همه ما می‌دانیم که هنگام سفر به یک کشور خارجی باید به تشریفات و قوانین آنان توجه کنیم اما برای سفر به برخی از کشورها باید به مسائل خاص‌تری دقت داشته باشیم. اوکی تو برد (Ok to Board) یا OTB از جمله کارهایی است که برای ورود به بعضی از کشورها باید انجام شود. دستورالعمل‌های اکی تو برد از سمت ایرلاین‌ها صادر می‌شوند و به طور عمده کشورهای حوزه‌ خلیج فارس درخواست اوکی توبرد یا OTB دارند. اما بسیاری از مردم نمی‌دانند که اوکی تو برد چیست و در چه مواقعی به کار می‌آید. پس اگر قصد خرید بلیط هواپیما و سفر به خارج از کشور را دارید حتما این مطلب را تا آخر مطالعه کنید تا مطمئن شوید آیا به اوکی تو برد نیاز دارید یا خیر. با مجله گردشگری فلای‌تودی همراه باشید.

اوکی تو برد چیست؟

اوکی تو برد ok to board در واقع تاییدیه اعتبار ویزا و به روز بودن آن است و پس از انجام فرایندهای مربوط به آن، کارکنان چک‌این می‌توانند کارت پرواز شما را صادر کنند. به عبارت دیگر اوکی تو برد نشان می‌دهد که ویزای شما تایید شده و می‌توانید سوار هواپیما شوید.

چگونه اوکی تو برد به یکی از الزامات پیش از پرواز تبدیل شد؟

به دلیل افزایش تعداد ویزاهای جعلی امارات متحده عربی، چندین مسافر هندی در گذشته به هند بازگردانده شدند. برای کاهش چنین مشکلاتی، خطوط هوایی پرواز به امارات، شروع به بررسی مجدد ویزای امارات و بلیط هواپیمای برگشت مسافر قبل از پرواز کردند. اگر مسافری قبل از پرواز اوکی تو برد را دریافت نمی‌کرد، با وجود داشتن ویزای معتبر امارات، اجازه سوار شدن به پرواز را نداشت. به مرور زمان اکی تو برد به یک پیش نیاز شرکت هواپیمایی تبدیل شد که بدون آن مسافر مجاز به سوار شدن به پرواز نخواهد بود.

اوکی تو برد پرواز به چه معناست؟

اوکی تو برد برای چه کسانی ضرورت دارد؟

افراد دارای شرایط زیر باید برای ok to board اقدام کنند:

  • مسافرانی که به کشورهای حوزه خلیج فارس شامل امارات متحده عربی، کویت، بحرین، عمان و قطر سفر می‌کنند.
  • مبدا پرواز مسافر هند، پاکستان، بنگلادش، نپال، سریلانکا و ایران است.
  • مسافرانی که بلیط آنها متعلق به خطوط هوایی اتحاد، ایر ایندیا اکسپرس، گلف ایر، اسپایس جت و … است. توجه داشته باشید که برخی از خطوط هوایی (مانند جت ایرویز)، نیازی به اوکی توبرد (OTB) ندارند؛ بنابراین همیشه در زمان رزرو بلیط خود با شرکت هواپیمایی تماس بگیرید.
  • مسافرانی که با ویزای کاغذی (ویزای توریستی، ویزای بازدید، مجوز ورود به کار، مجوز ورود اقامت و …) سفر می‌کنند.

اوکی تو برد برای هندی‌هایی که پاسپورت ECR دارند در همه سفرهای خارجی ضروری است.

دریافت اوکی تو برد

مدارک مورد نیاز برای اوکی توبرد چیست؟

هر ایرلاین برای ok to board، مدارک خاصی را در نظر گرفته است، اما مدارک زیر برای همه ایرلاین‌ها مشترک هستند:

  • اسکن ویزا
  • اسکن بلیط (رفت و برگشت)
  • اسکن پاسپورت

به این نکته توجه کنید که اکی تو برد هزینه هم دارد و مسافر باید آن را بپردازد. هزینه اوکی تو برد برای ایرلاین‌ها و مقاصد مختلف، متفاوت است.

تاییدیه اوکی توبرد چگونه صادر می‌شود؟

پس از دریافت یا درخواست ویزای معتبر کشورهای حوزه خلیج فارس، باید به صورت آنلاین مدارک مورد نیاز را به شرکت هواپیمایی که بلیط پرواز خود را با آن رزرو کرده‌اید، ارسال کنید. پس از بررسی مجدد ویزا، شرکت هواپیمایی بلیط شما را تایید می‌کند و PNR یا شماره مرجع پرواز شما را به عنوان اوکی توبرد (OK to Board) علامت‌گذاری می‌کند. اگر تاییدیه روی PNR شما ثبت نشود، امکان پرواز را نخواهید داشت.

 اوکی تو برد چیست

مسافران توجه داشته باشند که PNR با شماره بلیط تفاوت دارد. PNR شماره مرجع به حساب می‌آید، اما شماره بلیط، گواهی تاییدیه اختصاص یک صندلی هواپیما به مسافر است.

دریافت اوکی توبرد چقدر زمان می برد؟

معمولا باید حداکثر ۷۲ ساعت پیش از پرواز، درخواست ok to board را به ایرلاین اعلام کنید. برای درخواست‌های ضروری می‌توانید با پرداخت هزینه، این زمان را به چند ساعت کاهش دهید.

نکته مهم: مسافران باید در نظر داشته باشند که دستورالعمل‌های دریافت اوکی تو برد از ایرلاینی به ایرلاین دیگر، از فرودگاهی به فرودگاه دیگر و از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. ممکن است شرایط دیگری مانند هزینه‌ها یا مدارک اضافی و… برای دریافت اوکی توبرد نیاز باشد. به‌عنوان مثال، دریافت اوکی تو برد پرواز قطر با اوکی تو برد ترکیش متفاوت است و توصیه می‌شود قبل از هر گونه اقدامی حتما اطلاعات لازم را کسب کنید.

اوکی تو برد امارات

در صورتی که قرار است سفر خود را با بلیط هواپیمایی امارات را خریده‌اید، نیازی نیست که از قبل به صورت آنلاین برای دریافت ok to board درخواست دهید؛ تنها کافی است هنگام چک این در فرودگاه، مدارک لازم را ارائه کنید و بدون چالش خاصی، پرواز خود را انجام دهید.

اوکی تو برد پرواز قطر

اگر بلیط هواپیمایی قطر ایرویز رزرو کرده‌اید، شرکتی که بلیط شما را صادر کرده باید طبق فرآیندی که توسط هواپیمایی قطر ایرویز مشخص شده است، اکی تو برد پرواز را دریافت کند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اوکی تو برد ترکیش، قطر و امارات می‌توانید با کارشناسان بخش پشتیبانی فلای‌تودی تماس بگیرید.

اوکی تو برد (OTB) از شرایط سفرهای خارجی

در این مطلب، درباره اوکی تو برد صحبت کردیم و به شما گفتیم که برای دریافت OTB به چه مدارکی احتیاج دارید و چه روندی را باید طی کنیم. شما چه تجربه‌ای در این زمینه دارید؟ آیا شما در سفرهای خود نیازی به اوکی تو برد داشته‌اید؟ شرایط دریافت اکی تو برد برای شما چگونه بوده است؟ خوشحال می‌شویم تجربیات خود را با ما هم در میان بگذارید.

سوالات متداول اوکی تو برد

اوکی تو برد چیست؟

اوکی تو برد، تاییدیه اعتبار ویزا و به‌روز بودن آن است.

برای دریافت اوکی تو برد به چه مدارکی نیاز داریم؟

اسکن ویزا، اسکن بلیط رفت و برگشت و اسکن پاسپورت، مدارک مورد نیاز برای دریافت اوکی تو برد هستند.

برای سفر با کدام ایرلاین‌ها باید اوکی تو برد بگیریم؟

اتحاد، امارات و ایر ایندیا اکسپرس، از جمله ایرلاین‌هایی هستند که برای سفر با آن‌ها نیاز به دریافت اوکی تو برد دارید.

آیا اوکی تو برد برای همه کشورها یکسان است؟

خیر. دستورالعمل‌های دریافت اوکی تو برد از ایرلاینی به ایرلاین دیگر، از فرودگاهی به فرودگاه دیگر و از کشوری به کشور دیگر متفاوت است.

14 نظرات

    • سلام من ویزای بشر دوستانه برزیل را از سفارت آن در تهران گرفتم بخاطر اوکی تو برد نمایندگی مرکزی قطر ایرویز در منطقه ونک رفتم با مدیر آن صحبت کردم او گفت ما اوکی تو برد نمیدیم پس لطف نموده ایمیل آدرس مشخص بفرستید تا مشکل مان حل شود ممنون

    • سلام فهیم جان
      اوکی تو برد کلا برای کشورهایی که ویزا نیاز دارند لازمه
      توی مطلب هم اشاره کردیم که از مبدا ایران به هرجای دنیا نیازه که اوکی تو برد دریافت کنین
      بازم سوالی بود در خدمتم عزیزم

      • سلام برادرعزیزم من ویزای کشورگامبیا ازمگریشن دارم از افغانستان میخواستم که بلیت بگیرم برایم گفتند که از اینجا اوکی تو برد نمیشه داد ازکشور ایران بگیر آیا از ایران برای اتباع خارجی اوکی تو برد می‌دهند یانه ؟

        • شیوای عزیز
          اگر پروازتون از ایرلاین های گفته شده بالا هست نیاز به اوکی تو برد دارین.
          باز اگز سوالی داشتین میتونین با پشتیبانی فلای تودی ۴۲۴۰۵۰۰۰-۰۲۱ بخش پرواز خارجی تماس بگیرین.

        • سلام! محترم من میخواهم از طریق قطر به کشور برازیل سفر کنم ویزای ما بشر دوستانه است بلیط هم گرفتم از فلای تودی آن روز مسول دفتر به ما چیزی نگفت آیا من به OTB یا همان
          Ok To Board نیاز دارم یانه لطفا معلومات دهید. تشکر

          • سلام دوست عزیز
            در مطلب اشاره شده که از مبدا ایران به هرجای دنیا نیاز است که OTB دریافت کنید.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید