آشنایی با غذاهای روسی

شاید وقتی به غذاهای سنتی کشورهای دیگر فکر می‌کنید، روسیه آخرین مقصدی باشد که به ذهنتان می‌رسد، اما روسیه غذاهای سنتی لذیذ و فراوانی دارد که می‌توانید در سفر به روسیه آن‌ها را امتحان کنید. معمولا گردشگرانی که به روسیه سفر می‌کنند از تنوع و طعم غذاهای روسی شگفت زده می‌شوند. طعم منحصر به فرد غذاهای روسی متاثر از فرهنگ غذایی اروپا، آسیا و خاورمیانه است.

معرفی غذاهای روسی
غذاهای روسی

رزرو و خرید آنلاین بلیط ایرفلوت

بیشتر ترکیبات غذاهای روسی را سبزیجات و گندم تشکیل می‌دهد. به همین دلیل غذاهای روسی بسیار سالم هستند. غذاهای روسی در طول زمستان شما را گرم و در فصل تابستان شاداب نگه می‌دارند. غذاهای روسی ترکیبات ساده‌ای دارند و در عین حال بسیار لذیذ هستند. در ادامه برای انتخاب راحت‌تر شما در سفر به روسیه، تعدادی از بهترین غذاهای روسی را به شما معرفی خواهیم کرد. با فلای تودی همراه باشید.

۱. بُرش( Borscht)

بُرش یکی از غذاهای روسی
بُرش – غذاهای روسی

شاید مشهورترین غذای سنتی روسیه و اوکراین سوپ برش باشد و به نوعی برش غذای ملی این کشورها محسوب می‌شود. ماده اصلی تشکیل دهنده سوپ برش چغندر قرمز است و قرمزی این سوپ هم به همین دلیل است. مواد دیگر تشکیل دهنده سوپ برش، گوشت، سیب زمینی، هویج و گوجه فرنگی است، گرچه در هر ناحیه‌ای از روسیه این سوپ را به گونه متفاوتی طبخ می‌کنند. سوپ برش را معمولا با مقداری شوید و خامه ترش سرو می‌کنند. سوپ برش را هم می‌توان سرد و هم می‌توان به صورت گرم سرو کرد. به همین دلیل این سوپ ظرف غذای خوشمزه‌ای هم برای فصل زمستان و هم برای فصل تابستان است.

بلیط ارزان هواپیما مسکو

۲. سالاد الویه( Olivier Salad)

سالاد الویه یکی از غذاهای روسی
سالاد الویه – غذاهای روسی

سالاد الویه یا الیویه که سالادی روسی است و در سراسر جهان شناخته شده است در دهه ۱۸۶۰ توسط لوسین الیویه ابداع شد. الیویه آشپزی بلژیکی در رستوران ارمیتاژ بود. در حال حاضر از ترکیبات اصلی این سالاد در طبخ آن استفاده نمی‌شود، اما ترکیبات اصلی سالاد الویه، خاویار، سیاه خروس، گوشت اردک، زبان گوساله و سس سِرّی مخصوص آن بوده است. این روزها سالاد الویه ترکیبات بسیار ساده‌تری دارد که شامل سیب زمینی، هویج، تخم مرغ، نخودفرنگی، خیار شور و مرغ آب‌پز است. طبخ سالاد الویه بسیار راحت است و یکی از غذاهایی است که روس‌ها در تعطیلاتی مانند سال نو طبخ می‌کنند.

بلیط ارزان هواپیما سن پترزبورگ

۳. بیف استراگانوف( Beef Stroganoff)

بیف استراگانوف یکی از غذاهای روسی
بیف استراگانوف – غذاهای روسی

در میان غذاهای روسی غذایی که بیشتر از همه در جهان شناخته شده، بیف استراگانوف است. بیف استراگانوف از ترکیب فیله گوشت گاو ریز ریز شده، پیاز و قارچ در شراب سفید و خامه ترش طبخ می‌شود. به نظر می‌رسد که نام این غذا برگرفته از نام الکساندر استراگانوف وزیر کشور روسیه باشد. درباره این ظرف غذای افسانه‌ای داستان‌های بسیاری گفته شده که تاریخ همه آن‌ها به قرن ۱۹ برمی‌گردد. بیف استراگانوف را در سراسر جهان به شکل‌های مختلفی طبخ می‌کنند، بنابراین می‌توانید هر کدام را که فکر می‌کنید بیشتر با ذائقه شما سازگار است میل کنید.

رزرو هتل ارزان مسکو

۴. سوپ سولیانکا( Solyanka Soup)

سوپ سولیانکا یکی از غذاهای روسی
سوپ سولیانکا – غذاهای روسی

سوپ دیگری که در میان غذاهای روسی محبوب است، سوپ سولیانکا است. این سوپ ترش و شیرین معمولا ترکیبی از گوشت گوساله تازه، خوک و گاهی اوقات مرغ است که به سولیانکا طعمی منحصر به فرد می‌دهد. دیگر ترکیبات این سوپ، خیار ترشی، گیاه کبر، زیتون، گوجه فرنگی، پیاز، جعفری و شوید است. سوپ سولیانکا برای درمان سردرد نیز بسیار موثر است.

رزرو هتل ارزان سن پترزبورگ

۵. بلینی( Blini)

بلینی یکی از غذاهای روسیه
بلینی – غذاهای روسیه

بلینی یا پنکیک روسی شبیه کرپ فرانسوی است. تنها تفاوت آن‌ها در این است که بلینی از مایه خمیر ترش استراحت داده شده طبخ می‌شود و همین، رنگ‌ آن را روشن‌تر می‌کند. اگرچه بلینی را با گوشت به صورت رولت و همراه با سالاد تخم مرغ یا پنیر شیرین سرو می‌کنند، اما چیزی که بیشتر از همه در کنار این نان نازک و شیرین استفاده می‌شود خاویار، خامه ترش و عسل است. بلینی بسیار مشهور است، به طوریکه حتی برای آن هر سال در روسیه از ۵ تا ۱۱ اسفند، هفته پنکیک یا ماسلنیتسا برگزار می‌شود.

۶. سوپ آکروشکا( Okroshka Soup)

سوپ آکروشکا یکی از غذاهای روسی
سوپ آکروشکا – غذاهای روسی

این غذای روسی بسیار مناسب روزهای تابستانی است، چرا که طبع این سوپ سرد است. معمولا این سوپ را با کواس( نوشیدنی محبوب کشورهای بلاروس و شوروی سابق) طبخ می‌کنند. ترکیبات سوپ آکروشکا، گوشت یا سوسیس دودی، تربچه‌ خیار، پیازچه و گیاهان خوراکی، سیب زمینی و تخم مرغ آب پز است که همراه با شوید و خامه ترش سرو می‌شود. گاهی اوقات در ترکیب این سوپ به جای کواس از دوغ کفیر و یا آب معدنی استفاده می‌شود و حتی نوع بدون گوشت آن نیز طبخ می‌شود.

۷. کتلت( Kotleti)

کتلت یکی از غذاهای روسی
کتلت – غذاهای روسی

کتلت روسی در حقیقت گوشت چرخ کرده سرخ شده همراه با پیاز خرد شده و پودر سوخاری است. کتلت روسی را معمولا از گوشت گوساله یا مرغ درست می‌کنند، با این حال در بیشتر رستوران‌های روسی در طبخ آن از گوشت اردک هم استفاده می‌شود. کتلت غذای سرخ شده و تردی است که همراه با پوره سیب زمینی و پاستا سرو می‌شود.

۸. پلمنی( Pelmeni)

پلمنی یکی از غذاهای روسی
پلمنی – غذاهای روسی

هیچ کس دقیقا نمی‌داند که پلمنی چه زمانی برای اولین بار در روسیه طبخ شده است، اما این غذا درست در قلب غذاهای ملی روسیه جای دارد. این غذا را در روسیه معمولا برای مناسبت‌های خاص می‌پزند، اما چون شکل دادن خمیرهای آن وقت زیادی می‌گیرد معمولا خمیرهای آن را به صورت آماده و یخ زده در خواربار فروشی‌های روسیه می‌فروشند. پلمنی خمیری است که معمولا با گوشت بره، خوک یا گوساله و یا ترکیبی از سه گوشت پر می‌شود، و نازکی خمیرهای این غذا است که آن را منحصر به فرد می‌کند. پلمینی را معمولا با آب گوشت یا بدون آن سرو می‌کنند، اما همیشه از خمیر ترش در کنار آن استفاده می‌کنند.

۹. شاه ماهی شور( Salted Herring)

شاه ماهی شور یکی از غذاهای روسی
شاه ماهی شور – غذاهای روسی

اگرچه شاه ماهی شور، شیرین و فلفلی در دانمارک، هلند، سوئد و آلمان معمول است، اما شاه ماهی‌های شور روسیه حرف اول را می‌زنند. معمولا این پیش غذا با نان چاودار و تکه‌های پیاز سرو می‌شود. همچنین می‌توانید این ماهی را لا به لای سالادی که به آن «شاه ماهی خزپوش» می‌گویند، بگذارید. ترکیبات دیگر آن شامل سیب زمینی آب‌پز، چغندر، هویج، تخم مرغ، پیاز تازه و سس مایونز است.

۱۰. پیراشکی( Pirozhki)

پیراشکی یکی از غذاهای روسی
پیراشکی – غذاهای روسی

پیراشکی روسی کیک‌های کوچکی هستند که در ماهیتابه سرخ می‌شوند و یا در فر پخته می‌شوند. خمیر این پیراشکی‌ها را با هر ماده‌ غذایی که تصور کنید از گوشت قرمز، ماهی، تخم مرغ، سیب زمینی، کلم و هویج گرفته تا پنیر شیرین و مربا پر می‌کنند. پیراشکی‌های روسیه را می‌توانید از دستفروشان خیابانی و یا هر نانوایی در روسیه بخرید، اما هیچ کدام پیراشکی‌هایی نمی‌شود که مادربزرگ‌های روسی می‌پزند.

۱۱. وارنیکی( Vareniki)

وارنیکی یکی از غذاهای روسی
وارنیکی – غذاهای روسی

وارنیکی بسیار شبیه پلمنی است، اما بر خلاف پلمنی که با گوشت پر می‌شود وارنیکی را معمولا با سیب زمینی، قارچ، کلم، پنیر شیرین و حتی گیلاس پر می‌کنند. فرقی نمی کند که وارنیکی‌ها با چه چیزی پر شده باشند. همه آن‌ها با خامه ترش یا کره آب شده طعمی فوق‌العاده خواهند داشت.

۱۲. مدوویک( Medovik)

مدوویک یکی از غذاهای روسی
مدوویک – غذاهای روسی

یکی از محبوب‌ترین دسرهای روسی، مدوویک، این کیک عسلی شیرین است که در منوی بیشتر رستوران‌ها و کافه‌های روسیه پیدا می‌شود. ابداع این دسر به قرن ۱۹ میلادی برمی‌گردد، یعنی زمانی که مدوویک را در آشپزخانه‌های کاخ‌های سلطنتی روسیه طبخ می‌کردند. مدوویک احتمالا کیک موردعلاقه الیزابت همسر امپراطور الکساندر اول بوده است. این کیک به صورت لایه‌های ضخیم خامه ترش بوده است که البته در حال حاضر تفاوت‌های بسیاری کرده است. امروزه این دسر را با شیر غلیظ شده، و میوه‌های خشک یا خامه کره‌ای و گردو درست می‌کنند. مهم نیست که کدام یک از این طعم‌ها را امتحان می‌کنید، خوردن این کیک بی‌نظیر به شما ثابت خواهد کرد که چرا همسر امپراطور عاشق این کیک بوده است.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید