غذاهای محلی نمادی از آداب و روسم غنی هر شهر هستند و خوردن آن‌ها می‌تواند خاطره‌ای شیرین برای گردشگران خلق کند. به همین دلیل بسیاری از افراد هنگام سفر به هر مقصد جدید، تمایل دارند تا غذاهای محلی آن منطقه را امتحان کنند. در میان شهرهای ایران، شهر مقدس مشهد به دلیل وجود حرم امام رضا (ع) یکی از پرطرفدارترین مقاصد برای مردم ایران و مسلمانان کشورهای دیگر است. در کنار زیارت و سیاحت، اگر می‌خواهید با غذاهای سنتی مشهد بیشتر آشنا شوید، با مجله گردشگری فلای تودی همراه شوید.

بهترین غذاهای سنتی مشهد

احتمالا سوال خیلی از مسافران و گردشگران بعد از آشنایی با شهر مشهد، شناخت محبوب‌ترین غذاهای سنتی مشهد است. فرقی نمی‌کند هدف سفرتان از مشهد زیارت باشد یا سیاحت و گشت و گذار؛ در هر صورت غذا خوردن بخش جدا نشدنی از هر سفر محسوب می‌شود. علاوه بر تنوع غذاهای ایرانی که در رستوران‌های مشهد سرو می‌شوند، مشهد غذاهای سنتی فراوانی دارد که در سفر به این شهر حتما باید آن‌ها را امتحان کنید.

شله مشهدی

شله مشهدی یکی از لذیذترین غذاهای سنتی مشهد بوده و تقریبا همه این غذا را می‌شناسند. در ترکیبات این غذا از گوشت بره یا گوسفند، پیاز، لوبیا، نخود، ماش، بلغور و حبوبات دیگر استفاده می‌شود. به دلیل وجود مواد به کار رفته در شله مشهدی، این غذا بسیار مقوی است. بسیاری از مشهدی‌ها این غذا را به عنوان غذای نذری طبخ می‌کنند. شله مشهدی از آن دست غذاهایی بوده که طبخ آن مدت زمان زیادی می‌برد و تهیه آن صبر و حوصله زیادی را می‌طلبد.

بهترین غذاهای سنتی مشهد

شیشلیک

شیشلیک یکی از محبوب‌ترین غذاهای سنتی مشهدی است که در بسیاری از نقاط ایران و حتی در کشورهایی مثل روسیه، مغولستان و بخش‌های از اروپای مرکزی نیز طبخ می‌شود. اما طعم شیشلیک‌های مشهد به دلیل وجود گوشت با کیفیتی که در طبخ آن استفاده می‌شود، طعم دیگری دارد و همین باعث شده تا شیشلیک‌های شاندیز و طرقبه شهرت جهانی داشته باشند. شیشلیک از بهترین غذاهایی است که حتما باید آن را در یکی از بهترین رستوران های مشهد امتحان کنید.

شیشلیک  از غذاهای مشهد

خورش ریواس مشهد

اگر طرفدار غذاهای ترش هستید، پیشنهاد می‌شود در سفرتان به مشهد، خورشت ریواس را حتما امتحان کنید. در ترکیبات خورش ریواس از گوشت گوسفند، ریواس، پیاز، نعنا و جعفری استفاده می‌شود. این خورش در استان‌های کردستان و خراسان جنوبی هم طبخ می‌شود و با طعم بی‌نظیری که دارد طرفداران بسیاری پیدا کرده است. به دلیل اینکه ریواس در فصل بهار می‌روید، این غذا بیشتر در فصل بهار طبخ می‌شود.

خورش ریواس مشهد

پلو مخلوط مشهد

یکی از غذاهای محلی مشهد که بسیار محبوب است و طعمی عالی دارد، پلو مخلوط مشهدی نام دارد. در ترکیبات این پلوی مخلوط از گوشت قلقلی یا به اصطلاح کوفته‌ریزه، برنج، گوجه فرنگی، هویج، پیاز و ادویه‌های مختلف استفاده می‌شود. این غذا را می‌توان ترکیبی از استانبولی و لوبیا پلو دانست و ته‌دیگ نان یا سیب‌زمینی آن، لذت غذا را چند برابر می‌کند.

پلو مخلوط مشهد
3 4 رستوران معلق مشهد

دیگچه مشهدی

دیگچه یکی از غذاهای سنتی مشهد است که بیشتر در ماه‌های محرم و صفر طبخ می‌شود. این غذا در حقیقت نوعی دسر و شیرینی محسوب می‌شود. در طبخ دیگچه مشهدی از ترکیب برنج، هل، گلاب، زعفران، شیر، کره و شکر استفاده می‌شود و طعم آن شباهت زیادی به شله زرد دارد.

دیگچه مشهدی

آش لخشک مشهد

آش لخشک غذایی ساده اما خوشمزه بوده که ظاهری شبیه آش رشته دارد و ترکیبات آن از پیاز داغ، کشک، رشته، و نعنا داغ استفاده می‌شود. تنها تفاوت آش لخشک با آش رشته در این است که به جای حبوباتی مثل نخود و لوبیا از عدس در طبخ آن استفاده می‌شود. به همین دلیل این آش منبعی سرشار از آهن و بسیار مقوی است.

آش لخشک مشهد

یتیمچه مشهدی

یتیمچه از غذاهای محلی مشهد بوده که به راحتی و در زمانی کوتاه آماده می‌شود و مواد آن در هر خانه‌ای یافت می‌شود. یتیمچه غذایی خوش طعم و در عین حال ارزان قیمت بوده و در ترکیبات آن از گوشت استفاده نمی‌شود. این غذا بسیار مناسب مسافرانی است که گیاه خوار بوده و در رژیم غذایی‌شان به هیچ وجه از گوشت استفاده نمی‌کنند. البته یتیمچه تنها منحصر به مشهدی‌ها نیست و مردم شهرهای دیگر ایران هم این غذا را به گونه‌ای متفاوت طبخ می‌کنند. در ترکیبات یتیمچه مشهدی که اصل آن در نیشابور طبخ می‌شود، از بادمجان، لوبیا، عدس، نخود و ادویه‌جات استفاده می‌شود. مشهدی‌ها در کنار این غذا از ماست موسیر و سبزی و نان تازه استفاده می کنند و البته این غذا را در مشهد معمولا با نوشیدنی مثل شربت آبلیمو سرو ‌می‌کنند.

یتیمچه مشهدی

قیمه مشهدی

قیمه مشهدی از انواع خورش‌های محلی استان خراسان به شمار می‌رود ‎‌که دستور پختی مشابه دیگر شهرها دارد، فقط در طبخ آن از ادویه‌جاتی مانند جوز هندی، زنجبیل، زعفران، دارچین و هل هم استفاده می‌شود. همین امر عطر و بویی متفاوت به این خورش می‌بخشد و هرکسی در سفرش به مشهد باید یک بار هم که شده آن را تست کند.

قیمه مشهدی

 

boats چالیدره مشهد کجاست

 

رشته پلو مشهدی

رشته پلو مشهدی یکی دیگر از غذاهای سنتی مشهد محسوب می‌شود که مردم این شهر معمولا در شب تحویل سال طبخ می‌کنند و اعتقاد دارند که این غذا برایشان خوش یمن است. البته رشته پلو غذایی است که در دیگر شهرهای ایران نیز به گونه‌ای متفاوت طبخ می‌شود. در رشته پلوی مشهدی از ترکیباتی مثل برنج، رشته پلویی، زعفران، ران مرغ، پیاز، زعفران، سماق و دارچین استفاده می‌شود.

رشته پلو مشهدی

آش ماست مشهدی

آش ماست یکی دیگر از غذاهای محلی مشهد مقدس محسوب می‌شود که بسیاری آن را با نام آش دوغ نیز می‌شناسند. این غذا در بسیاری از مناطق ایران طبخ می‌شود، اما شیوه طبخ آش ماست مشهد مقداری متفاوت است. اصالت این غذا به شهر سبزوار برمی‌گردد که در حال حاضر در مشهد نیز طرفداران بسیاری دارد. در طبخ آش ماست، از سینه مرغ، ماست، برنج، لپه، سیر، پیاز، شوید خشک، نعنا، زعفران، برگ بو و ادویه‌جات استفاده می‌شود.

آش ماست مشهدی

چنگالی مشهد

چنگالی‌ مشهد یکی از غذاهای سنتی مشهد است که بیشتر قدیمی‌های مشهد با دستور پخت اصلی آن آشنایی دارند. این غذای سبک و خوشمزه که بیشتر به عنوان میان‌وعده، صبحانه و عصرانه سرو می‌شود، دارای ترکیبات نان بیات خرد شده با روغن، عسل، شکر و یا شیره نبات است.

چنگالی مشهد یکی از غذاهای سنتی مشهد

اشکنه قوروت

اشکنه قورت یا کله جوش مشهدی‌ها غذایی مقوی و سرشار از کلسیم بوده و در میان مردم بومی محبوبیت زیادی دراد. این غذای ساده انواع مختلفی دارد و در هر شهر، با ترکیبی متفاوت طبخ می‌شود. در ترکیبات اشکنه قوروت مشهدی از کشک سائیده شده، مغز گردو، نعنا داغ، پیاز داغ، و ادویه‌جات استفاده می‌شود. برخی از افراد به صورت دلخواه سیر هم به آن اضافه می‌کنند.

اشکنه قوروت یا کله جوش مشهدی‌

 

imam reza جاذبه های گردشگری مشهد

کوکو شیرین مشهد

کوکو شیرین مشهد در حقیقت نوعی دسر خوش طعم مشهدی است که در طبخ آن از آرد، ذرت، زعفران و تخم مرغ استفاده می‌شود. برای شیرین کردن این دسر لذیذ، از شیره‌‌ای استفاده می‌کنند که از ترکیب گلاب، شکر، آب و زعفران به وجود می‌آید. کوکو شیرین را در شهرهایی مانند تبریز و قزوین هم سرو می‌کنند اما این دسر اصالتا از غذاهای سنتی مشهد به شمار می‌رود.

کوکو شیرین مشهد

ماقوت

ماقوت نوعی حلوای خوش طعم و خوش عطر مشهدی است که دسری عالی به خصوص برای فصل زمستان به شمار می‌رود. این غذا از ترکیب نشاسته، گلاب، هل، زعفران دم کرده غلیط، شکر و آب درست می‌شود. برای تزئین و خوش آب و رنگ کردن این دسر سنتی از خلال بادام و پسته استفاده می‌کنند. این دسر خوشمزه پایه ثابت اکثر مراسم و مهمانی‌های مردم مشهد محسوب می‌شود.

ماقوت مشهدی

غذا بخش جدانشدنی سفر به مشهد

اگر قصد سفر به شهر مقدس مشهد را دارید، بعد از خرید بلیط قطار یا هواپیما و رزرو هتل مشهد، آشنایی با اماکن گردشگری، مراکز تفریحی مشهد و البته غذاهای سنتی آن، تاثیر بسزایی در تجربه سفرتان خواهد داشت. در این مطلب سعی کردیم پرطرفدارترین و بهترین غذا و دسرهای شهر مشهد را برایتان معرفی کنیم. بی‌شک این شهر قدیمی با فرهنگ غنی، هنوز غذاهای سنتی و محلی دیگری نیز دارد در این اینجا آورده نشده‌اند.

به نظر شما جای کدام غذای سنتی مشهد در این لیست خالی است؟

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید