میدان شهرداری رشت یکی از جاذبه های اصلی این شهر با حال و هوایی متفاوت است. از معماری کم‌نظیر ساختمان های این میدان تا فضایی که شما را به گذشته نه چندان دور ایران و حتی فراتر از آن به یک کشور اروپایی می‌برد. گشت و گذار در رشت را باید از این میدان شروع کنید؛ میدانی با سبک معماری اروپای شرقی که ساختمان‌هایش بی‌شباهت به سن پتزربوگ نیستند. با مجله گردشگری فلای‌تودی همراه شوید تا شما را به یکی از زیباترین میدان های ایران ببریم.

معرفی مجموعه میدان شهرداری رشت

میدان شهرداری رشت با ۷ هزار مترمربع مساحت، میدان اصلی این شهر محسوب می‌شود. یک میدان سنگفرش شده زیبا که اطراف آن ساختمان‌های مهمی مانند عمارت شهرداری رشت، هتل ایران و اداره پست ساخته شده‌اند. امروزه ساختمان شهرداری و برج ساعت آن نماد این شهر هستند و از مهمترین جاهای دیدنی رشت به شمار می‌روند.

با وجود اینکه، گذر زمان و اتفاقات آن، تغییراتی را در ساختمان های میدان شهرداری ایجاد کرده اما ظاهر آنها تا به امروز حفظ شده است. با تمام این فراز و نشیب‌ها، میدان شهرداری رشت در سال ۵۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. یکی از آسیب‌های این میدان به زلزله مخرب گیلان در سال ۱۳۶۹ مربوط می‌شود؛ این زلزله به ساختمان شهرداری در این میدان آسیب رساند که بعدها توسط روبرت واهانیان مرمت و بازسازی شد. آدرس میدان شهرداری رشت واقع در مرکز این شهر است. شما می توانید با ورود به شهر رشت میدان شهرداری را از مسیر خیابان های علم الهدی، خیابان امام و خیابان سبزه میدان پیدا کنید.

میدان شهرداری رشت

تاریخچه میدان شهرداری رشت

برای آشنایی با تاریخچه میدان شهرداری رشت بهتر است بدانید میدان شهرداری رشت چه سالی احداث شد و چه تاریخچه‌ای پشت آن است. این میدان به عنوان یکی از معروف ترین میدان های شهری ایران در دوران پهلوی ساخته شد. گفته می‌شود ساختمان کنونی شهرداری رشت در گذشته، تپه‌ای بلند بوده که مقبره ابوجعفر در آن قرار داشت.

جالب است بدانید که ساخت این میدان در سال ۱۳۰۴ آغاز شد و تا سال ۱۳۲۰ هم ادامه یافت و تمام ساختمان های مهم میدان شهرداری طی این سال‌ها ساخته شدند. عکس میدان شهرداری رشت را از همان سال‌های گذشته نشان دهنده استحکام و دست نخورده بودن آن است.

رشت میدان شهرداری

معماری میدان شهرداری رشت

از معرفی و تاریخچه این میدان که بگذریم، معماری میدان شهرداری در نوع خود بی‌نظیر و مثال‌زدنی است. ساختمان‌های این میدان را با الهام از معماری اروپای شرقی و سبک نئوکلاسیک ساخته‌اند. ساختمان زیبای کاخ شهرداری توسط «آرتم سرداراف» یک معمار ارمنی – آلمانی که در رشت زندگی می‌کرد، ساخته شده است.

در واقع، الگوی میدان شهرداری، ساختمان‌های شهر سن پترزبورگ روسیه بود و ساخت آن با هدف تغییر بافت شهری و استفاده از طرح های جدید شهرسازی آغاز شد. نمای سفید ساختمان‌ها به همراه سقف‌های آجری رنگ و پنجره‌های زیاد به کار رفته در آنها، زیبایی این جاذبه شهر رشت را دو چندان کرده است.

معماری میدان شهرداری رشت

دیدنی‌های میدان شهرداری رشت

هم ساختمان‌های قدیمی و تاریخی را می‌توانید در میدان شهرداری پیدا کنید، هم به مراکز خرید رشت در اطراف این میدان بروید.  مراکز خرید مدرن و سنتی که در خیابان های اطراف میدان شهرداری قرار دارند و بخشی از جاذبه های رشت هستند. اما بیایید ابتدا نگاهی به بخش های مختلف میدان شهرداری رشت بیندازیم.

کاخ شهرداری رشت

مهم‌ترین ساختمان میدان شهرداری «کاخ شهرداری رشت» یا «عمارت شهرداری» و برج ساعت آن است. کاخ شهرداری رشت در ضلع غربی میدان قرار دارد و همانطور که گفتیم توسط یک معمار ارمنی – آلمانی طراحی شده است. ساخت این اثر تاریخی بین سال‌های ۱۲۶۸ تا ۱۳۰۵ خورشیدی و به دستور اداره بلدیه رشت انجام شد و از آن زمان تا به امروز به عنوان ساختمان شهرداری رشت استفاده می‌شود. بخشی از ساختمان عمارت شهرداری رشت در حال حاضر کاربری موزه دارد. البته پس از اینکه کار ساخت ساختمان جدید شهرداری به پایان برسد، این بنا به طور کامل به موزه شهرداری رشت تبدیل می‌شود.

کاخ شهرداری رشت

برج ساعت رشت

اگر به عکس میدان شهرداری رشت و ساختمان شهرداری نگاه کنید، برج ساعت در میانه آن قرار دارد. برج ساعت به عنوان بخشی از ساختمان کاخ شهرداری، به نماد شهر رشت تبدیل شده است. یکی از نکات جالب درباره برج ساعت این است که از ابتدا روی ساختمان شهرداری نبود و در سال ۱۳۰۸ به برج دیده بانی این بنا اضافه شد. این برج زیبا ۲۳ متر ارتفاع دارد و راس هر ساعتی شروع به زنگ زدن می‌کند.

برج ساعت رشت

هتل ایران رشت

به ضلع شمالی میدان شهرداری که نگاهی بیندازید، هتلی زیبا و تاریخی در میان ساختمان های شهرداری و اداره پست خواهید دید. هتل ایران رشت بین سال‌های ۱۳۰۴ تا ۱۳۱۴ در این میدان ساخته شد. این هتل تا سال ۷۷ کاربری‌های مختلف داشت اما در همین سال سازمان میراث فرهنگی آن را از بنیاد مستضعفان خریداری کرد. به این ترتیب بخش‌های از آن بازسازی شد و در سال ۷۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. هر چند این اثر دیگر کاربری هتل ندارد، اما قرار است به یک موزه تبدیل شود.

هتل ایران رشت

کتابخانه ملی رشت

اولین کتابخانه ملی ایران را می‌توانید در ضلع غربی میدان شهرداری پیدا کنید. ایده ساخت این کتابخانه متعلق به محمدعلی تربیت، رئیس اداره فرهنگ گیلان بود. ساخت این کتابخانه در سال ۱۳۰۶ در میدان شهرداری آغاز شد اما به دلیل مشکلات مالی تا سال ۱۳۱۳ طول کشید.

کتابخانه ملی رشت

در حال حاضر بیش از ۱۵۰ هزار جلد کتاب چاپی و بیش از ۱۷۰۰ جلد کتاب خطی در این کتابخانه وجود دارد. بازدید از کتابخانه ملی رشت همه روزه به جز روزهای تعطیل از ساعت ۸ صبح تا ۶ بعدازظهر برای عموم آزاد است.

اداره پست میدان شهرداری رشت

یک ساختمان چهار طبقه با صد سال قدمت، گوشه‌ای از میدان شهرداری را به خود اختصاص داده است. ساختمان پست میدان شهرداری رشت بین سال‌های ۱۳۱۰ تا ۱۳۱۲ ساخته شد و در زمانی که پست نقش مهمی در ارتباطات داشت، از اداره‌های مهم به شمار می‌رفت. این بنا در سال ۷۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

در حال حاضر در این ساختمان نمایشگاه سالانه تمبر، پست و ارتباطات برگزار می‌شود و قرار است کاربری موزه پیدا کند و به یکی از دیدنی های میدان شهرداری رشت تبدیل شود.

اداره پست میدان شهرداری رشت

مجسمه های میدان شهرداری رشت

یکی از دیدنی های میدان معروف رشت ، مجسمه‌های داخل و اطراف میدان است. درست زمانی که در این میدان یا خیابان‌های اطراف پیاده‌روی می‌کنید، مجسمه‌های کوچک و بزرگی را مشاهده خواهید کرد. مجسمه‌هایی که بخشی از هویت و فرهنگ مردم شهر رشت محسوب می‌شوند. از معروف ترین مجسمه های میدان شهرداری می‌توان به مجسمه میرزا کوچک خان جنگلی در ابتدای خیابان سعدی، مجسمه «استاد دروی» از عکاسان قدیمی و فرهیخته ایران، زن شالیکار، مرد ماهیگیر، مرد بازارگرد و… اشاره کرد. مجسمه‌های میدان شهرداری از جاهای دیدنی رشت در تمام فصول محسوب می‌شود.

مجسمه های میدان شهرداری رشت

تفریح در میدان شهرداری

یکی از جاذبه های تفریحی رشت قدم زدن در میدان سنگفرش شده شهرداری رشت و خیابان منتهی به آن در هنگام شب است. بهترین زمان بازدید از میدان شهرداری رشت و حتی عکاسی از آن، شب هنگام است که با نورپردازی‌ ساختمان‌ها، نمایی زیباتر پیدا می‌کند. میدان شهرداری رشت در شب حال و هوای دیگری دارد.

تماشای اجرای موسیقی زنده، رفتن به کافه‌های میدان شهرداری رشت ، تجربه طعم فوق‌العاده خوراکی‌های خیابانی در کنار تماشای ساختمان‌های قدیمی و عکاسی از محبوب‌ترین تفریحات میدان شهرداری هستند. بجز این رستوران های میدان شهرداری رشت هم یکی از گزینه‌هایی مناسب برای تفریح و وقت گذرانی است. جگرکی های میدان شهرداری رشت هم در شب می‌تواند انتخابی جذاب در کنار خانواده باشد.

از جاذبه‌های نزدیک به میدان شهرداری رشت هم می‌توان به بازار بزرگ این شهر اشاره کرد. بازار میدان شهرداری رشت یک بازار سنتی و روباز زیبا با میدان‌های بزرگ و کوچک و کاروانسراهاست و انواع محصولات تازه را می‌توانید در آن پیدا کنید. اگر به دنبال بهترین مکان برای آشنایی با فرهنگ مردم این خطه هستید، از همین بازار شروع کنید.

بازار ماهی فروشان رشت

هتل در میدان شهرداری رشت

با رزرو هتل در نزدیکی میدان شهرداری رشت به راحتی به نقاط مختلف به خصوص جاذبه‌های این میدان دسترسی خواهید داشت. از میان هتل های نزدیک میدان شهرداری می‌توان به هتل آپارتمان صبوری و هتل اردیبهشت رشت اشاره کرد. هتل اردیبهشت که قدمتی طولانی دارد و تاسیس آن به سال ۱۳۴۷ برمی‌گردد، درست در میدان شهرداری قرار دارد. هتل آپارتمان صبوری رشت هم یک هتل سه ستاره در نزدیکی این میدان است که خدمات و کیفیت مناسبی دارد.

به طور کلی، در رشت انواع گزینه های اقامتی از هتل تا هتل آپارتمان با بهترین قیمت ها وجود دارد. بنابراین نگران محل اقامت خود در این شهر نباشید. می‌توانید بهترین هتل های رشت را پیدا کنید.

هتل در میدان شهرداری رشت

میدان شهرداری رشت کجاست؟

مجموعه میدان شهرداری رشت تقریبا در مرکز این شهر قرار گرفته است. با توجه به سنگفرش بودن میدان و خیابان های منتهی به آن، رفت و آمد با ماشین ممکن نیست. بنابراین، اگر وسیله نقلیه دارید یا از تاکسی یا وسیله حمل و نقل دیگری استفاده می‌کنید، باید در نزدیک ترین خیابان این میدان پیاده شده و تا خود میدان پیاده‌روی کنید. بهترین مسیر دسترسی به میدان شهرداری از سبزه میدان رشت و پارک زیبای آن است. در طول مسیر می‌توانید از مراکز خرید مدرن و همچنین مغازه های قدیمی رشت لذت ببرید و خرید کنید.

آدرس میدان شهرداری رشت روی نقشه گوگل:

ردپای اروپا در میدان شهرداری رشت

تا به میدان شهرداری رشت قدم نگذارید، حال و هوای واقعا اروپایی آن را حس نخواهید کرد. وقتی به تماشای معماری زیبای ساختمان‌هایش می‌نشینید، ناخودآگاه به گذشته‌ای نه چندان دور پرتاب می‌شوید. حسی فراتر از بودن در یک میدان ساده را خواهید داشت، چراکه تاریخ در گوشه گوشه آن موج می‌زند. رشت شهر مردمان خونگرم و حال خوب سفر است، شهرهای شمالی کشور را یک بار با رشت متفاوت تجربه کنید.

اگر به میدان شهرداری رشت رفته‌اید، حس و حالتان را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره میدان شهرداری رشت

میدان شهرداری رشت کجاست؟

میدان شهرداری از مشهورترین دیدنی های گیلان در مرکز شهر رشت است.

بهترین رستوران میدان شهرداری رشت کدام است؟

میدان شهرداری رستورانی ندارد ولی در خیابان های اطراف رستوران های با کیفیت بسیاری وحود دارد که با کمی جست و جو می‌توانید آن‌ها را بیابید.

مسیر های دسترسی به میدان شهرداری رشت کدام موارد هستند؟

خیابان‌های منتهی به این میدان، تا فاصله حدودا چند صد متر سنگ‌فرش شده‌اند. به همین دلیل نیز، تردد ماشین در این فاصله ممکن نیست. دسترسی به این میدان از طریق خیابان‌های علم‌ الهدی، امام و شریعتی امکان دارد.

هتل نزدیک میدان شهرداری رشت کدام است؟

هتل آپارتمان صبوری و هتل اردیبهشت دو هتل در میدان شهرداری رشت است.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید