در ارمنستان یک رسم ملی -مذهبی در تابستان برگزار می‌شود که شباهت زیادی به آب‌پاشی در جشن تیرگان ایرانیان دارد. این رسم ارمنی‌ها که با عنوان جشن وارداوار یا وارتاوار شناخته می‌شود، تاریخچه قدیمی و جالبی دارد. تاریخ برگزاری جشن آب ارمنستان ۷ جولای ۲۰۲۴ (۱۷ تیرماه ۱۴۰۳) است. بنابراین اگر قصد دارید به ارمنستان سفر کنید، بلیط ایروان را برای این تاریخ بخرید و از این جشن مهیج لذت ببرید. در ادامه با مجله گردشگری فلای‌تودی همراه شوید تا اطلاعات کامل‌تری درباره این جشن در اختیارتان قرار دهیم.

جشن وارداوار چیست؟

وارداوار یک جشن آب‌ پاشی در ارمنستان است؛ جشنی سرشار از شادی و نشاط، با سابقه‌ای طولانی که هر ساله ۱۴ هفته بعد از عید پاک مسیحیان، در ماه جولای برگزار می‌شود. کودکان عاشق این جشن هستند، جشنی که در آن همه افراد از بزرگ و کوچک با سطل‌های آب به هم آب می‌پاشند و در کنار خنده و شادی، از گرمای تابستان هم فرار می‌کنند. هر کس سعی می کند با هر وسیله‌ای از شلنگ و سطل گرفته تا تفنگ‌های آب‌پاش، از این رویداد لذت ببرد. حتی شهرداری و آتش‌نشانی هم با شلنگ‌های آب‌پاش، در این مراسم شرکت می‌کنند.

جشن آب ارمنستان

اگر می‌خواهید در زمان برگزاری این جشن به ارمنستان سفر کنید، حواستان باشد که در سرتاسر کشور این مراسم برگزار می‌شود و خود را آماده کنید، چون ممکن است ناگهان یک نفر از بالکن، سطل آبی را روی سرتان خالی کند! اما گرمای هوا تنها دلیل برگزاری جشن وارداوار ارمنستان نیست. این جشن باستانی، تاریخچه و فلسفه خود را دارد که در ادامه می‌خوانید.

تاریخچه جشن وارداوار | جشن آب بازی ارمنستان

جشن وارداوار از قبل از ورود مسیحیت به ارمنستان، برگزار می‌شد. در آن زمان، مردم ارمنستان به «آستقیک» الهه آب، زیبایی، باروری و عشق باور داشتند. نام این جشن هم که ورداور گذاشته شد، از «ورد» گرفته شده که به معنای گل سرخ است. گل سرخ نماد آستقیک بود و «وار» هم مفهوم برخاستن داشت.

تور جشن آب ارمنستان

اما این رسم پس از مسیحیت نیز پابرجا ماند. با این تفاوت که آب پاشیدن افراد به یکدیگر، به تطهیر و شستن خود از گناهان و همچنین شفا معنا شد. در حال حاضر، این جشن در بین مردم ارمنستان و حتی مردم سایر کشورها بسیار محبوب است و همه دوست دارند در آن شرکت کنند.

کسی قبل از ریختن آب از شما اجازه نمی‌گیرد، پس قانون بازی را بدانید، خود را آماده کرده و فقط خوش بگذرانید.

آداب و رسوم جشن آب ارمنستان چیست؟

صبح روز جشن، ابتدا مراسم تجلی مسیح در کلیساهای مختلف برگزار می‌شود. پس از آن، مراسم تقدیس آب و برکت‌بخشی به میوه‌ها، به ویژه سیب برگزار می‌شود.

تاریخ جشن آب ارمنستان

آزاد سازی کبوترها، دعا برای جلوگیری از وقوع سیل در جهان، رقص و سرودهای محلی، بازی‌های سنتی، نمایش‌های بومی و آوازهای محلی، غذاهای آیینی و آثار هنری و برپایی غرفه‌های جشن وارداوار، از دیگر آیین و آداب برگزاری جشن آب ارمنستان است.

نکات مهم برای شرکت در جشن وارداوار ارمنستان

همانطور که گفتیم، اگر بخواهید در زمان برگزاری جشن آب در ارمنستان باشید، باید خودتان را برای خیس شدن کاملا آماده کنید. فرقی نمی‌کند که هستید و کجا می‌روید، حتی اگر با لباس عروسی هم باشید، در خطر آب‌پاشی دیگران قرار دارید! اما برای آماده شدن برای جشن وارداوار ارمنستان این نکات را در نظر بگیرید:

جشن آب ارمنستان
  • لباس‌های تیره بپوشید: حتی اگر برای یک خرید کوچک به بیرون می‌روید، سعی کنید لباس تیره بپوشید تا در صورت خیس شدن لباستان، معذب نشوید.
  • لباس اضافی همراه داشته باشید: از آنجا که ممکن است سرتاپای شما خیس شود، در صورت امکان، یک دست لباس همراه‌تان باشد.
  • وسایل برقی و گران همراه نداشته باشید: اگر می‌ترسید موبایل، لپ تاپ و دیگر وسایلتان خراب شود، آنها را با خود بیرون نبرید، زیرا ممکن است خیس شود. گرچه اگر بگویید موبایل همراهمه، از پاشیدن آب به سمتتان خودداری کنند، اما باز هم اطمینانی نیست!
  • سعی کنید خوش بگذرانید: در این مراسم نباید بابت آب‌پاشی دیگران عصبانی شد، باید همراهی‌شان کرده و فقط لذت ببرید.
جشن آب ارمنستان

جشن آب ارمنستان کجا برگزار می‌ شود؟

جشن آب ارمنستان در سرتاسر این کشور برگزار می‌شود، اما مهمترین محل برگزاری این آیین قدیمی، شهر ایروان، به خصوص در نزدیکی منابع آب و پارک‌ها، است. دریاچه سوان و میدان جمهوری ایروان، از مهمترین مکان‌هایی هستند که آیین جشن وارداوار ارمنستان در آنها برگزار می‌شود. در کنار بازدید از جاهای دیدنی ارمنستان می‌توانید از این جشن مهیج نیز لذت ببرید.

از همین حالا اقدام کنید!

جشن وارداوار در سرتاسر ارمنستان برگزار می‌شود. اگر می‌خواهید سفری هیجان‌انگیز و به یادماندنی به ارمنستان داشته باشید، در زمان برگزاری جشن وارداوار یا آب‌پاشان که در تیرماه برگزار می‌شود، با خرید تور مسافرتی یا بلیط ایروان راهی این کشور شوید.

سوالات متداول درباره جشن آب ارمنستان

جشن آب ارمنستان در چه تاریخی برگزار می شود؟

این جشن هر ساله در ماه جولای برگزار می شود. امسال نیز این مراسم در روز ۷ جولای (۱۷ تیرماه ۱۴۰۳) برگزار خواهد شد.

مراسم جشن آب ارمنستان کجا برگزار خواهد شد؟

مهمترین محل برگزاری این آیین قدیمی، شهر ایروان، به خصوص در نزدیکی منابع آب و پارک‌ها، دریاچه سوان و میدان جمهوری ایروان است.

مهمترین آداب برگزاری جشن آب ارمنستان چیست؟

آزاد سازی کبوترها، دعا برای جلوگیری از وقوع سیل در جهان، رقص و سرودهای محلی، بازی‌های سنتی، نمایش‌های بومی و آوازهای محلی، غذاهای آیینی و آثار هنری و برپایی غرفه‌های جشن وارداوار، از جمله آیین و آداب برگزاری جشن آب ارمنستان است.

2 نظرات

    • ممنون از توجه شما دوست عزیز
      خوشحال میشیم اگه سال بعد توی جشنواره شرکت کردین، تجربه تون رو با ما به اشتراک بگذارید ?

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید