نول کارت چیست؟ اگر قصد سفر به دبی را دارید، در راهنماها و نکات سفر حتما با حمل و نقل شهری دبی با نول کارت آشنا شوید. دبی شهر پیشرفته‌ای است و خدمات حمل و نقل عمومی در این شهر، با وسایل حمل و نقل مدرن انجام می شود. اگر بخواهید هزینه های سفر خود را کاهش دهید، آن هم در شهر لوکس و گرانی همچون دبی، پیشنهاد می‌کنیم تا از خدمات حمل و نقل شهری استفاده کنید. در این مطلب از مجله گردشگری فلای تودی با ما همراه باشید تا با انواع نول کارت دبی و خدمات آن آشنا شوید.

نول کارت دبی چیست؟

نول کارت همان کارت مترو است که برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی شهر دبی ارائه می‌شود. به جای خرید بلیط، کافی است یک نول کارت تهیه کنید تا بتوانید از خدمات حمل و نقل عمومی شهر بهره‌مند شوید. نول کارت یک کارت هوشمند دقیقا شبیه به کارت مترو و BRT در ایران و یا استانبول کارت ترکیه است.

البته کارت مترو در ایران تنها محدود به استفاده از خطوط مترو و اتوبوس است، اما از آنجایی که وسایل حمل و نقل عمومی در دبی بسیار متنوع است، برای استفاده از مترو، اتوبوس، تراموا، وسایل حمل و نقل عمومی دریایی و غیره موظف هستید تا یکی از انواع نول کارت دبی را به همراه داشته باشید.

در غیر این صورت امکان استفاده از خدمات حمل‌ونقل عمومی را نداشته و پرداخت نقدی و یا با استفاده از کارت‌های اعتباری امکان پذیر نیست. اما نول کارت فقط یک کارت نیست و باید با توجه به نیاز خود و مدت زمان اقامت در دبی، بهترین نول کارت را برای خود انتخاب کنید.

انواع نول کارت را بشناسید!

در حال حاضر ۴ نوع نول کارت یا همان کارت مترو دبی وجود دارد که رنگ های مختلفی دارند. اگرچه هر کدام از این کارت ها خدمات مشابهی ارائه می‌دهند، اما با توجه به رنگ کارتی که دارید، هزینه استفاده از این خدمات برای شما متفاوت خواهد بود.

نول کارت را به طور کلی می توانید از کیوسک‌های بلیط فروش داخل ایستگاه‌های مترو و اتوبوس خریداری و یا شارژ کنید. اما در ادامه انواع نول کارت را بشناسید.

نول کارت قرمز | red Nol card

نول کارت قرمز پایین‌ترین سطح از انواع نول کارت محسوب می‌شود که دقیقا یک بلیط کاغذی است. این نول کارت را با نام کارت گردشگری هم می‌شناسند. نول کارت قرمز، ارزان است و بدون اعتبار ۲ درهم شارژ دارد و برای کسانی که قصد اقامت های کوتاه در دبی دارند، پیشنهاد می‌شود.

توجه داشته باشید که نول کارت قرمز تنها برای مترو و تراموا قابل استفاده است. برای سوار شدن به دیگر وسایل نقلیه حمل و نقل عمومی دبی مانند تاکسی و غیره باید از دیگر انواع نول کارت استفاده کنید.

نول کارت قرمز

البته نول کارت محدودیت‌های دیگری نیز دارد. برای مثال استفاده از نول کارت قرمز تنها برای ۱۰ سفر امکان پذیر است و در یک روز نمی‌توانید بیش از ۵ بار آن را شارژ کنید. جالب است بدانید که کارت قرمز مترو دبی، خود ۲ نوع دارد.

معمولی (Normal class) و ویژه (Gold class) که از نظر قیمت و کارایی متفاوت هستند. اگر نول کارت ویژه یا GOLD CLASS گرفته باشید، در وسایل حمل و نقل عمومی می‌توانید از قسمت فرست کلاس استفاده کنید.

در بخش فرست کلاس وسایل حمل و نقل عمومی، نوع و جنس صندلی متفاوت بوده و فضای بیشتری بین مسافرین وجود دارد. بیشتر مسافران نول کارت قرمز را برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی خریداری می‌کنند.

اما جالب است بدانید که این کارت در بعضی از مراکز خدمات دولتی، مغازه ها و فروشگاه‌ها، پمپ بنزین، رستوران و ورودی جاذبه های گردشگری دبی نیز قابل استفاده هستند. البته دقت داشته باشید که همه مراکز از این کارت پشتیبانی نمی کنند و باید از قبل در این خصوص مطمئن شوید.

نول کارت نقره‌ ای | Silver Nol Card

سطح بعدی کارت مترو دبی، نول کارت نقره‌ ای (Silver Nol Card) نام دارد که از جنس پلاستیک ساخته شده است. اگر قصد دارید مدت زمان زیادی در دبی اقامت کنید و فکر می‌کنید که قرار است زیاد سروکارتان با وسایل نقلیه عمومی باشد، پیشنهاد می‌کنیم نول کارت نقره ای داشته باشید. با استفاده از نول کارت نقره ای می‌توانید از انواع وسایل نقلیه عمومی استفاده کرده و حتی کرایه تاکسی را نیز می‌توانید با آن پرداخت کنید.

5 696x468 1

نول کارت نقره ای را می‌توانید حداکثر ۱۰۰۰ درهم شارژ کنید و ۵ سال اعتبار دارد. برای خرید نول کارت نقره‌ای باید ۲۵ درهم پرداخت کنید که ۱۹ درهم بابت شارژ اولیه آن و ۶ درهم نیز مربوط به هزینه خود کارت است. کارت نقره‌ای دبی را حتی می‌توانید از برخی فروشگاه های دبی نیز تهیه کنید.

استفاده از نول کارت دبی در بیش از ۲ هزار فروشگاه دبی امکانپذیر بوده و حتی می‌توانید هزینه برخی از تفریحات دبی مثل موزه‌ها، پارک‌ها و پارکینگ‌ها را نیز پرداخت کنید. اگر برای سفرهای کاری به دبی سفر می‌کنید و بیشتر از یک ماه در دبی اقامت دارید، از نول کارت نقره ای استفاده کنید.

نول کارت طلایی | Golden Nol Card

نول کارت طلایی دقیقا همان نول کارت نقره‌ای محسوب می‌شود با این تفاوت که با استفاده از آن، می‌توانید از بخش فرست کلاس مترو، اتوبوس و تراموا استفاده کنید. برای خرید نول کارت طلایی باید ۲۵ درهم پرداخت کنید که ۱۹ درهم آن اعتبار و قابل استفاده بوده و باقی هزینه کارت است.

4 696x468 1

توجه داشته باشید که با وجود این که شارژ اولیه نول کارت نقره ای و طلایی یکسان است، اما نول کارت طلایی شارژ بیشتری از حساب شما کسر می کند و به اصطلاح گرانتر تمام می‌شود. نول کارت طلایی را می‌توان همان نول کارت نقره‌ای در نظر گرفت، با این تفاوت که دارندگان نول کارت طلایی می‌توانند در قسمت فرست کلاس مترو، اتوبوس و تراموا هم بنشینند.

قیمت نول کارت طلایی ۲۵ درهم تمام می‌شود که ۱۹ درهم آن را می‌توانید استفاده کنید. توجه داشته باشید با وجود اینکه هزینه کارت و مقدار شارژ اولیه نول کارت نقره‌ای و طلایی یکسان است، هزینه استفاده از آن‌ها تفاوت دارد و تعداد دفعاتی که با نول کارت طلایی سفر کنید، شارژ بیشتری از شما کم می‌شود.

نول کارت آبی | Blue Nol Card

یکی دیگر از انواع نول کارت دبی، نول کارت آبی به شمار می‌رود که مشخصات هویتی و عکس فرد روی آن حک می‌شود و تعرفه‌های آن درست مثل نول کارت نقره ای است. این کارت برای ساکنین دبی و یا کسانی که قصد اقامت دبی را دارند، پیشنهاد می‌شود. در صورتی که نول کارت آبی شما بشکند یا مفقود شود، اعتبار آن به یک نول کارت دیگر منتقل می‌شود.

8 696x468 2

توجه داشته باشید که با توجه به این که روی نول کارت آبی، اطلاعات هویتی شما به ثبت رسیده، بهتر است از نول کارت شخص دیگری استفاده نکنید و یا کارت خود را به کسی ندهید، تمامی ترددها با کارت و اطلاعات هویتی شما ثبت می‌شود، به همین دلیل می‌تواند مشکلات امنیتی به همراه داشته باشد.

هزینه نول کارت و نحوه محاسبه تعرفه ها

لازم است بدانید که شهر دبی به ۷ منطقه تقسیم‌بندی شده و هزینه نول کارت با توجه به تعداد مناطق طی شده و تعداد ترددها محاسبه می‌شود. به جز تاکسی و اتوبوس دریایی، هزینه استفاده از سایر وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس و مترو، یکسان است. تعرفه انواع نول کارت دبی در زمان نگارش این مطلب را در ادامه ببینید.

ناحیه طی شدهنول کارت قرمز (درهم)نول کارت طلایی (درهم)نول کارت نقره ای (درهم)نول کارت آبی (درهم)
تردد در یک ناحیه۴۶۳۳
تردد در ۲ ناحیه۶۱۰۵۵
تردد در بیش از
۲ ناحیه
۸٫۵۱۵۷٫۵۷٫۵

در خصوص نحوه محاسبه هزینه سفر با نول کارت همانطور که اشاره کردیم هزینه کارت مترو دبی بر اساس تعداد سفر و ناحیه طی شده از شما کسر می‌شود. در صورتی که قصد دارید تا قسمتی از مسیر را با تاکسی و باقی مسیر را از مترو استفاده کنید، باید به فاصله نیم ساعت این کار را انجام دهید، در غیر این صورت هزینه ۲ سفر از شما کسر خواهد شد.

نحوه اطلاع از میزان اعتبار نول کارت

برای اطلاع از میزان اعتبار باقی مانده در نول کارت دبی باید به وب سایت رسمی اداره راه و حمل و نقل دبی بروید. با استفاده از گزینه check nol balance و وارد کردن کد حک شده در پشت کارت، از اعتبار و شارژ نول کارت خود مطلع شوید. غیر از این روش، از طریق مراجعه به کیوسک های فروش کارت و سوال از متصدیان نیز می‌توانید اعتبار کارت نول خود را چک کنید.

نحوه خرید و شارژ نول کارت دبی

تا به اینجا به طور کامل با انواع نول کارت آشنا شدید، نکته مهم بعدی در خصوص نحوه خرید و شارژ نول کارت دبی وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

12 696x468
  • از همه کیوسک های بلیط فروشی در ایستگاه های اتوبوس و مترو، می‌توانید نول کارت بخرید.
  • نول کارت قرمز و نقره ای را می‌توانید از دستگاه های فروش خودکار که در سطح شهر وجود دارند، تهیه کنید.
  • خرید کارت نول دبی در مرکز خدمات مشتریان RTA
  • درخواست آنلاین نول کارت آبی از سایت اصلی نول کارت (www.nol.ae).

با نول کارت از چه خدماتی می‌توان استفاده کرد؟

نول کارت دبی فقط برای مترو نیست. با توجه به نوع نول کارتی که دارید، می‌توانید از انواع خدمات شهری دبی برای حمل و نقل استفاده کنید. جالب است بدانید که بعضا در برخی از فروشگاه‌ها، پمپ بنزین و مراکز تفریحی نیز می‌توانید از نول کارت دبی استفاده کنید.

با نول کارت دبی، یک سفر کم هزینه را تجربه کنید

در سفر به دبی بهتر است با خرید یک نول کارت و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی دبی در هزینه های خود صرفه جویی کنید. نول کارت همان کارت مترو دبی است که با توجه به نوع آن می‌توانید از انواع وسایل حمل‌ونقل عمومی شهر دبی استفاده کنید.

آیا شما تجربه خاصی در خصوص کاهش هزینه های سفر به دبی دارید؟ با ما به اشتراک بگذارید.

– سوالات متداول درباره نول کارت دبی

کدام نول کارت برای مسافران بهتر است؟

اگر به دبی سفر کرده‌اید و اقامت شما کوتاه است، نول کارت قرمز و یا نقره ای بگیرید.

آیا برای کودکان هم باید نول کارت تهیه کرد؟

خیر، کودکان زیر ۵ سال در صورتی که قدی کمتر از ۹۰ سانتی‌متر داشته باشند، می‌توانند به طور رایگان از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

آیا نول کارت فقط برای مترو کاربرد دارد؟

خیر با داشتن نول کارت می‌توانید از انواع وسایل حمل و نقل عمومی دبی، مثل اتوبوس، تراموا، مترو، تاکسی، اتوبوس های دریایی و غیره استفاده کنید.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید