استان هرمزگان از استان‌های نوار مرزی جنوب ایران و شهر بندر عباس نگین درخشان آن است. همانطور که می‌دانید در جنوب ایران و شهر های آن غذاهای بی نظیری وجود دارد که تنوع آن فراوان است؛ شرایط اقلیمی، وجود دریا و غذاهای ساحلی، ادویه جات مخصوص خوش عطر و ترشی جات با طعم های مختلف، جز جداناپذیر از سفره های مردمان مهربان و با اخلاق این خطه است. در این مقاله همراه ما باشید تا شما را با برخی از غذاهای بندرعباس آشنا کنیم.

هوارى

هواری یک غذای بسیار خوشمزه و دلچسب بندرعباس است. در تهیه این غذا، ابتدا پیاز را تفت می‌دهند و سپس سبزی شوید، شنبلیله، گشنیز و سیر را به آن اضافه کرده و همه را باهم سرخ می‌کنند؛ در این بین ماهی را به آن اضافه کرده تا باهم سرخ شوند؛ البته ناگفته نماند بدلیل وجود محصولات متفاوت دریایی ما می‌توانیم میگو را نیز جایگزین ماهی کنیم و در انتها به این مخلوط  فلفل، ادویه جنوب و زردچوبه اظافه و کاملا همه باهم سرخ شده، سپس آن را با برنج دم می‌کنیم.

موفلک

این غذا از غذاهای محلی و مشهور جنوب ایران، به خصوص بندر عباس است. موفلک دارای گندم یا جو پرک شده است. طرز تهیه آن به این شکل است که ابتدا در یک دیگ گندم را برشته مى‌کنند تا رنگ آن عوض شده و کاملا قهوه ای شود. به گندم قهوه‌ای، ماهی مخصوص جنوب را که استخوان و پوست ندارد همراه با پیاز سرخ شده، اضافه کرده و هر سه را باهم دم می کنند. در حین دم کشیدن، مقدارى تخم گشنیز و ادویه هندی به آن اضافه می کنند و در پایان غذایی لذیذ روی میز شما ظاهر می شود.

مهیاوه

مهیاوه غذایی معروف و شناخته شده در استان هرمزگان و شهر بندرعباس و نوعی سس است. این غذا را با نام های دیگر مهیابه یا مهوه می شناسند. مهیاوه در زبان محلی از دو کلمه ماهی و آب به وجود آمده. این غذا با پودر ماهی ساردین همراه با نمک، فلفل تند، زردچوبه، خردل و گشنیز باهم مخلوط شده و درست میشود. طرز تهیه آن به این شکل است که کلیه این مواد را بعد از مخلوط شدن به مدت یک ماه در ظرفی در بسته ریخته و در آفتاب قرار می دهند تا برسد و آماده شود و بعد با برنج و یا نان سرو می شود و گاهی هم آن را جایگزین پنیر قرار می‌دهند.

غذاهای جنوب و بندرعباس مهیاوه موهوه

برنج دیشو

این برنج معروف یکی از غذاهای محلی بندرعباس است و با شیره خرما درست می‌شود. در این غذا برنج را با شیره خرما دم می کنند و با ماهی صرف می‌کنند. در طبخ برنج دیشو از شیره‌ خرما استفاده می‌ شود، چراکه ماهی طبع سرد دارد و خرما طبعش گرم است. این مردمان دانا و حکیم  اثر سرد ماهی را با خرما متعادل می‌کنند.

بلالیت

بلالیت غذای محلی و مشهور شهر بندرعباس و بوشهر است. طرز تهیه این غذا از شکر یا شیره خرما، ماکارونی، گلاب، روغن و هل درست می‌شود. اکثر افراد محلی بلالیت را به عنوان صبحانه در وعده های غذایی خود استفاده می‌کنند. برای خوش رنگ شدن آن، می توان از زعفران استفاده کرد. بلالیت در این مرز و بوم غذایی مقوی به حساب می‌آید.

اگر قصد دارید از غذاهای خوشمزه بندرعباس لذت ببرید، می‌توانید با خرید بلیط قطار یا هواپیما یا با ماشین شخصی، به این شهر سفر کنید. سفر با قطار به بندرعباس، تجربه‌ای لذت‌بخش و آرامش‌بخش است. شما می‌توانید در طول مسیر، از مناظر زیبای جنوب ایران لذت ببرید و با خیال راحت، خود را برای امتحان کردن غذاهای خوشمزه بندرعباس آماده کنید.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید