وقتی صحبت از سفر به ترکیه به میان می‌آید، خیلی از ما ناخودآگاه یاد استانبول می‌افتیم. هر چند که استانبول زیباترین شهر ترکیه است، اما این مسئله نباید باعث شود که از سایر شهرهای آن غافل شویم. آنکارا پایتخت ترکیه یکی از شهرهای توریستی این کشور نیز محسوب می‌شود که شاید خیلی از گردشگران ساده از کنار آن می‌گذرند. با راهنمای سفر به آنکارا در مجله گردشگری فلای تودی همراه شوید تا بدانید چرا باید این شهر را در فهرست سفر بعدی خود قرار دهید.

معرفی شهر آنکارا | پایتخت کشور ترکیه

آنکارا پایتخت ترکیه و از لحاظ سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، دومین شهر مهم ترکیه محسوب می‌شود. در این شهر خبری از اماکن قدیمی و مشهور عثمانی نیست، با این وجود در چند سال اخیر مردم این شهر سعی کرده‌اند صنعت گردشگری این شهر را رونق دهند، از این رو، سفر به آنکارا مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته است. در حال حاضر شهر آنکارا به دو بخش قدیم و جدید تقسیم می‌شود؛ بخشی قدیمی اولوس و بخش جدید ینی شهیر نام دارد.

معرفی شهر آنکارا | پایتخت کشور ترکیه

قسمت قدیمی شهر آنکارا شامل ساختمان‌های قدیمی، کوچه‌های باریک و پر پیچ و خم است و قسمت جدید شهر که بیشتر اطراف کیزیلای متمرکز می‌شود، امکانات شهرهای مدرن را دارد. تمامی سفارتخانه‌های خارجی و بسیاری از نمایندگی‌ های شرکت‌ های بین‌ المللی در آنکارا در بخش جدید آن قرار دارند. همچنین، قرار گرفتن آنکارا در مرکز فلات آناتولی باعث شده، این شهر از لحاظ تجاری و صنعتی اهمیت بیشتری پیدا کند. در ادامه، درباره امکانات گردشگری و سفر به آنکارا بیشتر صحبت خواهیم کرد.

اطلاعات ضروری سفر به آنکارا

  • زبان: ترکی استانبولی
  • واحد پول: لیر
  • نوع برق شهری در آنکارا: ۲۳۰ ولت، ۵۰ هرتز
  • اختلاف ساعت با تهران:  یک ساعت و نیم عقب تر از تهران
  • شماره های ضروری:

پلیس: ۱۵۵

آمبولانس: ۱۱۲

آتش‌نشانی: ۱۱۰

پلیس گردشگری: ۵۲۷۴۵۰۳

  • فرودگاه ها: فرودگاه بین‌المللی اسن‌بوغا (Esenboğa Uluslararası Havalimanı)

آیا برای سفر به آنکارا نیاز به ویزا دارید؟

برای سفر به بعضی مقاصد خارجی باید از چندین هفته قبل نسبت به دریافت ویزا و سفارت اقدام کنید. خوشبختانه ترکیه از آن مقاصدی است که ایرانیان برای سفر به آن نیاز ندارند. بنابراین شما برای سفر به آنکارا نیازی به ویزا نخواهید داشت فقط باید از اعتبار پاسپورت خود حداقل شش ماه باقی مانده باشد.

آیا برای سفر به آنکارا نیاز به ویزا دارید؟

آب و هوای آنکارا

آنکارا آب و هوای قاره‌ای دارد؛ در فصل زمستان به دلیل ارتفاع از سطح دریا، سرد و برفی و در فصل تابستان گرم و خشک می‌شود. در فصل تابستان آب و هوای آنکارا به دلیل خشکی هوا، از دیگر شهرهای ساحلی ترکیه خنک‌تر و مطبوع‌تر است و میانگین دمای آن به ۳۳ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. معمولا در فصول بهار و پاییز هوا ملایم‌تر است و نزدیک به اواخر پاییز سردتر می‌شود. باران نیز در این فصل‌ها بیشتر می‌بارد، اما معمولا چندان شدید نیست. در صورتی که چندان از سرما خوشتان نمی‌آید، از سفر به آنکارا در فصل زمستان خودداری کنید.

آب و هوای آنکارا

بهترین زمان سفر به آنکارا

به طور کلی، تابستان بهترین و البته داغ‌ترین فصل برای سفر به آنکارا است. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که در این فصل گردشگران زیادی به آنکارا سفر می‌کنند و در نتیجه، هزینه سفر در تابستان بالاتر از سایر فصل‌ها خواهد بود. در صورتی که تمایل دارید جاهای دیدنی آنکارا را در زیباترین حالت آن ببینید، فصل بهار را برای سفر انتخاب کنید؛ هر چند شاید مجبور شوید چند دست لباس گرم هم با خودتان ببرید، اما هوای دلپذیر در کنار طبیعت خیره‌کننده آنکارا در بهار، ارزش تحمل اندکی سرما را دارد.

بهترین زمان سفر به آنکارا

اگر دوست دارید سفری ارزان و اقتصادی را به آنکارا تجربه کنید، پاییز و زمستان بهترین فصل سفر به آنکارا است. هر چند پاییز و زمستان آنکارا سرد است، اما هزینه‌های اقامت و بلیط هواپیما در این فصل تا حد چشمگیری کاهش پیدا می‌کنند. علاوه بر این، اگر اهل ورزش‌های زمستانی باشید، سفر به آنکارا در فصل زمستان حسابی برایتان لذت‌بخش خواهد بود.

راه های سفر به آنکارا

برای سفر به آنکارا دو راه پیش روی شما قرار دارد:

سفر به آنکارا با هواپیما

هواپیما سریع‌ترین و راحت‌ترین گزینه برای سفر به آنکارا است. هزینه خرید بلیط هواپیما آنکارا به عوامل مختلفی مثل نوع ایرلاین، تاریخ پرواز، کلاس پروازی و… بستگی دارد. قیمت بلیط هواپیما آنکارا از ۴-۲ میلیون آغاز می‌شود و برای پروازهای لوکس و ایرلاین‌های گران‌قیمت به ۳۰ میلیون تومان می‌رسد. توجه داشته باشید که قیمت‌ها در مهر ۱۴۰۱ برآورد شده‌اند و ممکن است در تاریخ سفرتان این اعداد کمی بالا و پایین شوند. حتما چند روز پیش از تاریخ سفرتان قیمت‌های دقیق‌تر را از سایت فلای تودی بررسی کنید.

روش های سفر به آنکارا

سفر زمینی به آنکارا

هر چند سفر زمینی به آنکارا هزینه‌های سفرتان را به یک‌سوم سفر هوایی می‌رساند، اما با توجه به ترافیک و شلوغی جاده‌ها باید ۳۵-۳۰ ساعت را در راه باشید. در صورتی که مشکلی با این مسافت طولانی ندارید، می‌توانید با اتوبوس به آنکارا بروید و هم‌زمان از زیبایی‌های مسیر نیز بهره ببرید. لازم به ذکر است که اگر بخواهید از شهر استانبول به آنکارا بروید، چیزی حدود ۷ ساعت در راه خواهید بود.

هزینه سفر به آنکارا چقدر است؟

هزینه سفر به آنکارا را سلیقه و انتخاب‌های شما هنگام سفر تعیین می‌کند. اگر طرفدار سفرهای لوکس هستید و هتل‌های ۵ ستاره و لوکس را برای اقامت ترجیح می‌دهید، طبیعتا هزینه‌های سفرتان در مقایسه با زمانی که پرواز و هتل‌های اقتصادی را انتخاب می‌کنید، بیشتر خواهد بود. اما آنکارا به طور کلی شهر گرانی نیست و برای سفر به آن مجبور به  صرف هزینه‌های زیاد نخواهید بود. در واقع، هزینه‌ ها در آنکارا ۱۵٫۸۲ درصد کمتر از تهران است.

هزینه غذا برای دو نفر در یک رستوران متوسط۴۰۰ لیر
غذای مک دونالد۹۸ لیر
یک فنجان کاپوچینو۴۰٫۱۴ لیر
نوشابه کوکت یا پپسی۱۷٫۸۹ لیر
بطری آب معدنی۶٫۵۲ لیر
بلیط تک سفره حمل و نقل عمومی۹٫۵ لیر
ورودیه تاکسی۱۰ لیر
کرایه تاکسی به ازای هر کیلومتر۸ لیر

هزینه خرید بلیط هواپیما آنکارا

هزینه خرید بلیط هواپیما آنکارا، به دو عامل تاریخ و ایرلاین هواپیمایی بستگی دارد. در تعطیلات که درخواست گرشگران برای سفر بیشتر است، قیمت بلیط‌ها نیز افزایش خواهند داشت. علاوه بر تاریخ، ساعت، ایرلاین هوایی و کلاس پروازی نیز در قیمت بلیط آنکارا تاثیرگذار خواهند بود. در فلای تودی می‌توانید بلیط هواپیما آنکارا را با ارزانترین قیمت و ایرلاین موردنظرتان خریداری کنید.

در آنکارا کجا اقامت کنیم؟

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های هر مسافری، انتخاب هتل مناسب در مقصد است. در واقع، هتلی که برای اقامت در مقصد انتخاب می‌کنید، تاثیر مستقیمی بر تجربه سفرتان دارد. خوشبختانه هتل های آنکارا تنوع بسیار بالایی دارند و با توجه به سلیقه و بودجه‌تان، قطعا گزینه مناسبی را برای اقامت پیدا خواهید کرد.

رزرو بهترین هتل های آنکارا

در صورتی که اهل سفرهای لوکس هستید و دوست دارید اقامتی بی‌دغدغه و بی‌نقص در آنکارا را تجربه کنید، توصیه می‌کنیم سراغ هتل های ۵ ستاره آنکارا و حتی ۴ ستاره ها بروید. هتل‌هایی که در ادامه معرفی شده‌اند، تنها بخشی از بهترین هتل های ۴ و ۵ ستاره آنکارا به انتخاب مسافران هستند:

اقامت در کانادا

در صورتی که قصد ندارید بودجه زیادی را برای اقامت در آنکارا صرف کنید، می‌توانید هتل های ۳ و ۲ ستاره این شهر را رزرو کنید. این هتل‌ها در عین حال که قیمت مناسبی دارند، امکانات رفاهی خوبی را در هم اختیار مسافران قرار می‌دهند. از میان بهترین بهترین هتل های ۲ و ۳ ستاره آنکارا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

همچنین برای آشنایی بیشتر می توانید مقاله بهترین هتل های آنکارا را مطالعه کنید.

خرید سیم کارت آنکارا

یکی از دغدغه هایی که گردشگران بابت تماس و داشتن اینترنت با آن روبه رو هستند، نداشتن سیم کارت است. به دلیل بالا بودن هزینه رومینگ ایرانسل و همراه اول، بهتر است سیم کارت ترکیه را تهیه کنید. تعرفه های سیم کارت محلی ترکیه بسیار پائین‌تر خواهد بود و از طرفی با خرید بسته‌های اینترنت براحتی می‌توانید در هر نقطه‌ای از آنکارا به اینترنت دسترسی داشته باشید.

هزینه حمل و نقل عمومی در آنکارا

کشور ترکیه، از نظر حمل‌ونقل عمومی وضعیت بسیار مطلوبی دارد و تردد در شهرهای آن با استفاده از وسایل نقلیه عمومی بسیار راحت است. اگر شما هم ترجیح می‌دهید از وسایل حمل و نقل عمومی آنکارا استفاده کنید تا هزینه‌های سفرتان را کاهش دهید، گزینه‌های زیر پیش روی شما قرار دارد.

حمل و نقل عمومی در آنکارا

تاکسی در آنکارا

تاکسی‌های این شهر تماما به رنگ زرد هستند و محاسبه نرخ کرایه آنها با استفاده از تاکسی‌متر انجام می‌گیرد. این تاکسی‌ها فقط به صورت دربستی مسافر سوار می‌کنند.

اتوبوس های آنکارا

اگرچه اتوبوس‌های آنکارا در ساعاتی از روز بسیار شلوغ هستند، اما قیمت مناسب‌تری دارند و گزینه خیلی خوبی برای تردد در سطح محسوب می‌شوند. در کل دو نوع اتوبوس در کل شهر آنکارا سرویس می‌دهند. یکی از آنها توسط شهرداری اداره می‌شود که به آنها بلدیه اتوبوسی گفته می‌شود و به رنگ قرمز یا  آبی با نوارهای سرمه‌‌ای هستند.

حمل و نقل عمومی در آنکارا

برای سفر با این اتوبوس‌ها باید حتما بلیط الکترونیکی تهیه کنید. دسته دوم، اتوبوس‌‌های متعلق به شرکت خصوصی هالک هستند که به رنگ‌های سبز یا آبی در خیابان‌های آنکارا تردد می‌کنند. در این اتوبوس‌ها بلیط گرفته نمی‌شود و پرداخت به صورت نقدی است. خوب است بدانید اتوبوس یکی از وسایل مهم در حمل و نقل بین شهری آنکارا به حساب می‌آید که برای سفر به سایر شهرهای ترکیه باید بلیط مربوطه را تهیه کنید.

مترو در آنکارا

این شهر در حال حاضر دو خط مترو به نام آنکارا و آنکارای و یک سیستم خط ریلی برون‌شهری دارد. ساعات کار مترو آنکارا نیز از ۶ صبح تا ۱۲ نیمه شب است.

دولموش

دولموش از سری سرویس‌های ویژه‌ای است که فقط در ترکیه وجود دارد. دولموش‌ ها در واقع ون‌های خطی هستند. مسافر دولموش بر اساس مسافتی که طی می‌کند، کرایه پرداخت می‌کند و در هر ایستگاه و مکانی که بخواهد می‌تواند پیاده شود. قیمت‌ها نیز توسط شهرداری تنظیم می‌شود و کرایه‌ها نسبتا مناسب‌تر هستند. دولموش‌ها معمولا تابلویی پایین یا بالای پنجره راست خود دارند که مسیر آن‌ها روی آن مشخص می‌شود. قیمت‌ها نیز در جایی معرض دید مسافران قرار داده می‌شود.

حمل و نقل عمومی در آنکارا

هزینه بازدید از جاهای دیدنی آنکارا

پایتخت ترکیه با وجود بناهای دیدنی تاریخی و مدرن، انواع موزه و گالری، فروشگاه‌های متنوع، رستوران‌های عالی و جشنواره‌ها و فستیوال‌های جذاب، مقصدی بسیار هیجان‌انگیز برای مسافرت است. هر چند که آنکارا به‌اندازه استانبول جاذبه تاریخی ندارد، اما همچنان بناهایی دارد که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست. در ادامه، تعدادی از بهترین و معروف ترین جاذبه های دیدنی آنکارا معرفی شده است.

جاهای دیدنی آنکارا

مسجد قوجاتپه آنکارا

ایده طراحی و ساخت مسجد قوجاتپه آنکارا از سال ۱۹۶۷ آغاز شد و در سال ۱۹۸۷ به پایان رسید. از نتیجه این تلاش ۲۰ ساله، بنایی متولد شد که تصویری مبتکرانه، مدرن و باورنکردی از معماری اسلامی را در معرض دید قرار می‌دهد و از نظر زیبایی و شکوه با بسیاری از کلیساهای جامع در سراسر جهان برابری می‌کند. اگر به آنکارا سفر کردید، بازدید از این شاهکار معماری را از دست ندهید.

هزینه بازدید از جاهای دیدنی آنکارا

آرامگاه آتاتورک | آنیت کبیر

این بنا، مهم‌ترین بنای دیدنی آنکارا است و نباید پایتخت ترکیه را بدون بازدید از آن ترک کنید. علاوه بر اینکه خود بنا هم از نظر تاریخی بسیار ارزشمند است، آرامگاه مصطفی کمال آتاتورک نیز در این مکان قرار دارد. همچنین، در آنیت کبیر مقبره‌ای هم برای بزرگداشت آتاتورک که اولین رئیس جمهور ترکیه و رهبر مبارزات این کشور برای استقلال بوده، ساخته شده است.

آرامگاه آتاتورک

میدان کیزیلای آنکارا

این میدان در گذشته (سال ۱۹۶۰) محل یک کودتای نافرجام بود اما امروزه یکی از پرجنب‌وجوش‌ترین نقاط آنکارا است و بسیاری از مراکز تجاری و خرید این شهر نیز در میدان کیزیلای قرار دارد.

هزینه بازدید از جاهای دیدنی آنکارا

قلعه آنکارا

قلعه آنکارا یکی از تاریخی‌ ترین بناهای دیدنی این شهر است و قدمت آن به دوران امپراتوری‌های روم، بیزانس و سلجوقی می‌رسد. از فراز این قلعه پرچم قرمز رنگ ترکیه را می‌توان مشاهده کرد و افرادی که به بالای این قلعه بروند، منظره‌ای بسیار خیره‌کننده و زیبا از شهر را زیر پای خود تماشا خواهند کرد.

قلعه آنکارا

غذاهای معروف آنکارا

در صورتی که اهل شکم‌گردی هستید و گردشگری غذا برایتان بسیار جذاب است، قطعا از سفر به شهرهای ترکیه از جمله آنکارا پشیمان نخواهید شد. غذاهای معروف آنکارا مانند اسکندر کباب، دونر کباب، دلمه و…. در سراسر جهان شهرت دارند و  در بیشتر رستوران‌ های شهر می‌توانید این غذاها را صرف کنید. در ادامه، تعدادی از بهترین رستوران های آنکارا معرفی شده‌اند:

بهترین رستوران های آنکارا

غذاهای ترکی را در بهترین رستوران های آنکارا میل کنید. اگر بخواهیم رستوران های این شهر را به شما معرفی کنیم باید به رستوران واشینگتن، رستوران تریلیه، رستوران بویاچیزاده کوناگی اشاره کنیم. در آنکارا، حتی برای کسانی که دوست دارند در رستوران ایرانی غذا بخورند، گزینه‌هایی وجود دارد. رستوران شب‌های تهران، بهترین رستوران ایرانی در آنکارا است و انواع غذاهای ایرانی با کیفیت بالا به مسافران عرضه می‌شود. رستوران زعفران نیز از دیگر رستوران های ایرانی در آنکارا به شمار می‌رود.

غذاهای معروف آنکارا

پاساژها و مراکز خرید آنکارا

از هر چه بگذریم، سخن خرید خوش‌تر است؛ به ویژه برای کسانی که به یکی از شهرهای ترکیه سفر می‌کنند. آنکارا از آن شهرهایی است که اگر به قصد خرید به آن سفر کنید، هرگز دست خالی بازنخواهید گشت. علاوه بر انواع مراکز خریدی که در نقاط مختلف شهر وجود دارند، از معروف ترین خیابان‌ های خرید در آنکارا (از جمله تونالی، چیکریکچیلار و کاواکیلدره) درست مثل خیابان ولیعصر تهران، پر از مغازه‌های رنگارنگ و زیبا هستند که اجناس گوناگون با قیمت مناسب در آن‌ها به فروش می‌رسند. از میان بهترین مراکز خرید آنکارا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بهترین مراکز خرید آنکارا

  • مرکز خرید گالریا: مرکز خرید گالریا که یکی از قدیمی ترین مراکز خرید آنکارا به حساب می‌آید، بهترین مکان برای خرید کالای ترکی محسوب می‌شود.
  • مرکز خرید فروم: این مرکز خرید که در بلوار یوزگات قرار دارد با ۱۵۰ واحد تجاری، یکی از بهترین مراکز خرید اسباب بازی به حساب می‌آید.
  • اوت لت اپتیموم: این اوت لت با ارائه کالاهای متنوع از بهترین برندها، محبوبیت بالایی در میان گردشگران دارد.
  • اوت لت مودو
  • مرکز خرید آروما: این مرکز خرید در خیابان اسکی و ینی محله قرار گرفته که با داشتن ۲۰ طبقه عنوان بزرگترین مرکز خرید آنکارا را به خود اختصاص داده است. در این مجتمع بزرگ می‌توانید کالای مختلفی را با رنج قیمتی متفاوت خرید کنید.

برای آشنایی بیشتر مقاله بهترین مراکز خرید آنکارا را مطالعه کنید.

خرید در آنکارا

جشنواره ها و فستیوال های آنکارا

آنکارا به عنوان پایتخت ترکیه، میزبان برگزاری جشنواره‌ها و فستیوال‌های مختلفی در طول سال است. اگر قصد شرکت در مهم ترین جشنواره ها و فستیوال های آنکارا را دارید، باید در ماه های آوریل و می (اردیبهشت و خرداد) به آنکارا سفر کنید. از مهم ترین جشنواره های آنکار در این مدت می‌توان به جشنواره بین المللی فیلم آنکارا، جشنواره بین المللی موسیقی آنکارا، جشنواره بین المللی جاز آنکارا و جشنواره جاروی پرنده آنکارا (ساخت فیلم و سخنرانی در مورد مشکلات زنان)، اشاره کرد.

جشنواره ها و فستیوال های آنکارا

آنکارا، سفری هیجان انگیز به پایتخت جوان ترکیه

آنکارا پایتخت شهر ترکیه و یکی از دیدنی‌ترین شهرهای این کشور است. با سفر به آنکارا، می‌توانید در خیابان‌های زیبای آن قدم بزنید، از جاذبه‌های دیدنی‌اش بازدید کنید و در نهایت هم در رستوران‌های باکیفیت آن غذا بخورید. در واقع، هر چیزی که برای تجربه سفری به‌یادماندنی به آن نیاز دارید، در شهر آنکارا وجود دارد. در مطلب حاضر درباره راهنمای سفر به آنکارا با شما صحبت کردیم و اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار دادیم.

شما کدام یک از شهرهای ترکیه را برای سفر ترجیح می‌دهید؟ اگر تجربه‌ای از سفر به آنکارا دارید، آن‌ را با ما و خوانندگانمان به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره سفر به آنکارا

برای گشت و گذار در آنکارا چند روز کافی است؟

با اقامت حداقل دو روز می‌توانید از جاذبه های آنکارا بازدید کنید.

بهترین زمان برای بازدید از آنکارا چه زمانی است؟

اواخر بهار تا اوایل پاییز بهترین زمان برای سفر به آنکارا خواهد بود.

معوف ترین غذای آنکارا چیست؟

اسکندر کباب، دونر کباب و دلمه از معروف ترین غذاهای آنکارا به حساب می‌آید.

استانبول بهتر است یا آنکارا؟

آنکارا شهری مسکونی و سیاسی است و در مقابل استانبول که بیشتر تفریحی و گردشگری است، آرام‌تر است.

فاصله استانبول تا آنکارا چقدر است؟

استانبول تا آنکارا حدود ۴۵۰ کیلومتر فاصله دارد.

استانبول ارزانتر است یا آنکارا؟

هزینه های سفر به آنکارا از استانبول ارزانتر است.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید