هیاهوی سال نو میلادی، حس و حال متفاوتی را به وجود می‌آورد و اغلب با نزدیک شدن در تکاپوی ایجاد تغییرات و خرید هستیم. این حس و حال فقط در میان ما ایرانیان مرسوم نیست و در روزهای پایانی سال میلای بعد از عید شکرگزاری، در بیشتر کشورهای دنیا، فرصتی فوق‌العاده‌ موسوم به بلک فرایدی (Black Friday) برای خرید فراهم می‌شود.‌ اگر شما هم از خرید تخفیف‌دار لذت می‌برید، این مقاله از مجله گردشگری فلای‌تودی را از دست ندهید.

بلک فرایدی چه روزی است؟

تاریخ بلک فرایدی ۲۰۲۳ در روز جمعه ۲۴ نوامبر و بلک فرایدی به تاریخ ایران برابر با ۳ آذر ۱۴۰۲ است. در اغلب کشورهای جهان مانند آمریکا، انگلیس، هلند، فرانسه، آلمان و حتی ایران تخفیفات ویژه در این روز ارائه می‌شود.

بلک فرایدی

بلک فرایدی چیست؟

بلک فرایدی یا جمعه سیاه، آخرین جمعه ماه نوامبر است که همه فروشگاه‌ها و برندها تخفیفات زیادی روی اجناس خود در نظر می‌گیرند. در این روز اگر فروشگاهی، در طول سال فروش خوبی نداشته باشد، می‌تواند قسمتی زیادی از آن را جبران کند. این حراج شامل خرید آنلاین و حضوری از فروشگاه‌ها بلک فرایدی می‌شود.

تاریخچه بلک فرایدی | از کجا شروع شد؟

تاریخچه برگزاری بلک فرایدی به سال ۱۸۶۹ باز می‌گردد. پس از اتمام جنگ داخلی در آمریکا، دو دلال به نام جی گولد و جیمز فیسک بازار طلا را به دست می‌گیرند و دولت برای جبران، مجبور به وارد کردن حجم زیادی طلا به بازار می‌شود و همین اقدام باعث نابودی زندگی افراد بسیاری شد. پس از این فاجعه تاریخی آخرین جمعه سال را به بلک فرایدی یا جمعه سیاه نام‌گذاری کردند!

بلک فرایدی یا جمعه سیاه در کشورهای دنیا

جمعه سیاه یا همان بلک فرایدی در اغلب کشورهای دنیا برگزار می‌شود. به دلیل تخفیف‌های بالایی که روی اجناس اعمال می‌شود، این روز را تبدیل به محبوب‌ترین روز در میان عاشقان خرید کرده است. بلک فرایدی در دبی و استانبول ترکیه در میان ایرانیان محبوبیت زیادی دارد تا بتوانند خریدی خوب و ارزان داشته باشند. اگر شما هم عاشق خرید کردن هستید و به دنبال بلیط هواپیما ارزان استانبول یا بلیط تخفیف دار دبی هستید، همین حالا از سایت فلای‌تودی اقدام کنید تا بلک فرایدی را از دست ندهید.

بلک فرایدی ترکیه

بلک فرایدی ترکیه در بیشتر شهرهای ترکیه مانند استانبول، ازمیر، آنکارا و وان برگزار می‌شود. جمعه سیاه در ترکیه از عصر روز قبل یعنی روز دوم آذر در اپلیکیشن برندهای مختلف و از ۱۲ شب در وبسایت‌های آنلاین شروع می‌شود و حدود یک هفته طول می‌کشد.

جمعه سیاه

بلک فرایدی در استانبول

استانبول در میان شهرهای ترکیه از محبوبیت بیشتری برای مسافران برخوردار است. به طوری که حتی مردم سایر شهرهای ترکیه نیز به استانبول سفر می‌کنند. بلک فرایدی در استانبول از صبح زود در فروشگاه‌ها و مراکز خرید شروع می‌شود. سقف این حراج‌ها به ۷۰ درصد هم می‌رسد، که فرصت فوق‌العاده‌ای را برای خرید اجناس برندی که در طول سال قیمت بالایی دارند، فراهم می‌کنند. با رزرو هتل های ارزان استانبول، می‌توان دسترسی نزدیک و راحتی به مراکز خرید داشت.

نحوه برگزاری بلک فرایدی در استانبول

نحوه برگزاری بلک فرایدی در استانبول، هم به صورت آنلاین و هم به صورت حضوری است. با نصب اپلیکیشن‌ برندهای محبوب می‌توانید زودتر اجناس مورد نظر خود را خریداری کنید. سایت ترندیول (trendyol.com) و بوینر (Boyner) دو سایت خرده فروشی معروف در ترکیه هستند که امکان خرید انواع کالاها نظیر کالای الکترونیکی، آرایشی، پوشاک، کالای خواب و لوازم آشپزخانه در آنها وجود دارد.

بهترین مراکز خرید استانبول برای بلک فرایدی

مراکز خرید زیادی در بلک فرایدی استانبول شرکت می‌کنند. در خیابان استقلال که یکی از معروفترین خیابان‌های استانبول محسوب می‌شود، فروشگاه‌های متنوعی وجود دارد که از تخفیفات ویژه‌ای در این روز برخوردارند. مراکز خرید زیادی در استانبول وجود دارند، اما تعدادی از بهترین مراکز خرید استانبول برای بلک فرایدی به شرح زیر است:

  • بازار بزرگ استانبول: بازار بزرگ استانبول که از قدیمی‌ترین و بزرگترین بازارهای سرپوشیده جهان محسوب می‌شود، در بلک فرایدی توجه بسیاری از خریداران را به خود جلب می‌کند.
  • بازار مصری‌های استانبول: بازار مصری‌های استانبول که به بازار ادویه شهرت دارد، مقصد خریداران زیادی به حساب می‌آید.
  • جواهرمال استانبول: جواهرمال استانبول یکی از به‌روز‌ترین مراکز خرید استانبول محسوب می‌شود و برندهای زیادی در این مرکز خرید شعبه دارند.
  • مرکز خرید نیشتانتاشی استانبول: مرکز خرید نیشتانتاشی استانبول، یکی از مرکز خریدهای مدرن برای گشت و گذار و خرید در استانبول به شمار می‌رود.
  • مرکز خرید زورلو استانبول‌: مرکز خرید زورلو استانبول‌ که در محله بشیکتاش اروپایی استانبول قرار گرفته است، محصولات برند و باکیفیت را به خریداران ارائه می‌دهد.
بلک فرایدی استانبول

نکات مهم بلک فرایدی استانبول

  1. فهرستی از خریدهای موردنیاز خود را تهیه کنید. تخفیفات بلک فرایدی به قدری جذاب هستند که شما نمی‌توانید از کالایی صرف نظر کنید. به همین دلیل بهتر است لیستی از کالاهای ضروری و مورد نیاز خود را تهیه کنید.
  2. از قیمت‌ها مطلع شوید. قبل از خرید در حراجی‌ های بلک فرایدی، از گوگل شاپینگ، شاپ سیوی یا سایت‌های آنلاین قیمت کالای مورد نیاز خود را پیش از خرید بررسی کنید.
  3. از پیشنهادات یکی بخر، چندتا ببر استقبال کنید. این فروشگاه‌ها برای فروش بیشتر از طرح‌های تبلیغاتی استفاده می‌کنند و اغلب با خرید تعداد بیشتری از محصول، قیمت کالا را کاهش می‌دهند؛ بنابراین حرید از آن‌ها به‌صرفه‌تر است.
  4. اول وقت خرید کنید. بلک فرایدی به دلیل اینکه تنها محدود به چند روز در سال است، توجه شمار زیادی از خریداران را به خود جلب می‌کند. برای خرید خوب و قبل از تمام شدن کالاها، بهتر است اول وقت به فروشگاه‌ها مراجعه کنید.
  5. شبکه‌‌های اجتماعی فروشگاه‌های مورد علاقه خود را دنبال کنید. فروشگاه‌ها معمولا از چند روز قبل درباره شروع حراج و درصد تخفیف‌ها ‌اطلاع رسانی می‌کنند و بسته‌های تبلیغاتی جذابی را به مشتریان خود پیشنهاد می‌کنند.

بلک فرایدی در دبی

دبی یکی دیگر از مقاصد خرید بلک فرایدی به شمار می‌آید که به دلیل نزدیکی به ایران، از محبوبیت بالایی برای سفر برخوردار است. مراکز خریدی در دبی با برچسب «تنزیلات»، نحوه حضور خود در این حراجی را اعلام می‌کنند. اکثر مراکز خرید دبی نظیر دبی مال، ابن بطوطه و… شامل تخفیف هستند و برندهای مختلف قیمت کالاهای خود را تا حد زیادی کاهش می‌دهند. با خرید ارزانترین بلیط هواپیما دبی خودتان را برای استفاده از تخفیفات حداکثری مراکز خرید این شهر آماده کنید!

بلک فرایدی در دبی

بلک فرایدی در آلمان

بلک فرایدی برای اولین بار در سال ۲۰۰۶، توسط فروشگاه اپل در آلمان برگزار شد. پس از آن هرساله در آخرین جمعه نوامبر، تخفیفات بزرگی در آلمان به نام بلک فرایدی یا جمعه سیاه برگزار می‌شود. مردم آلمان به خرید علاقه زیادی دارند، به طوری‌که حدود ۱ میلیارد یورو در روز جمعه سیاه در این کشور خرید می‌کنند! بیشترین کالاهایی که در آلمان به فروش می‌رسد شامل ساعت‌های هوشمند (با بیشترین فروش)، لپ‌تاپ، تلویزیون و جارو برقی می‌شود.

مراکز خرید آلمان با تخفیفاتی که روی کالای خود در نظر می‌گیرند، سهم خوبی از فروش را به خود اختصاص می‌دهند. اما در این میان بهترین فروشگاه‌های اینترنتی برای خرید در بلک فرایدی شامل آمازون، Tchibo برای خرید پوشاک، OTTI برای خرید تجهیزات الکترونیکی و Saturn برای خرید گوشی موبایل می‌شود که از محبوبیت بالایی در میان آلمانی‌ها برخوردار است. اگر چه بلک فرایدی روز تعطیلی در آلمان نیست، اما بیشتر شرکت‌های آلمانی این اجازه را به کارمندان خود می‌دهند تا بتوانند با گرفتن مرخصی به استقبال تخفیفات بروند.

بلک فرایدی در فرانسه

بلک فرایدی در فرانسه محبوبیت و فروش بالایی نسبت به سایر کشورها دارد. حراج بلک فرایدی در فرانسه این امکان را برای فرانسویان به وجود می‌آورد که پیش از سال نو، هدایا و خریدهای مورد نیاز خود را با قیمت پایین‌تری خریداری کنند.
برای معرفی مراکز خرید فرانسه در بلک فرایدی ابتدا باید به سراغ خیابان‌های خرید در پاریس برویم. این خیابان‌ها که فروشگاه‌های بزرگ و بوتیک‌های کوچکی را در خود جای داده‌اند، فرصت خوبی برای خرید را فراهم می‌کنند. خیابان‌های ریولی، شانزلیزه، بلوار اوسْمان و بلوار مونمارتر از معروف ترین خیابان های خرید پاریس محسوب می‌شوند. مراکز خرید فوروم لئال، چهار فصل، بزسی ویلاژ و کاروزل دو لوور هم از محبوبیت زیادی در میان خریداران برخودارند.

اوت لت های پاریس نیز برای خرید در این روز مورد استقبال گردشگران قرار می‌گیرند. کنسول‌های بازی، موبایل و عطر بیشترین اقلامی هستند که در بلک فرایدی فرانسه جستجو و خریداری می‌شوند.

بلک فرایدی فرانسه

بلک فرایدی کانادا

بلک فرایدی کانادا، همانند سایر کشورهای در ۲۴ نوامبر برگزار می‌شود. در این روز فروشگاه‌های زیادی کالای خود را با تخفیف به مشتریان می‌فروشند. فروشگاه‌های بزرگ در کانادا از ساعت ۴ صبح شروع به فعالیت می‌کنند. محبوب ترین مراکز خرید کانادا برای بلک فرایدی شروی گاردن (Sherway Gardens)، ایتون سنتر (Toronto Eaton Centre)، یورکویل ویلج (Yorkville Village)، پلازا سن هوبرت (Plaza Saint-Hubert) و… هستند. 

بلک فرایدی در سایر کشورها یک روز کاری محسوب می‌شود. به همین دلیل بعضی از افراد نمی‌توانند به مراکز خرید بروند یا حتی به دلیل شلوغی و ازدحام جمعیت، برخی موفق به خرید نمی‌شوند. در سال ۲۰۰۵، دولت کانادا اولین دوشنبه بعد از بلک فرایدی را دوشنبه سایبری معرفی کرد، که در این روز افراد می‌توانند با همان تخفیفات بلک فرایدی کالای موردنیاز خود را خریداری کنند.

بلک فرایدی در ایران

چند سالی است همزمان با برگزاری بلک فرایدی در جهان، حراج جمعه سیاه در ایران هم برگزار می‌شود. در این روز برخی فروشگاه‌ها و برندها در مراکز خرید تخفیفاتی را روی کالاهای خود در نظر می‌گیرند. بلک فرایدی ۱۴۰۲ در ایران هم به صورت آنلاین و هم حضوری برگزار می‌شود. بسیاری از سایت‌‌های ایرانی با نزدیک شدن به این روز پکیج‌های تبلیغاتی و تخفیفاتی را برای مشتریان خود در نظر می‌گیرند. بلک فرایدی برندهای ایرانی در این زمان بسیار پرطرفدارهستند و افراد اغلب خریدهای خود را در این زمان انجام می‌دهند.

بلک‌فرایدی

خرید آنلاین در بلک فرایدی

 با خرید آنلاین در بلک فرایدی، برای مردمی که امکان سفر به سایر کشورها را ندارند، موقعیت خوبی فراهم می‌شود تا بتوانند کالاهای مورد نیاز خود را خریداری کنند. تخفیفات در سایت‌های آنلاین و اپلیکشن‌های برندها زودتر از فروشگاه‌های حضوری آغاز می‌شود و این امکان را دارند که اگر کالایی تمام شد، مجدد توسط تامین کننده شارژ شوند.

آمازون (Amazon)، وال مارت(WalMart)، ترندیول (Trendyol) و بوینر (Boyner)، از بهترین فروشگاه‌های اینترنتی جهان برای جمعه سیاه به شمار می‌روند که شما به راحتی با جستجوی نام برند یا اقلام مورد نیاز خود می‌توانید کالای مورد نظر خود را پیدا و خریداری کنید.

اتفاقات جالب دربلک فرایدی

بلک فرایدی قطعا روزی متفاوت برای عاشقان خرید محسوب می‌شود، اما اگر کمی راجع به اخبار و اتفاقات این روز بشنوید، باید مجهزتر و آماده‌تر به خرید بروید. در کشورهای آمریکایی مخصوصا برزیل که یکی از کشورهای رکوددار در فروش روز بلک فرایدی به حساب می‌آید، اتفاقات عجیب و غریبی بر سر خرید یک کالا رخ می‌دهد!

همه کالاها در بلک فرایدی تخفیفات ویژه‌ای دارند و قیمت آنها به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت، این حراج در وسایل الکترونیکی بیشتر از سایر کالاها به به چشم می‌آید. تلویزیون، یکی از این کالاهای الکترونیکی محسوب می‌شود که بر سر خرید آن، افراد باهم می‌جنگند و حتی به هم شلیک می‌کنند! یکی دیگر از اتفاقات باور نکردنی بلک فرایدی دعوا بر سر یک دوچرخه کودک بود، که در آخر زنی با شکست رقبا موفق به خرید رایگان آن دوچرخه می‌شود.

بلک فرایدی فرصتی استثنائی برای خرید

بلک فرایدی یا جمعه سیاه فرصتی استثنائی را برای عاشقان خرید به‌وجود می‌آورد تا کالای مورد نیاز خود را با قیمتی بسیار ارزان‌تر از برند یا فروشگاه مورد علاقه خود خریداری کنند. برای خرید در حراج بلک فرایدی هم می‌توانید با خرید یک بلیط هواپیما ارزان راهی ترکیه شوید یا بلیط هواپیما دبی خود را با تخفیف بگیرید و لذت خرید واقعی را تجربه کنید.

آیا تجربه خرید در بلک فرایدی را دارید؟ از تجربیات خود برای خوانندگان ما بگویید.

سوالات متداول درباره بلک فرایدی

جمعه سیاه ۱۴۰۲ چه روزی است؟

جمعه سیاه یا همان بلک فرایدی در ۲۴ نوامبر (مصادف با ۳ آذر) برگزار می‌شود.

نحوه برگزاری بلک فرایدی در ایران به چه صورت است؟

نحوه برگزاری بلک فرایدی در ایران هم به صورت خرید آنلاین و هم خرید حضوری از مراکز خرید است.

آیا امکان خرید آنلاین در بلک فرایدی وجود دارد؟

بله. در این روز بسیاری از وب‌سایت‌های آنلاین تخفیفات ویژه‌ای دارند.

بهترین فروشگاه های اینترنتی جهان برای جمعه سیاه کدامند؟

آمازون (Amazon)، وال مارت (WalMart)، ترندیول (Trendyol) و بوینر (Boyner) از بهترین فروشگاه‌های اینترنتی جهان برای خرید در جمعه سیاه هستند.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید