اگر ساکن تهران هستید، احتمالا برایتان پیش آمده که بخواهید آخر هفته‌های خود را در دل طبیعت سپری کنید، بدون اینکه مسافتی طولانی را تا شمال کشور طی کنید. تنگه واشی دقیقا همان جایی است که می‌توانید در کمتر از ۳ ساعت به آن برسید و یک روز گرم تابستانی را با لذت بردن از خنکای رودخانه و سرسبزی دشت‌ها سپری کنید. اگر فکر سفر به تنگه واشی به سرتان زده است، با ما در مجله گردشگری فلای تودی همراه باشید تا شما را با این منطقه جذاب، بیشتر آشنا کنیم.

معرفی تنگه واشی

تنگه واشی در ۱۷ کیلومتری شمال غرب فیروزکوه واقع شده و یکی از بهترین گزینه‌‌ها برای سفر یک‌روزه در گرمای تابستان است. این منطقه آب‌وهوای بسیار مطبوعی دارد و با طبیعت زیبای خود، فرصت یک سفر کوتاه و دلچسب را در خارج از تهران فراهم می‌کند. پیاده‌روی در رودخانه، آب‌تنی در آبشار، آب‌بازی و تماشای ۳ کتیبه از دوران قاجار، کارهایی هستند که می‌توانید در این تنگه از انجام آن‌ها لذت ببرید. تنگه واشی یکی از بهترین جاهای دیدنی اطراف تهران است که پیشنهاد می‌کنیم در تابستان حتما سفر به آن را تجربه کنید.

آشنای با تنگه واشی

مسیر دسترسی به تنگه واشی | تنگه واشی کجاست؟

تنگه واشی تهران در ۱۷ کیلومتری شمال غرب فیروزکوه قرار گرفته است. برای دسترسی به تنگه واشی از تهران، باید از بزرگراه شهید بابایی، وارد جاده فیروزکوه شوید و در فاصله دو کیلومتری فیروزکوه، تابلوی تنگه واشی را خواهید دید.

 با حرکت به سمت مسیر تابلو، وارد جاده‌ای فرعی به سمت روستای جلیزجند می‌شوید که محل قرارگیری تنگه است. بعد از اینکه ۹ کیلومتر از مسیر را طی کردید، کم‌کم سروکله مناظر و دشت‌های سرسبز پیدا می‌شود و پس از طی کردن ۴ کیلومتر دیگر، به ابتدای مسیر ورود به تنگه واشی و شروع ماجراجویی می‌رسید. در اینجا فضایی به عنوان پارکینگ در نظر گرفته شده و می‌توانید خودروی خود را پارک کنید.

جاذبه های دیدنی تنگه واشی

ابتدا کمی درباره مسیر و شرایط تنگه واشی صحبت می‌کنیم و سپس به سراغ سایر جاذبه‌ها می‌رویم. در ابتدای مسیر، وقتی خودروی خود را پارک کردید، دستفروشانی را می‌بینید که کفش‌های پلاستیکی می‌فروشند و از آنجایی که این مدل کفش‌ها برای حرکت در رودخانه بسیار مناسبند، اگر چنین کفشی ندارید، می‌توانید از دستفروش‌های ابتدای مسیر خریداری کنید.

مسیر تنگه، باریک و حدود ۲۵۰ متر و آب آن بسیار سرد است، ولی بعد از گذشت مدتی، به دمای آن عادت می‌کنید. مقدار آب در تابستان حدودا به زانوها و در فصل‌های دیگر بالا آمده و تا کمر می‌رسد؛ ارتفاع آب وابسته به میزان بارش فصلی است و در فصول سرد معمولا ارتفاع بالاتری دارد. در طول مسیر باید بسیار با احتیاط حرکت کنید که لیز نخورید و تعادلتان را از دست ندهید. تنگه واشی فیروزکوه فراتر از آب‌بازی و رودخانه‌نوردی، جاذبه‌های دیدنی مختلفی هم دارد که گردشگران را به خود جذب می‌کند. در ادامه جاهای دیدنی تنگه واشی یکی از جاذبه های دیدنی تهران را معرفی می‌کنیم.

کتیبه تنگه واشی | با ۱۸۵ سال قدمت

در ابتدای مسیر وقتی حدود ۱۵۰ متر طی کردید، به کتیبه‌ای تاریخی برخورد می‌کنید. روی این کتیبه به ابعاد ۶x۷ متر، که به دوره فتحعلی شاه قاجار بر می‌گردد، حجاری‌های زیبایی مشاهده خواهید کرد. از آنجایی که این کتیبه بالاتر از سطح رودخانه و به دور از آب و آفتاب قرار گرفته، با وجود گذشت عمر ۱۸۵ ساله آن، همچنان سالم باقی مانده است.

حجاری‌های انجام گرفته روی این کتیبه، گویای تصویری از لحظه شکار آهو توسط فتحعلی شاه است. در این تصویر، فتحعلی شاه به همراه پسران خود (عباس میرزا، علی‌قلی میرزا و علی‌نقی میرزا) و همچنین سایر همراهانش، در دشت ساواشی در حال شکار هستند. اتمام این اثر ارزشمند که نتیجه همکاری معماران، نقاشان و حجاران قاجاری است، ۳ سال به طول انجامید.

کتیبه تنگه واشی

دشت ساواشی

در انتهای تنگه اول به دشتی وسیع به طول ۲ کیلومتر می‌رسید که در میان دو تنگه واشی و سا قرار گرفته است. می‌توانید مدتی را در این دشت سرسبز استراحت کنید و سپس دوباره به مسیر خود ادامه دهید.

دشت ساواشی

تنگه سا

در ادامه مسیر پس از دشت ساواشی، به تنگه سا می‌رسید که نسبت به واشی، طولانی‌تر (حدود ۸۰۰ متر) و عریض‌تر است. عمق رودخانه در این تنگه کمتر و از دیواره‌های آن، آب چشمه جاری می‌شود. در انتهای تنگه به آبشار زیبایی می‌رسید که حتما باید آن را ببینید.

آبشار ساواشی

در انتهای تنگه سا، آبشار بسیار زیبایی در برابر چشمانتان ظاهر می‌شود که از سطح زمین ۱۵ متر ارتفاع دارد و آب آبشار روی زمین به داخل حوضچه‌ای می‌ریزد. عمق حوضچه یک متر است و بهترین مکان برای آب‌ تنی در تنگه واشی محسوب می‌شود. اگر به هر دلیل نمی‌توانید یا نمی‌خواهید پیاده از مسیر رودخانه عبور کنید، امکان کرایه اسب یا قاطر وجود دارد.

آبشار ساواشی

بهترین زمان برای بازدید از واشی

از آنجایی که آب رودخانه بسیار سرد است، بهترین فصل برای سفر به تنگه واشی، تابستان و خصوصا مرداد ماه است. سفر به تنگه واشی در بهار و پاییز هم ممکن است، اما از آنجایی که در این فصول آب منطقه بسیار بالا می‌آید، ممکن است آب تا کمر باشد و سرمای بسیار زیادی را احساس کنید. سفر به تنگه واشی در زمستان اصلا پیشنهاد نمی‌شود، زیرا آب به سردترین دمای ممکن می‌رسد. از طرفی، اگر شرایطش را دارید، پیشنهاد می‌کنیم روزهای وسط هفته را برای سفر به این منطقه انتخاب کنید، چون به احتمال زیاد در روزهای آخر هفته تابستان، این منطقه بسیار شلوغ خواهد شد.

درجه سختی تنگه واشی چقدر است؟

شاید این‌طور به نظر برسد که مسیر عبور از تنگه واشی بسیار سخت است، اما اینطور نیست و حتی کودکان ۱۰ ساله هم از این تنگه عبور کرده‌اند. اما اگر فکر می‌کنید نمی‌توانید تعادل خود را در آب حفظ کنید، یا از ناحیه پا یا مچ پا آسیب دیده‌اید، می‌توانید از اسب یا قاطر کمک بگیرید.

نکات مهم در سفر به تنگه واشی

  • بهتر است به صورت گروهی به این سفر بروید تا اگر نیاز به کمک داشتید، افرادی به کمکتان بیایند.
  • بهتر است صبح زود راهی این منطقه شوید تا زمان کافی برای لذت بردن از تمام جاذبه‌های آن را داشته باشید.
  • در این منطقه امکانات زیادی وجود ندارد؛ بنابراین هر چیزی که نیاز دارید با خود به‌همراه داشته باشید، اما سعی کنید لوازم سنگین و زیادی را با خود حمل نکنید.
  • روی کتیبه‌ها چیزی ننویسید، شاخه‌های درختان را نشکنید، در محیط دشت آتش روشن نکرده، به طبیعت آسیبی وارد نکنید و حتما همراه خود کیسه زباله داشته باشید و به هیچ وجه در طبیعت و رودخانه زباله نریزید.

اقامت در سفر به واشی

همان‌طور که تا اینجای مطلب چندبار اشاره کردیم که سفر به تنگه واشی سفری یک‌روزه است، احتمالا نیازی به شب‌مانی نخواهید داشت. اما اگر قصد دارید سفر خود را به مناطق دیگری ادامه دهید، می‌توانید شب را در اقامتگاه‌های اطراف بمانید.

در فاصله ۱۰ کیلومتری تنگه واشی و در کیلومتر ۲۵ جاده فیروزکوه – تهران، اقامتگاه بومگردی حاج محمد قرار دارد. همچنین در شهر فیروزکوه، روستای امیریه، اقامتگاه دیگری با نام اقامتگاه بومگردی متا وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را برای شب‌ ماندن انتخاب کنید. اقامتگاه آرش کمانگیر، اقامتگاه دیگری است که در فیروزکوه قرار گرفته و در سفر به این منطقه می‌توانید در آن اقامت داشته باشید.

امکانات و سوغات تنگه واشی

در این منطقه امکانات خاصی وجود ندارد و تنها یک سرویس بهداشتی و یک پارکینگ وجود در دسترس قرار دارد. اصلی‌ترین محصولات روستای جلیزجند، دوغ پنج گیاه و همچنین گیاهان معطری است مانند آویشن، کاکوتی، پونه جنگلی و نعناع است که داخل این دوغ ریخته می‌شود. البته لواشک و رب آلوچه هم از دیگر سوغاتی‌های این منطقه هستند.

در سفر به تنگه واشی چه لوازمی با خود ببریم؟

در ابتدا بهتر است از کوله سبک استفاده کنید که به‌راحتی بتوانید در آب حرکت کنید. اگر کوله شما ضد آب باشد یا روکش ضد آب داشته باشد، به کمتر خیس‌شدن لوازم شما کمک بسیاری خواهد کرد. لوازم مورد نیاز در سفر به تنگه واشی شامل غذای سبک، آب معدنی، کلاه آفتابگیر، عینک آفتابی، لباس راحت (ترجیحا به‌همراه یک‌دست لباس اضافه)، دمپایی و کفش آب است. عصا و باتوم کوهنوردی در ساده‌تر شدن حرکت در طول مسیر و حفظ تعادل، بسیار به شما کمک خواهد کرد.

مسیر تنگه واشی

جاهای دیدنی اطراف تنگه واشی

اگر علاوه بر خود تنگه واشی، قصد دارید حوالی این منطقه هم گشتی بزنید، حتما این جاذبه‌های دیدنی را که در اطراف تنگه قرار دارند، در برنامه خود بگنجانید:

  • چشمه آب معدنی خمده
  • تنگه میشینه
  • روستای سله بن
  • پل ورسک
  • غار رودافشان

تنگه واشی، منطقه چشمه‌های خنک و طبیعت بی‌نظیر

تنگه واشی یکی از بهترین گزینه‌ها برای سفر کوتاه اطراف تهران است. هنگامی که در چله تابستان و اوج گرما هستید، خنکای آب رودخانه این منطقه، حس و حال تازه‌ای به شما می‌بخشد. در سفر به این منطقه، تمام تلاش خود را بکنید که آسیبی به طبیعت وارد نکنید و هیچ اثری از خود باقی نگذارید.

اگر تجربه سفر به این منطقه را داشته‌اید، هر نکته، تجربه یا توصیه‌ای را که درباره این سفر دارید، با خواندگان ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره تنگه واشی

آدرس تنگه واشی کجاست؟

تهران، جاده فیروزکوه، جاده واشی، پس از روستای جلیزجند، تنگه واشی

فاصله تهران تا تنگه واشی چقدر است؟

فاصله تهران تا تنگه واشی حدود ۱۵۷ کیلومتر است و در کمتر از ۳ ساعت می‌توان به این منطقه رسید.

بهترین فصل رفتن به تنگه واشی چه زمانی است؟

بهترین فصل سفر به تنگه واشی، فصل تابستان به ویژه مرداد ماه است.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید