تبریز را به عنوان شهر اولین‌ها می‌شناسند. اولین چاپخانه، کتابخانه، رستوران، سینما، هتل، تلفن و نوآوری‌های دیگر در ایران برای اولین بار در تبریز بنیان نهاده شدند. قدمت تبریز به دوره ساسانیان بازمی‌گردد و از این رو پر از بناهای تاریخی تماشایی است. اما این‌ها تنها جاذبه تبریز نیستند؛ این شهر غذاهای محلی خوشمزه‌ای دارد که گردشگران و شکم‌گردها را مجذوب می‌کند. انواع آش، کباب، شیرینی و کوفته تبریزی که به عنوان میراث فرهنگی ناملموس ملی ایران ثبت شده است. در این مطلب از مجله گردشگری فلای تودی به معرفی رستوران های تبریز پرداخته‌ایم. پس به تبریز سفر می‌کنیم و بهترین رستوران های تبریز را به شما معرفی می‌کنیم. اگر در سفر امتحان کردن غذاهای محلی هر شهر برای شما جذاب است با ما همراه باشید.

بلیط هواپیما

آشنایی با غذاهای سنتی تبریز

غذاها، بخشی از فرهنگ هر جامعه هستند. در واقع غذا بیانگر هویت مردمی‌ است که آن را مصرف می‌کنند و به‌نوعی می‌توان آن را پلی برای ارتباط و انتقال تاریخ و فرهنگ هر منطقه به سایر افراد دانست. گفته می‌شود، برای فهمیدن یک فرهنگ، جدا از مطالعه‌ تاریخی، باید طعم غذاهایش را چشید؛ و این بار نوبت تبریز است.

 غذاهای سنتی تبریز

غذاهای سنتی تبریز با رنگ و بوی بی‌نظیرشان طرفداران بسیاری دارند. اگر بخواهیم یک دسته بندی کلی به آنها بدهیم، انواع آش، کباب، دلمه و کوفته تبریزی در اولویت قرار می‌گیرند. معروفترین غذای تبریز، همان کوفته تبریزی است که رنگ و لعاب بی‌نظیری دارد. از میان آش‌ها، آش آبغوره، آش ماست، آش میوه، آش اوماج و آش دوغ جزو معروف‌ترین‌ها هستند.

از دیگر غذاهای محبوب آذری می‌توان خورش هویج، قارنی یاریخ، دویماج، قورما شورباسی، کوکو لوبیاسبز، دلمه برگ مو و سوتی پلو را نام برد. حالا که بهترین غذاهای سنتی تبریز را شناختید، وقت آن رسیده که با بهترین رستوران های تبریز هم آشنا شوید تا طعم اصل غذاهای آذری را در آنجا بچشید.

بهترین رستوران‌ های سنتی تبریز

برای امتحان کردن غذاهای سنتی تبریز مانند کوفته تبریزی، آش اوماج، آش ماست و انواع کباب و دیزی باید رستوران های سنتی تبریز را بشناسید یا حداقل به رستوران‌هایی سر بزنید که غذاهای اصیل تبریزی را سرو می‌کنند. در ادامه به معرفی چند مورد از معروف‌ترین رستوران های سنتی تبریز می‌پردازیم.

۱- چلو کبابی حاج علی | با طعم بازارگردی

در معرفی بهترین رستوران های تبریز، در ابتدا سری به بازار تبریز می‌زنیم تا رستورانی را معرفی کنیم که بیش از یک قرن قدمت دارد. این رستوران قدیمی، جای خوبی برای امتحان کردن انواع کباب، خوراک و خورشت است. اگر مایلید یک وعده غذا در این رستوران میل کنید، باید اولِ وقت خودتان را به آنجا برسانید چون غذاها خیلی زود تمام می‌شوند و خودِ رستوران تنها تا ساعت دو و نیم بعدازظهر غذا سرو می‌کند.

چلو کبابی حاج علی در تبریز

آدرس رستوران حاج علی: بازار سنتی تبریز، بازار کلاهدوزان

۲- رستوران سنتی دلستان | تجربه غذاهای سنتی تبریز

یکی از بهترین رستوران های تبریز برای چشیدن طعم غذاهای سنتی این شهر، رستوران دلستان است. انواع کباب و کوفته تبریزی لذیذ این رستوران زبانزد است. محیط رستوران دلستان آرام و دنج است و فضای سنتی آن با پنجره‌های چوبی و حوض فیروزه‌ای شما را به گذشته می‌برد. البته، به این نکته توجه داشته باشید که در این رستوران فقط ناهار سرو می‌شود و چون از رستوران‌های محبوب تبریز است خیلی زود غذاها تمام می‌شود.

رستوران سنتی دلستان در تبریز

آدرس رستوران حاج علی: بازار سنتی تبریز، بازار کلاهدوزان

۳- رستوران برکه | ساعاتی خارج از شهر در فضایی سرسبز

یکی دیگر از رستوران های تبریز که غذاهای سنتی سرو می‌کند، رستوران برکه است. این رستوران، بر خلاف دیگر رستوران های سنتی تبریز که معمولا در مرکز شهر واقع شده‌اند، حدود ۲۰ دقیقه از مرکز شهر فاصله دارد. دکوراسیون رستوران سنتی است و با درختان استوایی سرسبز پوشیده شده است.

همچنین، در مرکز رستوران یک حوض بزرگ با ماهی‌های زینتی قرار دارد که فضای آن را دلپذیرتر می‌کند. این رستوران که لاکچری ترین رستوران تبریز است، ظرفیت ۲۸۰ نفر دارد و غذاهای سنتی مانند کباب، دیزی و آبگوشت آن بسیار معروف هستند.

رستوران برکه در تبریز

آدرس رستوران برکه: آذرشهر، کمربندی سردرود، بعد از شهرک رجایی، بین زیرگذر اول و دوم

۴- رستوران گازماخ | از کوفته تبریزی تا خورش هویج

لاکچری ترین رستوران تبریز به عقیده بسیاری از افراد رستوران گازماخ است. این رستوران دکوراسیون کلاسیکی دارد و انواع غذاهای سنتی تبریز را ارائه می‌دهد. از کوفته تبریزی و انواع کباب تا خورش هویج و کباب تابه‌ای را می‌توانید در این رستوران سفارش دهید. گازماخ به معنی ته‌دیگ است و تمام پلوهای این رستوران با ته‌دیگ برشته مخصوص گازماخ سرو می‌شوند.

رستوران گازماخ در تبریز

آدرس رستوران گازماخ: تبریز، کوی ولیعصر، انتهای خیابان شریعتی شمالی، ضلع شمالی میدان بهارستان، نبش ده متری مقدم

۵- رستوران قرآنی | تجربه طعم کباب در تبریز

اگر کباب غذای مورد علاقه شما است، حتما به رستوران قرآنی سر بزنید. رستوران قرآنی با قدمت ۱۰۰ سال، یکی از قدیمی‌ترین رستوران‌ های تبریز است. این رستوران در نزدیکی بازار سنتی تبریز قرار دارد؛ پس اگر از بازار و جاهای دیدنی تبریز دیدن می‌کنید، می‌توانید یک وعده غذای خود را در رستوران قرآنی میل کنید. این رستوران دکوراسیون شیک و مدرنی ندارد اما غذاهای لذیذی در آنجا سرو می‌شود.

رستوران قرآنی در تبریز

آدرس رستوران قرآنی: تبریز، خیابان جمهوری اسلامی، پاساژ کیان یک، طبقه دوم

رستوران های فرنگی تبریز

در تبریز علاوه بر غذاهای سنتی می‌توانید از طعم غذاهای فرنگی نیز لذت ببرید. در ادامه چند مورد از رستوران های تبریز که غذای فرنگی در آنجا سرو می‌شود را معرفی می‌کنیم.

۶- رستوران بام تبریز | لوکس با غذاهای فرنگی

یکی از رستوران های فرنگی تبریز که نه تنها به خاطر غذاهایش بلکه به خاطر چشم انداز زیبایی که دارد معروف است، رستوران بام تبریز است. این رستوران با ارائه انواع غذاهای ایرانی و فرنگی آماده پذیرایی از مشتریان است. رستوران بام، بر فراز کوه عینالی قرار دارد و چشم انداز خوبی به پارک جنگلی عینالی دارد. بنابراین، حین صرف غذاها، می‌توانید از طبیعت چشم نواز پارک جنگلی لذت ببرید.

 رستوران بام تبریز

آدرس رستوران بام تبریز: تبریز، اتوبان پاسداران، بعد از پل عابر پیاده، جنب مسجد عون ابن علی (بالای کوه عینالی)

۷- رستوران ترک محتشم | تجربه طعم غذاهای ترکیه ای

یکی از رستوران های تبریز که در کنار سرو غذاهای ایرانی، انواع غذاهای کشور ترکیه را نیز سرو می‌کند، رستوران ترک محتشم است. این رستوران، دکوراسیون مدرنی دارد و قیمت غذاهای آن کمی بالا است. رستوران ترک محتشم با غذاهای با کیفیت و لذیذ در دو وعده ناهار و شام پذیرای مشتریان است.

رستوران ترک محتشم  در تبریز

آدرس رستوران ترک محتشم: تبریز، کوی ولیعصر، خیابان قانون

بهترین فست فود های تبریز

اگرچه غذاهای سنتی ایرانی طعم و بوی خودش را دارد، فست فودها هم گزینه‌های خوبی برای صرف غذا محسوب می‌شوند و البته محبوبیت زیادی هم دارند. اگر در تبریز هوس فست فود داشتید، می‌توانید به یکی از رستوران‌های زیر مراجعه کنید.

۸- فست فود چیترا | از بهترین فست فودهای تبریز

یکی از بهترین فست‌فودهای تبریز، چیترا است. دکوراسیون مدرن، فضای دلنشین، کارکنان حرفه‌ای و خوش برخورد و همچنین کیفیت بالای غذاهایی که سرو می‌شوند باعث شده است که فست فود چیترا، در میان مردم از محبوبیت برخوردار باشد. اگر به این فست فود سر زدید، حتما هات داگ نیم متری آن سفارش بدهید.

آدرس فست فود چیترا: تبریز، ولیعصر، فرهنگ شهر، به سمت پروین اعتصامی، خیابان فرهنگ

۹- پیتزا ۲۰۰۰ | قیمت مناسب، تنوع بالا

یکی دیگر از رستوران های تبریز که قدیمی اما محبوب است، رستوران ۲۰۰۰ یا پیتزا دو هزار تبریز است. قیمت مناسب و تنوع بالای منوی غذای این رستوران باعث شده که محبوبیت بسیاری در میان مردم داشته باشد. این رستوران دارای چهار شعبه در نقاط مختلف شهر تبریز است. آدرس شعب رستوران ۲۰۰۰ در تبریز به شرح زیر است:

پیتزا دو هزار تبریز

شعبه ائل‌گلی: جاده ائل‌گلی، بالاتر از فلکه گلشهر

شعبه ولیعصر: فلکه رودکی، خیابان ویلا

شعبه اطلس: فود کورت مجتمع اطلس

شعبه لاله پارک: فود کورت لاله پارک

رزرو هتل در تبریز

۱۰- رستوران و کافی شاپ وحید | محبوب در میان مردم

یکی از رستوران های تبریز که در میان مردم این شهر از محبوبیت زیادی برخوردار است، رستوران و کافی شاپ وحید است که انواع غذاهای ایرانی، غذاهای کشور ترکیه و انواع مختلفی از فست فود در آنجا سرو می‌شود.

رستوران و کافی شاپ وحید در تبریز

آدرس شعب رستوران وحید به شرح زیر است:

شعبه ۱: کیلومتر١٠ جاده تهران، رستوران کافی شاپ وحید

شعبه ۲: لاله پارک، فود کورت رستوران وحید

شعبه ۳: هفده شهریور جدید، بستنی وحید

بهترین رستوران های تبریز با موسیقی زنده

صرف غذا با شنیدن موسیقی گوش نواز لذت بیشتری دارد. در بعضی از رستوران های تبریز، موسیقی زنده هم اجرا می‌شود که اکثرا موسیقی آذربایجانی است. در ادامه به معرفی چند مورد از رستوران های تبریز با موسیقی زنده می‌پردازیم.

۱۱- رستوران یاقوت | همراه با موسیقی گوش نواز

یکی از بهترین رستوران‌ های تبریز با موسیقی زنده، رستوران یاقوت است. در این رستوران انواع غذاهای ایرانی و غذاهای سنتی تبریز سرو می‌شوند. البته باید توجه داشته باشید که موسیقی زنده در این رستوران تنها در روزهای پنجشنبه و جمعه اجرا می‌شود.

رستوران یاقوت در تبریز

آدرس رستوران یاقوت: تبریز، خیابان امام خمینی، روبه‌روی مسجد کبود

۱۲- رستوران یاقوتی | از قدیمی‌ترین رستوران های تبریز

یکی از قدیمی‌ترین رستوران های تبریز، سفره خانه قائم مقام فراهانی است. این رستوران سنتی انواع غذاهای سنتی تبریز را سرو می‌کند و موسیقی زیبای آذری در آن نواخته می‌شود که محبوبیت بسیاری در میان گردشگران دارد.

آدرس سفره خانه قائم مقام فراهانی: تبریز، خیابان ششگلان، نرسیده به پل قاری، کوچه یخچال

۱۳- رستوران سنتی باغ آنا | صرف غذا در فضایی سبز و سنتی

اگر مایلید غذای سنتی تبریز را در محیطی سرسبز و جنگلی و روی تخت‌های سنتی میل کنید، به رستوران سنتی باغ آنا سر بزنید. این رستوران سر پوشیده است و در تمام فصول سال می‌تواند پذیرای شما باشد. از دیگر مزایای این رستوران اجرای موسیقی زنده است که صرف غذا را دلنشین‌تر می‌کند.

آدرس رستوران سنتی باغ آنا: تبریز، اول جاده تبریز، آذرشهر، مابین زیر گذر اول و دوم

۱۴- باغ رستوران اوبا | از معروفترین رستوران های تبریز

یکی از بهترین و معروف‌ترین رستوران های تبریز در سردرود، رستوران اوبا است. این رستوران، در مدت ۳۰ سال فعالیت خود توانسته است رضایت مشتریانش را جلب کند. اگر کباب غذای مورد علاقه شما است، منوی این رستوران برای شما جذاب خواهد بود. محیط رستوران شیک و مدرن است و فضایی بیرونی آن باغی با چندین آلاچیق است. در فصول گرم سال در این قسمت موسیقی زنده آذری اجرا می‌شود.

باغ رستوران اوبا در تبریز

آدرس باغ رستوران اوبا: جاده تبریز – آذرشهر، سه راهی سردرود، نرسیده به رادار

رستوران‌ های کباب بناب تبریز

کباب بناب که در ترکی آذربایجان به آن بیناب کبابی می‌گویند، یکی از کباب های معروف این خطه است. اگرچه اکثر رستوران‌هایی که غذاهای سنتی ارائه می‌دهند یا کبابی‌های معروف بازار تبریز این نوع کباب را در منوی خود دارند، در ادامه چند رستوران که کباب بناب آنها معروف است را به شما معرفی خواهیم کرد.

۱۵- بناب کبابی حیدر بابا | غذای باکیفیت و مرغوب

یکی از رستوران های تبریز که کباب‌های خوبی دارد، رستوران بناب کبابی حیدربابا است. این رستوران در محله خاوران تبریز قرار دارد و غذای باکیفیتی ارائه می‌دهد. دکوراسیون رستوران ساده و قدیمی است اما محیطی صمیمی دارد.

بناب کبابی حیدر بابا در تبریز

آدرس بناب کبابی حیدر بابا: تبریز، امام خمینی، بین پاشا و شهید رضانژاد

۱۶- بناب کبابی و چلو کبابی امیر | هم کباب، هم حلیم

در محله کوی سهند تبریز، یک کباب فروشی وجود دارد که حلیم هم طبخ می‌کند. در این رستوران انواع کباب و آبگوشت هم می‌توانید سفارش دهید.

آدرس بناب کبابی و چلو کبابی امیر: تبریز، کوی سهند، کوی دانش

۱۷- بناب کباب علی بابا | تجربه کباب بناب در تبریز

در محله شریعتی تبریز، یکی دیگر از بهترین رستوران های تبریز قرار دارد که بناب کباب لذیذی دارد. این کباب فروشی، حلیم هم طبخ می‌کند که می‌توانید در ساعت‌های مختلف شبانه روز تهیه کنید.

آدرس بناب کباب علی بابا: تبریز، ارک، نرسیده به امام خمینی

خرید بلیط قطار تبریز  

شکم گردی در بهترین رستوران های تبریز

برای بسیاری از افراد، شکم گردی بخش بسیار مهمی از سفر است. حتی بعضی از گردشگران به شوق چشیدن غذاهای محلی یک شهر به آنجا سفر می‌کنند. البته گفتنی است که غذای خوب را باید در یک رستوران خوب و باکیفیت میل کنید تا طعم واقعی آن را بچشید.

در این مطلب سعی کردیم هم رستوران لوکس و مدرن معرفی کنیم و هم به رستوران ارزان تبریز اشاره کنیم تا برای صرف هر نوع غذایی بتوانید یک گزینه داشته باشید. از نظر شما بهترین رستوران تبریز کدام است؟ پیشنهادات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. در سفر به تبریز اگر به یک راهنمای جامع نیاز داشتید، راهنمای سفر به تبریز و معروفترین سوغات تبریز را در فلای تودی مطالعه کنید.

سوالات متداول درباره رستوران های تبریز

-بهترین رستوران های سنتی تبریز کدامند؟

رستوران حاج علی، رستوران دلستان ،رستوران برکه، رستوران گازماخ و رستوران قرآنی جزو بهترین رستوران های سنتی تبریز هستند.

-بهترین فست فودهای تبریز کدامند؟

فست فود چیترا، پیتزا ۲۰۰۰ و رستوران و  کافی شاپ وحید جزو فست فودهای با کیفیت تبریز هستند.

-قدیمی‌ترین رستوران‌های تبریز کدامند؟

کبابی حاج علی و رستوران قرآنی از قدیمی‌ترین رستوران های تبریز هستند و ۱۰۰ سال قدمت دارند.

1 نظر

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید