فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد دومین فرودگاه پرترافیک ایران محسوب می‌شود، چرا که سالانه مسافران خارجی و ایرانی بسیاری، مشهد را برای سفر انتخاب می‌کنند. شهر مقدس مشهد به عنوان یکی از مهمترین مناطق گردشگری ایران شناخته می‌شود و از آنجایی که این شهر در شمال شرقی کشور قرار گرفته، مسافران مسافت بسیاری را برای رسیدن به آن طی می‌کنند.

اگر به فرودگاه بزرگ شهید هاشمی‌نژاد مشهد رفته باشید، متوجه شلوغی و بزرگی آن خواهید شد. این درحالی‌ است که برخی از مسافران به دلیل عدم آشنایی با فرودگاه دچار اشتباهاتی می‌شوند. به همین دلیل قصد داریم که فرودگاه هاشمی نژاد مشهد، دومین فرودگاه پرترافیک ایران را به طور کامل معرفی کنیم.

تاریخچه و مشخصات فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد

حدود ۷۰ سال پیش فرودگاه مشهد تاسیس شد. ابتدا از فرودگاه تنها برای پروازهای آموزشی، نظامی و ایرتاکسی استفاده می‌شد. کمی بعد‌ روزانه یک پرواز در فرودگاه مشهد در مسیر تهران به مشهد انجام می‌گرفت. صنعت هواپیماسازی به مرور در ایران گسترش یافت و فرودگاه هاشمی‌نژاد از امکانات و تجهیزات بیشتری برخوردار شد.

پس از جنگ تحمیلی ایران و عراق، این فرودگاه به یاد و خاطره‌ی شهید سید عبدالکریم هاشمی‌نژاد تغییر نام داد و از آن روز به فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد، دومین فرودگاه پرترافیک ایران شناخته شد. این فرودگاه دارای ۳ ترمینال است و به ۲۷ نقطه در ایران و ۵ کشور خارجی پرواز دارد.  کد یاتا فرودگاه مشهد MHD و کد ایکائو آن OIMM است.

فرودگاه هاشمی نژاد مشهد

این فرودگاه با داشتن ۵۴۰ هکتار مساحت و دو باند موازی ظرفیت پروازی بالایی دارد، به طوریکه روزانه بیش از ۲۰۰ پرواز در آن انجام می‌شود. همچنین حدود ۲۲ هزار مسافر در فرودگاه هاشمی نژاد در حال تردد هستند. از ۳ ترمینال این فرودگاه دو ترمینال برای پروازهای خارجی و یک ترمینال برای پروازهای داخلی استفاده می‌شود.

ترمینال داخلی ۳۸ هزار مترمربع مساحت دارد که در قسمت غربی آن خدماتی مانند دریافت کارت پرواز، سوارشدن به هواپیما و پذیرش بار صورت می‌گیرد. در این ترمینال غرفه‌های نوشیدنی، آرایشگاه، سوغاتی، اسباب‌بازی، نان رضوی، دفاتر رزرو هتل، رزرو خودروهای بدون راننده، رستوران، کافی شاپ، غرفه بسته‌بندی بار، فروشگاه‌های لباس، لوازم جانبی موبایل، صنایع دستی، زیورآلات و عطر و ادکلن وجود دارد.

ترمینال‌های ۲ و ۳ فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد برای پروازهای خارجی مورد استفاده قرار می‌‌گیرند. علاوه بر غرفه‌هایی که در ترمینال داخلی وجود دارد، غرفه‌هایی مانند صندلی ماساژ، کفش فروشی، غرفه‌ آرایشی، گل فروشی، کلینیک سلامت پوست و مو و سوپرمارکت در این ترمینال‌ها وجود دارد. مجموع مساحت این دو ترمینال ۳۲ هکتار محاسبه شده است.

خطوط هواپیمایی فرودگاه هاشمی نژاد مشهد

به طور کلی ۱۲ ایرلاین از فرودگاه مشهد به مقصدهای مختلف پرواز انجام می‌دهند. بیشترین پرواز برای شرکت هواپیمایی ایران ایر تور با ۱۳ مقصد و کمترین پرواز برای شرکت‌های هواپیمایی ترکیش ایرلاین، زاگرس ایرلاین و کویت ایرویز هرکدام با ۱ مقصد است. البته طولانی‌ترین پرواز متعلق به ترکیش ایرلاین به مقصد به استانبول (IST) است که مسیری بدون توقف به طول ۱۶۹۰ کیلومتر دارد. مدت زمان پرواز مستقیم مشهد استانبول حدود ۴ ساعت و ۳۰ دقیقه است.

فرودگاه مشهد در شهریور ماه امسال ۲۵۹ پرواز به مقصد تهران، ۴۳ پرواز به اهواز، ۲۹ پرواز به کیش، ۲۸ پرواز به اصفهان، ۲۶ پرواز به آبادان و ۲۲ پرواز به شیراز داشته است. همچنین از پروازهای بین المللی فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد در شهریور ماه امسال می‌توان به ۱۶ پرواز به دوحه، ۱۵ پرواز به نجف، ۹ پرواز به استانبول و دبی و ۳ پرواز به دوشنبه اشاره کرد. در نظر داشته باشید که تنها پرواز درجه یک از مشهد به فرودگاه کویت انجام می‌شود.

پروازهای بین قاره‌ای از فرودگاه مشهد

پروازهای میان قاره‌ای از فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد (MHD) بین مشهد و خاورمیانه، جنوب آسیا و آسیای مرکزی انجام می‌شود.

پروازهای فرودگاه مشهد

* لطفا توجه داشته باشید که هیچ سرویس مستقیمی میان مشهد و اروپا، ایالات متحده، کانادا، آمریکای جنوبی، آمریکای مرکزی، کارائیب، آفریقا، چین، ژاپن، آسیای شرقی، آسیای جنوب شرقی یا اقیانوسیه وجود ندارد.

پروازهای بدون توقف از فرودگاه مشهد به خاورمیانه و آسیای غربی

  • خطوط هوایی آتا: در طول سال به نجف (NJF).
  • خطوط هوایی کاسپین: در طول سال به نجف (NJF) و بغداد (BGW).
  • خطوط هوایی عراق: در طول سال به نجف (NJF).
  • فلای دبی: در طول سال به دوبی (DXB).
  • کویت ایرویز: پروازهای فصلی به شهر کویت (KWI).
  • قطر ایرویز: در طول سال به دوحه (DOH).
  • خطوط هوایی ترکیه: در طول سال به استانبول (IST).

پروازهای بدون توقف فرودگاه مشهد به آسیای میانه

شرکت هواپیمایی وارش در حال حاضر تنها شرکت هواپیمایی است که بدون توقف از مشهد به آسیای میانه پرواز دارد. این ایرلاین در طول سال به دوشنبه (DYU) پرواز می‌کند.

پروازهای بین المللی از فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد

۲ مقصد در عراق وجود دارد که پروازهای بدون توقف از مشهد دارند. پروازهای بدون توقف به نجف توسط خطوط هوایی آتا، خطوط هوایی کاسپین و خطوط هوایی عراق انجام می‌شود. تنها شرکت هواپیمایی که پرواز مستقیم به بغداد دارد، خطوط هوایی کاسپین است. شهر کویت تنها مقصد کویت با پروازهای مستقیم از مشهد به شمار می‌رود. پروازهای مستقیم به شهر کویت توسط شرکت هواپیمایی کویت انجام می‌شوند.

فرودگاه مشهد پروازهای داخلی

تنها پرواز مستقیم از مشهد به پاکستان به شهر لاهور انجام می‌شود که این پروازها توسط هواپیمایی ماهان صورت می‌گیرد. تنها پرواز مستقیم از مشهد به قطر نیز به شهر دوحه است که توسط قطرایرویز انجام می‌شود.  همچنین پروازهای مستقیم از مشهد به دوشنبه توسط هواپیمایی وارش، پروازهای مستقیم از مشهد به استانبول توسط ترکیش ایرلاین و پروازهای مستقیم به دبی توسط فلای دبی صورت می‌پذیرد.

پروازهای داخلی فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد

پروازهای داخلی بسیاری از فروگاه هاشمی نژاد مشهد (MHD) انجام می‌شود. مشهد به ۱۸ فرودگاه در ایران پرواز مستقیم دارد. پروازهای بدون توقف به آبادان توسط خطوط هوایی آتا، ایران ایر تور و خطوط هوایی وارش ارائه می‌شود. همچنین پروازهای بدون توقف مشهد به اهواز توسط ۵ ایرلاین آتا، کاسپین، ایران ایر، ایران ایرتور و وارش صورت می‌‌گیرد.

پرواز مستقیم مشهد عسلویه ……. هواپیمایی ماهان و کاسپین

پرواز مستقیم مشهد بندرعباس ……. ایران ایرتور

پرواز مستقیم مشهد بوشهر ……. ایران ایر

پرواز مستقیم مشهد اصفهان ……. ایران ایر، کاسپین، ایران ایر تور و وارش

پرواز مستقیم مشهد کرمان ……. ماهان ایر

پرواز مستقیم مشهد کرمانشاه ……. ایران ایرتور، وارش

پرواز مستقیم مشهد کیش ……. ایران ایر تور، ماهان ایر

پرواز مستقیم مشهد رشت ……. آتا، ایران ایر تور، وارش

پرواز مستقیم مشهد ساری ……. کاسپین، وارش

پرواز مستقیم مشهد شیراز ……. آتا، ایران ایر، ایران ایر تور، وارش

پرواز مستقیم مشهد تبریز ……. ایران ایر تور

پرواز مستقیم مشهد تهران ……. ماهان ایر، ایران ایر، تابان، وارش، زاگرس، آتا، کاسپین

امکانات فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد

مسافران پروازهای خارجی می‌توانند خدمات بانکی و ارزی خود را در فرودگاه مشهد انجام دهند. همچنین عملیات پرداخت عوارض خروج کشور هم در همین فرودگاه میسر است. فرودگاه فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد دومین فرودگاه پرترافیک ایران است که بهترین خدمات CIP را ارائه می‌دهد. خدمات ویژه تشریفاتی فرودگاه مشهد برای مسافران خارجی و داخلی انجام می‌شود، تنها کافی‌ است که در سایت فرودگاه مشهد درخواست خدمات CIP داده شود. فرودگاه بین المللی مشهد ۴ پارکینگ با ظرفیت‌های متفاوت دارد.

دسترسی به فرودگاه مشهد

مسافران برای دسترسی راحت به فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد می‌توانند از خطوط مترو، تاکسی و اتوبوس استفاده کنند. البته توصیه می‌شود مسافرانی که با شهر مشهد آشنایی ندارند از تاکسی‌های فرودگاه یا اینترنتی استفاده نمایند. البته خط ویژه‌ اتوبوس از میدان بیت المقدس که در نزدیکی حرم مطهر قرار دارد برای فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد در دسترس است.

فرودگاه بین المللی هاشمی نژاد مشهد

اطلاعات فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد

آدرس فرودگاه مشهد: فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد- بلوار شهید هاشمی نژاد – جنوب شرقی شهر مشهد

شماره تلفن فرودگاه مشهد: ۰۵۱۳۳۴۰۰۰۰۱

تلفن تماس اطلاعات پرواز فرودگاه مشهد : ۰۵۱۳۳۴۰۰۰۲۰

تلفن گویای اطلاعات پرواز : ۱۹۹

وب سایت فرودگاه مشهد: www.mashhadairport.ir

Map 1

سوالات متداول درباره فرودگاه هاشمی نژاد مشهد

مشهد چند فرودگاه دارد؟

در مشهد تنها یک فرودگاه وجود دارد که فرودگاه بین‌المللی مشهد یا فرودگاه شهید هاشمی نژاد نامیده می‌شود.

فرودگاه مشهد کجاست؟

آدرس فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد بلوار شهید هاشمی نژاد، جنوب شرقی شهر مشهد است.

فاصله فرودگاه مشهد تا حرم چقدر است؟

فاصله این فرودگاه تا حرم امام رضا حدود ۸ کیلومتر است.

خدماتی که در فرودگاه مشهد ارائه می‌شود، شامل چه مواردی است؟

خدمات بانکی و ارزی و عملیات پرداخت عوارض خروج کشور در این فرودگاه انجام می‌شود.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید