در میان امامان معصوم که هر یک به سبب ویژگی خاصی نزد مردم محبوبیت دارند، امام رضا (ع) نیز با الفت و مهربانی خود از جایگاه ویژه‌‌ای در نزد عارفان و عاشقان برخوردار است. در میان عاشقان این حضرت، مردمان جنوب به واسطه‌ای ارادتی که به امام رضا دارند، بنای یادبودی از محل ملاقات ایشان با مردم ساختند که به قدمگاه امام رضا (ع) شهرت پیدا کرد. ما هم این مقاله از مجله گردشگری فلای تودی را به معرفی قدمگاه امام رضا (ع) اختصاص دادیم. پس همراه ما باشید تا با قدمگاه امام رضا در آبادان و نیشابور بیشتر آشنا شویم.

درباره قدمگاه آبادان

موقعیت جغرافیایی قدمگاه در شمال شهر آبادان، پشت بیمارستان آیت‌الله طالقانی و در مسیر روستای فیاضیه قرار دارد. بر اساس اسناد تاریخی، زمانی که امام رضا راهی طوس شد، از مسیر بصره، اهواز و آبادان عبور کرد. به همین دلیل مردم خونگرم آبادانی هر جا ایشان را می‌دیدند از او استقبال می‌کردند و سوالات دینی خود را می‌پرسیدند. آن حضرت نیز با مهربانی پاسخ می‌دادند و احادیثی از جد بزرگوارشان را نقل می‌کردند. طبق روایات، در این مکان امام رضا (ع) با مردم آبادان دیدار و برای آنها سخنرانی می‌کردند.

قدمگاه امام رضا

قدمگاه امام رضا در آبادان، در اصل ردپای آن حضرت است که برجا ماند اما به مرور زمان از بین رفت. البته به دلیل تقدسی که به واسطه حضور ایشان پیدا کرد، تبدیل به یک بنای متبرک می‌شود که مناسبت های مذهبی و مراسم دعا و نیایش در آنجا برگزار می‌شود.

معماری قدمگاه

قدمگاه امام رضا (ع) در سال‌های مختلف مرتبا تجدید بنا شد و در سال ۱۳۵۳ به دلیل خاک‌برداری غیراصولی جهت ساختمان‌سازی در مجاورت این قدمگاه، بیشتر قسمت‌های این بنا از بین رفت. سال ۱۳۵۷ پس از پیروزی انقلاب اسلامی مسئولین آبادان تصمیم گرفتند این بنا را بازسازی کنند، ولی با شروع جنگ تحمیلی این اقدام متوقف شد. تا در نهایت، در سال ۱۳۷۹ مسئولین حج و زیارت آبادان این بنای تاریخی و مهم را از نو، بازسازی و مرمت کردند تا مسافرین و گردشگران بتوانند از آن به عنوان یک جاذبه تاریخی و مذهبی بازدید کنند.

قدمگاه نیشابور| محل نزول حدیث سلسله الذهب

براساس روایات و احادیثی که نقل می‌شود، امام رضا از سایر شهرهای ایران که عبور می‌کردند با خوشرویی و متواضعی با مردم رفتار می‌کردند و به سوالات آنها پاسخ می‌دادند. قدمگاه نیشابور یکی از دیگر از قدمگاه های امام رضا است که بیشتر گردشگرانی که به مشهد سفر می‌کنند، این قدمگاه را هم زیارت می‌کنند.

قدمگاه نیشابور| محل نزول حدیث سلسله الذهب

تاریخچه و قدمت قدمگاه نیشابور

قدمگاه نیشابور، یادگاری از سفر امام رضا به طوس است که حال و هوای معنوی خاصی دارد. در سالیان دور که حضرت از این شهر می‌گذشتند، رد پایشان روی سنگ سیاهی می‌افتاد که مردم این منطقه بنایی را برای نگهداری از آن می‌سازند. شاه عباس صفوی، به سبب ارادتی که به این خاندان داشت، دستوراتی را برای بازسازی این بنا می‌دهد، که بخش‌های مختلف باغ قدمگاه نیشابور شامل کاروانسرا، آب انبار، چاپارخانه و گرمابه می‌شود.

قدمگاه نیشابور

بهترین زمان بازدید از قدمگاه رضوی نیشابور

آب و هوای نیشابور به موقعیت جغرافیایی، گرم و خشک است که زمستان های آن طاقت فرسا و تابستان های آن گرم و سوزان خواهد بود. به همین دلیل بهار و پاییز که هوا متعادل‌تر می‌شود را می‌توان بهترین زمان بازید از قدمگاه رضوی نیشابور معرفی کرد. در این فصل می‌توانید از نسیمی که در باغ می‌وزد، لذت ببرید و مدت زمانی را هم در سایه سار درختان به استراحت بگذرانید.

قدمگاه نیشابور

هتل های نزدیک قدمگاه

قدمگاه های امام رضا که در آبادان و نیشابور قرار گرفتند، جاذبه های گردشگری کمی ندارند. این شهر به سبب نزدیکی به دریای جنوب، مراکز خرید خوبی دارد که با رزرو هتل های آبادان می‌توانید از اقامت در این شهر لذت ببرید. نیشابور مسیر گذر عارفان و عاشقان حضرت رضا به مشهد مقدس محسوب می‌شود. اقامتگاه‌های بومگردی و هتل های نیشابور، فرصت خوبی برای گشت و گذار در شهر را برایتان فراهم می‌کنند.

هتل های نزدیک قدمگاه در نیشابور

برای اقامت در نیشابور اقامتگاه‌های متنوعی برای انتخاب خواهید داشت. اقامتگاه زاک نیشابور هم با حال و هوای سنتی خود، تجربه اقامت در یکی از بهترین و مجهزترین اقامتگاه های نیشابور را در اختیارتان قرار می‌دهد که تنها ۱۵ دقیقه با قدمگاه فاصله دارد. هتل امیران نیشابور هم یکی از هتل های لوکس نیشابور به حساب می‌رود. این هتل هر آنچه برای اقامتی رویایی به آن نیاز دارید را در اختیارتان قرار می‌دهد. برای اقامتی ارزانتر هم هتل مهر و مسافرخانه کمال الملک گزینه‌های خوبی محسوب می‌شوند.

هتل های نزدیک قدمگاه در نیشابور

هتل های نزدیک قدمگاه درآبادان

شهر باصفا و مهمانواز آبادان هم هتل های خوبی با امکانات کامل دارد که قیمت آنها با توجه نوع خدماتی که ارائه می‌دهند، متفاوت خواهد بود. هتل پارسیان آبادان که هتل پنج ستاره این شهر به شمار می‌رود امکانات رفاهی کاملی در اختیارتان قرار می‌دهد که هزینه رزرو آن کمی نسبت به سایر هتل های آبادان بالاتر است. هتل نخل، آزادی و امیرکبیر آبادان هم جز هتل های سه ستاره آبادان هستند و قیمت مناسب‌تری دارند.

هتل های نزدیک قدمگاه درآبادان

قدمگاه های امام رضا، تجربه سفری متفاوت

قدمگاه های امام رضا در نیشابور یا آبادان، صرفا مکان زیارتی نیستند. قدمگاه نیشابور که در باغی خوش آب و هوا قرار گرفته و چشمه‌ای که از زمین می‌جوشد، صدای دلنوازی را در محیط جاری می‌سازد. قدمگاه آبادان هم که قدمتی تاریخی دارد، فرصت آشنایی با فرهنگ و مردمان جنوبی کشور را فراهم می‌کند.

ما در این مقاله، تلاش کردیم تا اطلاعات مفید و کاربردی در مورد قدمگاه های امام رضا، در اختیارتان قرار دهیم. شما کدام یک از این قدمگاه ها را زیارت کردید؟ خوشحال می‌شویم اگر تجربه‌ای دارید، با ما و خوانندگانمان به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره قدمگاه امام رضا

قدمگاه امام رضا کجاست؟

امام رضا در مسیر رسیدن به طبس، در دو شهر آبادان و نیشابور توقف داشتند که ردپای ایشان در سنگی به جا ماند و امروزه تبدیل به زیارتگاه‌هایی در نیشابور و آبادان شده است.

قدمگاه امام رضا در کدام شهر است؟

قدمگاه های امام رضا یکی در مشهد و یکی در آبادان است.

علت شهرت قدمگاه رضوی نیشابور چیست؟

قدمگاه رضوی نیشابور به دلیل توقف امام رضا در این مکان و ردی که از پاهای ایشان در سنگی باقی مانده، شهرت یافته است.

4 نظرات

  1. جای خیلی معمولی ای هست، اگه برای زیارت بخواین برین خب خوبه و متبرک. ولی به عنوان جاذبه گردشگری اصلا ارزش دیدن نداره.

  2. اصلا ازینجا خوشم نمیاد. من فامیلامون نیشابور و مشهد هستن و همیشه اول میریم نیشابور و بعد مشهد. از بچگی خانودم مجبورم میکردن اینجا توقف کنیم و واقعا مرگ من بود. خیلیی شلوغه. همه تو حوض دارن خودشون رو میشورن، اصلا یه وضعی

  3. نمیفهمم اینا چطور می تونن اینطوری درباره اینجا صحبت کنن؟ یعنی چی خودشون رو میشستن؟؟؟ منظورتون اینه که وضو می گرفتن؟ واقعا مسخره ست دیدگاهتون. اصلا اینجا برای تفریح نیست، یک مکان زیارتی متبرکه و این نحوه صحبت دربارش واقعا جالب نیست. ممنونم که این مکان رو معرفی کردین در صفحه تون.

  4. سلام به نام خدا
    صحت داره روحیه عرفانی از کودکی به آدم دست میده پنجه آنجناب هم درنزدیکی حرم شفا دهنده به نوعی به زوار از نزدیک مراد داده واقعا شگفت انگیز درمحیط دنج دور ازحواشی آدم رو به وجد آورده سپاسگذارم

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید