نزدیک شدن به تعطیلات تابستان یا شروع گرمای هوا، سفری دلچسب به مناطق خوش آب و هوا را می‌طلبد. در این شرایط اولسبلنگاه ماسال یکی از گزینه‌های عالی است. روستایی خوش آب و هوا در استان گیلان که بکر و سنتی باقی مانده است و شما در سفر به این منطقه می‌توانید کلبه‌های روستایی، اسب‌های وحشی، جنگل‌های سرسبز و… را در یک قاب به تماشا بنشینید. در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌تودی سعی داریم هر آنچه لازم است درباره اولسبلنگاه ماسال بدانید به شما بگوییم. پس با ما همراه باشید.

اولسبلنگاه کجاست؟

در بین جاهای دیدنی گیلان جایی در ارتفاعات کوه‌های تالش و شهر ماسال روستایی ییلاقی است که به گویش تالشی اولسبلنگاه نامیده می‌شود. در این گویش اولس به معنی درخت ممرز و بلنگاه به معنای ارتفاع است. اما شاید هنوز این سوال برای شما وجود داشته باشد که اولسبلنگاه کجاست؟ می‌توان گفت، این روستا در ۲۵ کیلومتری ماسال در استان گیلان است. اگر از تهران به سمت این روستا می‌روید باید حدود ۳۷۰ کیلومتر رانندگی کنید.

اولسبلنگاه کجاست

از مسیر اتوبان تهران- قزوین سفر خود را آغاز کنید. پس از ورود به قزوین وارد آزادراه قزوین رشت شوید. حدود ۲۰ کیلومتر قبل از رشت مسیر خود را سمت خروجی فومن سراوان تغییر دهید. از فومن و صومعه سرا عبور کنید. با دیدن روستای کلیدبر دیگر فاصله زیادی با اولسبلنگاه ماسال ندارید. پس از این روستا به سمت روستای طاهر گوراب و پس از آن به سمت ماسال و اولسبلنگاه ادامه دهید.

اولسبنگاه ماسال روستایی خوش آب و هوا به ویژه در فصل تابستان که گرمای کلافه کننده شما را خسته می‌کند، می‌توانید به آن پناه ببرید. این روستا که در سال‌های اخیر به یکی از مقاصد گردشگری پرطرفدار تبدیل شده از تمام امکانات مانند برق، آب و گاز بهره‌مند است.

خانه‌های چوبی اولین چیزی است که در اولسبلنگاه توجه شما را به خود جلب می‌کند. دلیل آن هم مجوز ساختی است که تنها برای خانه‌های چوبی صادر می‌شود. برق رسانی در اولسبلنگاه از انرژی خورشیدی و موتور برق است. آب گوارا در این روستا نیز از چشمه‌های خروشان منطقه تامین می‌شود. مسیر این روستا پوشیده از درختان سرسبز است پس در تمام طول مسیر با چشمان باز از طبیعت زیبای آن لذت ببرید.

روستای اولسبلنگاه ماسال

لوکیشن اولسبلنگاه روی نقشه گوگل

آب و هوای اولسبلنگاه ماسال | چه فصلی سفر کنیم؟

پس از آنکه دانستید ییلاق اولسبلنگاه ماسال کجاست؟ نوبت به آشنایی با شرایط اقلیمی و آب و هوای ماسال اولسبلنگاه می‌رسد. به طور کلی اولسبلنگاه از دیگر جاهای استان گیلان خنک‌تر است. از همین رو می‌توانید به عنوان یک روستای ییلاقی خوش آب و هوا در نظر بگیرید و برای فرار از گرمای تابستان چند روزی را در این روستا بگذرانید. اولسبلنگاه ماسال ۱۴۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد، همین موضوع باعث خنکی هوا شده است. البته حتما می‌دانید که این تفاوت دما باعث می‌شود تا فصل بهار هم در این منطقه هوا سرد باشد.

آب و هوای اولسبلنگاه چگونه است

اما همین سرما هم زیبایی‌های مختص خود را دارد. فصل بهار این روستا به یکی از زیباترین جاهای ایران تبدیل می‌شود.  تصور کنید روی زمین‌ و درختان سرسبز آثار برف‌های ذوب نشده خودنمایی می‌کند. با این اوصاف می‌توان پیش بینی کرد که بهارهای اولسبلنگاه ماسال سرد است. اما این سرما تداوم زیادی ندارد. از اردیبهشت ماه می‌توانید راهی سفر به این خطه زیبا شوید.

 تابستان‌های اولسبلنگاه ماسال دیدنی است. هوای معتدل با نسیم خنک بهترین احساسی است که می‌توان در فصل تابستان تجربه کنید. اولسبلنگاه در پاییز، شروع فصل برگریزان است. اگرچه کمی هوا سرما دارد و باید لباس گرم بپوشید، اما زیبایی جنگل‌های این روستا هر چشمی را خیره می کند. اولسبلنگاه در زمستان جای مناسبی برای سفر و خوش گذرانی نیست. برف و یخبندان در این منطقه زیاد است، پس اگر دوست دارید از زیبایی‌های این منطقه لذت ببرید، زمستان را انتخاب نکنید.  

بهترین زمان سفر به منطقه اولسبلنگاه ماسال

پیشتر گفتیم که اولسبلنگاه منطقه‌ای ییلاقی و یکی از جاهای دیدنی گیلان است. پس بهترین زمان برای سفر به این روستا فصل گرم سال است. از اردیبهشت تا اواخر شهریور می‌توانید این روستا را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنید و از ایام حضور خود در میان زیبایی‌های اولسبلنگاه لذت ببرید.

راه های دسترسی به اولسبلنگاه ماسال | چطور به اولسبلنگاه برویم؟

اگر قصد دارید از رشت به اولسبلنگاه ماسال بروید کافی است با اتوبوس یا خودروی شخصی مسیری ۸۰ کیلومتری را طی کنید. اولسبلنگاه در بخش شمال غرب ماسال است. مدت زمان سفر از رشت به اولسبلنگاه حدود یک ساعت و نیم طول می‌کشد. اگر به ماسال سفر کردید و پس از آن می‌خواهید به سمت اولسبلنگاه بروید مسافت زیادی پیش رو ندارید. فاصله این دو مکان از هم ۲۵ کیلومتر است و کمتر از یک ساعت می‌توانید این مسافت را طی کنید. برای اینکه از ماسال به سمت اولسبنگاه برسید باید از جاده گیلوان که جاده‌ای کوهستانی و سرسبز است، عبور کنید.

دسترسی به اولسبلنگاه

از تهران تا اولسبلنگاه ماسال نیز حدود ۱۵۰ کیلومتر است که راه دسترسی از جاده قزوین رشت است. در این جاده باید قبل از رشت به سمت جاده فومن بروید. پس از آن به سمت صومعه سرا و روستای کلیدبر بروید. در جاده گیلوان ماسال ۳۰ کیلومتر جلوتر بروید تا به بهشت اولسبلنگاه برسید.

جاهای دیدنی اولسبلنگاه | روستایی در دل ابر و مه!

دیدنی‌های اولسبلنگاه تنها محدود به طبیعت زیبای آن نمی‌شود. پس اگر به این روستا سفر کردید حتما به سراغ جاهای دیدنی که در ادامه معرفی می‌کنیم، هم بروید.

روستای گیلوانه اولسبلنگاه | به زیبایی تابلوی نقاشی

مهمترین بخش طبیعت اولسبلنگاه ماسال مربوط به فضای اصلی روستا است. کلبه‌های چوبی، دام و طیور رها در طبیعت، اسب‌های وحشی رها در طبیعت، درختان متراکم و… در کنار سادگی زیبایی بی نظیر و منحصر به فردی را به چشمان شما هدیه می‌دهد. گویش مردم این روستا به زبان تاتی است. تابستان دل انگیز و خنک در این روستا به دلیل ارتفاع ۱۰۸۰ متری آن از سطح دریا است. روستای گیلوانه در شهرستان خلخال از توابع بخش شاهرود محسوب می‌شود.

روستای گیلوانه

آدرس روستای گیلوانه روی نقشه گوگل

ییلاق تلارگاه | تجربه اقامت در محیطی بکر

دومین جایی که در اولسبلنگاه ماسال باید از آن دیدن کنید، این ییلاق زیبا است که شامل جمعی از زیبایی‌های طبیعی جنگل و دره غرق در مه و ابر است. این ییلاق انتخابی عالی برای سفر در فصل تابستان محسوب می‌شود. در ییلاق تلارگاه خانه‌های روستایی به فاصله کمی از هم قرار دارند. در این مکان خبری از اینترنت نیست، اما آنقدر غرق در زیبایی خواهید شد که حتی فرصت فکر کردن به گوشی تان را هم پیدا نخواهید کرد. دشت‌های سرسبز و طبیعت بکر این منطقه، بهترین مکان برای گذران چند روز آرامش‌بخش و دوری از هیاهوی دنیای مجازی است.

ییلاق تلارگاه

جاده ماسال به گیلوان

جاده اولسبلنگاه از ابتدا تا به انتها دیدنی و جذاب است. اما جاده ماسال به گیلوان یکی از موارد خاص و منحصر به فرد است. در مسیر روستای گیلوان از لذت عبور از این جاده استفاده کنید.

آدرس ماسال به گیلوان روی نقشه گوگل

ارتفاعات آلاله | قدم زدن میان ابرها

این ارتفاعات که با نام ییلاق آلاله پشته هم شناخته می‌شود پس از روستای اولسبلنگاه واقع شده است. ییلاق آلاله یک ساعت تا اولسبلنگاه قرار دارد و می‌توانید این مسیر را با خودروی شخصی طی کنید. آنچه این ارتفاعات را خاص می‌کند، نزدیک بودن آن به ابرهایی است که گاه تا سطح زمین رسیده است. در سفر به این ییلاق می‌توانید از سنگ یادبود میرزا کوچک خان جنگلی هم دیدن کنید.

سوئه چاله | دومین شهر مرتفع گیلان

اگر بخواهیم یکی از بهترین جاهای دیدنی اولسبلنگاه ماسال را به شما معرفی کنیم، ییلاق سوئه چاله سرلیست آن است. روستایی در جنوب ماسال که ۶۰ کیلومتر با ماسال و ۵۵ کیلومتر با شهر فاصله دارد. از تهران هم حدود ۳۷۰ کیلومتر فاصله دارد. در میان جاهای دیدنی و متنوع گیلان، سوئه چاله عنوان دومین شهر مرتفع گیلان را به خود اختصاص می‌‌دهد.

سوئه چاله ماسال

آدرس سوئه چاله روی نقشه گوگل

اقامت در اولسبلنگاه ماسال | در اولسبلنگاه کجا بمانیم؟

اگر بخواهید اولسبلنگاه ماسال را به عنوان مقصد سفر انتخاب کنید، امکان اقامت چند روزه هم وجود دارد. شما می‌توانید کلبه‌های سنتی و بومگردی اولسبلنگاه را رزرو کنید. اما اگر به دنبال هتل و اقامتگاه‌های لوکس هستید، باید خود را به ماسال برسانید. هتل‌هایی که می‌توانید در ماسال رزرو کنید را در ادامه معرفی می‌کنیم:

هتل ۴ ستاره راتینس ماسال

هتل سه ستاره آریانا ماسال

هتل دو ستاره رویال ماسال

هتل یک ستاره امیرکبیر ماسال

بهترین رستوران های اولسبلنگاه | کجا غذا بخوریم؟

پس از سفر به این روستای خوش آب و هوای ییلاقی انتخاب بهترین رستوران برای امتحان کردن غذاهای سنتی انتخابی ایده آل است. از آنجا که در این روستا رستوران وجود ندارد، می‌توانید پس از فراغت از گشت و گذار در طبیعت زیبای این روستا به سمت ماسال بروید. در این شهر رستوران‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه بهترین رستوران های آن را معرفی می کنیم:

  • رستوران هاراشید
  • رستوران راتینس
  • رستوران کاج
  • رستوران سوزه جنگل
  • رستوران یادگار پدر
  • رستوران خزر ماسال
  • رستوران خانی
  • رستوران ننه گلبهار
  • رستوران اطراق
  • رستوران سنتی اولسبلنگاه

تماشای بهشت ایران در اولسبلنگاه ماسال

روستای اولسبلنگاه ماسال کجاست؟  و چرا باید به این روستای زیبا و بکر سفر کنیم؟ پاسخ به این سوال ساده است. اگر دوست دارید از شلوغی و هیاهوی شهر چند روزی به دل طبیعتی بکر و خوش آب و هوا بزنید، اولسبنگاه ماسال همان جا است. روستای بکر و خوش آب و هوا در دل گیلان یا بهشتی تکرار نشدنی و منحصر بفرد در میان لیست جاهای دیدنی و خاص ایران می‌تواند توصیف‌های خوبی از اولسبلنگاه باشد.

شما می‌توانید از راه‌های مختلف به این روستای زیبا سفر کنید، از طبیعت بکر و زیبای آن لذت ببرید و چند روزی در هوای پاک این روستای سنتی نفس بکشید. غذاهای سنتی گیلان را امتحان و طبیعت زیبا و اسب‌های رها و وحشی را تماشا کنید. استراحت در اقامتگاه‌های بوم گردی اولسبلنگاه را بچشید و فارغ از تمام شلوغی زندگی شهرنشینی آرامش را از نزدیک لمس کنید.

آیا شما هم به اولسبلنگاه سفر کردید؟ تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره اولسبلنگاه ماسال

اولسبنگاه ماسال کجاست؟

این روستا در ۲۵ کیلومتری ماسال در استان گیلان است. اگر از تهران به سمت این روستا می‌روید باید حدود ۳۷۰ کیلومتر رانندگی کنید.

بهترین اقامتگاه ها در اولسبلنگاه چیست؟

شما می‌توانید خانه‌روستایی و اقامتگاه‌های بومگردی را برای اقامت خود رزرو کنید. همچنین می توانید هتل های موجود در ماسال را رزرو نمایید.

جاهای دیدنی اولسبلنگاه کجاست؟

سوئه چاله، جاده گیلوان ماسال، ارتفاعات آلاله، روستای گیلوانه و… تنها بخشی از جاهای دیدنی اولسبلنگاه است.

چه زمانی به اولسبلنگاه سفر کنیم؟

از اردیبهشت ماه تا اواخر تابستان بهترین زمانی است که می‌توانید از این روستای ییلاقی دیدن کنید.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید