جاهای دیدنی سنت پترزبورگ به‌اندازه‌ای متنوع و گسترده هستند که حتی اگر یک ماه هم در این شهر اقامت داشته باشید، ممکن است نتوانید از همه آنها بازدید کنید. سنت پترزبورگ اروپایی‌ ترین شهر روسیه است و گنجینه‌ای پربار از جاذبه‌های دیدنی و تفریحی را به شما عرضه می‌کند. با سفر به سنت پترزبورگ می‌توانید از کاخ‌های امپراتوری بازدید کنید، به جالب‌ترین و جذاب‌ترین موزه‌های عمرتان سر بزنید و در خیابان‌ها و کوچه‌هایی قدم بردارید که روزگاری بزرگان ادبیات و هنر روسیه از آن‌ها عبور کرده‌اند. با توجه به تنوع دیدنی های سنت پترزبورگ، شاید این سوال برایتان پیش بیاید که از کدام جاذبه‌ها بازدید کنیم؟ در ادامه با مجله گردشگری فلای تودی همراه شوید تا بهترین جاذبه های گردشگری سنت پترزبورگ با اطلاعات ضروری آنها را به شما معرفی کنیم.

۱٫ کاخ زمستانی موزه هرمیتاژ

وقتی صحبت از جاهای دیدنی سنت پترزبورگ می‌شود، نام موزه هرمیتاژ یا ارمیتاژ (Hermitage Museum) در صدر فهرست خودنمایی می‌کند. موزه هرمیتاژ یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین موزه‌ های جهان است و هر کسی که برای اولین بار به سنت پترزبورگ می‌رود، باید از این مجموعه دیدن کند. این موزه دومین موزه‌ بزرگ جهان نیز به شمار می‌رود.

در این موزه بیش از ۳ میلیون اشیای با ارزش نگهداری می‌شود که فرش پازیریک یکی از آن‌هاست. از آنجایی که این فرش متعلق به دوره هخامنشیان است، بازدید از آن برای ایرانی‌ها حال و هوای خاصی دارد. هرمیتاژ از ۳۵۰ سالن و ۵ ساختمان متشکل شده است. اگر به تمامی آثار این موزه فقط برای یک دقیقه نگاه کنید، ۸ سال زمان می‌برد تا بتوانید نظاره‌گر همه‌ی آن‌ها باشید. بنای اصلی، کاخ زمستانی نام دارد و در گذشته محل سکونت رسمی تزارهای روسیه بوده‌ است که شاید چشمگیرترین ساختمان شهر سن‌پترزبورگ باشد. کاخ سبز و سفید سه طبقه‌ای دارای ۱۷۸۶ درب، ۱۹۴۵ پنجره و ۱۰۵۷ اتاق و سالن است که هر کدام با وسایل و دکورهای پرخرجی تزئین شده است. شما می‌توانید در این موزه آثار باستانی بسیاری از زمان مصر باستان تا هنر معاصر قرن ۲۰ را مشاهده کنید.

کاخ زمستانی موزه هرمیتاژ
  • ساعت کاری: همه روزه از ساعت ۱۰:۳۰ صبح تا ۶ بعد از ظهر؛ چهارشنبه و جمعه تا ساعت ۲۰:۳۰٫، دوشنبه‌ها تعطیل.
  • ورودی: ۶۰۰ روبل معادل ۱۰ دلار (برای بازدید از مجموعه موزه اصلی و متعلقات آن)؛ ۳۰۰ روبل معادل ۵ دلار برای بازدید از یکی از ساختمان‌ها (کاخ زمستانی پیتر کبیر، کاخ منشیکوف، موزه کارخانه امپراتوری ظروف چینی و…). هزینه ورودی برای کودکان پیش دبستانی و دانش‌آموزان رایگان است. همچنین، در اولین پنجشنبه هر ماه، بازدید برای عموم رایگان است.
  • آدرس: ۲، دوورتسوایا پلوشاد (میدان قصر)
  • دسترسی با مترو: ادمیرال‌تیسکایا (Admiralteyskaya)
  • آدرس خرید بلیط آنلاین: https://www.hermitageshop.org/tickets/

۲٫ کاخ پترهوف | Peterhof

کاخ‌های امپراتوری در میان دیدنی های سنت پترزبورگ معروف‌ترین آن‌ها هستند و در این بین، پترهوف یکی از بهترین و زیباترین کاخ های سنت پترزبورگ است. پترهوف در واقع کلمه‌ای آلمانی به معنای دربار پتر است. علاقه‌ شدید پتر کبیر به فرهنگ غرب، در سبک و سیاق معماری پترهوف کاملاً خود را نشان می‌دهد، شباهت پترهوف با بناهای اروپایی به حدی است که بسیاری لقب “ورسای روسیه” را به آن داده‌اند، البته بسیاری معتقدند شکوه و عظمت این مجموعه‌ جادویی نیازی به مقایسه با هیچ مکان دیگری ندارد.

ساخت این قصر شگفت‌انگیز از سال ۱۷۱۴ و با نظارت مستقیم پتر کبیر آغاز شد و پس از مرگش نیز ادامه یافت. او این کاخ را به همسر خود کاترین اول هدیه کرد. پتر بعد از بازدید از کاخ ورسای فرانسه و دیدن زیبایی‌ها و عظمت این کاخ که در آن دوران یکی از مجلل‌ترین قصرهای جهان به شمار می‌رفت، دستور داد این کاخ را به سبک معماری اروپایی بسازند. بعد از مرگ پتر کبیر دختر او الیزابت توانست ساختمان کاخ را وسعت دهد که این وسعت شامل توسعه فضای قصر، توسعه تعداد باغ‌ها و تغییر بزرگ در سیستم فواره‌ها و تغییر کلی آن‌ها می‌شود. در زمان جنگ جهانی دوم و حمله آلمان‌ها به روسیه این کاخ دچار آسیب‌های جدی‌ شد که ناخوشایند بودند. اما در سال‌های بعد به کمک هزاران داوطلب مردمی و کمک مهندسین ارتش مورد ترمیم و بهسازی قرار گرفت.

این کاخ به دلیل داشتن باغ‌های متعدد، فواره‌های فراوان، آبشار‌های زیبا و همچنین مجسمه‌هایی از جنس طلا که هر کدام از آن‌ها تاریخی منحصر به فرد به دنبال خود دارند و وقایع تاریخی در گذشته را نشان می‌دهند، مشهور است.

هر زمان که گذرتان به سنت پترزبورگ افتاد، بدون بازدید از کاخ پترهوف این شهر را ترک کنید. اگر چه به طور کلی این کاخ بی‌نهایت زیبا و باشکوه است، اما در تابستان‌ها که فواره‌های آن به کار می‌افتند، بازدید از کاخ لطف دیگری دارد. پترهوف با الهام از کاخ ورسای فرانسه ساخته شده و روزگاری اقامتگاه تابستانی پیتر کبیر بوده است. جالب است بدانید که بازدید از همه ساختمان‌های کاخ بیش از ۴-۳ ساعت طول می‌کشد! همچنین، شب های سفید روسیه در سنت پترزبورگ از فراز این کاخ بی‌نهایت دل‌انگیز و زیباست.

پترهوف، از بهترین کاخ های سنت پترزبورگ
  • ساعت کاری: همه روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۷ عصر
  • ورودی: ۱۰۰۰ روبل (۱۵ دلار)

۳٫ کلیسای جامع سنت ایزاک | St. Isaac

از دیگر جاهای دیدنی سنت پترزبورگ می‌توان به کلیسای سنت ایزاک یا اسحاق مقدس اشاره کرد. اگوست مونتفران، معمار فرانسوی‌الاصلی که طی سال‌های ۱۸۵۸-۱۸۱۸ کلیسای جامع سنت ایزاک را می‌ساخت، هرگز فکرش را نمی‌کرد که حتی بعد از گذشت ۱۸۰ سال، گنبد طلاکاری‌شده این بنا همچنان از فراز آسمان سنت پترزبورگ خودنمایی کند.

این کلیسا که یکی از دیدنی های معروف سنت پترزبورگ است، تا مدت‌ها کلیسای اصلی شهر بود اما در حال حاضر از آن برای برگزاری مناسبت‌های کلیسایی مهم استفاده می‌شود. این بنای عظیم و باشکوه، مجموعه‌ای از زیباترین نقاشی‌ها را پیش روی شما قرار می‌دهد و هنگام ورود، مجسمه‌ها و ستون‌های گرانیتی بسیار باشکوهی به شما خوشامد خواهند گفت. این کلیسا نه تنها یکی از بهترین کلیساهای سنت پترزبورگ که از بهترین کلیساهای روسیه است.

کلیسای جامع اسحاق مقدس
  • ساعت کاری: همه روزه از ساعت ۱۰:۳۰ صبح تا ۱۷:۳۰ بعد از ظهر. در تابستان‌ها این کلیسا از ساعت ۶ بعد از ظهر تا ۱۰:۳۰ شب پذیرای گردشگران است. در شب های سفید سنت پترزبورگ، مسافران از ساعت ۱۰:۳۰ شب تا ۴:۳۰ صبح نیز می‌توانند به این کلیسا سر بزنند. این بنا در روزهای چهارشنبه تعطیل است.  
  • ورودی: بزرگسالان: ۲۵۰ روبل (۴ دلار) و کودکان: ۵۰ روبل (۰٫۸ دلار). در تابستان‌ها و شب های سفید هزینه ورودی به ۴۰۰ روبل (۶٫۵ دلار) افزایش پیدا می‌کند. 
  • آدرس: میدان ایزاکیفسکایا
  • دسترسی با مترو: ادمیرال‌تیسکایا (Admiralteyskaya)

۴٫ کلیسای ناجی در خون | رستاخیز

لیسای ناجی در خون( Church of the Savior on Blood) یکی از مکان‌های خاص در سن ‌پترزبورگ به شمار می‏‌رود که در آن الکساندر دوم در تاریخ ۱۸۸۱ ترور شد. این کلیسا که در سبک بناهای قرن ۱۷ روسیه (قرون ‌وسطی) طراحی شده و با آنچه در اطراف آن، در سن ‌پترزبورگ مشاهده می‌‌شود متفاوت است.

بعد از انقلاب شوروی، کلیسای ناجی در خون با وجود تبدیل ‌شدن به یک کلیسای جامع رسمی، در سال ۱۹۲۳ غارت و در سال ۱۹۳۲ بسته شد و اساساً به یک مخروبه مبدل گشت. در جنگ جهانی دوم از این کلیسا به‌ عنوان انبار سبزی‌‌ها استفاده می‌‌شد و همچنین در طول محاصره لنینگراد آسیب قابل ‌توجهی دید و پس از پایان جنگ از آن به ‌عنوان یک انبار برای تئاتر و اپرا‌ی کوچک استفاده می‌‌شد و مقبره‏ ارزشمند کلیسا به‌ طور کامل نابود شد. بعد از جولای سال ۱۹۷۰ از کلیسا به‌ عنوان یک موزه بسیار سودآور استفاده و درآمد حاصل از آن صرف بازگرداندن کلیسا به حالت اولیه گشت.

این مکان پس از ۲۷ سال مرمت در سال ۱۹۹۷ در‌هایش به روی هزاران بازدیدکننده گشوده شد، اما مردم به‌ عنوان مکانی مقدس در آن عبادت نمی‌‌کردند و در حال حاضر یکی از جاذبه‌‌های توریستی سن پترزبورگ محسوب می‌‏شود. طرح معماری این کلیسا برخلاف ساختمان‌‌های دیگر مرتبط با معماری قرون ‌وسطی روسیه است و به نظر می‌رسد که آن را عمداً شبیه به کلیسای معروف سنت باسیل ساخته‌‌اند و همچنین قسمت‌‌های داخلی این کلیسا توسط هنرمندان مشهور روسی طراحی شده است.

این کلیسا شامل بیش از ۷۵۰۰ مترمربع موزاییک (بیشتر از هر کلیسایی در جهان) است و همچنین دارای مجموعه‎‌ای فوق‌‌العاده و متنوع از آیکون‌‌های موزاییکی مانند سبک آکادمیک، سبک مدرن و بیزانس است. هنگامی ‌که شما از این کلیسا بازدید می‌کنید حسی که به شما الهام می‌شود همان چیزی است که در کلیسای جامع سنت باسیل در مسکو و کلیسای ولادیمیر می‌توان تجربه ‌کرد. در این کلیسا هیچ‌گونه مراسمی انجام نمی‏‌شود، چرا که الکساندر سوم این کلیسا را برای یادبود پدرش ساخته است، به همین دلیل تنها مراسمی که در آنجا صورت می‏‌گیرد قرائت خطبه و مرثیه هفتگی است.

کلیسای رستاخیز، یکی از کلیساهای سنت پترزبورگ
  • ساعت کاری: همه روزه از ساعت ۱۰:۳۰ صبح تا ۱۷:۳۰ بعد از ظهر. در تابستان‌ها، مسافران از ساعت ۶ بعد از ظهر تا ۱۰:۳۰ شب می‌توانند از این بنا بازدید کنند. این بنا در روزهای چهارشنبه تعطیل است. 
  • ورودی: بزرگسالان: ۲۵۰ روبل (۴ دلار) و کودکان: ۵۰ روبل (۰٫۸ دلار). در تابستان‌ها هزینه ورودی به ۴۰۰ روبل (۶٫۵ دلار) افزایش پیدا می‌کند. 
  • دسترسی با مترو: ایستگاه‌های خیابان نوسکی و گوستینی دوور (Gostiny Dvor)

۵٫ دهکده تزارها | Tsarskoye Selo

دهکده تزارها یا تزارسکوئه سلو، شهری است که روزگاری محل سکونت تزارهای رومانوف بوده و از دیگر جاهای دیدنی سنت پترزبورگ بوده که هنگام سفر به روسیه باید از آن بازدید کنید. در این دهکده تقریبا ۳۰۰ هزار هکتاری بناهایی ساخته شده که از نظر عظمت و زیبایی بعضی از آن‌ها از ورسای پیشی گرفته‌اند.

تزارسکوئه سلو، یکی از جاهای دیدنی سنت پترزبورگ

کاخ کاترین، شکوه سن پترزبورگ که بارتولومئو – معمار کاخ زمستانی – آن را برای ملکه الیزابت ساخته بود، با اتاق کهربایی خارق‌العاده و زیبایش، جذاب‌ترین چیزی است که در تزارسکوئه سلو مشاهده خواهید کرد. کاخ الکساندر که چندان شناخته نشده و تا حدی به ویرانی به دچار شده، یک شاهکار نئوکلاسیک است که بازدید از آن خالی از لطف نیست. این کاخ به خانواده آخرین تزار – نیکلاس دوم – تعلق داشته است.

۶٫ خیابان نوسکی | Nevsky

خیابان نوسکی (نفسکی) یکی از جاهای دیدنی رایگان سنت پترزبورگ است. در سنت پترزبورگ، هیچ چیزی را به زیبایی خیابان نوسکی پیدا نخواهید کرد. حتی نیکولای گوگول (نویسنده شهیر روسی) یکی از داستان‌های معروف خود را با توصیف این خیابان آغاز کرده است. خیابان نوسکی که ۴٫۵ کیلومتر طول دارد، از ادمیرالتی (Admiralty) در غرب آغاز می‌شود و تا صومعه الکساندر نوسکی امتداد پیدا می‌کند.

از مهم‌ترین بناهایی که در نوسکی مشاهده خواهید کرد، می‌توان به ساختمان آرت نوو سینگر (Art Nouveau Singer)، کاخ باروکی استروگانوف، کلیسای جامع کازان و مرکز خرید قرن هجدهمی گوستینی دوور (Gostiny Dvor) اشاره کرد. امروزه این خیابان یکی از منحصربه‌فردترین مناطق خرید در سنت پترزبورگ محسوب می‌شود و بسیاری از بوتیک‌ های لوکس شهر در این خیابان قرار دارند. بهترین مسیر پیاده‌روی در این خیابان از ایستگاه مترو میدان ووستانیا (Vosstaniya) تا ادمیرالتی است که ۲٫۹ کیلوکتر به طول می‌انجامد.

خیابان نوسکی، از دیدنی های معروف سنت پترزبورگ
  • دسترسی با مترو: از ایستگاه‌های مترو ادمیرال‌تیسکایا (Admiralteyskaya)، خیابان نوسکی، گوستینی دوور، مایاکوفسکایا، میدان ووستانیا و میدان الکساندر نوسکی می‌توانید به این خیابان دسترسی پیدا کنید.

۷٫ موزه دولتی روسیه

بنایی دیگری که در فهرست جاهای دیدنی سنت پترزبورگ باید به آن اشاره کرد، موزه دولتی روسیه است. این موزه از نظر غنای اشیای نگهداری‌شده و زیبایی، با موزه ترتیاکوف مسکو در رقابت است و بازدید از آن برای هنردوست‌ها بسیار جذاب خواهد بود. در این موزه گنجینه‌ای حاوی بیش از ۴۰۰ هزار اثر هنری نگهداری می‌شود که تمامی آن‌ها تاریخ هنر روسیه را به نمایش می‌گذارند و قدمت بعضی از آن‌ها به قرون وسطی و قرن نوزدهم بازمی‌گردد.

علاوه بر این، بعضی از شاهکارهای دوره مدرنیسم هم در این موزه نگهداری می‌شوند. اگر بخواهید از مجموعه اصلی موزه دولتی روسیه که در کاخ باشکوه میخائیلوفسکی قرار دارد بازدید کنید، باید چیزی حدود ۳-۲ ساعت از وقتتان را به آن اختصاص دهید. در کنار مجموعه اصلی، بازدید از اشیایی که در کاخ مرمر نگهداری می‌شوند و مجموعه پیتر لودویگ نیز خالی از لطف نیست.

موزه دولتی روسیه در سنت پترزبورگ
  • ساعت کاری: همه روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ بعد از ظهر، این موزه در روزهای سه‌شنبه تعطیل است.
  • ورودی: ۴۵۰ روبل (۷٫۵ دلار)
  • دسترسی با مترو: ایستگاه اوخوتنی

۸٫ سنت پترزبورگ داستایفسکی

برای دوستداران ادبیات، از بین جاهای دیدنی سنت پترزبورگ هیچ چیز به‌اندازه قدم‌زدن در سنت پترزبورگ داستایفسکی جذاب نخواهد بود! اگر چه تمامی شخصیت‌های بزرگ ادبیات روسیه مدتی را در سنت پترزبورگ گذرانده‌اند، اما هیچ‌کس به‌اندازه فئودور داستایفسکی با این شهر عجین نبوده است. برای کسانی که آثار داستایفسکی را خوانده‌اند و از طریق نوشته‌های او به بازدید از سنت پترزبورگ ترغیب شده‌اند، هیچ چیز به‌اندازه بازدید از مکان‌هایی که روزی این نویسنده شهیر در آن‌ها پا گذاشته، جذاب نیست.

معرفی جاذبه های گردشگری سنت پترزبورگ

از آنجایی که مرکز تاریخی سنت پترزبورگ از قرن بیستم تا حالا تغییری پیدا نکرده است، خیلی‌ها مشتاق کاوش در سنت پترزبورگ داستایفسکی هستند. مناطقی مثل اطراف میدان سنایا (Sennaya) و میدان ولادیمیرسکایا (Vladimirskaya) از جمله مکان‌هایی هستند که حضور پررنگی در زندگی و آثار داستایفسکی داشته‌اند.

۹٫ جزیره یلاگین | Yelagin Island

جزیره یلاگین با مترو از مرکز شهر تقریبا ۲۰ دقیقه فاصله دارد، به ندرت جایی در برنامه سفر مسافران پیدا می‌کند. اما شما اشتباه سایر مسافران را مرتکب نشوید و اگر قرار است به سنت پترزبورگ بروید، حتما به این پارک سر بزنید. جزیره یلاگین یکی از زیباترین پارک های سنت پترزبورگ است و در آن تفریحاتی مثل قایق‌سواری در تابستان و اسکیت‌سواری در زمستان را می‌توانید تجربه کنید.

علاوه بر این، می‌توانید از کاخ امپراتوری کوچک اما زیبای آن و شگفتی‌های موزه هنر شیشه‌ای پارک هم دیدن کنید. کاخ امپراتوری جزیره یلاگین از دیگر جاهای دیدنی سنت پترزبورگ است و بازدید از آن بسیار لذت‌بخش خواهد بود. همچنین، با توجه به اینکه وسایل نقلیه چندان به این جزیره رفت‌وآمد ندارند، جزیره یلاگین گزینه‌ای عالی برای تجربه یک پیاده‌روی آرامش‌بخش و دل‌انگیز در سنت پترزبورگ است.

جزیره یلاگین، از بهترین پارک های سنت پترزبورگ
  • ساعت کاری: تابستان‌ها همه روزه از ساعت ۶ صبح تا ۱۲ شب و زمستان‌ها همه روزه از ساعت ۶ صبح تا ۱۱ شب؛ برای بازدید از کاخ نیز باید از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ بعد از ظهر به پارک یلاگین مراجعه کنید.

۱۰٫ تئاتر مارینسکی | The Mariinsky Theatre

از دیگر جاهای دیدنی سنت پترزبورگ می‌توان به تئاتر مارینسکی اشاره کرد. تئاتر مارینسکی یک موسسه فرهنگی مشهور در سنت پترزبورگ است که بسیاری از عاشقان فرهنگ و هنر، بازدید از آن را جذاب‌تر از موزه هرمیتاژ می‌دانند. این بنا، سالنی در حد استانداردهای جهانی برای باله، اپرا و موسیقی ارکستر است.

در چند سال اخیر علاوه بر ساختمان قدیمی تئاتر مارینسکی، ساختمان‌های دیگری هم به مجموعه اضافه شده که از بین آن‌ها می‌توان به سالن کنسرت مارینسکی در سال ۲۰۰۶ و دومین سالن اپرا و باله در سال ۲۰۱۳ اشاره کرد. اگر چه بناهای جدید هم به زیبایی هر چه تمام‌تر طراحی و ساخته شده‌اند، اما گردشگران بیشتر ترجیح می‌دهند از فضای پرآذین و باشکوه تئاتر اصلی بازدید کنند.

تئاتر مارینسکی، از دیگر جاهای دیدنی سنت پترزبورگ
  • ساعت کاری: به ساعت بلیطی که برای تماشای تئاتر، اپرا و… گرفته‌اید، بستگی دارد.
  • ورودی: با قیمت بلیط برای تماشای تئاتر، اپرا و… محاسبه می‌شود.
  • آدرس: میدان تئاتر (Teatralnaya Ploshchad)
  • نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: این بنا با ایستگاه‌ های مترو سنت پترزبورگ فاصله دارد و برای رسیدن به آن باید چند دقیقه‌ای پیاده‌روی کنید. ساده‌ترین راه برای دسترسی به تئاتر مارینسکی این است که در خیابان نوسکی سوار اتوبوس‌های خط ۲۷ ا ترالی‌باس (۲ یا ۲۲) شوید تا در عرض ۱۵ دقیقه خودتان را به این بنا برسانید.
  • آدرس خرید بلیط آنلاین: https://www.mariinsky.ru/en/playbill/playbill/

۱۱٫ کلبه پتر کبیر؛ خانه سرخ سن پترزبورگ

کلبه چوبی پتر کبیر را می‌توان به عنوان اولین ساختمان مسکونی در شهر سن پترزبورگ نام برد. این کلبه از بهترین و قدیمی‌ترین جاذبه‌های دیدنی سن پترزبورگ است. کلبه پتر کبیر نشان‌دهنده حال و هوای زمانی است که نخستین بار شهر سن پترزبورگ ساخته شد.

در سال ۱۷۰۳ نجاران ارتش تنها در ظرف سه روز کلبه پتر کبیر را ساختند. این کلبه کوچک تنها ۶۰ مترمربع مساحت داشت و طراحی آن به گونه‌ای بود که تنها دارای سه اتاق یعنی اتاق نشیمن، اتاق خواب و اتاق مطالعه بود. پتر کبیر به همین مکان راضی بود چون می‌خواست از نزدیک ساخت و سازها را ببیند. هنوز هم بعد از گذشت این همه سال در اتاق خواب، اتاق نشیمن و اتاق مطالعه این خانه، وسایل وی به چشم می‌خورد. معماری این کلبه زیبا ترکیبی از معماری‌های هلندی و با پنجره‌های بزرگ هنرمندانه و معماری سنتی سبک قرن ۱۷ است.

کلبه پتر کبیر

پتر می‌خواست معماری‌های سن پترزبورگ را به روش معماری‌های آن زمان اروپا بسازد ولی به خاطر این کار بودجه کافی نداشت به همین دلیل دستور داد که دیوارهای چوبی رنگ شوند و شبیه دیوارهای آجری باشند. چند سال بعد پتر از آن کلبه خارج شد و کاترین همسرش دستور داد تا کلبه را محافظت کنند. به همین دلیل دیوارهای بزرگ فلزی دور کلبه قرار دادند. در طی جنگ جهانی دوم کلبه پتر کبیر اولین موزه‌ای بود که در سال ۱۹۴۴ پس از محاصره ۹۰۰ روزه لنینگراد بازگشایی شد.

۱۲٫ کلبه پتر کبیر؛ خانه سرخ سن پترزبورگ

کاخ کاترین قصر امپراتوری قبلی روسیه و یکی از بزرگترین کاخ‌ها در شهر پوشکین در ۲۵ کیلومتری سن پترزبورگ قرار دارد و به عنوان اقامتگاه تابستانی ملکه کاترین اول ساخته شد. بعد از انقلاب اکتبر، کاخ کاترین تبدیل به موزه گشت. در زمان اشغال آلمان‌ها این مجموعه آسیب دید، کاخ‌ها غارت شدند و بسیاری از نمایشگاه‌ها و آثار هنری در آتش سوختند.

جذاب‌ترین قسمت کاخ کاترین برای گردشگران، اتاق مشهور آمبر است. دکوراسیون اصلی اتاق آمبر در اوایل قرن ۱۸ در ایالت پروشا ساخته شده بود و در سال ۱۷۱۶ توسط پادشاه فردریش ویلهلم اول به پیتر اول هدیه داده شد. در خلال جنگ جهانی دوم، دکوراسیون اتاق آمبر توسط اشغال‌گران آلمانی به کالینینگراد برده شد. سرانجام ماجرای این اتاق دیگر مشخص نشد. در سال ۱۹۷۹ کار بازسازی اتاق آمبر آغاز شد و همزمان با سیصدمین سالگرد سن پترزبورگ به طور کامل بازسازی شد که در بازسازی آن شرکت‌های آلمانی نیز نقش داشتند. سرنوشت تجهیزات اصلی اتاق، هنوز هم پشت پرده‌ای از شایعات و افسانه‌ها قرار دارد.

کاخ کاترین روسیه

۱۳٫ قلعه پتر و پاول سن ‌پترزبورگ

قلعه پتر و پاول سن پترزبورگ( Peter and Paul Fortress) اولین ساختمان و اثر معماری شهر سن پترزبورگ می­‌باشد. این قلعه به منظور کنترل رودخانه­ نیوا و دسترسی به دریای بالتیک احداث گردید. به همین دلیل پتر کبیر این قلعه را در جزیره زایاچی احداث نمود.

تاریخ شروع احداث این قلعه ۱۶ می سال ۱۷۰۳ است که تاریخ تأسیس شهر سن پترزبورگ نیز محسوب می­‌گردد.  قلعه پتر و پاول سن پترزبورگ به منظور برخورداری از توان دفاعی بالا به صورت شش ضلعی ساخته شد و در جریان جنگ شمال بین روسیه و سوئد نقش مهمی را ایفا نمود.

در داخل قلعه پتر و پاول چندین بنای معروف وجود دارد که هر کدام از آن‌ها با ویژگی‌ها و جذابیت‌های مخصوص به خود می‌توانند جالب باشند. کلیسای پتر و پاول در قسمت مرکزی دژ واقع شده و با ارتفاع ۱۲۲٫۵ متر در بلندترین نقطه، مرتفع‌ترین ساختمان در شهر سن پترزبورگ می‌باشد و در بین سال‌های ۱۷۱۲ و ۱۷۳۳ ساخته شده است و برج ناقوس این کلیسای ارتدوکس بلندترین برج ناقوس در جهان محسوب می‌گردد. کلیسای جامع محل دفن همه تزارهای روسی از پتر اول تا الکساندر سوم به غیر از پتر دوم و ایوان ششم است.

از دیگر بناهای مهم در این قلعه می‌توان به ضرابخانه روسیه اشاره کرد که از گذشته تا کنون مسئول ضرب مسکوکات و انتشار اسکناس در روسیه می‌باشد. زندان باستیل نیز از جاذبه‌های قلعه است که در گذشته، محل زندانی شدن افراد معروفی چون ولیعهد الکسی پسر پتر کبیر، داستایوسکی‌، برادر بزرگ لنین، گورکی میخائیل باکونین، نیکلای چرنیشفسکی، لئون تروتسکی و یوسیپ بروز تیتو بوده است. توپ‌­های این قلعه هر روز رأس ساعت ۱۲ ظهر شلیک می‌شوند.

سخن پایانی

سنت پترزبورگ از جمله شهرهایی است که هنگام سفر به آن حتی به‌اندازه ثانیه‌ای بیکار نخواهید ماند. جاذبه های گردشگری سنت پترزبورگ به‌اندازه‌ای زیاد و متنوع هستند که ممکن است در انتخاب اینکه از کدام یک از این بناها دیدن کنید، دچار سردرگمی شوید. در مطلب حاضر ۱۰ مورد از بهترین جاهای دیدنی سنت پترزبورگ را که حتما باید از آن‌ها بازدید کنید، به شما معرفی کردیم و اطلاعات ضروری برای بازدید از آن بناها را در اختیار شما قرار دادیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این شهر محبوب روسیه می‌توانید راهنمای سفر به سنت پترزبورگ را نیز مطالعه کنید. همچنین بهترین قیمت بلیط هواپیما سنت پترزبورگ و رزرو هتل های آن را در سایت فلای تودی انجام دهید.

آیا تابه‌حال سفر به سنت پترزبورگ را تجربه کرده‌اید؟ به نظر شما زیباترین بنای دیدنی این شهر کدام است؟

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید