سردرگم شدن در فرودگاه یکی از تجربیات ناخوشایندی است که در آغاز سفر شاید با آن مواجه شوید. اما اگر مراحل سوار شدن به هواپیما را از قبل بدانید، می‌توانید با خیال راحت چمدانتان را ببندید. به عنوان اولین نکته باید بدانید کهمراحل سفر شدن به هواپیما در سفر داخلی و خارجی با هم متفاوت است. در این مقاله از مجله گردشگری فلای تودی قصد داریم تمام مراحل سوار شدن به هواپیما، از زمان خرید بلیط تا فرود آمدن در فرودگاه مقصد را با شما در میان بگذاریم. برای پیدا کردن تمام سوال‌هایتان با ما همراه باشید.

راهنمای سوار شدن به هواپیما در پروازهای داخلی

بیایید کمی به عقب برگردیم و از نکات مهم قبل از رفتن به فرودگاه شروع کنیم. اگر به هر یک از مقاصد داخلی سفر می‌کنید، مراحل زیر راهنمای شما برای سوار شدن به هواپیما خواهد بود.

پیش از ورود به فرودگاه

مراحل سوار شدن به هواپیما پیش از رسیدن شما به فرودگاه آغاز می‌شود. پیش از آنکه به فرودگاه بروید باید نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

مدارک لازم را فراموش نکنید

مدارک مورد نیاز برای سوار شدن به هواپیما در پرواز داخلی شامل بلیط هواپیما و کارت ملی می‌شود. مراقب باشید که به هیچ‌عنوان کارت ملی را در خانه جا نگذارید، چون جا گذاشتن مدرک شناسایی مساوی با جا ماندن از پرواز است. شما نمی‌توانید بدون این مدارک سوار هواپیما بشوید.

مراحل پروازز

اما آیا می شود بدون بلیط سوار هواپیما شد؟ اگر با مسئله متداول گم کردن بلیط هواپیما مواجه شدید نگران نباشید. تحویل بلیط تا چند سال پیش یکی از مراحل سوار شدن به هواپیما بود، اما در حال حاضر ارائه کد ملی مسافر برای دریافت کارت پرواز کافی است. با این وجود اگر بلیط خود را از آژانس‌های هواپیمایی خریداری کرده‌اید، حتما آن را به همراه ببرید و در صورت خرید آنلاین بلیط هواپیما پرینت بلیط را به همراه داشته باشید و یا فایل آن را در گوشی خود ذخیره کنید.

مراحل سوار شدن به هواپیما 4

یک کیف کوچک به همراه داشته باشید

اگر فراموشکار هستید یا در طول پرواز به وسیله یا داروی خاصی نیاز دارید، سعی کنید کیف کوچکی را به مدارک و وسایل ضروری اختصاص دهید. کیفی که بتوانید آن را با خود به داخل هواپیما ببرید. این موضوع به خصوص در سوار شدن به پرواز خارجی اهمیت زیادی دارد.

شما از زمانی که بارهایتان را به فرودگاه مبدا تحویل می‌دهید تا زمانی که در فرودگاه مقصد بارهایتان را تحویل می‌گیرید، نمی‌توانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید. به همین دلیل اگر مدارک، دارو یا هر وسیله‌ای دارید که نیاز است در زمان پرواز همراهتان باشد حتما آن را در کیف کوچکی همراه خودتان داشته باشید و تحویل بار ندهید.

فراموش نکنید که فقط باید وسایل مجاز در هواپیما را با خود ببرید. وسایل ورزشی مثل تیروکمان، یا چوب بیس‌بال، وسایل تیز و برنده مثل چاقو، ابزار آلاتی مثل چکش و همین‌طور وسایل آتش زا جزو وسایل غیر مجاز در هواپیما هستند. البته حمل مایعات بیشتر از ۱۰۰ میل نیز در پرواز ممنوع است. اگر ادکلن یا هرچیز مایعی در کیفتان دارید بهتر است آن را همراه چمدان‌هایتان به بار تحویل بدهید.

اطلاعات بلیط را بررسی کنید

بلیط شما حاوی اطلاعاتی است که باید آن‌ها را پیش از پرواز مورد بررسی قرار دهید. اول از همه اسم ایرلاین و شماره پروازتان را به یاد داشته باشید. فرودگاه های بزرگ چند ترمینال دارند، بعد از اسم ایرلاین شماره ترمینال خود را چک کنید. برای مثال پرواز شما ممکن است هواپیمایی آسمان با شماره ۱۲۳ و از ترمینال ۴ باشد. شما باید تمام این اطلاعات را به خاطر بسپارید، چون برای سوار شدن به هواپیما در سفر داخلی و پرواز خارجی به آن نیاز دارید.

اگر بارتان زیاد است، حتما میزان بار مجاز درج شده در بلیط را به خاطر داشته باشید و چمدان خود را به همان اندازه ببندید. اگر باری بیش از مقدار مجاز ذکر شده در بلیط به همراه داشته باشید باید جریمه آن را بپردازید.

به موقع به فرودگاه بروید

چند ساعت قبل از پرواز در فرودگاه باشیم؟ بهترین زمان برای حضور در فرودگاه برای پروازهای داخلی حداقل یک ساعت پیش از پرواز است. در این زمان پذیرش مسافر توسط کانترهای ایرلاین‌ها آغاز می‌شود و تا ۲۰ دقیقه قبل از پرواز ادامه دارد. اگر کمتر از ۲۰ دقیقه مانده به پرواز به کانتر مراجعه کنید، مسئولان ایرلاین می‌توانند کارت پرواز شما را صادر نکنند و بلیط شما باطل می‌شود.

به این نکته توجه کنید که صندلی شما در پرواز در زمان صدور کارت پرواز مشخص می‌شود و بر اساس تجربه مسافران، با مراجعه زودتر احتمال اینکه صندلی بهتری به شما اختصاص یابد، بیشتر است.

مراحل سوار شدن به هواپیما 5

مراحل سوار شدن به هواپیما در فرودگاه

حالا شما در ورودی ترمینال فرودگاه هستید و باید مراحل سوار شدن به هواپیما در سفر داخلی را به ترتیب طی کنید:

۱- عبور از بخش بازرسی در ورودی ترمینال

وقتی که از در ورودی ترمینال فرودگاه عبور کردید، به نقاله ( دستگاه اشعه ایکس ری ) می‌رسید که باید وسایل خود را روی آن بگذارید و خودتان هم وارد گیت بازرسی شوید. در این مرحله مسئولان مربوطه علاوه بر وسایلتان، خودتان را هم بازرسی فیزیکی می‌کنند و در نهایت پس از تحویل وسایل و چمدان‌هایتان می‌توانید به سایر مراحل برسید.

۲- کانتر ایرلاین برای چک‌ این | اولین مرحله پس از بازرسی در فرودگاه

پس از ورود به ترمینال فرودگاه می‌توانید منتظر بمانید تا زمان پذیرش مسافران، از طریق بلندگوهای سالن فرودگاه اعلام شود. بهتر است خودتان با مراجعه به کانتر مربوطه، در مورد زمان شروع پذیرش مسافران جویا شوید. کانتر ایرلاین درج شده در بلیط‌تان را با بررسی نامی که در بالای کانتر نوشته شده بیابید و یا از ماموران فرودگاه در مورد محل کانتر ایرلاین مربوطه سوال کنید. البته در فرودگاه مانیتورهایی وجود دارد که ساعت دقیق باز شدن کانتر و آدرس آن را نشان می‌دهند. کافی است شماره و اسم پروازتان را روی مانیتور پیدا کنید.

سپس به کانتر ایرلاین برای چک این (Check-in) مراجعه کنید و بلیط، کارت ملی یا شماره پرواز درج شده روی بلیط هواپیما را ارائه دهید. همزمان با این کار، بارها و وسایلی که قرار است در قسمت بار هواپیما قرار گیرند را روی محل مخصوص بگذارید. بارها و وسایل شما وزن می‌شوند و در صورتی که وزن آن‌ها بیش از حد مجاز باشد باید جریمه در نظر گرفته شده را بپردازید. در نهایت کارت پرواز شما صادر می‌شود که روی آن شماره صندلی‌تان مشخص شده است. فراموش نکنید که کارت پرواز مهم ترین کاغذ مورد نیاز برای سوار شدن به هواپیماست. پس آن را تا لحظه سوار شدن به پرواز گم نکنید. پیشنهاد می‌کنیم تا زمانی که در ترمینال فرودگاه هستید، در مورد تاخیر یا عدم تاخیر پروازتان تحقیق کنید. تابلوی اعلانات پروازها بهترین راهنما برای شما در این زمینه است.

سرویس پذیرش یا چک‌ این آنلاین

برخی از شرکت‌های هواپیمایی، امکان چک‌این آنلاین را برای مسافرانشان فراهم کرده‌اند. این کار در برخی مسیرهای داخلی و برای مسافران خروجی فرودگاه‌های مهرآباد تهران، شهید بهشتی اصفهان، شهید دستغیب شیراز، بندرعباس، شهید قاسم سلیمانی اهواز، دشت ناز ساری، بم، قشم، شهید هاشمی نژاد مشهد و … امکانپذیر است.  شما می‌توانید به صورت ۲۴ ساعته و تا ۹۰ دقیقه پیش از پرواز، چک‌ این آنلاین خود را انجام دهید.

مراحل سوار شدن به هواپیما 3

۳- ورود به سالن انتظار، پس از دریافت کارت پرواز کجا برویم؟

پس از دریافت کارت پرواز، باید به ورودی سالن انتظار بروید. در ابتدا کارت پرواز و کارت ملی شما بررسی می‌شود و پس از آن باید تحت بازرسی فیزیکی قرار بگیرید. در اینجا وسایلی که قرار است با خود به هواپیما ببرید، نیز بررسی شوند.

پس از ورود به سالن انتظار باید منتظر بمانید تا نام مقصد، ایرلاین، ساعت پرواز و نام خروجی مربوط به پروازتان اعلام شود. در خروجی مربوطه، کارت پرواز را به مامور فرودگاه تحویل دهید. مامور پرواز پس از چک کردن تکه‌ای از کارت پرواز را به شما برمی‌گرداند. این تکه از کارت پرواز را تا دریافت بار در مقصد، همراه خود نگه دارید.

در صورت تاخیر پرواز در ابتدای ورود به فرودگاه از آن باخبر خواهید شد. اما اگر این اتفاق نیفتاد و پرواز شما تاخیر داشت، در سالن انتظار، فروشگاه‌های مواد غذایی و رستوران‌هایی وجود دارند تا به مشکل برنخورید.

۴- نشستن روی صندلی هواپیما

پس از خروج از سالن انتظار شما را با وسایل حمل و نقل مخصوص به پای هواپیما انتقال می‌دهند. توجه داشته باشید که در فرودگاه‌های کوچک باید پیاده تا پلکان هواپیما بروید. پس از ورود به هواپیما روی صندلی‌تان که شماره‌اش در کارت پرواز درج شده است، بنشینید. اگر صندلی را پیدا نکردید می‌توانید از مهمانداران کمک بگیرید. پس از توجه به آموزش‌های مهمانداران کمربند خود را ببندید و از پروازتان لذت ببرید.

مراحل سوار شدن به هواپیما 10

راهنمای سوار شدن به هواپیما در پروازهای خارجی

مراحل سوار شدن به هواپیما در پروازهای خارجی کمی با پروازهای داخلی تفاوت دارد، اما نگران نباشید. هیچ کدام از آن‌ها سخت یا پیچیده نیست. کافی است گام‌ به گام با راهنمای سوار شدن به هواپیمای خارجی پیش بروید.

پیش از ورود به فرودگاه

برای تجربه یک سفر هوایی خارجی باید مراحلی را پیش از ورود به فرودگاه پشت سر بگذارید. در ادامه اگر راهی سفر خارجی هستید، دانستن این مراحل می‌تواند به شما کمک کند تا با خیال راحت به فرودگاه بروید.

پاسپورت و ویزا بگیرید

مهم‌ترین کاری که قبل از خروج از کشور باید انجام دهید، مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ و دریافت پاسپورت است. پاسخ سوالات خوددر این مورد را می‌توانید در مطلب راهنمای دریافت پاسپورت در سال ۱۴۰۱ بیابید. به این نکته توجه داشته باشید که پاسپورت شما برای خروج از کشور باید حداقل ۶ ماه اعتبار داشته باشد.

در مورد نیاز به ویزا برای سفر به مقصد مورد نظرتان تحقیق کنید. ایرانیان برای ورود به برخی از کشورها نیاز به ویزا ندارند، برخی کشورها هم ویزا را در فرودگاه صادر می‌کنند و کشورهای دیگر دریافت ویزا قبل از خرید بلیط را برای ایرانیان اجباری کرده‌اند. برای دریافت ویزا باید با دفاتر خدمات مسافرتی تماس بگیرید و از مراجع معتبر برای دریافت ویزا اقدام کنید.

passport 3127925 1280 1

مدارک لازم را فراموش نکنید

برای سوار شدن به پرواز خارجی به مدارکی مانند پاسپورت، ویزا در صورت نیاز، بلیط، فیش پرداخت عوارض خروج از کشور، کارت ملی، حواله ارز مسافرتی (اختیاری) نیاز دارید. علاوه بر تمام این موارد فراموش نکنید که یکی از شرایط سوار شدن به هواپیما در دوران کرونا همراه داشتن برگه تست پی سی آر است.

مدارک مورد نیاز برای سوار شدن به هواپیما در پرواز خارجی را چند ساعت قبل از رفتن به سمت فرودگاه چک کنید، چون در صورت فراموش کردن هرکدام از این مدارک پرواز را از دست می دهید. در مورد فراموش کردن بلیط هواپیما در پرواز خارجی باید به این نکته توجه داشته باشید که در حال حاضر با ارائه پاسپورت می‌توانید کارت پرواز خود را بگیرید اما برای اطمینان بهتر است پرینت بلیط و یا فایل آن را در گوشی خود به همراه داشته باشید. همچنین اگر مدت اقامت و ویزای شما برای کشور مقصد کمتر از ۶ ماه است، بلیط برگشت را نیز باید تهیه کنید و آن را در زمان چک‌ این ارائه دهید. اگر حواله ارز مسافرتی دارید، به شعب بانک‌ها در فرودگاه مراجعه کنید. برای راهنمایی بیشتر در این زمینه نگاهی به مطلب راهنمای دریافت ارز مسافرتی بیندازید.

اطلاعات بلیط را به خاطر بسپارید

نام ایرلاینی که پرواز خود را با آن انجام می‌دهید، یکی از اطلاعات مهمی است که باید آن را به خاطر بسپارید. این نام تا زمان رسیدن به مقصد به کارتان می‌آید. به میزان بار مجاز درج شده در بلیط نیز توجه کنید. اگر وزن بار شما بیشتر از این میزان باشد باید هزینه اضافی برای آن بپردازید. نام فرودگاه درج شده روی بلیط را بررسی کنید. اگر چند ترمینال در فرودگاه وجود دارد، در مورد اینکه پرواز شما از کدام ترمینال صورت می‌گیرد تحقیق کنید. حواس خود را جمع کنید که به ترمینال اشتباه نروید.

مراحل سوار شدن به هواپیما 9

قوانین فرودگاهی مقصد را بررسی کنید

برای بستن چمدان‌‎تان هم به میزان بار مجاز توجه کنید و هم در مورد قوانین فرودگاهی مقصد اطلاعات به دست آورید. هر فرودگاهی قوانین خودش را دارد. بخشی از قوانین فرودگاهی به وسایل مجاز و غیرمجازی که هر مسافر می‌تواند به همراه داشته باشد، اشاره دارد. با بردن وسایل ممنوعه هر کشور، به دردسر می‌افتید و سفرتان دچار مشکل می‌شود.

مدارک و ارز خود را در جای امن بگذارید

یک کیف کوچک را به مدارک و وسایل ضروری‌تان اختصاص دهید، شما تا زمان رسیدن به مقصد به چمدان‌ها و بارتان دسترسی ندارید، هرچیزی که ممکن است در طول پرواز به آن احتیاج پیدا کنید در کیف دستی خود قرار دهید، البته مراقب باشید که اشیا توی کیفتان جز وسایل ممنوع در هواپیما نباشد. ارز را هم در جای امنی بگذارید تا دچار دردسر نشوید.

به موقع به فرودگاه بروید

بهترین زمان رفتن به فرودگاه برای پروازهای خارجی حداقل ۳ ساعت پیش از زمان پرواز است. ۴۵ دقیقه مانده به پرواز، چک‌ این پایان می‌یابد و اگر بعد از این زمان به کانتر مربوطه مراجعه کنید، مسئولان می‌توانند شما را پذیرش نکنند. اگر برای چک‌این نیاز به (Ok to Board) دارید، حداقل ۵ ساعت پیش از زمان پرواز به فرودگاه مراجعه کنید و اگر حواله ارز مسافرتی دارید، زمانی را هم برای دریافت ارزتان در نظر بگیرید.

فرودگاه

عوارض خروج از کشور را بپردازید

هر مسافر برای خروج از کشور ملزم به پرداخت عوارض است. این عوارض برای خروج مسافران عادی از مرز هوایی به صورت زیر محاسبه می‌شود:

۴۰۰,۰۰۰ تومان (سفر اول)، ۶۰۰,۰۰۰ تومان (سفر دوم)، ۸۰۰,۰۰۰ تومان (سفر سوم به بعد)

برای آگاهی از میزان عوارض خروج از کشور سایر گروه‌ها شامل مرزنشینان، دانشجویان، ورزشکاران و … می‌توانید به مطلب عوارض خروج از کشور سال ۱۴۰۱مراجعه کنید.

برای پرداخت عوارض خروج از کشور، از یکی از راه‌های زیر استفاده کنید:

  • شعب بانک ملی ایران
  • باجه‌های پرداخت عوارض در فرودگاه
  • دستگاه‌های خودپرداز غیرنقدی در فرودگاه
  • سامانه پرداخت الکترونیکی سداد
  • کارتخوان پرداخت الکترونیک سداد در فرودگاه
  • اپلیکیشن ایوا (IVA) و پیام رسان بله در تلفن همراه

اگر پس از پرداخت عوارض خروج از کشور، به سفر نرفتید، فیش شما تا پایان سال جاری اعتبار خواهد داشت و می‌توانید با آن خارج شوید.

airplane

مراحل سوار شدن به هواپیما در پرواز خارجی

خودتان را تصور کنید در ورودی فرودگاه امام ایستاده اید. حالا می خواهیم مراحل سوار شدن به هواپیما در فرودگاه امام خمینی را باهم مرور کنیم. دقت کنید که مراحل سوار شدن به هواپیما در فرودگاه استانبول، فرودگاه دبی یا هر فرودگاه بین المللی تقریبآ مشابه است و شما می‌توانید از این راهنما در تمام سفرهای خارجی استفاده کنید.

۱- عبور از بازرسی در ورودی ترمینال

وقتی وارد ترمینال شدید باید وسایل خود را روی نقاله (دستگاه اشعه ایکس ری) بگذارید و خودتان وارد بخش بازرسی بدنی شوید. پس از انجام بازرسی، اگر موارد مشکوک و ممنوعه به همراه نداشته باشید، می‌توانید وارد ترمینال شوید. توجه داشته باشید که در برخی فرودگاه‌ها، محل بازرسی در سالن اصلی یا سالن چک‌این فرودگاه قرار دارد.

۲- مراجعه به کانتر ایرلاین

وقتی وارد سالن فرودگاه شدید، نگاهی به تابلوی اعلانات بیندازید. در این تابلو مشخصات پروازتان را پیدا کنید و شماره کانتر کنار آن را به خاطر بسپارید. حالا باید برای چک‌این به کانتر مورد نظر مراجعه کنید. در بدو ورود به سالن چک‌این باید بلیط و پاسپورت خود را به ماموران ارائه دهید. اگر در ابتدای ورود به ترمینال فرودگاه، بازرسی نشده باشید، در ورودی سالن چک‌این با بخش بازرسی مواجه خواهید شد.

پس از مراجعه به کانتر، با چک کردن مانیتور بالای آن، از اینکه به کانتر درستی مراجعه کرده‌اید، اطمینان حاصل کنید. در نهایت بر اساس کلاس‌های پروازی تجاری (Business)، اقتصادی (Economy) و فرست کلاس (First) به کانتر مربوط به بلیط‌تان بروید. پاسپورت را ارائه دهید، بارهای‌تان را روی محل مشخص شده بگذارید. پس از تایید شدن میزان بار و یا دریافت جریمه اضافه بار، مجاز به دریافت کارت پرواز خواهید شد. حالا که کاغذ مورد نیاز برای سوار شدن به هواپیما را دریافت کردید وقت مهر پاسپورت است.

سرویس چک‌ این آنلاین

در پروازهای خارجی، مسافران خروجی از برخی فرودگاه‌ها و در برخی مسیرهای پروازی می‌توانند از سرویس چک‌این آنلاین استفاده کنند. برای این کار باید از ۲۴ ساعت تا ۹۰ دقیقه قبل از زمان پرواز به وبسایت شرکت هواپیمایی مورد نظرتان مراجعه کنید.

مراحل سوار شدن به هواپیما 7

۳- کنترل گذرنامه

پس از دریافت کارت پرواز باید به سمت گیت‌های گذرنامه بروید و کارت پرواز و فیش عوارض خروج از کشور را ارائه دهید. در صورت نبود مشکل در مدارک، افسر اداره گذرنامه، مهری را در پاسپورت شما درج می‌کند که نشان از عبور شما از مرز دارد.

۴- ورود به سالن ترانزیت

پس از درج مهر در پاسپورت به سمت سالن ترانزیت بروید. در ورودی این سالن یک بخش بازرسی برای بررسی وسایل و بازرسی بدنی وجود دارد. روی کارت پرواز، شماره صندلی و شماره گیتی که باید از آن خارج شوید وجود دارد، اما در سالن ترانزیت تابلوی اعلانات را چک کنید تا از انطباق شماره گیت پروازتان با شماره گیت درج شده در کارت پرواز اطمینان حاصل کنید.

پیش از ورود به سالن انتظار دوباره از نظر بدنی و باری که می‌خواهید با خود به بخش مسافران در پرواز ببرید، بازرسی می‌شوید. در صورت داشتن حواله ارزی باید در این سالن به باجه‌های مربوطه مراجعه کنید.

در سالن ترانزیت منتظر اعلام مقصد، نام ایرلاین، ساعت پرواز و شماره گیت خروجی باشید. پس از اعلام این موارد، به خروجی مورد نظر بروید و کارت پرواز را به مامور مربوطه ارائه دهید؛ در مواردی ممکن است پاسپورت شما را مجددا بررسی کنند. در این مرحله بخشی از کارت پرواز به شما بازگردانده می‌شود. این تکه کاغذ مورد نیاز برای سوار شدن به هواپیما است. شما باید آن را تا زمان دریافت بارتان در مقصد، همراه خود نگه دارید.

از طریق گیت خروجی به اتوبوسی می‌رسید که شما را تا پای هواپیما می‌رسانند. در فرودگاه‌های کوچک باید با پای پیاده به پلکان هواپیما برسید.

مراحل سوار شدن به هواپیما 1

۵- نشستن روی صندلی هواپیما

صندلی‌تان را با توجه به شماره درج شده روی کارت پرواز بیابید. اگر در این زمینه مشکلی داشتید می‌توانید از مهمانداران، کمک بگیرید. روی صندلی بنشینید و به نکاتی که مهمانداران بیان می‌کنند، توجه کنید. پرواز خوشی داشته باشید. اگر پرواز طولانی در پیش دارید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب راهنمای کامل سفری راحت در پروازهای طولانی را بخوانید.

اطلاع از قوانین همیشه بهترین راه حل است!

مراحل سوار شدن به هواپیما را در پروازهای داخلی و خارجی، به هیچ عنوان سخت یا پیچیده نیستند. شما به محض ورود به فرودگاه و کمی جستجو می‌توانید همه چیز را به راحتی پیش ببرید. اگر در فرودگاه خارجی هستید و پیدا کردن کانتر یا سایر مراحل برایتان گیج‌کننده شده و نمی‌توانید با زبان آن کشور صحبت کنید، بهترین گزینه کمک گرفتن از مترجم گوگل است. کافی است سوال خود را به زبان مقصد برگردانید و آن را به مردم حاضر در فرودگاه نشان دهید. در نهایت فراموش نکنید که همیشه راهی برای رسیدن به مقصد وجود دارد. مهم نیست که این مقصد فرودگاه مهرآباد باشد یا مرکز نیویورک!

شما چه تجربه‌ای در این زمینه دارید؟ آیا نکته خاصی به ذهن‌تان می‌رسد؟

سوالات متداول درباره سوار شدن به هواپیما

مدارک مورد نیاز برای سوار شدن به هواپیما در پرواز خارجی چیست؟

پاسپورت، ویزا در صورت نیاز، بلیط، فیش پرداخت عوارض خروج از کشور، کارت ملی، حواله ارز مسافرتی

مراحل سوار شدن به هواپیما در سفر داخلی چیست؟

۱. ورود به فرودگاه و گذشتن از گیت بازرسی
۲. پیدا کردن کانتر پرواز، تحویل بار و دریافت کارت پرواز
۳. رفتن به سالن ترانزیت و تحویل کارت پرواز
۴. نشستن روی صندلی هواپیما

وسایل غیرمجاز در پرواز چیست؟

وسایل ورزشی مثل تیروکمان، یا چوب بیس‌بال، وسایل تیز و برنده مثل چاقو، ابزار آلاتی مثل چکش و همین‌طور وسایل آتش زا جزو وسایل غیر مجاز در هواپیما هستند.

17 نظرات

  1. دمتون گرم، مطلب کاملی بود. انقد همینجوری رفتم تو پرواز نشستم و کسی کار به کارم نداشته ها، قشنگ نصف بیشترشو نمیدونستم : )

    • رضای عزیز
      سلام و وقت بخیر
      قطعا شما که سفرهای داخلی و خارجی زیادی رفتید به تمام این نکات واقفید ولی روزانه مسافرین زیادی هستند که به دلیل عدم داشتن اطلاعات درست در فرودگاه دچار مشکل میشوند و این مشکلات هم باعث استرس میشود و هم ناخواسته سفرشون رو تحت تاثیر قرار میدهد به همین دلیل ما تلاش کردیم تا نکات جامعی را قبل از سوارشدن به هواپیما بیان کنیم که مسافران تمام مدارک لازم و کارهای مربوطه را انجام بدهند تا سفر بدون استرسی داشته باشند.

  2. سلام و تشکر از اطلاعات جامع

    همون کارت پرواز اول تو توقف‌های پروازی بعدی استفاده میشه؟ منظورم اینه که مثلا تو استانبول که بخواهیم پرواز به مقصد یه کشور دیگه داشته باشیم بلید دوباره بریم یه کارت پرواز دیگه بگیریم یا یکسره به سالن ترانزیت بعدی بریم؟
    یه سوال دیگه برای پرواز خارجی کارت ملی لازمه؟ پاسپورت کافی نیست؟

    • سلام مریم جان
      روزت بخیر
      خواهش می کنیم، خیلی خوشحالیم که اطلاعات برات مفید بود.
      مریم عزیز در رابطه با سوالت باید بگیم که گرفتن کارت پرواز مقصد دوم، بستگی به مسیر و ایرلاینت داره، که در فرودگاه توسط کانتر مشخص میشه، یا هردو کارت پرواز یا کارت پرواز مسیر اول رو بهت میدن و در مقصد توقف باید مجدد کارت پرواز دوم رو بگیرین.
      راجع به مدارک هم،که مهم ترین مدرک پاسپورت و ویزاست اما اگر مدارک خاصی باتوجه به شرایط مثل اجازه همسر یا اجازه پدر برای فرزندان دارین، باید همراه خود داشته باشین.

  3. سلام
    وقت به خیر
    اگر به دلیل تاخیر پرواز، وارد روز بعد شویم که تاریخ ویزای ما در ان روز به اتمام رسیده، جریمه دارد؟ مقصد من آلمان است. تا ۱۶ اکتبر ویزا دارم. بلیط برگشت هم همان روز است. اگر هواپیما تاخیر داشته باشد و حرکت روز ۱۷ اکتبر انجام شود، از نظر قوانین آلمان من جریمه میشوم؟
    با تشکر

  4. سلام
    وقت بخیر
    ببخشیددرحال حاضر ایرلاین قطری نیاز به ok to boardونصب اپلیکیشن arrivecanهست یاخیر؟
    مقصدم کاناداست.ممنونم

  5. سلام وقت بخیر
    من و مادرم قصد سفر به ترکیه رو داریم
    آیا در گیت خروج فرودگاه نیاز هست مادرم فرم اجازه خروج از کشور محضری توسط پدرم رو ارائه بده و همچین فرمی اصلا چک میشه یا نه ؟

    • سلام دوست عزیز
      در این خصوص بهتره با پشتیبانی وب سایتی که ازش بلیط تهیه کردید تماس بگیرید و ازشون بخواهید تا درصورت امکان این مورد رو براتون ویرایش کنن. درغیر این صورت بهتره در زمان مراجعه به فرودگاه (اگر کد ملی، اسم و فامیل و سایر مشخصات صحیح است) به ایرلاین مربوط برید و این مورد رو باهاشون چک کنید. بهتره کمی زودتر در فرودگاه حضور داشته باشید.

  6. سلام وقت به خیر
    برای بلیط دو مسیره مثلا از تهران به استانبول و بعد به شهر کایسری ترکیه آیا کارت پرواز همان تهران برای هر دو سفر صادر میشو و دوم اینکه برای تحویل چمدان باید استانبول تحویل گرفت و دوباره چک این رفت یا اینکه همون پرواز اول چمدان رو خودش به پرواز دوم میرسونن

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید