سفر تا وقتی که خوردنی‌های مخصوص آن شهر را نخورید، سفر نمی‌شود! البته وقتی پای سفر به کشورهای خاورمیانه در میان باشد، موضوع کمی جدی‌تر می‌شود، چرا که غذاهای محلی این کشورها ریشه در فرهنگ و تاریخ دراز مردم دارند. اگر قصد سفر به قطر برای جام جهانی را دارید، امتحان کردن غذاهای محلی قطر یکی از بهترین کارها برای غوطه‌ور شدن در فرهنگ این کشور است. شاید عجیب باشد اما هیچ چیز مثل غذا شما را به فرهنگ و عادات مردم یک شهر آشنا نمی‌کند. اگر دلتان می‌خواهد سفر کوتاهی به آشپزخانه های قطر داشته باشید و با معروف ترین غذاهای سنتی قطر آشنا شوید، در این مقاله از مجله گردشگری فلای تودی با ما همراه باشید.

مچبوس | Majboos

مچبوس غذای ملی قطر یا خوشمزه ترین گوشت مزه دار شده است که برای قطری‌ها شبیه قورمه‌سبزی برای ما ایرانی‌هاست. این غذای سنتی قطر از آن دسته خوردنی‌هایی است که در هر خانه‌ای عاشق زیاد دارد.

مچبوس در حقیقت نوعی پلو است که با ادویه و چاشنی‌های مخصوص طعم‌دار شده است. لابه‌لای این پلو گوشت مرغ، بره، شتر یا ماهی قرار می‌گیرد. برای درست کردن مچبوس، بعد از لایه لایه شدن گوشت آن را ساعت‌ها توی چاشنی و ادویه‌های مختلف قرار می‌دهند و این باعث می‌شود طعم و عطر فوق‌العاده‌ای پیدا کند.

مچبوس را به عنوان یکی از معروف ترین غذای های قطر می‌توانید در همه رستوران‌ها پیدا کنید. البته همان‌طور که قورمه سبزی هرکسی طعم خودش را دارد، اکثر قطری‌ها و حتی بهترین رستوران های قطر، نسخه مخصوص خودشان از این غذا را سرو می‌کنند. پس اگر شما هم مثل خیلی از مسافران قطر عاشق این غذا شدید، امتحان کردن آن در رستوران‌های مختلف می‌تواند برایتان جذاب باشد.

مچبوس

لگیمات | Luqaimat

اگر ماه رمضان به قطر سفر کنید، نزدیک به افطار بوی خوش لگیمات، دسر عسلی، را می‌توانید از تمام خانه‌ها احساس کنید. لگیمات یکی از غذاهای کشور قطر است که بیشتر در ماه رمضان درست می‌شود. این شیرینی مخلوطی از کره، شیر، آرد، شکر، زعفران و هل است.

مردم حاشیه خلیج فارس بعد از سرخ کردن گلوله‌های خوشمزه آردی آن را در شربت عسل و شکر فرو می‌برند که طعم بی‌نظیری به آن می‌دهد. اگر می‌خواهید لذت خوردن لگیمات را کامل کنید، حواستان باشد که چای یا قهوه عربی کنار لگیمات را فراموش نکنید.

چیزی که لگیمات را به یکی از معروف ترین غذاهای سنتی قطر تبدیل می‌کند، بافت جالب آن است. این شیرینی از بیرون ترد و از داخل نرم است و اگر عاشق شیرینی باشید حتما بیشتر از یک بار این دسر را در بهترین هتل های قطر امتحان می‌کنید.

لگیمات

قوزی | Ghuzi

قوزی گران ترین غذای قطر و از آن دسته غذاهایی به شمار می‌رود که برای امتحان کردنش باید مهمان یکی از شیخ های عرب باشید. این غذا یک بره بریان شده است که روی بستری از برنج، سبزیجات و آجیل‌های بوداده و خوش‌طعم سرو می‌شود.

طعم گوشت، برنج و سبزیجات همراه، قوزی را به یکی از معروف ترین غذاهای سنتی قطر تبدیل می‌کند. پس اگر حتی برای یک بار در عمرتان به قطر سفر کردید، قوزی را به عنوان یکی از بهترین غذاهای قطر از دست ندهید. 

قوزی

ثرید | Thareed

اگر از عاشقان آب گوشت باشید، حتما از ثرید خوشتان می‌آید. این خورشت خوشمزه مخلوطی از حبوبات، سبزیجات همراه با مرغ یا گوشت بره پخته شده است و بافتی مثل آبگوشت دارد.

البته چیزی که ثرید را به یکی از بهترین و معروف ترین غذاهای سنتی قطر تبدیل می‌کند، شیوه سرو کردن آن است. قطری‌ها نان‌های تکه‌تکه شده و ترد به نام نان ریگا را کف ظرف می‌گذارند و سپس این خورشت خوش طعم را روی آن می‌ریزند.

بافت و طعم این غذای گوشتی قطر، ایرانی‌ها را یاد آبگوشت و اروپایی‌ها را یاد لازانیا می‌اندازد. البته مهم نیست که شما از کدام نقطه دنیا به قطر آمده باشید. عطر و طعم ثرید برای همه تکرار نشدنی است.

اگر به دنبال غذای گیاه‌خواری در قطر هستید، می‌توانید ثرید گیاهی را امتحان کنید. این غذا به شکل بدون گوشت هم در بسیاری از شهرهای میزبان جام جهانی سرو می‌شود و اگر گوشت نمی‌خورید پیشنهاد ما این است که آن را از دست ندهید.

ثرید

کوسا مهشی | Kousa Mahshi

یک کدوحلوایی که با گوشت طعم‌دار بره، نعناع، سیر و سبزیجات پر شده است. با این ترکیب شگفت‌انگیز تعجبی ندارد اگر کوسا مهشی یکی از معروف‌ ترین غذاهای قطر باشد. البته کوسا مهشی مختص قطر نیست، این کدو حلوایی پرسروصدا در سراسر خاورمیانه محبوب زیادی دارد.

برای درست کردن کوسا ماهشی گوشت بره چرخ شده، سیر، نعنا و سبزیجات را درون کدو‌حلوایی قرار می‌دهند وآن را در فر می‌گذارند. این کار باعث درست شدن ترکیب خوشمزه‌ای از طعم‌ها می‌شود، ترکیبی که با سس گوجه فرنگی تکمیل می‌شود.

اگر گیاه‌خوار هستید نگران نباشید، غذاهای گیاهی در قطر پرطرفدار هستند. رستوران های قطر جایگزین گیاهی کوسا ماهشی را با نخود به جای گوشت درست می‌کنند که دست کمی از طعم اصلی آن ندارد و در بیشتر رستوران های قطر پیدا می‌شود. اگر عاشق تجربه های جدید هستید، همین حالا امتحان کردن کوسا مهشی را در فهرست تفریحات قطر قرار دهید.

کوسا مهشی

بلالیت | Balaleet

بلالیت یکی از پرطرفدارترین و معروف ترین غذاهای سنتی قطر محسوب می‌شود. ممکن است با خواندن دستور پخت این غذا احساس کنید با معجونی عجیب یا بدمزه طرف هستید اما باید به سلیقه خاورمیانه‌ای‌ها اعتماد کنید.

بلالیت در حقیقت ورمیشل سرخ شده است که با هل، زعفران و گلاب مزه دار می‌شود. اما چیزی که این ترکیب را عجیب می‌کند، تخم مرغ است. پس از آماده شدن ورمیشل با شکستن یک تخم مرغ روی این ترکیب غذا حاضر می‌شود.

شاید برای امتحان این غذا شک داشته باشید، اما مطمئن باشید که از مزه کردنش پشیمان نمی‌شوید. این دسر نه تنها یک صبحانه کامل بلکه از  پرطرفدارترین غذاهای کشور قطر محسوب می‌شود.

بلالیت

هریسا | Harees

هریسا بافت یا حلیم به سبک عربی طعمی شبیه به این غذای محبوب ایرانی ها دارد. این غذا درست شبیه به حلیم از پختن گندم و گوشت به دست می‌آید، اما به دلیل مواد مغذی و ادویه‌هایی که در پخت آن استفاده می‌شود طعمی متفاوت با حلیم دارد و اگر از حلیم خوشمزه‌تر نباشد به اندازه آن خوشمزه است. اگر به قطر سفر کرده‌اید حتما یک صبحانه را به خوردن این غذای سنتی قطر اختصاص بدهید.

هریسا

ام علی | Umm ali

ام علی شیرینی محبوب گردشگرها در قطر و یکی از خوردنی های این کشور است. مهم نیست که ساکن قطر باشید یا با سلیقه غذایی متفاوت بخواهید این دسر را امتحان کنید. ام علی شیرینی مورد علاقه گردشگران و محلی‌ها است.

این دسر در حقیقت نوعی پودینگ است که با شیر غلیظ شده، کشمش و آجیل درست می‌شود. مثل تمام غذاهای سنتی قطر ادویه و چاشنی نقش مهمی در طعم دادن به این دسر دارند. این شیرینی بافتی ترد دارد و اگر خوش‌شانس باشید می‌توانید آن را داغ و زمانی که از فر بیرون آمده امتحان کنید. ام علی را می‌توانید همه‌جا حتی در مراکز خرید قطر پیدا کنید.

ام علی

پانی پوری | Pani Puri

اگر به دنبال ارزان ترین غذای قطر هستید، باید پانی پوری را امتحان کنید. اگرچه این غذا ریشه هندی دارد اما در میان قطری ها نیز بسیار محبوب است. فقط باید کمی در شهر بچرخید تا با یک لقمه بزرگ و آردی مواجه شوید. پانی پوری یک لقمه بزرگ و خوشمزه پر از نخود تند، پوره سیب زمینی، پیاز، آب تمر هندی و یک عالمه چاشنی‌های تند و تیز هندی است. این غذا نه تنها در بیشتر غرفه‌ها و بساط‌های دست‌فروشی بلکه حتی در کافه‌ها و رستوران های لوکس قطر هم سرو می‌شود. تجربه طعم پانی پور را به عنوان یکی از معروف ترین غذاهای سنتی قطر از دست ندهید.

پانی پوری

کنافه | Kunafa

اگر از قطری‌ها بپرسید بهترین شیرینی قطر چیست فقط و فقط یک جواب می گیرید: کنافه! کنافه ترکیبی از رشته شیرین با پنیر ترش و کش‌دار است که به شربت عسلی آغشته شده است. البته جذابیتش بیشتر برای این است که قبل از سرو و در حالی که داغ از تنور بیرون آمده با بستنی یخ زده تکمیل می‌شود.

کنافه هرکسی را که شیرینی دوست داشته باشد به وجد می‌آورد. این دسر یک شروع عالی برای آشنایی با غذاهای قطر است. چرا که این شیرینی محبوب در همه جای این کشور به خصوص در دوحه به وفور پیدا می‌شود.

کنوفه

مادروبا | Madrouba

مادروبا حلیم با طعم مرغ است و شاید خوشمزه‌ترین حلیمی باشد که در همه عمرتان می‌توانید امتحان می‌کنید. این غذا از برنج ، کره، شیر و هل به همراه مرغ و لوبیا درست می‌شود و آن قدر پخته می‌شود تا بافتی شبیه به حلیم پیدا کند.

مادروبا جزو معروف ترین غذاهای سنتی قطر است و در هر رستوران و غذا فروشی پیدا می‌شود. اما هر رستورانی این غذای محلی و خوش‌طعم را در نوع خودش درست می‌کند. به همین دلیل اگر از خوردن آن برای بار چند هم سیر نشدید اصلا نگران نباشید. مادروبا را می‌توانید در طعم و بافت‌های مختلف تجربه کنید.

مادروبا

وارک عناب | Warak Enab

اگر به دنبال یک غذای خوشمزه و ارزان در قطر هستید که به راحتی در غرفه‌های خیابانی پیدا بشود، وارک عناب را از دست ندهید. این میان‌وعده از گوشت چرخ‌کرده، برنج، سبزیجات، سیر و ادویه‌ها و چاشنی های قطری درست می‌شود که در برگ انگور پیچیده شده‌اند. البته این ترکیب با دلمه ایرانی تفاوت دارد و مزه متفاوتی می‌دهد.

اگر به دنبال تست کردن غذاهای سنتی قطر هستید یا دوست دارید فینگرفودهای ارزان را امتحان کنید، وارک عناب گزینه مناسبی برای آشنایی با غذاهای قطری است.

وارک عناب

سالونا | Saloona

اگر دوست دارید معروف ترین غذاهای سنتی قطر را امتحان کنید، سالونا بهترین گزینه است. سالونا غذای محبوب مادرهای عرب است چرا که تقریبا با هرچیزی که در خانه داشته باشید درست می‌شود. این غذا ترکیبی از گوشت تند و سبزیجات است وبا توجه سلیقه آشپز چاشنی‌ها و ادویه‌های متفاوتی در آن استفاده می‌شود. البته سیر و زنجبیل در سالونا ثابت هستند.

گوشت استفاده شده در سالونا می‌تواند گوشت بره یا گاو یا ماهی باشد. از سمتی اگر گیاه‌خوار باشید هم جای نگرانی نیست. سالونا را می توانید با ترکیب سیب زمینی، هویج، گوجه فرنگی و همچنین سبزیجات دیگر در رستوران های قطر پیدا کنید. این غذای خوشمزه را مثل خیلی از غذاهای سنتی قطر می توان به تنهایی یا با برنج سرو کرد.

سالونا

سفر با طعم ادویه عربی

اگر تصمیم گرفته‌اید به قطر یا هند یا حتی ژاپن بروید، امتحان کردن معروف ترین غذاهای سنتی قطر را جزو برنامه‌هایتان قرار دهید. غذاهای محلی هر کشوری از اسم تا طعم و شیوه پختشان ریشه‌های عمیقی در فرهنگ و آداب آن منطقه دارد.

پشت هر غذای محلی داستان‌های جذابی پنهان شده است، سر زدن به فروشنده‌های خیابانی، امتحان کردن غذاهای محلی و نشستن پای صحبت اغذیه‌فروش‌های سنتی از تجربه‌های تکرارنشدنی برای هر مسافرتی است. پیشنهاد می‌کنیم به هر نقطه‌ای از دنیا که رفتید خوردن نان و نمکشان را فراموش نکنید.

اگر تا به حال به کشور قطر سفر کرده‌اید، تجربه خود را از غذا خوردن و رستوران های آن با ما به اشتراک بگذارید.

پاسخ به سوالات متداول درباره معروف ترین غذاهای سنتی قطر

معروف ترین غذاهای قطر چه نام دارد؟

اگر دوست دارید معروف ترین غذاهای سنتی قطر را امتحان کنید، مچبوس، قوزی، لگیمات و مادروبا را در فهرست‌تان قرار دهید.

پرطرفدارترین غذاهای محلی قطر کدام هستند؟

اگر می خواهید غذاهای خانگی و محلی قطر را امتحان کنید، سالونا، ثرید و مچبوس را از دست ندهید

خوشمزه ترین شیرینی های قطری کدام هستند؟

اگر به دنبال خوشمزه ترین غذاهای قطر هستید، کنوفه، بلالیت، مچبوس، قوزی، لگیمات و وارک عناب را امتحان کنید.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید