اگر از بالای کره زمین بخواهید انگشتتان را روی زیباترین نقطه این سیاره بگذارید، انتخاب شما باید سواحل مالدیو در شب باشد. سفر به مالدیو فقط به اقامتگاه های لوکس خلاصه نمی‌شود. چیزی تماشایی‌تر، اسرارآمیزتر و رمانتیک‌تر در این جزایر وجود دارد که کمتر کسی از آن با خبر است؛ درخشش دریای ستارگان مالدیو. اگر می‌خواهید درباره این سواحل درخشان مالدیو بیشتر بدانید با مجله گردشگری فلای تودی همراه شوید.

روشنی شب با سواحل درخشان مالدیو!

تصور کنید که یک بعد از ظهر آرام در سواحل بکر مالدیو مشغول قدم زدن هستید، شاید میانه راه روی یک صخره مرجانی بنشینید و مشغول تماشای غروب بشوید. حالا می‌خواهید دوباره برگردید و روی شن‌های نرم ساحل راه بروید که با پدیده عجیبی مواجه می‌شوید؛ دریا نورانی شده است! نور آبی رنگ عجیبی تمام ساحل را فرا گرفته، درست شبیه اینکه گرد جادویی روی ساحل ریخته شده باشند!

احتمالا چشم هایتان را به هم می‌زنید و دوباره نگاه می‌کنید. شاید فکر کنید که خواب دیده‌اید، اما شما بیدار هستید.  این پدیده طبیعی که در مالدیو اتفاق می‌افتد، به نام دریای ستارگان شهرت پیدا کرده است. اما چرا این اتفاق می‌افتد؟ یا چه زمانی می‌شود این پدیده را دید؟ برای یک سفر به عمق اقیانوس هند و دیدن یکی از بهترین جاذبه های مالدیو در ادامه این مطلب با ما همراه شوید.

دریای ستارگان مالدیو
دریای ستارگان مالدیو

علت پدیده دریای ستارگان مالدیو چیست؟

به جز ماهی های استوایی، کوسه‌ها و مرجان‌ها، میلیاردها جانور کوچک و میکروسکوپی دیگر هم در اقیانوس هند زندگی می‌کنند. یکی از  این موجودات، داینوفلاژله‌ها هستند. داینوفلاژله های مالدیو در واقع گونه‌ای از پلانکتون‌ها هستند، اما چیزی که این موجودات را از سایر پلنگتون‌ها متمایز می‌کند، توانایی منحصربه‌فرد آن‌ها در تولید نور است.

دریای ستارگان مالدیو
دریای ستارگان مالدیو

این که چرا پلانکتون ها از خودشان نور ساطع می‌کنند هم دلیل جالبی دارد. حرکت موج‌های دریا پلنگتون‌ها را می‌ترساند و آن‌ها برای دفاع از خودشان نور تولید می‌کنند. این نورها رنگ آبی نئونی الکتریکی دارند. هرچه ضربه موج بیشتر باشد، نوری که پلاکتون ها تولید می‌کنند، درخشان‌تر است. علت پدیده دریای ستارگان در حقیقت مکانیسم دفاعی یکی از ریزترین موجودات دریایی یعنی پلانکتون هاست. 

پدیده دریای ستارگان چه زمانی اتفاق می افتد؟

وجود دریای ستارگان به چندین عامل بستگی دارد. از جمله این عوامل می‌توان به آب‌وهوای سالانه، رشد پلانکتون‌ها و PH آب اشاره کرد. هیچ‌کس نمی‌تواند پیش‌بینی کند که این رویداد دقیقا چه زمانی و کجا اتفاق می‌افتد. اما جزیره وادهو مالدیو معروف ترین مقصد دنیا برای دیدن دریای ستارگان است. البته اگر شرایط مساعد باشد، این پدیده در ۱۲۰۰ جزیره دیگر مالدیو نیز دیده می‌شود.

طبق گفته بومیان این منطقه، این پدیده بیشتر از اواخر تابستان تا پایان سال اتفاق می‌افتد. اما زمان و مکان دقیق آن از جزیره‌ای به جزیره دیگر متغیر خواهد بود. فصل تابستان، بهترین زمان سفر به مالدیو برای تماشای ساحل درخشان است. البته در ماه‌های دیگر سال مثل اواخر بهار یا اوایل پاییز هم شانس دیدن ساحل نورانی مالدیو را خواهید داشت.

دریای ستارگان مالدیو
دریای ستارگان مالدیو

دریای ستاره های مالدیو کجاست؟

واقعیت این است که پلانکتون ها می‌توانند هرجایی از جهان وجود داشته باشند، بدرخشند و دریا را درست شبیه به آسمان نورانی کنند. اما تعدادشان، میزان درخشش و تصویر جادویی که می‌سازند در جاهای مختلف دنیا کمی تفاوت دارد. اگر می‌خواهید جادویی‌ترین تصویر دنیا از دریای ستارگان یا درخشش پلنگتون ها را در شب ببینید، باید به جزیره وادهو مالدیو سفر کنید.

هر موجی که به ساحل می‌خورد درست شبیه به این است که یک میلیون چراغ آبی درخشان به ساحل کوبیده می‌شود. منظره‌ای که از دیدن آن تا چند لحظه شوکه می‌شوید. کافی است به آب بزنید و کمی بدنتان را تکان بدهید. آن‌وقت می‌توانید رقص پلانکتون‌های نورانی را روی پوستتان ببینید. احتمالا چند بار سرتان را داخل آب می‌کنید و بیرون می‌آورید تا باور کنید که این تصویر واقعی است. اما این جزیره کجاست؟ یا چه زمانی باید به آن سفر کنید؟ و البته به جز دریای ستارگان چه چیزی در مالدیو انتظارتان را می‌کشد؟ بهتر است با جزیره وادهو مالدیو بیشتر آشنا شوید.

جزیره وادهو مالدیو | آبی ترین نقطه جهان

به محض اینکه پایتان را روی شن های جزیره وادهو مالدیو بگذارید فقط و فقط یک جمله به ذهنتان می‌رسد؛ این خود بهشت است! جزیره وادهو، بهترین جزیره مالدیو و یکی از جزایر مجموعه مرجانی رآآ است. جزیره‌ای پر از صخره های مرجانی، درختان عجیب و موجودات دریایی خارق‌العاده! جزیره وادهو را بیشتر بخاطر پلانکتون ها می‌شناسند، این منطقه شناخته‌شده‌ترین نقطه جهان برای دیدن دریای ستارگان در مالدیو است.

اما زیبایی های جزیره وادهو مالدیو  فقط به پدیده دریای ستارگان خلاصه نمی‌شود. خانه های ساحلی و اقامتگاه در مالدیو به حدی لوکس و زیبا ساخته شده‌اند که برای مطمئن شدن از تصویری که می‌بینید باید کمی نزدیک بروید و به همه چیز دست بکشید. وادهو بخاطر جمعیت کمی که دارد یکی از آرام ترین نقاط مالدیو است و شما می توانید آرامش مطلق را در این جزیره تجربه کنید. به صخره های مرجانی تکیه بدهید تا گوش هایتان از سکوت سوت بکشد! اما مالدیو اسرارآمیزتر از چیزی است که فکر می‌کنید، مخصوصا اگر عاشق زندگی شبانه باشید.

سواحل مالدیو در شب

اگرچه دریای مالدیو جادویی است اما آسمانش هم کم از دریا ندارد. همین که آفتاب پایین بیاید شما با یک آسمان نقره‌ای مواجه می‌شوید. کافی است یک پتو و کمی تنقلات بردارید و روی شن‌های ساحل دراز بکشید. درحالی‌که سواحل آبی زیر پایتان قرار دارد فقط و فقط به آسمان نگاه کنید. شما هرگز قبل از این چنین آسمانی را هیچ کجای دنیا حتی در دورافتاده‌ترین کویرها هم تجربه نکرده‌اید.

تماشای آسمان مالدیو در شب

هوای مالدیو از آلودگی های شهری کاملا دور است و همین عدم آلودگی، آسمان تاریک را به آسمان نورانی تبدیل می‌کند. آسمان مالدیو به حدی تمیز است که گاهی می‌توانید بعضی از سیاره‌ها یا قمرهایشان را هم ببینید.  

ماهیگیری در میان فیتوپلانکتون ها

اگر همیشه دلتان می‌خواست با یک کلاه حصیری کنار دریا بنشینید و ماهیگیری کنید، مالدیو بهترین نقطه برای شروع است. ماهیگیران محلی مالدیو در ازای دریافت هزینه‌ای نه چندان زیاد شما را به تور ماهیگیری می‌برند. می توانید در یک شب پرستاره سوار یکی از قایق های چوبی سنتی مالدیو شوید و در حالی که نور آبی دریای ستاره ها دورتادور قایق را گرفته وسط دریا لنگر بیندازید و ساعت‌ها در آرامش مشغول ماهیگیری شوید. ماهیگیری در سواحل مالدیو در شب بیشتر طرفدار دارد. شب‌ها شانس بیشتری برای صید وجود دارد، مخصوصا اگر بخواهید هامور، ماهی قرمز یا تروالی صید کنید.

غواصی درشب های مالدیو 

دیدن جهان زیر آب هیجان‌انگیز است، اما وقتی جالب‌تر می‌شود که وسط یک جزیره مرجانی باشید. جزایر مالدیو پر از صخره های مرجانی با رنگ، شکل، بافت و اندازه متفاوت هستند. صخره‌های اسرارآمیزی که اگر به آن‌ها نزدیک شوید می‌توانید موجودات عجیب‌وغریبی را از نزدیک ببینید که بیشتر شبیه موجودات خیالی هستند.

اما غواصی همیشه به روز محدود نمی‌شود. غواصی در شب یکی از پرطرفدارترین تفریحات مالدیو است. دریای ستاره های مالدیو در شب فضای متفاوتی دارد. خیلی از گونه‌های زیر آب که در طول روز قابل مشاهده نیستند، در تاریکی بیرون می‌آیند. کافی است کمی کنجکاو باشید، آن وقت می‌توانید کوسه‌های صخره‌ای سرخ‌رنگ، لاک‌پشت‌ها، مارماهی‌ها، کوسه‌های پرستار، پرتوها و ده‌ها گونه از ماهی های گرمسیری را ببینید.

سینما روباز ساحلی

تماشای فیلم در حالی که روی ساحل شنی دراز کشیده‌اید یا حتی وسط آب هستید باید جالب باشد. در چند سال اخیر سینماهای روباز در مالدیو پرطرفدار شده است. دراز کشیدن روی تشک یا مبل‌های راحتی که روی شن‌های داغ قرار گرفته‌اند، درحالی‌که نسیم خنک دریا به صورتتان می‌خورد، قطعا بهترین حالت برای فیلم دیدن است. اگر بالاخره از تماشای دریای ستاره ها خسته شدید، سینما روباز یکی از بهترین تفریحات سواحل مالدیو در شب است.

مهمانی زیر آب در مالدیو

یک مهمانی شبانه آن هم شش متر زیر آب چیزی نیست که هرکسی در زندگی تجربه‌اش کند. جزیره وادهو مالدیو یک رستوران زیردریایی دارد. جایی که از ۹ شب تا ساعات اولیه صبح می‌توانید از جشن و پایکوبی آن هم در اعماق دریا لذت ببرید.

این رستوران زیر آب در مالدیو، ۶ متر پایین‌تر از سطح دریا قرار دارد. شما باید با قایق تندرو به وسط دریا بروید، چند پله را به سمت پایین حرکت کنید و وارد دنیایی شوید که بیشتر شبیه به رویا به نظر می‌رسد. سقف با لوسترهایی از مرجان تزیین شده، صندلی‌ها شاخک‌های شبیه صخره‌های زیر آب دارند و شما در بشقاب‌هایی از صدف غذا می‌خورید. همه چیز درست همان شکلی است که باید زیر دریا باشد.

شما در حال غذا خوردن هستید آن هم درحالی‌که به شگفت‌انگیزترین بخش رستوران یعنی زندگی زیر آب از پشت پنجره خیره ‌شده‌اید. این یعنی همان‌طور که لقمه شام را می‌جوید یا مشغول گوش دادن به موسیقی هستید، می‌توانید طوطی ماهی، خرچنگ، کوسه، لاک پشت، قیچی، شقایق دریایی و یک میلیون موجود دریای عجیب را ببینید که درست از جلو چشمتان رد می‌شوند.

دریای ستارگان فرصتی برای بهتر دیدن

پدیده دریای ستاره ها، درست شبیه شفق قطبی یا ده‌ها پدیده جادویی دیگر، بیش‌تر از آن که یک جاذبه دیدنی باشد، فرصتی برای بهتر دیدن جهان و بهتر فکر کردن است که در سفر به مالدیو نباید از دست بدهید. جهان پر از ناشناخته‌هاست، پر از مناطقی که ما هرگز ندیده‌ایم، پر از تصاویری که هرگز باور نمی‌کنیم؛ موجوداتی که نمی‌شناسیم و اتفاقاتی که اصلا قابل پیش‌بینی نیستند. دریای ستارگان مالدیو دو چیز مهم را به ما یادآوری می‌کند:

هنوز چیزهای ناشناخته زیادی برای دیدن وجود دارد.

ما هرگز نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که ناشناخته‌ها چه زمانی اتفاق می‌افتد.

به همین دلیل شاید زیباترین نگاه به دریای ستارگان این باشد؛ هرکدام از پلانکتون ها با نورهای آبی پیام آور امیدی کوچک برای ادامه دادن هستند.

آیا می‌دانید سواحل درخشان ایران در کجا هستند؟

دریای ستارگان کجاست؟

دریای ستاره ها در واقع اسم یک مکان نیست. حرکت موج‌های دریا باعث می‌شود که پلنگتون‌ها برای دفاع از خودشان نور تولید کنند. این نورها رنگ آبی نئونی دارند و دریا را درخشان می‌کنند. این پدید ه در خیلی از نقاط جهان اتفاق می‌افتد، اما مرکز آن جزیره ماداهو در مالدیو است.

علت پدیده دریای ستارگان چیست؟

حرکت موج‌های دریا پلنگتون‌ها را می‌ترساند و آن‌ها برای دفاع از خودشان نور تولید می‌کنند. این نورها رنگ آبی نئونی الکتریکی دارند. هرچه ضربه موج بیشتر باشد، نوری که پلانکتون ها تولید می‌کنند، درخشان‌تر است. علت پدیده دریای ستارگان در حقیقت مکانیسم دفاعی یکی از ریزترین موجودات دریایی یعنی پلانکتون ها است. 

دریای ستارگان چه زمانی اتفاق می افتد؟

دریای ستاره ها یا درخشش پلنگتون ها بیشتر از اواخر تابستان تا پایان سال اتفاق می‌افتد. البته این پدیده به عوامل زیادی مثل آب‌وهوای سالانه، رشد پلانکتون‌ها و PH آب بستگی دارد. و پیش‌بینی زمان دقیق این رویداد ممکن نیست.

آیا دریای ستارگان در ایران اتفاق می افتد؟

سواحل جزیره هنگام، جزیره هرمز و بسیاری دیگر از جزایر خلیج فارس در جنوب، بهترین نقاط برای تماشای پدیده دریای ستارگان در ایران هستند.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید