فرودگاه امام خمینی تهران یکی از پرترددترین و مهم‌ترین فرودگاه‌های کشور است و روزانه پروازهای زیادی در آن انجام می‌شود. مسافران خارج از کشور و کسانی که از کشورهای دیگر به تهران پرواز می‌کنند، وارد فرودگاه بین المللی امام خمینی می‌شوند و ساعاتی را در آن می‌گذرانند. در این مطلب می‌خواهیم شما را با این فرودگاه مهم آشنا کنیم تا در قسمت‌های مختلف آن سردرگم نشوید. در مورد امکانات فرودگاه امام خمینی تهران و دسترسی به این فرودگاه هم اطلاعاتی را در اختیار شما می‌گذاریم و هر آنچه لازم است را توضیح می‌دهیم. با مجله گردشگری فلای تودی همراه باشید تا در مورد فرودگاه امام خمینی بیشتر بدانید.

در این مطلب از فلای تودی می‌خوانید... پنهان

معرفی فرودگاه امام خمینی تهران

فرودگاه امام خمینی، فرودگاهی برای پروازهای بین‌المللی و برخی پروازهای داخلی است و از آن به عنوان مهم‌ترین و اصلی‌ترین فرودگاه بین‌المللی کشور یاد می‌شود. فرودگاه امام خمینی تهران فضایی بسیار وسیع بوده و امکانات متنوعی دارد. از این فرودگاه بیشتر برای مسیرهای پروازی به خارج از کشور استفاده می‌شود و پرواز داخلی به صورت محدود در آن صورت می‌گیرد.

استرداد بلیط هواپیما

وسعت زمین این فرودگاه حدود ۱۴ هکتار تخمین زده می‌شود و طول و عرض باند آن ۴۲۰۰ و ۴۵ متر است. دو تاکسیوی در این فرودگاه وجود دارد که یکی از آن‌ها به عنوان باند اضطراری و دیگری برای دسترسی به آشیانه، برای آزمایش موتور، تعمیرگاه و … استفاده می‌شود.

فاصله فرودگاه امام خمینی تا تهران به ۳۰ کیلومتر می‌رسد و از طریق آزادراه تهران قم می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد. مجموعه این فرودگاه و امکانات و خدمات اطرافش تحت نظارت شرکت شهر فرودگاهی قرار دارد و با عنوان شهر فرودگاهی امام‌خمینی (ره) نیز شناخته می‌شود. کد یاتا این فرودگاه IKA و کد ایکائو آن  OIIE است.

عکس هوایی فرودگاه امام خمینی

تاریخچه فرودگاه امام خمینی تهران

در سال ۱۳۴۶ بود که ایکائو (سازمان بین‌ المللی هواپیمایی کشوری) پیشنهاد ساخت فرودگاهی مجهز را مطرح کرد تا از طریق آن از توان ترانزیتی ایران بین اروپا و آسیا استفاده شود. این پیشنهاد به ارائه طرح ساخت فرودگاه بین‌ المللی آریامهر در سال ۱۳۵۱ منجر شد.

در سال ۱۳۵۶ شرکت‌های آمریکایی و ایرانی با همکاری یکدیگر، ساخت فرودگاه را آغاز کردند. قرار بود این فرودگاه در سال ۱۳۶۲ آماده بهره‌برداری شود اما با وقوع انقلاب سال ۱۳۵۷ عملیات ساخت متوقف شد. در سال ۱۳۷۴ ساخت این فرودگاه با همکاری شرکت‌های ایرانی و فرانسوی از سر گرفته شد و در سال ۱۳۸۴ فرودگاه بین‌ المللی امام خمینی کار خود را آغاز کرد.

فرودگاه امام خمینی در روز

ترمینال های فرودگاه امام خمینی تهران

در طراحی فرودگاه امام خمینی تهران، ۳ ترمینال در نظر گرفته شده است. آشنایی با این پایانه‌ها می‌تواند شما را از سردرگمی در فرودگاه نجات دهد. پایانه های فرودگاه امام خمینی عبارتند از:

پایانه ۱ فرودگاه امام خمینی

پایانه ۱، اولین ترمینال فعال در فرودگاه امام خمینی تهران است که از آن به عنوان ترمینال پروازهای ورودی فرودگاه امام و همچنین ترمینال پروازهای خروجی استفاده خواهد شد. وسعت این ترمینال به ۷۸۰۰۰ مترمربع می‌رسد و به طور متوسط در هر سال میزبان ۶٫۵ میلیون مسافر است.

پایانه سلام | پایانه ۲ فرودگاه امام خمینی

ترمینال سلام به عنوان یکی از مدرن‌ترین ترمینال‌های فرودگاهی خاورمیانه شناخته می‌شود. این ترمینال در سال ۱۳۹۸ با اجرای یک پرواز به مقصد جزیره زیبای کیش افتتاح شد. کاربرد این ترمینال میزبانی از مسافرانی است که باید بین ساعات ۱۲ تا ۵ صبح، به مقصد شهرهای ایران پرواز کنند؛ چرا که این پروازها در فرودگاه مهرآباد قابل انجام نیستند. گفته می‌شود در آینده پروازهای بین‌المللی نیز از این ترمینال صورت می‌گیرند.

پایانه ایرانشهر | پایانه ۳ فرودگاه امام خمینی

احداث این ترمینال در مرحله مطالعاتی قرار دارد و ساخت آن توسط یک شرکت هلندی صورت می‌گیرد. قرار است ترمینال ایرانشهر، ظرفیت پذیرش ۲۰ میلیون مسافر را در سال داشته باشد و پس از افتتاح آن، ترمینال ۱ به پروازهای داخلی اختصاص یابد.

اگر نمی‌دانید که پس از ورود به ترمینال فرودگاه باید چه مراحلی را برای سوار شدن به هواپیما طی کنید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب راهنمای سوار شدن به هواپیما را بخوانید.

ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی
ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی

ایرلاین های فرودگاه امام خمینی تهران

در حال حاضر ۴۰ ایرلاین ایرانی و خارجی در فرودگاه امام خمینی تهران فعالیت دارند که عبارتند از:

ایرلاین‌های ایرانی: آتا، کاسپین، ایران ایر، ایران ایرتور، آسمان، کیش ایر، ماهان، معراج، قشم ایر، تابان، هواپیمایی پارس و زاگرس.

ایرلاین‌های خارجی: آئروفلوت، ایر عربیا، الناصر ایرلاینز، اطلس گلوبال، آسترین، آذربایجان، بوراجت، بلغاریا ایر، بوتا ایرویز، شام وینگز ایرلاینز، هواپیمایی جنوبی چین، کرندون ایرلاینز، امارت، فلای دبی، فری برد ایرلاینز، جورجین ایرویز، جرمنیا، ایکار، هواپیمایی عراق، کام ایر، کویت ایرویز، هواپیمایی لوفت‌هانزا، نوردوبند ایرلاینز، نوول ایرویز، همان ایر، انور ایر، پگاسوس، هواپیمایی قطر، اس ۷ ایرلاینز، سان اکسپرس، تاجیک ایر، تیلوبند ایرلاینز، هواپیمایی اوکراین، یو ام ایر و وینگز آو لبنان.

علاوه بر ایرلاین‌های مذکور که خدمات جابه‌جایی مسافر را ارائه می‌دهند، ایرلاین‌های آئرولوگیک، فارس ایر قشم، ایران ایر، لوفت‌هانزا، سیلک وی، ترکیش و قطر ایرویز هم در زمینه ارائه خدمات بار فعال هستند.

فرودگاه امام خمینی تهران

مسیرهای پروازی فرودگاه امام خمینی تهران

مسیرهای پروازی فرودگاه امام خمینی تهران، بخش زیادی از اروپا را در بر می‌گیرد و تعدادی از کشورهای همسایه را نیز شامل می‌شود. از جمله این کشورها می‌توان به روسیه، ترکیه، ارمنستان، گرجستان، عراق، امارات متحده عربی، آذربایجان، آلمان، انگلیس، هند، فرانسه، ایتالیا، اتریش، عربستان سعودی، هلند، کویت، چین، یونان، بلغارستان، مراکش، تایلند، مالزی، تاجیکستان، اوکراین و … اشاره کرد.

با توجه به اینکه طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران کلیه اتباع ایرانی که قصد خروج از کشور را دارند باید پیش از مراجعه به پلیس کنترل گذرنامه مستقر در فرودگاه، مبلغی را تحت عنوان عوارض خروج از کشور به حساب دولت واریز نمایند، تسهیلاتی مانند دستگاه‌های خودپرداز اختصاص یافته جهت دریافت عوارض خروج در فرودگاه امام خمینی در نقاط مختلف ترمینال مسافری فراهم گردیده است.

مسیرهای پروازی فرودگاه امام خمینی
کشورهایی که از/به فرودگاه امام خمینی پرواز دارند

امکانات فرودگاه امام خمینی تهران

فرودگاه امام خمینی تهران، امکانات خوب و مناسبی را برای رفاه حال مسافران در خود دارد. مهم‌ترین امکانات این فرودگاه شامل این موارد می‌شوند:

بانک و صرافی در فرودگاه امام خمینی

برای دریافت خدمات بانکی و ارزی می‌توانید به صرافی و بانک‌های فرودگاه امام خمینی مراجعه کنید:

  • بانک ملی ایران در گمرک شرقی، گذرنامه ورودی، ترانزیت ارزی که خدمات ارزی و بانکی را ارائه می‌کند.
  • بانک سامان در ضلع غربی سالن عمومی ورودی، ترانزیت ارزی که خدمات ارزی و بانکی را ارائه می‌کند.
  • صرافی سورنا در سالن عمومی خروجی که برای دریافت ارز مسافرتی و تبدیل ارز می‌توانید به آن مراجعه کنید.
بانک و صرافی فرودگاه امام خمینی تهران

اورژانس و کمک های اولیه فرودگاه امام خمینی

دو واحد اورژانس در فرودگاه امام خمینی تهران مستقر هستند که عبارتند از:

  • پایگاه ٣١٨ در ترمینال مسافری شماره یک، سالن پروازهای ورودی B و زیرپله برقی
  • پایگاه ٣۴٠ در دپوی تاکسیرانی فرودگاه

برای دسترسی به خدمات هر یک از این پایگاه‌ها می‌توانید از شماره ۱۱۵ هم استفاده کنید. واحد کمک‌های اولیه شهر فرودگاهی امام‌خمینی (ره) نیز در سالن B ترمینال شماره یک، خدماتی را به مسافران ارائه می‌دهد.

اینترنت وای‌ فای فرودگاه امام خمینی

امکان استفاده از اینترنت رایگان به وسیله موبایل و رایانه‌های شخصی در کلیه نقاط ترمینال مسافری فرودگاه بین المللی امام خمینی برای مسافران وجود دارد اما ممکن است برخی از مسافران برای انجام اموراتی مانند چاپ، اسکن و همچنین راهنمایی و انجام فعالسازی گوشی‌های موبایل غیر فعال ورودی به کشور، نیاز به رایانه نیز داشته باشند. برای پاسخ به این نیازها، کافی نتی در سالن ورودی ترمینال مسافری راه اندازی شده است و مسافران و مراجعین محترم این امکان را دارند با مراجعه به سالن ورودی واقع در تراز صفر ترمینال مسافری فرودگاه امام خمینی از خدمات این کافی نت نیز بهره‌مند شوند.

خدمات سی آی پی فرودگاه امام خمینی

خدمات سی آی پی (CIP) در جایگاه تشریفات اختصاصی ارائه می‌شود که ساختمانی سه طبقه و مجزا از ترمینال فرودگاه امام خمینی است. افرادی از خدمات سی آی پی استفاده می‌کنند دیگر نیازی نیست برای دریافت کارت پرواز و تحویل بارهای خود در صف بمانند. مسافران CIP از ماشین‌های ویژه برای رسیده به پلکان هواپیما استفاده می‌کنند و در تمام مدت انتظار برای پرواز از آن‌ها پذیرایی صورت می‌گیرد. برای استفاده از خدمات سی آی پی در این فرودگاه باید برای رزرو آنلاین خدمات سی آی پی فرودگاه امام خمینی اقدام کنید.

سی آی پی فرودگاه امام خمینی
سی آی پی فرودگاه امام خمینی

رستوران ها و کافه های فرودگاه امام خمینی

  • رستوران هواپیمایی قشم در ضلع غربی ترمینال، سالن عمومی ورودی
  • رستوران برگرلند در ضلع غربی سالن ترانزیت
  • رستوران تنورک در سالن عمومی ورودی، جنب نمازخانه
  • کافه تهران در ضلع شرقی سالن ترانزیت
  • کافه امیر شکلات در سالن عمومی ورودی
  • کافه لند در سالن ترانزیت
  • پرشین کافی در بوردینگ غربی و شرقی، ضلع شرقی و غربی سالن عمومی ورودی و ضلع غربی سالن عمومی خروجی
  • بیزینس لانج ماهان و بیزینس لانج مهماندار (پذیرایی اختصاصی از مسافران ویژه) در تراز ۴ ترمینال (جنب باجه ارزی)
رستوران های فرودگاه امام

هتل های بین المللی فرودگاه امام خمینی

در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) دو هتل برای ارائه خدمات به مسافران وجود دارد. این هتل‌ها برای کسانی مناسب هستند که پرواز ترانزیت دارند و باید مدتی را منتظر بمانند یا می‌خواهند یک قرار کاری کوتاه داشته باشند و در چند ساعت سوار پرواز دیگری شوند. با رزرو این هتل‌ها می‌توانید از اتاق جلسات و سالن همایش‌ها نیز استفاده کنید. هتل‌های فعال در نزدیکی فرودگاه امام خمینی عبارتند از:

هتل فرودگاه امام خمینی

پارکینگ فرودگاه امام خمینی

۵ پارکینگ در فرودگاه امام خمینی در دسترس مسافران قرار دارد که در موقعیت‌های مختلفی قرار گرفته‌اند:

پارکینگ شماره ۱: این پارکینگ طبقاتی در طبقات منفی ۱ و منفی۲ ترمینال مسافری شماره ۱ قرار دارد و به صورت شبانه‌روزی در دسترس است. تعرفه پارک ماشین در این پارکینگ کمی بالاست و پیشنهاد می‌کنیم برای توقف‌های کوتاه از آن استفاده کنید.

ورودی: ۵۰۰۰ تومان

هر ساعت توقف: ۲۰۰۰ تومان

پارکینگ شماره ۲: این پارکینگ، روباز است و روبروی پاسگاه پلیس راهور قرار دارد. خودروهای توقیفی در شهر فرودگاهی امام خمینی در این پارکینگ نگهداری می‌شوند و در روزهای پیک سفر، سایر مراجعان فرودگاه نیز می‌توانند از آن استفاده کنند.

ورودی: ۲۵۰۰ تومان

هر ساعت توقف: ۱۰۰۰ تومان

توقف شبانه‌روزی: ۱۰۰۰۰ تومان

پارکینگ های فرودگاه امام خمینی

پارکینگ شماره ۳ و ۴: این پارکینگ‌ها روباز هستند و روبه‌روی ترمینال شماره ۱ و جنب مجموعه هتل‌های شهر فرودگاهی قرار دارند. پارکینگ‌های ۳ و ۴ به صورت شبانه‌روزی خدمات ارائه می‌دهند و با توجه به تعرفه مناسب، برای پارک بلندمدت ماشین می‌توانید از آن‎‌ها استفاده کنید.

ورودی: ۳۵۰۰ تومان

هر ساعت توقف: ۱۵۰۰ تومان

توقف شبانه‌روزی: ۲۰۰۰۰ تومان

پارکینگ شماره ۵: این پارکینگ روباز در کنار اداره کل گمرک و شعبه بانک ملی قرار دارد و برای پارک اتومبیل‌های مراجعان به گمرک مناسب است. در زمان‌های پیک سفر، امکان پارک اتومبیل به مسافران هم داده می‌شود.

ورودی: ۲۵۰۰ تومان

هر ساعت توقف: ۱۰۰۰ تومان

توقف شبانه‌روزی: ۱۰۰۰۰ تومان

به یاد داشته باشید که برای پیمودن مسافت پارکینگ تا ترمینال مسافری، شاتل‌هایی در نظر گرفته شده‌ است.

فرودگاه بین المللی امام خمینی

سایر خدمات و امکانات فرودگاه امام خمینی

  • سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های خرید سوغات (فهرست فروشگاه‌ها در فرودگاه امام خمینی)
  • خدمات سالمندان و توانیابان
  • قرنطینه گیاهی و حیوانی
  • تحویل اشیا گمشده در فرودگاه امام خمینی ( ترمینال شماره ۱، سالن پروازهای ورودی، جنب دفتر فروش ایران ایر)
  • خودپرداز و دستگاه‌های پرداخت عوارض خروج از کشور
  • کافی نت (سالن ورودی)
  • ۱۷ نمازخانه در نقاط مختلف شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)
  • سالن‌های استراحت
  • اتاق سیگار
  • سرویس‌های بهداشتی
  • محل تعویض پوشک
  • ویلچر
  • اجاره خودرو (سالن پروازهای ورودی ترمینال شماره ١)
  • و …
اجاره خودرو فرودگاه امام خمینی
اجاره خودرو فرودگاه امام خمینی

آدرس و شماره تماس فرودگاه امام خمینی

آدرس فرودگاه امام خمینی: تهران، کیلومتر ۳۰ بزرگراه خلیج فارس (تهران-قم)، فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)

شماره تلفن فرودگاه امام خمینی: ۵۱۰۰۱۱۱ و ۵۱۰۰۱۱۴ و ۵۱۰۰۱۱۸ – ۰۲۱

برای دریافت اطلاعات پرواز فرودگاه امام خمینی با ٠٩۶٣٣٠ تماس بگیرید یا به صفحه اطلاعات پرواز در سایت این فرودگاه مراجعه کنید.

آدرس فرودگاه امام خمینی روی نقشه گوگل

راه های دسترسی به فرودگاه امام خمینی تهران

برای دسترسی به فرودگاه امام خمینی تهران چندین راه وجود دارد:

ماشین شخصی

به سمت جنوب تهران حرکت کنید و وارد بزرگراه خلیج فارس (تهران-قم) شوید. پس از ۳۰ کیلومتر رانندگی با کمک تابلوهای راهنما، خروجی فرودگاه امام خمینی را پیدا خواهید کرد. وارد خروجی شوید و با استفاده از تابلوهای راهنما خودتان را به پارکینگ و ترمینال مسافری برسانید.

تاکسی 

برای گرفتن تاکسی به مقصد فرودگاه امام خمینی راه‌های مختلفی وجود دارد. می‌توانید از تاکسی‌های اینترنتی و آژانس‌های مجاز استفاده کنید یا با شرکت‌های تاکسیرانی فرودگاه امام تماس بگیرید. در صفحه تاکسیرانی فرودگاه امام خمینی می‌توانید اطلاعات کامل را در مورد شرکت‌های تاکسیرانی تحت نظارت فرودگاه امام خمینی به دست آورید.

مترو

یکی از ویژگی‌های خوب فرودگاه امام خمینی، امکان دسترسی به آن با استفاده از مترو است. کافیست سوار متروی خط یک شوید و پس از پیاده شدن در ایستگاه شهر آفتاب، از قطار اختصاصی شهرفرودگاهی امام خمینی(ره) استفاده کنید. این قطار شما را به در ترمینال مسافری شماره یک می‌رساند.

به یاد داشته باشید که اولین قطار در ساعت ۶:۵۰ از شهرفرودگاهی امام خمینی (ره) ۶:۵۰ حرکت می‌کند و آخرین قطار در ساعت ۱۹:۱۵ از ایستگاه شاهد به سمت شهرفرودگاهی امام خمینی(ره) می‌رود. برای برنامه‌ریزی بهتر، زمان‌بندی حرکت قطارها را بررسی کنید.

اتوبوس

یکی از راه‌های دیگر برای رسیدن به فرودگاه امام خمینی تهران، استفاده از اتوبوس‌هایی است که مسافران را از مقابل ترمینال ۴ فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی می‌رسانند. این اتوبوس‌ها در میدان آزادی و حرم امام خمینی (ره) هم توقف دارند و می‌توانید به آن‌ها دسترسی پیدا کنید. فراموش نکنید که باید ۳ ساعت پیش از پروازتان در فرودگاه حضور داشته باشید.

فرودگاه بین المللی امام خمینی

نکات سفر از فرودگاه امام خمینی در دوران کرونا

کرونا باعث شد تا محدودیت‌ها و قوانین مختلفی برای سفر اعمال شود. علاوه بر محدودیت‌هایی که برای سفرهای داخلی و جاده‌ای وجود دارد، خروج از ایران هم مستلزم طی مراحل خاصی است. بسته به اینکه به کدام کشور سفر می‌کنید، در فرودگاه امام خمینی به ارائه کارت واکسن و آزمایش منفی پی سی آر نیاز دارید. در زمان بازگشت به ایران نیز باید تابع قوانین خاصی باشید که در مطلب شرایط سفر به ایران در دوران کرونا به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

پیت پرواز فرودگاه امام خمینی تهران

فرودگاه امام خمینی، فرودگاه سفرهای خارجی!

فرودگاه امام خمینی، فرودگاه وسیعی است که مسافران زیادی به آن مراجعه می‌کنند. اگر شما هم تجربه‌ای از حضور در این فرودگاه دارید، آن را با ما به اشتراک بگذارید. فکر می‌کنید امکانات این فرودگاه کافی و مناسب هستند؟ از هتل فرودگاه امام خمینی استفاده کرده‌اید؟ چه نکاتی در مورد این فرودگاه به ذهنتان می‌رسد؟

سوالات متداول درباره فرودگاه امام خمینی

آیا پارک کردن خودرو روبروی ورودی ترمینال مجاز است؟

برای چند لحظه و در صورت حضور یک فرد در خودرو این امکان وجود دارد.

راه های دسترسی از پارکینگ به داخل ترمینال چیست؟

پارکینگ هایی که فاصله آن‌ها تا ترمینال زیاد نیست، از طریق پلکان به داخل راهرو ترمینال متصل می‌شوند و در پارکینگ های دورتر، مسافران با اتوبوس تا ترمینال جابجا می‌شوند.

آیا از فرودگاه امام خمینی تنها برای پروازهای خارجی استفاده می‌شود؟

ترمینال ۲ در حال حاضر بین ساعات ۱۲ شب تا ۵ صبح به پروازهای داخلی اختصاص دارد و در آینده ترمینال ۱ نیز به این پروازها اختصاص پیدا خواهد کرد.

1 نظر

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید