با توجه به بلیط انتخابی و کلاس پروازی، میزان بار مجاز ایرلاین‌ ها متغیر خواهد بود. گاهی برای مسافران پیش می‌آید باری که قصد دارند در سفر همراه خود ببرند بیشتر از وزن بار مجاز هواپیما است. تقریبا تمامی ایرلاین‌ها به هر مسافر اجازه همراه داشتن یک بار دستی قابل حمل به داخل کابین و یک چمدان را می‌دهند. حمل این مقدار بار مجاز برای مسافر به صورت رایگان است، اما درصورت داشتن اضافه بار، به ازای هر کیلوگرم باید هزینه آن به صورت جداگانه به ایرلاین پرداخت شود. علاوه بر آن، زمانی را که باید به خاطر بار اضافه در فرودگاه معطل شوید، می‌تواند شما را با استرس به پرواز نرسیدن همراه کند. با توجه به اهمیت این موضوع، در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌تودی قصد داریم شما را با میزان بار مجاز ایرلاین‌ ها آشنا کنیم.

میزان بار مجاز ایرلاین

برای اطلاع از میزان بار مجاز ایرلاین‌ها لازم است هنگام خرید بلیط، نگاهی به قسمت baggage weight در بلیط انداخته و اطلاعات کافی را در این زمینه کسب کنید. اگر اطلاعات مربوط به میزان بار مجاز را ندیدید، می‌توانید با آژانسی که بلیط را از آن خریدید و یا ارتباط با مشتریان همان ایرلاین تماس گرفته و بار مجاز را چک کنید. البته میزان بار مجاز ایرلاین ها ممکن است در طول زمان تغییر کند، بنابراین پیشنهاد می‌کمیک قبل از پرواز حتما یکبار دیگر، میزان بار مجاز را با شرکت هواپیمایی که بلیط را از آن خریده‌اید، مجدد بررسی کنید.

میزان بار مجاز ایرلاین‌ ها

تفاوت بار اصلی و بار دستی در پرواز

همانطور که می‌دانید، هر مسافر اجازه دارد علاوه بر باری که به قسمت بار هواپیما می‌سپارد، وسایلی را نیز همراه خود به داخل کابین هواپیما ببرد. ابعاد و حجم و اندازه بار داخل کابین هواپیما که می‌تواند یک چمدان کوچک نیز باشد، در هر ایرلاین متفاوت است. پیشنهاد می‌کنیم در بار دستی مدارک، وسایل مهم و ارزشمند خود مثل لپ‌تاپ و هرآنچه که در طول پرواز نیاز دارید را قرار دهید.

ابعاد بار دستی در هواپیما نباید به ترتیب از طول، عرض و ارتفاع ۵۶، ۴۵ و ۲۵ سانتی متر تجاوز کند. همچنین وزن آن نیز باید حداکثر بین ۵ کیلوگرم تا ۷ کیلوگرم باشد. دقت کنید که این ساک یا بار قرار است در محفظه‌ی بالای سر مسافر قرار بگیرد و به هیچ وجه نمی‌توان آن را زیر صندلی و یا جلوی پا قرار داد، چراکه هنگام خروج اضطراری مشکل‌ساز می‌شود.

حداکثر بار مجاز هواپیما

اگر بار شما بیش از حد مجاز باشد، در انتخاب بلیط پروازتان دقت بیشتری کنید. میزان بار مجاز پروازهای فرست کلاس و بیزینس کلاس از میزان بار کلاس اکونومی بیشتر است. در نگاه اول شاید تصور کنید که خرید این بلیط برای شما گران تمام شود، اما گاهی مابه‌التفاوت اضافه بار شما در پرواز اکونومی، از بلیط‌های این کلاس‌های پروازی، بیشتر خواهد شد.

airline pet policies3 قوانین و شرایط حمل حیوان خانگی با هواپیما

 

میزان بار مجاز هواپیما در پرواز های داخلی

به صورت کلی، شرکت‌های هواپیمایی برای میزان حمل بار مجاز به داخل هواپیما به دو صورت یعنی محاسبه بر اساس وزن و یا محاسبه تعداد بسته‌ها عمل می‌کنند. در بیشتر ایرلاین‌های داخلی میزان بار مجاز بر اساس وزن آن‌ها محاسبه می‌شود. میزان بار مجاز ایرلاین‌های داخلی از ۲۰ کیلوگرم شروع می‌شود. این رقم معمولا متعلق به کلاس پروازی اکونومی در مسیرهای داخلی است و در کلاس‌های پروازی بالاتر مثل بیزینس کلاس، این رقم افزایش یافته و به ۳۰ الی ۴۰ کیلوگرم می‌رسد.

هزینه بار اضافی هواپیما

به صورت کلی در اکثر کلاس‌های اکنومی ایرلاین‌های داخلی مثل زاگرس، کاسپین، تابان، قشم ایر، هواپیما ماهان، کیش‌ایر، آتا، وارش، معراج، ساها و ایران ایر میزان بار مجاز برای پروازهای داخلی برابر با ۲۰ کیلوگرم و بار مجاز پرواز خارجی ۳۰ کیلوگرم است.

البته استثنائاتی نیز در این مورد وجود دارد، برای مثال میزبان بار مجاز هواپیما در پرواز های خارجی ایرلاین هایی مثل ایران ایرتور و معراج در برخی از مسیرها، به ۴۰ کیلوگرم نیز می‌رسد. درمورد بار مجاز داخل کابین هواپیما هم در کلاس‌های پروازی اکونومی، این مقدار معادل ۵ کیلوگرم و در کلاس پروازی بیزینس، ۷ کیلوگرم است. کودکان نیز تا ۱۰ کیلوگرم بار می‌توانند همراه داشته باشند.

میزان بار مجاز هواپیما در پرواز های خارجی

هزینه اضافه بار پرواز خارجی رقم متغیری دارد و می‌تواند نسبت به مقصد و کلاس پروازی تغییر کند. برای مثال میزان بار مجاز در بیشتر پروازهای خارجی مانند هواپیمایی امارات و قطر ایرویز به این صورت است: بلیط کلاس اکونومی حداکثر تا ۳۰ کیلوگرم (یک چمدان)، در کلاس پروازی بیزینس ۴۰ کیلوگرم و در فرست کلاس حداکثر ۵۰ کیلوگرم (بیزینس و فرست کلاس دو چمدان). میزان بار دستی نیز برای کلاس اکونومی ۷ کیلوگرم، در کلاس بیزینس ۱۵ کیلوگرم و در فرست کلاس ۲ کیف دستی ۱۵ کیلویی مجاز است.

هزینه اضافه بار

در برخی از ایرلاین‌ها میزان بار مجاز کمتر از ۳۰ کیلوگرم در نظر گرفته می‌شود. برای مثال میزان بار در برخی از کلاس های اکونومی ترکیش ایرلاین ۱۵ و ۲۰ کیلوگرم بوده و جالب اینکه تعدادی از پروازهای این ایرلاین، برای اینکه نرخ پرواز را پایین بیاورند، ممکن است میزان بار مجاز را صفر در نظر بگیرند؛ پس حتما توصیه می‌شود پیش از رزرو پرواز، به بخش بار مجاز دقت کافی داشته باشید. در کلاس پروازی اکونومی هواپیمایی KLM و لوفت‌هانزا تنها یک چمدان با وزن حداکثر ۲۳ کیلوگرم و بیزینس کلاس دو چمدان ۲۳ کیلویی است. در فرست کلاس لوفت‌هانزا نیز میزان بار مجاز ۳ چمدان ۳۲ کیلویی در نظر گرفته می‌شود.

نحوه محاسبه اضافه بار

به طور میانگین هزینه بار اضافه هواپیما در پروازهای خارجی وداخلی در هر کیلوگرم برابر با یک درصد از مبلغ بلیط همان مسیر است؛ البته مولفه‌هایی مانند مبدا پرواز، طول و کلاس پروازی نیز در محاسبه‌ این نرخ دخیل هستند. همچنین مقدار وزن هر بسته یا چمدان نباید از ۳۲ کیلوگرم تجاوز کند و ابعاد بار مجاز هواپیما حداکثر ۱۵۸ سانتی‌متر است.

دقت کنید که اگر اضافه بار دارید، در پروازهای داخلی حداقل یک ساعت زودتر و در پروازهای خارجی ۲ الی ۳ ساعت زودتر از زمان مقرر، به فرودگاه بروید تا وقت کافی برای انجام امور تعیین مقدار اضافه بار، پرداخت هزینه جریمه و هماهنگی‌های لازم را داشته باشید و استرس جا ماندن از پرواز شما را آزرده خاطر نکند.

میزان بار مجاز هواپیما

در هنگام تحویل بار به کانتر پذیرش، برچسبی از اطلاعات و مشخصات شما روی بار و چمدان‌هایتان چسبانده می‌شود که شناسنامه‌ بار شما به حساب می‌آید، در نتیجه تا پایان سفر از جداسازی آن خودداری کنید. یک نسخه از آن برچسب نیز به شما تحویل داده می‌شود که تا هنگام تحویل بار در فرودگاه مقصد باید از آن مراقبت کنید.

 

baggage restrictions1 اقلام ممنوعه در پرواز(وسایل مجاز و غیر مجاز)

بار مجاز هواپیما را پیش از سفر بررسی کنید

کلام آخر این که شاید اضافه بار و موضاعاتی از این قبیل برای شما حائز اهمیت نباشد و اصلا به آن توجه نکنید، اما گاهی ممکن است عدم توجه به آن برای شما مشکل‌ساز شود. چک کردن قوانین بار هواپیما، میزان بار مجاز ایرلاین انتخابی، اقلام ممنوعه در پرواز و اطلاع از قوانین و مقررات ایرلاین از مهم‌ترین اقدامات قبل از رزرو پرواز است. پس حتما هنگام خرید بلیط هواپیمای خود به این موارد دقت کنید تا از وقوع اتفاقات غیر منتظره جلوگیری شود.

شما چه تجربه‌ای در این زمینه دارید؟ با خوانندگان ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره هزینه اضافه بار و میزان بار مجاز ایرلاین‌ ها

وزن بار مجاز هواپیما چند کیلوگرم است؟

میزان بار مجاز هواپیما، بسته به نوع ایرلاین انتخابی و کلاس پروازی متفاوت خواهد بود.

هزینه بار اضافی هواپیما در پروازهای داخلی چقدر است؟

 به صورت کلی هزینه اضافه بار هواپیما در پروازهای داخلی به ازای هر یک کیلوگرم، ۱ درصد از مبلغ کل بلیط هواپیما در نظر گرفته می‌شود.

در صورت داشتن اضافه بار، چند ساعت قبل از پرواز در فرودگاه باشیم؟

اگر وزن باری که دارید از وزن بار مجاز هواپیما بیشتر باشد، جهت انجام امور پذیرش و پرداخت هزینه جریمه، حداقل سه ساعت قبل از پرواز در فرودگاه باشید.

حداکثر بار مجاز هواپیما در پرواز های خارجی چقدر است؟

میزان بار مجاز در پروازهای خارجی نسبت به کلاس پروازی متفاوت بوده و حداکثر ۵۰ کیلوگرم در فرست کلاس خواهد بود. برای اطمینان از این رقم، حتما بار مجاز درج شده در بلیط پرواز خود را چک کنید.

2 نظرات

  1. با سلام
    آیا می توان در پرواز داخلی ۲ چمدان به وزن جمعا ۴۰ کیلو به همراه داشت و «با پرداخت جریمه اضافه بار» ، آنها را در پرواز به همراه داشت؟
    متشکرم

    • با سلام
      کاربر گرامی، هر ایرلاین بسته به نوع پرواز مقدار مشخصی بار مجاز را تعیین کرده است. مقدار بار مجاز روی بلیط ثبت می شود. در صورت داشتن اضافه بار می توانید آن را با پرداخت هزینه اضافه همراه داشته باشید.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید