زائران امام رضا (ع) که از زیارت بارگاه مقدس رضوی برمی‌گردند، برای هدیه دادن حال خوش خود، دوست دارند سوغاتی از این شهر و از نزدیکی حرم برای دوستان و آشنایان خود خریداری کنند، و چه جایی بهتر از بازار رضای مشهد؟ این بازار قدیمی که در چند قدمی حرم امام رضا (ع) قرار گرفته است، تجربه گردش و خرید را با هم برایتان می‌سازد. برای آشنایی با بازار رضا مشهد و سوغاتی‌هایی که می‌توانید از آنجا تهیه کنید، با این مطلب فلای تودی تا انتها همراه باشید.

تاریخچه بازار رضا مشهد

یکی از مهمترین مراکز خرید مشهد، بازار رضا مشهد است. تا پیش از سال ۱۳۵۵ مغازه‌های پراکنده‌ای در اطراف حرم امام رضا وجود داشت، اما در سال ۱۳۵۵ و با دستور محمدرضا شاه پهلوی همه مغازه‌ها تخریب شده و بازار امام رضا ساخته شد. بازار رضا مشهد در زمینی به طول ۹۶۰ متر و عرض ۳۳ متر با مهندسی معمار معروف آن دوران، داریوش بوربور، در مدت کمتر از ۱۱ ماه ساخته شد.

به کسبه‌ای که مغازه‌شان تخریب شده بود، مغازه‌ای در بازار داده شد و از آن زمان بازار امام رضا مشهد، محلی برای فروش انواع کالاها و سوغاتی‌ های مشهد شد.

تاریخچه بازار رضا مشهد

بازار رضا مشهد کجاست؟

اگر می‌خواهید بدانید که بازار رضا مشهد کجاست، باید بگوییم در ضلع شرقی خیابان امام رضا، حدفاصل میدان بیت‌المقدس و ۱۷ شهریور، بازار قدیمی و تاریخی امام رضا قرار گرفته است. اگر پیاده از حرم به بازار رضا بروید، حدودا ۲۴ دقیقه زمان می‌برد.

آدرس بازار رضا مشهد روی نقشه گوگل

معماری و بخش های مختلف بازار رضا

بازار رضای مشهد یک بازار بزرگ سرپوشیده با کفپوش سرامیکی است. وارد این بازار که می‌شوید، تعداد زیاد مغازه‌ها که شامل ۱۷۱۱ غرفه می‌شود و تنوع آنها، نظرتان را جلب می‌کند. اما مهمتر از آن، معماری اسلامی و سنتی آن است که در عین سادگی، شکوه و زیبایی خاصی به این بازار می‌بخشد.

بازار، دو سر در اصلی دارد، سردرها به صورت پلکانی و به سمت جلو هستند و سردر میانی بزرگتر از دو سر در کناری است. دو سر در اصلی در دو انتهای بازار شبیه یکدیگر و با طاق نماهای یکسان ساخته شده‌اند.

بازار امام رضا مشهد دو طبقه و با نمای آجری است. هشتی‌ های بازار رضا شما را از یک بازار به بازار دیگر می‌رساند. در واقع بازار رضا، ۶ بازار مجزا در ساختمان خود دارد و پلکان‌های موجود در هشتی‌ها، شما را به طبقه دوم بازار می‌رساند.

بازار رضای مشهد علاوه بر هشتی، همه المان‌های بازارهای سنتی ایرانی را داراست. مغازه‌هایی بدون در و شیشه که کمترین فاصله را با مشتریان ایجاد می‌کند، کرکره‌های فلزی مغازه‌ها، درهای چوبی بازار با قفل و یراق، بازارهای تو در تو با ورودی‌های مختلف که همگی حال و هوای بازارهای قدیمی را برایتان زنده می‌کند.

مغازه های بازار رضا

طبقه همکف بازار رضا مشهد

وارد بازار امام رضا مشهد که می‌شوید، دو ردیف مغازه و دکان پیش روی خود می‌بینید. در ابتدای ورود خود، مغازه‌های فروش عطر، جواهرات، تسبیح، مهر و سجاده را خواهید دید و کمی جلوتر مغازه‌های چادر، مانتو، پوشاک، پارچه، ادویه و اسباب بازی آغاز می‌شود.

طبقه دوم بازار رضا مشهد

طبقه روی همکف، بیشتر به کارگاه‌های کوچک سنگ تراشی، صنایع دستی و فیروزه تراشی و آتلیه‌ های عکس و طلاسازی و گلدوزی اختصاص دارد.

بازارهای جانبی بازار رضا مشهد

جالب است بدانید که شما می‌توانید از هر کدام از ۱۲ ورودی فرعی بازار خارج شده و وارد بازارهای جانبی شوید.

زعفران فروشی بازار رضا

روش های دسترسی به بازار رضا مشهد

خوشبختانه محل قرارگیری بازار رضا طوری است که به راحتی خود را می‌توانید از هر جای شهر به این بازار قدیمی برسانید. برای رفتن به بازار رضا از حرم، باید خود را به باب‌ الرضا برسانید و از آنجا پیاده به سمت فلکه آب بروید و وارد بازار شوید.

مترو، یکی از سریعترین و ارزانترین وسایل برای رفتن به بازار مشهد است. برای رفتن به بازار رضا با استفاده از مترو، از هر ایستگاه مترو که سوار می‌شوید، در ایستگاه ۱۷ شهریور یا ایستگاه بسیج پیاده شده و با چند دقیقه پیاده‌روی خود را به بازار رضا برسانید.

اتوبوس‌های بی آر تی در خیابان امام رضا، شما را به راحتی به بازار رضا می‌رسانند. در ایستگاه باب‌ الجواد پیاده شوید و پیاده به بازار بروید. تاکسی هم که وسیله‌ای راحت و در دسترس است که از هر کجای شهر می‌توانید به مقصد فلکه آب یا میدان ۱۷ شهریور سوار شوید.

مناطق دیدنی اطراف بازار رضا مشهد

پس از گشت و گذار در بازار امام رضا مشهد، خرید سوغاتی و تماشای مغازه‌ها، می‌توانید به جاذبه‌ های گردشگری اطراف بازار رضا هم سری بزنید. برخی از بهترین جاهای دیدنی مشهد مانند موزه های این شهر در اطراف بازار رضا قرار دارند را نام برد.

موزه مرکزی آستان قدس رضوی

 در داخل حرم امام رضا (ع) و در صحن کوثر، می‌توانید از موزه مرکزی آستان قدس دیدن کنید. موزه مرکزی، شامل چند موزه و گنجینه و یک تالار مربوط به آثار استاد فرشچیان است. از بخش‌های مختلف موزه مرکزی آستان قدس می‌توان موزه تاریخ حرم رضوی، موزه قرآن و نفایس، موزه تخصصی فرش و موزه هدایای مقام معظم رهبری را نام برد.

در این موزه می‌توانید از مجموعه‌های باارزش تمبر، اقلام پستی، آبزیان، ظروف، مدال، اسکناس، ساعت و … دیدن کنید.

موزه مردم شناسی مشهد

موزه مردم شناسی مشهد در سمت راست سردر غربی باب‌الهادی قرار دارد. در این موزه، مجموعه لباس و اقلام زندگی اقوام مختلف ایرانی گردآوری شده است. موزه در محل حمام مهدی قلی بیک قرار دارد و می‌توانید از این بنای عصر صفوی نیز دیدن کنید.

مقبره شیخ بهایی

مقبره شیخ بهایی نیز در داخل حرم مطهر رضوی قرار دارد. بعد از رواق امام خمینی، مزاری سنگی با پوشش شیشه‌ای می‌بینید که به شیخ بهایی، عالم و اندیشمند ایرانی تعلق دارد.

مدرسه پریزاد

در جنوب غربی حرم مطهر، باب‌الجواد و در ضلع شمال غربی مسجد گوهرشاد، مدرسه پریزاد قرار دارد. این مدرسه که برای آموزش طلاب در زمان تیموریان ساخته شده بود، از سوی پریزاد، ندیمه گوهرشاد خاتون وقف شده است. اکنون، این مدرسه مکانی برای پاسخگویی به سوالات شرعی، حل مشکلات خانوادگی و اخلاقی مومنان محسوب می‌شود.

مسجد گوهرشاد

مسجد گوهرشاد یک اثر تاریخی زیبا متعلق به دوره تیموریان است. این مسجد در جنوب حرم مطهر رضوی قرار گرفته است. مسجد گوهرشاد را می‌توان از بهترین جاذبه های مذهبی مشهد توصیف کرد که در سفر به این شهر نباید از دست داد.

فرش در بازار رضا مشهد

بازار رضا مشهد هم فال است و هم تماشا

اگر در یکی از هتل های نزدیک حرم امام رضا اقامت داشته باشید، بازار رضا بسیار به شما نزدیک است. بازدید از این بازار علاوه بر اینکه فرصتی است تا سوغاتی‌ های جذاب مشهدی مانند زعفران، تسبیح، خشکبار، نقره و جواهرات، ادویه، شکلات زنجبیلی، نبات خراسان و … را خریداری کنید، یک تجربه ناب از گذر در یک مکان تاریخی را برایتان می‌سازد.

البته نگران این موضوع نباشید که محل اقامت شما دور است شما در هر هتل مشهد اقامت داشته باشید وسایل حمل و نقل موجود می باشد و شما را به بازار رضا می رساند. یکی از بهترین هتل هایی که می توانید در این شهر انتخاب کنید، هتل مجلل درویشی مشهد است.

بد نیست این بار که به مشهد سفر کردید و به زیارت امام رضا رفتید، با دقت بیشتری از بازار رضا دیدن کنید و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید