خرید بلیط هواپیما اولین گام برای رفتن به سفر محسوب می‌شود. برای خرید آنلاین بلیط هواپیما شما دو انتخاب دارید: بلیط چارتری و بلیط سیستمی. بلیط‌های چارتری یا سیستمی هرکدام دارای مزایا و معایبی هستند که زمان تعیین‌کننده برتری هرکدام نسبت به دیگری خواهدبود. در این مقاله از مجله گردشگری فلای تودی قصد داریم به بررسی تفاوت بلیط چارتر و سیستمی و ویژگی‌های هرکدام از آن‌ها بپردازیم. وقتی فرق بلیط چارتری و سیستمی را بهتر متوجه شوید، ارزان‌تر سفر می‌کنید.

بلیط سیستمی چیست؟

بلیط های سیستمی نوعی از بلیط های هواپیمایی محسوب می‌شوند که قیمت آن‌ها مستقیما توسط شرکت هواپیمایی تعیین می‌گردد. این بلیط‌ها برنامه زمانی منظم و ثابتی دارند و ظرفیت پرواز و نرخ آن‌ها توسط ایرلاین از قبل برنامه‌ریزی می‌شود. قیمت بلیط‌های سیستمی در نمایندگی‎‌های رسمی شرکت هواپیمایی و آژانس‌های گردشگری به دلیل ثابت بودن، یکسان هستند. در واقع مهم‌ترین ویژگی بلیط سیستمی این است که قیمتش همیشه ثابت است و تغییر نمی‌کند.

بلیط سیستمی چیست؟
MAIN کلاس های پروازی هواپیما

مزایای خرید بلیط هواپیما سیستمی

چرا خرید بلیط هواپیما سیستمی بهتر است؟ واقعیت این است که مزایای بلیط هواپیمای سیستمی با وجود آنکه ممکن است گران تر هم باشد خیلی از مسافران را ترغیب به خرید این نوع از بلیط می کند. اما این مزایا چیست؟

  • پرواز سیستمی یا برنامه‌ای امکان خرید بلیط هواپیما برای فاصله زمانی دور را فراهم خواهد کرد. این یعنی شما می‌توانید برای چند ماه آینده به خصوص برای مقاصد خارجی از همین حالا بلیط بخرید.
  • شما می توانید بلیط خود را کنسل کنید و مبلغ قابل توجهی از هزینه بلیط را پس بگرید. قابلیت کنسلی شاید مهم ترین فرق بلیط چارتر و سیستمی باشد. دقت کنید که گر استرداد بلیط هواپیما از سمت شرکت هواپیمایی صورت بگیرد، هزینه بلیط برعهده ایرلاین مربوطه خواهد بود. اما اگر کنسل کردن بلیط هواپیما از سمت مسافر باشد، با توجه به زمان درخواست، قوانین ایرلاین و همچنین کلاس پروازی درصد جریمه کنسلی مشخص می‌شود که بعد از پرداخت براحتی می‌توانید بلیط خود را لغو نمایید.
  • یکی دیگر از مزایای خرید بلیط هواپیمای سیستمی متفاوت بودن نرخ بلیط بزرگسال، کودک و نوزاد با یکدیگر است.
  • علاوه بر تمام این ویژگی‌ها با خرید بلیط هواپیمای سیستمی شما می‌توانید تاریخ پرواز (در صورت موجود بودن ظرفیت خالی) را تغییر بدهید.
مزایای خرید بلیط هواپیما سیستمی

حالا ممکن است با خودتان فکر کنید چرا با وجود تمام این مزایا بسیاری از مسافران بلیط های چارتری را برای سفر انتخاب می کنند؟ در جواب این سوال باید به معایب خرید بلیط هواپیمای سیستمی اشاره کنیم.

معایب خرید بلیط هواپیما سیستمی

یکی از معایب خرید بلیط هواپیما سیستمی، متفاوت بودن قیمت آن نسبت به بلیط چارتری است. نرخ بلیط هواپیما پروازهای سیستمی در بیشتر ایام سال اختلاف زیادی با قیمت پروازهای چارتری دارد. در واقع تفاوت بلیط سیستمی و چارتری بیشتر از همه در قیمت ها مشخص می‌شود. قیمت بالای این بلیط ها نسبت به بلیط های چارتری، باعث شده با وجود تمام مزایای خرید بلیط هواپیما سیستمی مسافران همچنان پروازهای چارتری را ترجیح بدهند.

بلیط چارتری چیست؟

یک پرواز چارتری زمانی اتفاق می‌افتد که آژانس‌های هواپیمایی یا شرکت‌های گردشگری همه یا تعدادی از صندلی‌های هواپیما را پیش خرید یا به اصطلاح چارتر می‌کنند و به صورت مستقیم به مسافران می‌فروشند. در چنین شرایطی این پرواز چارتر و بلیطی که مسافر می خرد بلیط چارتری است. بر اساس قرارداد میان ایرلاین و آژانس چارتر کننده، آژانس‌ها موظف به پرداخت هزینه کامل تمام صندلی‌های هواپیما هستند، حتی اگر تعدادی از بلیط‌ها به فروش نرسیده باشد؛ به همین دلیل، روزهای نزدیک به پرواز در صورت داشتن ظرفیت خالی می توان بلیط‌های چارتر را با نرخ کمتری خریداری کرد.

بلیط چارتری چیست؟

این همان نقطه ای است که تفاوت بلیط سیستمی و چارتری مشخص می‌شود. نرخ بلیط چارتر متناسب با توجه تقاضای مسافران متغیر خواهد بود. برای مثال در روزهای تعطیل یا اواخر هفته که تردد مسافران بیشتر می‌شود، قیمت بلیط‌ های چارتری بالاتر می‌رود و ممکن است گاهی بالاتر از بلیط سیستمی باشد، اما در اواسط هفته یا ایام غیر تعطیل که بار سفر کاهش می‌یابد بلیط‌ها ارزانتر خواهند شد.

مزایای خرید بلیط هواپیما چارتری

مهمترین و شاید تنها مزیت بلیط چارتری نسبت به بلیط سیستمی فقط یک کلمه است: قیمت! هزینه بلیط پروازهای چارتری در اکثر ایام سال ارزان‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر از بلیط‌های سیستمی است.

مزایای خرید بلیط هواپیما چارتری

معایب بلیط چارتری

  • تفاوت بلیط سیستمی و چارتر در قابل استرداد بودن بلیط سیستمی است. به طور معمول، امکان تغییر یا لغو پرواز در بلیط‌های چارتری وجود ندارد و مبلغی به شما استرداد نخواهد شد. همچنین در صورت داشتن ظرفیت ایرلاین امکان تغییر تاریخ و زمان در بلیط‌های چارتری وجود ندارد.
  • یکسان بودن نرخ بلیط کودک و بزرگسال یکی دیگر از فرق چارتری و سیستمی به شمار می‌رود. پروازهای چارتری تنها در مسیرهای پرتردد و پرطرفدار فروخته می‌شوند.
fly ticket اطلاعات روی بلیط هواپیما

 

بلیط چارتر و سیستمی چه تفاوت هایی دارند؟

با وجود درک معایب و مزایای بلیط سیستمی و چارتری بد نیست یک بار دیگر فرق بلیط چارتر و سیستمی را به صورت فهرست مرور کنیم:

  • بلیط سیستمی قیمت ثابتی دارد ولی قیمت بلیط های چارتری مدام تغییر می‌کند.
  • بلیط چارتری را در بیشتر موارد نمی‌توان کنسل کرد، درحالی‌که امکان کنسلی بلیط سیستمی در هر زمانی وجود دارد.
  • قیمت بلیط سیستمی برای کودکان و بزرگسالان متفاوت است در حالی که قیمت بلیط چارتری برای همه سنین یکسان است.
  • مقدار باز مجاز بار در پروازهای چارتری ( بخصوص پروازهای خارجی) کمتر از بار مجاز در پروازهای سیستمی است.

در نهایت توجه داشته باشید، اگرچه فرق بلیط چارتر و سیستمی در قیمت پایین بلیط های چارتری است، اما این موضوع همیشه برقرار نیست. اگر بخواهید در بازه های پرسفر یا روزهایی که ازدحام مسافر وجود دارد، منتظر تغییر قیمت های بلیط چارتر بشوید، ممکن است ضرر کنید. وقتی تقاضا برای خرید بلیط زیاد باشد بلیط های چارتر نه تنها ارزانتر نمی‌شوند، بلکه با نزدیکی به زمان پرواز با قیمت بیشتر به فروش می‌رسند. بنابراین، اگر می‌خواهید با پرواز چارتر سفر کنید بهتر است به زمان سفرتان دقت کنید.

انواع بلیط هواپیما

بلیط های هواپیما یا چارتری هستند یا سیستمی. اما هرکدام از این دو نوع می‌توانند ویژگی‌های مختلفی داشته باشند. بلیط هواپیما یک طرفه، بلیط هواپیما رفت‌وبرگشت، بلیط کانکشن یا کلاس های ترکیبی. هرکدام از این انواع بلیط هواپیما خصوصیات مشخصی دارند که در این بخش درباره آن‌ها بیشتر توضیح می‌دهیم.

بلیط هواپیما یک طرفه

اگر قصد برگشت به مبدا را نداشته باشید، بهترین راه خرید بلیط یک طرفه است. بلیط یک طرفه، بلیطی است که فقط یک مسیر دارد، شما از یک مبدا مشخص به مقصد مشخصی می‌روید و سفرتان تمام می‌شود. این بلیط بیشتر برای کسانی پرکاربرد است که بازه مشخصی برای ماندن در مقصد ندارند، دانشجوها، مهاجرها یا کسانی که می‌خواهند بازه طولانی در یک محل بمانند از بلیط یک طرفه استفاده می‌کنند.

بلیط هواپیما رفت و برگشت

برخلاف بلیط یک طرفه، بلیط های رفت و برگشت، برای کسانی است که بازه مشخصی برای سفر دارند. برای سفرهای کاری چندروزه، سفرهای تفریحی در تعطیلات و سفرهایی که به هر دلیلی زمان معین دارند، بهترین گزینه بلیط رفت و برگشت است. دلیل این موضوع هم واضح است. قیمت یک بلیط رفت و برگشت از قیمت دو بلیط یک طرفه کمتر است.

بلیط پروازهای کانکشن

این اصطلاح برای بلیط هایی استفاده می‌شود که امکان پرواز مستقیم از مبدا به سمت مقصد وجود نداشته باشد، برای مثال اگر بخواهید از تهران به نیویورک بروید، باید در بین راه در فرودگاه آلمان توقف داشته باشید. در این صورت بلیط پروازهای کانکشن شما به صورت تهران آلمان و آلمان نیویورک خواهد بود. البته پروازهای کانکشن ممکن است است بیشتر از یک توقف داشته باشند. از پروازهای کانکشن معمولآ به دلیل طولانی بودن مسیر مستقیم استفاده می‌شود.

بلیط سیستمی یا بلیط چارتری؟

بلیط سیستمی یا بلیط چارتری هرکدام با توجه به زمان و مقصد موردنظر، دارای مزایا و معایبی هستند. برای خرید بلیط چارتری حتما از آژانس گردشگری رسمی و معتبر اقدام نمایید زیرا در بعضی موارد امکان نبودن اسم مسافر در لیست هواپیما وجود دارد. فلای تودی مرجع رسمی برای خرید بلیط هواپیما محسوب می‌شود؛ برای کسب اطلاعات بیشتر هم می‌توانید با پشتیبانی ۲۴ ساعته آن در ارتباط باشید.

در این مطلب فرق بلیط چارتری و سیستمی را برای شما بیان کردیم. شما برای سفر کدامیک از این نوع بلیط‌ها را ترجیح می‌دهید؟

سوالات متداول درباره تفاوت بلیط چارتر و سیستمی

پرواز چارتری چیست؟

زمانی که آژانس‌های گردشگری تعدادی از صندلی‌های یک ایرلاین مشخصی را پیش خرید می‌کنند و به طور مستقیم آن را به مسافران می‌فروشند.

تفاوت بلیط سیستمی و چارتری چیست؟

امکان استرداد و متفاوت بودن نرخ کودک و بزرگسال در بلیط سیستمی وجود دارد اما بلیط چارتری قیمت پایین‌تری نسبت به بلیط سیستمی دارد.

چطوری بلیط چارتر را کنسل کنیم؟

بلیط های فقط تحت شرایط خاص قابل کنسل کردن هستند. برای اینکه بدانید امکان کنسل کردن بلیط چارتری خود را دارید یا نه، با پشتیبانی فلای تودی تماس بگیرید.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید