سفر به مشهد به عنوان پایتخت معنوی ایران می‌تواند به غیر از اهداف زیارتی، جنبه گردشگری نیز داشته باشد. به غیر از جاهای دیدنی اطراف مشهد که به طور مفصل درباره آن صحبت خواهیم کرد، تعدادی از این جاذبه‌ها نیز داخل شهر مشهد هستند که به طور خلاصه به برخی از آن‌ها نیز اشاره خواهیم کرد. بعد از اینکه بلیط هواپیما یا بلیط قطار را خریداری کردید یا به هر طریق دیگری خودتان را به مشهد رساندید و در هتل مشهد یا محل اقامتتان ساکن شدید، نوبت به برنامه ریزی دقیق برای گشت و گذارتان فرا می‌رسد. اگر می‌خواهید با جاهای دیدنی اطراف مشهد آشنا شوید، با مجله گردشگری فلای تودی همراه باشید.

بهترین جاهای دیدنی اطراف مشهد

بعد از زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) برای گشت و گذار در شهر مشهد می‌توانید به دیدن آرامگاه نادرشاه افشار در نزدیکی حرم رضوی بروید و در این مجموعه به غیر از مزار نادرشاه، از چند اثر دیگر نیز بازدید کنید. پارک کوهسنگی و باغ و کاخ ملک آباد از دیگر جاهای دیدنی مشهد هستند که در نزدیکی هم قرار دارند و فاصله آن‌ها تا حرم مطهر امام رضا چندان زیاد نیست.

جاهای دیدنی اطراف مشهد

مورد دیگری که باید به آن اشاره کنیم، پارک جنگلی وکیل آباد است که مکان خوبی برای تفرج و حضور در محیطی سرشار از آرامش خواهد بود. گنبد خشتی و خانه تاریخی داروغه مشهد از اماکن تاریخی این شهر به شما می‌روند که فاصله کمی با یکدیگر و با حرم مطهر دارند. در آخر رفتن به پارک‌ های آبی مشهد مانند سرزمین موج های آبی مشهد، پارک آبی ایرانیان مشهد، سرزمین موج های خروشان مشهد و پارک ساحلی آفتاب را از دست ندهید.

حال به سراغ بخش اصلی نوشته یعنی بررسی جاهای دیدنی اطراف مشهد می‌رویم. شهر مشهد علاوه بر جاذبه های گردشگری فراوان و متنوعی که در خود جای داده، جاهای دیدنی زیبایی در اطراف نیز دارد که شاید از آن‌ها مطلع نباشید. در این مقاله سعی داریم به این پرسش پاسخ دهیم که اطراف مشهد کجا برویم و جاذبه های گردشگری اطراف مشهد چه مواردی هستند. با ما همراه باشید. اگر دوست دارید تا در یک هتل لوکس و ۵ ستاره اقامت کنید، رزرو هتل مجلل درویشی پیشنهاد خوبی برای شما است.

آرامگاه فردوسی در شهر توس | شاعر بلند آوازه ایران

در فاصله ۲۵ کیلومتری از شهر مشهد، آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی در شهر توس قرار دارد. با طی مسافتی حدودا ۲۰ دقیقه‌ای به این مجموعه خواهید رسید. در این مجموعه می‌توانید از آرامگاه این شاعر بزرگ بازدید کنید، در محوطه و موزه به گردش بپردازید و همچنین به دیدن مزارهای مهدی اخوان ثالث و استاد محمدرضا شجریان بروید. لازم به ذکر است برای بازدید از این مجموعه در ابتدا باید برای هر نفر هزینه ورودی پرداخت کنید.

آرامگاه فردوسی مشهد

ساعت بازدید و هزینه ورودی آرامگاه فردوسی

ساعت بازدید از آرامگاه و موزه فردوسی مشهد در نیمه اول سال از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب و در نیمه دوم سال از ساعت ۸ صبح تا ۶ بعدازظهر و در ایام سوگواری رسمی تعطیل است. در حال حاضر، قیمت بلیط آرامگاه فردوسی ۵ هزار تومان برای گردشگران ایرانی و ۱۰۰ هزار تومان برای گردشگران خارجی محاسبه می‌شود.

سفر به نیشابور | شهر حکیم عمر خیام

فیروزه نیشابور و حکیم عمر خیام اولین مواردی هستند که بعد از شنیدن نام نیشابور به ذهن خواهند آمد. از دیگر جاذبه های اطراف مشهد که فاصله نسبتا زیادی هم با این شهر دارد، ولی نمی‌توان از آن چشم پوشید، شهر نیشابور است. این شهر سرسبز، از دیرباز به دلیل معادن غنی فیروزه خود، شهرت جهانی داشته و پس از آن به آرامگاه چند تن از مشاهیر ما تبدیل شده است.

جاهای دیدنی نیشابور

جاهای دیدنی معروف نیشابور

در باغ بی‌نامی که در قسمت جنوب شرقی این شهر قرار دارد، در انتهای محوطه‌ای بسیار سرسبز و زیبا با بنای بسیار با شکوهی روبرو خواهید شد که شکل هندسی جذابی دارد. این بنا، آرامگاه حکیم عمر خیام یکی از جاهای دیدنی نیشابور است که توسط استاد هوشنگ سیحون طراحی و در سال ۱۳۴۱ ساخته شد. اما این، تنها بنای مهمی نیست که در این باغ وجود دارد. کمی آن سو تر بنایی با گنبد آبی رنگ، آرامگاه عطار نیشابوری است.

از بدو ورود به باغ و پس از کمی پیاده روی رد آن، سازه نسبتا کوچکی با معماری خاص و جذاب خودنمایی می‌کند که آرامگاه استاد کمال الملک است و از قضا طراحی آن نیز به دست استاد هوشنگ سیحون انجام گرفت. این مجموعه علاوه بر این آرامگاه‌ها، موزه، رستوران سنتی و مرکز خرید دارد که توصیه می‌شود برای بازدید از کل مجموعه دست کم ۲ ساعت زمان در نظر بگیرید.

معرفی روستاهای اطراف مشهد

شما می‌توانید برای بازدید از جاهای دیدنی اطراف مشهد، به سراغ روستاهای خاص و جذاب آن نیز بروید. روستاهای مشهد نه تنها برای گردشگران جذابیت دارد، بلکه اهالی این شهر نیز برای تفریح و گذراندن تعطیلات آخر هفته خود سری به این روستاها و اطراف مشهد می‌زنند.

روستاهای اطراف مشهد

شاندیز مشهد | با طعم کباب شیشلیک

جاهای دیدنی اطراف مشهد تعدادشان کم نیست. بسیاری از روستاها به عنوان مناطقی ییلاقی مورد استقبال بسیار زیادی قرار گرفته‌اند. شهر شاندیز در ۲۰ کیلومتری مشهد قرار دارد و برای رسیدن به بسیاری از این روستاهای خوش آب و هوا باید از این شهر عبور کنید؛ پس چه بهتر که در مسیر خود از این شهر زیبا هم بازدید داشته باشید. این شهر دارای رودخانه و درختان سر به فلک کشیده بسیار زیادی است. اما دلیل اصلی شهرتش به خاطر کباب شیشلیک شاندیز است که آوازه‌ای جهانی دارد.

روستای ابرده مشهد | بهشت مشهد

با گذر از این شهر، به منظور بازدید از جاهای دیدنی اطراف مشهد به روستای زیبای ابرده خواهیم رسید. به این روستا لقب بهشت مشهد را داده‌اند که پس از بازدید از آن به درستی این لقب پی خواهید برد. این روستا با انبوهی از درختان میوه و آب و هوایی مطبوع مقصد بسیار خوبی برای گردشگران خواهد بود. لازم به ذکر است اهالی این روستا در حاضرند در ازای دریافت مبلغی اندک، در باغ‌های خودشان پذیرای شما باشند.

روستای ابرده مشهد

روستای زشک | از روستاهای معروف اطراف مشهد

رودخانه زشک در این روستا جاری است و سرسبزی آن را تضمین خواهد کرد. با ادامه مسیر همین رودخانه به روستایی دیگر با همین نام خواهیم رسید. روستای زشک از دیدنی‌ ترین روستاهای اطراف مشهد است که به دلیل دارا بودن چشمه های بسیار زیاد و محصولات باغی فراوان همواره منطقه مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت به شمار می‌رود.

روستای زشک مشهد

طرقبه | از معروف ترین جاهای دیدنی اطراف مشهد

از دیگر جاهای دیدنی اطراف مشهد می‌توان به طرقبه اشاره کرد. طرقبه در کنار شاندیز دو شهری هستند که مقاصد اصلی گردشگران را در حومه مشهد تشکیل می‌دهند. این شهر با آب و هوای فوق‌العاده، طبیعت زیبا و امکانات گردشگری مناسب، روستاهای ییلاقی بسیاری را در خود جای داده است، که در ادامه به بررسی چند مورد از آن‌ها خواهیم پرداخت.

طرقبه مشهد

تفریحات طرقبه مشهد | از پیست اسکی تا چالیدره

از امکانات گردشگری این شهر می‌توان به پیست اسکی طرقبه اشاره کرد که در فصل زمستان یکی از اصلی‌ترین جاذبه های گردشگری اطراف مشهد به شمار می‌آید. پیست اتومبیلرانی نیز گزینه دیگری است که می‌تواند چند ساعت پر هیجان را برای شما به ارمغان بیاورد. البته توجه داشته باشید که این مورد جزو تفریحات گران قیمت به حساب می‌آید.

سوارکاری نیز از دیگر کارهایی است که می‌توانید در طرقبه انجام دهید. فراموش نکنید در بازدید از شهر طرقبه، حتما از منطقه تفریحی چالیدره بازدید کنید که بسیاری از تفریحات هیجانی را در خود جای داده است. همچنین در این مجموعه می‌توانید از بسیاری از تفریحات آبی نظیر قایق سواری و ماهیگیری لذت ببرید.

روستای کنگ | از زیباترین روستاهای اطراف مشهد

به سراغ روستاهای اطراف طرقبه برویم که همگی جزو مناطق ییلاقی و خوش و آب و هوا به حساب می‌آیند. اولین روستایی که قصد معرفی آن را داریم، روستای کنگ است که به دلیل معماری پلکانی و شباهت آن به شهر ماسوله، شهرت دارد و پذیرای گردشگران بسیاری است. این روستا علاوه بر این معماری خاص دارای باغ‌های فراوان و رودخانه‌ای است که گشت و گذار در آن را بسیار لذت بخش خواهد کرد.

روستاهای اطراف مشهد

روستای جاغرق | طبیعت گردی در مشهد

روستای جاغرق یکی دیگر از زیباترین جاهای دیدنی اطراف مشهد است که به دلیل ارتفاع ریاد از سطح دریا دارای تابستان‌هایی بسیار خنک و زمستان‌هایی سخت و طاقت فرساست. این روستا به دلیل دارا بودن این آب و هوا و طبیعت بسیار زیبا مقصد بسیار مناسبی برای سفرهای تابستانی به شمار می‌رود.

جاهای دیدنی مشهد

دو روستایی که از آن‌ها نام بردیم به طور معمول بیشتر مورد توجه گردشگران قرار دارد ولی روستاهای دیگری نیز در اطراف طرقبه قرار دارند که جز جاذبه های گردشگری اطراف مشهد به شمار می‌آیند. برخی از این روستاها شامل روستای نغندر، روستای دهبار، روستای مایان، روستای ازغد، روستای حصار و روستای کلاته آهن می‌شوند. همه این روستاها از نظر جاذبه‌های طبیعی بسیار غنی هستند و طبیعت فوق‌العاده زیبایی دارند.

پارک جنگلی وکیل آباد مشهد | طبیعتی زیبا با امکانات رفاهی

یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف مشهد که در نزدیکی طرقبه واقع شده، پارک جنگلی وکیل آباد است که می‌توانید یک پیک نیک دوستانه یا خانوادگی را در این پارک زیبا و خوش آب و هوا تجربه کنید. در این پارک جنگلی آلاچیق‌ها و منقل‌های از پیش طراحی شده به همراه سایر امکانات رفاهی در نظر گرفته شده است.

پارک جنگلی وکیل آباد مشهد

قدمگاه امام رضا در مشهد | بنای یادبود

یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف مشهد قدمگاه امام رضا نام دارد که بسیاری از شما دست کم نام این مکان را شنیده‌اید. این زیارتگاه در باغی سرسبز واقع شد که دو قنات و یک چشمه دارد. بنای یادبود قدمگاه توسط شیخ بهایی طراحی شده است.

قدمگاه امام رضا در مشهد

بر روی دیواری که به سمت قبله قرار دارد، تخته سنگ کوچکی نصب شده که رد پای انسان روی آن مشاهده می‌شود. این رد پا برای بزرگداشت توقف حضرت امام رضا (ع) در نیشابور در جریان سفرشان از مدینه به شهر مرو، توسط دوستداران ایشان بر روی سنگ حک شده ولی به اعتقاد مردم، ایشان بر این سنگ ایستاده و جای پایشان روی آن حک شده است.

پیست اسکی شیرباد | تفریح زمستانی در مشهد

اگر فصل زمستان به مشهد سفر می کنید، می توانید از تفریحات زمستانی این شهر استفاده کنید. اگر اهل اسکی و ورزش‌های برفی هستید به پیست اسکی شیرباد سر بزنید. برای رسیدن به این پیست باید مسیر روستای دولت آباد مشهد را در پیش بگیرید. قطعا پیست شیرباد یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی اطراف مشهد است. در این پیست امکانات مختلف برای همه رده‌های سنی و امکانات رفاهی مانند کافه و رستوران وجود دارد.  

پیست اسکی شیرباد مشهد

گنبد هارونیه مشهد | اثر برجاى مانده از شهر باستانى طوس

در حاشیه غربی جاده مشهد-طوس و نزدیک به آرامگاه ابوالقاسم فردوسی بنایی آجری به زیبایی ساخته شده که به «گنبد هارونیه» معروف است. این اثر تاریخی یکی از جاهای دیدنی اطراف مشهد است که در سفر به این شهر می توانید از آن دیدن کنید.

تاریخ ساخت این بقعه را قرن هفتم و هشتم از دوره ایلخانی و عده ای نیز قبل تر از آن می‌دانند. بررسی سفرنامه‌ها و نوشته‌های پژوهشگران داخلی و خارجی نشان میدهد که نامگذاری این اثر تاریخی توسط مردم بومی انجام شده است که این بنا را ابتدا نقاره‌خانه، سپس زندان هارون و بعدها «گنبد هارونیه» نامیدند. گنبد هارونیه که به آن بقعه هارونیه نیز می‌گویند، بنایی مکعب شکل و دارای یک گنبد است که کاملا از آجر ساخته شده و در آن از کاشی کاری استفاده نشده است.

گنبد هارونیه مشهد

این بقعه در گذشته دارای سه ورودی بوده که هم اکنون ورودی شرقی و غربی آن بسته شده و به صورت پنجره مشبک در آمده است و فقط ورودی جنوبی که از یک در ورودی با سردر بسیار بلند و گنبدی شکل تشکیل شده است، استفاده می‌شود. در قسمت ‌شمالی این بنا نیز یک ردیف اتاق قرار دارد که در زمان امام محمد غزالی از آنها برای تدریس استفاده می‌شده است و پس از فوت امام محمد غزالی، سنگ یادبودش را در فضای بیرونی ساختمان هارونیه قرار می‌دهند.

فضای داخلی نیز از ورودی ایوان، چهار شاه نشین، گنبدخانه، چهار پلکان مارپیچ در گوشه‌ها و سه اتاق فرعی تشکیل شده است. گنبد هارونیه منسوب به امام محمد غزالی در سال ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

سفر به مشهد، تجربه زیارت همراه با سیاحت

به طور حتم جاهای دیدنی اطراف مشهد فقط شامل مکان‌هایی که در این مقاله معرفی کردیم، نیست. ما در این مطلب فهرستی از بهترین جاذبه‌ها را به شما معرفی کردیم. در صورتی که با خرید بلیط هواپیما، بلیط قطار یا حتی وسیله شخصی خود به مشهد سفر کردید، حتما بازدید از این دیدنی‌ها را در فهرست خود قرار دهید.

اگر در اطراف مشهد جایی را می‌شناسید که در این مطلب به آن اشاره نشد، با خوانندگان ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی اطراف مشهد

بهترین جاهای دیدنی اطراف مشهد کدام هستند؟

آرامگاه فردوسی، جاهای دیدنی نیشابور، روستاهای اطراف مشهد، گنبد هارونیه و… از مهمترین جاهای دیدنی اطراف مشهد است.

گنبد هارونیه کجاست؟

در حاشیه غربی جاده مشهد-طوس و نزدیک به آرامگاه ابوالقاسم فردوسی بنایی آجری به زیبایی ساخته شده که به «گنبد هارونیه» معروف است.

بهترین روستاهای اطراف مشهد برای گشت و گذار کدام است؟

روستای ابرده، جاغرق، طرقبه، کنگ و… از بهترین جاهای دیدنی اطراف مشهد است.

بهترین تفریح زمستانی مشهد چیست؟

اگر اهل اسکی و ورزش‌های برفی هستید به پیست اسکی شیرباد سر بزنید.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید