جاهای دیدنی ایروان شهر چندین هزار ساله و پایتخت صورتی ارمنستان زبانزد خاص و عام است. قدیمی و تاریخی بودن ایروان سبب شده که این شهر، مقصد سفرهای بسیاری از مردم جهان از جمله ایرانیان باشد. قدمت ایروان حدودا به قرن هشتم می‌رسد، زمانی که قلعه اربونی توسط پادشاه آرگیشتی اول ساخته شد. شاید تعجب کنید، اما ایروان در واقع قدیمی‌تر از رم ایتالیا است! نزدیکی ارمنستان به ایران و عدم نیاز به ویزا برای ایرانیان باعث شده تا این شهر مقصد درجه یک بسیاری از گردشگران ایرانی باشد. از این رو در مجله گردشگری فلای تودی قصد داریم تا بهترین جاذبه‌های گردشگری ایروان را به شما معرفی کنیم.

بهترین جاهای دیدنی ایروان

آیا می‌دانستید قدمت ایروان به سال ۷۸۲ پیش از میلاد مسیح می‌رسد؟ همین موضوع باعث شده است که بناهای تاریخی شگفت‌انگیزی در ایروان وجود داشته باشد. البته به طور کلی، جاهای دیدنی ارمنستان کم نیستند؛ از آنجا که ارمنستان اولین کشوری بود که مسیحیت را به عنوان مذهب رسمی خود پذیرفت، قدیمی‌ترین کلیساها را نیز می‌توانید در ارمنستان پیدا کنید. همچنین، کلیساهایی تحت عنوان کلیسای حواری ارمنی در سراسر ارمنستان از جمله ایروان وجود دارد که کاملا خودمختار و متفاوت با کلیساهای دیگر در جهان است. ایروان، علاوه بر فرهنگ و تاریخ غنی، طبیعت زیبایی هم دارد. در ادامه این مطلب به معرفی جاهای دیدنی ایروان خواهیم پرداخت؛ پس با ما همراه باشید.

کاسکاد ایروان | هزار پله

اگر می‌خواهید بهترین چشم‌انداز شهر ایروان را ببینید، باید از ۵۷۲ پله بالا بروید. آنجایی که نفس‌هایتان به شماره می‌افتد، تصویری زیبا در مقابل چشمانتان قرار خواهد گرفت. کاسکاد جزو مکان های تفریحی ایروان و یکی از بهترین جاهای دیدنی ایروان به حساب می‌آید. گردشگران در اطراف پله‌های کاسکاد می‌توانند باغی پرگل را ببینند که سرسبزی آن به تنهایی جزو جاهای دیدنی ایروان محسوب می‌شود.

جاهای دیدنی ایروان 1
کاسکاد ایروان یکی از جاهای دیدنی ایروان

در محوطه‌ی کاسکاد مجسمه‌ای از هنرمندان مشهور جهان قرار دارد که همراهی آبشارها،‌ فواره‌ها، گیاهان سرسبز و مجسمه‌های تاریخی مناظر بی‌بدیلی را در مقابل دیدگان عموم ایجاد کرده‌اند. موزه‌ کافسجیان نیز در کاسکاد ایروان قرار دارد. بسیاری از کارگاه‌های آموزشی، کنسرت‌ها و فیلم‌ها در محل این موزه برگزار می‌شوند.

Link قوانین فرودگاهی ارمنستان

موزه تاریخ ارمنستان | خانه اجتماعات ایروان

موزه تاریخ ارمنستان در سال ۱۹۲۰ تاسیس شد و به عنوان «خانه اجتماعات» نیز شناخته می‌شود. آثار باستانی موزه تاریخ ارمنستان در عین سادگی، برای علاقه‌مندان به تاریخ بسیار خیره‌کننده است. موزه تاریخ جزو جاهای دیدنی ایروان به شمار می‌آید، چرا که از آثار تاریخی عصر برنز تا عصر مدرن در موزه تاریخ ارمنستان در معرض دید عموم قرار دارد. به عبارتی علاقه‌مندان به تاریخ می‌توانند سیر روند تاریخی ارمنستان را در موزه به خوبی مشاهده کنند.

جاهای دیدنی ایروان 2
موزه تاریخ یکی از جاهای دیدنی ایروان

ماتناداران | بزرگترین موسسه نسخ خطی ارمنی باستان در جهان

ماتناداران یکی از بناها و جاهای دیدنی ایروان است که به طور رسمی به عنوان بزرگترین موسسه نسخ خطی ارمنی باستان در جهان شناخته می‌شود. بنای ماتناداران نیز به جزو مکان های تفریحی ایروان به شمار می‌آید، چرا که معماری پر زرق و برق ساختمان توجه گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌کند. مجسمه‌ای از ماشتوتس در بیرون ساختمان  وجود دارد که در حال آموزش الفبا به کوریون (اولین نویسنده ارمنی زبان) است. در این بنای تاریخی بیش از ۱۷ هزار نسخ خطی ارمنی وجود دارد.

جاهای دیدنی ایروان 8
ماتناداران یکی از جاهای دیدنی ایروان

کلیسای کاتوقیکه | کوچکترین کلیسای ارمنستان

کلیسای کاتوقیکه شاید کوچکترین کلیسای ارمنستان باشد اما توانسته در گذر زمان خود را از ویرانی به دور نگه‌دارد. کلیسای کاتوقیکه ایروان تنها کلیسای شهر بود که از زلزله ویرانگر این شهر در قرن هفدهم جان سالم به در برد. همچنین این کلیسا با تلاش جامعه محلی از نابودی توسط شوروی در امان ماند. کلیسای کاتوقیکه جزو جاهای دیدنی ایروان به شمار می‌آید که در مرکز شهر قرار گرفته است. فضای روحانی و معماری شاخص این کلیسا توجه هر گردشگری را به خود جلب می‌کند.

جاهای دیدنی ایروان 7
کلیسای کاتوقیکه یکی از جاهای دیدنی ایروان

کلیسای جامع سنت گرگوری | نورانی و روشن

بزرگترین کلیسای حواریون ارمنی، کلیسای جامع سنت گرگوری در ایروان ارمنستان است. ساختمان مرکزی این کلیسا به سبک کلاسیک ارمنی در سال ۲۰۰۱ تکمیل شد. کلیسای سنت گرگوری که جزو جاهای دیدنی ایروان به شمار می‌‌آید، می‌تواند تا ۱۷۰۰ نمازگزار را در خود جای دهد.

جاهای دیدنی ایروان 3
کلیسای جامع سنت گرگوری یکی از جاهای دیدنی ایروان

این کلیسا در واقع مجموعه‌ای از سه ساختمان، کلیسای جامع و دو کلیسای کوچک است. در ابتدای کلیسا باغ‌های سرسبزی قرار دارد که مجسمه‌ای بزرگ از سوارکاری آدرانیک اوزانین دیده می‌شود. این کلیسا برخلاف سایر کلیساها بسیار نورانی و روشن است.

میدان جمهوری | هراپاراک

میدان جمهوری یکی از جاهای دیدنی ایروان می‌شود. معماری این میدان توسط تامانیان، معمار ارمنی طراحی شده است. اتفاق‌های بزرگ در طول تاریخ در این میدان به وقوع پیوسته‌اند. میدان جمهوری توسط ساختمان‌های مهمی مانند خانه دولت و موزه تاریخ ارمنستان محاصره شده است.

جاهای دیدنی ایروان 9
میدان جمهوری یکی از جاهای دیدنی ایروان

این میدان به نام لنین در زمان اتحاد جماهیر شوروی نامگذاری شد (مجسمه او نیم قرن در میدان قرار داشت) اما پس از استقلال، بازسازی شد و شور و شادابی خاصی در آن به وجود آمد. آب‌نمایی موزیکال در این میدان قرار دارد که از ابتدای بهار تا آخر تابستان با موسیقی‌های جاز، راک و پاپ به حرکت در می‌آیند و این میدان را به یکی از مکان های دیدنی ایروان تبدیل می‌کند.

مسجد کبود | یادگار دوران اسلامی

ارمنستان ممکن است قدیمی‌ترین ملت مسیحی جهان به شمار بیاید، اما آثار باستانی از حکومت اسلامی در بسیاری از شهرهای جهان دیده می‌شود. مسجد کبود یکی از جاهای دیدنی ایروان به شمار می‌آید که یادگار دوران حکمرانی اسلام است. باید بدانید که نام مسجد از رنگ متمایز گنبد گرفته شده است. این مسجد شیعه در قرن ۱۸ تکمیل شده و به عنوان چشمگیرترین بناهای تاریخی در ایروان شناخته می‌شود.

جاهای دیدنی ایروان 10
مسجد کبود یکی از جاهای دیدنی ایروان

بنای یادبود مادر ارمنستان | مجسمه ای پر افتخار

بنای یادبود مادر ارمنستان در پارک پیروزی واقع شده است. این بنا که زنی شمشیر به دست را نشان می‌دهد حکایت از مادر ارمنستان دارد که با افتخار از پایتخت خود با تمام قدرت و لطف دفاع می‌کند. بنای یادبود مادر ارمنستان یکی ازمکان های تفریحی ایروان به شمار می‌آید که بر فراز کلیسایی ارمنی در وسط پارک مرکزی شهر قرار گرفته و ارتفاع این بنای تاریخی ۵۱ متر است.

جاهای دیدنی ایروان 4
بنای یادبود مادر ارمنستان یکی از جاهای دیدنی ایروان

میدان آزادی | میدان تئاتر یا اپرا

میدان آزادی بنایی تاریخی در ایروان است که معماری آن مسافران ایرانی را به یاد تئاتر شهر می‌اندازد. جالب اینجاست تا سال ۱۹۹۱ این بنا را با نام میدان تئاتر یا اپرا می‌شناختند. میدان آزادی ایروان توسط معمار معروف ارمنی تامانینان ساخته شد. در دو طرف این میدان مجسمه‌ی برنزی از شاعران ارمنی قرار دارد. میدان آزادی از معروف ترین جاهای دیدنی ایروان محسوب می‌شود که فضایی مشابه با ایران دارد.

جاهای دیدنی ایروان 5
میدان آزادی یکی از جاهای دیدنی ایروان
Link 1 بهترین هتل های ۳ ستاره ایروان

بهترین زمان سفر به ایروان

بازدید از مکان های تفریحی ایروان در تمام طول سال بسیار عالی است. اگر این اولین سفر شما به ایروان (یا به طور کلی ارمنستان) است، ماه‌های تابستان گرمای زیادی در انتظار شما خواهد بود. این امر گشت و گذار در ایروان را سخت می‌کند. زمان دیگری که توصیه می‌شود از ایروان دیدن نکنید،‌ سال نو و کریسمس است. زیرا به دلیل تعطیلات، مغازه‌ها، موزه‌ها، رستوران‌های متعدد و کافه‌ها بسته خواهند بود. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله بهترین زمان سفر به ایروان را مطالعه کنید.

جاهای دیدنی ایروان 11
بهترین زمان سفر به جاهای دیدنی ایروان

در عین حال توصیه می‌شود از ایروان در اوایل بهار یا اوایل پاییز دیدن کنید. زمانی که هوا دلپذیر است و خبری از گرما نیست. در این فصل‌ها روزها طولانی و آفتابی هستند و می‌توانید به طور کامل از ایروان دیدن کنید. برای آشنایی بیشتر با ایروان برای سفری جذاب مقاله راهنمای سفر به ایروان را مطالعه کنید.

سفر به جاذبه های ایروان | شهری تاریخی و تماشایی

در این مطلب، بهترین جاهای دیدنی ایروان را به شما معرفی کردیم تا در سفر به این شهر، جاذبه‌ای از قلم نیوفتد. آیا تا به حال به ایروان سفر کرده‌اید؟ کدام جاذبه برای شما جالب توجه بود؟ در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

همچنین، اگر قصد دارید به ارمنستان سفر کنید، برای خرید بلیط ارزان هواپیما و رزرو هتل ایروان با ارزان‌ترین قیمت به فلای تودی مراجعه کنید.

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی ایروان

مجسمه‌ مادر ارمنستان کجاست؟

مجسمه مادر ارمنستان در پارک پیروزی، در مرکز شهر جای گرفته است.

معروفترین جاهای دیدنی ارمنستان کدامند؟

کاسکاد، موزه تاریخ ارمنستان، میدان آزادی، میدان جمهوری و مسجد کبود

بهترین زمان سفر به ایروان چه فصلی است؟

توصیه می‌شود از ایروان در اوایل بهار یا اوایل پاییز دیدن کنید؛ زمانی که هوا دلپذیر است و خبری از گرما نیست.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید