیدار ایران مال، فضایی سرسبز و زیبا با سقف شیشه‌ای است که نماهای آجری آن معماری مناطق کویری ایران را به خاطر بیننده می‌آورد. در این بخش می‌توانید از پل شیشه‌ای روی آب گذر کنید، سکوی شیشه‌ای را ببینید و از تماشای آبشار پلکانی لذت ببرید.

ایوان اشراق ایران مال

این ایوان، محلی برای فعالیت فروشگاه‌های خاص و نمایندگی‌های برندها است. ایوان اشراق معماری خلاقانه‌ای دارد و به گونه‌ای طراحی شده که با دیدن آن تصور می‌کنید قطعات کریستالی را در ساختمان فرو کرده‌اند. این ایوان حدود ۲۵ متر ارتفاع دارد و جلوه‌ای از معماری مدرن را پیش روی بینندگان می‌گذارد.

رستوران، کافه و فودکورت ایران مال تهران

رستوران، کافه و فودکورت ایران مال تهران
نمایی از کافه در ایران مال

رستوران‌ها و کافه‌های ایران مال بسیار متنوع هستند و فودکورت این مجموعه، انتخاب‌های متعددی را برای داشتن ساعات خوشمزه پیش روی شما می‌گذارد.

۴ مجموعه فودکورت بزرگ در پاساژ ایران مال وجود دارد و حدود ۲۰۰ رستوران و کافی‌شاپ در آن فعال هستند که همه سلیقه‌ها را پوشش می‌دهند. کافه ویونا، کافه کتاب، شربت‌خانه و … و رستوران‌ های کوبابا، هانی، قریشی و … تنها بخشی از برندهای فعال در این مجموعه به شمار می‌روند.

می‌توانید با انتخابی درست، غذا و نوشیدنی خود را با چشم‌انداز رشته کوه البرز نوش جان کنید و یا به هنگام صرف آن‌ها از دیدن فواره‌ های موزیکال ایران مال لذت ببرید.

شربت خانه ایران مال تهران

شربت خانه ایران مال تهران
شربت خانه ایران مال تهران

کافه‌ های ایران مال شاید مانند دیگر کافه‌ها باشند، اما داستان شربت خانه آن متفاوت است. این بخش در بازار سنتی قرار دارد و نمایشی از فرهنگ و هنر ایرانی را پیش رویتان می‌گذارد.

در اینجا می‌توانید به حال و هوای بازار قدیم تهران بروید و پس از یک خرید حسابی، با نوشیدن انواع عرقیات گیاهی و شربت‌ های ایرانی، جانی تازه کنید. کاشی‌کاری‌ها و گچ‌بری‌های این بخش بسیار خیره‌کننده هستند و با رنگ‌ها و طرح‌های دیدنی اجرا شده‌اند.

پردیس سینمایی ایران مال

پردیس سینمایی ایران مال در ضلع غربی این مجموعه قرار دارد و ۱۲ سالن سینما با ظرفیت بیش از ۱۸۰۰ صندلی را در خود جای داده که شامل ۹ سالن عمومی و ۳ سالن VIP می‌شوند. این پردیس سینمایی ۵۷۰۰ مترمربع وسعت دارد و میزبان جشنواره‌ها و مراسم ملی و بین‌المللی مختلفی بوده است.

کتابخانه جندی شاپور ایران مال تهران

کتابخانه جندی شاپور ایران مال تهران
کتابخانه جندی شاپور ایران مال تهران

کتابخانه جندی شاپور یا باغ کتاب ایران مال از مشهورترین بخش‌های این مجموعه است که ۳۳۰۰ مترمربع مساحت دارد. آنچه در این کتابخانه می‌بینید ترکیب جالبی از معماری کلاسیک اروپایی یا تزیینات و المان‌هایی از معماری ایرانی است. در اینجا می‌توانید ساعاتی را صرف خواندن کتاب مورد علاقه‌تان کنید و از نوشیدن قهوه لذت ببرید. ورودی این مجموعه رایگان است و افراد می‌توانند در ساعات مشخصی از آن بازدید کنند.

نمایشگاه خودرو ایران مال

نمایشگاه خودرو ایران مال یا کار شوروم (Car showroom) در حدود ۵ هزار مترمربع وسعت دارد و به‌روزترین خودروها و فناوری‌ها در آن به نمایش درآمده‌اند. این بخش از ایران مال جزو آثار ارزشمند معماری نوین ایران است.

این مجموعه به گونه‌ای ساخته شده که سه طبقه متوالی آن به صورت یک شکل هندسی خاص دیده می‌شوند و  سقف آن چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. این نمایشگاه خودرو یکی از جالب‌ترین تفریحات ایران مال است.

مسجد جامع ایران مال تهران

مسجد جامع ایران مال تهران
مسجد جامع ایران مال تهران

مسجد جامع ایران مال تنها یکی از چندین نمازخانه این مجموعه به شمار می‌رود. با ورود به این بخش می‌توانید از دیدن کاشی‌کاری‌ها و گچ‌بری‌های زیبا لذت ببرید که با الهام از مسجدالنبی طراحی و اجرا شده‎‌اند. گنبد این مسجد به گنبد حافظیه شباهت دارد و شما را غرق در تماشای خود می‌کند.

مجموعه ورزشی فروشگاه ایران مال

مجموعه ورزشی ایران مال یکی از تفریحات ایران مال بوده که شامل بخش‌های مختلفی است که عبارتند از:

  • ورزشگاه چند منظوره با مساحت بیش از ۴۰۰۰ مترمربع در محدوده موسوم به باغ بام که برای انواع ورزش‌های توپی و غیرتوپی مناسب است.
  • پیست یخ که با مساحت حدود ۳۶۰۰ مترمربع در ضلع شرقی طبقه اول قرار دارد و مناسب هاکی روی یخ، اسکیت نمایشی و … است.
  • مسیر سلامتی که با طول ۱۶۰۰ متر در محدوده بام قرار دارد و ایستگاه‌های ارائه خدمات ورزشی در آن تعبیه شده است.
  • مجموعه بولینگ که ۱۸۰۰ مترمربع وسعت و ۱۶ خط (لاین) دارد و چشم‌اندازی از دریاچه شهدای خلیج فارس را پیش روی افراد می‌گذارد.
  • مجموعه استخر و اسپا با مساحت ۹۴۰۰ مترمربع که استخر بانوان، استخر کودکان و استخر روباز آقایان را در خود دارد و خدمات اسپا، حمام ترکی، ماساژ، سونا خشک و بخار، خدمات آرایشی و بهداشتی و دیگر خدمات را ارائه می‌دهد.
  • مرکز پزشکی ورزشی با وسعت بیش از ۲۰۰۰ مترمربع که خدمات مرتبط با سلامتی و توانبخشی ورزشکاران، سالمندان و سایر افراد را ارائه می‌کند.
  • باشگاه بدنسازی و آمادگی جسمانی با ۲۷۰۰ مترمربع وسعت و ۲ سالن مجزا و اختصاصی آقایان و بانوان که به عنوان تنها باشگاه ۲۴ ساعته ایران شناخته می‌شود.

هتل ایران مال تهران

هتل ایران مال تهران
هتل ایران مال تهران

در حال حاضر ساخت مجموعه اقامتی پنج ستاره در قسمت شرقی ایران مال آغاز شده که در پایان قرار است حدود ۱۲۳.۰۰۰ مترمربع وسعت داشته باشد و  ۳۵۹ واحد اقامتی را در مجموع ۱۸ طبقه به گردشگران ارائه دهد.

شهربازی ایران مال

یکی از تفریحات ایران مال که هنوز به بهره‌برداری نرسیده، شهربازی این مجموعه است که شامل بخش‌هایی همچون ترن هوایی، بازی‌های لیزری، بازی‌های الکترونیک، سالن‌های نمایش، پیست قایق ضربه ای و غیره خواهد بود.

مرکز نمایشگاهی پاساژ ایران‌ مال

مرکز نمایشگاهی ایران مال حدود ۴۵۰۰۰ مترمربع مساحت دارد و فضاهایی برای برگزاری رویدادهای متنوع در آن ایجاد شده است. این مرکز ۵ طبقه دارد و به عنوان اولین مرکز کنوانسیون (Convention Center) در ایران شناخته می‌شود.

راهنمای طبقات ایران مال تهران در یک نگاه

  • طبقه همکف (G0): پارکینگ، مرکز تفریحی، آبنما، مسجد، دفاتر اداری، ایستگاه تاکسی
  • طبقه اول (G1): هایپراستار، نمایشگاه خودرو، مرکز تفریحی، باشگاه ورزشی، پیست یخ (پاتیناژ)، فودکورت
  • طبقه دوم (G2): کتابخانه جندی شاپور، بازارچه سنتی، کافه سینما، باغ دیدار،  باغ ماهان، اورژانس
  • طبقه سوم (G3): فودکورت، مرکز تفریحات خانوادگی (شهربازی)، پردیس سینمایی، گالری
  • بام (RG): زمین اسکواش، مجموعه ورزشی، جاده سلامتی، نمایشگاه، پارکینگ

ساعت کاری ایران مال

مجموعه و فروشگاه ایران مال تهران همه روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۱ شب باز است. روزهای جمعه مجموعه تا ساعت ۱۲ شب هم فعال بوده و مجموعه ورزشی نیز به صورت ۲۴ ساعته فعالیت می‌کند.

امکانات ایران مال تهران

راه های دسترسی به ایران مال تهران
ایران مال تهران

ایران مال مجموعه بسیار بزرگی است و تمام امکانات مورد نیاز مراجعان را در خود دارد. از امکانات ایران مال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پارکینگ خودرو و موتور سیکلت
  • سرویس بهداشتی
  • خودپرداز
  • مرکز اطلاعات
  • مسجد و نمازخانه
  • سرویس حمل و نقل داخلی
  • سرویس رفت و برگشت ویژه
  • وای‌فای رایگان
  • تاکسی سرویس و تاکسی ویژه بانوان
  • راهنمای الکترونیکی
  • کالسکه کودک
  • ردیابی کودکان
  • اتاق مادر و کودک
  • شاتل باکس
  • خدمات پستی
  • خدمات آنلاین و غیره.

ایران مال کجاست؟

فروشگاه ایران مال تهران بین شهرهای تهران و کرج و در نزدیکی پارک چیتگر واقع شده است بنابراین از نظر دسترسی برای ساکنین کرج و تهران، راحت است. برای رفتن به پاساژ ایران مال به سمت شمال غربی پایتخت و منطقه ۲۲ حرکت کنید. ایران مال در انتهای اتوبان شهید خرازی، قرار گرفته است.

آدرس ایران مال: تهران، اتوبان همت غرب، اتوبان شهید خرازی، پاساژ ایران‌ مال

تلفن: ۴-۴۷۶۷۰۰۰۱-۰۲۱

Map 1

راه های دسترسی به ایران مال تهران

در بخش قبلی گفتیم که ایران مال کجاست؟ حال اگر قصد رفتن به فروشگاه ایران مال را دارید، از راهنمای زیر استفاده کنید. اگر خودرو شخصی دارید از طرق زیر می‌توانید خود را به ایران مال تهران برسانید:

  • از طریق اتوبان شهید خرازی به قسمت شمالی مجموعه بروید.
  •  از طریق خیابان چهارباغ به قسمت جنوبی مجموعه برسید.
  • از طریق خیابان ایران خودرو وارد قسمت غربی ایران مال شوید.
  • از طریق بلوار طبیعت به قسمت شرقی مجموعه دسترسی پیدا کنید.
ایران مال.jpg222
ایران مال تهران

اگر می‌خواهید از وسایل حمل و نقل عمومی برای رسیدن به ایران مال تهران استفاده کنید:

خودتان را با مترو به ایستگاه ایران خودرو برسانید. در حوالی این ایستگاه، تاکسی‌هایی وجود دارند که شما را به ایران مال می‌رسانند.

سرویس شاتل اختصاصی نوعی تاکسی است که برای رسیدن به مجموعه از آن استفاده می‌شود. این تاکسی‌ها افراد را از ایستگاه‌های تعیین‌شده به ایران مال می‌برند. این تاکسی‌ها را می‌توانید از درب منزل خود نیز درخواست کنید. تمامی رانندگان این تاکسی‌ها به زبان‌های انگلیسی، عربی و ترکی استانبولی تسلط دارند.

حتما سری به مرکز تفریحی ایران مال بزنید!

ایران مال نه تنها یک مرکز خرید نیست، بلکه یک مرکز تفریحی بزرگ است که ‌می‌تواند برای یک روز کامل شما را سرگرم کند و جز جاهای دیدنی تهران می باشد. مراکز خرید، مراکز تفریحی، معماری زیبا و متفاوت از جاذبه‌هایی هستند که از زمان افتتاح تا به امروز، موجب افزایش محبوبیت آن در میان مردم شده است. حتی اگر تهرانی هم نباشید با یک بلیط هواپیما ساده می توانید به پایتخت و این مال بزرگ سر بزنید.

آیا شما تا به حال سری به ایران مال زده‌اید؟ از تجربیات خود برای ما بنویسید.

4 نظرات

  1. آقا من این مطلب رو فقط اسکرول کردم هم کلی طول کشید به پایینش برسم چه برسه بخوام برم اینجارو بگردم و از نزدیک ببینم. :))) ولی خدایی عجب چیزی ساختن، معرکه

  2. ایران مال بعد از واکسن کرونا به یه سطح دیگه ای از شهرت رسید، الان تهرانیها اسم ایران مال میاد میخواد برن واکسن بزنن !

  3. یا خدا! چی ساختن. فقط من دیدم که تو باغ دیدار ایران مال یوکا نگه می دارن در ابعاد چنار؟؟؟ لینداها و سانسوریاها رو ببین … این باف دیدار میتونه مثل موزه گیاههای آپارتمانی باشه.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید