وقتی صحبت از جاهای دیدنی نیشابور می‌شود، غالبا عمده‌ترین تصویری که از این شهر در ذهن افراد نقش می‌بندد، سنگ‌های فیروزه‌ای‌‌رنگ است؛ سنگ‌های زینتی که در بازارهای اطراف حرم امام رضا (ع) به چشم زائران می‌خورند. در کنار فیروزه نیشابور که تقریبا در هیچ‌کجای دنیا، نظیر آن را نمی‌توانید پیدا کنید، باید به گنجینه‌ها و سرمایه‌های ارزشمند ادبی و فرهنگی این شهر مانند خیام و عطار هم اشاره کرد. وجود مقبره این دو شاعر بزرگ در نیشابور، موجب شده است تا گردشگران زیادی از ایران و خارج از ایران، راهی این سرزمین فیروزه‌ای شوند. ما در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌‌تودی، حال‌وهوایی از آرامگاه عطار و خیام و زیبایی جاهای دیدنی نیشابور را برای‌تان شرح خواهیم داد.

دیدنی های نیشابور کجاست؟

بعد از مشهد، دومین شهر بزرگ استان خراسان رضوی که به‌نوعی می‌توان آن را بخش فرهنگی و ادبیات این استان دانست، نیشابور است. این شهر که همه آن را با فیروزه و بوته‌های ریواسش می‌شناسند، درست در دامنه رشته‌کوه‌های مرتفع بینالود قرار دارد.

جاهای دیدنی نیشابور کم نیستند؛ در هر گوشه‌و‌کناری از این شهر سرسبز و باصفا، می‌توانید نشانی از تاریخ و ادبیات را پیدا کنید. جالب است بدانید که نیشابور در طول تاریخ پادشاهی سلجوقیان و طاهریان به‌عنوان پایتخت انتخاب شده است. همین جایگاه سیاسی نیز از نیشابور شهری کاملا تاریخی با جاذبه‌های گردشگری فراوان ساخته است. خوبی سفر به نیشابور، این است که شما می‌توانید گذری کوتاه در جاهای دیدنی مشهد هم داشته باشید؛ چراکه این شهر با مشهد، فاصله چندان زیادی ندارد. در ادامه، همراه ما باشید تا فهرستی کامل از چندین مورد از دیدنی های نیشابور را در اختیارتان قرار دهیم.

آرامگاه خیام | صدرنشین جاذبه های گردشگری نیشابور

آرامگاه خیام را باید صدرنشین بهترین جاهای دیدنی نیشابور دانست. همه ما خیام را با رباعیات معروف و دلنشینش می‌شناسیم؛ اما باید بدانید که خیام در علوم دیگر نیز تخصص داشته است. او از به‌نام‌ترین ریاضی‌دان‌ها و ستاره‌شناس‌های زمان خودش بوده و این دانش و تسلط را حالا شما در طراحی هنرمندانه مقبره او به‌خوبی می‌توانید لمس کنید. مهندس هوشنگ سیحون با ذوق هنری خود، این طراحی چشمگیر را برای مقبره خیام ایجاد کرده است.

مقبره خیام که به لطف مهندس سیحون، نمایشی کامل از جزئیات شخصیت حضرت خیام است، در باغی باصفا و زیبا قرار دارد. در این باغ تماشایی و چشم‌نواز، می‌توانید از موزه، مهمانخانه و کتابخانه این شاعر خوش‌ذوق ایران هم دیدن کنید.

آرامگاه خیام از جاذبه های گردشگری نیشابور
  • آدرس: نیشابور، میدان فضل، انتهای بلوار خیام، بلوار شهدا.

دهکده چوبی | تفرجگاهی هنری در نیشابور

شاید شهرت دهکده چوبی نیشابور که یکی از جاهای دیدنی نیشابور است به گوشتان خورده باشد. این دهکده یکی از برترین جاذبه‌های گردشگری نه‌تنها در ایران، بلکه در کل جهان است. راز جذابیت آن را هم باید مربوط به چوب درختانی نظیر سپیدار، گلابی، کاج‌ها، اشن، گیلاس، گردو، زبان گنجشک و توت بدانیم که به این دهکده، نمایی زیبا داده‌اند.

در دهکده چوبی که به‌دست هنرمند مهندس حمید مجیدی ساخته شده است، دیدنی‌های بسیاری وجود دارند؛ از موزه و کتابخانه گرفته تا فضای سبز و رستوران. اما در این میان، آنچه بیش از همه، توجه گردشگران را به‌سوی خود جلب می‌کند، مسجد چوبی این دهکده است. در مسجد چوبی دهکده، می‌توانید ترکیبی از عصاره معماری ایرانی به همراه فضای عرفانی و معنوی را در کنار هم ببینید. خوب است بدانید که این مسجد به‌عنوان اولین مسجد چوبی ایران شناخته می‌شود که هیچ زلزله‌ای قادر به لرزاندن آن نخواهد بود!

دهکده چوبی از دیدنی های نیشابور
  • آدرس: نیشابور، انتهای بلوار شهدا، جاده تقی‌آباد طلایی، روستای محمدآباد.

باغ قدمگاه | یادگاری عرفانی

نزدیکی نیشابور به مشهد، موجب شده است تا این شهر هم به برکت حضور امام رضا (ع) رنگ‌وبوی عرفان و مذهب به خود بگیرد. از جمله مکان‌های مذهبی که یاد امام رضا را در خاطر مردم زنده می‌کند، باغ قدمگاهی است. در این باغ سرسبز، سنگی بزرگ به رنگ سیاه با نشان دو رد پا وجود دارد که اهالی نیشابور، این رد پا را به وجود امام رضا نسبت می‌دهند. از همین‌ رو هم زائرانی که به شوق زیارت امام رضا راهی مشهد می‌شوند، هر طور شده، خود را به نیشابور می‌رسانند تا قدمگاه را از نزدیک زیارت کنند. شما نیز اگر مسافر نیشابور بودید، با اقامت در این باغ زیبا، خودتان را مهمان هوای بهشتی آن کنید.

  • آدرس: استان خراسان رضوی، در فاصله ۲۴ کیلومتری شهر نیشابور.

معدن فیروزه | جاذبه ای از بهترین سنگ قیمتی دنیا

از دیگر جاهای دیدنی نیشابور که خوب است از آن دیدن کنید، معادن فیروزه این شهر هستند. معادن فیروزه نیشابور، دیگر نیازی به معرفی ندارند! همه ما می‌دانیم که باکیفیت‌ترین و مرغوب‌ترین فیروزه دنیا به شهر زیبای نیشابور تعلق دارد. اگر گذرتان به نیشابور افتاد، حتما از معدن فیروزه آن دیدن کنید تا بدانید این سنگ قیمتی که از سوغات نیشابور است، برای اینکه به زیورآلات بدل شود، چه مراحل سختی را پشت سر می‌گذارد.

معدن فیروزه از جاذبه های دیدنی نیشابور
  • آدرس: استان خراسان رضوی، در فاصله ۵۳ کیلومتری شمال‌غربی شهر نیشابور و ۴ کیلومتری روستای معدن.
  • ساعت بازدید: همه‌روزه به‌جز ایام تعطیل از ساعت ۸ صبح الی ۵ بعدازظهر.

آرامگاه عطار نیشابوری

به نیشابور بروید و در آنجا، آرامگاه خالق منطق‌الطیر را از نزدیک زیارت کنید. مقبره عطار، ادیب بزرگ ایران، یکی دیگر از جاهای دیدنی نیشابور است که نباید آن را از قلم انداخت. در این مقبره، تمام جزئیات هنری به بهترین شکل ممکن رعایت شده و تقریبا هیچ‌چیزی از قلم نیفتاده است!

دیوار آرامگاه این شاعر و ادیب بزرگ به‌صورت هشت‌ضلعی طراحی و ساخته شده است. روی این آرامگاه، گنبدی فیروزه‌ای‌رنگ با زیبایی هر چه تمام‌تر، خودنمایی می‌کند. کاشی‌کاری‌های زیبای موجود در غرفه‌های اطراف آرامگاه هم که دیگر جذابیت‌های بصری این مکان را صدچندان کرده‌اند. در آرامگاه عطار نیشابوری، لذت خواندن گلچین اشعارش را که در سنگی مجاور با سنگ قبر او حک شده است، از دست ندهید. همچنین از مقبره پرویز مشکاتیان، موسیقی‌دان ایرانی که در همسایگی با مقبره عطار است هم دیدن کنید.

آرامگاه عطار نیشابوری
  • آدرس: شهر نیشابور، انتهای غربی خیابان عرفان.

مقبره کمال الملک | نقاش به نام و پرآوازه تاریخ

قبل از اینکه آرامگاه عطار نیشابوری را ترک کنید، به اطراف خود نگاهی بیندازید. در این باغ زیبا، مقبره یکی دیگر از هنرمندان پرآوازه کشورمان، یعنی کمال‌الملک هم وجود دارد که حیف است آن را از نزدیک ملاقات نکنید. کمال‌الملک لقبی است که ناصرالدین شاه به محمد غفاری به‌واسطه هنرنمایی‌هایش در نقاشی داد. محمد غفاری، زاده کاشان بود و در عمر ۹۳ ساله خودش، بیش از ۱۷۰ تابلوی نقاشی ارزشمند و دیدنی را خلق کرد. در نهایت هم در نیشابور به خاک سپرده شد.

مقبره کمال الملک از دیدنی های نیشابور
  • آدرس: شهر نیشابور، انتهای غربی خیابان عرفان.

آبشار گرینه | جاذبه ای دیدنی در نیشابور

طبیعت نیشابور به لحاظ جاذبه‌های گردشگری نیز بسیار غنی است. بهترین نمونه بکربودن و زیبایی طبیعت این شهر را می‌توان در وجود آبشارهای آن به‌ویژه آبشار گرینه جست‌وجو کرد. این آبشار که در روستایی با همین نام قرار دارد، توسط رودخانه‌ای بزرگ و باغاتی باصفا و سرسبز محاصره شده است. اگر به نیشابور سفر کردید، بدانید در یک قدمی‌تان، طبیعتی زیبا و چشم‌نواز وجود دارد که بازدید از آن را نباید به هیچ قیمتی از دست بدهید.

  • آدرس: استان خراسان رضوی، در فاصله ۴۰ کیلومتری شمال‌شرقی شهر نیشابور، روستای گرینه.

روستای خروعلیا | از بهترین روستاهای سرسبز نیشابور

یکی دیگر از دیدنی های نیشابور، روستای ییلاقی خرو در دل دره‌ای باصفا و خرم است. وارد این روستا که می‌شوید، درختان بلندقامتی را می‌بینید که منظره‌ای زیبا به وجود آورده‌اند. آبشاری که از ارتفاعات روستای زیبای خروعلیا به پایین سرازیر می‌شود، جذابیت‌های طبیعی این روستا را برای گردشگران بیشتر کرده است.

روستای خروعلیا از جاذبه های گردشگری نیشابور
  • آدرس: استان خراسان رضوی، در فاصله ۲۰ کیلومتری شهر نیشابور، روستای ییلاقی خرو.

شهر کهن نیشابور | منطقه باستانی شادیاخ

اگر به دیدن مستندهای تاریخی علاقه‌مند هستید، خودتان را به شهر کهن نیشابور برسانید. شهر کهن که یکی دیگر از جاهای دیدنی نیشابور است، برای تاریخ‌دوستان روایت‌هایی شنیدنی دارد.

نیشابور شهری با قدمت ۷۵۰۰ ساله است که بارها به‌واسطه جنگ‌های داخلی یا هجوم مغول‌ها، تخریب و مجددا از نو ساخته شده است. شهر کهن نسخه‌ای اصلی از شهر نیشابور است که در حال حاضر، از آن تنها تپه‌های تاریخی با نام‌های آلپ ارسلان، کهن دژ، شادیاخ، سبزپوشان، قنات تپه، تپه تاکستان و تپه مدرسه باقی مانده است.

در این میان، شادیاخ را باید یکی از مهم‌ترین نقاط شهر کهن دانست که همیشه هدف کاوشگران و پژوهشگران تاریخی است. باستان‌شناس‌ها بعد از جست‌و‌جوهای متعدد، توانستند اشیایی قیمتی از سازه‌های سفالی، گچ‌بری‌ها و ظروف شیشه‌ای را در دل خاک این منطقه پیدا کنند.

شهر کهن نیشابور
  • آدرس: استان خراسان رضوی، جنوب شهر نیشابور.

روستای جوز | بازدید از بهترین غار آبی و کهنسال‌ ترین درخت چنار ایران

آیا تابه‌حال تجربه بازدید از غار آبی را داشته‌اید؟ نیشابور دارای یکی از بزرگ‌ترین غارهای آبی ایران است که به شما این فرصت را می‌دهد تا لذت صخره‌نوردی و آب‌تنی‌کردن در دل غار سرنی را تجربه کنید. البته این را بدانید که حوضچه‌های متعددی که در این غار وجود دارند، اجازه پیش‌روی به شما نخواهد داد.

غار سرنی در ۵۰ کیلومتری نیشابور و در دل روستای جوز قرار دارد. این روستا طبیعت بکر و غار مشهوری دارد؛ همچنین صاحب درخت چناری کهنسال با عمر ۴۰۰ سال است. شاید باورتان نشود، اما قطر این درخت کهنسال به ۹ متر و ارتفاع آن به بیشتر از ۱۵ متر می‌رسد. این اعداد آنقدر عجیب‌وغریب هستند که هر گردشگری را وسوسه می‌کنند تا برای بازدید از این درخت، راهی روستای جوز شود.

روستای جوز از جاذبه های نیشابور
  • آدرس: استان خراسان رضوی، در فاصله ۵۰ کیلومتری شهر نیشابور، روستای جوز.

رباط شاه عباسی | کاروانسرایی قدیمی از شاه‌ عباس

بدون شک یکی دیگر از بهترین جاهای دیدنی نیشابور، رباط شاه‌عباسی است که در قلب این شهر قرار دارد. از آنجایی که کاروانسراها یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های تاریخی هستند، پیشنهاد می‌کنیم که نام رباط عباسی را در فهرست بازدید از مکان‌های دیدنی نیشابور  یادداشت کنید.

این رباط یا کاروانسرا همان‌طور که از نام آن پیداست، اثری ارزشمند متعلق به شاه‌عباس صفوی است. در معماری باشکوه این بنای باستانی، می‌توانید ۴ ایوان که با ۲۴ حجره احاطه شده‌اند را مشاهده کنید. در دوره قاجار از این کاروانسرا به‌عنوان نوانخانه یا محلی برای نگهداری ایتام استفاده می‌شد. در دوره پهلوی، رباط عباسی به شهربانی تغییر کاربری داد و در حال حاضر، به‌عنوان موزه نیشابور برای گردشگران قابل بازدید است.

رباط شاه ‌عباسی در نیشابور
  • آدرس: شهر نیشابور، خیابان امام خمینی.

روستای بوژان | ییلاقی باصفا در دل رشته‌ کوه بینالود

در ۲۰ کیلومتری شهر نیشابور، ییلاقی بسیار باصفا و سرسبز قرار گرفته است که به لحاظ معماری، شباهت زیادی به ماسوله گیلان دارد! نام این ییلاق باصفا بوژان است. توصیه می‌کنیم در هنگام بازدید از جاهای دیدنی نیشابور، بوژان را در اولویت گردشگری‌های خود قرار دهید. معماری پلکانی خانه‌ها در بوژان و ترکیب آن با کوچه‌های نامنظم و بی‎‌قرینه و باغات سرسبز، نمایی افسانه‌ای و بسیار زیبا به این روستا بخشیده است. در ارتفاعات روستای کوهپایه‌ای بوژان، می‌توانید عطر سرمست‌کننده گل‌های خوش‌بو و گیاهان دارویی مختلف را استشمام کنید.

روستای بوژان در نیشابور
  • آدرس: استان خراسان رضوی، در فاصله ۲۰ کیلومتری شمال‌شرقی نیشابور.

افلاک ‌نمای خیام | بزرگترین مدرسه نجوم ایران

علاقه زیادی که خیام به ستاره‌ها داشت، موجب شد تا پای علوم مختلف از جمله نجوم به شهر زیبای نیشابور هم باز شود. افلاک‌نمای خیام نیز پایگاه نجوم‌شناسی در شهر فرهنگ و ادب است که طبق روایات، عنوان بزرگ‌ترین افلاک‌نمای ایران را دارد. این افلاک‌نما که مکانی برای یادگیری نجوم است، درست در نزدیکی آرامگاه خیام قرار دارد.

  • آدرس: نیشابور، میدان فضل، انتهای بلوار خیام، بلوار شهدا.

بازار سرپوش | از بهترین جاهای نیشابور

یکی از بخش‌های جذاب و هیجان‌انگیز سفر، گشت‌زدن در بازارهای قدیمی هر شهر است. بازار سرپوش نیشابور نیز با داشتن قدمتی چند‌صد‌ساله، جزو برترین بازارهای قدیمی خراسان رضوی و از جاهای دیدنی نیشابور است. این بازار که به دوره صفویه تعلق دارد، هم از معماری بی‌نظیری برخوردار است و هم بهترین مکان برای آشنایی با فرهنگ مردمان نیشابوری محسوب می‌شود.

بازار سرپوش نیشابور را با نام دیگر آن، یعنی سوق‌القدیم هم می‌شناسند. نقطه شروع این بازار قدیمی در گذشته، دروازه مشهد و نقطه پایانی آن، دروازه عراق بوده است. اما در حال حاضر، از آن تنها یک دالان قدیمی بزرگ به طول ۷۵۰ متر باقی مانده است. در قسمت شمال و غرب ورودی‌های این بازار هم دو جاذبه تاریخی دیگر تحت عنوان سرای زهدی و آب‌انبار نو به‌ چشم می‌خورند که پیشنهاد می‌کنیم حتما از آن‌ها دیدن کنید.

بازار سرپوش در نیشابور
  • آدرس: نیشابور، خیابان امام خمینی، مقابل بازار طلا‌فروش‌ها.

آبشار بار | آبشاری خروشان در دل باغات رنگارنگ

همسایگی رشته‌کوه‌های بینالود با نیشابور، سبب پیدایش طبیعتی بسیار بکر و شاهکار در نیشابور و شهرهای اطراف آن شده است. شهر بار نیز یکی از همین شهرهای زیبای قرارگرفته در دامنه رشته‌کوه بینالود است. شهرت شهر بار به‌واسطه آبشار خروشانی که دارد، بسیار بیشتر شده است.

این آبشار زیبا و خروشان، حدود ۳۰۰ متر طول دارد و به دلیل پرآبی‌اش در تمام ایام سال، چهره شهر را همیشه زنده و با طراوت نگه داشته است. به دلیل وجود آبشار بار و رودخانه‌های منشعب‌شده از آن، می‌توانید در گوشه‌وکنار شهر بار، باغاتی باصفا و درختانی با میوه‌های رنگارنگ را مشاهده کنید.

آبشار بار در نیشابور
  • آدرس: استان خراسان رضوی، در فاصله ۵۵ کیلومتری شمال‌غربی شهر نیشابور، شهر بار.

آرامگاه بی بی شطیطه | بانوی دانشمند و فاضل نیشابور

یکی از بهترین جاهای دیدنی نیشابور که حال‌وهوایی کاملا عرفانی دارد، آرامگاه بی‌بی‌ شطیطه است. بی‌بی شطیطه از زنان فاضل و مومن نیشابور بوده که به لطف عنایات امام موسی کاظم (ع) ارزش و جایگاهی صدچندان میان مردم پیدا کرده است. حالا بعد از ۳۰۰ سال، هنوز مردم نیشابور در گرفتاری‌ها متوسل به این بانوی پاکدامن می‌شوند.

آرامگاه بی‌بی شطیطه در عین کوچکی و سادگی، فضایی بسیار دلنشین و مجذوب‌کننده دارد. آینه‌کاری‌های موجود در نمای داخلی گنبد و کتیبه‌های مزین به کاشی‌های خوش‌طرح‌ورنگ در دو طرف در ورودی، تنها تزیینات این آرامگاه مذهبی هستند.

آرامگاه بی بی شطیطه
  • آدرس: نیشابور، میدان بی‌بی شطیطه، در انتهای بلوار بهشت.
  • ساعت بازدید: همه‌روزه از ۸ صبح تا ۵ بعدازظهر.

دره هفت غار نیشابور | خلوتگاه عرفا

دره هفت غار، بی‌شک یکی از زیباترین جاهای دیدنی نیشابور در پاییز است. بازدید از این دره، به‌قدری جذاب است که ارزش آن را دارد تا شما یک بلیط هواپیما نیشابور بخرید و برای آخر هفته، خودتان را به آنجا برسانید. دره هفت غار یکی از پرطرفدارترین ییلاقات نیشابور است که شامل ۷ تنگه یا ۷ وادی می‌شود. در تنگه‌های سرخ‌رنگ این جاذبه خیره‌کننده، می‌توانید هنرنمایی باد و آب را تماشا کنید.

به روایتی، این دره نمادی از اولین خلوتگاه عرفا برای رازونیاز عارفانه و طی‌کردن ۷ مقام سیروسلوک عرفانی هم بوده است. در انتهای این هفت غار، چشمه‌ای زیبا وجود دارد که برای رسیدن به آن، باید خود را برای عبور از ۷ تنگه پررمزوراز آماده کنید.

دره هفت غار نیشابور
  • آدرس: استان خراسان رضوی، شمال شهر نیشابور، به سمت روستای بشر‌آباد، اولین فرعی سمت راست.

باغ و عمارت امین الاسلامی | تفرجگاهی تماشایی در نیشابور

از دیگر دیدنی های نیشابور، عمارت امین‌الاسلامی با باغاتی از درختان شمشاد، توت، کاج و گردو است. این عمارت که در گذشته به ابوالحسن امین‌الاسلامی تعلق داشته، حالا بهترین تفرجگاه و بوستان تفریحی برای بومیان و گردشگران این شهر است. اگر در هتل امیران، یکی از بهترین هتل های نیشابور اقامت دارید، پیشنهاد می‌کنیم به عمارت امین‌الاسلامی بروید و نمای واقعی معماری ایرانی را در خشت‌به‌خشت آن لمس کنید.

باغ و عمارت امین ‌الاسلامی از جاذبه های نیشابور
  • آدرس: نیشابور، خیابان امام خمینی، نزدیک به باغ ملی.

روستای دیزباد | زیباترین روستای نیشابور

در لیست روستاهای شگفت‌انگیز ایران، حتما نامی از روستای دیزباد هم برده خواهد شد. این روستا که از بهترین جاهای دیدنی نیشابور در فصل بهار  است، در ۸۰ کیلومتری این شهر قرار دارد. روستای دیزباد نیز مانند روستای بوژان، از معماری پلکانی برخوردار است. اما راز جذابیت این روستا نه‌تنها در خانه‌های پلکانی‌اش، بلکه در مردمان باسواد و بافرهنگش نهفته است.

شاید برای‌تان جالب باشد بدانید که این روستا، مقاوم اول شبکه برق خصوصی در کشور را دارد؛ یعنی زمانی که حتی شهرهای اطراف روستا برق نداشته‌اند، اهالی روستای دیزباد دست‌به‌کار می‌شوند و با خلاقیت خود، شبکه خصوصی برق را راه‌اندازی می‌کنند. از همین‌ رو هم مردم ساکن در روستای دیزباد را از باسوادترین افراد در تمام ایران می‌دانند.

روستای دیزباد از دیدنی های نیشابور

طبیعت بکر این روستا در ۶ ماه اول سال، بسیار دیدنی است. ۶ ماه دوم سال به دلیل آب‌وهوای سرد این منطقه، همه اهالی راهی نیشابور یا مشهد می‌شوند. بنابراین اگر قصد بازدید از دیزباد را داشتید، بهار و تابستان بهترین زمان برای سفر به این روستاست.

  • آدرس: استان خراسان رضوی، در فاصله ۸۰ کیلومتری جاده نیشابور-مشهد، بعد از روستای قاسم‌آباد.

گنبدهای شه میر | بنایی تاریخی از سلجوقیان

در معماری باستانی ایران، گنبدهای آجری از اهمیت زیادی برخوردار هستند. نیشابور نیز که بخش زیادی از تاریخ این سرزمین را در دل خود پنهان کرده، صاحب دو گنبد آجری با نام‌های مهرآباد و شادمهر است. از پیشینه تاریخی این دو گنبد، تقریبا هیچ‌چیزی نمی‌دانیم. تنها از این موضوع اطمینان خاطر داریم که گنبدهای شادمهر و مهرآباد، آرامگاه دو فاضل بزرگ، اما گمنام هستند. طبق نظر باستان‌شناسان، این دو گنبد به دو دوره تاریخی سلجوقی و ایلخانی تعلق دارند.

  • آدرس: استان خراسان جنوبی، در فاصله ۱۰ کیلومتری جاده نیشابور به کاشمر.

مسجد جامع نیشابور | از جاهای دیدنی نیشابور

از دیگر جاهای دیدنی نیشابور، مسجد جامع این شهر است که با استناد به کتیبه‌های موجود، قدمتی طولانی دارد. این مسجد قدیمی شامل ۴ ایوان و ۳ مدخل می‌شود که در ۳ سمت شمال، غرب و شرق مسجد به‌خوبی نمایان است. این شیوه معماری، موجب شده است تا مسجد به تمام محلات قدیمی این شهر راه داشته باشد.

ظاهر کم‌زرق‌وبرق مسجد جامع، آن را به وعده‌گاهی همیشگی میان اهالی نیشابور تبدیل کرده است. اگر از تاریخ تاسیس این مسجد بخواهید بدانید، باید بگوییم شخصی به نام پهلوان علی‌بن بایزید در دوره حکومت تیموریان این بنای عرفانی را احداث کرده است.

مسجد جامع نیشابور
  • آدرس: شهر نیشابور، خیابان امام خمینی.

باغرود | از جاهای دیدنی و اقامتی نیشابور

یکی از چشم‌نوازترین جاهای دیدنی نیشابور باغرود، بهشتی سرسبز است که در قسمت شمال‌شرقی این شهر قرار دارد. بهترین جایی که در آن، می‌توانید با اهالی نیشابور معاشرت داشته باشید و با اندیشه و فرهنگ آن‌ها بیشتر آشنا شوید، همین باغرود است. رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های بی‌شماری که در مسیر رسیدن به باغرود وجود دارند، این منطقه را به یکی از مهم‌ترین جاهای گردشی نیشابور تبدیل کرده‌اند.

اگر هیچ‌گونه تصویر ذهنی از این منطقه ندارید، نام آن، بهترین راهنما برای خلق این تصویر خواهد بود. باغرود ترکیبی از باغات گردو، سیب و گیلاس و رودی خروشان است که در دامنه کوه بینالود وجود دارند.

باغرود از جاهای دیدنی نیشابور
  • آدرس: استان خراسان رضوی، شمال‌شرقی شهر نیشابور، میدان گل‌ها، انتهای جاده باغرود.

قلعه لک لک آشیان | جاذبه تاربخی نیشابور

از دیگر دیدنی های نیشابور، جاذبه‌ای تاریخی است که همه آن را با عنوان قلعه لک‌لک آشیان می‌شناسند. طبق داستان‌های روایت‌شده از این منطقه، درخت سرو کهنسالی وجود داشته که یک لک‌لک‌ زیبا در آن زندگی می‌کرده است. با آمدن سرمای سوزناک زمستان، این لک‌لک برای همیشه از این منطقه مهاجرت می‌کند و همین بهانه‌ای می‌شود تا مردم اسم لک‌لک‌ آشیان را روی این منطقه بگذارند. در منطقه لک‌لک آشیانی، قلعه‌ای قدیمی متعلق به دوره قاجار وجود دارد که اگر دقت کنید، می‌توانید بقایای به‌‌جامانده از آن را در این مکان بیابید.

قلعه لک لک آشیان
  • آدرس: استان خراسان رضوی، شهر نیشابور، منطقه لک‌لک آشیانی، نزدیک به تپه آلپ ارسلان.

گرمابه مرمر نیشابور | از دوره صفویه

یکی دیگر از جاهای دیدنی نیشابور که قطعا شما را شگفت‌زده خواهد کرد، گرمابه مرمر نیشابور است. این گرمابه که قدمت آن به دوره صفویه بازمی‌گردد، در دوره‌های تاریخی بعد نیز کارایی خود را میان شاهان و وزرا همچنان حفظ کرده است. نکته جالب توجه در این گرمابه، نقاشی‌های مجذوب‌کننده‌ای است که روی دیوارهای آن خودنمایی می‌کنند. این گرمابه با بازار سرپوش فاصله چندانی ندارد؛ کافی است از محلی‌ها آدرس حمام بازار سرپوش را جویا شوید تا شما را راهنمایی کنند.  

  • آدرس: استان خراسان رضوی، شهر نیشابور، خیابان عدالت شرقی، ضلع غربی درون بازار سرپوش.

نیشابور | شهری فیروزه ای در قلب خراسان

اگر به جاهای دیدنی نیشابور روی نقشه نگاهی بیندازید، قطعا حتی دیدن نام آن‌ها نیز شما را وسوسه می‌کند تا به این شهر سفر کنید. نیشابور شهری فیروزه‌ها در دل خراسان رضوی است که به ما فرصتی می‌دهد تا در کنار عطار و خیام و دیگر بناهای دیدنی، از طبیعت آن نیز لذت ببریم. این شهر به لحاظ جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیار غنی است. بنابراین در سفر به نیشابور، هر لحظه، منظره‌ای جذاب و اثری باشکوه از تاریخ، غافلگیرتان خواهد کرد.

توصیه می‌کنیم در کنار رزرو بلیط ارزان هواپیما به شهر مشهد و اقامت در این شهر، زمانی را هم به نیشابور اختصاص دهید. قطعا خاطرات و تجربه‌های شما از این شهر رویایی شنیدن دارند. اگر هم به این شهر سفر کرده‌اید، می‌توانید نظرات یا تجربه‌های خود را در خصوص جاهای دیدنی نیشابور در قسمت نظرات کاربران برای ما بنویسید.

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی نیشابور

بهترین سوغات نیشابور کدامند؟

از بهترین سوغات خوراکی و صنایع‌دستی نیشابور می‌توان به شربت ریواس، آلو بخارا، فیروزه، قلمدان، گیوه، قالی، پلاس و لوازم مسی اشاره کرد.

بهترین هتل‌های نیشابور کدامند؟

از بهترین هتل‌های نیشابور، می‌توان هتل امیران، هتل مهر، هتل ارم و مهمانسرای کمال‌الملک را نام برد.

بهترین زمان سفر به نیشابور چه موقع است؟

نیشابور مانند تمام شهرهای کویری خراسان، تابستانی خشک و زمستانی سوزناک دارد؛ پس فصل بهار و پاییز، بهترین زمان برای سفر به این شهر هستند.

بناهای تاریخی نیشابور کدامند؟

از بناهای تاریخی نیشابور، می‌توان به شهر کن، رباط عباسی، مسجد جامع، قلعه لک‌لک آشیان، گرمابه مرمر، گنبدهای شه‌میر، عمارت امین‌الاسلامی و… اشاره کرد.

بهترین مراکز برای خرید سوغات نیشابور کدامند؟

بعد از بازار سرپوش نیشابور، بهترین مراکز خرید این شهر، پاساژ ناصرانی، مرکز خرید الماس، پاساژ قریشی، بازار بزرگ صفویه و بازار طلافروش‌ها هستند.

زمان برداشت ریواس در نیشابور چه موقع است؟

فصل بهار زمان برداشت ریواس تازه است. اما شربت ریواس را به‌عنوان سوغات نیشابور در هر فصل سال می‌توانید خریداری کنید.

بهترین رستوران‌های نیشابور کدام‌ها هستند؟

رستوران اعیانی در بلوار بعثت، رستوران عمارت در جاده روستای بوژان، رستوران ملت در میدان خیام، رستوران طلوع در بلوار جمهوری، رستوران صدف در بلوار فضل، رستوران سنتی داریوش در خیابان عرفان و…

آیا در نیشابور امکان اقامت در بومگردی‌ها وجود دارد؟

بله، نیشابور صاحب زیباترین اقامتگاه‌های بومگردی است که معروف‌ترین آن‌ها اقامتگاه سنتی زاک خرو، چنارستان دررود، دنیای قدیم نیشابور، شادمهر نیشابور و اقامتگاه حاج کاظم نیشابور هستند.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید