مسقط پایتخت کشور عمان و محل حکومت این کشور و با جمعیتی حدود ۵ میلیون نفر است. مسقط از لحاظ فرهنگی و تاریخی شهری غنی محسوب می‌شود. بندر طبیعی مسقط یکی از بزرگترین بنادر جهان است که به عنوان مرکز حمل و نقل اجناس از عربستان، هند و اروپا استفاده می‌شود. راهنمای جامع سفر به مسقط در مجله گردشگری فلای تودی را بخوانید تا بدانید چرا باید این شهر را در فهرست سفر بعدی خود قرار دهید، هر آنچه درباره سفر به مسقط باید بدانید را در ادامه عنوان کرده‌ایم.

در این مطلب از فلای تودی می‌خوانید... پنهان

هر آنچه باید درباره سفر به مسقط پایتخت عمان بدانید

شهر «مسقط» در حقیقت ترکیبی از سه شهر کوچکتر است که در طول زمان در کنار هم رشد کرده‌اند. این شهرها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • مسقط- اغلب با عنوان شهر دیوار نامیده می‌شود و جایگاه کاخ‌های سلطنتی است.
  • مطرح- در اصل دهکده ماهیگیری و محل بازارهای تو در تو به شمار می‌رود.
  • راوی- به طور کلی به عنوان مرکز تجاری و سیاسی شهر شناخته می‌شود.

این تقسیم بندی سه گانه، ممکن است گاهی باعث دردسر گردشگران شود، چون این سه نقطه با هم فاصله دارند.

راهنمای جامع سفر به مسقط

اطلاعات سفر به مسقط و نکات ضروری

اگرچه مسقط پایتخت عمان یکی از شهرهای حاشیه خلیج فارس است و به نظر تفاوت های فرهنگی فاحشی بین ما وجود ندارد، اما این تصور درست نیست و برای سفر به مسقط باید نکات مهمی را مد نظر قرار دهید. اطلاعات حیاتی که در سفر باید به آنها توجه داشته باشید عبارتند از:

پایتخت عمانمسقط
فاصله زمانی با ایران+۳۰ دقیقه
واحد پولریال عمانی
زبان رسمیعربی
پیش شماره+۹۶۸
شماره تماس اضطراری۹۹۹
نوع حکومتسلطنتی
دین رسمیاسلام
  • پوشش در عمان آزاد است، اما مردم این کشور مسلمان هستند و توصیه می‌شود که در انتخاب لباس کمی دقت داشته باشید.
  • هرگز با تاریخ و فرهنگ مردم این کشور و علی الخصوص سلطان قابوس شوخی نکنید!
  • براش نوشیدن آب، از بطری های آب معدنی استفاده کنید.
  • عمان از امن ترین کشورهای دنیا است. در سفر به این کشور دغدغه ای نخواهید داشت.

آب و هوای عمان در طول سال چگونه است؟

یکی از شرایط سفر به مسقط در نظر گرفتن آب و هوای آن است. آب و هوای عمان استوایی، با هوایی بسیار گرم و شرجی در طول سال است. دبی و مسقط تقریبا دارای آب و هوای یکسانی هستند و به لحاظ گرما تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. البته به طور کلی می‌توان گفت که دبی خنک تر از مسقط است!

آب و هوای مسقط

بهترین زمان سفر به مسقط عمان

از این رو، بهترین زمان سفر به مسقط از نظر آب و هوایی بین ماه های اکتبر تا مارچ (اوایل مهرماه تا اوایل فروردین) است که می‌توانید هوایی مطبوع را تجربه کنید. در طول این ماه‌ها به راحتی می‌توانید در اطراف شهر مسقط و بازارهای آن گشت و گذار داشته باشید. البته اگر هزینه های سفر به عمان برای شما اهمیت بالایی دارد و تحمل گرما دارید، در فصل های گرم سال به عمان سفر کنید.

 شرایط سفر به مسقط | سفر به عمان بدون ویزا

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باید سفر به عمان را در فهرست خود قرار دهید، عدم نیاز به دریافت ویزاست. طبق اعلام سفارت عمان، این کشور تصمیم گرفته تا ارائه ویزا را از سال ۲۰۲۱ با ۱۰۳ کشور جهان از جمله ایران لغو کند.

در سال جاری و بر اساس این تصمیم، ویزای عمان برای ایرانی ها به صورت فرودگاهی صادر می‌شود و گردشگران پس دریافت مهر ورود می ‌توانند تا سقف ۱۰ روز در کشور عمان اقامت داشته باشند. بنابراین اگر قصد اقامت کوتاه مدت در عمان دارید، می‌توانید بدون ویزا به این شهر سفر کنید.

راه های سفر به عمان

این که چگونه به عمان سفر کنیم و هزینه سفر به این کشور عربی، تا حد زیادی به سبک و سیاق سفر شما بستگی دارد. از آنجایی که مسقط پایتخت عمان مقصد اصلی گردشگران است، در ادامه به بررسی هزینه سفر به مسقط می‌پردازیم. راه های زیادی برای سفر به مسقط وجود دارد، این که کدام راه را برای سفر انتخاب کنید، به شما و میزان زمان و بودجه شما بستگی دارد.

خرید بلیط هواپیما عمان

راه های سفر به عمان متنوع و زیاد هستند. برای مثال پروازهای زیادی به فرودگاه بین المللی مسقط صورت می گیرد. شرکت های هواپیمایی مثل هواپیمایی ایرایشیا، هواپیمایی فلای دبی، هواپیمایی عمان ایر، گلف ایر، هواپیمایی امارات، ایرعربیا، هواپیمایی اتحاد ایرویز، هواپیمایی بریتیش ایرویز، هواپیمایی کی ال ام، هواپیمایی لوفت هانزا، ایرایندیا، هواپیمایی مصر، رویال اردن، هواپیمایی ترکیش و بسیاری ایرلاین های دیگر به این شهر پرواز دارند و می‌توانید خرید بلیط ارزان هواپیما عمان را از آن‌ها انجام بدهید.

بهترین قیمت بلیط هواپیما تهران مسقط را در فلای تودی رزرو کنید و بدون اخذ ویزا راهی این شهر زیبا شوید. فرودگاه مسقط ۱۵ الی ۲۰ دقیقه با شهر فاصله دارد (بستگی دارد که به کدام نقطه از شهر مسقط بروید.) تاکسی ها در فرودگاه مسقط فراوان هستند و به طور معمول از کیلومترشمار استفاده می کنند.

سفر با هواپیما- سفر به مسقط

سفر به عمان با اتوبوس

اتوبوس‌ های شرکت حمل و نقل ملی عمان، از دبی و ابوظبی به سمت مسقط می‌روند. این سفر ۶ ساعت طول می‌کشد. حمل و نقل الخنجری نیز اتوبوسی از الریگا دبی به سمت مسقط می‌فرستد. این اتوبوس‌ها از ساعت ۷ صبح تا ۳ بعد از ظهر سرویس‌دهی می‌کنند.

هزینه تاکسی در عمان خیلی بالا نیست و برای راحتی بهتر می‌توانید از تاکسی اینترنتی در عمان استفاده کنید که یکی از گزینه های حمل و نقل عمومی در مسقط محسوب می‌شود. در سفر به مسقط حتی می‌توانید خودرو دلخواه خود را اجاره کنید. خودروهای اجاره ای در عمان با پلاک قرمز نسبت به سایر خودروها قابل شناسایی هستند. شاید برای شما جالب باشد که بتوانید با هزینه های مقرون به صرفه، خودروهای لوکس و روز دنیا را اجاره کنید.

سفر زمینی از دبی به مسقط

راه دیگر سفر زمینی از دبی به مسقط است. از طریق جاده می‌توانید از امارات متحده عربی به راحتی به مسقط بروید. این سفر حدود ۵ ساعت طول می‌کشد. همچنین از طریق یمن نیز می‌توان به این شهر سفر کرد. این سفر حدود ۶ ساعت به طول می‌انجامد. البته در نظر داشته باشید که این مدت زمان تقریبی است و باید مدت زمان بیشتری برای آن در ذهن داشته باشید.

سفر به مسقط با کشتی

لازم به ذکر است که سفر دریایی به مسقط امکانپذیر است. برای این کار باید به جزیره قشم برویم و پس طی مراحل چک گذرنامه، پس از سفری ۸۰ دقیقه‌ای با کشتی به بندر خصب عمان برسید. سفر دریایی از چابهار به مسقط نیز از امکانپذیر است. البته اگر اهل سفر دریایی باشید!

ارزانترین راه سفر به عمان

درست است که برخی راه ها مانند استفاده از کشتی ارزانترین راه سفر به عمان هستند، اما بدون شک خرید بلیط هواپیما مسقط بهترین و راحت‌ترین گزینه خواهد بود. علاوه بر هزینه خرید بلیط هواپیما عمان باید درباره دیگر هزینه های سفر به مسقط نیز برنامه‌ریزی کنید.

اگر یکبار سفر دریایی را تجربه کرده باشید، می‌دانید که سفر به کشتی برای هرکسی مناسب نیست، به همین دلیل اگر جزو این افراد هستید، بلیط هواپیما بگیرید و با خیال راحت و بدون هیچ دغدغه ای یک سفر امن تجربه کنید.

هزینه های سفر به مسقط عمان چقدر تمام می شود؟

این که از کدام روش برای سفر به مسقط پایتخت عمان استفاده می‌کنید، کاملا به سبک سفر و هزینه‌ای که می‌پردازید، بستگی دارد. اینکه با چه پروازی به عمان سفر کنید، در کدام هتل های مسقط بمانید و چه تفریحات و رستوران هایی را در این شهر برگزینید، می‌تواند در تعیین هزینه سفر به عمان بسیار اثرگذار باشد.

هزینه رزرو اقامتگاه ها و هتل های مسقط

قیمت بهترین هتل های مسقط با توجه به شرایطی مانند درجه هتل، منطقه‌ای که هتل در آن واقع شده، دسترسی هتل به سیستم حمل و نقل عمومی مسقط، جاذبه‌های گردشگری، مراکز خرید مسقط و بسیاری عوامل دیگر متغیر است.

از بهترین هتل های ۵ ستاره مسقط می‌توان به هتل گرند حیات، فراسر سوئیتس و هتل شانگری لا الحسن اشاره کرد. چند مورد از هتل های ۴ ستاره مسقط هتل هیلتون گاردن، هتل میلنیوم اگزکیتیو و هتل کورال مسقط هستند و اگر به دنبال هتل های ارزان مسقط هستید می‌توانید به سراغ هتل کریستال سوئیتس، هتل تولیپ این و هتل رامی گشت لاین بروید.

هتل های ارزان مسقط

تمامی این هتل ها را می‌توانید با ارزانترین قیمت در قسمت هتل های مسقط سایت فلای تودی پیدا کرده و با یکدیگر مقایسه کنید و طبق سلیقه و اولویت‌های خودتان رزروتان را انجام دهید.

کرایه حمل و نقل عمومی در مسقط

پس از ورود به مسقط و اقامت در هتل مورد نظر خود، یکی از اولین نیازهای شما کسب اطلاعات درباره وسایل حمل و نقل عمومی در عمان است. در ادامه با انواع وسایل حمل و نقل عمومی در مسقط و هزینه آنها بیشتر آشنا شوید.

تاکسی های عمان

به محض رسیدن به فرودگاه مسقط می‌توانید از تاکسی‌هایی که در ۴۰ کیلومتری محدوده تجاری مرکزی مسقط ایستاده‌اند. برای رفتن به شهر می‌توانید یکی از این تاکسی‌ها را سوار شوید. هزینه تاکسی‌ های معمولی که به رنگ نارنجی و سفید هستند، کمی بیشتر است.

معمولا رانندگان این تاکسی‌ها از مسافرانی که ناآگاه هستند کرایه بیشتری دریافت می‌کنند. اگر چانه نزنید معمولا ۸ ریال از شما کرایه می‌گیرند. اما اگر بتوانید چانه بزنید، می‌توانید تا ۵ ریال هم کرایه را پایین بیاورید.

سفر با تاکسی - سفر به مسقط

اجاره خودرو در عمان

بسیاری از خدمات کرایه ماشین در شهر مسقط در دسترس هستند. در زمینه داشتن مجوز رانندگی بین المللی برای اجاره ماشین در مسقط اطلاعات متناقضی وجود دارد.

طبق اطلاعات وب سایت پلیس سلطنتی عمان، داشتن گواهینامه رانندگی از کشور مبدا به مدت ۹۰ روز برای رانندگی در این شهر کفایت می‌کند. اما بهتر است که این موضوع را خود شرکت کرایه ماشین نیز تایید کند.

بازدید از جاذبه های گردشگری عمان

بدون شک بخشی از هزینه سفر به عمان و پایتخت آن به بازدید از جاهای دیدنی این کشور اختصاص دارد. اگر به دنبال بهترین جاذبه های گردشگری عمان در شهر مسقط هستید، در ادامه با ما همراه شوید.

۱- قلعه الجلالی و قلعه المیرانی

تعداد قابل توجهی از جاذبه های گردشگری عمان در مسقط قرار دارد. قلعه الجلالی و قلعه المیرانی به عنوان اولین موارد این لیست، در خیابان قصر الاعلم واقع شده‌اند. این دو قلعه در میان کوه‌های سنگی و به عنوان زندان ساخته شده‌اند.

تاریخ ساخت این دو قلعه به سال ۱۵۸۰ برمی‌گردد، یعنی زمانی که پرتغالی‌ها این شهر را اشغال کردند. در حال حاضر این دو زندان به موزه تبدیل شده‌اند. البته از سال ۲۰۱۲ به بعد، درهای این دو موزه به روی عموم بسته شد و در حال حاضر گردشگران فقط می توانند از خارج قلعه‌ها عکس بیندازند.

قلعه الجلالی و قلعه المیرانی - سفر به مسقط

۲- کاخ سلطنتی قصرالاعلم

در حال حاضر این کاخ دفتر سلطان قابوس، پادشاه عمان است. این کاخ زیبا بالای یک بندر عمیق قرار گرفته است. گردشگران اجازه بازدید از این کاخ را ندارند، اما می توانند از ورودی قصر عکس بگیرند.

کاخ سلطنتی قصرالاعلم - مسقط

۳- منطقه کورنیچ

منطقه کورنیچ مکانی محبوب برای پیاده روی در مسقط است. انواع اغذیه فروشی‌ها نیز در این محل به چشم می‌خورند. در این منطقه می‌توانید به سمت قلعه مطرح که در انتهای شرقی کورنیچ واقع شده، بالا بروید و از دیدن مناظر از بالای قلعه لذت ببرید.

۴- مسجد جامع سلطان قابوس

این مسجد، سومین مسجد بزرگ جهان و یکی از معروف ترین جاهای دیدنی عمان است. گردشگران غیرمسلمان نیز می‌توانند هر روز از ساعت ۸ تا ۱۱ صبح از این مسجد دیدن کنند، البته خانم‌ها باید با حجاب وارد این مسجد شوند.

از جمله زیبایی‌های این مسجد معروف عمان می‌توان به شمعدان های کریستال سوارووسکی (swarovski) و دومین فرش بزرگ دستبافت ایرانی در جهان و پنل های مرمر آن اشاره کرد.

مسجد جامع سلطان قابوس مسقط

۵- موزه بیت الزبیر

این موزه تاریخ اجتماعی عمان را به معرض نمایش می‌گذارد. از دیگر موزه های مسقط می‌توان موزه کودکان، موزه ملی، موزه تاریخ طبیعی، موزه فرانسوی، موزه عمان، موزه بیت الباغ و موزه‌های نیروهای مسلح پادشاه را نام برد.

موزه بیت الزبیر مسقط

۶- قلعه نخل از دیدنی های مسقط

این قلعه باشکوه حدود ۴۰ دقیقه با ماشین از شرق شهر فاصله دارد. این قلع در کوه‌های حجر و در منطقه جبل اخضر قرار دارد.

قلعه نخل مسقط

معروف ترین پارک های مسقط

معروف ترین پارک های مسقط همچنین تعداد زیادی پارک‌های بزرگ و کوچک وجود دارد. پارک ملی القرم یا باغ‌های رز، بزرگترین پارک مسقط است، که یک آبشار مصنوعی بزرگ، یک دریاچه و یک شهربازی دارد و در زمان جشنواره مسقط حتما باید از این پارک دیدن کنید. از دیگر پارک های مشهور مسقط می‌توان ریام پارک را نام برد.

ریام پارک مسقط

خرید در مسقط | معرفی بهترین مراکز خرید و بازارهای عمان

خرید کردن همیشه بخش مهمی از سفر است و مسقط نیز از این قاعده مستنثی نیست. بازارها و مراکز خرید مسقط متنوع هستند و به ویژه بازارهای محلی حال و هوایی سنتی در این شهر دارند. در ادامه با برخی از معروف ترین بازارهای مسقط بیشتر آشنا شوید.

۱- بازار مطرح

در این بازار تعداد زیادی ماهی فروشی وجود دارد که گفته می‌شود بهترین ماهی فروشی ها در منطقه خلیج هستند. اگر به این بازار معروف عمان رفتید می‌توانید تعداد زیادی جواهرفروشی، مغازه های صنایع دستی عمانی و غذاهای عمانی را با قیمت‌های مناسب را بیابید.

همچنین در این بازار می‌توانید انواع سوغاتی‌ های عمان را خریداری کنید. چندین مغازه در این بازار هستند که کارت اعتباری هم قبول می‌کنند.

بازار مطرح مسقط

۲- مرکز خرید سابکو

این مرکز خرید در واقع مجموعه‌ای از چندین مرکز خرید نه چندان بزرگ است که در میان مردم مسقط محبوب زیادی دارد. مرکز خرید سابکو حقیقی، بازار کوچکی مثل مجموعه‌ای از چندین مغازه دارد که در آن می‌توانید انواع صنایع دستی عمان را که در بازار مطرح هم موجود هستند، بیابید. خانه صنایع دستی عمان درست روبروی مرکز خرید سابکو قرار دارد، که صنایع دستی را با ضمانت نامه می‌فروشند اما قیمت‌های آن‌ها نسبتا بالا است.

مرکز خرید سابکو مسقط

۳- مرکز خرید اونیو عمان

فروشگاه‌ های زنجیره‌ای لولو در مرکز خرید اونیوز عمان واقع شده‌اند. در این مرکز خرید انواع مغازه‌ها، رستوران‌ها و بخش سرگرمی برای کودکان وجود دارد که مردم شهر مسقط و گردشگران می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

مرکز خرید اَوِنیو عمان مسقط

۴- مرکز خرید مرکز شهر مسقط

بزرگترین مرکز خرید مسقط که تعداد زیادی مغازه در آن وجود دارد، همین مرکز خرید است. از دیگر مراکز خرید معروف مسقط می‌توان به مرکز خرید سلطان، مرکز خرید القرم، مرکز خرید الفیر، مرکز خرید سلکت و هایپرمارکت سفیر اشاره کرد.

خیاطی های مسقط

بسیاری از هندی‌ها در مسقط خیاطی دارند. می‌توانید در ازای پرداخت ۵ ریال عمانی یک کت و شلوار ایتالیایی سفارش بدهید. مغازه‌ای به اسم ریموند در راوی، لباس‌های سنتی می‌دوزد، که قیمت آن‌ها با توجه به کیفیتی که دارند از ۵۰ تا ۵۰۰ ریال عمانی است.

کیفیت لباس‌ها با توجه به نوع پارچه متفاوت است، ممکن است پارچه‌ها از پشم خالص باشند و یا با الیاف دیگر مانند کتان ترکیب شده باشند. در کاتالوگ‌های این خیاطی‌ها می‌توانید جدیدترین طرح‌های ایتالیایی را پیدا کنید. البته در نظر داشته باشید که دوخت یک کت و شلوار ممکن است تا ۲ دو هفته زمان ببرد. بنابراین اگر قرار است برای مدت کوتاهی در مسقط بمانید، بهتر است که اصلا سمت این خیاطی‌ها نروید.

خیاطی های مسقط

معرفی بهترین رستوران های مسقط در عمان | هزینه غذا در عمان

قیمت غذا در مسقط ارزان است. یک وعده غذا برای هر نفر از ۱ تا ۳ ریال عمان تمام می‌شود. در ادامه برخی از بهترین رستوران های مسقط را به شما معرفی می کنیم که از طرفی جزو بهترین رستوران های عمان نیز به شمار می‌روند.

۱- رستوران الخیران

رستوران الخیران در قصر البستان قرار دارد. این رستوران سرویس منو باز صبحانه و عصرانه ارائه می‌دهد. غذا، خدمات و فضا و چشم انداز این رستوران فوق‌العاده است و به همین دلیل یکی از بهترین رستوران های مسقط در عمان به شمار می‌رود. غذاهای این رستوران بالاترین کیفیت را دارند و ترکیبی از غذاهای سنتی و بین‌المللی هستند.

رستوران الخیران مسقط

آدرس: Al Bustan Palace, Muscat 114, Oman

 ۹۶۸۲۴۷۹۹۶۶۶+

ساعت کار رستوران: همه روزه از ساعت ۷ الی ۱۵:۳۰ و ۱۸:۳۰ الی ۲۲:۳۰

map

۲- رستوران هتل چِدی

هتل چدی مسقط ۶ رستوران با بهترین غذاها از سراسر جهان دارد. در این رستوران‌ها انواع غذاهای مدیترانه، خاورمیانه، جنوب شرق آسیا و هند را می‌توانید بیابید. طراحی داخلی این رستوران را طراح مشهور ژاپنی Yasuhiro Koichi انجام داده است.

رستوران هتل چِدی مسقط

آدرس: Muscat, Oman

۹۶۸۲۴۵۲۴۴۰۰+

ساعت کار رستوران: صبحانه ۷ الی ۱۰:۳۰،  نهار ۱۲ الی ۱۵، عصرانه ۱۵ الی ۱۸، شام ۱۹ الی ۲۲:۳۰

آدرس وب سایت

map

۳- رستوران ممتاز محل مسقط

رستوران ممتاز محل رستورانی هندی در شهر مسقط است. این رستوران بر روی تپه‌ای پشت پارک ملی القرم و در نزدیکی موزه کودکان واقع شده است. در منوی این رستوران بیش از ۱۰۰ نوع غذا از سوپ و غذاهای دریایی گرفته تا مرغ، بره، غذاهای گیاهی و انواع دسر وجود دارد.

رستوران ممتاز محل مسقط

آدرس: Muscat, Oman

۹۶۸۲۴۶۰۵۹۷۹+

ساعت کار رستوران: همه روزه از ساعت ۱۲ الی ۱۵:۳۰ و ۱۹ الی ۱۲- روزهای جمعه از ساعت ۱۳ الی ۱۶ و از ساعت ۱۹ الی ۱۲

آدرس وب سایت

map

مسقط، یک سفر خارجی بی دغدغه!

در نهایت اگر علاقه دارید سفری خارجی داشته باشید که مردم کشور مقصد از نظر فرهنگی اشتراکاتی با شما داشته باشند، هزینه‌های سفرتان مقرون به صرفه باشد و جاذبه‌های گردشگری زیاد و متنوعی داشته باشد، عمان یکی از بهترین گزینه‌هایی است که می‌توانید برای سفر به آن برنامه ریزی کنید. از آنجایی که برای سفر به این کشور نیازی به اخذ ویزا ندارید، به راحتی می‌توانید با خرید بلیط و رزرو هتل راهی این کشور شوید.

آیا تجربه سفر به عمان را دارید؟ چه چیزی در این کشور کوچک نظر شما را جلب کرده است؟

سوالات متداول

چگونه می‌توان با هزینه کم به عمان سفر کرد؟

عمان یکی از کشورهای مهیج برای ایرانیان است، اما سفر به آن کمی هزینه بالایی دارد. با این حال می‌توانید با رعایت نکاتی ساده، مثل سفر در ماه های گرم سال و یا رزرو هتل های ارزانتر، در هزینه های خود صرفه جویی کنید.

زبان رسمی مردم عمان چیست؟

زبان رسمی عمان عربی است. اما نگران نباشید درصد بالایی از مردم عمان به زبان انگلیسی هم مسلط هستند و در این خصوص مشکلی نخواهید داشت.

آیا سفر به عمان نیاز به ویزا دارد؟

اگر قصد سفر تفریحی به عمان دارید و در کمتر از ۱۰ روز در این کشور اقامت خواهید داشت، نیازی به دریافت ویزا ندارید.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید