سفر به شمال و بازدید از جاهای دیدنی گیلان تقریبا برای همه جذاب است. خیلی هم فرقی نمی‌کند اهل کجا باشید؛ در هر نقطه از ایران که سکونت داشته باشید، طبیعت گیلان و جاذبه‌های طبیعی‌اش شوق زیستن را در وجود شما دوچندان می‌کند. اغراق نکرده‌ایم اگر بگوییم تمام شکوه، جلال و زیبایی طبیعت، یکجا در دل این استان زیبا جمع شده است. حال اگر می‌خواهید گیلان زیبا و دیدنی را بیشتر بشناسید، تا انتها همراه ما باشید. ما در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌‌تودی، قصد داریم سفری دلچسب و پربار به جاهای دیدنی گیلان داشته باشیم.

جاهای دیدنی استان گیلان

سفر به استان گیلان، یکی از بهترین و تکرانشدنی‌ترین سفرهای عمرتان خواهد بود. این استان در کنار طبیعت بکر و دست‌نخورده‌ای که دارد، صاحب برترین جاذبه‌های تاریخی و گردشگری است که شاید نظیر آن‌ها را در جای دیگری نتوانید ببینید. با ما همراه باشید تا شهر به شهر این استان را بگردیم و از مناظر طبیعی و تاریخی آن دیدن کنیم.

جاهای دیدنی استان گیلان

رشت | تجربه ناب گیلان گردی

پایتخت استان گیلان، رشت است. از کنار این شهر سراسر شگفتی و زیبایی نباید ساده عبور کرد. شهر رشت که به شهر اولین‌ها شهرت دارد، بدون شک شما را برای همیشه، شیفته و شیدای زیبایی‌های خود می‌کند. اصلا بگذارید مقدمه‌چینی را کنار بگذاریم؛ در ادامه، چند مورد از بهترین جاهای دیدنی رشت را به شما معرفی خواهیم کرد.

میدان شهرداری رشت

میدان شهرداری رشت نیاز به معرفی ندارد! این میدان از معروف‌ترین جاهای دیدنی گیلان محسوب می‌شود. در میدان شهرداری، دو نماد معروف گیلان، یعنی برج ساعت و بنای شهرداری به چشم می‌خورند که به‌واسطه داشتن معماری خاص، موجب جذب هزاران گردشگر می‌شوند. اگر صبح‌ها را به بازدید از میدان شهرداری رشت اختصاص دهید، شانس اینکه با گروه‌های نوازندگی در این منطقه ملاقات کنید، بسیار زیاد خواهد بود.

میدان شهرداری رشت از دیدنی های گیلان
  • آدرس: استان گیلان، رشت، محله فرهاد، خیابان سعدی، خیابان نشاط.

خانه میرزا کوچک‌ خان جنگلی

خانه میرزا کوچک‌خان جنگلی از دیگر جاذبه‌های دیدنی استان گیلان است که بازدید از آن، لطف خاص خودش را دارد. شما حتی اگر با دنیای تاریخ نیز بیگانه باشید، با نام و شهرت میرزا کوچک‌خان جنگلی آشنایی لازم را خواهید داشت. خانه میرزا کوچک‌خان عمری ۲۰۰ ساله دارد و جزو خانه‌های قدیمی رشت قلمداد می‌شود.

این خانه قدیمی و تاریخی، دارای دو طبقه است که در طبقه اول آن، کتاب‌های قدیمی و در طبقه دوم، کلکسیونی کامل از وسایل شخصی میرزا به چشم می‌خورند. در حیاط کوچک و باصفای این عمارت نیز تندیسی از میرزا کوچک‌خان و یک باغچه پر از گل وجود دارد که زیبایی آن را دوچندان کرده است.

خانه میرزا کوچک‌ خان جنگلی
  • آدرس: استان گیلان، شهرستان رشت، خیابان سهیل دبیری.

پارک جنگلی سراوان

از بهترین تفرجگاه‌های طبیعی در استان گیلان که لحظات دلنشینی را برای گردشگران به ارمغان می‌آورد، پارک جنگلی سراوان است. این پارک جنگلی از جاذبه‌های قدیمی و مهم شهر رشت محسوب می‌شود. پارک جنگلی سراوان به‌واسطه طبیعت بکر و آب‌وهوای دل‌انگیزش، در تمام ایام سال، پذیرای گردشگران و توریست‌های بسیاری است. همین امر هم شرایطی را فراهم کرده تا شما در این پارک جنگلی از طیفی متنوع از تفریحات جذاب و امکانات رفاهی برخوردار شوید. قایق‌سواری، تیراندازی، پینت‌بال و بازدید از گونه‌های جانوری و گیاهی متنوع از جمله تفریحات در این پارک جنگلی هستند.

  • آدرس: استان گیلان، شهرستان رشت، کیلومتر ۱۷ اتوبان رشت- قزوین.

باغ محتشم

از جاهای دیدنی گیلان که آن را یادگاری از دوران قاجار می‌دانند، باغ محتشم است. این باغ جذاب که تاریخی پرفرازونشیب دارد، در شهر رشت، پذیرای گردشگران بسیاری است. باغ محتشم در ابتدا کاربری سکونت داشت و بعدها در زمان پهلوی به یکی از پارک‌های مهم شهر رشت تغییر کاربری داد.

در حال‌ حاضر، این باغ پارکی معروف برای گشت‌وگذار گردشگران و مردم منطقه رشت محسوب می‌شود. درون این باغ زیبا و چشم‌نواز، عمارتی جالب و باشکوه با عنوان عمارت کلاه‌فرنگی به چشم می‌خورد که بازدید از آن را نباید از قلم انداخت. این عمارت که نمایی چندضلعی دارد، دارای ۴ طبقه با اتاق‌هایی ۸ ضلعی است که از فضای بیرونی باغ به‌شکل بنایی ۳ طبقه دیده می‌شود. در باغ محتشم امکانات رفاهی و تفریحی متنوعی هم وجود دارند که از میان آن‌ها، می‌توان به زمین بازی، میز تنیس، زمین ورزشی و دیواره سنگ‌نوردی اشاره کرد. 

باغ محتشم از جاهای دیدنی گیلان
  • آدرس: استان گیلان، شهرستان رشت، خیابان حافظ، کنار رودخانه گوهررود.

موزه میراث روستایی گیلان

موزه میراث روستایی گیلان از دیگر جاهای دیدنی استان گیلان است که نظیر آن در کل خاورمیانه وجود ندارد. این موزه با دارابودن ۲۸ مجموعه مسکونی، قطعه‌ای مینیاتوری‌شده از فرهنگ و آداب‌ورسوم محلی استان گیلان به حساب می‌آید. کارگاه آهنگری، قهوه‌خانه سنتی، خانه‌های روستایی، بازار سنتی، مدرسه و مسجد از عناصر تشکیل‌دهنده این موزه به شمار می‌روند.

  • آدرس: استان گیلان، در فاصله کیلومتر ۱۸ آزادراه رشت-قزوین، نرسیده به پلیس‌راه، کیلومتر ۳ جاده سراوان- شفت.

دریاچه سقالکسار

از دیگر جاهای دیدنی گیلان، دریاچه سقالکسار است که فضایی کاملا رمزآلود و ماجراجویانه دارد. این دریاچه که مساحتی بالغ بر ۱۵ هکتار دارد، در روستای سقالکسار رشت واقع شده است. در وسط این دریاچه، خانه‌ای اسرارآمیز به چشم می‌خورد که تا سقف آن زیر آب رفته است. همین امر هم شوق گردشگران را برای بازدید از این دریاچه دوچندان می‌کند. از تفریحات جذابی که در سقالکسار در انتظارتان است، نوشیدن چای زغالی یا امتحان کردن آش خوش‌رنگ‌ولعاب محلی‌های این منطقه است.

دریاچه سقالکسار از جاهای دیدنی گیلان
  • آدرس: استان گیلان، در فاصله ۱۵ کیلومتری جنوب رشت، دهستان لاکان، روستای سقالکسار.

موزه مردم شناسی رشت

اگر می‌خواهید در سفرتان به استان گیلان، به دایره‌المعارفی از فرهنگ و آداب‌ورسوم مردم محلی این استان دست پیدا کنید، سری به موزه مردم‌شناسی رشت بزنید. این موزه در دو طبقه میزبان گردشگرانی است که مایلند جست‌و‌جویی جانانه در دنیای شیرین گیلانی‌ها داشته باشند. در طبقه اول این موزه، صحنه‌ای جذاب و کامل از زندگی واقعی مردم گیلان به‌همراه رسوم و فرهنگ آنان به نمایش درمی‌آید. طبقه دوم موزه رشت نیز به نگهداری از آثار و اشیای باستانی استان گیلان تعلق دارد.

  • آدرس: استان گیلان، شهرستان رشت، خیابان سبزه میدان، خیابان طالقانی (بیستون)، روبه‌روی بیمارستان دکتر فامیلی.

دریاچه عروس

یکی دیگر از جاذبه‌هایی که طبیعت گیلان را بسیار دیدنی کرده، دریاچه عروس است. این دریاچه که محلی‌ها به آن حلیمه‌جان هم می‌گویند، در دل یک جنگل باصفا و سرسبز قرار دارد. چهره متفاوت دریاچه عروس، لطف بازدید از آن را برای گردشگران چندین برابر می‌کند. روی این دریاچه را پوششی کامل از جلبک‌ها پوشانده است که با وزش باد و کناررفتن آن‌ها، تازه جلوه واقعی دریاچه نمایان می‌شود. اگر گذرتان به رودبار گیلان افتاد، حتما بازدید از دریاچه عروس را هم در برنامه گردشگری خود قرار دهید.

دریاچه عروس
  • آدرس: استان گیلان، در فاصله بزرگراه قزوین- رشت، به‌سمت منجیل و رودبار، جاده حلیمه جان.

خانه ابریشمی

از یادگاری‌های دوره قاجار در رشت، خانه ابریشمی است که معماری زیبای آن شما را حسابی سر ذوق می‌آورد. به این خانه، ابریشمی می‌گویند؛ چراکه مالک آن شخصی به‌نام میرزا احمد ابریشمی بوده است. در گوشه‌گوشه این بنای تاریخی، جلوه‌های بصری متعددی وجود دارند که برای تماشای دقیق آن‌ها، باید ساعت‌ها زمان بگذارید.

خانه ابریشمی دو طبقه قرینه با دو تالار تحت عنوان تالار آیینه و تالار چینی‌خانه دارد. در تالارهای این خانه، تزیینات آیینه‌کاری‌شده با نهایت ظرافت و هوشمندی به کار رفته‌اند. این خانه ۸ اتاق اصلی هم دارد که با گچ‌بری‌های درشت و ریز خود، جلوه‌ای تماشایی به این بنای تاریخی بخشیده‌اند.

  • آدرس: استان گیلان، شهر رشت، میدان بسیج، خیابان مطهری.

بازار بزرگ رشت

در مرکز شهر رشت، بازاری پررنگ‌ولعاب با بافت قدیمی به چشم می‌خورد که از آن به‌عنوان یکی از بهترین جاهای دیدنی گیلان یاد می‌کنند. اگر قصد خرید هم نداشته باشید، با عبور از میدان اصلی شهر، جذب هیاهو و پویایی این بازار می‌شوید. بازار بزرگ رشت را می‌توان دریچه‌ای به‌روی فرهنگ و آداب‌ورسوم شیرین و جذاب مردم رشت دانست.

بازار بزرگ رشت
  • آدرس: استان گیلان، شهر رشت، میدان شهرداری، خیابان امام خمینی.

فومن | از جاهای دیدنی گیلان در تابستان

فومن یکی دیگر از شهرهای معروف استان گیلان است که همه آن را بیشتر با روستای ماسوله‌اش می‌شناسند. این شهر به‌جز جاذبه تاریخی ماسوله، دیدنی‌های دیگری هم دارد که در ادامه، گلچینی از بهترین آن‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

ماسوله

شاید بهترین قاب از زندگی اصیل ایرانی را می‌توان در پیچ‌وخم کوچه‌ها و خانه‌های رنگارنگ ماسوله پیدا کرد. شکل‌وشمایل جذاب این روستا که تصویری از خانه‌های پلکانی را مقابل چشمان ما به نمایش می‌گذارد، از مهم‌ترین جذابیت‌های بصری ماسوله به حساب می‌آید.

روستای ماسوله عمری هزارساله دارد؛ بااین‌حال، هنوز هم می‌توان در کوچه‌باغ‌های زیبای آن، نشانه‌هایی از زندگی را یافت. مردانی که در غرفه‌های رنگارنگ خود مشغول فروش صنایع‌دستی هستند و زنانی که هر صبح خود را با عطر خوش نان تنوری آغاز می‌کنند، دلیل محکمی بر این ادعا هستند. طبیعت بسیار باشکوه این روستا، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. بنابراین اگر گذرتان به گیلان افتاد، بازدید از ماسوله را در صدر اولویت‌های خود قرار دهید.

 جاهای دیدنی گیلان در تابستان
  • آدرس: استان گیلان، شهرستان فومن، در فاصله ۳۲ کیلومتری غرب فومن.

قلعه رودخان

از دیگر جاهای دیدنی گیلان که عطر‌و‌بوی تاریخ را با خود به‌همراه دارد، قلعه رودخان است. این قلعه قدیمی از مهم‌ترین دژهای نظامی و تاریخی در ایران محسوب می‌شود. مسیر ورود به این دژ بسیار قدیمی از دل جنگل عبور می‌کند و همین امر، زیبایی و جذابیت بیشتری را برای این جاذبه تاریخی به ارمغان می‌آورد.

نکته جالب و منحصر‌به‌فرد درباره قلعه رودخان، این است که گردشگران برای رسیدن به بالای قلعه، ناگزیر به طی‌کردن ۱۶۰۰ پله هستند. این موضوع اگرچه در نگاه اول کمی سخت و طاقت‌فرسا به نظر می‌رسد، بااین‌حال، همراهی صدای خوش آبشارها و رودخانه‌ها، خستگی راه را برای گردشگران بی‌معنا می‌کند. قلعه رودخان با ۵۰۰ متر طول و ۶ هکتار مساحت، یادگاری تاریخی از دوره ساسانیان است.

قلعه رودخان
  • آدرس: استان گیلان، در فاصله ۲۰ کیلومتری جنوب‌غربی شهرستان فومن، روستای رودخان.

چشمه آبگرم علی زاخونی

از دیگر جاهای دیدنی استان گیلان، چشمه طبیعی آبگرم علی زاخونی است که از دل کوه‌های ماسوله می‌جوشد. این چشمه که با نام چشمه زمزمه شهرت دارد، به‌دلیل داشتن خواص درمانی، مقصد محبوب بسیاری از گردشگران در روستای ماسوله است.

  • آدرس: استان گیلان، شهرستان فومن، روستای ماسوله.

موزه مردم شناسی ماسوله

یکی از جاهای دیدنی استان گیلان، موزه مردم‌شناسی ماسوله است که شما را با سبک‌وسیاق مردم محلی ماسوله از گذشته تا به امروز آشنا می‌کند. این موزه درست در قسمت دروازه ورودی ماسوله قرار گرفته است. از محتویات داخل موزه هم می‌توان به اشیای قیمتی، سکه‌ها و کوزه‌های قدیمی، کتیبه‌ها، وسایل شکار و ابزارهای فنی مردم ماسوله اشاره کرد.

  • آدرس: استان گیلان، شهرستان فومن، روستای ماسوله.

بندرانزلی | از جاهای دیدنی گیلان در پاییز

یکی از بنادر بزرگ ایران، بندر‌انزلی است که بعد از رشت، پرجمعیت‌ترین شهر در استان گیلان به شمار می‌رود. این بندر زیبا و باشکوه به‌دلیل موقعیت جغرافیایی و استراتژیکی که دارد، لقب اروپای کوچک را از آن خود کرده است. اگر فکر می‌کنید دیدنی‌های انزلی تنها به تالاب نیلوفر آبی آن محدود می‌شود، بهتر است ادامه مطلب را دنبال کنید.

دهکده ساحلی بندرانزلی

در معرفی جاهای دیدنی گیلان، نمی‌توان سواحل زیبای آن را از قلم انداخت. یکی از بهترین این سواحل در بندرانزلی جا خوش کرده است. دهکده ساحلی بندرانزلی بیشتر از آنکه به‌واسطه ساحل آرام و دریای بی‌کرانش محبوب باشد، از نظر معماری خارق‌العاده‌اش به شهرت رسیده است. در این دهکده، امکانات رفاهی مطلوبی هم به چشم می‌خورند که با بهره‌مندی از آن‌ها، لذت ساحل‌گردی‌تان در طبیعت گیلان کامل می‌شود. برای اقامت در انزلی می‌توانید از میان بهترین هتل های بندر انزلی محل اقامت خود را انتخاب و رزرو کنید.

دهکده ساحلی بندرانزلی
  • آدرس: استان گیلان، بندر‌انزلی، غازیان، در فاصله بین محله شالیور و بی‌بی حوریه.

آکواریوم منطقه آزاد انزلی

آکواریوم‌ها یکی از سرگرم‌کننده‌ترین و در عین‌ حال، پرطرفدارترین جاذبه‌ها برای سفرهای خانوادگی به شمار می‌آیند. از معروف‌ترین آکواریوم‌های ایران هم آکواریوم منطقه آزاد انزلی است که با تونل‌های شیشه‌ای خود، گردشگران را غرق در دنیای زیر آب می‌کند.

این مجموعه مجموعه‌ای کامل از ۵۰۰۰ گونه آبزیان، خزندگان و پرندگان را در دل خود جای داده است. معماری خلاقانه و شگفت‌انگیز این آکواریوم، لحظاتی واقعی و قابل لمس از دنیای زیر آب را برای شما به تصویر می‌کشد. این مجموعه، بخش‌های بسیار متنوعی دارد که معروف‌ترین آن‌ها شامل جنگل آمازون، سالن آرواره‌ها و آکواریوم شیشه‌ای می‌شوند.

آکواریوم منطقه آزاد انزلی
  • آدرس: استان گیلان، بندر‌انزلی، فاز تجارت و گردشگری، در ورودی شماره یک.

تالاب انزلی

بدون شک یکی از تالاب‌های معروف ایران که شهرت آن تمام جهان را پر کرده، تالاب انزلی است. این تالاب جزو یکی از شاخص‌ترین جاهای دیدنی گیلان به حساب می‌آید و با تمام تالاب‌های دیگر متفاوت است. این تفاوت هم ریشه در تنوع زیستی و گیاهی منحصربه‌فرد این منطقه دارد.

تالاب انزلی زیستگاه امن آبزیان و پرندگان مهاجری است که شاید تصویر آن‌ها را فقط در فیلم‌ها یا تابلوهای نقاشی دیده باشید. این تالاب نیلوفرهای آبی چشم‌موازی هم دارد که زیبایی آن را دوچندان کرده‌اند.

  • آدرس: استان گیلان، شهر بندرانزلی.

موج شکن انزلی

یکی دیگر از جاهای دیدنی بندرانزلی موج‌شکن است. این جاذبه باستانی در گذشته، رسالت نگهداری از کشتی‌های این شهر را در برابر موج‌های خروشان دریای خزر داشته است. در حال‌ حاضر، موج‌شکن انزلی بهترین مکان برای پیاده‌روی در ساحل و تماشای منظره بکر دریا محسوب می‌شود.

موج شکن انزلی
  • آدرس: استان گیلان، بندرانزلی، بلوار پاسداران، میدان مادر.

ماسال | از جاهای دیدنی گیلان در بهار

ماسال نیز بدون شک، یکی از بهشتی‌ترین مناطق در استان گیلان است که شما را غرق در اقیانوس ابر و مه می‌کند. هوای مطبوع این منطقه، اکسیژن خالص را روانه ریه‌هایتان خواهد کرد. از طبیعت بکر و زیبای این منطقه هم که هر چه بگوییم، کم گفته‌ایم. در ادامه، چند مورد از بهترین جاهای دیدنی ماسال را به شما معرفی می‌کنیم.

جاهای دیدنی گیلان در بهار

ییلاقات ماسال

ماسال زیبای گیلان با طبیعت بکر، فضای مه‌آلود، مراتع سرسبز و باصفا و آبشارهای خروشان، به‌خوبی به استقبال گردشگران می‌رود. سفر به ماسال به‌مثابه سفرکردن به دل آسمان است؛ در این منطقه رویایی، بین زمین و آسمان فاصله چندانی وجود ندارد. به همین دلیل هم وقتی روی مراتع سرسبز ییلاقات ماسال قدم می‌زنید، می‌توانید سایه‌ای از ابرهای آسمان را در اطراف خود مشاهده کنید.

مشهورترین جای دیدنی ماسال که هزاران گردشگر به شوق دیدن آن راهی گیلان می‌شوند، ییلاقات ماسال است. طبیعت بکر و آرام این ییلاق‌ها در تلاقی با آب‌وهوای مطبوع و دل‌انگیزی که دارد، روح هر گردشگری را به معنای واقعی کلمه جلا می‌دهد. از معروف‌ترین ییلاقات ماسال، می‌توان به اولسبلنگاه، سوئه‌چاله، اسپی، تلارگاه، خندیله و واشیار اشاره کرد.

  • آدرس: استان گیلان، شهرستان ماسال.

اولسبلنگاه

ماسال از شاخص‌ترین جاهای دیدنی استان گیلان است که سالانه گردشگران زیادی به شوق نفس‌کشیدن در هوای مطبوع و دل‌انگیز آن، راهی این استان شمالی می‌شوند. این منطقه جاذبه‌های طبیعی فراوانی دارد؛ اما اگر تصمیم دارید یکی از زیباترین و بکرترین قاب‌ها از طبیعت را تماشا کنید، باید به اولسبلنگاه بروید.

اولسبلنگاه که به اقیانوس ابرها هم شهرت دارد، ییلاقی باصفا، آرام و خوش‌آب‌وهوا است. در این ییلاق، همه‌چیز برای دل‌کندن از گرفتاری‌ها و دل‌مشغولی‌های زندگی ماشینی امروز مهیا است. کافی است با تجهیزات کامل به اولسبلنگاه سفر کنید تا با خوابیدن زیر آسمان پرستاره این ییلاق به آرامش مطلق برسید.

 جاهای دیدنی استان گیلان
  • آدرس: استان گیلان، ۲۵ کیلومتری غرب ماسال.

پارک جنگلی ریزه مندان

از وسیع‌ترین پارک جنگلی‌های گیلان، ریزه‌مندان است که در ماسال قرار دارد. امکانات و خدمات رفاهی و تفریحی پارک جنگلی ریزه‌مندان، آنقدر کامل است که گردشگران از آن به‌عنوان محبوب‌ترین پارک جنگلی یاد می‌کنند. این جاذبه دیدنی ضمن اینکه طبیعت بسیار دلنواز و زیبایی دارد، دسترسی گردشگران به تمام جاهای دیدنی ماسال را هم سهولت می‌بخشد.

  • آدرس: استان گیلان، شهرستان ماسال، خیابان سردار جنگل، میدان تالشان.

غار آویشو

در سفرتان به جاهای دیدنی گیلان، بازدید از طولانی‌ترین‌ و بزرگ‌ترین غار ایران، یعنی غار آویشو را فراموش نکنید. این غار که عمری ۷۵ میلیون‌ساله دارد، از بهترین جاذبه‌های طبیعی گیلان محسوب می‌شود. جالب است بدانید که تنها ۲۰۰۰ متر از این غار طویل و طولانی، توسط کاوشگران این منطقه کشف شده است.

ناگفته نماند که غار آویشو، غاری آهکی و آبی قلمداد می‌شود. اصلا آویشو در گویش محلی به‌معنای فرورفتن آب است. از همین‌ رو، توصیه می‌شود برنامه بازدید از این غار را در کنار غارنوردان حرفه‌ای و ماهر تجربه کنید.

غار آویشو
  • آدرس: استان گیلان، شهرستان ماسال، بخش شاندرمن، دهستان شاندرمن، روستای سیاهمرد.

دشت آلنزه

ماسال جاذبه‌های بصری فوق‌العاده زیادی دارد که دشت آلنزه یکی دیگر از آن‌هاست. این دشت زیبا و باصفا، قابی کامل از چمنزارهای سرسبز را به‌همراه چشمه‌های جوشان آب، مقابل چشمان گردشگران به نمایش می‌گذارد.

  • آدرس: استان گیلان، شهر ماسال، شاندرمن.

املش | از جاهای دیدنی گیلان در فصل پاییز

املش نیز از آن دسته مناطقی‌ است که تمام توصیفات ما از زیبایی‌های گیلان را یکجا به نمایش می‌گذارد! این شهر زیبا که در فاصله ۷۵ کیلومتری با مرکز گیلان قرار دارد، به‌واسطه همسایگی با کوهستان و دریا، آب‌وهوایی بسیار دلپذیر و روح‌نواز دارد. با ما همراه باشید تا در ادامه، چند مورد از بهترین جاذبه‌های املش را نیز به شما معرفی کنیم.

جاهای دیدنی گیلان در فصل پاییز

عمارت عبدالعلی خان صوفی

اگر به بازدید از جاذبه‌های تاریخی علاقه‌مند هستید، گیلان زیبا برای‌تان پیشنهادهایی طلایی دارد! یکی از بهترین این جاذبه‌های تاریخی که در شهر املش قرار دارد، عمارت عبدالعلی‌خان صوفی است.

این عمارت تاریخی که از بناهای باستانی به‌جای‌مانده از دوران قاجار است، جذابیت‌های بصری باشکوه به‌لحاظ معماری دارد. مقرنس‌کاری‌های ظریف، نقاشی‌های هنرمندانه روی دیوار، گچ‌بری‌ها و آینه‌کاری‌های خلاقانه و اتاق‌های قرینه، همگی از زیبایی‌های چشم‌نواز این عمارت محسوب می‌شوند.

  • آدرس: استان گیلان، مرکز شهرستان املش.

ییلاق هلودشت

ییلاقات گیلان هر یک حال‌وهوایی خاص و رویایی دارند. یکی دیگر از بهترین ییلاقات این استان، ییلاق هلودشت است که در مرکز املش قرار دارد. آنچه زیبایی این منطقه را به اوج خود رسانده، وجود انبوهی از درختان توسکای و مزارع گسترده چای است. سوییت‌ها و اقامتگاه‌های بومگردی موجود در ییلاق هلودشت، اقامت شما در این سرزمین بهشتی را سهولت بخشیده‌اند.

ییلاق هلودشت
  • آدرس:استان گیلان، در فاصله ۳۰ کیلومتری املش، ضلع جنوبی دهستان لات لیل.

ییلاق خصیل دشت

اگر در املش در جست‌وجویی مکانی دنج برای ریلکس‌کردن هستید، ییلاق خصیل دشت بهترین انتخاب است. این ییلاق با فضایی از ابر و منظره مه‌آلود به استقبال شما می‌آید. ناگفته نماند که خصیل دشت در زمستان پوشیده از برف است؛ بنابراین، جهت سفر به این ییلاق در زمستان، این مورد را در نظر داشته باشید.

  • آدرس: استان گیلان، در فاصله ۷ کیلومتری املش، بخش رانکوه.

آبشار سیاه‌ تاش

در فاصله ۲۰ کیلومتری از مرکز املش، آبشاری مرتفع و دیدنی وجود دارد که گردشگران را حسابی به وجد می‌آورد. این آبشار که در فصل بهار و تابستان، با نسیم خنکش به استقبال گردشگران می‌رود، در دل جاده‌ای جنگلی واقع شده است.

آبشار سیاه‌ تاش
  • آدرس: استان گیلان، در فاصله ۲۰ کیلومتری شهر املش، بخش رانکوه.

جاهای دیدنی گیلان در تالش

از طبیعت زیبای گیلان هر چه بخواهید، شهر تالش بهترین آن را پیشکش شما می‌کند! این شهر که نام خود را از قومی با همین عنوان گرفته است، در همسایگی با شهر آستارا و اردبیل قرار دارد. همین همسایگی شیرین هم موجب شده است تا به‌جز گویش تالشی، زبان دلنشین ترکی هم در این شهر رواج داشته باشد. در ادامه، به معرفی چند جاذبه در تالش می‌پردازیم.

جاهای دیدنی گیلان در تالش

قلعه تاریخی صلصال

در طبیعت گیلان، قلعه‌های تاریخی باشکوهی به چشم می‌خورند که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به قلعه رودخان و قلعه تاریخی صلصال اشاره کرد. این قلعه علی‌رغم داشتن عمری هزارساله، آنگونه که باید، مورد استقبال گردشگران قرار نگرفته است. دلیل آن را هم شاید بتوان بی‌مهری روزگار دانست که سبب تخریب بخش‌های زیادی از قلعه شده است. این قلعه تاریخی که در دوره سلجوقی، موقعیتی استراتژیک و نظامی داشته، در حال‌ حاضر بخش‌های متعددی همچون اقامتگاه فرمانروا، ارگ قلعه، آب‌انبار و جایگاه نگهبان دارد.

  • آدرس: استان گیلان، در فاصله ۱۵ کیلومتری شهرستان تالش، لیسار، قلعه صلصال.

ییلاق شکردشت

شقایق‌های وحشی، ییلاق شکردشت را به یکی دیگر از جاهای دیدنی گیلان تبدیل کرده‌اند. اگر می‌خواهید شما هم از تماشاگران خوش‌اقبال این دشت زیبا باشید، باید در فصل بهار خودتان را به شهر املش برسانید. در این ییلاق، عسلی مرغوب هم در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد که طعمی بی‌نظیر دارد.

ییلاق شکردشت
  • آدرس: استان گیلان، شهرستان تالش، ۲۹ کیلومتری شهر تالش.

ییلاق سوباتان

همانطور که اشاره کردیم، یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی گیلان که زیبایی‌های بسیاری را در دل خود جای داده، شهر تالش است. ییلاق سوباتان را هم می‌توان معروف‌ترین جاذبه شهر تالش دانست که بهتر است حتما از آن دیدن کنید. این ییلاق زیبا و سرسبز در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. همین امر هم موجب رقم‌زدن آب‌وهوایی بسیار سرد برای این منطقه شده است.

جذابیت‌های بصری ییلاق سوباتان کم نیست. دشت‌های پر از لاله، چمنزارها و باغات سرسبز و آباد، کلبه‌های کوچک چوبی و دام‌های اسب از جمله زیبایی‌هایی هستند که فرصت تماشای آن‌ها را به‌ هیچ‌ وجه نباید از دست داد. جالب است بدانید در این روستا، خبری از تلفن و کابل برق نیست؛ بنابراین، اگر در گیلان به‌دنبال منطقه‌ای دنج و به‌دور از هیاهوی شهری هستید، سوباتان تالش بهترین انتخاب است.

ییلاق سوباتان
  • آدرس: استان گیلان، شهرستان تالش، در فاصله ۲۲ کیلومتری ضلع غربی لیسار.

گیسوم

یکی دیگر از زیباترین جاهای دیدنی گیلان، منطقه گیسوم است که با قابی تماشایی از جنگل و دریا، به پیشواز گردشگران می‌رود. گیسوم در اصل منطقه‌ای جنگلی با گونه‌های جانوری و گیاهی متنوع است که انتهای آن به ساحلی دنج و آرام می‌رسد.

امکانات رفاهی و تفریحی بی‌شماری هم در پارک جنگلی گیسوم وجود دارند که لحظات حضورتان در این منطقه را خاطره‌انگیزتر می‌کنند. پاراسل، رستوران، بازارچه‌های جنگلی صنایع‌دستی و شاتل‌سواری از خدمات رفاهی و تفریحی این منطقه محسوب می‌شوند.

زیباترین جاهای دیدنی گیلان
  • آدرس: استان گیلان، در فاصله ۱۸ کیلومتری جاده تالش به سمت انزلی.

پارک جنگلی سیاه داران

پارک جنگلی سیاه‌داران نیز از بهترین جاهای دیدنی گیلان است. در این پارک جنگلی، انبوهی از درختان بلوط به چشم می‌خورند که نمایی سیاه‌رنگ به این جنگل می‌بخشند. این پارک جنگلی ضمن داشتن امکانات رفاهی متعدد،  صاحب جذاب‌ترین سورتمه ریلی است که با عبورکردن از دل جنگل، هیجان را چاشنی لحظات شما می‌کند.

  • آدرس: استان گیلان، شهر تالش، میدان امام علی، انتهای بلوار جعفر طیار.

لاهیجان | بهترین قاب از دیدنیهای گیلان

لاهیجان سرزمین بهارنارنج و چای است که به آن عروس گیلان هم می‌گویند. این شهر هم نظیر سایر شهرهای گیلان، طبیعتی بسیار روح‌نواز و زیبا دارد که خستگی را به‌معنای واقعی کلمه از جسم و جان گردشگران پاک می‌کند. در ادامه، چند مورد از جاذبه‌های دیدنی لاهیجان معرفی شده‌اند.

 دیدنیهای گیلان

شیطان کوه

از مهم‌ترین جاهای دیدنی گیلان در لاهیجان که از آن به‌عنوان قلب تپنده لاهیجان هم یاد می‌شود، شیطان کوه است. شیطان کوه همان بام سبز لاهیجان است که با ایستادن بر فراز آن، می‌توانید تماشاگر زیباترین قاب از شهر لاهیجان باشید. این کوه جنگلی در کنار خود، جاذبه‌های تفریحی و گردشگری دیگری هم دارد که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست.

  • آدرس: استان گیلان، شهرستان لاهیجان، میدان کاشف‌السلطنه، خیابان طلای سبز.

بازار سنتی لاهیجان

بازارهای شمال حال‌وهوای خاصی دارند. بازار سنتی لاهیجان از معروف‌ترین این بازارها است که آن را می‌توان نسخه‌ای مشابه با بازار رشت دانست. محصولات محلی لاهیجان و زندگی رنگارنگی که میان مردمان این منطقه موج می‌زند، صحنه‌های باشکوه بازار سنتی لاهیجان را تشکیل می‌دهند.

بازار سنتی لاهیجان
  • آدرس: استان گیلان، شهر لاهیجان، محله کوشالی، خیابان کاشف شرقی.

بقعه شیخ زاهد گیلانی

بقعه شیخ زاهد، بنایی مذهبی در روستای شیخانه‌ور است که جزو جاهای دیدنی گیلان قلمداد می‌شود. این جاذبه در واقع آرامگاه شیخ زاهد گیلانی، از عرفا و درویش‌های زاهد در دوران صفوی است. گنبد هشت‌ضلعی زیبا و پرنقش‌ونگار این بنا، جلوه‌ای تماشایی به بقعه شیخ زاهد بخشیده است.

  • آدرس: استان گیلان، شهر لاهیجان، بلوار خلیج‌فارس، خیابان شیخ زاهد.

جاهای دیدنی گیلان در لنگرود

احتمالا در فهرست جاهای دیدنی گیلان، نام لنگرود را هم شنیده‌اید. لنگرود که به‌معنای رود آرام، ساکن و باوقار است، نه‌تنها از طبیعتی جذاب برخوردار است، بلکه به‌لطف تاریخی پرفرازونشیب، برترین جاذبه‌های باستانی را دارد. قسمت جالب و جذاب لنگرود، سوغات معروف آن مانند ابریشم و برنج است که لطف سفر به این شهر را دوچندان می‌کند. با ما همراه باشید تا برخی از جاذبه‌های لنگرود را به شما معرفی کنیم.

جاهای دیدنی گیلان در لنگرود

ساحل چمخاله

قطب مهم گردشگری در گیلان، به ساحل چمخاله آن تعلق دارد که یادگاری تاریخی از دوره نادرشاه افشار است. این بندر زیبا و مهم بعد از بندرانزلی، بهترین جاذبه برای تجربه تفریحات آبی مهیج قلمداد می‌شود. اسب‌سواری، قایق‌سواری، شاتل، جت‌اسکی، عکاسی و مهیاکردن بساط پیک‌نیک از جمله تفریحات لذت‌بخشی است که می‌توانید در ساحل چمخاله امتحان کنید.

  • آدرس: استان گیلان، شهرستان لنگرود، بلوار سعدی، خیابان آزادگان، بلوار جمهوری اسلامی، جاده چمخاله.

خانه منجم باشی لنگرود

گیلان آثار باستانی بسیار زیادی دارد که اگر به تاریخ علاقه‌مند باشید، لحظاتی بسیار سرگرم‌کننده را در سفر به این استان سپری خواهید کرد. از بهترین این آثار هم می‌توان به خانه منجم‌باشی اشاره کرد که آن را نماد معروف شهرستان لنگرود می‌دانند.

این عمارت که به خاندان منجم‌باشی حاکمان صدساله گیلان تعلق دارد، در دوره قاجار ساخته شده است. عمارت منجم‌باشی معماری بسیار ساده و خودمانی دارد؛ در عین‌ حال، از فضایی فوق‌العاده گرم و صمیمانه برخوردار است و همین جذابیت هم پای هزاران گردشگر را به این بنای تاریخی باز می‌کند.

  • آدرس: استان گیلان، شهرستان لنگرود، فشکالی محله، مجاور بازار لنگرود سبز میدان.

پل خشتی لنگرود

پل خشتی همان‌طور که از نامش پیدا است، پلی خشتی است که دو محله معروف لنگرود را با نام‌های راه پشته و فشکالی محله به هم متصل می‌کند. از پل قدیمی لنگرود به‌عنوان نماد این شهر یاد می‌شود.

پل خشتی لنگرود
  • آدرس: استان گیلان، مرکز شهر لنگرود.

آبشار ماهی مشو

برای آبشار ماهی مشو هیچ توصیفی دقیق‌تر و کامل‌تر از بهشت نداریم! این جاذبه طبیعی به‌واسطه وجود درختان سرسبز و صدای خوش پرندگان در آن، حال‌وهوایی بهشتی پیدا کرده است. اگر اهل آب‌تنی هستید، این آبشار بهترین فرصت برای تجربه ناب شنا در دل طبیعت است.

  • آدرس: استان گیلان، شهر لنگرود، اطاقور.

جاهای دیدنی گیلان در آستارا

اگر آستارا را از زیباترین شهرهای مرزی ایران بدانیم، بیراه نگفته‌ایم. این شهر از سازه‌های بشری، بهترین‌ها و از طبیعت، باشکوه‌ترین‌ها را به ارث برده است. آستارا به‌واسطه هم‌جواری با اردبیل، زیبایی‌هایی از فرهنگ اقوام ترک را در خود دارد. در ادامه، چند جاذبه از آستارا را به شما معرفی می‌کنیم.

جاهای دیدنی گیلان در آستارا

ساحل صدف آستارا

ساحل صدف آستارا هم مانند دهکده ساحلی بندرانزلی، جاذبه‌های تفریحی زیادی برای گردشگران دارد. این ساحل که در فاصله ۷ کیلومتری شهر آستارا قرار دارد، با تفریحات هیجان‌انگیزش پذیرای شما می‌شود.

  • آدرس: استان گیلان، شهرستان آستارا، بلوار امام رضا.

تالاب استیل

از جمله مهم‌ترین جاهای دیدنی گیلان که نام آن را می‌توانید در فهرست تالاب‌های برتر کشور بیابید، تالاب استیل است. این تالاب که در گویش تالشی به آن هستل می‌گویند، در ۷ کیلومتری شهر آستارا قرار دارد. تالاب استیل با ۱۳۸ هکتار، میزبان ۸۰ گونه گیاهی و جانوری نادر یا حتی در حال انقراض نظیر چنگر نوک سرخ است.

آنچه بیش از همه در تالاب استیل توجه شما را به خود جلب می‌کند، درختان کوتاه‌قامت ریشه در آب توکاست. این درختان با حرکت‌کردن خود زیر آب، فضایی فوق‌العاده رازآلود را برای این تالاب به ارمغان می‌آورند. لازم‌ به‌ ذکر است که آب تالاب استیل از بارش‌‌های سالانه باران تامین می‌شود.

تالاب استیل
  • آدرس: استان گیلان، در فاصله ۷ کیلومتری شهر آستارا، حاشیه جاده رشت به آستارا.

آبشار لاتون

از بلندترین آبشارهای ایران که در دل استان گیلان جا خوش کرده، آبشار لاتون است. این آبشار ارتفاع ۱۰۵ متری دارد. نقطه ابتدایی حرکت آبشار لاتون، کوه اسپیناس و مقصد نهایی آن، رودخانه‌ای به نام لوندویل است. صدای جوش‌‌و‌خروش آبشار لاتون در ترکیب با قاب دیدنی طبیعت بکر درختان فندق، گردو، گلابی و آلو که اطراف آن را محاصره کرده‌اند، حکم یک مدیتیشن را پیدا کرده است. ناگفته نماند که در اطراف این آبشار هم جاذبه‌های بسیار وجود دارند که برای دیدن آن‌ها، می‌توانید برنامه‌ریزی کنید. آبگرم کوته کومه، قلعه لاتون و روستای کوته کومه معروف‌ترین این جاذبه‌ها هستند.

  • آدرس: استان گیلان، شهرستان آستارا، روستای کوته کومه.

گردنه حیران

یکی از امتیازاتی که خطه سرسبز شمال ایران را از سایر مناطق متمایز می‌کند، وجود جاده‌هایی بسیار زیبا است که جذابیتی کمتر از جاهای دیدنی این استان ندارند. یکی از بهترین و پرترددترین این جاده‌ها هم گردنه حیران است که گردشگران را به‌معنای واقعی کلمه حیران و شگفت‌زده زیبایی‌های خود می‌کند.

جالب است بدانید که حیران در گویش تالشی به‌معنای منطقه پوشیده از مه و ابر است. دلیل خلق این فضای مه‌آلود در حیران، رطوبتی است که از دریای خزر روانه این منطقه می‌شود. در حیران امکانات رفاهی و تفریحی متعددی هم وجود دارند که از مهم‌ترین آن‌ها، می‌توان به تله‌کابین، پیست کارتینگ، زیپ‌لاین و اقامتگاه‌ها و هتل‌های مختلف اشاره کرد.

گردنه حیران
  • آدرس: استان گیلان، شهرستان آستارا، منطقه حیران.

باغ پرندگان آستارا

اگر به دنیای حیوانات علاقه‌مند هستید، باغ پرندگان آستارا به‌عنوان یکی دیگر از زیباترین جاهای دیدنی گیلان، جای خوبی برای سرگرم‌شدنتان است. این باغ با میزبانی از ۶۰ گونه مختلف، لحظاتی فوق‌العاده خاطره‌انگیز را برای گردشگران رقم می‌زند. انواع کبک، طاووس، قرقاول، مرغ تزیینی، مرغ عشق و طوطی از پرندگان دوست‌داشتنی این باغ محسوب می‌شوند.

  • آدرس: استان گیلان، شهرستان آستارا، ورودی شهر، روبه‌روی دانشگاه آزاد، باغ پرندگان آستارا.

دیگر جاهای دیدنی استان گیلان

گیلان از وسیع‌ترین استان‌های شمالی است که اگر ساعت‌ها درباره جاهای دیدنی آن صحبت کنیم، باز هم زمان کم می‌آوریم! در بخش پایانی این مطلب، معرفی کوتاهی از دیگر جاهای دیدنی استان گیلان خواهیم داشت.

آبشار ویسادار

سومین آبشار بلند و مرتفع گیلان ویسادار نام دارد که به‌واسطه شکل‌وشمایل عجیبش، شهرتی جهانی پیدا کرده است. این آبشار که در دل جنگل‌های رضوانشهر واقع شده است، در حدود ۱۵ متر ارتفاع دارد. ریزش آبشار به حوضچه پایین، سبب شده تا دیوارهای صخره‌‌ای این آبشار، حالتی پلکانی پیدا کنند. ناگفته نماند که گردشگران در این منطقه، به مجموعه‌ای متنوع از تفریحات و امکانات رفاهی دسترسی دارند.

  • آدرس:  استان گیلان، رضوانشهر، در فاصله ۱۶ کیلومتری شهر پره ‌سر، کمربندی پره سر، خیابان آبشار ویسادار.

روستای داماش

روستاهای گیلان نیز جزو جاذبه‌های گردشگری این استان محسوب می‌شوند. معروف‌ترین این روستاها هم روستای داماش است که در شهرستان رودبار قرار دارد. بیشترین شهرت این روستا را باید مدیون نادرترین گونه سوسن، یعنی گل سوسن چلچراغ دانست که با رویشش در این منطقه، ارزشی صدچندان به داماش بخشیده است. آب‌وهوای مطبوع، غذاهای خوشمزه محلی و جشنواره‌های سنتی گل چلچراغ از جمله تفریحات لذت‌بخشی هستند که سبب جذب گردشگران به این منطقه می‌شوند.

روستاهای گیلان
  • آدرس: استان گیلان، شهرستان رودبار.

ییلاق دیلمان

از جمله جاهای دیدنی استان گیلان که به‌لحاظ تاریخی، ارزش و جایگاه والایی میان گردشگران دارد، ییلاق دیلمان است. این جاذبه طبق اسناد و روایات تاریخی به‌عنوان یکی از اولین سکونتگاه‌های قدیمی بشر شناخته می‌شود. کوه درفک، آبشار لونک، حمام تاریخی دیلمان، منطقه قلعه کوتی و تی‌تی کاروان‌سرا از جمله جاذبه‌هایی هستند که لذت گردش در ییلاق دیلمان را به اوج خودش می‌رسانند.

  • آدرس: استان گیلان، شهر سیاهکل، دیلمان.

ییلاق جواهردشت

از دیگر جاهای دیدنی گیلان که شما را حسابی غافلگیر می‌کند، ییلاق جواهردشت است. این ییلاق در ارتفاع ۲۵۰۰ متری سیاهکلرود قرار دارد. مسیر ورود به ییلاق از دل جاده‌ای پرپیچ‌وتاب داخل جنگل عبور می‌کند. از آب‌وهوای مطبوع، پوشش گیاهی خاص و چشمه‌های پرآب این ییلاق که بگذریم، باید به مرتفع‌ترین قله در آن اشاره کنیم که فرصت نابی برای کوهنوردی است.

ییلاق جواهردشت
  • آدرس: استان گیلان، شهرستان رودسر، بخش چابکسر، دهستان سیاهکلرود، ییلاق جواهر‌دشت.

کاروانسرای تی تی سیاهکل

از جاذبه‌های تاریخی موجود در طبیعت گیلان که شما را به جایی حوالی ۵۰۰ یا ۶۰۰ سال پیش می‌برد، کاروانسرای تی‌تی سیاهکل است. این کاروانسرای قدیمی در شهر سیاهکل قرار دارد و اثری تاریخی متعلق به دوره صفوی است. جالب است بدانید که این بنای تاریخی به دستور یکی از عمه‌های شاهان صفوی با نام تی‌تی خانم، برای رفاه حال مسافران ساخته شده است.

معماری متقارن کاروان‌سرای تی‌تی جذابیت‌های بسیار زیادی دارد و ایوان‌های پوشیده‌شده از درختان، تاق‌های گهواره‌ای، قوس‌های جناقی و حیاط مرکزی، بخش‌های متعدد این کاروانسرا را تشکیل می‌دهند.

  • آدرس: استان گیلان، شهرستان دیلمان، ۱۰ کیلومتری جاده سیاهکل به دیلمان.

سد سفیدرود

از دیگر جاهای دیدنی استان گیلان که شکوه و عظمت آن، هر گردشگری را متحیر و شگفت‌زده می‌کند، سد سفیدرود یا سد منجیل است. این سد با هدف تامین آب ضروری و مورد نیاز دامپروری و کشاورزی ساخته شده است و در ابتدای سفیدرود و بالای رودخانه قزل اوزن قرار دارد.

کاروانسرای تی تی سیاهکل
  • آدرس: استان گیلان، منجیل، دریاچه سفید‌رود.

جاده اسالم به خلخال

بعد از گردنه حیران، این جاده اسالم به خلخال است که هوش از سر مسافران و گردشگران می‌برد! از زیبایی‌های این جاده اگر بخواهیم بگوییم، باید به فضای مه‌آلود، محیط‌های سرسبز و جنگلی و دشت‌های پر از لاله‌ای اشاره کنیم که در گوشه‌وکنار این جاده به چشم می‌خورند. مبدا این جاده، شهر اسالم در گیلان و مقصد نهایی آن خلخال، شهری در جنوب اردبیل است.

  • آدرس: استان گیلان، شهر اسالم.

چشمه لاریخانی

از دیگر چشمه‌های زیبا و روح‌نواز در طبیعت گیلان، چشمه لاریخانی است که به‌دلیل موقعیت مکانی‌اش، از سوی گردشگران بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد. این چشمه در دشتی بسیار سرسبز و وسیع در دل جنگل لاریخانی قرار دارد. یادتان باشد مسیر دسترسی به چشمه، از دل راهی صعب‌العبور و پرپیچ‌وخم عبور می‌کند؛ بنابراین، بدون تجهیزات و راهنمایی باتجربه، راهی این چشمه زیبا و آرامش‌بخش نشوید.

  • آدرس: استان گیلان، شهرستان سیاهکل، در فاصله ۸ کیلومتری جاده سیاهکل به سمت دیلمان.

غار دربند رشی

از جاهای دیدنی گیلان که هیجان و ماجراجویی را چاشنی سفر شما می‌کند، غار دربند رشی است. این غار که به دوره پاره‌سنگی تعلق دارد، از فضایی فوق‌العاده جذاب برخوردار است.

غار دربند رشی
  • آدرس: استان گیلان، شهرستان رودبار.

جاده پونل به خلخال

از جاده‌های دیدنی گیلان که این استان را به اردبیل وصل می‌کند، جاده پونل به خلخال است. چشم‌انداز کوهستانی این جاده در هر فصلی، زیبایی‌های خاص خودش را دارد. بااین‌حال، برای ورود به این تونل بهشتی، لازم است صاحب ماشینی مناسب و مجهز باشید.

  • آدرس: استان گیلان، جاده پونل به خلخال.

سفر به گیلان؛ سفر به سرزمینی بهشتی در خطه شمال

سفر به خطه سرسبز شمال ایران، هیچ‌وقت تکراری نمی‌شود. هر بار که به شمال ایران سفر کنید، چیزی برای غافلگیری پیدا خواهید کرد! یکی از استان‌های معروف شمالی، استان گیلان است که برای تماشای کامل جاذبه‌های دیدنی آن، باید سال‌ها زمان بگذارید. ما در این مطلب از مجله فلای‌ تودی، تلاش کردیم اشاره‌ای مختصر و مفید به جاهای دیدنی گیلان داشته باشیم. اگر فکر می‌کنید در توصیفات ما، جاذبه‌ای طبیعی یا تاریخی از قلم افتاده است، در قسمت نظرات ما را مطلع کنید.

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی گیلان

بهترین زمان سفر به گیلان چه موقع است؟

بهترین زمان سفر به استان گیلان، فصول گرم سال مانند بهار و تابستان هستند.

سوغات معروف استان گیلان کدام است؟

رشته خوشکار، نان خلفه، پنیر سیاه‌مزگی، زیتون، چای لاهیجان، کلوچه فومن، ماهی، دلار، اربادوشاپ و محصولات بامبوبافی، حصیربافی، مرواربافی و رشتی‌دوزی از بهترین سوغات گیلان هستند.

بهترین هتل برای اقامت در استان گیلان کدام است؟

هتل معین فومن، هتل کادوس رشت، هتل رسپینا لاهیجان، هتل اسپیناس آستارا، هتل دلفین بندرانزلی، هتل راتینس ماسال و هتل کادوس رشت از بهترین هتل‌های استان گیلان هستند.

معروف‌ترین شهرهای استان گیلان کدامند؟

از معروف‌ترین شهرهای استان گیلان، می‌توان به رشت، بندرانزلی، لاهیجان و ماسال اشاره کرد.

فاصله گیلان تا تهران چقدر است؟

فاصله تهران تا گیلان ۳۲۷ کیلومتر است که سپری‌کردن آن، حدود ۳ ساعت و ۴۰ دقیقه طول می‌کشد.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید