معبد هندوهای بندرعباس – زیباترین معبد جنوب ایران

1
6316
معبد هندوها - بندرعباس

معبد هندوها در بندرعباس در زمان حکومت محمد حسن‌خان سعد‌الملک برای هندی‌هایی که بین سال های ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴ شمسی در این شهر به کارهای تجاری مشغول بودند ساخته شده و به عنوان یکى از نقاط مهم ارتباط فرهنگى و هنرى میان ایران و هند بوده  و مکان کنونی آن در قسمت شمالی خیابان امام خمینی است. سبک معماری این معبد الهام گرفته از معابد هندی است.

ساختمان اصلی این معبد متشکل از یک اتاق چهارگوش میانی که بر روی آن گنبدی قرار گرفته که سبک معماری باشکوهش آن را از سایر گنبدهای سراسر ایران متفاوت می‌سازد و در ساخت آن از مصالحی مثل لاشه سنگ، ملات گل و ساروج، سنگ‌هاى مرجانى، خاک، گچ‌هاى ضخیم ماده و گچ لویى استفاده شده است.

معبد هندوها - 1

اتاق معبد و محراب آن در قسمت شمالی قرار دارند و دور اتاق از طاقچه و قاب‌های کور ساخته شده‌ است و اطراف اتاق نیز چهار راهرو وجود دارد که در گذشته زوار به دور آن زیارت می‌کردند. داخل راهروها، حجره‌های کوچکی برای طلبه‌های مکتب برهمنی ساخته شده بود و داخل تعدادی از آنها نقاشی‌های مذهبی دیده می‌شود که مهم‌ترین آنها خدای فلوت زن به نام کریشنا است.

در مورد شهر بندرعباس بیشتر بخوانید

داخل راهروی غربی معبد راه‌پله‌هاى مارپیچى وجود دارد که انتهای آن به بام معبد می‌رسد و چهار طرف آن ۷۲ برجک مخصوص هندویى وجود دارد و در وسط آن نیز میله‌ای بزرگ قرار گرفته که محور زمین و آسمان را نشان مى‌دهد. در قسمت شرقی گنبد نیز تالار بزرگی قرار دارد که برای اجتماعات مورد استفاده قرار می‌گرفته و در آن نقاشی‌های مختلفی به چشم می‌خورد که هر کدام از آن‌ها بیانگر اعتقادات مختلف مردم هند است.

معبد هندوها

معبد هندوها در شهر بندرعباس سال ۱۳۷۷ توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در فهرست آثار ملی ایران به ثبت می‌رسد.

بعد از بازدید از این جاذبه، بد نیست تا سری هم به مراکز خرید بندرعباس نیز بزنید.

1 نظر

  1. چقدر خوشگله اینجا. این همه رفتم بندرعباس و قشم تا حالا اینجارو ندیدم. مرسی معرفی کردین. دفعه دیگه حتما باید اینجا رو ببینم. فقط یه سوال. داخلش بازدید داره؟

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید