روسیه، پهناورترین کشور دنیا، در شمال آسیا و شرق اروپا قرار گرفته و نه تنها با ۱۴ کشور مرز زمینی دارد بلکه با بسیاری دیگر از کشورها نیز مرز دریایی دارد؛ همان چیزی که سفر به روسیه را برای مردم خیلی از کشورها راحت کرده است. پایتخت روسیه، شهر مسکو است که در نیمه اروپایی این کشور قرار گرفته و بزرگترین شهر اروپا به شمار می‌رود. قرار گرفتن روسیه در عرض‌های بالای جغرافیایی باعث شده تا بیشتر مناطق این کشور در بخش‌های سردسیر قرار بگیرند؛ سرمایی که موجب شده برخی مناطق حتی خالی از سکنه باشند. راهنمای سفر به روسیه سرزمین سرد و شگفت انگیز را در مجله گردشگری فلای تودی دنبال کنید.

چقدر روسیه را می‌شناسید؟

شهرهای مسکو و سن پترزبورگ شناخته‌ترین شهرهای روسیه هستند؛ شهرهایی با جاذبه‌های گردشگری بسیار و طبیعتی وصف ناشدنی، به طوری که محال است گردشگری از تماشای آنها به وجد نیاید. کلیساها و قلعه‌ها که پیشینه‌ای چندصدساله دارند و با تاریخ این کشور گره خورده‌اند، شهرهای شلوغ و پرجمعیت که در سفر به روسیه نباید آنها را نادیده گرفت، در کنار طبیعت بکر و سرسبز این کشور پهناور، از روسیه کشوری متفاوت و جذاب ساخته است.

شرایط ویزا برای روسیه

توجه داشته باشید که برای سفر به روسیه، باید ویزا دریافت کنید. بنابراین لازم است حداقل ۱۵ روز قبل از سفر نسبت به دریافت ویزا توریستی روسیه اقدام کنید. صدور ویزا معمولا بین ۷ روز کاری زمان می‌برد (البته امکان ریجکت شدن ویزای شما نیز وجود دارد). اگر در خصوص شرایط ویزا برای روسیه سوال دارید، با کارشناسان بخش صدور ویزا فلای تودی در تماس باشید.

اطلاعات ضروری سفر به روسیه

روسیه کشوری است که میزان زیادی از نقشه کره زمین را اشغال کرده است. پتربزرگ یکی از پادشاهان این کشور است که اصلاحات بسیاری انجام داد و امپراتوری پهناور و نیرومند روسیه در قرن هجدهم مدیون اوست؛ شهر سن پترزبورگ هم توسط این پادشاه تاسیس شد.

نیاز به ویزاویزای توریستی
کد تلفن روسیه۷+
شماره تلفن پلیس۱۰۲
شماره تلفن آتش نشانی۱۰۱
شماره تلفن آمبولانس۱۰۳
پول رسمیروبل
زبان رسمیروسی
دین رسمیمسیحیت ارتدوکس
پایتختمسکو

وضعیت آب و هوای روسیه | زندگی در یخ و برف!

اگر بخواهیم درباره آب و هوای یک کشور اروپایی با وسعت کم صحبت کنیم، مسئله خیلی ساده است، اما وقتی سر صحبت به روسیه برسد، کمی پیچیده خواهد شد. روسیه کشور پهناوری است و همین موضوع هم آب‌ و‌ هوای متفاوت در بخش‌های مختلف آن را پدید می‌آورد. با وجود این گوناگونی آب‌ و هوایی در بخش‌های مختلف، تابستان‌ های گرم و زمستان‌ های سرد وجه تمایز آب و هوای این کشور است.

البته وقتی صحبت از تابستان‌های گرم روسیه می‌کنیم دمای هوا در بیشترین حالت تا ۳۵ درجه می‌رسد؛ دمایی که شاید برای ما ایرانی‌ها چندان هم گرم محسوب نشود. اما در زمستان هوا بسیار سرد می‌شود، به‌طوری که دمای هوا تا منفی ۱۵ درجه هم می‌رسد و فصل مناسبی برای علاقمندان اسکی است.

وضعیت آب و هوای روسیه

بهترین زمان سفر به روسیه

زمستان‌های روسیه به خصوص در شهرهای پرطرفدار مسکو و سن پترزبورگ آنقدری سرد هست که کمتر کسی تمایل به سفر داشته باشد. اما نیمه‌ های بهار و اوایل تابستان، هوا خوب است و می‌توانید زمان زیادی را در شهر به گشت‌وگذار بپردازید. از طرف دیگر هدف سفر شما هم برای انتخاب بهترین زمان سفر اهمیت دارد. اگر قصد دیدن پدیده زیبای شفق قطبی در مورمانسک روسیه را داشته باشید، باید در زمستان سفر کنید.

از طرف دیگر دیدن چهره سفید و برفی روسیه و تجربه برف بازی در سرمای منفی ۱۰ درجه تجربه متفاوتی است که تنها در روسیه فرصت چشیدن آن را خواهید داشت. فستیوال های زمستانی، مسابقات و ورزش های زمستانی، قدم زدن در هوای برفی و میل کردن یک نوشیدنی گرم، لذت سفر به روسیه در زمستان را برای شما دوچندان خواهد کرد.

جاهای دیدنی روسیه که باید ببینید!

در سفر به روسیه و در مدت زمان اقامت در این کشور، سعی کنید مهمترین و معروفترین جاذبه های گردشگری روسیه را ببینید. قطعا فرصت دیدن تمام این جاذبه ها را نخواهید داشت، اما می‌توانید یک فهرست از مهمترین ها به همراه داشته باشید و به آن ها سر بزنید. برخی از مهمترین جاذبه های روسیه عبارتند از:

  • موزه فضانوردی (Museum of Cosmonautics)
  • کلیسای جامع سنت بازیل (St. Basil’s Cathedral)
  • کلیسای بزرگ مریم مقدس
  • موزه هنر پوشکین (The Pushkin State Museum of Fine Arts)
  • موزه گولاگ (GULAG history museum)
  • کلیسای ناجی در خون (ناجی خون ریخته شده) (Savior of the Spilled Blood)
  • میدان سرخ مسکو
  • خیابان نیکولاس کایا (Nikolskaya Street) و غیره.

شهرهای بزرگ روسیه | از شرق تا غرب

روسیه پهناورترین کشور جهان است، بنابراین شهرها و استان های زیادی دارد که بعضی از آنها حتی خالی از سکنه هستند. حتی خیلی از مردم روسیه هم همه شهرها و استان های کشورشان را ندیده‌اند، پس برای توریست هایی که تنها چند روز فرصت اقامت در این کشور را دارند، آشنایی با معروف ترین شهرها، کافی است. معروف‌ ترین شهرهای روسیه که اغلب مسافران را به سوی خود می‌کشاند، پایتخت این کشور، مسکو و شهر سن پترزبورگ هستند.

مسکو و میدان سرخ

بزرگترین شهر اروپا که قدمتی کمتر از بسیاری از دیگر شهرهای این قاره دارد اما با این وجود جذابیت‌های بسیاری در آن نهفته است. از بناهای تاریخی و کلیساها و امپراتوری قدرتمند تزارها گرفته تا شخصیت‌های بزرگی همچون چخوف و داستایوفسکی، این شهر را متفاوت و جذاب می‌کند. ارگ باشکوه کرملین با قصرها، کلیساها و برج‌های چندصدساله‌اش، کلیسای سنت باسیل و طرح‌هایی رنگارنگ، آرامگاه لنین و بسیاری از بناهای تاریخی دیگر در سفر به این شهر چشم مسافران را به خود جلب می‌کند.

باید بدانید که مسکو شهر ارزانی نیست و از گرانترین شهرهای دنیا به شمار می‌رود؛ هم هتل‌ ها در مرکز شهر گران هستند و هم رفت‌وآمد با تاکسی هزینه زیادی روی دست‌تان می‌گذارد. اما در عوض خطوط مترو این شهر تقریبا تمام نقاط شهر را به هم وصل می‌کنید و قیمتش هم مناسب است. بنابراین برای داشتن یک سفر مقرون به صرفه، پیشنهاد می‌کنیم از خطوط مترو استفاده کنید.

شهرهای بزرگ روسیه

سن پترزبورگ | عروس اروپا!

بدون شک سن پترزبورگ یکی از جذاب‌ترین شهرهای اروپایی است که به خاطر داشتن رودخانه‌ها و کانال‌های آبی زیاد در شهر به ونیز روسیه نیز معروف است. این شهر در سال ۱۷۳۰ به دستور تزار پتر ساخته شده و در این چند قرن، چندباری هم نامش عوض شد. قرار گرفتن سن پترزبورگ در بخش‌های شمالی، باعث شده تا در اوایل تابستان تابش آفتاب طولانی باشد و تقریبا در هیچ ساعت از روز هوا تاریک نشود یا نهایتا گرگ و میش شود. به همین خاطر به این شب‌ها، شب‌های روشن یا شب‌های سفید روسیه می‌گویند.

در این شهر نیز همچون مسکو، ساختمان‌هایی با معماری باروک و نئوکلاسیک به چشم می‌خورد؛ بناهایی چشم‌نواز که برای تماشا و بازدید از هر کدام باید وقت زیادی بگذارید. کلیسای ناجی در خون، قلعه پتروپل، موزه ارمیتاژ، کلیسای جامع سنت آیزاک و بسیاری از موزه‌ها و تئاترهای دیگر از جاذبه‌های گردشگری این شهر است که نباید ساده از کنار آنها گذشت.

سن پترزبورگ-روسیه

فرودگاه های روسیه

بیشتر سفرها به مقصد روسیه به شهرهای مسکو و سن پترزبورگ ختم می‌شود و اغلب مسافران هم کل زمان سفر را در این شهرها سپری می‌کنند. هم ایرلاین‌ های ایرانی و هم ایرلاین‌ های روسی همه روزها به مقصد مسکو پرواز مستقیم دارند و به مقصد سن پترزبورگ هم گاهی مستقیم و گاهی با توقف، پرواز دارند. اگر قصد سفر به این کشور را دارید، برای خرید بلیط هواپیما روسیه با بهترین قیمت به فلای تودی مراجعه کنید.

فرودگاه بین المللی ونوکووا در فاصله ۲۸ کیلومتری پایتخت قرار دارد و راه های دسترسی از فرودگاه روسیه به مرکز شهر با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به راحتی امکانپذیر است. با اتوبوس، اتوبوس شاتل فرودگاه، تاکسی، سرویس شاتل هتل، قطار و یا کرایه اتومبیل می‌توانید خودتان را به مرکز شهر برسانید.

سیستم حمل و نقل در روسیه به چه صورتی است؟

در روسیه به خصوص در شهرهای مسکو و سن پترزبورگ وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌خوبی در اختیار شهروندان است و گردشگران نیز نه تنها برای استفاده از آنها مشکلی ندارند، بلکه به خاطر ارزان‌تر بودن نسبتا به سایر وسایل بهترین گزینه پیش روی آنهاست.

مترو مسکو شهری راحت‌ترین وسیله حمل‌و‌نقل است و بخش‌های زیادی از شهر را پوشش می‌دهد و در سن‌پترزبورگ تراموا و اتوبوس‌ های شهر برای گردشگران مناسبند. اگرچه گزینه تاکسی هم برای حمل و نقل وجود دارد، اما همانطور که اشاره کردیم، مسکو و سن پترزبورگ شهر گرانی هستند و استفاده از تاکسی در این شهر خیلی اقتصادی نیست.

در روسیه کجا اقامت کنیم؟

در سفر به روسیه، بسته به این که شهر مقصد شما کجاست، هتل، هاستل و مراکز اقامتی زیادی برای اقامت خواهید یافت. اما اگر مقصد شما شهرهای مسکو یا سن پترزبورگ باشد، بهتر است برای رزرو هتل در روسیه به سراغ هتل های ۵ ستاره بروید تا تجربه خوبی از اقامت در این کشور داشته باشید.

  • هتل سنت رجیس مسکو (The St. Regis Moscow Nikolskaya): هتل ۵ ستاره
  • هتل ریتز کارلتون مسکو (The Ritz-Carlton): هتل ۵ ستاره
  • هتل حیات ریجنسی پتروفسکی پارک مسکو (Hyatt Regency Moscow Petrovsky Park): هتل ۵ ستاره
  • هتل رادیسون رویال مسکو (Radisson Royal Hotel): هتل ۵ ستاره
  • هتل مرکر بومان اسکایا مسکو (Mercure Moscow Baumanskaya): هتل ۴ ستاره
  • هتل فورسیزنز لیون پالاس سن پترزبورگ (Four Seasons Hotel Lion Palace): هتل ۵ ستاره

بهترین مراکز خرید روسیه

به رسم همه شهرهای بزرگ که مراکز خرید مجلل و بزرگ دارند، در سفر به روسیه و شهرهای مسکو و سن پترزبورگ هم نباید نگران خرید باشید. مراکز خرید متنوع این شهرها به‌ راحتی در دسترس است و کالاهای متنوعی در آنها پیدا می‌شود. اما اگر قصد خرید سوغاتی و کالاهایی با قیمت مناسب‌تر را دارید بهتر است در خیابان‌های مرکز شهر جستجو کنید؛ صنایع‌ دستی مخصوص روسیه، ظرف‌ها و لباس‌ های مخصوص روسی را می‌توانید در مغازه‌های کوچک با قیمتی ارزان‌تر پیدا کنید. در ادامه چند مرکز خرید معروف روسیه معرفی شده است:

  • مرکز خرید اتریوم (Atrium Mall): می‌توانید خرید انواع پوشاک، لوازم شخصی، لوازم آرایش و بهداشتی، عطر، کیف و کفش و کالاهای دیجیتال را در این مرکز خرید انجام دهید.
  • مرکز خرید گوم (GUM Shopping Center): این مجموعه دارای تعداد زیادی فروشگاه، رستوران، کافی شاپ، سالن بازی و تفریح کودکان، سالن ورزشی، پارکینگ و غیره است.
  • مرکز خرید مانژ (Manezh mall): یک مرکز خرید در مسکو با قیمت عالی به خصوص برای توریست ها محسوب می‌شود.
کلتسو-کازان-خرید

رستوران‌ های روسیه و معرفی غذاهای روسیه!

به هر شهر و کشوری که قدم می گذارید بهتر است حتما به سراغ غذاهای محلی شان بروید و رستوران های محلی را حتما چک کنید. معمولا به جز غذاهای آسیای شرقی، غذاها در سایر کشورها طعم و مزه ای نزدیک به غذاهای خودمان دارند و یا دست کم با ذائقه ما ایرانی ها جور است، غذاهای روسی نیز از این قاعده مستثنا نیستند.

در روسیه هم غذاهایی همچون سوپ بورش، پلمنی، بیف استروگانف و بلینی شهرتی جهانی دارند و از امتحان کردن آنها ضرر نخواهید کرد. با این حال در مسکو و سن پترزبورگ رستوران های ایتالیایی و فست فودها هم به وفور دیده می‌شود و حتی اگر کمی جستجو کنید رستوران ایرانی هم می توانید پیدا کنید. اما بهترین رستوران های روسیه موارد زیر هستند:

  • رستوران Eat & Talk مسکو
  • رستوران Park Inn by Radisson سن پترزبورگ
  • رستوران Mama Roma سن پترزبورگ
  • رستوران Cafe Pushkin مسکو
  • رستوران Italiano سن پترزبورگ
  • رستوران Burger King مسکو و غیره.

معروف ترین تفریحات روسیه چیست؟

اسکی روی یخ، بدون شک بهترین تفریح در سرزمین یخ و برف است. به غیر از آن حتی چرخ زدن در خیابان های روسیه و تماشای معماری های زیبا، حال شما را سرجا می‌آورد. روسیه کلیساهای زیادی دارد، بنابراین باید حتما زمانی از سفر خود را صرف خیابان گردی و تماشای این بناها کنید.

اگر اهل شب گردی هستید، روسیه بهشت شما است، بازدیدهای شبانه خود را از میدان سرخ شروع کنید و هوای سرد و یخی را به ریه های خود بکشید. اگر به هیجان بازی هاکی روی یخ علاقه داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم که به قصر یخی روسیه بروید و مسابقات هاکی را از نزدیک تماشا کنید.

نکات مهم سفر به روسیه

در سفر روسیه هم مثل همه کشورهای خارجی که به آنها سفر می‌کنیم باید مواردی را از پیش بدانیم؛ مواردی که به خصوص وقتی اولین بار است که به آن کشور سفر می‌کنیم بسیار به کارمان می‌آید. پهناورترین کشور جهان، با مردمانی از اقوام مختلف هم قوانین و عرف رایج خود را دارد. مطمئنا هر چه بیشتر با فرهنگ و آداب و رسوم مردم کشور مقصد آشنا باشیم سفری راحت‌تر خواهیم داشت و کمتر ممکن است به مشکل بربخوریم. در اینجا هم می‌خواهیم شما را با برخی از نکات ضروری سفر به روسیه آشنا کنیم.

تفریحات خود را از پیش رزرو کنید

در تعطیلات ژانویه بلیط تفریحات و کنسرتها در شهرهای مسکو و سن پترزبورگ خیلی سریع تمام می‌شود و اگر در این زمان سفر می‌کنید حتما باید از قبل رزرو کنید. در این زمان فستیوال‌ها و کنسرت‌های زیادی در این دو شهر برگزار می‌شود اما ممکن است ساعات کار موزه‌ها و بناهای تاریخی کمتر شود. بهتر است از قبل کامل تحقیق کنید تا زمان‌تان در سفر هدر نرود.

تفریحات و کنسرتها در شهرهای مسکو و سن پترزبورگ

با زبان روسی آشنا شوید

زبان روسی زبان سختی است اما اگر تلاش کنید کمی با این زبان آشنایی پیدا کنید خیلی در سفر به کارتان می‌آید. نیازی نیست خیلی خود را به زحمت بیندازید، فقط الفبا و چند کلمه پر استفاده و کمی اصطلاحات روزمره کافی است تا در سفر روسیه چندقدم جلو بیفتید. این اطلاعات را خیلی ساده می‌توانید روی اینترنت جستجو کنید یا از کتاب‌های موجود در بازار به دست آورید. در شهرهای روسیه تابلوها  نوشته‌های زیادی به زبان انگلیسی دیده نمی‌شود و به همین خاطر یادگیری اندک روسی خیلی به شما کمک می‌کند.

انتظار هزینه‌های اضافی را داشته باشید

مسکو یکی از شهرهای گران است و سن پترزبورگ نیز شهر ارزانی نیست؛ هزینه زیاد در این شهرها در رستوران‌ها و هتل‌ها کاملا طبیعی است. پس اگر دیدید کیف پولتان زود به زود خالی می‌شود تعجب نکنید. مورزه‌ها مطابق معمول بیشتر جاها برای خارجی ها حدود ۱۰ برابر گرانتر از شهروندان روسیه است و اگر کارت دانشجویی دارید می توانید برای گرفتن تخفیف از آن استفاده کنید.

در کلیساها مودبانه رفتار کنید

کلیساها در روسیه به روی عموم باز هستند اما برای بازدید از آنها باید رفتار و پوشش مناسب داشته باشید. خانم‌ها باید لباس پوشیده به تن کنند و سر خود را بپوشانند و  آقایان هم نباید با کلاه وارد کلیسا شوند. در برخی کلیساها نیز داشتن پوشش خاص ضروری است و در جلو در ورودی لباس‌هایی از جمله دامن بلند در اختیار بازدیدکنندگان به خصوص خانم‌ها قرار داده می‌شود تا در بازدید از کلیسا به تن کنند.

نوع رفتار در کلیساهای روسیه

از ساختمان های دولتی عکس نگیرید

در مورد ساختمان های دولتی یا نظامی خیلی مراقب باشید و اگر شک داشتید که این ساختمان ها دولتی هستند یا نه اصلا عکس نگیرید چون عواقب بسیار بدی به همراه دارد و حتی ممکن است منجر به دستگیری شما هم شود.

از دیدن پلیس ها تعجب نکنید

در سفر روسیه همیشه کپی پارسپورت، ویزا و زمان ورود خود را همراه داشته باشید زیرا هر جایی ممکن است پلیس از شما بخواهد که مدارکتان را نشان دهید. گاهی ممکن است پلیس ها از شما درخواست وجه اضافه کنند، در چنین مواقعی همیشه درخواست کنید تا به شما فاکتور نشان دهند.

در چنج کردن پول دقت کنید

سعی کنید پول کافی همراه داشته باشید اما اگر مجبور به چنج کردن پول شدید بهتر است سراغ بانک‌ها بروید، زیرا صرافی‌ها مبلغی بیشتر از حد معمول کمیسیون دریافت می‌کنند.

چتر همراه داشته باشید

آب‌و‌هوای سن پترزبورگ و مسکو در طول روز ممکن است هم آفتابی باشد، هم بارانی و هم ابری. معمولا باران‌های کوتاه زیاد در این شهرها می‌بارد. به همین خاطر بهتر است همیشه چتر همراه خود داشته باشید تا غافلگیر نشوید.

مراقب دزدها باشید

جیب‌بری در روسیه کاملا طبیعی است و وقتی در حال گشت‌وگذار یا در وسایل نقلیه عمومی هستید خیلی راحت دست توی جیب شما می‌کنند و کیف پولتان را می‌ربایند و پلیس هم معمولا کاری با آنها ندارد. بهتر است حواستان به کیفتان باشد و خیلی ساده اگر کسی قصد دست زدن به کیف یا جیبتان را داشت دستش را کنار بزنید.

نکات ضروری در سفر به روسیه

تا به حال به کدام یک از شهرهای روسیه سفر کرده‌اید؟ تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره سفر به روسیه

هزینه سفر به روسیه چقدر است؟

شهرهای مهم روسیه گران هستند، به ویژه برای توریست ها، اما به طور کلی هزینه های سفر بستگی به نوع سفر شما دارد. بخشی از هزینه ها مثل هزینه خرید بلیط هواپیما، هزینه های غذا و خرید اجتناب‌ناپذیرند. اما در انتخاب هتل برای اقامت می توانید گزینه های مقرون به صرفه تری را انتخاب کنید. به طور میانگین برای ۶-۷ روز، ۲.۲۰۳ دلار هزینه شما خواهد بود.

وضعیت امنیت در روسیه چگونه است؟

شهرهای توریستی معمولا امنیت خوبی دارند. اما در روسیه هم درست مثل همه کشورهای جهان، اگر دقت کافی به خرج ندهید، ممکن است دچار مشکل شوید.

قیمت آب معدنی در روسیه چقدر است؟

آب معدنی ۱.۵ لیتری ۴۲ روبل است.

چه مدت قبل از تاریخ سفر باید برای خرید تور روسیه اقدام کنیم؟

با توجه به اینکه نتیجه درخواست ویزای روسیه حدودا ۷ روز کاری طول می‌کشد، بهتر است حدودا بین ۱۵ تا ۲۰ روز قبل از سفر برای خرید تور اقدام کنید.

آیا سفر به روسیه نیاز به ویزا دارد؟

بله برای سفر به روسیه، نیاز به دریافت ویزا دارید.

پایتخت روسیه کجاست؟

مسکو بزرگترین شهر روسیه و پایتخت این کشور است.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید