با مترو مشهد کجا برویم؟

2
9735
متروی مشهد

مشهد یکی از شهرهای توریستی ایران و از کلانشهرهایی است که هیچگاه از خالی از مسافر نمی‌شود. در چنین شهرهایی مساله رفت و آمد شهروندان و مسافران بسیار اهمیت دارد و راه چاره، بهبود سیستم حمل و نقل عمومی است. در همین راستا، مشهد یکی از اولین‌ شهرهایی بود که به سیستم متروی درون‌شهری مجهز شد. مترو مشهد در محدوده حرم امام رضا (ع) قرار گرفته و در حال حاضر با خط ۱ و ۲ فعالیت می‌کند. در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌تودی به معرفی مترو مشهد پرداخته‌ایم تا بتوانید راحت‌تر مسیرتان را پیدا کنید و در این شهر زیارتی سیاحتی تردد داشته باشید.

تاریخچه و اطلاعات تکمیلی مترو مشهد

متروی مشهد برای اولین بار در سال ۱۳۸۹ به بهره‌برداری رسید. جالب است بدانید که قبل از آغاز به کار مترو، پژوهش‌های زیادی برای طراحی نقشه مترو مشهد انجام شده بود تا بتوانند طبق نیاز ترددهای شهری، تعداد خطوط موردنیاز را برآورد کنند.

درنهایت پژوهشکده ترابری در دانشگاه صنعتی شریف با تحقیقات خود چهار خط را برای متروی مشهد در نظر گرفت و قرار شد هر خط در چندین فاز احداث شود و به بهره‌برداری برسد. طبق آمار متروی این شهر روزانه بیش از ۶ میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کند و این آمار هرروز بیشتر از قبل می‌شود.

نگاهی به نقشه مترو مشهد

اگر نگاهی به  نقشه متروی مشهد بیاندازید متوجه خواهید شد که این مترو درواقع با ۴ خط طراحی شده است اما با ۲ خط کار خود را آغاز کرد  و درحال حاضر نیز با خط ۱ و ۲ فعالیت می‌کند. برای اطلاع پیدا کردن از  ایستگاه های متروی مشهد بهتر است نقشه متروی این شهر را دانلود کنید تا در صورت نیاز به راحتی از آن استفاده کنید.

قرارگیری متروی مشهد در محدوده حرم امام رضا (ع) باعث شده است تا زوار به آسانی خودشان را از سراسر مشهد به این نقطه شهر برسانند. نقشه متروی مشهد ۱۴۰۲ را دانلود کنید و با ایستگاه‌های مختلف خطوط مترو مشهد آشنا شوید.

نقشه مترو مشهد

آشنایی با خطوط متروی مشهد

همانطور که گفته شد تمامی خطوط متروی مشهد هنوز به طور کامل افتتاح نشده؛ درنتیجه برخی از ایستگاه‌ها نیز همچنان درحال احداث باشد و هر از گاهی خبر افتتاح یکی از  ایستگاه های متروی مشهد به گوش برسد. در جدول زیر خطوط مختلف مترو مشهد به شما معرفی شده است.

خطمسیرتعداد ایستگاهطول خط
خط ۱وکیل آباد – فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد۲۴۲۴ کیلومتر
خط ۲انتهای طبرسی – رضا شهر۱۳۱۴٫۵ کیلومتر
خط ۳شهرک ابوذر – الهیه۲۴۲۸٫۵ کیلومتر
خط ۴خواجه ربیع – شهرک شهید باهنر۶۱۷٫۵کیلومتر

خط ۱: وکیل‌آباد – فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد

خط یک مترو مشهد ۲۴ کیلومتر طول و ۲۴ ایستگاه دارد و با رنگ سبز در  نقشه مترو مشهد جدید مشخص شده است. این خط از ساعت ۶ صبح تا ۱۲ شب فعالیت دارد و مسافران در روزهای تعطیل رسمی می‌توانند از ساعت ۷ صبح تا ۱۰ شب از خط ۱ مترو استفاده کنند.

اسامی ایستگاه‌های این خط وکیل‌آباد، کوهستان پارک، نمایشگاه، اقبال لاهوری، صیاد شیرازی، صدف، هفت تیر، دانش‌آموز، سیدرضی، کوثر، پارک ملت، آزادی، خیام، فلسطین، طالقانی، قائم، شریعتی، امام خمینی، بسیج، هفده شهریور، پروین اعتصامی، غدیر، بوستان ریحانه و فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد است.

خط ۲: انتهای طبرسی – رضا شهر

خط ۲ مترو مشهد از انتهای طبرسی شمالی (پایین روستای کشف) آغاز شده و با ۱۳ ایستگاه تا رضاشهر ادامه دارد. این خط با رنگ آبی روی نقشه مشخص شده و از ساعت ۶ صبح تا ۱۰ شب فعال است. قطارهای خط دو با فاصله ۱۰ دقیقه حرکت می‌کنند.

ایستگاه‌های خط دو متروی مشهد عبارت از طبرسی، ولایت، فجر، نبوت، شهید مفتح، راه‌آهن، شهدا، سعدی، شریعتی، الندشت، کوهسنگی، شهید کاوه، سلامت هستند.

راهنمای استفاده از متروی مشهد

خط ۳: قاسم‌آباد – شهرک

خط ۳ مترو مشهد با بیش از ۲۸ کیلومتر طول یکی از مهم‌ترین خطوط ترددی شهر است که جنوب شرق مشهد را به شمال غرب آن متصل می‌کند. ساخت این خط از سال ۱۳۹۴ آغاز شده، اما هنوز به بهره‌برداری نرسیده است. خط ۳ قطار شهری مشهد، شهرک ابوذر تا الهیه را پوشش می‌دهد.

خط سه متروی مشهد با رنگ قرمز روی نقشه مشخص شده و قرار است طی دو فاز به بهره‌برداری کامل برسد. طبق گفته مدیران شهری مشهد فاز نخست این خط در سال ۱۴۰۳ افتتاح خواهد شد. درصورت راه‌اندازی این خط روزانه ۲۰ هزار مسافر با آن جابه‌جا خواهند شد.

خط ۴: خواجه ربیع – شهرک شهید باهنر

خط ۴ مترو مشهد هنوز به بهره‌برداری نرسیده و ایستگاه‌های آن در مسافتی به طول ۱۷.۵ کیلومتر در حال احداث است. این خط متروی مشهد از بلوار حر  شروع می‌شود و تا خواجه ربیع ادامه دارد. با این وجود ۴ شرق مشهد به شمال آن متصل خواهد شد.

خط چهار متروی مشهد با رنگ نارنجی در نقشه و عکس مترو مشهد مشخص شده و قرار است با شش ایستگاه فعال شود. از آنجایی دو ایستگاه این خط مترو در نزدیکی حرم مطهری رضوی قرار دارند، با راه‌اندازی آن دسترسی به حرم امام رضا (ع) بسیار آسان‌تر خواهد شد.

بلیط مترو مشهد

بلیط متروی مشهد

برای تردد با مترو باید بلیط مترو مشهد تهیه کرد. این کارت که در مشهد به نام «من کارت» شناخته می‌شود، در تمامی ایستگاه‌های مترو و اتوبوس قابل خریداری است. با داشتن این کارت می‌توانید هرچقدر مدنظرتان است کارت را شارژ و برای رفت و آمدتان در سطح شهر استفاده کنید.

مسافرانی که نمی‌خواهند برای استفاده از مترو، کارت بلیط تهیه کنند می‌توانند به سراغ بلیط‌های تک نفره متروی مشهد بروند. این نوع بلیط نیز در سراسر ایستگاه‌های مترو به فروش می‌رسد. قیمت بلیط مترو مشهد در سال ۱۴۰۲ به مبلغ ۱۲۰۰ تومان است و تنها یکبار می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

جاهای دیدنی با متروی مشهد

با استفاده از مترو به جاهای دیدنی مشهد دسترسی آسانی خواهید داشت. کافیست تصمیم بگیرید به کدام نقطه شهر می‌خواهید بروید و با دانلود نقشه مترو مشهد، نزدیک‌ترین ایستگاه به مقصدتان را پیدا کنید. اگر زائر امام رضا (ع) هستید با سوار شدن به مترو می‌توانید خودتان را به حرم برسانید. نزدیکترین ایستگاه مترو مشهد به حرم ایستگاه بسیج است. در این ایستگاه از مترو پیاده شده و از باب‌ الرضا وارد صحن‌ شوید. همچنین ایستگاه هفده شهریور نیز در نزدیکی حرم قرار دارد.

ایستگاه های مترو مشهد

جاهای تاریخی با متروی مشهد

دسترسی خطوط متروی مشهد به نوعی است که می‌توانید آرامگاه نادرشاه و موزه نادری را با پیاده شدن در ایستگاه متروی شهدا ببینید. فاصله این مکان‌ها با مترو کم است و چند دقیقه پیاده روی شما را به این جاذبه‌ها می‌رساند.

همچنین با استفاده از مترو می‌توانید خودتان را به کوهسنگی برسانید. برای رفتن به این مکان باید در ایستگاه شریعتی پیاده شوید و با کمک تاکسی و یا اتوبوس به کوهسنگی بروید. باغ گیاه شناسی نیز در فاصله‌ای حدود ۸۰۰ متری ایستگاه پروین اعتصامی یا غدیر قرار دارد و با پیاده شدن در هریک از این ایستگاه‌ها می‌توانید از این باغ زیبا و سبز دیدن کنید.

جاهای تفریحی با مترو مشهد

خوشبختانه با متروی مشهد می‌توانید خودتان را به سرعت و راحت به جاهای مختلفی برسانید و از تفریحات مشهد لذت ببرید. بام مشهد یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد است که می‌توان از آنجا تمام شهر مشهد را تماشا کرد. بام مشهد در نزدیکی ایستگاه هفت تیر قرار دارد و با حدود ۱۵ دقیقه پیاده‌روی به آنجا می‌رسید.

همچنین در نزدیکی این ایستگاه، مجتمع تفریحی و تجاری آرمیتاژ قرار دارد که از بزرگترین و بهترین مراکز خرید مشهد است. با حضور در این مکان می‌توانید از هایپرمارکت، کافی شاپ، شهر بازی شهر مشاغل کارالند، فودکورت، بخش بازی‌های کامپیوتری و بولینگ، فضای نگهداری و بازی کودکان، پردیس سینمایی، روف گاردن و غیره دیدن کنید.

حمل و نقل عمومی در سفر به مشهد

هزینه حمل و نقل همیشه یکی از هزینه‌های سفر در تمامی مقاصد محسوب می‌شود. امروزه با پیشرفت حمل و نقل عمومی در شهرهای بزرگ، دسترسی مسافران به جاذبه‌ها تا حد زیادی آسانتر شده و همچنین باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های سفر به مشهد یا هر شهر دیگری می‌شود. در این مطلب به طور کامل درباره استفاده از متروی مشهد صحبت کردیم. با خرید بلیط هواپیما ارزان یا بلیط قطار و همچنین رزرو هتل با بهترین قیمت در کنار استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس می‌توانید سفر ارزانتری را به این شهر تجربه کنید.

در زمان سفر به مشهد می توانید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید و هزینه خود را صرف اقامت در بهترین هتل ها مثل هتل مجلل درویشی مشهد کنید. آیا تا به حال از متروی مشهد استفاده کرده‌اید؟ تجربه و نکات مورد نیاز را با خوانندگان ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره مترو مشهد

مترو مشهد چند خط دارد؟

برای متروی مشهد ۴ خط درنظر گرفته شده است، اما در حال حاضر فقط خط ۱ و خط ۲ فعال است.

نزدیکترین ایستگاه‌های متروی مشهد به حرم کدام است؟

در صورت استفاده از خط ۱ مترو مشهد در ایستگاه بسیج و در صورت استفاده از خط ۲ مترو در ایستگاه شهدا می توان به حرم رفت همچنین ایستگاه هفده شهریور نیز در نزدیکی حرم امام رضا(ع) است.

ساعت کاری مترو مشهد چند است؟

در حال حاضر خطوط ۱ و ۲ مشهد هرروز از ساعت ۶ صبح تا ۱۰ شب و روزهای تعطیل از ۷ صبح تا ۱۰ شب فعال است.

2 نظرات

  1. سیستم حمل و نقل عمومی مشهد واقعا عالیه،شرکت اتوبوس رانی،تاکسیرانی و مترو نهایت انتظار ۵دقیقه،
    ولی خب اکثر مهاجرجرین سوار اتوبوس شرکت واحد میشن کارت نمیکشن متاسفانه و باعث تحمیل هزینه به شرکت واحد میشن

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید