روسیه یکی از مقاصد محبوب گردشگری در فصل تابستان است و شهرهای مسکو و سن پترزبورگ از جمله مهمترین شهرهای این کشور وسیع هستند که گردشگران بسیاری سالانه از آن‌ها دیدن می‌کنند. هر دوی این شهرها جاذبه‌های تاریخی و شگفت‌‌انگیزی دارند اما در سن پترزبورگ در یک تاریخ مشخص همه چیز متفاوت می‌شود، چرا که یک پدیده طبیعی خارق‌العاده با نام شب های سفید روسیه اتفاق می‌افتد. شب های سفید روسیه در سن پترزبورگ گردشگران زیادی را هر ساله به این شهر می‌کشاند تا شاهد این جاذبه طبیعی باشند. با مجله گردشگری فلای تودی همراه شوید تا بدانید چرا شب های روسیه سفید می‌شود!

چطور به روسیه سفر کنیم؟

اگر شما هم جز افراد سر به هوا هستید و اتفاقاتی که در دل آسمان رخ می‌دهد، برای شما جذابیت دارد، سفر به روسیه و دیدن شب های سفید سن پترزبورگ را به شما پیشنهاد می‌کنیم. برای این کار می‌توانید ارزانترین قیمت خرید بلیط هواپیما سن پترزبورگ را از لینک زیر پیدا کنید.

دلیل علمی پدیده شب های سفید روسیه چیست؟

پدیده‌ای که با نام شب های سفید شناخته شده است زمانی رخ می‌دهد که خورشید هرگز آسمان شهر را ترک نمی‌کند، بنابراین شب‌های شهری که این پدیده را تجربه می‌کند تاریکی کامل نخواهد داشت. دلیل پدیده شب های سفید روسیه قرار گرفتن خورشید در فاصله نزدیکتری نسبت به ماه و زمین است. به این ترتیب نور خورشید بیشتر از ماه به زمین می‌تابد و در طول شب هوا تاریک نمی‌شود.

شب های سفید بدون شک یکی از محبوب ترین جاذبه های سن پترزبورگ به شمار می‌رود. اگرچه این پدیده فقط مختص شهر سن پترزبورگ نیست و تقریبا هر شهری که در نزدیکی مدار قطب شمال قرار گرفته باشد در طول سال تاریک نشدن آسمان را تجربه خواهد کرد. اما بهترین مکان برای دیدن شب های سفید شهر سن پترزبورگ است، چرا که در این تاریخ‌، رویدادها، فستیوال‌ها و جشن‌های متعددی برگزار می‌شود که گردشگران را به شهر تزارها می‌کشاند.

در حقیقت تاریک نشدن شب در شهر سن پترزبورگ تجربه خاص‌تری خواهد بود چرا که این شهر به خودی خود یک شهر شاعرانه با چهره‌ای خاص و منحصر به فرد است. بنابراین تجربه کردن شب های سفید روسیه در این شهر متفاوت‌تر است.

شهر سن پترزبورگ از تاریخ ۱۲ جون تا ۲ جولای (۲۱ خرداد تا ۱۱ تیر) میزبان این پدیده است. هرچند در تمام این روزها آسمان کاملا روشن نیست بلکه فقط خورشید از افق فراتر نمی‌رود و در ساعاتی از شب هوا حالت گرگ و میش به خود می‌گیرد. علت نامگذاری شبهای سفید به این اسم نیز همین مورد است.

 

اما بهترین زمان برای سفر به سن پترزبورگ برای مشاهده شب های سفید روسیه و شرکت در فستیوال‌های مرتبط با آن ۲۲ جون است؛ چرا که این تاریخ خاص را روز انقلاب تابستان می‌نامند که در آن هوا در ساعت ۲۲:۲۳ دقیقه کمی تاریک می‌شود و طلوع خورشید در ساعت ۲ دقیقه بامداد رخ می‌دهد. این یعنی فقط حدود دو ساعت آسمان را کمی تاریک خواهید دید و در حقیقت ۲۴ ساعت کامل خورشید در آسمان خواهد بود.

آنچه پدیده شب‌های سفید را در سن پترزبورگ منحصر به فرد می‌سازد آسمانی رنگارنگ است که نه تاریکی مطلق را به خود خواهد دید نه کاملا عین روز روشن است. همین مساله، اگرچه برای مدت زمان کوتاهی رخ می‌دهد، اما چشم‌های میلیون‌ها گردشگر را به آسمان خیره می‌کند.

نمای زیبا از شب ‌های سفید روسیه

تفریحات پرطرفدار در شب های سفید روسیه

همانطور که گفته شد شب های سفید سن پترزبورگ فقط برای تماشای آسمان و ستایش خورشید نیست بلکه این روزها زمان مناسبی برای شرکت در جشن‌ها و تماشای فستیوال‌های مختلفی که در شهر سن پترزبورگ برگزار می‌شود نیز هستند. این فستیوال‌ها را با نام جشنواره شب های سفید روسیه می‌شناسند که از سال ۱۹۹۳ آغاز شده و تا به امروز هر سال ادامه داشته است. در جشنواره شب های سفید روسیه چه خبر است؟

۱- نمایش باله، اپرا و موسیقی | جشنواره شب های سفید روسیه

از جمله رویدادهای مهمی که می‌توانید در شب های سفید روسیه از آن لذت ببرید، تماشای نمایش‌های کلاسیک روسی از جمله اپرا، باله و موسیقی کلاسیک است که هر شب در تئاتر بولشوی مسکو و تئاتر مارینسکی برگزار می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید شب‌ های سفید سن پترزبورگ را همانند روس‌ها و محلی‌ها تجربه کنید بازدید از این تئاترها و نمایش‌های آن را هم در برنامه سفر خود قرار دهید.

جشنوراه های باله و موسیقی شب های سفید روسیه
تئاتر مارینسکی

۲- نمایش آتش بازی و بادبان‌های اسکارلت | Scarlet Sails

یکی از تماشایی‌ترین رویدادها در شب های سفید روسیه با نام Scarlet Sails شناخته شده است. Scarlet sails به قایقی با بادبان‌های سرخ رنگ گفته می‌شود که در آن جشن فارغ‌التحصیلان دوره دبیرستان برگزار می‌شود.

همزمان با حرکت این قایق با بادبان‌های سرخ روی رودخانه Neva آتش بازی نیز برگزار می‌شود که آسمان پشت سر این قایق بادبانی را باشکوه و مجلل می‌سازد. افراد زیادی شب هنگام کنار این رودخانه زیبا قدم می‌زنند تا بتوانند تصاویری رویایی و به یادماندنی از این رویداد ثبت کنند.

قایق بادبان سرخ Scarlet Sail

با توجه به افسانه‌ها و داستان‎‌هایی که درباره قایق اسکارلت گفته می‌شود، این رویداد سالانه نمادی از آزادی و ورود به بزرگسالی به شمار می‌رود. Scarlet Sails را می‌توانید در شب‌های ۲۶ و ۲۷ جون (۵ و ۶ تیر) ببینید.

۳- بازدید رایگان و دیروقت از موزه‌ها

در طی جشنواره شب های سفید روسیه بسیاری از موزه‌ های سن پترزبورگ تا دیروقت و حتی برخی تا صبح باز هستند. بنابراین شما فرصت بیشتری برای بازدید از موزه‌های مهم شهر از جمله موزه هرمیتاژ خواهید داشت. سایر موزه‌هایی که می‌توانید در طی این فستیوال سالانه تا دیروقت بازدید کنید موزه یادبود لنینگراد، موزه تاریخ مذهب و موزه عروسک‌های شهر سن پترزبورگ است. برخی از این موزه‌ها نیز در طی این فستیوال رایگان هستند، بنابراین این شانس را خواهید داشت که کلکسیونی زیبا از آثار هنری شهر سن پترزبورگ را به صورت رایگان ببینید.

موزه هرمیتاژ در شب های سفید روسیه

۴- ماراتون سالانه شب‌ های سفید

اگر به دویدن و مسابقه دادن علاقه‌مند هستید، در جشنواره شب های سفید روسیه این فرصت را خواهید داشت که در ماراتون بین‌المللی آن شرکت کنید. این ماراتون ۱۰ کیلومتری در خیابان‌های شهر سن پترزبورگ برگزار می‌شود و قدمت آن به سال ۱۹۹۰ باز می‌گردد. هر سال بیش از ۵۰۰۰ شرکت‌کننده برای این ماراتون به شهر سن پترزبورگ می‌آیند تا تجربه دویدن در کنار این پدیده طبیعی نادر را نیز داشته باشند. ماراتون سالانه شب های سفید در سال ۲۰۲۲ در تاریخ ۱۸ جون (۲۸ خرداد) برگزار می‌شود.

ماراتون بین المللی شب های سفید

۵- کارناوال پترهف | Peterhof Carnaval

یکی از مشهورترین کارناوال‌هایی که طی جشنواره شب های سفید روسیه برگزار می‌شود کارناوال پترهف است که در منطقه‌ای با نام Petergof برگزار می‌شود. این منطقه به خاطر مجموعه زیبا و چشمگیر کاخ پترهف شهرت دارد. این کارناوال که یک نمایش خیابانی است شامل نمایش‌هایی از رویدادهای مهم تاریخی شهر می‌شود که بازدید از آن رایگان خواهد بود.

کاخ پترهف در شب های سفید سن پترزبورگ

در سن پترزبورگ کجا اقامت کنیم؟

اگر قصد سفر به روسیه را دارید، نگران محل اقامت نباشید، پیشنهادهای زیادی برای اقامت شما خصوصا در شهر سن پترزبورگ وجود دارد. از هتل های لوکس و چندستاره تا اقامتگاه های معمولی. برای این که بتوانید بهترین انتخاب برای اقامت زیر آسمان این شهر را داشته باشید، پیشنهاد می کنیم که از لیست زیر، هتل های سن پترزبورگ را مشاهده کنید و بعد از مقایسه، بهترین هتل را با کمترین قیمت از فلای تودی رزرو کنید.

شب های سفید روسیه را از دست ندهید

اگر دوست دارید سفری متفاوت به روسیه داشته باشید و از یکی از نادرترین پدیده‌های طبیعی جهان دیدن کنید، برنامه سفرتان را طوری بچینید که بتوانید جشنواره شب های سفید روسیه را در شهر سن پترزبورگ ببینید. می‌توانید تاریخی که دوست دارید را مشخص کرده و برای خرید بلیط سن پترزبورگ در آن تاریخ‌ اقدام کنید. همچنین با توجه به بودجه‌ای که در نظر دارید با رزرو بهترین هتل‌های سن پترزبورگ، به راحتی به این شهر سفر کرده و این پدیده متفاوت و فستیوال‌های بی‌نظیر آن را از نزدیک ببینید.

سوالات متداول درباره شب های سفید روسیه

تاریخ دقیق شب های سفید روسیه چه زمانی است؟

زمان دقیق پدیده شب های سفید روسیه در تقویم شمسی برابر با ۲۱ خرداد تا ۱۱ تیر است.

علت پدیده شب های سفید روسیه چیست؟

علت اتفاق افتادن این پدیده حیرت انگیز وسعت مدار عرضی است که باعث می شود تا در یک زمان طلوع و غروب خورشید رخ بدهد. به عبارتی در این ایام، خورشید در فاصله نزدیکی به زمین (به نسبت ماه) قرار می‌گیرد.

بهترین زمان سفر به روسیه چه فصلی است؟

روسیه از کشورهای سردسیر است بنابراین بهترین زمان سفر به آن، فصل تابستان است. در فصل تابستان می‌توانید یک سفر جذاب به روسیه داشته و از تماشای شب های سفید روسیه لذت ببرید.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید