سفر به لنگرود گیلان | شهر چای، برنج و ابریشم

0
472
جاهای دیدنی لنگرود گیلان

گیلان، شهر زیبای حاشیه دریای خزر، شهر غذا‌های گیلکی و گویش زیبای بیه پیش، با طبیعت بکر و منحصر به فرد خود یکی از محبوبترین مقاصد توریستی در ایران است. لنگرود یکی از شهر‌های معروف استان گیلان به شمار می‌آید که در نزدیکی شهرهای شهرهای لاهیجان، چمخاله، رشت و رامسر قرار دارد. اگر قصد سفر به لنگرود گیلان را دارید، در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌تودی همراه ما باشید تا اطلاعات جامع و کاملی درباره این شهر و جاهای دیدنی آن کسب کنید.

لنگرود کجاست؟

لنگرود گیلان، شهری در استان گیلان است که از غرب به لاهیجان و از شرق به رودسر می‌رسد. شما می‌توانید در کنار بازدید از جاهای دیدنی لاهیجان سری هم به لنگرود بزنید و اقامتی جذاب در این شهر داشته باشید. این شهر در نزدیکی دریای خزر قرار گرفته و به دلیل طبیعت سرسبز، جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی و مردمان خونگرمش شهرت یافته است.

لنگرود در طول تاریخ، به دلیل موقعیت استراتژیک خود، همواره اهمیت بالایی داشت و از مراکز مهم تجارت و صید و صیادی در شمال ایران به شمار می‌رفت. فاصله لنگرود تا دریا در حدود ۵ کیلومتر بوده و ساحل چاف و چمخاله، نزدیکترین ساحل به شهر لنگرود هستند.

لنگرود کجاست

لنگرود قدیم کجاست؟!

نام این شهر از دو بخش لنگر و رود برگرفته شده و در واقع وجه تسمیه نام آن به دلیل پیشینه این شهر است که کشتی‌ها در ابتدای رود این شهر لنگر می‌انداختند. لنگرود گیلان یکی از شهر‌های تاریخی ایران محسوب می‌شود. اگرچه در شکل ظاهری این شهر شکل و شمایل جدیدی به خود گرفته اما لنگرود قدیم با بافت تاریخی و سنتی، در مرکز شهر لنگرود واقع شده و شامل محله‌های قدیمی، خانه‌های تاریخی، مساجد و بقاع متبرکه است.

لنگرود گیلان تاریخی دور و دراز دارد که می‌توانید آن را در دل آثار آن مشاهده کنید. گفته می‌شود فرار حاکم لاهیجان از این شهر مهمترین حادثه‌ای محسوب می‌شود که در تاریخ لنگرود به ثبت رسیده است. علاوه بر تاریخ، اقتصاد گیلان نیز همواره مورد توجه بوده؛ به طوری که رونق صنعت ابریشم در دوران قاجار و صفوی در لنگرود زبانزد شده و تبادلات تجاری این محصول و دیگر تولیدات گیلان بین ایران و روسیه در این شهر صورت می‌گرفت.

آنچه شهرت لنگرود گیلان را افزایش داده، توجه پادشاهان ایرانی به این شهر بوده، نادرشاه افشار از لنگرود و موقعیت استراتژیک آن به دلیل نزدیکی به دریای خزر استفاده می‌کرد، علاوه بر آن رضاشاه نیز به همین دلیل شهرسازی را در لنگرود توسعه داد.

چگونه به لنگرود برویم؟

بهترین مسیر رفتن به لنگرود از طریق رشت است. برای دسترسی به لنگرود از تهران خودتان را به شهر رشت برسانید، با حدود یک ساعت و نیم رانندگی می‌توانید خود را از شهر رشت به لنگرود برسانید. شما برای رسیدن به رشت می‌توانید بلیط هواپیما بخرید، بلیط قطار رشت را رزرو کنید یا با اتوبوس و ماشین شخصی خود راهی این شهر شوید. پیشنهاد می‌کنیم در مسیر سفر خود به لنگرود از جاهای دیدنی رشت و با تهیه بلیط قطار از مسیر ریلی این شهر نیز بازدید کنید.

آب و هوای لنگرود | بهترین زمان سفر به لنگرود

آب و هوای لنگرود گیلان معتدل و مرطوب است. در فصل‌های بهار و تابستان، هوا گرم و مرطوب و در فصل‌های پاییز و زمستان، هوا خنک و بارانی می‌شود. آنچه لنگرود را به شهری ویژه تبدیل کرده، باران‌های طولانی مدت در این شهر است. این شهر تقریبا در اکثر ایام سال بارندگی دارد، از همین رو شاهد رطوبت بالایی در آن خواهید بود.

آب و هوای لنگرود

بهترین زمان سفر به لنگرود از اواخر شهریور تا اواسط بهار است. برای سفر به لنگرود از تهران، خودتان را به رامسر برسانید و از آنجا ۵۰ کیلومتر تا لنگرود فاصله خواهید داشت. سفر به لنگرود گیلان در حال حاضر فقط از طریق زمینی با خودروی شخصی و اتوبوس امکان‌پذیر است.

در لنگرود کجا بمانیم؟

برای رزرو هتل در شهر لنگرود چندین گزینه پیش‌رو خواهید داشت. در حال حاضر، هتل هایی مانند اقامتگاه ساحلی شایان لنگرود، هتل میلاد نور لنگرود، هتل آپارتمان ساسان و هتل شالیزار در میان گزینه‌هایی قرار دارند که می‌توانید برای اقامت خود در این شهر انتخاب کنید. مجتمع ساحلی شایان در کنار طبیعت توریستی چمخاله ساخته شده است.

ییلاقات لنگرود | از لیلا کوه تا گل سفید

ییلاقات لنگرود گیلان با آب و هوای خنک و دلپذیر در فصل‌های گرم سال فرصت مناسبی برای سفر است. از جمله‌ ییلاقات معروف لنگرود می‌توان به لیلاکوه، کوشالشاه، شلمان رود، گل سفید و… اشاره کرد. جاهای دیدنی لنگرود با توجه به طبیعت بکر و تاریخ غنی این شهر متنوع هستند. اگر به دنبال سفری خاطره‌انگیز به شمال ایران هستید، لنگرود گیلان را به عنوان یکی از گزینه‌های خود در نظر بگیرید.

جا‌های دیدنی لنگرود گیلان | لنگرود کجا برویم؟

اگر به لنگرود گیلان سفر می‌کنید، مطمئن باشید هر چقدر هم زمان برای گشت و‌گذار اختصاص دهید، باز هم کم است. اما می‌توانید جا‌های دیدنی لنگرود را برای دیدن اولویت‌بندی کنید. در ادامه با بهترین جا‌هایی که می‌توانید در سفر به لنگرود بازدید کنید، آشنا شوید.

جا‌های دیدنی لنگرود گیلان

پل خشتی لنگرود | به جا مانده از دوره صفوی

این پل که قدمت آن به دوره صفوی می‌رسد، بر روی رودخانه لنگرود قرار گرفته و یکی از نماد‌های شهر لنگرود است. پل خشتی به دوران صفویه بر می‌گردد و در زمان فتحعلی شاه برای نخستین بار مرمت شده است. پل خشتی در مسیر قدیم لاهیجان به لنگرود قرار گرفته است.

دریاچه کومله لنگرود | زیبا و چشم نواز

اگر بپرسید دریاچه کومله لنگرود کجاست؟ باید بگوییم این دریاچه حدود ۷ کیلومتر با لنگرود فاصله دارد. شما می‌توانید با کمتر از ۱۵ دقیقه رانندگی از لنگرود خودتان را به این دریاچه برسانید. این دریاچه محل مناسبی برای پرندگان مهاجری محسوب می‌شود که در فصول مختلف آن را برای فرود انتخاب می‌کنند. سه آبگیر زیبا و طبیعت دریاچه در کنار باغ‌های چای و شالیزار‌ها جذابیت دو چندانی به دریاچه کومله داده‌اند. این دریاچه در کنار روستای کومله در لنگرود قرار دارد.

تالاب کیاکلایه | از بزرگترین تالاب های کشور

این تالاب با وسعت حدود ۲۰۰ هکتار، در جنوب شهر لنگرود واقع شده و زیستگاه انواع پرندگان مهاجر و بومی است. نیلوفر‌های آبی باعث زیبایی دو چندان این تالاب شده‌اند. اگر به دنبال گرفتن عکس های زیبا در لنگرود هستید، حتما به تالاب کیاکلایه گیلان سر بزنید. از جاده جاده لاهیجان به رودسر که بگذرید، درست از کنار این تالاب عبور خواهید کرد.

لنگرود کجا برویم

خانه تاریخی منجم باشی | تماشای معماری دوران قاجار در گیلان

از دیگر جا‌های دیدنی لنگرود می‌توان به این خانه تاریخی زیبا اشاره کرد که در نیمه دوم قرن ۱۲ قمری محل اقامت حاکم گیلان بوده است. منجم باشی یکی از ثروتمندان لنگرود بوده و خاندان منجم باشی در این خانه اقامت داشته‌اند. خاندان منجم باشی در دوران خود خدمات زیادی به این شهر کرده‌اند. ساخت پل خشتی، شکست روس‌ها در روستای پیله داربن و… از جمله خدمات این خاندان است. آدرس خانه منجم باشی در فشکالی محله و مجاور بازار لنگرود سبز میدان است.

منطقه لیلاکوه | منطقه توریستی لنگرود

لیلا کوه گیلان منطقه‌ای کوهستانی با چشم‌انداز‌های زیبا و آبشار‌های متعدد است که در جنوب لنگرود واقع شده و از مقاصد محبوب گردشگری این منطقه به شمار می‌رود. از باغ های پرتقال گرفته تا چای، جنگل‌های سرسبز، قهوه‌خانه و قلیان سرا بخشی از تفریحات این منطقه به شمار می‌روند. برای رفتن به این منطقه از میدان فرمانداری لنگرود به میدان لیلاکوه بروید و خودتان را به روستای پرشکوه و بخش کومله برسانید.

منطقه توریستی لنگرود

ساحل چمخاله | از زیباترین سواحل ماسه ای ایران

این ساحل با امکانات تفریحی و ورزشی، یکی از محبوب‌ترین سواحل گیلان برای شنا و آفتاب گرفتن است. در واقع این ساحل را می‌توان قطب گردشگری استان گیلان برشمرد. امکانات رفاهی این ساحل باعث شده تا ساعات خوشی را در این ساحل زیبا داشته باشید. پیک‌نیک، پیاده‌روی، عکاسی و سرگرمی‌هایی مانند قایق‌سواری، حت اسکی، شاتل و… از بهترین تفریحات ساحل چمخاله هستند.

برای رفتن به ساحل چمخاله وارد  جاده لاهیجان – لنگرود یا رودسر – لنگرود شوید، سپس خود را به بلوار سعدی رسانده و از آنجا به خیابان آزادگان بروید. پس از عبور از بلوار جمهوری اسلامی به جاده چمخاله می‌رسید و ساحل چمخاله در همین جاده قرار دارد. این ساحل زیبا را می‌توانید در کنار جاهای دیدنی رودسر ، لاهیجان و یا لنگرود مشاهده کنید.  

بازار سنتی لنگرود | تجربه خرید سوغات لنگرود

این بازار با قدمت چندین صد ساله، محل عرضه انواع محصولات کشاورزی، صنایع دستی و سوغات لنگرود است. در این بازار از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را می‌توانید پیدا کنید؛ از فروش محصولات داخلی و خارجی گرفته تا انواع اقلامی که دستفروشان و بساطی‌ها برای فروش به این بازار آورده‌اند. این بازار در کنار پل بتونی لنگرود قرار گرفته است.

جذاب‌ترین روستا‌های لنگرود گیلان

لنگرود گیلان اگرچه جا‌های دیدنی زیادی دارد اما برخی از روستا‌های آن بیش از آنچه تصور کنید، می‌تواند ارزش سفر داشته باشد. از بهترین روستا‌های لنگرود که باید برای یکبار هم که شده از آن دیدن کنید را در ادامه معرفی می‌کنیم:

روستا‌های لنگرود گیلان

روستای فتیده | امکان اقامت در خانه های روستایی

روستای زیبای فتیده با تولیداتی مثل برنج، ابریشم، کنف و…، از دیدنی‌ های لنگرود است که به دلیل ساختار جلگه‌ای آب و هوای معتدل و مرطوبی دارد. در سفر به روستای فتیده می‌توانید خانه‌های روستایی را برای اقامت خود اجاره کنید. مردم این روستا بسیار مهمان نواز و خونگرم هستند.

روستای سلوش | از روستاهای خوش آب و هوای لنگرود

روستای سلوش یکی از دیگر روستا‌های خوش آب و هوای لنگرود به شمار می‌رود که از توابع کومله محسوب می‌شود. سه روخانه همنام بنام لش اطراف این روستا را فرا گرفته‌اند. بیشترین گردشگران در فصول بهار و تابستان به این روستا سفر می‌کنند، اگرچه پاییز و زمستان آن هم جذابیت زیادی دارد.

روستای قدیمی سالکویه | روستایی زیبا در مجاورت لیلا کوه

روستای سالکویه یکی از روستاهای قدیمی لنگرود است که که در مجاورت لیلا کوه قرار دارد. این روستای زیبا و سرسبز، می‌تواند یکی از بهترین جا‌های دیدنی لنگرود باشد که نباید لذت تماشای آن را از دست بدهید. تالاب و جنگل از محبوب ترین

روستای لیسه رود | تجربه طعم غذاهای گیلانی

آب و هوای خوب در کنار غذا‌های خوشمزه گیلکی تفریحی تمام و کمال است. پس یک پیک نیک خانوادگی یا دوستانه در کنار این روستا می‌تواند انتخابی عالی برای یک تعطیلات باشد.

دیدنی های لنگرود

روستای بلوردکان | روستایی بکر در لنگرود

این روستا در بخش در بخش اطاقور لنگرود و در ۱۲ کیلومتری املش قرار دارد. روستای بلوردکان در منطقه‌ای بکر با طبیعتی خیره‌کننده قرار گرفته و رودخانه‌ای پر جنب و جوش از میان آن می‌گذرد. نکته جالب توجه اینجاست که پل قدیمی این روستا از املش تا قزوین ادامه یافته است.

روستای چالدشت | از جاهای دیدنی لنگرود گیلان

چالدشت یکی دیگر از روستا‌های لنگرود و از توابع بخش اتاقور به شمار می‌رود که در آن آبشاری زیبا نیز به همین نام قرار دارد. آبشاری پلکانی به ارتفاع ۲۰ متر که هدفی‌ ایده‌آل برای دوستداران طبیعت است. آبشار چالدشت را می‌توان یکی از زیباترین آبشارهای گیلان معرفی کرد. فصل بهترین بهترین زمان برای بازدید از این آبشار محسوب می‌شود.

سفر به لنگرود؛ شهری از تاریخ تا طبیعت

اگر دوست دارید یک سفر تمام عیار و کامل داشته باشید، لنگرود گیلان یک انتخاب عالی است. طبیعت و آثار تاریخی زیبا در کنار آب و هوای معتدل را می‌توانید یک جا در لنگرود تجربه کنید. طبیعت لنگرود بسیار متنوع و تجربه همزمان جنگل، کوه، تالاب، و ساحل به طور حتم تجربه‌ای متفاوت برایتان رقم خواهد زد. جنگل‌های سرسبز شمال، کوه‌های لیلاکوه، تالاب کیاکلایه، و ساحل چاف و چمخاله از جمله جاذبه‌ های طبیعی لنگرود گیلان هستند که در سفر به این منطقه نباید از دست بدهید.

آیا تجربه سفر به لنگرود گیلان را داشته‌اید؟ شما کدام جاذبه را به خوانندگان ما پیشنهاد می‌دهید؟

سوالات متداول درباره جا‌های دیدنی لنگرود گیلان

بهترین جا‌های دیدنی لنگرود گیلان کجاست؟

پل خشتی، بازار سنتی، ساحل چمخاله، منطقه لیلاکوه، خانه تاریخی منجم باشی، تالاب کیاکلایه و… از بهترین جا‌هایی است که در سفر به لنگرود می‌توانید از آن دیدن کنید.

بهترین زمان سفر به لنگرود چه زمانی است؟

اگر قصد سفر به لنگرود را دارید می‌توانید از اواخر شهریور تا اواسط بهار این شهر را مقصد خود قرار بدهید.

روستا‌های دیدنی لنگرود کدام است؟

روستای بلوردکان، پرشکوه، لیسه رود و… از جذاب‌ترین روستا‌های لنگرود به شمار می‌آید.

آیا لنگرود دریا دارد؟

با کمتر از ۲۰ دقیقه رانندگی از لنگرود می‌توانید خودتان را به ساحل معروف چمخاله برسانید.

آیا لنگرود هتل دارد؟

اقامتگاه ساحلی شایان و هتل میلاد نور از هتل های لنگرود به شمار می‌روند.

 

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید